vastaveto kesämökkien kiinteistöveron nostoon

mökkiläinen1

Kesämökkikunnat korjaavat kilvan talouttaan meidän mökkiläisten kustannuksella, vaikka emme edes käytä kunnan palveluja. Vastavetona siis ostakaamme elintarvikkeemme ja muut mökkitarpeemme asuinkuntamme kaupoista. Eiköhän kuntien asenne muutu!

15

120

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pauliko

vero josta ei saa mökkiläinen mitään vastinetta. mökin kiinteistä kuluista ainakin minulla toiseksi suurin, sähköön menee vähän enemmän kun on lämpö päällä ympäri vuoden. kunnissa usein puhutaan kuinka mökkiläiset ovat tervetulleita, onhan tämäkin tervetulotoivotus. mökkini on nykyisen jyväskylän alueella, keskustaan 45 km.

• automatti

Kalleimman veroprosentin kunnissa(Esim. Jyväskylä) 1,55% kesämökki siirtyy valtiolle 65 vuodessa.(100%tulee täyteen.

• oikeinLaskettu

Lasketaanpas uudelleen:Jos tuo mökki vaihtaa omistajaa/perikunta perii sen niin 33.3% pitää huolen siitä että se siirtyy valtiolle veroina huomattavasti nopeammin,ja mitä arvokkaampi sitä nopeammin siirtyminen tapahtuu tai sitä enemmän menee veroa...eli onko oikeasti järkevää maksaa tälläisestä tuohusta?Mielestäni ei todellakaan ja lisäksi kun laskee että nuo kustannukset eivät tule koskaan laskemaan vaan päinvastoin,niin todellinen hyötyjä on kunta/verottaja.Eli puhaltakaa lisää ilmaa vaan mökkikauppaan niin verottaja rakastaa kunnan ohella teitä.On joskus ollut viisasta myydä ja vaihtaa mökki itävältaan kuten minä tein.Ei ole tommosia maksuja siellä ainakaan vielä eikä ole heti tulossakaan.En ole muuten koskaan kuullut että välittäjät mainitsee asiasta kaupantekohetkellä,mistäköhän syystä?

• Perintövero ei ole 33,3 %.

• Hankalanahessu

Olen jo pitkään toteuttanut tuota. Isomman paikkakunnan kaupasta saa halvemmalla.

Itse asiassa kiinteistövero on ollut osittainen syy myös siihen, että olen katsonut oikeudekseni valittaa kaikesta mahdollisesta. Jos joku hanke vähänkin haittaa minua, niin olen siitä kirjallisesti valittanut. Yleensä asiat ovat tulleet näin kuntoon.

• adsfads

Ikävää kun ruoat mädäntyvät ja pilaantuvat helteisellä matkalla kun autojääkaappi hajoaa. Ostan ennemmin mökkikunnasta.

"Kiinteistöverot nousevat" sovat, elämä on. Tietysti mökkiläisiltä kiristetään, sieltä kun se on niin helppoa. Kesämökkiläisellä on varaa ylimääräiseen asuntoon, kärsiköön siitä. Kun on varaa niin on varaa niin on varaa. Eikä se tähän lopu, kesämökkiläisen niistäminen, uusia korotuksia ja maksuja on jo suunnitteilla.

• MaksakaaEnemmän

Tiesitte tietenkin että vero nousee joka vuosi tästä eteenpäin kiihtyvällä tahdilla? Siinähän maksatte...kiva kun on noita mökkiläisiä jotka elättää meitä sossupummeja...maksakaa enemmän että saadaan tukiaisia lisää

• Maksaja_nyt

Kinnteistövero mökeistä kohtuuton. Kuihtuvat kunnaat ennenpitkään. Viisasta olisi olla lypsämättä kesäasukkaita. Ulkomaille moni jo suunnistaa. Ahneella on kakkanen loppu.

• nettomaksaja

Joskus on ehdotettu "kaksoiskansalaisuutta", voisi olla mökkiläiselläkin jotain demokraattisia vaikutusmahdollisuuksia päätöksentekoon.

Nykyisellään valtaosa mökkiläisistä on eri kunnan asukkaita. Kunnan asukkaat äänestävät päättäjät, ja siinä intressiryhmässä ei todellakaan kesäasukkaiden oikeudet paina pätkääkään.

Meidänkin mökkikunnassa
      -Koko kunnanvirasto on 5 viikkoa kesällä kiinni.
      -Terveyspalveluita ei tarjolla.
      -Mökki on saaressa, sinne ei tule kunnan tietä.
      -Venepaikka yksityisessä satamassa valtion tien varrella.
      -Vesijohto rakennettu 100% omalla rahalla, silti joutuu maksamaan kunnalle liittymismaksun!
      -Oma jätevedenkäsittely.
      -Sähköverkon omistaa "Australialainen sijoitusyhtiö".

Jotkut nauttivat paremmista palveluista, esim. se tuulivoimayhtiö joka sai kunnalta kaavan tuuliturbiinivoimalaitoksille 1100 kesämökin vaikutusalueelle!!

• SiinähänMaksatte

Ja kiinteistöverot nousee koko ajan....laskua ei ole näköpiirissä tällä sukupolvella ainakaan...on ihanaa "omistaa"jotain suomessa....SOTE nostaa kuulemma lisää veroja....makselkaahan kiltisti niin saa kunnanherrat nostaa palkkojaan. Onneksi on muutto pois suomesta tanskaan kesällä.Paljon mukavempi maa ja mukavemmat seudut.Oli hyvä kun tuli opiskeltua kieli nuorempana....olin siis viisas.

• halpaa-palvelua

""""Kesämökkikunnat korjaavat kilvan talouttaan meidän mökkiläisten kustannuksella, vaikka emme edes käytä kunnan palveluja.""""

Pääsetkö mökillesi käyttämättä ollenkaan sinne johtavia maanteitä? Ja jos mökkisi syttyy tuleen, tuleeko palokunta asuinkunnastasi? Ja jos lyöt kirveellä jalkaan voit mennä mökkikunnan terkkariin?

• jkbnsdlknhl

Kunta ei vastaa teiden kunnossapidosta koko kunnan alueella, Kunta ei myöskään vastaa pelastuslaitoksen kuluista. Terkkarin kuluista vastaa, mutta laskuttaa ne kotikunnalta. Siis mitä ne mökkiläisten käyttämien palveluiden kustannukset mökkikunnalle ovat ?

• Voi-surkeus

Jos omistat mökkisi Jyväskylän kaupungin alueella on muunrakenuksen vero 1.55% eli jos omistat 100 000€ tönön maksat siitä 155 00€ veroa.

• kxkjs

Vero lasketaan mökin verotusarvosta, ei mahdollisesta myyntihinnasta. Ne poikkeavat kovasti toisistaan.

• Niin poikkeavat, verotusarvo on paljon alhaisempi kun myyntihinta. Kiinteistöverosta on muutenkin aivan turha itkeä, jos on varaa vapaa-ajanasuntoon on varaa kiinteistöveroonkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      376
      8313
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      168
      2655
    3. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      958
    4. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      12
      910
    5. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      873
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      846
    7. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      843
    8. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      822
    9. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      46
      796
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      72
      742
    Aihe