Bavariat

s.kuutti

Bavariat on vastaavan kokosiin muihin veneisiin verrattuna aika halpoja. Miksi?

Uuden Bavarian hinnalla tosin saa jonkun muun hyvä kuntoisen käytetyn. Kannattaako?

36

2295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • E.E.

      Venemessuilla näytti olean esillä todelliset "hinnat alkaen" -hinnat. Sen 36:n näyttelyhinta oli noin 83.000 euroa vapaasti tehtaalla, mutta ennenkuin vene on laiturissa Suomessa ja edes alustavasti varusteltu on hintaa kertynyt jo 100.000 euroa. Myyjä kertoi todellisten hintojen olevan 100-150 kiloeuron välillä varustelutasosta riippuen. Eli vanhassa rahassa 600-900 tmk 36 jalkaisesta uudesta matkapurresta. Samalla rahalla saa yhden 20 vuotta vanhan 371:n Swanin tai kaksi vanhempaa ja tavallisempaa matkapurtta samassa kokoluokassa.

      • Matkaaja

        .....kahdenkymmenen vuoden päästä Bavariasi on kaksikymmentä vuotta vanha vene, jonka arvo on puolet(?) uuden hinnasta. Missä ja minkä arvoisia silloin ovat neljäkymmentä vuotiaat kaksi matkavenettä?


      • Repa
        Matkaaja kirjoitti:

        .....kahdenkymmenen vuoden päästä Bavariasi on kaksikymmentä vuotta vanha vene, jonka arvo on puolet(?) uuden hinnasta. Missä ja minkä arvoisia silloin ovat neljäkymmentä vuotiaat kaksi matkavenettä?

        Eiköhän veneen lopullinen hinta kuitenkin ole osto- ja myyntihinnan erotus. Mitä edullisempi vene sen pienemmät pääomakulut. Seuraamani perusteella käytetyt Bavariat ovat mukavasti säilyttäneet arvonsa ja ovatpa vielä aika kysyttyjäkin venevälittäjien mukaan.

        Hintoja vertaillut nim. E.E kertoi vain faktoja. Uuden 36:n Bavarian hinnalla saa samankokoisen (tai tiloiltaan pienemmän) 20 vuotta vanhan 371:n Swanin. Hinnan vaihteluvälin alarajalla se on kunnostusta kaipaava (100 t euroa) ja ylärajalla taas peruskunnostetu (150 t euroa). Jokaisen oma asia mihin rahansa sijoittaa. Valintana olisi Bavaria jos aikeena on purjehtia Itämeren alueella. Matkan suuntautuessa kauemmas voisi Swan olla perustellumpi vaihtoehto peruskorjauksen jälkeen. Jenkeissä oli muuten syksyllä myynnissä Swan 371:n hintaan $50.000! Ei kun ostamaan!

        ....40 vuotta vanha vene on aina hylsy merkistä riippumatta.


      • B33
        Repa kirjoitti:

        Eiköhän veneen lopullinen hinta kuitenkin ole osto- ja myyntihinnan erotus. Mitä edullisempi vene sen pienemmät pääomakulut. Seuraamani perusteella käytetyt Bavariat ovat mukavasti säilyttäneet arvonsa ja ovatpa vielä aika kysyttyjäkin venevälittäjien mukaan.

        Hintoja vertaillut nim. E.E kertoi vain faktoja. Uuden 36:n Bavarian hinnalla saa samankokoisen (tai tiloiltaan pienemmän) 20 vuotta vanhan 371:n Swanin. Hinnan vaihteluvälin alarajalla se on kunnostusta kaipaava (100 t euroa) ja ylärajalla taas peruskunnostetu (150 t euroa). Jokaisen oma asia mihin rahansa sijoittaa. Valintana olisi Bavaria jos aikeena on purjehtia Itämeren alueella. Matkan suuntautuessa kauemmas voisi Swan olla perustellumpi vaihtoehto peruskorjauksen jälkeen. Jenkeissä oli muuten syksyllä myynnissä Swan 371:n hintaan $50.000! Ei kun ostamaan!

        ....40 vuotta vanha vene on aina hylsy merkistä riippumatta.

        Harmi, että tämä juttusi tuli vasta nyt eteeni. Ehdin jo tehdä Bavariallani Karibianreissun eli kaksi Atlannin ylitystä ja Pohjanmeren myrskyt. Onneksi ei ongelmia ihmeemmin ilmaantunut. Ehkä tietämättömän onnea?


      • Kskd
        B33 kirjoitti:

        Harmi, että tämä juttusi tuli vasta nyt eteeni. Ehdin jo tehdä Bavariallani Karibianreissun eli kaksi Atlannin ylitystä ja Pohjanmeren myrskyt. Onneksi ei ongelmia ihmeemmin ilmaantunut. Ehkä tietämättömän onnea?

        Katoppa päivämäärää vastaamassasi viestissä. Nimimerkkisi perusteella kirjotus on tehty ennen oman veneesi ostoa


      • B33
        Kskd kirjoitti:

        Katoppa päivämäärää vastaamassasi viestissä. Nimimerkkisi perusteella kirjotus on tehty ennen oman veneesi ostoa

        Saattoipa tullakin, mutta kun tuli eteeni vasta nyt? Tämän palstan B-jutut ovat olleet kautta aikojen melkoista puutaheinää. Ei ole kiinnostanut lueskella. Vasta nyt eläkkeellä ehtii epäoleellisiin kommentoimaan. Sinullakin näyttää olevan nyt luppoaikaa?


      • Kskd

        Joo, ei tässä työt enää rasita. Bavariat kunniaan ;)


      • yliamiraali
        Matkaaja kirjoitti:

        .....kahdenkymmenen vuoden päästä Bavariasi on kaksikymmentä vuotta vanha vene, jonka arvo on puolet(?) uuden hinnasta. Missä ja minkä arvoisia silloin ovat neljäkymmentä vuotiaat kaksi matkavenettä?

        No se vanha Swan on 20 vuoden päästä saman arvoinen tai arvokkaampi kuin nyt. Bavarian arvosta on puolet jäljellä.


      • Len-Setä

        Nettiveneen mukaan vanhat Bavariat on säilyttäneet arvonsa suhteellisesti parhaiten ja kauppakin käy kohtuullisesti.


      • Spekulantti
        Matkaaja kirjoitti:

        .....kahdenkymmenen vuoden päästä Bavariasi on kaksikymmentä vuotta vanha vene, jonka arvo on puolet(?) uuden hinnasta. Missä ja minkä arvoisia silloin ovat neljäkymmentä vuotiaat kaksi matkavenettä?

        Nyt on mennyt 16 vuotta tästä kommentista. Mitenköhän kirjoittajan ennustama tilanne on edennyt. ELi

        - vuonna 2002 uutena ostetun Bavarian hinta nyt, onko hinta puoliintunut. Eli joutuuko maksamaan noin 50 k€

        - paljonko maksaa nyt 40 vuotta vanhat Skandit samsssa kokoluokassa.

        Eli olisiko vuonna 2002 ostettu Bavaria sittenkään ollut huono vaihtoehto?


      • Joakim1
        yliamiraali kirjoitti:

        No se vanha Swan on 20 vuoden päästä saman arvoinen tai arvokkaampi kuin nyt. Bavarian arvosta on puolet jäljellä.

        Yksi Swan 371 ainakin myytiin Suomessa monen vuoden yrityksen jälkeen paljon halvemmalla kuin yksikään 2000-luvun Bavaria. https://keskustelu.suomi24.fi/t/15060561/swan-371-edullisesti

        Ei Swanit minkään arvoisia ole ellei niitä ole suurella pieteetillä (ja rahalla) pidetty hienossa kunnossa. Nuo Hollandin piirtämät Swanit eivät ylipäätänsä taida olla kovin haluttuja ja ovat rumia ainakin minun silmääni. Taitaa niiden arvo olla tippunut enemmän tässä 16 vuodessa kuin Bavarian, vaikka Bavarialle ei olisi tehty mitään ja Swania kunnostettu suurella rahalla.


      • Joakim1
        Spekulantti kirjoitti:

        Nyt on mennyt 16 vuotta tästä kommentista. Mitenköhän kirjoittajan ennustama tilanne on edennyt. ELi

        - vuonna 2002 uutena ostetun Bavarian hinta nyt, onko hinta puoliintunut. Eli joutuuko maksamaan noin 50 k€

        - paljonko maksaa nyt 40 vuotta vanhat Skandit samsssa kokoluokassa.

        Eli olisiko vuonna 2002 ostettu Bavaria sittenkään ollut huono vaihtoehto?

        Tuolloin varmaan kukaan ei arvannut, että vajaat kymmenen vuotta myöhemmin kaikkien käytettyjen arvo tippuu rajusti. Nyt Nettiveneen halvin Bavaria 36 on 67,5 tonnia. Ei niitä Hollannista ja Saksastakaan näytä alle 60 tonnin saavan, mutta Ruotsissa on yksi 50 tonnin yksilö, tosin vuodelta 2000 ja vanhempaa mallia.

        Yleensä hintamuutosta verrataan listahintaan eli 83 tonnista ei hirveästi ole hinta tippunut. 100 tonnista sitten jo vajaat 40%.

        2002 taisi FG36, Maestro 35 jne maksaa yli 100 tonnia käytettynä. Nyt Nettiveneessä on -91 FG36 50 tonnia ja Maestro 35 -88 41 tonnia. Uusi FG36 oli 2001 listahinnaltaan 770 000 mk. Tuo purjeineen ja varusteineen on varmasti mennyt reilusti yli 150 tonnin euroissa. Sen arvo lienee jo puolittunut.

        Kamun FG:t sen sijaan ovat olleet ehkä Bavariaa parempiakin "sijoituksia", varsinkin ne jotka on ostettu heti ensimmäisinä vuosina ennen hintojen nousua taivaisiin. Lopussa varusteltu FG33 taisi mennä jo 200 tonnin paikkeille, joten senkin arvo on puolittunut ja vielä alle 10 vuodessa.


    • Purjehtija

      Bavarioita tehdään vuodessa n. 2000 kpl.

      Se on sarjavalmisteinen ja mitään et voi tilatessasi muuttaa.

      Kaikki varusteet ovat parhaimpien valmistajien tekemiä. Hinnat alhaalla suurten ostosmäärien johdosta.

      Suomalaiset, esim. Maestro, tehdään suurinpiirtein käsityönä asiakkaan haluamin muutoksin.

      Kaikki varusteet ostetaan lähes yksittäiskappalein.

      Summa summarum Bavarioilla on erittäin hyvä hinta/laatusuhde.

      • JR

        Näinkö olisi, ettäkö Bavarioita tehdään vuodessa VAIN 2000 kpl???
        Muistan lukeneeni Yachting World -lehdestä, että Saksan Baijerissa sijaitsevassa Bavarian veistämössä tehdään lähes 5000 yahtia vuodessa.

        Muilta osin kyseinen - ainakin minun kovin arvostamani julkaisu - oli kanssasi samaa mieltä: hinta-laatusuhde Bavarioissa on aivan omaa luokkaansa ... ja kehuivat muutoinkin kyseisiä veneitä, mitä nyt viimeistelyn laadusta löysivät "koneellisuuden" makua ja muutamia "mutkien oikaisuja"!


    • 9411

      HR:n laatua puoleen hintaan. Ei ihme että meni konkkaan.

      • anttiparia

        On totta että Bavaria meni konkkaan. Syy oli kuitenkin uusien omistajien pieleen menneet muut sijoitukset. Heillä oli käsittämätön määrä velkaa, joiden maksamiseen ei tehokas ja hyvää myyntiä tehnyt Bavaria pystynyt. Kunhan tuo prosessi on ohi niin varmaan ostajakin löytyy.


      • Patmos

        Bavarian ongelma on mielestäni raskas ja kompelökin toteutus. Ei ole mikään purjehtijan vene mutta sen sieltää kun siinä on kohtalaiset tilat ja varusteet. Kaiken lisäksi Bavaria kestää aikaa ja arvo säilyy suhteellisesti paljon paremmin kuin HR:ssa.


      • Bava-Janne
        anttiparia kirjoitti:

        On totta että Bavaria meni konkkaan. Syy oli kuitenkin uusien omistajien pieleen menneet muut sijoitukset. Heillä oli käsittämätön määrä velkaa, joiden maksamiseen ei tehokas ja hyvää myyntiä tehnyt Bavaria pystynyt. Kunhan tuo prosessi on ohi niin varmaan ostajakin löytyy.

        Bavaria on tehnyt tappiota jo pitkään. Jos se tekisi voittoa, se olisi myyty jo ennen konkkaa. Se on jäänyt kilpailijoista jälkeen, siksi se on nyt konkassa.


      • Bava-Janne
        Patmos kirjoitti:

        Bavarian ongelma on mielestäni raskas ja kompelökin toteutus. Ei ole mikään purjehtijan vene mutta sen sieltää kun siinä on kohtalaiset tilat ja varusteet. Kaiken lisäksi Bavaria kestää aikaa ja arvo säilyy suhteellisesti paljon paremmin kuin HR:ssa.

        Mun mielestä Bava on ihan hyvä vene, mutta suunnittelupuolella se on jäänyt jälkeen. Jeanneau ja Beneteau on pystyneet paremmin uudistamaan mallistoa ja seuraamaan, mitä porukka haluaa. Laitataitteet esimerkiksi puuttuu Bavarioista. Noista kilpailijoista niitä löytyy ja niiden muotoilu on muutenkin onnistuneempaa. Ne taitteet ei ole oikeasti kovinkaan merkittävät muuten kuin imagomielessä, että on ajan hermolla.


      • Joakim1
        Bava-Janne kirjoitti:

        Bavaria on tehnyt tappiota jo pitkään. Jos se tekisi voittoa, se olisi myyty jo ennen konkkaa. Se on jäänyt kilpailijoista jälkeen, siksi se on nyt konkassa.

        Onko sinulla jotain tietoa Bavarian tappioista? Ne eivät ole julkista tietoa, kuten Suomessa ja Ruotsissa. Itse en ole nähnyt mitään numeroita sitten 2007, jolloin Bavaria teki voittoa 79 miljoona 271 miljoonan liikevaihdolla. 1,3 miljardin kauppahinta oli todella kova noihin nähden. Ennen kauppaa Bavaria oli velaton.

        Vertailun vuoksi Nautor teki viime vuonna 35 miljoonan liikevaihdolla 4,5 miljoonan tappion ja Baltic Yachts 40 miljoonan liikevaihdolla 3,8 miljoonan tappion.

        Tuon jälkeen olen nähnyt lukuja vain omistajien tekemästä tappiosta eli tuon kovan myyntihinnan ja siihen liittyvien velkojen aiheuttamista ongelmista. Välissä oli myös suuria kauppoja eli Dufourin ja Grand Soleilin osto ja myynti sekä viimeisenä Nautitechin osto. Itse Bavaria-veistämön tuloksia en ole nähnyt.

        Se on totta, että Bavarian mallisto ei ole enää samalla lailla kilpailukykyinen kuin se oli 2007. Siirtyminen J&J:stä Farriin oli varmaankin virhe ja varsin ensimmäiset Farr-mallit olivat huonosti ainakin pohjoismaiseen makuun sopivia. Bavaria romahti selvästä markkinajohtajasta pieneksi merkiksi Pohjoismaissa. Muuaalla romahdus ei ollut yhtä paha, mutta kuitenkin selvä. Nykyään Bavaria ei edes ole halvempi kuin kilpailijat.


      • Bava-Janne
        Joakim1 kirjoitti:

        Onko sinulla jotain tietoa Bavarian tappioista? Ne eivät ole julkista tietoa, kuten Suomessa ja Ruotsissa. Itse en ole nähnyt mitään numeroita sitten 2007, jolloin Bavaria teki voittoa 79 miljoona 271 miljoonan liikevaihdolla. 1,3 miljardin kauppahinta oli todella kova noihin nähden. Ennen kauppaa Bavaria oli velaton.

        Vertailun vuoksi Nautor teki viime vuonna 35 miljoonan liikevaihdolla 4,5 miljoonan tappion ja Baltic Yachts 40 miljoonan liikevaihdolla 3,8 miljoonan tappion.

        Tuon jälkeen olen nähnyt lukuja vain omistajien tekemästä tappiosta eli tuon kovan myyntihinnan ja siihen liittyvien velkojen aiheuttamista ongelmista. Välissä oli myös suuria kauppoja eli Dufourin ja Grand Soleilin osto ja myynti sekä viimeisenä Nautitechin osto. Itse Bavaria-veistämön tuloksia en ole nähnyt.

        Se on totta, että Bavarian mallisto ei ole enää samalla lailla kilpailukykyinen kuin se oli 2007. Siirtyminen J&J:stä Farriin oli varmaankin virhe ja varsin ensimmäiset Farr-mallit olivat huonosti ainakin pohjoismaiseen makuun sopivia. Bavaria romahti selvästä markkinajohtajasta pieneksi merkiksi Pohjoismaissa. Muuaalla romahdus ei ollut yhtä paha, mutta kuitenkin selvä. Nykyään Bavaria ei edes ole halvempi kuin kilpailijat.

        Näyttää kyllä aika huonolta. Vuonna 2016 liikevaihto 112 Me, tappio 31 Me. Parhaimmillaan liikevaihto oli 271 Me vuonna 2006. Vuonna 2006 valmistui 3000 venettä, nyt siis ehkä tuhannen luokkaa.

        https://plus.ibinews.com/article/vpS634HCr/2018/04/23/bavaria_releases_update_on_current_operations_and_restructur/


      • Pava
        Bava-Janne kirjoitti:

        Näyttää kyllä aika huonolta. Vuonna 2016 liikevaihto 112 Me, tappio 31 Me. Parhaimmillaan liikevaihto oli 271 Me vuonna 2006. Vuonna 2006 valmistui 3000 venettä, nyt siis ehkä tuhannen luokkaa.

        https://plus.ibinews.com/article/vpS634HCr/2018/04/23/bavaria_releases_update_on_current_operations_and_restructur/

        Tuo ei varmaankaan ole liiketappio veneiden valmistuksesta, vähän vaikuttaa että firma on ajettu konkkaan muilla tappioilla. Kevään jälkeen on tullut enää n. 1 vene päivässä, eli koko vuoden saldo voi jäädä vain 500 veneeseen.


      • Joakim1
        Bava-Janne kirjoitti:

        Näyttää kyllä aika huonolta. Vuonna 2016 liikevaihto 112 Me, tappio 31 Me. Parhaimmillaan liikevaihto oli 271 Me vuonna 2006. Vuonna 2006 valmistui 3000 venettä, nyt siis ehkä tuhannen luokkaa.

        https://plus.ibinews.com/article/vpS634HCr/2018/04/23/bavaria_releases_update_on_current_operations_and_restructur/

        Eli 2006 yli 3000 veneen valmistus maksoi alle 200 M€, mutta 2016 maksoi 1000 veneen valmistus yli 140 Me. Kustannus/vene oli 2006 n. 60 tonnia ja 2007 140 tonnia. Onkohan valmistettujen veneiden keskikoko kasvanut merkittävästi vai kustannukset muuten karanneet? Vai onko tuo 31 Me tappio valtavien velanhoitokulujen aiheuttama?


      • Bava-Janne
        Joakim1 kirjoitti:

        Eli 2006 yli 3000 veneen valmistus maksoi alle 200 M€, mutta 2016 maksoi 1000 veneen valmistus yli 140 Me. Kustannus/vene oli 2006 n. 60 tonnia ja 2007 140 tonnia. Onkohan valmistettujen veneiden keskikoko kasvanut merkittävästi vai kustannukset muuten karanneet? Vai onko tuo 31 Me tappio valtavien velanhoitokulujen aiheuttama?

        Wikipedian mukaan henkilökuntaa oli vuonna 2007 600 henkilöä. Saman verran on nyt. Henkilökustannukset per vene on siis paljon suuremmat.


      • Joakim1
        Bava-Janne kirjoitti:

        Wikipedian mukaan henkilökuntaa oli vuonna 2007 600 henkilöä. Saman verran on nyt. Henkilökustannukset per vene on siis paljon suuremmat.

        Miksi työtunteja/vene menisi 3-kertaisesti? Tietysti suurelle kapasiteetille tehty linjasto ei ole yhtä tehokas vajaateholla, mutta kai vuoroja voi vähentää tai sulkea osan linjoista? Tai sitten johto on ollut viime vuodet täysin hukassa, mikä näyttää ainakin olevan omistavien instutiitioiden tilanne, kun ovat hukanneet sijoittamat rahansa.


      • Bava-Janne
        Joakim1 kirjoitti:

        Miksi työtunteja/vene menisi 3-kertaisesti? Tietysti suurelle kapasiteetille tehty linjasto ei ole yhtä tehokas vajaateholla, mutta kai vuoroja voi vähentää tai sulkea osan linjoista? Tai sitten johto on ollut viime vuodet täysin hukassa, mikä näyttää ainakin olevan omistavien instutiitioiden tilanne, kun ovat hukanneet sijoittamat rahansa.

        Samanlainen ongelma oli Bella-veneillä. Ne rakensi ison uuden tehtaan juuri laman alussa. TJ Sonninen reagoi nopeasti tilausten tippumiseen ja tehdasta ei vissiin ikinä käynnistetty vaan myytiin heti pois ja toiminta jatkui pienemmässä mittakaavassa, kunnes taas tuli aika kasvaa. Bavarialla ehkä on rakastuttu liikaa seiniin.


    • Konkka

      Bavaria, tuo merten Lidl.
      On muuten valmistanut huhtikuun jälkeen n. 1 veneen päivässä, mikä taitaa olla paljon entistä vähemmän. Mutta kuinka paljon on tullut uusia tilauksia, kuka hullu tilaa veneen valmistajalta joka on maksukyvytön ja jolle ei vieläkään ole löytynyt uutta omistajaa.

      • Kukatonkii

        Kuka nostaa näitä vanhoja juttuja. Tämäkin 16 vuoden takaa.


      • Sorbie
        Kukatonkii kirjoitti:

        Kuka nostaa näitä vanhoja juttuja. Tämäkin 16 vuoden takaa.

        Työtön pankkopoika, joka ei yleensä ymmärrä koko asiasta mitään, ja meno sama useilla palstoilla. Sama idiootti sekoilemassa.


    • halapa_baijeri

      Bavariat tehhää sarjatuotantona roboooteilla. Siks halavempia ku muut.

    • kolmekolmonen

      Luulin että 2000-luvun puolivälin Bava 33 myös on J&J -toimiston vene, mutta se puuttuu heidän venelistastaan? Kenen suunnittelema, ja korvasiko se jonkin edeltävän mallin tai korvattiinko se myöhemmin jollain toisella mallilla?

      • Joakim1

        Kaikki Bavariat 90-luvun loppupuolelta 00-luvun loppupuolelle ovay J&J:n suunnittelemia. Tuo tuli 2005 uutena mallina ja korvattiin 2007 34:lla, joka taisi olla samaan runkoon perustuva ja muutenkin lähes sama. Sitten tuli Farrin 32 ja 36.


      • päällekkäisiä

        2005 sekä kolmekolmosia että kolmekakkosia olis molempia


      • Joakim1
        päällekkäisiä kirjoitti:

        2005 sekä kolmekolmosia että kolmekakkosia olis molempia

        2005 Bavaria uudisti mallistoaan laajasti. Vanhat 32, 34 ja 36 korvattiin täysin uusilla 30, 33 ja 37. Niille tehtiin päivitys 2007, jolloin tuli avattavat uimatasot ja mallimerkinnät kasvoivat numerolla. Muuten veneet taisivat säilyä samoina.

        2009-2010 tuli sitten raju muutos uuden omistajan ja suunnittelijan myötä. Samalla mallimerkinnät muuttuivat niin, että Cruiser tuli ennen pituutta. Tuosta alkoi alamäki Pohjoismaiden myyntitilastoissa ja myös maailman markkinaosuuksissa, tosin ei yhtä rajusti.


      • Joakim1 kirjoitti:

        2005 Bavaria uudisti mallistoaan laajasti. Vanhat 32, 34 ja 36 korvattiin täysin uusilla 30, 33 ja 37. Niille tehtiin päivitys 2007, jolloin tuli avattavat uimatasot ja mallimerkinnät kasvoivat numerolla. Muuten veneet taisivat säilyä samoina.

        2009-2010 tuli sitten raju muutos uuden omistajan ja suunnittelijan myötä. Samalla mallimerkinnät muuttuivat niin, että Cruiser tuli ennen pituutta. Tuosta alkoi alamäki Pohjoismaiden myyntitilastoissa ja myös maailman markkinaosuuksissa, tosin ei yhtä rajusti.

        Bavarialle löytyi ostaja ja toiminta jatkuu.

        https://www.yachtingmonthly.com/news/bavaria-yachts-expected-announce-administration-65537


    • 595947

      Ei kannata ostaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe