Ensin oli HeartBleed.
Ja nyt uudempana havaintona DROWN-hyökkäys.
Linkkejä:
Kyberturvallisuuskeskus:
https://www.viestintavirasto.fi/kyberturvallisuus/haavoittuvuudet/2016/haavoittuvuus-2016-030.html
Testisivu:
https://drownattack.com/#check
The Register:
http://www.theregister.co.uk/2016/03/01/drown_tls_protocol_flaw/
IL: Netin salausprotokollasta paljastui vakava haavoittuvuus - miljoonat nettisivut vaarassa:
http://www.iltalehti.fi/digi/2016030221204404_du.shtml
Iltalehden artikkeli ainakin sotkee asiat tehokkaasti.
Iltalehti kun väittää, että *salausprotokollasta* olisi löytynyt vakava haavoittuvuus!
JOS tuo olisi totta, niin esim. verkkopankit jouduttaisiin turvallisuussyistä sulkemaan pitkäksi aikaa, vähintään useiksi kuukauksiksi !
Todennäköisempää kuitenkin on, että (jälleen kerran) paljastui, että OpenSSL -toteutuksesta löytyi haavoittuvuus. Eli jos et käytä OpenSSL:ää, vaan esim. jotain kaupallista ratkaisua tai talon sisällä OIKEIN tehtyä ratkaisua, niin palvelimesi ja sen käyttäjät ovat edelleen turvassa.
Ilmeisesti OpenSSL:n kehittäjät joko eivät ole ammattitaitoisia tai sitten periaatteena on ollut, että koska kyse on ilmaistuotteesta, niin ei ole edes haluttu taata 100% turvallisuutta, vaan ehkä samat tekijät ovat tehneet toisen, erinimisen SSL -ratkaisun, jota myydään ihan rahalla, ja joka on turvallinen, mutta ilmaisversio OpenSSL ihan tarkoituksella ei ole.
Itse ainakin kyseenalaistaisin koko OpenSSL:n turvallisuuden, koska toistuvat haavoittuvuudet osoittavat, ettei kehitykseen ole panostettu riittävästi ja/tai onpanostettu väärällä tavalla.
Mikä sitten olisi paras tapa arvoida jonkun salausohjelmiston tai salauskirjaston (joka siis on tarkoitettu toimimaan jonkin toisen ohjelmiston osana) turvallisuutta ?
Miten löytää KAIKKI mahdolliser heikkoudet, tai saada varma tieto siitä, ettei heikkouksia ole ?
Kannattaa muuten miettiä, mikä jenkkien NSA:n mielestä olisi paras mahdollinen salausjärjestelmä.
Käsittääkseni paras salaus olisi NSA:n mielestä sellainen, joka:
* aukeaa salauksenomistajan salausavaimella (tarkemmin ns. avausavaimella, jos kyse on ns. julkisen avaimen salauksesta).
* aukeaa NSA:n oman "takaoven" avulla helposti, nopeasti ja varmasti
* EI AUKEA lainkaan millään muulla kuin kahdella ylläolevalla tavalla.
* ns. Brute force -hyökkäyksella salaus joko ei aukea, tai ainakin avaaminen vaatisi yli miljardi vuotta sekä kaiken maailmankaikkeuden energian.
Haluaisitko sinä tällaisen salauksen käyttöösi, jonka voi avata:
1) sinä itse
2) se/ne henkilöt, joille olet antanut avausavaimen
3) jenkkien NSA
mutta kukaan muu ei voi avata salaustasi mitenkään eikä koskaan.
NSA:n mukaan tuollainen salaus olisi täydellinen, koska sivulliset eivät sitä voi avata lainkaan, mutta jos esim. terroristit salaavat suunnitelma-asiakirjojaan tuollaisella, niin NSA itse kykenee helposti ja nopeasti avaamaan salauksen, ja näin pääsemään perille terroristien suunnitelmista jo ennen suunnitelmien toteuttamista.
Haluatko sinä luottaa 100% siihen, että NSA ei missään olosuhteissa käytä takaoveaan mihinkään muuhun tarkoitukseen, kuin terrorismin ehkäisemiseen ?
Tiesitkö muuten, että rikkaiden jenkkien (jotka omistavat merkittäviä määriä hallitsevien suuryritysten osakkeita) mielestä esim. musiikin tai elokuvien piraattikopiointi ja -jakelu on täysin rinnastettavissa terrorismiin.
ko. toimet ovat toki lainvastaisia ja niistä voidaan tuomita rangaistukseen, mutta onko siltikään oikein pitää musiiki- ja elokuvapiratismia terrorismina ?
Toituus SSL -haavoittuvuudesta ?
Ammattitaitoa_Salaukseen
1
108
Vastaukset
- Jklrk3yu
Katsoin miten Debianissa oli asiaa hoidettu. SLOTH ja DROWN jutut oli eliminoitu EXPORT ja LOW salaukset oli poistamalla. Ilmeisesti ne ovat olleet taaksepäin yhteensopivuuden takia siellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1808336
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264528- 504098
- 543482
- 513116
- 502860
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262556- 312159
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382013- 292006