Täristää jarruttaessa

Tuli_kiusallinen_vika_

Kyseessä Mazda 6 farmari -07 ajettu 207 tkm. Ilmeni pari viikkoa sitten sellainen vika että auto rupesi täristämään jarruttaessa. Auto katsastettu syksyllä -15 ja silloin jarrut piti hyvin. Jarrupalat vaihdettu eteen kesällä -14 ja taakse keväällä -11. Jarrulevyt on vielä alkuperäiset sekä edessä että takana. Kitkapinnat on puhtaat (kirkkaat) kaikissa levyissä eli eivät ole ruosteiset. Viime syksynä kun vaihdoin talvirenkaat alle niin katsoin kyllä että taakse pitää varmaan alkaa seuraavan vuoden aikana mahdollisesti vaihtaa levyt ja palat. Jarrupolkimessa ei tunnu vastaan potkimista mutta tärinän tuntee muuten. Mistä tietäisin missä vika on, onko vastaavia kokemuksia kellään? Takana ovat kuitenkin osat kuluneemmat kuin edessä mitä olen aina renkaan vaihdoin yhteydessä katsonut. Kun eteen vaihdettiin uudet palat niin vaihtaja sanoi että levyt vielä ok,ei tarvii vaihtaa. Onko ehdotuksia mistä johtuu?

10

3082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RMB

      Tärinä johtuu jarrulevyn pintaheitosta eli ovat lievästi kierossa. Joissakin hyvin varustetuissa korjaamoissa on jarrusorveja että voidaan levy paikallaa sorvata. Pieni lastu pois ja ok. Mutta kun kysymyksessä on yli 200.000 km ajettu auto, on levyt voineet kulua jo alle minimipaksuuden ja kun siitä vielä lastu otetaan pois, on melko varma, että raja ylittyy.
      Jarrulevyjen ja palojen vaihtoa suosittelisin vaikka palat olisivatkin vielä hyvät. Jarrusylintereiden ja satuloiden liikkuvuus on myös tarkistettava.

      • Tuli_kiusallinen_vika

        Joo,takajarrulevyjen ja palojen vaihtoa hieman ounastelinkin jo tulevaksi mutta taitaa nuo etupään osatkin sitten mennä vaihtoon tuon tärinän takia. Auto ei puolla suuntaan tai toiseen jarruttaessa täristää vain. Minkä merkkisiä levyjä ja paloja suosittelette ja mistä olette ne ostaneet, onko esim. jotain verkkokauppaa josta on hyviä kokemuksia ja hinta/laatusuhde lyö käsipäivää? Ja ainakin Motonet tarjoaa levyiksi ja paloiksi kahta eri kokoa, vaihtoehdot kooissa yleensä ja harvoin.


      • RMB
        Tuli_kiusallinen_vika kirjoitti:

        Joo,takajarrulevyjen ja palojen vaihtoa hieman ounastelinkin jo tulevaksi mutta taitaa nuo etupään osatkin sitten mennä vaihtoon tuon tärinän takia. Auto ei puolla suuntaan tai toiseen jarruttaessa täristää vain. Minkä merkkisiä levyjä ja paloja suosittelette ja mistä olette ne ostaneet, onko esim. jotain verkkokauppaa josta on hyviä kokemuksia ja hinta/laatusuhde lyö käsipäivää? Ja ainakin Motonet tarjoaa levyiksi ja paloiksi kahta eri kokoa, vaihtoehdot kooissa yleensä ja harvoin.

        Niin, jos jonkun mielipiteen kerron, joku saattaa älähtää. Vertailisin kuitenkin hintoja. Lähtökohta mielestäni olisi alkuperäiset osat. Alkuperäiset levyt ovat kuitenkin autossasi kestänyt yli 200K km. Tämä olisi argumenttini levyille. Riippuu tietenkin siitä, kuinka kauan autoa luulet pitäväsi.
        Alkuperäisiä paloja perustelisin näin:
        Alkuperäiset palojen kovuus on rakennettu alkuperäisen levyn mukaan eli palat ovat hieman "pehmeämmät" kuin jarrulevyt eli levyt kestävät pitempään.
        Jos laitat sekaosista ei tätä ominaisuutta olekaan. Ei ole hyvä merkki että palat kestävät pitkään. Kovat palat kyllä kestää, mutta entä ne levyt?
        Alkuperäisillä osilla jarrutusominaisuus säilyy paremmin.
        Jostain luin tai kuuliin, että maailmalla tehdään jarrupaloja puristamalla jotain korsia ja kasveja muotilla kovaksi paketiksi ja sitten myydään netissä tarvikeosana. Halpa on, mutta entä se kestävyys?
        Minä laitoin viime kesänä 15 vuotta vanhaan autooni alkuperäiset jarruosat. Kunnioitan alkuperäisominaisuuksia varsinkin turvallisuuteen liittyvissä tekijöissä.


    • Huomioitavaa

      Jarrupalojen valintaan on syytä kiinnittää huomiota. Jotkut tarvikejarrupalat saattavat olla Mazdan jarruihin pikkuisen väärän mittaiset, eli asentuvat kyllä paikalleen mutta niin tiukasti ettei jarrupaloille jää juuri minkäänlaista vapaata liikkumatilaa. Tämä johtaa ajan myötä siihen että jarrupalojen liukupinnoille kertyvä suuri määrä likaa saa tarvikejarrupalat jumittumaan kiinni jarrulevyyn vaikka jarrumäntä/jarrumännät ei itsessään jumiudukaan.

    • 252525

      Itse olen ostanut laatujarrupalat, esim motonetistä saa Brembot, mutta levyissä olen ottanut ne halvemmat suuren hintaeron takia. En viitsi maksaa satoja euroja enemmän "laatulevyistä" koska ei sitä koskaan tiedä kestävätkö ne yhtään paremmin. Käsittääksen kutosen alkuperäsilevytkään ei ole mitään kestävää sorttia joten miksi maksaisin niistä satoja euroja enemmän? Laatupalat taas saa huiman 5 euron lisähintaan.

      • RMB

        Näkökohtia on yhtä monta kuin on mieltä. Turvallisuudesta en menisi tinkimään. Jos ko. autossa on alkuperäiset kestäneet 200.000 km, niin miksi ei ne seuraavatkin kestäisi.
        Palat ja levyt kyllä saadaan vaihtokuntoon muutamassa vuodessa. Riippuu keliolosuhteista. Kuinka paljon ajaa loskaisilla suolatuilla teillä. Jarrupalat tulisi kerran vuodessa irrottaa, puhdistaa ja voidella jarrurasvalla tuentapinnat. Satulan liikkuvuus on myös tarkistettava ja voideltava.


      • Jurpo2000

        Jos itse meinaat vaihtaa, niin varaudu siihen että ne etulevyt on tosi tiukassa. Jouduin itse leikkaamaan kulmahiomakoneella halki ennekuin lähti.


      • ViilaaminenToimii
        RMB kirjoitti:

        Näkökohtia on yhtä monta kuin on mieltä. Turvallisuudesta en menisi tinkimään. Jos ko. autossa on alkuperäiset kestäneet 200.000 km, niin miksi ei ne seuraavatkin kestäisi.
        Palat ja levyt kyllä saadaan vaihtokuntoon muutamassa vuodessa. Riippuu keliolosuhteista. Kuinka paljon ajaa loskaisilla suolatuilla teillä. Jarrupalat tulisi kerran vuodessa irrottaa, puhdistaa ja voidella jarrurasvalla tuentapinnat. Satulan liikkuvuus on myös tarkistettava ja voideltava.

        Vaihtoehtoinen ja toimiva keino on hieman viilalla pyöristää jarrupalojen sivuja, viilaten terävän muotoisia kulmia pois jarrupalojen uloimmilta sivuilta. Jarrupalojen sivuja viilataan todella vähän, enintään 0.5mm verran materiaalia viilataan pois jarrupalojen molemmilta sivuilta. Tämä viilaus parantaa reippaasti jarrupalojen liikkumista ja estää tehokkaasti jarrupalojen jumiutumista kiinni jarrulevyyn.

        Jarrupalojen sivuilla tarkoitan juuri niitä sivuja, mitkä sijaitsevat jarrupalojen pituus suunnassa. En jarrupalojen kitkapintaa tai jarrupalojen takapuolta(mikä sijaitsee kitkapinnan takapuolella.


      • surkeaalaatua
        RMB kirjoitti:

        Näkökohtia on yhtä monta kuin on mieltä. Turvallisuudesta en menisi tinkimään. Jos ko. autossa on alkuperäiset kestäneet 200.000 km, niin miksi ei ne seuraavatkin kestäisi.
        Palat ja levyt kyllä saadaan vaihtokuntoon muutamassa vuodessa. Riippuu keliolosuhteista. Kuinka paljon ajaa loskaisilla suolatuilla teillä. Jarrupalat tulisi kerran vuodessa irrottaa, puhdistaa ja voidella jarrurasvalla tuentapinnat. Satulan liikkuvuus on myös tarkistettava ja voideltava.

        Jos alkuperäiset levyt kestää vain 200 000 niin ei todellakaan kannata ostaa niitä.


    • Tuli_kiusallinen_vika_

      Eli oikeassa etulevyssä oli pientä heittoa, siitä johtui se täristys. Eteen laitoin Brembon levyt ja Girlingin palat, oli myönteistä että niissä oli ne kitinän vaimennuslevyt valmiiksi kiinni. Lisähommaa tuli siitä että oikea takajarru rupesi laahaamaan niin kovin että tuli toiminta savut pihalle ja levyn kitkapinta muutti värinsä mustaksi. Ei auttanut muu kuin uusi satula Motonetistä ja samalla levyt ja palat, oli otettava siinä tilanteessa ne mitä löytyi, levyt ovat nyt ABS ja palat Brembot, niissä ei ollut niitä kitinän vaimennuslevyjä joten putsasin vanhat ja laitoin ne. Satula näytti olevan Bosch,sen mukana tuli ne satulaan tulevat kumit joiden läpi liukutapit tulee ja takimmaiseen liukutappiin se pieni kumi, uudet kuparitiivisteet banjoliittimeen ja jarrukumi rasvaa. Lisäksi laitoin uuden asennussarjan hilppeet takajarrupaloille ja lopuksi vaihdettiin uudet jarrunesteet. Iskumeisseliä ja vahvaa ristipää kärkeä tarvitsi tosiaan että sai 8mm ruuvit irti joilla levyt on navoissa kiinni, paitsi oikean takalevyn irroituksessa,siellä oli lämpö tehnyt avustavaa työtä. Savotasta tuli vähän laajempi mitä alunperin ajattelin mutta jos noiden osien suhteen nyt voisi olla vähän aikaa huoletta,toivon ainakin niin. Ja kuluvia osiahan nuo ovat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9534
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      3020
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      41
      2789
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2601
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      198
      2028
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      103
      1929
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1873
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      51
      1433
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1266
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1241
    Aihe