Toituus SSL -haavoittuvuudesta ?

Ammattitaitoa_Salaukseen

Ensin oli HeartBleed.

Ja nyt uudempana havaintona DROWN-hyökkäys.

Linkkejä:

Kyberturvallisuuskeskus:
https://www.viestintavirasto.fi/kyberturvallisuus/haavoittuvuudet/2016/haavoittuvuus-2016-030.html

Testisivu:
https://drownattack.com/#check

The Register:
http://www.theregister.co.uk/2016/03/01/drown_tls_protocol_flaw/

IL: Netin salausprotokollasta paljastui vakava haavoittuvuus - miljoonat nettisivut vaarassa:
http://www.iltalehti.fi/digi/2016030221204404_du.shtml

Iltalehden artikkeli ainakin sotkee asiat tehokkaasti.

Iltalehti kun väittää, että *salausprotokollasta* olisi löytynyt vakava haavoittuvuus!

JOS tuo olisi totta, niin esim. verkkopankit jouduttaisiin turvallisuussyistä sulkemaan pitkäksi aikaa, vähintään useiksi kuukauksiksi !

Todennäköisempää kuitenkin on, että (jälleen kerran) paljastui, että OpenSSL -toteutuksesta löytyi haavoittuvuus. Eli jos et käytä OpenSSL:ää, vaan esim. jotain kaupallista ratkaisua tai talon sisällä OIKEIN tehtyä ratkaisua, niin palvelimesi ja sen käyttäjät ovat edelleen turvassa.

Ilmeisesti OpenSSL:n kehittäjät joko eivät ole ammattitaitoisia tai sitten periaatteena on ollut, että koska kyse on ilmaistuotteesta, niin ei ole edes haluttu taata 100% turvallisuutta, vaan ehkä samat tekijät ovat tehneet toisen, erinimisen SSL -ratkaisun, jota myydään ihan rahalla, ja joka on turvallinen, mutta ilmaisversio OpenSSL ihan tarkoituksella ei ole.

Itse ainakin kyseenalaistaisin koko OpenSSL:n turvallisuuden, koska toistuvat haavoittuvuudet osoittavat, ettei kehitykseen ole panostettu riittävästi ja/tai onpanostettu väärällä tavalla.

Mikä sitten olisi paras tapa arvoida jonkun salausohjelmiston tai salauskirjaston (joka siis on tarkoitettu toimimaan jonkin toisen ohjelmiston osana) turvallisuutta ?

Miten löytää KAIKKI mahdolliser heikkoudet, tai saada varma tieto siitä, ettei heikkouksia ole ?

Kannattaa muuten miettiä, mikä jenkkien NSA:n mielestä olisi paras mahdollinen salausjärjestelmä.

Käsittääkseni paras salaus olisi NSA:n mielestä sellainen, joka:

* aukeaa salauksenomistajan salausavaimella (tarkemmin ns. avausavaimella, jos kyse on ns. julkisen avaimen salauksesta).

* aukeaa NSA:n oman "takaoven" avulla helposti, nopeasti ja varmasti

* EI AUKEA lainkaan millään muulla kuin kahdella ylläolevalla tavalla.

* ns. Brute force -hyökkäyksella salaus joko ei aukea, tai ainakin avaaminen vaatisi yli miljardi vuotta sekä kaiken maailmankaikkeuden energian.

Haluaisitko sinä tällaisen salauksen käyttöösi, jonka voi avata:

1) sinä itse

2) se/ne henkilöt, joille olet antanut avausavaimen

3) jenkkien NSA

mutta kukaan muu ei voi avata salaustasi mitenkään eikä koskaan.

NSA:n mukaan tuollainen salaus olisi täydellinen, koska sivulliset eivät sitä voi avata lainkaan, mutta jos esim. terroristit salaavat suunnitelma-asiakirjojaan tuollaisella, niin NSA itse kykenee helposti ja nopeasti avaamaan salauksen, ja näin pääsemään perille terroristien suunnitelmista jo ennen suunnitelmien toteuttamista.

Haluatko sinä luottaa 100% siihen, että NSA ei missään olosuhteissa käytä takaoveaan mihinkään muuhun tarkoitukseen, kuin terrorismin ehkäisemiseen ?

Tiesitkö muuten, että rikkaiden jenkkien (jotka omistavat merkittäviä määriä hallitsevien suuryritysten osakkeita) mielestä esim. musiikin tai elokuvien piraattikopiointi ja -jakelu on täysin rinnastettavissa terrorismiin.

ko. toimet ovat toki lainvastaisia ja niistä voidaan tuomita rangaistukseen, mutta onko siltikään oikein pitää musiiki- ja elokuvapiratismia terrorismina ?

1

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jklrk3yu

      Katsoin miten Debianissa oli asiaa hoidettu. SLOTH ja DROWN jutut oli eliminoitu EXPORT ja LOW salaukset oli poistamalla. Ilmeisesti ne ovat olleet taaksepäin yhteensopivuuden takia siellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2128
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      57
      1996
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe