Kysykää lääketieteen opiskelijalta

0909

Lääkiksen pääsykokeet ovat lähestymässä, joten ajattelin että jos jotain askarruttaa vielä jokin asia lääkiksestä/siellä opiskelusta, voisin olla täällä vastailemassa kysymyksiin. Olen siis nyt kolmatta vuotta opiskelemassa Helsingin lääketieteellisessä tiedekunnassa, joten ylempien vuosien opiskelusta en vielä paljoa tiedä. Kaikkien kysymysten ei edes tarvitse suoraan liittyä lääkikseen, mutta törkeyksiin ym jätän kyllä vastaamatta.

22

1588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hakisinkohan

      Oliko pääsykoe mielestäsi vaikea? Pääsitkö ensimmäisellä sisään?

      • 0909

        Mielestäni pääsykoe oli kyllä vaikea, mutta ei ylitsepääsemätön. Ja pääsin ensimmäisellä sisään, mutta vain juuri ja juuri. Näin jälkeenpäin katsottuna olisi kyllä pitänyt enemmän hankkia sitä laskurutiinia, koska aika oli minulle suuri ongelma.


    • Oispavaankaavoja

      Miten soveltavia tehtäviä oppii ratkaisemaan...?

      • 0909

        Vain opettelemalla perusasiat hyvin ja sitten harjoittelemalla. En itse ainakaan ole mitään upeaa tyyliä tähänkään löytänyt, jolla kaikki aina heti ymmärtäisi ja osaisi.


    • Epävarma123

      Itse olen hyvin kahden vaiheilla lähtisinkö opiskelemaan tähtitiedettä vai lääketiedettä. Kummatkin kiinnostavat lähes yhtäläisesti, mutta en ole varma soveltuuko luonteeni niinkään lääkikseen. Tykkään työskennellä yksin, enkä olla niinkään ihmisten kanssa tekemisissä. Palkkanäkymät taas ovat tähtitieteen puolella kovin heikot..

      Osaisitko mitenkään auttaa, tai kertoa minkäluonteisia ihmisiä siellä lääkiksessä on? Tarvitseeko olla yltiösosiaalinen vai voisiko tällaisesta introvertimmästäkin tapauksesta tulla hyvä lääkäri?

      • 0909

        Ei todellakaan tarvitse olla yltiösosiaalinen, mutta kyllä siitä sosiaaliudesta on apua. Erilaisia ihmisiä täällä on aivan laidasta laitaan, joten sinäkin varmasti sopisit aivan erinomaisesti joukkoon. Jos joskus sitten erikoistut, voit valita sellaisen alan missä ei välttämättä tarvitse potilaskontakteja yhtään/hyvin vähän. Tietysti muiden kanssa pitää pystyä tulla toimeen, muuten ei mikään onnistu. Mieti nyt itse vain, että kumpi soveltuu enemmän sinulle. Siihen minä en osaa nimittäin antaa vinkkiä.


    • sydänkirurgiaa

      Kuinka paljon opiskelit pääsykokeisiin?
      Mikä oli keskiarvosi lääkikseen hakiessa?
      Mikä oli vaikein asia/aihe pääsykokeissa?
      Kuinka paljon käytännön harjoitteluja yms. lääkiksessä on?
      Onko sulla mitään tietoa, että voinko olla sydämentahdistimeni kanssa täysin normaalisti tehdä töitä lääkärinä kaikkien laitteiden ja hommien lähellä/käyttää niitä?

      Itse olisin mahdollisesti ensivuonna lääkikseen vanhempien sisarusten jalanjäljissä lähdössä...epäilen kuitenkin, että pääsenkö millään läpi...laskurytmin löytäminen on vaikeaa ja joidenkin asioiden sisäistäminen vaikeaa. Vinkkejä?

      Lukiosta lähdin ysin keskiarvolla. Alalle ois kova halu.

      • 0909

        Luin pääsykokeisiin ylppäreiden jälkeen oikeastaan kokopäiväisesti. Päivät vietin yleensä kirjastossa lukemassa (joskus vietin siellä oikeastaan koko päivän) ja jokaisessa pienessäkin välissä jossa ei ollut mitään tekemistä oikeastaan sitten vain luin. Saatoin ottaa vähän liiankin vakavasti lukemisen joissain kohdin, niin että aikaa ei oikeastaan ollut kauheasti millekään muulle. Luin tosin osittain vähän vääriäkin asioita, enkä keskittynyt tarpeeksi laskurutiinin hankkimiseen.

        Keskiarvo ei oikeastaan kerro yhtään, pääseekö lääkikseen vai ei. Kaikki on kiinni siitä opiskeliko hyvin oikeat asiat ja miten ajankäyttö sujuu. Keskiarvo voi lukiossa olla vaikka seiska, ja silti voi päästä oikein hyvin sisään.

        Itselleni vaikein asia oli ajankäyttö, koska en ollut hankkinut tarpeeksi laskurutiinia. Tämä voi kuitenkin olla monelle muulle eri.

        Käytännön harjoittelujen määrä riippuu lääkiksestäkin, mutta ne myös lisääntyvät ajan mittaan. Alussa opiskellaan vasta lähinnä perusasioita solutasolla ja myöhemmin siirrytään sitten näihin työn kannalta tavallaan "olennaisempiin" asioihin.

        Tiedän, että on lääkäreitäkin joilla on sydämentahdistin. Eli etköhän voi siis aivan normaalisti toimia. Tietysti varmaa tietoa minulla ei ole kaikkien laitteiden vaikutuksesta, joten en luottaisi 100% minun sanaani.

        Vinkkejä en osaa sanoa, muuta kuin vain toistoa, toistoa ja toistoa. Tietysti kannattaa aina vain siirtyä vaikeampiin tehtäviin sitä mukaa kun alkaa perusasiat ymmärtämään, sillä kun ne vaikeammat tehtävät oivallat aukeaa todella moni asia uudella tavalla.

        Tervetuloa vaan jos lopulta päätät hakea!


    • lllllleeeeee

      Kyllä se jotain sanoo jos kirjoitat ylppäreissä fykebi ja saat ällät ja toinen kirjoittaa samoista beet. Tai ottaa heti lukion alussa syventävät fykebi ja pitkä matematiikka ja lukee tunnollisesti ja tekee läksyt ko aineista ja kokeisiin valmistautuu huolella . Toinen ei taas ota kun pakolliset ja suuri työ saada kasaan tarvittavat tiedot ja on keskinkertainen.

      • 0909

        Keskiarvo ei mielestäni todellakaan kerro asioiden osaamistasoa enää siinä vaiheessa kun pääsykokeen suorittaa. Jokuhan on voinut hyvän keskiarvon nojalla ajatella, että lukee vain hieman ja toinen huonon keskiarvon takia panostanut todella paljon. Oletettavasti ensimmäinen ei pääse sisään ja toinen pääsee.


    • Hakija2016

      Mitä mieltä olet ensikertalaiskiintiöistä, luuletko että se tulee vaikuttamaan paljon suuntaan tai toiseen? Tai osaatko arvioida kuinka iso osa sisäänpäässeistä tähän mennessä on ollut ensikertalaiskiintiöön kuuluneita?
      Itse olen hakemassa tänä keväänä lääkikseen ja koska en kuulu ensikertalaiskiintiöön niin hirvittää, onko minkäänlaisia mahdollisuuksia päästä sisään.

      • 0909

        Uskon kyllä, että jos osaat asiat hyvin, pääset kyllä sisälle vaikket ensikertalaiskiintiöön kuuluisikaan. Jostain netistä varmaan löytyy jotain tietoa siitä, kuinka moni sisäänpäässeistä on ensikertalaisia. Itse en osaa kyllä arvioida. En siis usko, että se ettet kuulu tähän kiintiöön merkittävästi huonontaisi mahdollisuuksiasi, kunhan vain osaat asiat monia muita paremmin.


    • InnokasOpiskelija

      Kirjoitan v 2018 kerkeääkö siinä käydä vielä jonkin valmennuskurssin? Kävitkö sinä? Mitä kurssia suosittelet ja hinta? Onko 6 vuoden opinnoissa paljon työharjoittelua ja milloin ne alkavat? Paljonko lisävuosia tulee jos erikoistuu? Voisitko kertoa sinun kk palkkasi? Kiitoksia sinulle :)

      • 0909

        Ajattelitko siis suoraan lukiosta hakea? Itse en käynyt valmennuskurssia, en siis asiasta paljoa tiedä. Mitä nyt olen kuullut niin kyllä ovat sen käyneet pitäneet sitä ihan kannattavana sijoituksena. Hintoja ja erilaisia järjestäjiä löytyy varmasti ihan vain googlaamalla. Helpompaakin ehkä niin:)
        Opinnoissa on kyllä työharjoittelua, amanuenssuureista kertovan sivun linkki on tuossa: http://www.suomenmedisiinariliitto.fi/tyoelama/amanuenssuurit/ Neljännen vuoden jälkeen voi jo alkaa tekemään lääkärin sijaisuuksiakin.
        Lisävuosia erikoistumisesta tulee 5-6 vuotta riippuen alasta.
        Tällä hetkellä en saa yhtään palkaa lääkärin töistä, koska opiskelen vasta kolmatta vuotta.


    • Hannn955

      Pystyykö lääkiksen valintakokeessa valikoimaan mitkä tehtävät tekee eli mitkä ovat itselle helppoja? Vai riittääkö aika kaikkien tehtävien tekoon. Miten kannattaa menetellä ajankäytön kanssa valintakokeessa?

      • 0909

        Kyllähän siinä semmoinen uhka koko ajan on että aika loppuu. Tarkistukseen ei ainakaan luultavasti jää aikaa, joten tee thetävät jo heti alussa kunnolla ajatuksella. Kannattaahan sieltä nyt vähän valikoida, ettei jää sitä vaikeinta tehtävää pohtimaan siihen tunniksi vaan jatkaa eteenpäin ja katsoo ehtiikö lopuksi vielä ratkaista sen. Monivalinnat jättäisin itse viimeiseksi.
        Eli jos tuntuu ettei jokin tehtävä vain millään aukea, jatka eteenpäin ja mahdollisesti katso myöhemmin uudestaan. Voit katsoa netistä vanhoja valintakokeita ja miettiä vähän niiden pohjalta millainen koe tulisi olemaan ja mistä aloitat jne...


    • Lääkikseen2017

      Voiko ensimmäisinä vuosina tehdä opiskelujen ohella töitä? Olen kuullut että jossain kohtaa saa tehdä lähihoitajienkin työtä, onko tämä totta ja jos on niin missä vaiheessa opintoja?

      Ja vaikkei olisikaan mikään alaan liittyvä työ niin antaako opiskelut yhtään myöten sille työnteolle vai tuleeko olemaan liian rankkaa?

      • 0909

        Kyllähän täällä monikin käy opiskelujen ohella töissä, eikä se kai sitten niin kauhean kuluttavaa kuitenkaan ole. Missä nyt osa on kaupan kassalla jne... Ja onhan tuo lähihoitajan työ ihan erilaista kuin lääkärin, eli ei suoranaista lähihoitajan työtä pääse missään vaiheessa tekemään. Työharjoitteluja yms. sitten kuitenkin on. Ja en nyt tiedä kysyitkö varsinaisesti tätä, mutta ensimmäisinä vuosina ei vielä lääkärin töitä/muutakaan siihen liittyvää pääse tekemään.


      • Mä__vaan

        Kans lääkisläisenä sen verran voin täydentää, että omia opiskelukavereita on heti ekasta vuodesta lähtien ollut sairaalassa töissä ainakin laitosapulaisina, potilaskuljettajina ja tekstinkäsittelijöinä (lääkärien saneluiden purku).


    • 89088

      Vinkki: opettele ruotsia ja horjahda sisään lääkikseen.
      Useampana vuonna koko suru-kiintiö ei ole tullut täyteen materiaalin heikkouden vuoksi.

      • pororo

        No eihän ne nyt ketä tahansa silti sinne ota! Täytyy se osaamisen taso silti olla huippuluokkaa.


    • Anonyymi

      www.facebook.com/groups/129656472311895/ jos haaveilet/te lääkikseen pääsystä, kannattaa littyä tähän facebook-ryhmään! Ryhmään jaetaan hakuun liittyviä linkkejä videoihin, keskusteluihin ohjeisiin jne :) myös vertaistukea saatavilla!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5480
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3507
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1632
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      203
      1579
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1048
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe