Miten auttaa masentunutta ystävää?

Avutonystävä

Hei!
Ystävälläni on diagnosoitu vakava masennus, ja pelkään hänellä olevan vakavia itsetuhoisia ajatuksia. Oma olo on avuton, en tiedä mitkä sanat saavuttaisivat ystäväni, joka tuntuu olevan jossain kaukana pimeässä.

Haluaisinkin kuulla vastauksia siihen, minkä olette itse kokeneet ystävän auttavaksi käytökseksi, ja minkälaista tyyppiä ei jaksa ollenkaan kuunnella ollessa itse masentunut. Tiedän, että masentuneisuuden kirjo on laaja eikä yhtä stereotyyppia ole, mutta kuulisin mielellään omakohtaisia kokemuksia.

Onko aiheita, joita ei kannata nostaa esille, ellei ystävä itse tee aloitetta? Vai voinko suoraan nostaa "kissan pöydälle", ja kysyä suoraan esimerkiksi mahdollisista itsetuhoisista ajatuksista, olosta, lääkityksestä?

16

530

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsippi

Voin puhua vain omasta puolestani siitä, mikä on avuksi ja mikä ei.

Jos koen ihmisen tosi läheiseksi (näitä ystäviä mulla vain pari), niin heidän kanssaan voin puhua myös masennuksesta, itsetuhoisuudesta, mistä vaan. He saavat mut unohtamaan ahditukseni hetkeksi ja saatan jopa olla hetken ihan iloinen.

Jos ihminen on enemmän kaveri kuin ystävä, niin vaikka hän olisi tietoinen mun tilanteesta, niin en halua keskustella asiasta. Sellaisen tyypin kanssa saatan kuitenkin yrittää jaksaa lähteä kahville, leffaan tms, koska tiedän että se tekee mulle hyvää päästä ulos ja olla kelaamatta kaikkea paskaa koko ajan.

• 16plus8on

Millaiset välit sulla on tähän ystävään?

Mitään painostamista tai "suoraan asiaan" menemistä ei masennuksen tai itsetuhoisten ajatusten suhteen tekisi missään tapauksessa. Ja muutenkin olisin erittäin varovainen sen suhteen ettei selvästi paistaisi läpi että olet mennyt hänen juttusilleen ihan masennuksensa takia.

Ehkä jonku facebook chattailun tms kautta olisi helpompi lähteä liikkeelle, se antaa vastapuolelle aikaa eikä niinkään painosta kuin jos istut vieressä.

• hteerhee

Psykiatreillahan on täysin päinvastainen toimintamalli.

• näinkoen

Jos olisin itse masentunut, niin ehkä toivoisi, että luottoystävä olisi siinä lähellä. Riippuu ystävyyden syvyydestä. Masentuneena ei ehkä jaksa puhua ja väsyttää jos toinen pulputtaa koko ajan siinä vierellä. Väkisin puhuttaminen ja piristäminen tuskin auttaa.
      Voisiko olla apua, jos auttelee kotitöissä: tarjoutuu kaveriksi kappaan, siivoukseen, ym. Voi kai sitä hienotunteisesti kysyä, että onko niin vaikeaa, että kokee ettei jaksa elää ja onko mielessä käynyt ajatuksia kuolemasta.
      Mikäli sinulla voimia on, niin voit antaa ymmärtää, että olet hänen tukena ja voi kääntyä puoleesi ihan milloin vain. Anna ymmärtää, että hän on sinulle erittäin tärkeä ihminen.

• rtw

Itse koen pahimmaksi "älä viitti, ota itteäs niskasta kiinni" -kommentit vaikka niillä kai hyvää tarkoitetaankin. jätä siis viisaat neuvot. Kuuntele jos ystävä puhuu, anna tilaisuuksia mutta älä painosta puhumaan. Älä keskity yhteisenä aikana vain masennukseen, yritä piristää. Ohjeeksi voisin sanoa, että suhtaudu niin kuin kaverillasi olisi vaikka diabetes tai sydänsairaus. Lääkärit kertovat kyllä hoidosta, ystävän tehtävä on olla tukena.

Kaikkein eniten itse toivon, että joskus joku sanoisi vaan että "oon pahoillani, koita jaksaa".

• Impulsiivinen_Sonni

Ystävän läsnäolo auttaa, auttoi ainakin minua. Se, että toinen kuuntelee ja on läsnä. Väkisinpiristämisyritykset olivat pahimpia ja "eihän sulla mitään huonosti ole" vähättelyt.

• piapampula

monta vakavan masennuksen jaksoa kokeneena naisena eniten lämmitti mieltä(iloahan ei masentuneena tunne)kun sain apua kodin siivoukseen, ruoanlaittoon ja muuhun välttämättömään. Ja pelkkä sängynreunalla istuminen, kiireetön kuunteleminen. Ei sun tarvitse osata neuvoa eikä "hoitaa". Aito välittäminen ja ystävyys. Ethän vähättele tai ole tekopirteä.

• Ei_ydinfysiikkaa

Jep.

Ihmiset kuvittelevat nykyään, että surullisen ihmisen auttamiseen tarvitaan vähintään akateeminen koulutus sosiaali- ja "mielenterveys"alalta.

Tragikoomista.

• EnIhanYmmärtänyt
        Ei_ydinfysiikkaa kirjoitti:

Jep.

Ihmiset kuvittelevat nykyään, että surullisen ihmisen auttamiseen tarvitaan vähintään akateeminen koulutus sosiaali- ja "mielenterveys"alalta.

Tragikoomista.

Mistä tuon surullisen ihmisen kaivoit kesken masennuskeskustelun?

• HavumetsänPoika

Läsnäolo on tärkeää. Ja asioista voi puhua suoraankin. Masentuneelle ei tieteenkään voi sanoa, että piristy, koska se on ristiriidassa henkilön sisäisen logiikan kanssa.

Yhdessä voi mennä vähän kuin pohjaan, samalle tunnetasolle ja myötäelää. Sieltä voi sitten pienin hiuksenhienoin muutoksin katsoa, lähtisikö kaveri liikkumaan ylös.

Eihän tässä tarvitse kuin oppia kestämään harmaa arki.

• höpinöitä

Ehkä jotain mitä siellä voisi tehdä ja auttaa. Jutella jos sillä masentuneella olisi jotain sanottavaa. Jos vaan pöpisee jotain ja tenttaa, niin se voi ahdistaa. Ei kannattaisi kysellä mistään ikäviä asioita mieleen tuovista asioista vaan jostain kivoista jotka voisi jollain lailla rentouttaa. Mutta eniten tietysti jos tämä masentunut haluaa jostain jutella, niin sitä sitten.

Mitään tuollaista koulutusta ei tarvitse, ne vaan voi tuoda jotain turhia ikäviä asioita turhaan mieleen.

• urheiluavapaaaikaan

jos jaksat olla kaverin tukena niin se on jo hieno homma! sitä kun yksinään helposti vaipuu synkkyteen. jos varat ja jaksaminen riittää niin leffassa käynti tai lätkä matsi ainakin itelle on tervetullutta vaihtelua. ihmisten ilmoilla oleminen. tennis tai sulkapallo, keilaus? jotain kipinää tarttis jostain saada. tsemppiä!

• Luuseri74

Näin itse masennuspotilaana lukaisin aloituksesi ja siihen tulleet vastaukset. Suorastaan ihmettelen, miten fiksuilta nuo kaikki tähänasti (14.3.2016 14:12) saamasi neuvot tuntuivat. Perusystävyyttä ilman mitään liiallista yrittämistä, siinähän se hyvin pitkälti auttamisen ydin kenties on.

• EdgeOfMadness

Ole läsnä. Vaikka et olisi paikalla olisi hyvä jos ystäväsi tietää että olisit mielelläsi hänen kanssansa. Väkisin ei kannata tuppautua. Välttämättä ei kannata sanoa että ymmärtää toista. Mutta että yrittää ymmärtää. Ja jos ei toinen halua puhua niin sitten ei. Ei väkinäistä puhetta eikä kiusallista hiljaisuutta. Vie ystävä ulos syömään vaikka. Tai leffaan. Ulos jonnekin. Ei ole hyvä olla eristyksissä koko ajan.

• TUO-DIAGNOOSI-ON

PERSEESTÄ. Se on mielisairaan rahan ahneen lääkärin lausunto joka ei ymmärrä mistään muusta mitään paitsi omista rahoistaan, joita se saa lisää tuhoamalla ihmisten terveyksiä.

Kts. A Lubitz'ia, kun sille määriteltiin masennus ja alettiin syöttään myrkkyjä, niin sen aivot tuhoutuivat ja se tappoi 149 ihmistä. Eikä aivot tuhonneita lääkäreitä syytetty mistään, ne jatkavat loisteliasta elämäänsä, kuin mitään ei olisi tapahtunut.
      Amen.

Sen pituinen se.

• ohimennenvain

Mitä aloittajalle kuuluu? Vieläkö seuraat tätä keskustelua?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1757
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      46
      1094
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      964
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      846
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      802
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe