Eriseurainen ajattelu ja kirkonvastainen toiminta, eivät ole mikään nykyaikainen uutuus, vaan ikivanha.
Edellisen vuosisadan alkupuolella muuan itsetehtyä henkeä täynnä oleva, mutta kuitenkin kristitty, tuli selittämään eräälle papille, että tällä ei ole Pyhää Henkeä. Pappi vastasi: "Vai ei ole Pyhää Henkeä? Jos minulla ei olisi, makaisin edelleen katuojassa alkoholismin riivaamana." Hän oli kokenut pelastuksen Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä.
Minulla oli tuo sama vaiva. Olin syvälle vajonnut alkoholismiin. En enää tiennyt, mikä päivä on. Kouristukset vaivasivat minua päivin ja öin ja tekivät kipeää, todella kipeää. Olin jo juonut monta vuotta, itseni loppuun ja menettänyt toivoni kuiville pääsystä. Odotin vain, kuinka joudun järjen menettäneenä mielisairaalan nurkkaan istumaan tai kuolisin pois.
Voima, joka ei lähtenyt minusta, pani minut rukoilemaan Jeesusta Kristusta. Hän antoi minun päästä kuiville ja uskon tielle. Palvelin häntä seurakunnan sananjulistaja, kunnes tulin elääkkeelle. Nyt olen jo niin vanha ja sairas, etten enää pysty papin tehtäviin, mutta olen edelleen pelastettu Kristuksen nimen ja sovintoveren kautta.
Sekä kirkkoon kuuluvien että kuulumattomien on turha tulla kertomaan, että määräinen kanta raamatunselittämisessä olisi pelastuksen ehto. Me kaikki pelastumme vain ja ainoastaan Kristuksen veressä.
Vapauteen Kristus vapautti meidät
66
120
Vastaukset
Jeesus ei koskaan itse sanonut Raamatun mukaan, että hänen ristinkuolemansa eli verensä olisi ihmisen pelastuksen ainoa ehto eikä edes tärkein tekijä siinä. Sen keksivät sitten vasta jälkeenjääneet, taisipa Paavali olla tärkein tuon ajatuksen ideoija.
- kyllä.sanoi
Paitsi Johanneksen evankeliumin 14: 6, sanoi nimenomaan näin;
" 6. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. "
Tätä ympäröivät jakeet;
" 1. "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.
2. Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?
3. Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.
4. Ja mihin minä menen - tien sinne te tiedätte."
5. Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?" kyllä.sanoi kirjoitti:
Paitsi Johanneksen evankeliumin 14: 6, sanoi nimenomaan näin;
" 6. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. "
Tätä ympäröivät jakeet;
" 1. "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.
2. Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?
3. Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.
4. Ja mihin minä menen - tien sinne te tiedätte."
5. Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?"Ei sanonut milloinkaan suoraan että hänen ristinkuolemansa olisi mikään tärkeä pointti ihmisen pelastukselle. Sinä tulkitset aivat muuta kohtaa ja tahallaan yrität johtaa harhaan, tapasi mukaan.
Idän kirkko onkin pannut painon toiselle seikalle: "Kristus nousi kuolleista, kuolemalla kuoleman voitti ja haudoissa oleville elämän antoi."
Ts. idän kirkko korostaa sitä, että Kristus kuolemallaan voitti ja teki voimattomaksi tuonelan. Lännen kirkko taas korostaa sovitusta: ristinkuolemallaan Kristus sovitti maailman synnit. Vaikka korostukset ovat perin erilaiset, molemmat pitävät myös toistensa tulkintaa oikeana. Niin myös luterilainen kirkko ja muut protestanttiset kirkot roomalaiskatolisen kirkon perillisinä korostavat sovituskuolemaa.
Sanotaan, että läntinen korostus palautuisi roomalaiseen oikeuteen. Enpä tiedä. Paavali oli kyllä Rooman kansalainen, mutta paremminkin hän oli luonteeltaan itämainen kuin roomalainen.
Arkkipiispa Simojoki sanoi aikoinaan, että hänelle pääsiäisaika oli ennen kaikkea pitkänperjantain hiljaisuutta ja surua. Siis hän oli erityisesti syventynyt Kristuksen sovintokuolemaan. Olen ollut havaitsevani, että idän ilo ylösnousemuksesta on Suomessa tullut myös luterilaiseen kirkkoon.seurakuntapastori kirjoitti:
Idän kirkko onkin pannut painon toiselle seikalle: "Kristus nousi kuolleista, kuolemalla kuoleman voitti ja haudoissa oleville elämän antoi."
Ts. idän kirkko korostaa sitä, että Kristus kuolemallaan voitti ja teki voimattomaksi tuonelan. Lännen kirkko taas korostaa sovitusta: ristinkuolemallaan Kristus sovitti maailman synnit. Vaikka korostukset ovat perin erilaiset, molemmat pitävät myös toistensa tulkintaa oikeana. Niin myös luterilainen kirkko ja muut protestanttiset kirkot roomalaiskatolisen kirkon perillisinä korostavat sovituskuolemaa.
Sanotaan, että läntinen korostus palautuisi roomalaiseen oikeuteen. Enpä tiedä. Paavali oli kyllä Rooman kansalainen, mutta paremminkin hän oli luonteeltaan itämainen kuin roomalainen.
Arkkipiispa Simojoki sanoi aikoinaan, että hänelle pääsiäisaika oli ennen kaikkea pitkänperjantain hiljaisuutta ja surua. Siis hän oli erityisesti syventynyt Kristuksen sovintokuolemaan. Olen ollut havaitsevani, että idän ilo ylösnousemuksesta on Suomessa tullut myös luterilaiseen kirkkoon.Keskustelu näköjään käy vilkkaana. Tämä kommentti oli sage8:lle, mutta siihen oli tullut väliin kirjoittaessani jo useampikin repliikki.
seurakuntapastori kirjoitti:
Arkkipiispa Simojoki sanoi aikoinaan, että hänelle pääsiäisaika oli ennen kaikkea pitkänperjantain hiljaisuutta ja surua. Siis hän oli erityisesti syventynyt Kristuksen sovintokuolemaan. Olen ollut havaitsevani, että idän ilo ylösnousemuksesta on Suomessa tullut myös luterilaiseen kirkkoon.Minun sympatiat on kaikkien maltillisten uskontojen puolella, niin luterilaisen, katolilaisen, juutalaisen, islamilaisen, hindujen ja kaikien muidenkin puolella ja jokainen saa puolestani uskoaan rauhassa harjoittaa mutta kiinnostaa määrätyt väitteet ja kun kerran itsekin kuulun evl.kirkkoon niin juuri tämän kirkon väitteitten alkuperät ja tarkoitukset olisi hyvä tietää ja siksi niistä kyselenkin ja kommentoin.
- mietiskelijätärboheemi
Arkkipiispa Simojoki sanoi aikoinaan, että hänelle pääsiäisaika oli ennen kaikkea pitkänperjantain hiljaisuutta ja surua. Siis hän oli erityisesti syventynyt Kristuksen sovintokuolemaan. Olen ollut havaitsevani, että idän ilo ylösnousemuksesta on Suomessa tullut myös luterilaiseen kirkkoon.Itse asiassahan tuo on periaatteessa sama asia. Joskus mietin, että juuri tuonelan läpi kulkemiseen tarvitaan ehdottomasti tieto Jeesuksen voitosta kuolemasta ja synnin vallasta (ja jonka risti sitten kumosi.)
- mietiskelijätärboheemi
Jäisikö ihminen muuten tuohon tuonelaan, sillä synnin palkka on kuolema, ja ei tuossa kuolleessa tilassaan pääsisi läpi, eli näin ollen on hyvä tietää, että Jeesus ristillään kumosi tällaiset vallat ja uskoa. Eli uskokaa nyt edes kuollessanne. Voi helpottaa kotimatkaa! Siis ne,jotka eivät usko.
Ilmeisesti se on siis voitto myös ihmisen sielun kuolemasta. No tämä on nyt tällaista klassikon pohdiskelua. Klassikon pohdiskelu on raameissa, eikä lähdetä keksimään uutta uskontoa - kuten sage. Uskontoa ilman Isää, Poikaa, Pyhää Henkeä. Uskontoa ilman ort. painotusta tai luterilaista painotusta ja kaikkien ydinkohtien heittämistä ovesta ulos "suuressa viisaudessaan". mietiskelijätärboheemi kirjoitti:
Jäisikö ihminen muuten tuohon tuonelaan, sillä synnin palkka on kuolema, ja ei tuossa kuolleessa tilassaan pääsisi läpi, eli näin ollen on hyvä tietää, että Jeesus ristillään kumosi tällaiset vallat ja uskoa. Eli uskokaa nyt edes kuollessanne. Voi helpottaa kotimatkaa! Siis ne,jotka eivät usko.
Ilmeisesti se on siis voitto myös ihmisen sielun kuolemasta. No tämä on nyt tällaista klassikon pohdiskelua. Klassikon pohdiskelu on raameissa, eikä lähdetä keksimään uutta uskontoa - kuten sage. Uskontoa ilman Isää, Poikaa, Pyhää Henkeä. Uskontoa ilman ort. painotusta tai luterilaista painotusta ja kaikkien ydinkohtien heittämistä ovesta ulos "suuressa viisaudessaan".Näin kai on ajateltava, että jäisi. Raamatussa on kyllä useita viitteitä, joissa puhutaan kuolemanjälkeisestä elämästä tai kuolemasta kaiken loppuna. Jos ottaa vain yhden kohdan, asia näyttää ihan selvältä. Mutta jos ottaa KAIKKI kohdat, asia ei enää olekaan niin selvä. Jumala tietää.
Presidentti Kekkonen kertoi aikoinaan, että kun hän istui tuomarin harjoitusistuntoja ja kuuli toisen osapuolen lausunnon, hän oli ajatellut, että selvähän tämä juttu sitten on. Mutta kun oli kuullut myös toisen osapuolen lausunnon, tuli aivan uudelle kannalle.mietiskelijätärboheemi kirjoitti:
Ilmeisesti se on siis voitto myös ihmisen sielun kuolemasta. No tämä on nyt tällaista klassikon pohdiskelua. Klassikon pohdiskelu on raameissa, eikä lähdetä keksimään uutta uskontoa - kuten sage. Uskontoa ilman Isää, Poikaa, Pyhää Henkeä. Uskontoa ilman ort. painotusta tai luterilaista painotusta ja kaikkien ydinkohtien heittämistä ovesta ulos "suuressa viisaudessaan".Höpöhöpö, minä en mitään "suuressa viisaudessa" kirjoita enkä uutta uskoa perusta, totta koitan raamatunkirjoitusten perusteella kirjoittaa ja jos ne ovat valhetta niin siitä vaan oikomaan.
- mietiskelijätärboheemi
Näin kai on ajateltava, että jäisi. Raamatussa on kyllä useita viitteitä, joissa puhutaan kuolemanjälkeisestä elämästä tai kuolemasta kaiken loppuna. Jos ottaa vain yhden kohdan, asia näyttää ihan selvältä. Mutta jos ottaa KAIKKI kohdat, asia ei enää olekaan niin selvä. Jumala tietää.
Presidentti Kekkonen kertoi aikoinaan, että kun hän istui tuomarin harjoitusistuntoja ja kuuli toisen osapuolen lausunnon, hän oli ajatellut, että selvähän tämä juttu sitten on. Mutta kun oli kuullut myös toisen osapuolen lausunnon, tuli aivan uudelle kannalle.Ortodokseilla kuulee silti paljon enemmän tätä kristikunnan yhteistä Pyhä Jumala, Pyhä Väkevä, Pyhä Kuolematon, armahda meitä. Tuli nyt mieleen tässä.
- kyllä.sanoi
sage8 kirjoitti:
Ei sanonut milloinkaan suoraan että hänen ristinkuolemansa olisi mikään tärkeä pointti ihmisen pelastukselle. Sinä tulkitset aivat muuta kohtaa ja tahallaan yrität johtaa harhaan, tapasi mukaan.
Ei tätä tämän suorempaan missään sanota, enkä minä mitään muuta kohtaa tulkitse, tässä on kristinuskon ydin, lue itse.
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joh.14.html
Tämä joka seurakuntapastorina esiintyy tälläkin sivulla, ei todellakaan ole mikään pappi vaan jokin vedättäjä, häntä tunnut kaikesta harhasta huolimatta uskovan.
Pari päivää sitten rekattu nimimerkki on luotu kinaamistarkoituksessa tänne, ihan sama mulle, mutta totuus löytyy kuitenkin tuosta luvusta. kyllä.sanoi kirjoitti:
Ei tätä tämän suorempaan missään sanota, enkä minä mitään muuta kohtaa tulkitse, tässä on kristinuskon ydin, lue itse.
http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joh.14.html
Tämä joka seurakuntapastorina esiintyy tälläkin sivulla, ei todellakaan ole mikään pappi vaan jokin vedättäjä, häntä tunnut kaikesta harhasta huolimatta uskovan.
Pari päivää sitten rekattu nimimerkki on luotu kinaamistarkoituksessa tänne, ihan sama mulle, mutta totuus löytyy kuitenkin tuosta luvusta.Minusta seurakuntapastori on tosissaan ja tolkun mies vaikken hänen kanssaan kaikesta samaa mieltä olekaan.
Tuosta esittämästäsi luvusta ei löydy totuutta eikä vastausta siihen, mistä olen kirjoittanut eli siitä, että Jeesus ei Raamatussa sano missään kohtaa, että hänen ristinkuolemansa on kenenkään tärkein pelastuksen tae ja jos joku muuta väittää, valehtelee.
Jos joku uskoo jälkipolvien sanomaa niin siihen en ota mitään kantaa, jokainen saa uskoa mihin haluaa kunhan ei väitä sellaista mikä ei pidä paikkaansa.seurakuntapastori kirjoitti:
Arkkipiispa Simojoki sanoi aikoinaan, että hänelle pääsiäisaika oli ennen kaikkea pitkänperjantain hiljaisuutta ja surua. Siis hän oli erityisesti syventynyt Kristuksen sovintokuolemaan. Olen ollut havaitsevani, että idän ilo ylösnousemuksesta on Suomessa tullut myös luterilaiseen kirkkoon.Niin, sanotaanhan sitä että luterilaisuus on ”ankeaa” mutta kuten sanoit ”… idän ilo ylösnousemuksesta on Suomessa tullut myös luterilaiseen kirkkoon.” nyt osaamme jo iloitakin.
- mietiskelijätärboheemi
Ei se minusta kyllä sieltä ole tullut, kyllä se oli jo sitä ennen. Sinänsä ei ole mitään ortodokseja vastaan.
Se on tavallaan mielenkiintoista, että ihmiset haluavat oikein ehtaa vanhanaikaista palvelusta kuten ortodokseilla, tilalle. Sitten meidän kirkossa halutaan vain rämpyttää modernia musiikkia, konservatiivitkin, jos ei Lähetyshiippakuntaa ota lukuun. Heillä on kai uusi virsikirja, jossa on sitten sellaisia lännestä tulleita vähän juhlavia, mutta toivorikkaita virsiä. Olisin kiinnostunut kuuntelemaan, mutta ei ole varaa ostaa sitä kirjaa. Sanoistahan ei yleensä saa selvää, jos kuuntelee netissä tai radiossa eikä ole laulun sanoja. Sikäli mielenkiintoista, että siellä on kuitenkin paljon nuoria ihmisiä seurakunnassa, mutta ovat varmaankin ainoa luterilainen konservatiivinen ryhmä, joka ei rämpyttele pelkkää nykymusiikkia tai sitten kuten usein palveluksissa tehdään virhe ja jota aina vain jaksan ihmetellä, sekoitetaan eri musiikkityylit keskenään, sikäli että luulisi edes kuoron olevan musiikki-ihmisiä, ja saadaan aikaan kummallinen kakofonia, ihan kuin Jumala olisi kakofoninen. Sikäli olisi huvittavaa, jos kuuntelisin lopulta heidän palvelustaan, kun ei ole harmainta aavistusta kuka on oikeassa ja kuka väärässä ja mistäkin asiasta. Olen kaiketi aivan suvaitsevainen ihan aidosti, joten on ihan mielenkiintoista kuunnella kaikkia, eikä olla niin suppea. Erityisesti jos palveluksessa kuulee jotain Jumalastakin, eikä vain ihmisistä, lieneekö tuo sitten myös ortodoksipalvelusten vetovoima.
Katolinen musiikkihan on paras, siis ei se moderni, vaan novus ordo, koska siinä on suuri toivo siinä musiikissa, vaikka se on harrasta. Siellä on ollut aikaa kehittää. Nyt hekin ovat alkaneet rämpyttää myös modernia musiikkia. (Ja vapaissa suunnissahan rämpytellään milloin mitäkin, ei tulisi mieleenkään kuunnella edes heidän palveluksiaan.) mietiskelijätärboheemi kirjoitti:
Ei se minusta kyllä sieltä ole tullut, kyllä se oli jo sitä ennen. Sinänsä ei ole mitään ortodokseja vastaan.
Se on tavallaan mielenkiintoista, että ihmiset haluavat oikein ehtaa vanhanaikaista palvelusta kuten ortodokseilla, tilalle. Sitten meidän kirkossa halutaan vain rämpyttää modernia musiikkia, konservatiivitkin, jos ei Lähetyshiippakuntaa ota lukuun. Heillä on kai uusi virsikirja, jossa on sitten sellaisia lännestä tulleita vähän juhlavia, mutta toivorikkaita virsiä. Olisin kiinnostunut kuuntelemaan, mutta ei ole varaa ostaa sitä kirjaa. Sanoistahan ei yleensä saa selvää, jos kuuntelee netissä tai radiossa eikä ole laulun sanoja. Sikäli mielenkiintoista, että siellä on kuitenkin paljon nuoria ihmisiä seurakunnassa, mutta ovat varmaankin ainoa luterilainen konservatiivinen ryhmä, joka ei rämpyttele pelkkää nykymusiikkia tai sitten kuten usein palveluksissa tehdään virhe ja jota aina vain jaksan ihmetellä, sekoitetaan eri musiikkityylit keskenään, sikäli että luulisi edes kuoron olevan musiikki-ihmisiä, ja saadaan aikaan kummallinen kakofonia, ihan kuin Jumala olisi kakofoninen. Sikäli olisi huvittavaa, jos kuuntelisin lopulta heidän palvelustaan, kun ei ole harmainta aavistusta kuka on oikeassa ja kuka väärässä ja mistäkin asiasta. Olen kaiketi aivan suvaitsevainen ihan aidosti, joten on ihan mielenkiintoista kuunnella kaikkia, eikä olla niin suppea. Erityisesti jos palveluksessa kuulee jotain Jumalastakin, eikä vain ihmisistä, lieneekö tuo sitten myös ortodoksipalvelusten vetovoima.
Katolinen musiikkihan on paras, siis ei se moderni, vaan novus ordo, koska siinä on suuri toivo siinä musiikissa, vaikka se on harrasta. Siellä on ollut aikaa kehittää. Nyt hekin ovat alkaneet rämpyttää myös modernia musiikkia. (Ja vapaissa suunnissahan rämpytellään milloin mitäkin, ei tulisi mieleenkään kuunnella edes heidän palveluksiaan.)Nyt mennään kyllä makuasioitten puolelle, mutta makuasioissa näytän olevan kanssasi aika samoilla linjoilla. Uutuudet ovat minun korvissani keinotekoisia ja perin teennäisiä.
Vanha helluntailainen musiikki oli kerta kaikkiaan puoleensa vetävää, nykyinen iskelmätyylinen niin etovaa, ettei olisi helluntaikokouksiin enää asiaa, vaikka olisin hyväkinkuntoinen.
Neljännesvuosisata sitten pilattiin hyvä virsikirja muuttamalla tutut virret uusin sanoituksin ja palauttamalla kansantoisintosävelmät "alkuperäiseen keskieurooppalaiseen muotoon". Sinne menivät hyvät virret. Piti uudistajien saada puumerkkinsä niihin. Olisivat lisänneet mielensä mukaan uusia virsiä ja jättäneet vanhat sävelet koskematta. Sitten aika olisi näyttänyt, lauletaanko uusista virsistä mitä ja mitä ei.
Jumalanpalvelusuudistus meni totaalisesti pieleen. Vanhan hienon liturgian tilalle pakotettiin kökkö ja teennäinen, pitkäveteinen ja kirkkokansalle aivan vieras liturgia.
Ortodoksikirkon liturgian sanoihin ei kukaan uskalla koskea, mutta viitisenkymmentä vuotta sitten muuan onneton arkkipiispa sävelsi koko liturgian uudestaan. Perinteisestihän on käytetty Venäjälta periytyvää kaunista sävelmistöä. Kansa sanoi tekelettä "muoviliturgiaksi", koska se julkaistiin muovikantisena. Sitä sitten käytettiin kohteliaisuussyistä seurakunnissa arkkipiispan vieraillessa, muttei muuten. Nyt ei enää ollenkaan. Kauhea kokeilu.
Luterilaisen kirkkokäsikirjan kauniit ja kuulijoihin syvälle syöpyneet sanonnat on muutettu pliisuiksi ilmaisuiksi. Ja varsinkin TV-jumalanpalvelukset ovat menneet iskelmätyyliä matkivaksi kakofoniaksi.
Tietysti kristilliset kirkot yrittävät kokeilla kaikin tavoin uutuuksia, jotta näkyisi, missä muodossa vastaanottajat sanoman toivovat kuulevansa, vaan tässäkin on mutta. Uudistajat ovat aktivisteja, diktaattoreita, eivät kuuntele kansaa, vaan he tietävät. Kansa valitsisi aivan toisin. Pyrkimys vanhaan ja kestävään näkyy myös siinä, miten monet katselevat katolisten kirkkojen puoleen. Näistäkin idän kirkko on säilyttävämpi kuin lännen.
Virassa ollessani sain eniten kuulla valitusta sekä aktiivisilta kirkossakävijöilta että toimituksiin mieltyneiltä, miksi kaikki koko ajan muuttuu.- mietiskelijätärboheemi
Kerran kuulin vanhemman luterilaisen liturgian. Teki kyllä syvän vaikutuksen. Se oli täynnänsä sitä taivaan leipää. Olen sen verran nuori (vaikkakin vanha)vielä, etten ole käynyt silloin kirkossa kun vanha liturgia on ollut.
Olisi mielenkiintoista nähdä jossain tuo vanha kirkkokäsikirja. Löytyyköhän sitä netistä mistään? mietiskelijätärboheemi kirjoitti:
Kerran kuulin vanhemman luterilaisen liturgian. Teki kyllä syvän vaikutuksen. Se oli täynnänsä sitä taivaan leipää. Olen sen verran nuori (vaikkakin vanha)vielä, etten ole käynyt silloin kirkossa kun vanha liturgia on ollut.
Olisi mielenkiintoista nähdä jossain tuo vanha kirkkokäsikirja. Löytyyköhän sitä netistä mistään?Enpä tiedä netistä. Meillä ainakin oli seurakunnan kirjastossa vanhampiakin versioita. Kannattaa kysyä ensin kotiseurakunnasta.
- mietiskelijätärboheemi
Asun Hgissä. En ole tullut ajatelleeksi, että sellainen kirjasto olisi. Ehkä täällä kun ollaan seurakuntayhtymässä, ei se välttämättä ole siellä kotiseurakunnassa. Ehkä pitäisi kysyä sitten ensin sähköpostitse. Harmi, ettei nettiin ole laitettu. En ainakaan muista nähneeni, kun olen noita evl:n sivuja tutkinut.
Kiitos kuitenkin tiedoista. sage8 kirjoitti:
Ei sanonut milloinkaan suoraan että hänen ristinkuolemansa olisi mikään tärkeä pointti ihmisen pelastukselle. Sinä tulkitset aivat muuta kohtaa ja tahallaan yrität johtaa harhaan, tapasi mukaan.
testi
mietiskelijätärboheemi kirjoitti:
Katolinen musiikkihan on paras, siis ei se moderni, vaan novus ordo, koska siinä on suuri toivo siinä musiikissa, vaikka se on harrasta. Siellä on ollut aikaa kehittää. Nyt hekin ovat alkaneet rämpyttää myös modernia musiikkia. (Ja vapaissa suunnissahan rämpytellään milloin mitäkin, ei tulisi mieleenkään kuunnella edes heidän palveluksiaan.)”…että ihmiset haluavat oikein ehtaa vanhanaikaista palvelusta…”
Tai sitten mahdollisuutta käydä erilaisissa palveluksissa? Traditiot ovat kuitenkin se, mikä koetaan tärkeänä.- siinä.ero
sage8 kirjoitti:
sagelle:Vain asioista tietämätön voi sanoa noin ? Luetko Raamatua, kuin romaania?
Ilman Jeesuksen ristinuhria, meillä ei ole mitään mahdollisuutta pelastua.
Ja se, EROITTAAA Kristinuskon, muista uskonnoista.
" Vapauteen Kristus vapautti meidät "
Lue myös se loppu kohta, äläkä ota sitä asiayhteydestään.
Tuossa itseasiassa puhutaan juutalaisten ympärileikkauksesta, mutta samalla se on myös vertaus " sydämen ympärileikkauskesta" uskoville, kun he tulevat USKOON !
Kirje galatalaisille 5
1. Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina,
älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen. 19. Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: h a u r e u s, saastaisuus, i r s t a u s,
20. epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
21. kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat,
eivät peri Jumalan valtakuntaa.
22. Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
23. Sellaista vastaan ei ole laki.
24. Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
25. Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme. - vainuskonto
mietiskelijätärboheemi kirjoitti:
Ortodokseilla kuulee silti paljon enemmän tätä kristikunnan yhteistä Pyhä Jumala, Pyhä Väkevä, Pyhä Kuolematon, armahda meitä. Tuli nyt mieleen tässä.
Se on vain litannia, mitä he hokevat joka jumiksessa. Kuten Ev.lut.kirkoissa Uskontunnustus. Opittu tapa.
Itse en voi sitää sitä nuottilaulua, jos tulee radiosta ordotoksilähetys vaihdan kanavaa HETI.
- Todellisuus.on
Ei ole tervettä uskoa kuulua kirkkoon. Jumalalla on omiaan varten seurakunta.
http://www.eroakirkosta.fi- totuus.julki
Mikähän seurakunta se olisi?
- kaikki-ei-täsmää
" Mikähän seurakunta se olisi?"
USKOVIEN YHTEYS !Ei jumalattomien.
seurakuntapastori sanoi: " Me kaikki pelastumme vain ja ainoastaan Kristuksen veressä." TUO ON TOTTA !
Mutta muuten tarinasi ei oikein ole balansissa, jos väität tuleesi uskoon noinkin syvältä, paljon anteeksi saanut rakastaa paljon.
Miksi puollustat syntiä? Ja miksi puollustat Ev.lut.kirkkoa joka on POIKENNUT Raamaun opetuksen tieltä ? Ennen synti sanottiin synniksi, nyt väität, että homopappeja on ollut kirkossa jo kauan ?
Puollustat homoutta ja Raamattu sanoo sen ihan selvästi SYNNIKSI. Voit lukea sen sieltä ja Pertsa on laittanut ne R-paikat tänne monet kerrat. - kaikki.ei.täsmää
Seurakuntapastori vaikenee ? En ole kyllä ennen kyllä kuullut tuollaista virkaa olevan Ev.lutissa?
kaikki-ei-täsmää kirjoitti:
" Mikähän seurakunta se olisi?"
USKOVIEN YHTEYS !Ei jumalattomien.
seurakuntapastori sanoi: " Me kaikki pelastumme vain ja ainoastaan Kristuksen veressä." TUO ON TOTTA !
Mutta muuten tarinasi ei oikein ole balansissa, jos väität tuleesi uskoon noinkin syvältä, paljon anteeksi saanut rakastaa paljon.
Miksi puollustat syntiä? Ja miksi puollustat Ev.lut.kirkkoa joka on POIKENNUT Raamaun opetuksen tieltä ? Ennen synti sanottiin synniksi, nyt väität, että homopappeja on ollut kirkossa jo kauan ?
Puollustat homoutta ja Raamattu sanoo sen ihan selvästi SYNNIKSI. Voit lukea sen sieltä ja Pertsa on laittanut ne R-paikat tänne monet kerrat.pertsan laittamista kohdista koskee suoraan osaa homoista vain yksi kohta, joka samalla koskee myös biseksuaalisia ja ukkomiehiä. Siis se synti on teko.
Mutta papilla olisi aika vähän rakastettavia, jos ei voi suoda rakkautta syntisille.
Ensinnäkin kiitos hyvästä ja maltillisesta kirjoituksesta.
”…kirkkoon kuuluvien että kuulumattomien on turha tulla kertomaan, että määräinen kanta raamatunselittämisessä olisi pelastuksen ehto.”
Ei Raamattu todellakaan ole pelastuksen ehto. Se on usko.
Mutta ymmärtääksemme omaa uskonnon perustamme on hyvä tuntea Raamattua monipuolisesti. Sen avulla voimme tutkia monella tasolla uskoamme.seurakuntapastori kirjoitti:
Kiitos kiittämästä. :)
Toivon että kirjoitat lisääkin saisi jotain asiallista keskustelua aikaan.
- sokeasokeaa.taluttaa
mummomuori kirjoitti:
Ateisti ateistia komppaa, se on sama, kuinka siinä käy, kun sokea sokeaa taluttaa.
En siis usko tätä skp, että on aito pappi, monessa ketjussa on jo ehtinyt komppaamaan selvää herjaamista, eikä ole tietenkään näitä mitenkään oikonut, vaan lähtenyt niihin mukaan.
Ap. kertoo mm. näin; " Hän antoi minun päästä kuiville ja uskon tielle. Palvelin häntä seurakunnan sananjulistaja, kunnes tulin elääkkeelle. ".
Oliko tämä henkilö siis valmistunut ateistina papiksi ja vasta kovan ryyppäämisen seurauksena tuli tuntemaan Jumalan ja palveli siitä lähtien eläkeikään asti ?
Yksikään eläkkeelläoleva pappi ei tällaiseen roskalaatikkoon ala kirjoittelemaan, tämä nimimerkki on rekattu 6.3.2016, yhtä tarkoitusta varten, herjauksia komppaamaan, lähinnä omiaan, asialla on siis sama multinikki evl, joka muuntuu kameleontin tavoin, milloin ville-papiksi, milloin körttipapiksi ne kaikki muut Pirkko_kuulolla jne.
Tämähän sopii sulle hyvin, kun teet juuri sitä itsekin. mummomuori kirjoitti:
Olen todella huonossa kunnossa, mutta nyt on ollut hiukan parempaa. Toivottavasti tämä kestää ainakin jonkin aikaa ja jaksan kirjoitellakin. Siunausta sinulle ja kaikille muillekin!
Olen todella huonossa kunnossa, mutta nyt on ollut hiukan parempaa. Toivottavasti tämä kestää ainakin jonkin aikaa ja jaksan kirjoitellakin. Siunausta sinulle ja kaikille muillekin!
Jos sallit, niin kerron oman kokemukseni. Noin parikymmentä vuotta sitten törmäsin parikymppiseen naiseen, jolla oli downin syndroma. Hän lateli minulle oman mielipiteensä minusta ja maailmasta ja lopputuloksena käsitin, että olin törmännyt Absoluuttiseen Rehellisyyteen, mielestäni ensimmäisen kerran elämässäni.
Se oli sekä Fantastinen, tärkeä, että mieleen jäänyt kokemus, yksi elämäni tärkeimpiä.
Sinä olet minulle samanlainen tärkeä kohtaaminen eli rehellinen, et suurentele, vähättele, väritä, vedä kotiinpäin, mielistele tai mitään muutakaan, vaan sanot kuten sen rehellisesti itse koet.
Sitä minä arvostan ihmisissä ja nyt Sinussa Todella paljon.
Kiitos.qwertyilija kirjoitti:
Jos sallit, niin kerron oman kokemukseni. Noin parikymmentä vuotta sitten törmäsin parikymppiseen naiseen, jolla oli downin syndroma. Hän lateli minulle oman mielipiteensä minusta ja maailmasta ja lopputuloksena käsitin, että olin törmännyt Absoluuttiseen Rehellisyyteen, mielestäni ensimmäisen kerran elämässäni.
Se oli sekä Fantastinen, tärkeä, että mieleen jäänyt kokemus, yksi elämäni tärkeimpiä.
Sinä olet minulle samanlainen tärkeä kohtaaminen eli rehellinen, et suurentele, vähättele, väritä, vedä kotiinpäin, mielistele tai mitään muutakaan, vaan sanot kuten sen rehellisesti itse koet.
Sitä minä arvostan ihmisissä ja nyt Sinussa Todella paljon.
Kiitos.Downin syndroomaan kuuluukin, ettei hienostella.
sokeasokeaa.taluttaa kirjoitti:
Ateisti ateistia komppaa, se on sama, kuinka siinä käy, kun sokea sokeaa taluttaa.
En siis usko tätä skp, että on aito pappi, monessa ketjussa on jo ehtinyt komppaamaan selvää herjaamista, eikä ole tietenkään näitä mitenkään oikonut, vaan lähtenyt niihin mukaan.
Ap. kertoo mm. näin; " Hän antoi minun päästä kuiville ja uskon tielle. Palvelin häntä seurakunnan sananjulistaja, kunnes tulin elääkkeelle. ".
Oliko tämä henkilö siis valmistunut ateistina papiksi ja vasta kovan ryyppäämisen seurauksena tuli tuntemaan Jumalan ja palveli siitä lähtien eläkeikään asti ?
Yksikään eläkkeelläoleva pappi ei tällaiseen roskalaatikkoon ala kirjoittelemaan, tämä nimimerkki on rekattu 6.3.2016, yhtä tarkoitusta varten, herjauksia komppaamaan, lähinnä omiaan, asialla on siis sama multinikki evl, joka muuntuu kameleontin tavoin, milloin ville-papiksi, milloin körttipapiksi ne kaikki muut Pirkko_kuulolla jne.
Tämähän sopii sulle hyvin, kun teet juuri sitä itsekin.En ole vielä lukentu yhtään herjaa nimimerkin kirjoittamana. Samoin kyllä asiaa on kuten kristityllä tuleekin.
- Herännyt.ja.elävä
Hei seurakuntapastori ja muut.
Sain linkin puheeseen josta ajattelen, että se kuuluu kaikille herääville,
http://jeesus-on-herra.com/?page_id=1335- Ville-pappi
Aaa, lindroosilaisuutta. Se on jännä ryhmä, en ihan tiedä onko se kristillinen vai ei. Kun kristityn keskeinen tuntomerkki on tunnustaa Jumalan kolmiykseys ja Kristuksen tosi jumaluus ja tosi ihmisyys, niin lindroosilaiset kieltävät asian, mutta kuitenkin pyörivät sen ympärillä kuin kissa kuumaa puuroa.
Olikohan se ateisti Valtaoja, joka sanoi joskus, että alkoholismi on niin paha sairaus, että siihen ei auta kuin Jeesus.
Itse sanoin täällä jollekin palstalla kirjoittaneelle uskovalle, että "parempi heränneenä helluntaisalilla, kuin sammuneena hangessa" eli tarkoitin, että ne vaihtoehdot on osalla tule uskoon ja elä tai kuole.
Sinun tapauksessasi elät ja uskot. Itse koen olleeni suht potentiaalinen kohtalotoverisi, itsetunnon suhteen. Eli syynä todella moniin ihmisten murheisiin on itsetunto, itsetunto ja itsetunto, noin pelkistetysti.
Minä en ole uskonut koskaan, yhtään mihinkään, mutta en totisesti yrittäisi saada Sinua tai kohtalotovereitasi luopumaan uskostanne.
Syystä että mitä tarjoaisin tilalle, Sinulle tai vaikka Puolisolleni, tämän mielestäni todellisen, rationaalisen, ei-välttämättä-niin-kivan määräaikaisen todellisuuden vai?
Sinulla on parempi todellisuus, joten en tyrkytä omaani, syystä että omani on... hmm varmaankin negatiivisempi.Ei minunkaan elämä herkkua ole. Kuivillakin ollen alkoholistia vaivaa yleensä ahdistuneisuus, niin minuakin. Kuivillakaan emme koskaan tule niin terveiksi, että meitä voisi verrata normaaliväestöön. Muuten olemmekin aika samanlaisia kuin muutkin ihmiset. Tosin minua nyt vaivaavat muutkin sairaudet, eniten halvauksen jälkitila, mutta ei se ole niin paha kuin ahdistuneisuus.
Alkoholismi on puhtaasti geneettinen ominaisuus, vaikka sosiologit ja psykologit yrittävät väittää toista. Perintä on monigeeninen. Tarvitaan useita alkoholismia aiheuttavia geenivariaatioita, mutta niiden ei aina tarvitse olla samoja kuin toisella alkoholistilla. Vaikuttavin geeni on 2/3 alkoholisteilla, 1/3 kohtuukäyttäjillä. Perinnän tapa on siis sama kuin pituuskasvulla.
Identtiset kaksoset ovat aina identtiset alkoholismiltaan tai sen puutteelta, vaikka olisivat adoptoituja eri maihin ja toisistaan tietämättömiä. Tauti noudattaa odotusarvoa aina biologisten vanhempien mukaan. Kasvatusvanhemmilla ei ole mitään vaikutusta.
AA-liikkeeseen kuuluvia kuivilla olevia alkoholisteja on sangen vähän. Vuodenkin raittius on jo kova juttu. Hoidot ovat hyödyttömiä. Eräässä tutkimuksessa 6 kk hoidon jälkeen 90 % ryyppäsi, 12 kk kuluttua kaikki. Hoidoissa lähinnä toteutetaan inhimillisyytta: alkoholisti saa hetken levähtää.
Tehokkain menetelmä kuiville on uskoontulo, mutta valtaosa uskoontulleista sortuu takaisin. Pitkäaikaisesti kuiville jää n. 2 %, muut kuolevat tautiin.
Alkoholistit, joita kadulla näkee, eivät suinkaan ole mitään raakamateriaalia, joka pelastetaan hoidoilla. Useimmat ovat moneen kertaan olleet hoidossa, monet kokeneet myös uskoontulon, mutta sortuneet takaisin. He ovat siis niitä, jotka ovat jääneet jäljelle, kun pari prossaa on päässyt pitkäaikaisesti kuiville.
On esitetty kysymys, mikä erottaa kuivilla pysyneet 2 prosenttia ja sortuneet. Emme tiedä, mutta tutkimukset eräillä muilla huumeilla saattavat viitata siihen, että myös pysymisellä kuivilla voi olla geneettinen syy.
Kuten näkyy, uskontie johtaa pienen osan kuiville, suurin osa meistä tuhoutuu. Itsemurhan frekvenssi on alkoholisteilla kolmikymmenkertainen verrattuna kohtuukäyttäjiin. Puolet alkoholisteista tekee itsemurhan. Ei anna aihetta pröystäillä kuivillaololla.
Henkilökohtaisesti uskon, että vaikka olenkin päässyt uskontielle Kristuksen ansiosta, aivan samaa etua nauttii myös kentällä oleva alkoholisti, sillä sairaat ovat Hänen erityisessä suojeluksessaan.
Uuden testamentin syntyaikana luultiin, että alkoholismi on paha tapa ja ihminen voisi olla juomatta. Nyt tiedämme paremmin: alkoholismi on geneettinen sairaus.seurakuntapastori kirjoitti:
Ei minunkaan elämä herkkua ole. Kuivillakin ollen alkoholistia vaivaa yleensä ahdistuneisuus, niin minuakin. Kuivillakaan emme koskaan tule niin terveiksi, että meitä voisi verrata normaaliväestöön. Muuten olemmekin aika samanlaisia kuin muutkin ihmiset. Tosin minua nyt vaivaavat muutkin sairaudet, eniten halvauksen jälkitila, mutta ei se ole niin paha kuin ahdistuneisuus.
Alkoholismi on puhtaasti geneettinen ominaisuus, vaikka sosiologit ja psykologit yrittävät väittää toista. Perintä on monigeeninen. Tarvitaan useita alkoholismia aiheuttavia geenivariaatioita, mutta niiden ei aina tarvitse olla samoja kuin toisella alkoholistilla. Vaikuttavin geeni on 2/3 alkoholisteilla, 1/3 kohtuukäyttäjillä. Perinnän tapa on siis sama kuin pituuskasvulla.
Identtiset kaksoset ovat aina identtiset alkoholismiltaan tai sen puutteelta, vaikka olisivat adoptoituja eri maihin ja toisistaan tietämättömiä. Tauti noudattaa odotusarvoa aina biologisten vanhempien mukaan. Kasvatusvanhemmilla ei ole mitään vaikutusta.
AA-liikkeeseen kuuluvia kuivilla olevia alkoholisteja on sangen vähän. Vuodenkin raittius on jo kova juttu. Hoidot ovat hyödyttömiä. Eräässä tutkimuksessa 6 kk hoidon jälkeen 90 % ryyppäsi, 12 kk kuluttua kaikki. Hoidoissa lähinnä toteutetaan inhimillisyytta: alkoholisti saa hetken levähtää.
Tehokkain menetelmä kuiville on uskoontulo, mutta valtaosa uskoontulleista sortuu takaisin. Pitkäaikaisesti kuiville jää n. 2 %, muut kuolevat tautiin.
Alkoholistit, joita kadulla näkee, eivät suinkaan ole mitään raakamateriaalia, joka pelastetaan hoidoilla. Useimmat ovat moneen kertaan olleet hoidossa, monet kokeneet myös uskoontulon, mutta sortuneet takaisin. He ovat siis niitä, jotka ovat jääneet jäljelle, kun pari prossaa on päässyt pitkäaikaisesti kuiville.
On esitetty kysymys, mikä erottaa kuivilla pysyneet 2 prosenttia ja sortuneet. Emme tiedä, mutta tutkimukset eräillä muilla huumeilla saattavat viitata siihen, että myös pysymisellä kuivilla voi olla geneettinen syy.
Kuten näkyy, uskontie johtaa pienen osan kuiville, suurin osa meistä tuhoutuu. Itsemurhan frekvenssi on alkoholisteilla kolmikymmenkertainen verrattuna kohtuukäyttäjiin. Puolet alkoholisteista tekee itsemurhan. Ei anna aihetta pröystäillä kuivillaololla.
Henkilökohtaisesti uskon, että vaikka olenkin päässyt uskontielle Kristuksen ansiosta, aivan samaa etua nauttii myös kentällä oleva alkoholisti, sillä sairaat ovat Hänen erityisessä suojeluksessaan.
Uuden testamentin syntyaikana luultiin, että alkoholismi on paha tapa ja ihminen voisi olla juomatta. Nyt tiedämme paremmin: alkoholismi on geneettinen sairaus.Kiitän, kumarran ja vaikenen ja syyn arvannet eli tuli itselleni ihan uutta tietoa.
Oma paska olkapääni, itsetunto ja lapsuus tuntuu nyt paremmalta, jos ymmärrät. Eli isomman tuskan edessä oma vaiva asettuu uuteen mittakaavaan.
Kiitän rehellisestä avautumisestasi parahin Seurakuntapastori tv qwertyilija alias ikiateistiqwertyilija kirjoitti:
Kiitän, kumarran ja vaikenen ja syyn arvannet eli tuli itselleni ihan uutta tietoa.
Oma paska olkapääni, itsetunto ja lapsuus tuntuu nyt paremmalta, jos ymmärrät. Eli isomman tuskan edessä oma vaiva asettuu uuteen mittakaavaan.
Kiitän rehellisestä avautumisestasi parahin Seurakuntapastori tv qwertyilija alias ikiateistiKiitos kiittämästä, qwertyilija alias ikiateisti. :)
Kiitos kiittämästä, qwertyilija alias ikiateisti. :)
Pikkuisen nolottaa nuo tuolla aiemmin heittämäni väitteet, jotka olen jostakin omaksunut, mutta skeptisenä rationalistina (ymmärtänet vitsin) otan opikseni ja toivoakseni opin jotain, josta voisi olla hyötyä muillekin.
qwertyilija kirjoitti:
Pikkuisen nolottaa nuo tuolla aiemmin heittämäni väitteet, jotka olen jostakin omaksunut, mutta skeptisenä rationalistina (ymmärtänet vitsin) otan opikseni ja toivoakseni opin jotain, josta voisi olla hyötyä muillekin.
Ei penintäkään aihetta huonikseen, Moikka vaan!
"Edellisen vuosisadan alkupuolella muuan itsetehtyä henkeä täynnä oleva, mutta kuitenkin kristitty, tuli selittämään eräälle papille, että tällä ei ole Pyhää Henkeä. Pappi vastasi: "Vai ei ole Pyhää Henkeä? Jos minulla ei olisi, makaisin edelleen katuojassa alkoholismin riivaamana." Hän oli kokenut pelastuksen Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä."
- Ihminen ei saa Pyhää Henkeä automaattisesti uskoon tullessaan. Pyhän Hengen kaste tai Pyhällä Hengellä täyttyminen ei tapahdu heti pelastuksen tielle astumisessa. Eivät kaikki sitä pahalla sano ettei ole täyttynyt Pyhällä Hengellä, mutta toiset loukkaantuvat heti. Ihminen voi olla uskossa ilman Pyhää Henkeäkin. Sillä Hengellä täyttyminen on aivan oma tapahtumansa, mikä ei tapahdu uskoon tulon yhteydessä.
"Sekä kirkkoon kuuluvien että kuulumattomien on turha tulla kertomaan, että määräinen kanta raamatunselittämisessä olisi pelastuksen ehto."
- Ei sellaista kukaan kai kerrokkaan? Jeesuksen seuraajan tulee kantaa ristinsä joka päivä ja pyhittyä. Ja kukaan ei ole pelastunut vielä, ihminen pelastuu kun jatkaa uskossaan loppuun asti - pelastuminen kun ei ole kertaluontoinen tapahtuma - VAAN TIE.Luterilaisen opin mukaan jokainen kasteessa saa Pyhän Hengen. Tiedän toki, että vapaissa suunnissa ja karismaattisessa liikkeessä ajatellaan toisin. Tästä on käyty monta keskustelua.
Helluntaiherätyksessäkin ajatellaan, että vaikkei heidän oppinsa mukaista Pyhällä Hengellä täyttymistä olisi kokenutkaan, voi kuitenkin olla pelastettu. Riittäköön tämä niille, jotka pitävät PH:n saamista erillisenä asiana.
Me taas uskomme ja opetamme, että opetuslasten kokema PH:lla täyttyminen oli kirkon alku. Siitä lähtien jokainen kirkkoon kuuluva, siis kastettu, on saanut Pyhän Hengen.seurakuntapastori kirjoitti:
Luterilaisen opin mukaan jokainen kasteessa saa Pyhän Hengen. Tiedän toki, että vapaissa suunnissa ja karismaattisessa liikkeessä ajatellaan toisin. Tästä on käyty monta keskustelua.
Helluntaiherätyksessäkin ajatellaan, että vaikkei heidän oppinsa mukaista Pyhällä Hengellä täyttymistä olisi kokenutkaan, voi kuitenkin olla pelastettu. Riittäköön tämä niille, jotka pitävät PH:n saamista erillisenä asiana.
Me taas uskomme ja opetamme, että opetuslasten kokema PH:lla täyttyminen oli kirkon alku. Siitä lähtien jokainen kirkkoon kuuluva, siis kastettu, on saanut Pyhän Hengen.Hyvää tekstiä. Todellakin, pelastus ei kaipaa "täyttymisiä" vaikka ihan ok nekin ovat, mutta moni elää koko ikänsä uskossa.
Luterilaisen opin mukaan jokainen kasteessa saa Pyhän Hengen. Tiedän toki, että vapaissa suunnissa ja karismaattisessa liikkeessä ajatellaan toisin. Tästä on käyty monta keskustelua.
Me taas uskomme ja opetamme, että opetuslasten kokema PH:lla täyttyminen oli kirkon alku. Siitä lähtien jokainen kirkkoon kuuluva, siis kastettu, on saanut Pyhän Hengen."Luterilaisen opin mukaan jokainen kasteessa saa Pyhän Hengen. - -"
- Sillä nyt ei ole yhtään mitään väliä mitä luterilainen oppi sanoo - tai minkään muunkaan seurakunnan oppi. Seurakuntien opit eivät ole totuuksia, vaan Jumalan Sanan kokonaisilmoitus. Tietysti valtionkirkot ovat joutuneet selittämään omia oppejaan ja asiat eri tavoin kun jäseninä ovat lähes kaikki muutkin kuin uskovat. Raamatun Sanan ilmoitus menee seurakunta oppien yläpuolelle.
Ja väitätkö todella, että jokainen joka on saanut vesikasteen - ja sillä tarkoittanet lapsikastetta (joka on ihmisperinne - UT:n aikana lapsia ei kastettu) todella saisi Pyhän Hengen? Suuri osa suomalaisista on kastettu vauvoina, mutta kuinka moni heistä on oikeasti uskossa? Väität siis todellisuudessa, että väärämielisissä, ateisteissa jne asuisi Pyhä Henki. Suoranaista jumalanpilkkaa! Pyhä Henki ei asu sellaisissa, jotka jatkuvasti elävät synneissä - synninorjuudessa. Kasteita; veden ja Pyhän Hengen - edeltää PARANNUKSEN TEKEMINEN JA USKO JEESUKSEEN, ja vasta sen jälkeen Pyhän Hengen voi saada. Lapsi ei voi uskoa; johon liittyy luottamus ja uskollisuus (Jeesukseen) ja lapsi ei voi tehdä parannusta (ja mistä tekisikään?) Ja jos hyvin suurella osalla suomalaisia on Pyhä Henki -niin miksei parannus- ja muita ihmeitä tapahdu laajassa mittakaavassa?
"Siitä lähtien jokainen kirkkoon kuuluva, siis kastettu, on saanut Pyhän Hengen."
- Miten selittänet sitten, että Raamatussa on tilanteita, joissa Jeesukseen uskovat eivät olleet saaneet Pyhää Henkeä...
"Me taas uskomme ja opetamme, että opetuslasten kokema PH:lla täyttyminen oli kirkon alku. Siitä lähtien jokainen kirkkoon kuuluva, siis kastettu, on saanut Pyhän Hengen."
- Hah ha. Ei se niin mene, että jokainen kirkkoon kuuluva tai kastettu on saanut Pyhän Hengen. Saatte uskoa ja opettaa mitä haluatte, mutta väärinpähän opetatte - ihmisoppeja, jotka eivät perustu Jumalan Sanalle.
Seurakunnan jäsenyys tai lapsikaste eivät tee ihmisestä kristittyä - ja sen todistaa jo aivan se, ettei suurinkaan osa lapsikastetuista usko Jeesukseen.
Valtionkirkkojen aika on ohi.mummomuori kirjoitti:
Hyvää tekstiä. Todellakin, pelastus ei kaipaa "täyttymisiä" vaikka ihan ok nekin ovat, mutta moni elää koko ikänsä uskossa.
Mistä Jeesus aivan ensisijaisesti ihmisen pelastaa?
George_L kirjoitti:
"Luterilaisen opin mukaan jokainen kasteessa saa Pyhän Hengen. - -"
- Sillä nyt ei ole yhtään mitään väliä mitä luterilainen oppi sanoo - tai minkään muunkaan seurakunnan oppi. Seurakuntien opit eivät ole totuuksia, vaan Jumalan Sanan kokonaisilmoitus. Tietysti valtionkirkot ovat joutuneet selittämään omia oppejaan ja asiat eri tavoin kun jäseninä ovat lähes kaikki muutkin kuin uskovat. Raamatun Sanan ilmoitus menee seurakunta oppien yläpuolelle.
Ja väitätkö todella, että jokainen joka on saanut vesikasteen - ja sillä tarkoittanet lapsikastetta (joka on ihmisperinne - UT:n aikana lapsia ei kastettu) todella saisi Pyhän Hengen? Suuri osa suomalaisista on kastettu vauvoina, mutta kuinka moni heistä on oikeasti uskossa? Väität siis todellisuudessa, että väärämielisissä, ateisteissa jne asuisi Pyhä Henki. Suoranaista jumalanpilkkaa! Pyhä Henki ei asu sellaisissa, jotka jatkuvasti elävät synneissä - synninorjuudessa. Kasteita; veden ja Pyhän Hengen - edeltää PARANNUKSEN TEKEMINEN JA USKO JEESUKSEEN, ja vasta sen jälkeen Pyhän Hengen voi saada. Lapsi ei voi uskoa; johon liittyy luottamus ja uskollisuus (Jeesukseen) ja lapsi ei voi tehdä parannusta (ja mistä tekisikään?) Ja jos hyvin suurella osalla suomalaisia on Pyhä Henki -niin miksei parannus- ja muita ihmeitä tapahdu laajassa mittakaavassa?
"Siitä lähtien jokainen kirkkoon kuuluva, siis kastettu, on saanut Pyhän Hengen."
- Miten selittänet sitten, että Raamatussa on tilanteita, joissa Jeesukseen uskovat eivät olleet saaneet Pyhää Henkeä...
"Me taas uskomme ja opetamme, että opetuslasten kokema PH:lla täyttyminen oli kirkon alku. Siitä lähtien jokainen kirkkoon kuuluva, siis kastettu, on saanut Pyhän Hengen."
- Hah ha. Ei se niin mene, että jokainen kirkkoon kuuluva tai kastettu on saanut Pyhän Hengen. Saatte uskoa ja opettaa mitä haluatte, mutta väärinpähän opetatte - ihmisoppeja, jotka eivät perustu Jumalan Sanalle.
Seurakunnan jäsenyys tai lapsikaste eivät tee ihmisestä kristittyä - ja sen todistaa jo aivan se, ettei suurinkaan osa lapsikastetuista usko Jeesukseen.
Valtionkirkkojen aika on ohi."- Sillä nyt ei ole yhtään mitään väliä mitä luterilainen oppi sanoo..."
Ei siis liene syytä enempään. Kannattaa jatkaa jollakin muulla palstalla, jos siellä tulisi vastakaikua. En suinkaan ryhdy väittelyyn opista. Olen vanha, sairas ja väsynyt. Ei minulla ole voimia eikä haluja sellaiseen. Kirjoittelen yhdellä sormella. Toinen käsi ei halvauksen jälkeen enää toimi. Tavallisesti en kummallakaan kädellä, mutta on ollut viikon verran parempi kunto.
Jeesuksen veri peittää kaikki synnit. Jos et ole vielä tuonut omia syntejäsi Hänen ristinsä juureen, katso nyt on otollinen aika, katso nyt on pelastuksen päivä.George_L kirjoitti:
"Luterilaisen opin mukaan jokainen kasteessa saa Pyhän Hengen. - -"
Valtionkirkkojen aika on ohi.Suomessa ei ole valtionkirkkoa.
"- Sillä nyt ei ole yhtään mitään väliä mitä luterilainen oppi sanoo..."
Ei siis liene syytä enempään. Kannattaa jatkaa jollakin muulla palstalla, jos siellä tulisi vastakaikua. En suinkaan ryhdy väittelyyn opista. Olen vanha, sairas ja väsynyt. Ei minulla ole voimia eikä haluja sellaiseen. Kirjoittelen yhdellä sormella. Toinen käsi ei halvauksen jälkeen enää toimi. Tavallisesti en kummallakaan kädellä, mutta on ollut viikon verran parempi kunto.
Jeesuksen veri peittää kaikki synnit. Jos et ole vielä tuonut omia syntejäsi Hänen ristinsä juureen, katso nyt on otollinen aika, katso nyt on pelastuksen päivä."Jeesuksen veri peittää kaikki synnit. Jos et ole vielä tuonut omia syntejäsi Hänen ristinsä juureen, katso nyt on otollinen aika, katso nyt on pelastuksen päivä."
- Kuules, se on tehty, minun luottamukseni onkin Jeesuksessa ja Jumalan Sanassa - minua ei todellakaan näissä asioissa tarvitse neuvoa. Minä en perusta luottamustani luterilaiseen oppiin, tai minkään muunkaan tunnustuskunnan oppiin; ne kun eivät pelasta, vaan Jeesus.
Sen kai ymmärrät itsekin että opit eivät ketään pelasta vaan Jeesus.
________
"mutta on ollut viikon verran parempi kunto."
Hienoa. Enkä tarkoittanut loukata. Toivottavasti paranee edelleen - toivotan jaksamista ja Jumalan siunausta.mummomuori kirjoitti:
Suomessa ei ole valtionkirkkoa.
Kiersit kysymyksen miltä Jeesus pelastaa...
- En tiedä sinun määritelmääsi valtionkirkolle, mutta tässä wikipedia tekstiä - josta yleensä tykkäät:
Kirkon ja valtion suhde Suomessa:
"Virallisesti Pohjoismaissa valtionkirkko on Tanskassa, Islannissa ja aikaisemmin virallisesti myös Ruotsissa, Suomessa ja Norjassa.[3] Suomessa evankelis-luterilainen kirkko ja ortodoksinen kirkko ovat Tilastokeskuksen mukaan valtionkirkkoja,[4][5] vaikka Suomen evankelis-luterilainen kirkko kutsuukin itseään ja ortodoksista kirkkoa epävirallisesti kansankirkoksi.[6] Kirkon ja valtion suhdetta voidaan kuitenkin luonnehtia valtiokirkolliseksi, koska valtion ja kirkon väliset liitokset ovat niin voimakkaita[7]. Suomalaiset ihmisoikeusjuristit katsovat Suomen evankelis-luterilaisen kirkon aseman olevan yksiselitteisesti valtiokirkollinen. Myös vähemmistökirkkojen mielestä Suomessa on valtionkirkko."
[https://fi.wikipedia.org/wiki/Valtionuskonto]George_L kirjoitti:
"Jeesuksen veri peittää kaikki synnit. Jos et ole vielä tuonut omia syntejäsi Hänen ristinsä juureen, katso nyt on otollinen aika, katso nyt on pelastuksen päivä."
- Kuules, se on tehty, minun luottamukseni onkin Jeesuksessa ja Jumalan Sanassa - minua ei todellakaan näissä asioissa tarvitse neuvoa. Minä en perusta luottamustani luterilaiseen oppiin, tai minkään muunkaan tunnustuskunnan oppiin; ne kun eivät pelasta, vaan Jeesus.
Sen kai ymmärrät itsekin että opit eivät ketään pelasta vaan Jeesus.
________
"mutta on ollut viikon verran parempi kunto."
Hienoa. Enkä tarkoittanut loukata. Toivottavasti paranee edelleen - toivotan jaksamista ja Jumalan siunausta.En toivo paranemista vaan pääsemistä mahdollisimman pian Herran luo. Kun kerroin, että viikon verran olen ollut paremmassa kunnossa, ei se tarkoittanut sitä, että haluaisin olla paremmassa kunnossa ja jäädä tänne vielä pitkäksi aikaa, vaan se oli selitys siihen, että jaksoin kirjoittaa.
Tapaamme taivaassa. Samoin Jumalan siunausta sinulle!- siinä.ero
Me taas uskomme ja opetamme, että opetuslasten kokema PH:lla täyttyminen oli kirkon alku. Siitä lähtien jokainen kirkkoon kuuluva, siis kastettu, on saanut Pyhän Hengen." Siitä lähtien jokainen kirkkoon kuuluva, siis kastettu, on saanut Pyhän Hengen."
Tuo nyt on täyttä PÖTYÄ! Et löydä Raamatusta mitään tukea tuolle . Luther lisäsi lapsikasteen Ev.lut.oppiin Raamatussa sitä EI OLE.
George_L sanoi: " Ihminen ei saa Pyhää Henkeä automaattisesti uskoon tullessaan."
Ihminen saa uskoontultuaan LAPSEUDEN HENGEN !
15. Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa,
vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
16. Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia. - kymmenykset
mummomuori kirjoitti:
Suomessa ei ole valtionkirkkoa.
Suomessa ON VALTIONKIRKKO. Miksi muuten Ev.lut.kirkko saa periä VEROA ?
Mitään pakkoveroakaan EI RAAMATUSTA LÖYDY. Vaan ihmiset antavat vapaaehtoisesti. seurakuntapastori kirjoitti:
En toivo paranemista vaan pääsemistä mahdollisimman pian Herran luo. Kun kerroin, että viikon verran olen ollut paremmassa kunnossa, ei se tarkoittanut sitä, että haluaisin olla paremmassa kunnossa ja jäädä tänne vielä pitkäksi aikaa, vaan se oli selitys siihen, että jaksoin kirjoittaa.
Tapaamme taivaassa. Samoin Jumalan siunausta sinulle!Ymmärsin kyllä, tarkoitin ennemminkin sitä että kuntosi ja olosi olisivat hyvät ja siedettävät niin kauan kuin saat vielä täällä olla!
George_L kirjoitti:
Ymmärsin kyllä, tarkoitin ennemminkin sitä että kuntosi ja olosi olisivat hyvät ja siedettävät niin kauan kuin saat vielä täällä olla!
הִנֵּה מַה טוֹב וּמַה נָּעִים שֶׁבֶת אָחִים גַּם יַחַד Ps. 133:1.
kymmenykset kirjoitti:
Suomessa ON VALTIONKIRKKO. Miksi muuten Ev.lut.kirkko saa periä VEROA ?
Mitään pakkoveroakaan EI RAAMATUSTA LÖYDY. Vaan ihmiset antavat vapaaehtoisesti.Suomessa valtio ja kirkko ovat jo kauan sitten erotettu toisistaan. Esim. Norjassa vasta taannoin tämä erotus tehtiin.
Se että suomen kansa on pääsääntöisesti kuulunut kirkkoon, on johtanut siihen että kirkon vaikutus on jäänyt vahvaksi. Ehkä valtion vaikutus kirkkoon on vielä liian suuri, eduskunta voi vaikuttaa liikaakin.
Jäsenmaksun kerääminen valtion kautta on toisaalta aivan vapaaehtoinen. Nykyään ei kenenkään ole pakko olla kirkon jäsen. Olen ehdottanut että kirkko voisi kerätä samaan tapaan jäsenmaksuja kuten AY liike, suoraan palkasta keskitetysti.George_L kirjoitti:
Kiersit kysymyksen miltä Jeesus pelastaa...
- En tiedä sinun määritelmääsi valtionkirkolle, mutta tässä wikipedia tekstiä - josta yleensä tykkäät:
Kirkon ja valtion suhde Suomessa:
"Virallisesti Pohjoismaissa valtionkirkko on Tanskassa, Islannissa ja aikaisemmin virallisesti myös Ruotsissa, Suomessa ja Norjassa.[3] Suomessa evankelis-luterilainen kirkko ja ortodoksinen kirkko ovat Tilastokeskuksen mukaan valtionkirkkoja,[4][5] vaikka Suomen evankelis-luterilainen kirkko kutsuukin itseään ja ortodoksista kirkkoa epävirallisesti kansankirkoksi.[6] Kirkon ja valtion suhdetta voidaan kuitenkin luonnehtia valtiokirkolliseksi, koska valtion ja kirkon väliset liitokset ovat niin voimakkaita[7]. Suomalaiset ihmisoikeusjuristit katsovat Suomen evankelis-luterilaisen kirkon aseman olevan yksiselitteisesti valtiokirkollinen. Myös vähemmistökirkkojen mielestä Suomessa on valtionkirkko."
[https://fi.wikipedia.org/wiki/Valtionuskonto]Jeesus pelastaa ikuiselta kadotukselta.
mummomuori kirjoitti:
Jeesus pelastaa ikuiselta kadotukselta.
Itse asiassa ei pelasta, tuo on yleinen väärä käsitys... joltakin/jostain muusta täytyy pelastua ensin. Jeesus ei tullut ensisijaisesti pelastamaan ihmisiä kadotuksesta - tai helvetistä.
Kun tänne jälleen alkoi tuo herjaketjujen trollaus, niin todella kävin miettimään, miksi meillä on pieni vähemmistö, joka jatkuvasti rakentaa toraa?
VAikka on monta hyvää ketjua joissa voisi keskustella uskon asioista.Minusta näyttää siltä, että kysymys ei ole ollenkaan "hengellinen".
Tällaiset ihmiset ovat vain sillä tavalla rakentuneita, että toimivat näin, ihan siihen katsomatta, ovatko uskossa vai eivät. Kun katselee muita palstoja, samankaltaiset ihmiset, joilla ei ole mitään kristinuskoon liittyvää sanomaa, tappelevat keskenään.
Luonnossa tappeleminen on yleinen piirre. Tappelupukarit ovat perineet runsaasti tappelugeenejä. Jonkin verran vaikuttanee myös. missä kulttuuripiirissä kukin on kasvanut.
Tappelijan on mahdoton ymmärtää, että toinen ei halua tapella, aivan yhtä mahdoton kuin narsistin on ymmärtää empatiaa.seurakuntapastori kirjoitti:
Minusta näyttää siltä, että kysymys ei ole ollenkaan "hengellinen".
Tällaiset ihmiset ovat vain sillä tavalla rakentuneita, että toimivat näin, ihan siihen katsomatta, ovatko uskossa vai eivät. Kun katselee muita palstoja, samankaltaiset ihmiset, joilla ei ole mitään kristinuskoon liittyvää sanomaa, tappelevat keskenään.
Luonnossa tappeleminen on yleinen piirre. Tappelupukarit ovat perineet runsaasti tappelugeenejä. Jonkin verran vaikuttanee myös. missä kulttuuripiirissä kukin on kasvanut.
Tappelijan on mahdoton ymmärtää, että toinen ei halua tapella, aivan yhtä mahdoton kuin narsistin on ymmärtää empatiaa.”…ovat vain sillä tavalla rakentuneita, että toimivat näin, ihan siihen katsomatta…”
Totta tuokin. Kyse on kai asenteesta josta ei osata tai haluta päästää irti.
Mutta olen kyllä huomannut että on yhteisöjä joissa yhteenkuuluvuutta haetaan muiden vihaamalla ja jopa usko perustuu toisten uskovien vihamieliseen kohteluun. Kun yrittää puolustautua se sitten tulkitaan käänteisesti aina niin, että heitä vihataan. Kierrettä on vaikeaa katkaista.
- kjhytre
"kristuksen veresssä..."
Jeesusta lahtareina elukkana pilkaten tappavien oppia!!!
Ei Jeesusta seuranneet Jeesusta ristille asettaneet vaan kristityt joiden oppi elää edelleen ja nyt ei pilkata kuninkaaksi vaan Jeesusta elukkana teurastamisen opein.
Jeesuksen evankeliumi Johanneksen mukaan;
1:11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10558668#comment-54486271
"TEU.
2.4.2012 09:30
2. jUMALA HEITTI KRISRTUKSEN PÄÄLLE KAIKKIEN IHMISTEN SYNTIVELAN
JA HEIDÄN ANSAITSEMANSA RANGAISTUKSEN , JA HÄN OLI " LYÖTYNÄ "
HEIDÄN RIKKOMUSTENSA TÄHDEN JAKEET 4-5. . HÄNESSÄ ITSESSÄÄN EI OLLUT VÄÄRYYTTÄ EIKÄ SYNTIÄ , VAAN HÄN KANTOI TOISTEN SYNNIT . JUMALAN KARITSANA , HÄNET TEURASTETTIIN, VERI UHRINA SYNTISTEN PUOLESTA ."
Jeesuksen evankeliumia Johanneksen mukaan:
7:19 "Eikö Mooses ole antanut teille lakia? Ja kukaan teistä ei lakia täytä. Miksi tavoittelette minua tappaaksenne?"
Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
23:33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
25:41 "Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen."
Jeesuksen evankeliumia Johanneksen mukaan:
8:43 Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani.
8:45 Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden.
8:47 Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat. Sentähden te ette kuule, koska ette ole Jumalasta."
Uskontunnustuksen kaltainen papisto kouluttaa kaltaisekseen.
uskontunnustuksesta ja sen kaltaisuudesta...
koskien myös pappislupauksen antaneita pappeja...
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
'Meillä ei ole järkeä'
Ymmärtämättömyydenne:
'Meillä ei ole ymmärrystä'
Ihmisyydestänne luopuminen:
'Me emme kykene täyttämään käskyihin sisältyvää uskon ja ehdottoman rakkauden vaatimusta.'
'Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia.'
'Olemme syntisiä'
Jumalasta ja Jumalan Valtakunnan kaltaisuudesta luopumisenne:
'Järkemme ei voi käsittää Jumalaa'
ero JUMALASTA; herra saatanasta uusi jumala:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/15.html
'Synti erottaa meidät elämän lähteestä, Jumalasta.'
Kristitty ei ole Jumalaa ja Jeesusta palveleva kristillinen.
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/22.html
'Kristitty pysyy kuitenkin syntisenä elämänsä loppuun asti.'
pappislupauksen antaneet eivät saa edes Jeesuksen evankeliumia saarnata tai opettaa....
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pappi
Pappislupaus
Kirkkojärjestyksen mukaan Pappislupaus menee näin:
"Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä s4433 merkkiä jäljellä
anassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaaTahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon."
Jumalan palvelemisen tahto on täysin kumottu pappislupauksen tässä lauseessa: "siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa"- lkjhgtr
korjaus:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pappi
Pappislupaus
Kirkkojärjestyksen mukaan Pappislupaus menee näin:
"Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaaTahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei194983Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1271575- 1011450
Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi701389Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli3281309- 491298
Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk721200Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/12541035- 86935
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?50928