Välilevyn pullistuman leikkauksen jälkeen? Ennen leikkausta 4kk särkyjä. 1 vrk meni ilman mitään kipua. Sitte hiljalleen tulleet hermosäryt takaisin. Lääkäri sanoi, että on normaalia kun hermo on ollut niin pitkään pinteessä ja hermonpäätä leikkauksessa ronkittu, että kestää toipua. Mutta ei osannut sanoa kuinka kauan kestää. Alkaa vaan paniikki iskemään kun syönyt särkylääkkeitä 2 kk ja ei loppua näy. Nyt leikkauksesta vajaa 2 vkoa. Jos löytyy ihmisiä, joilla välilevynpullistuma leikattu, niin kerrotteko omasta toipumisprosessistanne. Alkaa jo pelottaan, että jos nämä kivut ei poistukaan ikinä..? Tai onko kyseessä edes mikään jälkisärky vai uusi pullistuma. Mennyt elämänhalu jo kokonaan kipujen kanssa.
Kauanko hermosäryt kestää
7
486
Vastaukset
- Ikuinenkokipuilija
Minulla alkoivat kovat hermosäryt -14 heinäkuussa, vasen jalka meni myös lähes toimintakyvyttömäksi. Leikkaukseen pääsin vasta tammikuussa -15. Pitkittynyt leikkaukseen pääsy jätti jälkensä.
Edelleen lähes päivittäin jonkinasteisia vihlaisuja alaselässä ja jalassa kipuilua ja turtaa tunnetta myös päivittäin.
Sairauslomalla olin yhtäjaksoisesti tämän vuoden tammikuun loppuun. Enää en jaksanut sairauslomaa hakea, vaikka sitä varmaan saisin.
Fyssarilla kävin muutaman kerran viime kesänä ja nyt on tulossa TULES- moniammatillinen kuntoutus. - minun_mielipide
Usein jos joudutaan leikkaukseen, niin kannattaisi ensin ottaa selvää saadakseen jonkun toisin ajattelevan lääkärin mielipiteen.
Esimerkiksi kuluma ei ole syy leikkaukseen.
Kun ihmisellä on kipuja ja otetaan röntgenkuva. Kuvassa todetaan kulumaa. Selvä tapaus, siis leikkaukseen. Syy kipuihin voi olla aivan muualla, eikä esimerkiksi kuluneessa välilevyssä.
Menee jonkin aikaa leikkauksesta, niin kivut palaa. Otetaan taas kuva ja nähdään edellisen leikkauksen jäljet. Selvä tapaus taas leikataan, asiaan sen kummemmin paneutumatta.
Ahkeralle kirurgille löytyy aina töitä.
Kirjastosta saa hyvä kirjoja, joissa kerrotaan näistä ongelmista, kuten Antti Heikkilän SIUNATTU KIPU.
Apua löytyy myös leikkauksen jälkihoitoon- Ikuinenkokipuilija
En kyllä juuri tuohon usko, että noin hepposin perustein selkäleikkauksia tehdään, etenkään röntgenkuvien perusteella.
Välilevyn pullistumasta johtuva hermopinne on aivan omaa luokkaansa kipujen suhteen. Neljä lasta synnyttäneenä tiedän miltä tuntuu, kun alaselkä on tuskassa polttojen takia, nämä hermokivut joita minulla oli pahimillaan, niin synnytyskivut olivat pientä siihen nähden.
Tiedän kyllä minkälaisia ns. normaalit selkäkivut ovat, kipua muutamasta päivästä muutamaan viikkoon ihan normaalia ja yleensä kipupiikillä laukesivat, nämä olivat minulle tuttuja lähes 15v. ajan. Ei kyllä tullut mieleenkään, että niitä lähdettäisiin leikkaamalla hoitamaan.
Ennen leikkausta kokeiltiin hermojuuripuudutusta, josta ei mitään apua ollut. Sitten odoteltiin, että josko välilevyssä tapahtuisi kuivumista, että hemo pääsisi pinteestä. Minun kohdallani ei ainakaan kovin kevein perustein lähdetty selkää leikkaamaan.
- Aloittajaaaa
No leikkaus oli pakko tehdä. Siinä ei ollut vaihtoehtoja.
- eijansa
Mulla jäi hermovamma jalkaan, kun odoteltiin kahdessa ekassa leikkauksessa, meneekö ohi. Kolmas leikkaus, kun jalka ei pitänyt alla.
Lopputulos= yksi nikamaväli luudutettu ja hermostimulaattori asennettu. Kipuja on ja lääkkeet ei auta enää. - copypaste
Jos päädytään leikkaukseen, niin silloin välilevyn pullistuma on vakava.
Näissä tapauksissa jää aina pysyvä vaurio hermoon ja hermokivut ovat lopullisia.
Yleensä pullistumia ei edes leikata, vaan odotetaan, että ne kuivuvat ja hermopuristus loppuu. Tämäkin on vain väliaikaista. Yleensä se selkä alkaa uudestaan jossain vaiheessa vaivata.
Eli kerran kun pullistuman saa, niin lopun ikää joutuu kärsimään yleensä kivuista.
Myös leikattuun kohtaan tulee yleensä arpikudosta ja tämä arpikudos saattaa ruveta aiheuttamaan kipua. Sitäkin voidaan leikata, mutta siinäkin on riskinsä.
Valitettavasti suomessa kukaan ei kerro välilevyn pullistuman ennaltaehkäisystä yhtään mitään.
Ja vaikka kerrotaan jotain, niin juuri kukaan ei välitä, kun ei mukamas koske omaa olotilaa sillä hetkellä.
Ennaltaehäisy:
ERGONOMIA
LIIKUNTA
LIHASHUOLTO
RAVINTO
D-vitamiinin puute on hälyttävä suomalaisilla kohdusta hautaan. Sen riittävä saanti vaikuttaa kaikkiin pehmytkudoksiin sekä luun terveyteen.
Lisäksi tulee
magnesium
rasvat - Mies39vuotta
Mulla leikattii 19.3 hermokivut jäi leikkauspöydälle. Kolmisen viikkoa leikkauksesta selkä ja niska vuelä kipeänä, saas nähdä kuunka kauan oireilee vielä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin33911836IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3597986Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut933173Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?982268Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1562229Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?81666- 1101271
Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin551113Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26908Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60803