Vanhoillislestadiolaisilla on tunnestusti karu ruokavalio: Perunoita, kastiketta ja juureksia. Kaikenlaiset herne- ja makkarakeitot tulevat myös tutuiksi. Syksyisin poimitaan sieniä ja marjoja. Herkkuna voi olla joskus harvoin palanen pitkopullasta.
Jos vl-perheessä joku olisi kasvissyöjä, huomioitaisiinko hänet? Ainakin suviseurojen ruokatarjonnassa vaihtoehtoja vegetaristille tai vegaanille ei käytännössä ollut. Joku sanoi näsäviisaasti "Voihan sitä sitten juoda vaikka noita pillimehuja."
Eikö vl-perheissä koskaan syödä mitenkään erikoisesti, vaikka teemojen mukaan? Esim. ma brittikeittiö, ti intialainen keittiö, ke ranskalainen keittiö, to italialainen keittiö ja pe espanjalainen keittiö. Viikonloppuna sitten koko perhe ravintolaan syömään - vaikka mättöpaikkaan, jos kukkaronnyörit kireällä!
Yksinkertainen ruokavalio
21
1204
Vastaukset
- Olen_vanhoil-
lislestadiolainen. Köyhä. Minä, mieheni ja kaikki 18-lastamme syömme pelkästään silakanhäntiä, joita saamme torilta ilmaiseksi. Onko sinulla tähän huomauttamista?
Niin, tosiaan vaihtelun vuoksi jokus keitämme perunoita, jos satumme löytämään poisheitettytjä nahistuneita ja itäneitä perunoita marketin roskiksesta. Ja kauppias on tosi kiva: hänellä jää joka päivä paljon myymättömiä leipiä, jotka hän käy kippaamassa portaillemme. Syömme me kaikki. Nautimme siitä, että Jumala on antanut meille paljon. Onko sinulla tähän huomauttamista?- heh_heh_hehh
Eikö leipä ja kala riitäkkään jos vain jakaa tarpeeksi. Niinhän jeesuskin teki?
- leikkeet
Meillä syötiin gourmet aterian joka päivä. vaikka oltiin vanhollislestadiolaisia.
- naurettavaa_
Ruokko-poika stadista ei elä tätä päivää.
- kelpaismullekin
...
- Miä_taas
olen jo vanhempi mies, uskovainen, ja ikäni olen tehnyt raskaita töitä. Terveys alkoi reistailla. Jäin työttömäksi. Menetin asuntoni. En saanut enää mistään rahaa.
Mutta ei hätä ollut semmoinen, ei ollenkaan. Suorin rauhanyhdistykselle seuroihin. Lainasin tupakkakatoksesta lapion ja kaivoin itselleni asuntopuopan metsään rauhanyhdistyksen taakse, lähelle pulppuavaa lähdettä. Aivan joka päivä en saa syödäkseni. Silloin kuljen grillin ohi ja haistelen hampurilaisten tuoksua, ja minusta tuntuu kuin olisin syönyt. Mutta toisinaan Jumala runsaasti siunaa minua: kun yöllä grillin sulkeutuessa jää paljon makkaroita myymättä, grillimestari kippaa ne roskikseen. Silloin syön itseni aivan turvoksiin.
Rauhanyhdistyksen tupakkapaikalta löydän pitkiä tupakantumppeja, joista vetelen savuja.
Vaatteeni pesen siinä pulppuavassa lähteessä ja rupustan ne kuivamaan kuusen oksille. Ei minulla paljon vaatteita ole. Kerran kävi niin onnettomasti, että vaatteeni varastettiin, eikä minulle jäänyt muuta kuin säkki. Olin onnellinen siitä, että joku minuakin köyhempi oli näin saanut vaatteita Pukeuduin siihen. Jumalan lapsen kuuluukin puheutua säkkiin eikä suinkaan kuljeskella alastomana.
Jumala on minua hyvästi siunannut. Onko teillä kenelläkään mitään huomauttamista tähän?- Jumalallahan
saattaa olla varaa vaikka siunata sinulle vaihtosäkkikin, jolloin voit aina kulkea puhtaassa säkissä. Jos vaatevarkaat liikuskelevat vesilähteesi ympärillä, älä enää laita pestyä säkkiä kuivumaan sinne kuusenoksille, vaan kuivata sitä mieluummin vaikka rauhanyhdistyksen tupakkakatoksessa. Jooko?
- Asuvatko_vaimosi
ja lapsesi kanssasi tässä maakuopassa?
- djfkjgjduud
Jumalallahan kirjoitti:
saattaa olla varaa vaikka siunata sinulle vaihtosäkkikin, jolloin voit aina kulkea puhtaassa säkissä. Jos vaatevarkaat liikuskelevat vesilähteesi ympärillä, älä enää laita pestyä säkkiä kuivumaan sinne kuusenoksille, vaan kuivata sitä mieluummin vaikka rauhanyhdistyksen tupakkakatoksessa. Jooko?
Joo ja roskiksesta voit saada kätevän sadeasunkin muovisäkin
- mitenihmisetonnäinsekoja
Nyt sitten huomenna soitat ja varaat itsellesi ajan psykologilta. Sun on päästävä juttelemaan ongelmistasi jollekin joka osaa auttaa.
- hyvässä.hoidossa
"Nyt sitten huomenna soitat ja varaat itsellesi ajan psykologilta. "
Muista silti olla varuillasi, vaikka saisitkin ammattiapua. Länsimainen psykoterapia tukeutuu ( tai ainakin tukeutui aiemmin) Sigmund Freudin ajatuksiin. S.F. ajatteli paljon seksiä ja siksi hän opetti seksin olevan kaikki kaikessa.
Nykyään sellainen ihminen joutuisi hoitoon, mutta koska S.F. oli alan uranuurtaja, hän sai sensijaan määritellä hoidon sisällön.
Eurooppa onkin hänen jälkeensä tullut hyvin hoidetuksi ja on seksismin kyllästämä. - sigmundfroid
hyvässä.hoidossa kirjoitti:
"Nyt sitten huomenna soitat ja varaat itsellesi ajan psykologilta. "
Muista silti olla varuillasi, vaikka saisitkin ammattiapua. Länsimainen psykoterapia tukeutuu ( tai ainakin tukeutui aiemmin) Sigmund Freudin ajatuksiin. S.F. ajatteli paljon seksiä ja siksi hän opetti seksin olevan kaikki kaikessa.
Nykyään sellainen ihminen joutuisi hoitoon, mutta koska S.F. oli alan uranuurtaja, hän sai sensijaan määritellä hoidon sisällön.
Eurooppa onkin hänen jälkeensä tullut hyvin hoidetuksi ja on seksismin kyllästämä.Seksi voisi auttaa sillä se tuo varmasti parempaa tunnetta kuin täällä hilluminen. Ehkä sen puute onkin juurisyy kaikkeen?
- Eihän_sitä
nyt tervettä miestä hoitoon. Hänhän asuu perheineen maakuopassa rauhanyhdistyksen takana eikä mitenkään rasita yhteiskuntaa. Hänhän pärjäilee oikein hyvin.
Mitä teillä palstalaisilla muka on huomauttamista hänen olemiseensa?
- Tiedän_erään_tapauksen
Eräs perhe osti aikoinaan kaksi suurta jääkaappia lisää, sekä valtavan pakastimen. Niihin oli kätevä laittaa viikon ruokatarpeet. Maitoa meni niin paljon, että oma lehmä olisi täytynyt omistaa!
Perhe harrasti myös leipomista. Jokin vapaapäivä pyhitettiin esimerkiksi sämpylöiden paistamiseen. Niitä tehtiin satoja kappaleita ja pakastettiin. Syksyisin kerättiin marjoja metsästä, perheen isä maksoi jokaisesta litrasta lapsille jonkun pienen summan. Lapset poimivat kilpaa metsät tyhjiksi rahankiilto silmissään.
Vanhemmat harrastivat joskus syömistä ulkona, mutta näistä ei kerrottu lapsille mitään. Olivat ovelia: Olisi mennyt rahaa enemmän, jos jokaiselle olisi pitänyt tarjota pizza. Kelpasihan lapsille toki arkisempikin ruoka kotona ja vanhemmat olivat herkkuhetkensä ansainneet.
Perheen äiti käytti lisäravinteita toisinaan, kunnes talous tiukkeni ja joutui luopumaan kätevistä vitamiinilisistä ja turvautumaan perinteiseen puolukkahilloon.
Meno oli melkoista! - Fanitan_jehovia
Suviseurojen ruokalista vuodelta 2014. Ruoka on halpaa, mutta mielikuvituksetonta. Tuonne täytyisi palkata stailaaja ruokien suhteen! Esim. Täytetyt Laestadiuksen lätyt, Lapin Marian mozzarellapizza, Raattamaan ratatouille, Päivämiehen piimäjuustoa lakkahillolla, Eriseuralaisen eväspussi, Elävän uskon uunijuurekset ja Siionin simapullo.
Lihakeitto 3.00€
Lohikeitto 3.00€
Spagetti 3.50€
Kaurapuuro 2.00€
Kanataco-salaatti 5.00€
Lisäksi mm. Riisipuuro, kreikkalainen salaatti, pillimehuja, täysmehua, maitoa, makuvettä ja leipää.- Eikö_homoille
mitään? Esimerkiksi ruskea reikä.
- Ufo_tarjosi_kaakaon
Jos verrataan veeällien ruokia vaikka Melperin aterioihin, on ero varmasti kuin yöllä ja päivällä. Luulisin Melperin syövän terveellisesti ja olevan oikea kulinaristi, toisin kuin mautonta vl-SAASTAA syövät ihmiset! PERUNOITA JA KASTIKETTA päivästä toiseen!!
- Minä_syön
joka päivä viisi leipää ja kaksi särkeä. Mitä tähan sanot?
- Viidellä_lei-
Minä_syön kirjoitti:
joka päivä viisi leipää ja kaksi särkeä. Mitä tähan sanot?
vällä ja parilla kalalla on ruokittu suurempiakin ihmisjoukkoja, joten käsittääkseni mahasi on täynnä.
- PIPSAllah
Miks yleensä vl:n väki tarjoaa ruokaa?Eiks läheinen snagari olis paljon parempi vaihtoehto?
- AnonyymiUUSI
Olisi kiintoisaa tietää, miten veeällien perheissä nykyisin ravitaan itsensä. Onko uskovainen ruoka pyhitetty vai huudetaanko vain lujaa että vietkong graavi-tsa-tsa?
Hä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232