Työkkärissä elämäntilanteen kartoitus

TyötönPiirtäjä

Ei siis varsinaisesti pelota, mutta jännittää kyllä. Tämähän on myös jännitys-palsta? Haastattelussa kartoitetaan elämäntilannetta, ja mietitään ja suunnitellaan vaihtoehtoja minun työllistymisen edistämiseksi.

Kauhujuttuja en halua kuulla, niitä olen näiltä palstoilta kuullut ihan riittävästi. Olen aina pärjännyt näissä työkkärin haastatteluissa ja vaikka virallisesti olenkin pitkäaikaistyötön, niin omia hommiani olen paiskinut koko ajan. Aikaisemmin minulla oli vain firma ja työtilat. Nyt nämä puuttuvat. Voihan sitä ihminen tehdä omaa työtään pienimuotoisemminkin, vaikka onkin työtön.

Mutta onko muilla kokemuksia samanlaisesta "kartoituksesta"?

21

1401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terveystiedot_työkkäri

      Mihin terveystietoihin työkkärissä päästään käsiksi? Onko niillä oikeus katsoa Kanta-tietoja? Onko työkkärillä omia terveystietorekisterejä?
      Onko työkkäri määrännyt teitä terveystarkastuksiin? Tuollaisillakin on uhkailtu.

      • ilmeisestinäin

        Tuskin pääsevät ihmisten tietoihin käsiksi. Ellei ole ihan selvää yhteyttä esim. työkyvyttömyyteen.


    • AhdistusEiOleKivaVaiva

      Itse olen vastaavan pelon ja muilla temppu kuntoutuksilla uhkauksien vuoksi työkyvyttömyyseläkkeellä. Eli asia ei ole mikään vähäpätöinen ja voi kehittyä jopa työmarkkinoilla toimimisen estäväksi vaivaksi. Hassuinta asiassa on se että voi kuitenkin olla ihan työkykyinen. Mutta työkkärintouhuillahan ei ole mitään tekemistä oikeiden töiden kanssa.

      • TyötönPiirtäjä

        Mitäkähän työkkäri luulee hyötyvänsä uhkailemisella? Eihän siinä muuta tapahdu, kuin vastapuoli on pakotettu menemään siili- ja simpukkapuolustukseen. Silloin siirrytään ns. pimeän puolelle koko hommassa. Koska jos te-väki haluaa pakkotyöllistää, niin sitten on pakko etsiä ns. syvempiä/pahempia syitä pakkotyön esteiksi. Esim. mielenterveyden puolelta. Kumma paradoksi tässä hommassa on tosiaan se että tällainen te-toimiston uhkailu aiheuttaa juuri työkyvyttömyyttä.


      • uhkailtu_peloteltu
        TyötönPiirtäjä kirjoitti:

        Mitäkähän työkkäri luulee hyötyvänsä uhkailemisella? Eihän siinä muuta tapahdu, kuin vastapuoli on pakotettu menemään siili- ja simpukkapuolustukseen. Silloin siirrytään ns. pimeän puolelle koko hommassa. Koska jos te-väki haluaa pakkotyöllistää, niin sitten on pakko etsiä ns. syvempiä/pahempia syitä pakkotyön esteiksi. Esim. mielenterveyden puolelta. Kumma paradoksi tässä hommassa on tosiaan se että tällainen te-toimiston uhkailu aiheuttaa juuri työkyvyttömyyttä.

        Työkkärin toiminnan tehokkuus nousee, kun sieltä saadaan jaeltua karensseja ihmisille.


      • vääräasenne
        uhkailtu_peloteltu kirjoitti:

        Työkkärin toiminnan tehokkuus nousee, kun sieltä saadaan jaeltua karensseja ihmisille.

        Mitä hyötyä työkkärille tästä on? Eihän työkkäri elä itsensä takia, vaan työllistettävien takia? On tuntunut turhalta lafkalta alusta lähtien tämä mesta.

        Jos "toiminnan tehokkuus" perustuu uhkailuun, asia josta ammennetaan on täysin väärä.


      • työstä_palkkaa
        vääräasenne kirjoitti:

        Mitä hyötyä työkkärille tästä on? Eihän työkkäri elä itsensä takia, vaan työllistettävien takia? On tuntunut turhalta lafkalta alusta lähtien tämä mesta.

        Jos "toiminnan tehokkuus" perustuu uhkailuun, asia josta ammennetaan on täysin väärä.

        Kyllä siellä jaetaan 'kuukauden-työntekijä' kunniakirjoja, niille jotka ovat eniten saaneet työttömiä (lue: sosiaali-pummi-luusereita) kyykytettyä.
        Erityismainin saa myös, jos saa työttömän höynäytettyä kuntouttavaan työtoimintaan, työkokeiluun - töihin ilman palkkaa. Kuvitelkaa, mikä valta noilla on. Voivat tuosta vaan määrätä ihmisen 2 X 6 kk ajaksi töihin, ilman palkkaa.
        Niin, tutustutaan työhön, että josko olisi työntekijäksi. Ja josko alkaisi työnteko kiinnostaa. Eikö ne tajua, että työn kuin työn kiinnostavuutta ja motivoivuutta nostaa siitä maksettava palkka.
        Tunne, että itse pärjää omalla työllään, työstään saamalla palkalla, on todella kannustava.


    • Näyttelijä

      Ihan ensimmäinen neuvo on että kerrot mahdollisimman vähän. Puhu vain positiivisista asioista ja positiiviseen sävyyn. Keskity kertomaan mistä olet hakenut töitä, millä sivuilla seuraat avoimia työpaikkoja, ja mihin yrityksiin olet lähettänyt hakemuksia. En tiedä tilannettasi mutta valmistaudu selittämään miksi et ole hakenut koulutukseen, kurssille ym. Kaikkein tärkeintä on antaa kuva että olet aktiivisesti etsinyt töitä. Sairauksista ei kannata jutella, vastaat hyvin lyhyesti. Myöskään ei kannata mainita että työttömyys aiheuttaa alakuloa. Esität vain positiivista ja että suhtaudut toiveikkaasti työn löytymiseen. Totuus on se että palkkatöitä on TODELLA vähän ja ne menevät suhteilla. Lopuille on tarjolla pätkätöitä nollasopimuksella. Työkkärissä tietävät tämän vallan hyvin. Siksi nämä työkkärivierailut ovat vain yhdenlaista peliä ja näytelmää. Sinun osasi on näytellä aktiivista työnhakijaa. Työkkärin virkailijoilla on kova paine osoittaa esimiehilleen että tekevät lujasti töitä. Viime aikoina on jaettu aika paljon karenssia, saakohan nuo bonusta kun kitkevät hakijoista ne jotka eivät oikeasti edes halua töitä? Muista positiivisuus ja kerro mahdollisimman vähän. Työkkäri ei ole sinun puolella joten pidä etäisyyttä sen virkaintoisiin virkailijoihin. Näytelmä kestää 30-60 minuuttia.

      • TyötönPiirtäjä

        "Työkkäri ei ole sinun puolella joten pidä etäisyyttä sen virkaintoisiin virkailijoihin."

        Kirjoituksesi on kokonaisuudessaan osuva. Jännä juttu että on tullut esiinnyttyä juuri tuohon positiiviseen tapaan, miten sinäkin neuvot. En siis itse asiassa olekaan näytellyt tai teeskennellyt te-palvelussa käydessäni, vaan olen miettinyt että eihän siitä ole mitään hyötyä, jos vain valittaa omaa tilannettaan. Olen peruspositiivinen ihminen ja niinkuin jo totesin, olen puuhastellut koko virallisen työttömyyteni ajan jotakin, pähkäillyt eri mahdollisuuksia millä työllistyä. Piirtäjän kynä on aina terävä, käytön jälkeen se teroitetaan aina valmiiksi, ja valkoinen tyhjä paperi, Tabula rasa, valmiiksi myös.

        Mutta työkkäri on vain vaiennut eikä heiltä ole tullut minkäänlaisia jatkoehdotuksia, miten jatkaisin päättynyttä yritystoimintaani. Oudoksuttaa onko näillä te-toimiston virkailijoilla ollenkaan asiantuntemusta, innostuttaa asiakkaitaan eteenpäin? Niinkuin ylempikin kirjoittaja kirjoittaa, niin uhkailla työkkärin väki kyllä osaa. Kirjoitella virkakirjeitä joissa uhkaillaan karensseilla. Miksi te-toimiston rooli on nykyään etupäässä, pelkästään tällainen? Eikö heidän pitäisi kannustaa työttömiä työhön? Kuten itse olen tehnyt jo luovan työn pitkän uran(yli 20v). Niin sitten vain vaietaan kun olen tehnyt luovia ahdotuksia. Ja lähetellään tympeitä kirjeitä. Kummaa tylytystä. Tällaisellako Suomi muka saadaan nousuun?

        Jos tietäisin te-toimistossa olisi edes yksi luovan työn edistäjä, ottaisin heti yhteyttä häneen. Sellainen innostava ihminen. Positiivinen.

        Tämä muuten olisi isommankin keskustelun paikka. Nimittäin, kannattaisi näytellä positiivista. Eläimetkin näyttelee, valiten positiivisen roolin, masennuksen sijaan. Tällaisesta käytöksestä on paljon todisteita. Eli sinun "näyttelijä" valitsema rooli on ihan hyvä. Jossain vaiheessa iloisen ja positiivisen roolin näyttely tuottaa myös ihan oikeaa positiivista tulosta. Eikö?


      • työllistymisen_este

        Työkkäristä mitään töitä saa.
        Työkkäri vain kirjaa ylös työttömät.
        Suurin työllistymisen este ja hidaste on työkkäri tempputyöllistämisineen ja työllisyyskursseineen.


      • Näyttelijä1
        TyötönPiirtäjä kirjoitti:

        "Työkkäri ei ole sinun puolella joten pidä etäisyyttä sen virkaintoisiin virkailijoihin."

        Kirjoituksesi on kokonaisuudessaan osuva. Jännä juttu että on tullut esiinnyttyä juuri tuohon positiiviseen tapaan, miten sinäkin neuvot. En siis itse asiassa olekaan näytellyt tai teeskennellyt te-palvelussa käydessäni, vaan olen miettinyt että eihän siitä ole mitään hyötyä, jos vain valittaa omaa tilannettaan. Olen peruspositiivinen ihminen ja niinkuin jo totesin, olen puuhastellut koko virallisen työttömyyteni ajan jotakin, pähkäillyt eri mahdollisuuksia millä työllistyä. Piirtäjän kynä on aina terävä, käytön jälkeen se teroitetaan aina valmiiksi, ja valkoinen tyhjä paperi, Tabula rasa, valmiiksi myös.

        Mutta työkkäri on vain vaiennut eikä heiltä ole tullut minkäänlaisia jatkoehdotuksia, miten jatkaisin päättynyttä yritystoimintaani. Oudoksuttaa onko näillä te-toimiston virkailijoilla ollenkaan asiantuntemusta, innostuttaa asiakkaitaan eteenpäin? Niinkuin ylempikin kirjoittaja kirjoittaa, niin uhkailla työkkärin väki kyllä osaa. Kirjoitella virkakirjeitä joissa uhkaillaan karensseilla. Miksi te-toimiston rooli on nykyään etupäässä, pelkästään tällainen? Eikö heidän pitäisi kannustaa työttömiä työhön? Kuten itse olen tehnyt jo luovan työn pitkän uran(yli 20v). Niin sitten vain vaietaan kun olen tehnyt luovia ahdotuksia. Ja lähetellään tympeitä kirjeitä. Kummaa tylytystä. Tällaisellako Suomi muka saadaan nousuun?

        Jos tietäisin te-toimistossa olisi edes yksi luovan työn edistäjä, ottaisin heti yhteyttä häneen. Sellainen innostava ihminen. Positiivinen.

        Tämä muuten olisi isommankin keskustelun paikka. Nimittäin, kannattaisi näytellä positiivista. Eläimetkin näyttelee, valiten positiivisen roolin, masennuksen sijaan. Tällaisesta käytöksestä on paljon todisteita. Eli sinun "näyttelijä" valitsema rooli on ihan hyvä. Jossain vaiheessa iloisen ja positiivisen roolin näyttely tuottaa myös ihan oikeaa positiivista tulosta. Eikö?

        Työtön piirtäjä, olet ihan oikeassa. Positiivisuus luo positiivisuutta ja aina kannattaa olla positiivinen jo oman hyvinvoinnin takia. Tehdä asioita, joista saa iloa ja energiaa. Ennemmin tai myöhemmin aurinko paistaa ja työpaikkakin löytyy.
        Sitten päästää TE-keskukseen. Olet ihan oikeilla jäljillä ihmetellessäsi TE-virkailijoiden asiantuntemusta. Sitä nimittäin ihmettelee moni muukin, myös minä. Minulla on alempi korkeakoulututkinto ja työelämää takana 24 vuotta. Kaikki työsuhteet ovat olleet yksityisellä puolella siten, että niihin ei ole maksettu työllistämistukia tai muita temppuja. Koska kysymyksessä ei ole helposti ymmärrettävä työnkuva kuten siivooja, kampaaja, bussikuski tai korvatautien lääkäri, niin TE-keskuksen virkailjat eivät ymmärrä mitä olen työkseni tehnyt. Heidän oma tietämys ja osaaminen eivät ole sillä tasolla, että voisivat ymmärtää mitä minun ansioluettelossani olevat tittelit ja työnkuvat tarkoittavat. Yritysmaailman prosessit ja liiketoimintaorganisaatiot ovat heille ihan hämäriä, niinpä minäkin saan hiljaisuutta vastaukseksi kun kysyn miten voisin edistää työllistymistäni. Yksi rehellinen virkailija totesi kerran, että TE-keskuksella ei ole minulle annettavaa, en työllisty heidän kauttaan.
        TE-toimiston vanha maine (että todella yrittävät auttaa ihmisiä työllistymään) alkaa rapistua. TE-toimisto saa jatkuvasti kovaa kritiikkiä toiminnastaan, joka todellakin näyttää pelkästään työttömien mielivaltaiselta kyykyttämiseltä.
        TE-keskus näyttää keskittyvän vain itsensä ja virkailijoidensa työllistämiseen. Heillä on pelko persuuksisssa oman virkansa menettämisestä. Nyky-Suomessa se olisi huono juttu koska silloin he joutuisivat sinne pöydän toiselle puolelle. Sinne ei yksikään TE-virkailija halua.
        Niinpä he yrittävät agressiivisesti näytellä tekevänsä kovasti töitä, että työttömät ja työnantajat "kohtaisivat". Konkreettisesti se näkyy kirjeiden massapostituksina (Posti tykkä), joissa on työ"tarjouksia" eli tulosteita TE-keskuksen sivuilla avoimina olevista työpaikoista. Aiemmin mainitsemani ammattitaidottomuus näkyy myös siinä, että kuka tahnsa saa mitä tahansa työpaikka"tarjouksia". TE-virkalijan osaaminen ei riitä mätsäämään koulusta työkokemusta avoinna olevaan tehtävään.
        TE-virkailijoillakin on asuntolaina maksettavana, niin ovat sitten tekevinään töitä sinun työllistämiseksi. Kasvotusten he ovatkin hieman hiljaisia.
        Positiivisuus on siis tärkeää aina mutta aivan erityisen tärkeää TE-toimiston haastattelussa, jotta ei joudu TYP asiakkaaksi. Työkkäri yrittää saada myös mahdollisimman monta työtöntä yrittäjäksi, jotta heidät saataisiin pois työttömyyskorvausten saajista. Jos on aineksia ja osaamista yrittäjäksi, niin siitä vaan, mutta muuten ei.
        Minulle on henk.koht. ollut pieni shokki huomata TE-toimiston rooli tässä "näytelmässsä". Totuuus täytyy muistaa, että Suomessa on satoja tuhansia työttömiä ja hyvin vähän palkkatyöpaikkoja. Kaikille ei vain riitä ennenkuin tehdään oikeita muutoksia, joiden myötä avautuu riittävästi työpaikkoja. Työttömien kyykytys, kurssitus ja 9 euron työharjoittelut eivät niitä ole.


      • massakyykytystä

        Hyvä!
        Työkkäri massapostittaa työhönosoituksia paikkoihin, mitkä on täytetty jo ajat sitten.
        Monesta paikasta on ihmetelty, että miksi nyt tätä paikkaa kysyt, mistä tieto paikasta on tullut? No, työkkäristä päivä sitten. Ja paikka on täytetty jo kaksi viikkoa sitten.


      • Oivoisentään

        Eipä mene aikaakaan kun yritykset eivät enää avaa paikkoja MOL:iin. Heiltä menee turhaan aikaa kahlata läpi TE-keskuksen kautta tulleita, joissa hakija ei ole pätevä ko. paikkaan.


      • TyötönPiirtäjä
        Näyttelijä1 kirjoitti:

        Työtön piirtäjä, olet ihan oikeassa. Positiivisuus luo positiivisuutta ja aina kannattaa olla positiivinen jo oman hyvinvoinnin takia. Tehdä asioita, joista saa iloa ja energiaa. Ennemmin tai myöhemmin aurinko paistaa ja työpaikkakin löytyy.
        Sitten päästää TE-keskukseen. Olet ihan oikeilla jäljillä ihmetellessäsi TE-virkailijoiden asiantuntemusta. Sitä nimittäin ihmettelee moni muukin, myös minä. Minulla on alempi korkeakoulututkinto ja työelämää takana 24 vuotta. Kaikki työsuhteet ovat olleet yksityisellä puolella siten, että niihin ei ole maksettu työllistämistukia tai muita temppuja. Koska kysymyksessä ei ole helposti ymmärrettävä työnkuva kuten siivooja, kampaaja, bussikuski tai korvatautien lääkäri, niin TE-keskuksen virkailjat eivät ymmärrä mitä olen työkseni tehnyt. Heidän oma tietämys ja osaaminen eivät ole sillä tasolla, että voisivat ymmärtää mitä minun ansioluettelossani olevat tittelit ja työnkuvat tarkoittavat. Yritysmaailman prosessit ja liiketoimintaorganisaatiot ovat heille ihan hämäriä, niinpä minäkin saan hiljaisuutta vastaukseksi kun kysyn miten voisin edistää työllistymistäni. Yksi rehellinen virkailija totesi kerran, että TE-keskuksella ei ole minulle annettavaa, en työllisty heidän kauttaan.
        TE-toimiston vanha maine (että todella yrittävät auttaa ihmisiä työllistymään) alkaa rapistua. TE-toimisto saa jatkuvasti kovaa kritiikkiä toiminnastaan, joka todellakin näyttää pelkästään työttömien mielivaltaiselta kyykyttämiseltä.
        TE-keskus näyttää keskittyvän vain itsensä ja virkailijoidensa työllistämiseen. Heillä on pelko persuuksisssa oman virkansa menettämisestä. Nyky-Suomessa se olisi huono juttu koska silloin he joutuisivat sinne pöydän toiselle puolelle. Sinne ei yksikään TE-virkailija halua.
        Niinpä he yrittävät agressiivisesti näytellä tekevänsä kovasti töitä, että työttömät ja työnantajat "kohtaisivat". Konkreettisesti se näkyy kirjeiden massapostituksina (Posti tykkä), joissa on työ"tarjouksia" eli tulosteita TE-keskuksen sivuilla avoimina olevista työpaikoista. Aiemmin mainitsemani ammattitaidottomuus näkyy myös siinä, että kuka tahnsa saa mitä tahansa työpaikka"tarjouksia". TE-virkalijan osaaminen ei riitä mätsäämään koulusta työkokemusta avoinna olevaan tehtävään.
        TE-virkailijoillakin on asuntolaina maksettavana, niin ovat sitten tekevinään töitä sinun työllistämiseksi. Kasvotusten he ovatkin hieman hiljaisia.
        Positiivisuus on siis tärkeää aina mutta aivan erityisen tärkeää TE-toimiston haastattelussa, jotta ei joudu TYP asiakkaaksi. Työkkäri yrittää saada myös mahdollisimman monta työtöntä yrittäjäksi, jotta heidät saataisiin pois työttömyyskorvausten saajista. Jos on aineksia ja osaamista yrittäjäksi, niin siitä vaan, mutta muuten ei.
        Minulle on henk.koht. ollut pieni shokki huomata TE-toimiston rooli tässä "näytelmässsä". Totuuus täytyy muistaa, että Suomessa on satoja tuhansia työttömiä ja hyvin vähän palkkatyöpaikkoja. Kaikille ei vain riitä ennenkuin tehdään oikeita muutoksia, joiden myötä avautuu riittävästi työpaikkoja. Työttömien kyykytys, kurssitus ja 9 euron työharjoittelut eivät niitä ole.

        "Työtön piirtäjä, olet ihan oikeassa. Positiivisuus luo positiivisuutta ja aina kannattaa olla positiivinen jo oman hyvinvoinnin takia. Tehdä asioita, joista saa iloa ja energiaa. Ennemmin tai myöhemmin aurinko paistaa ja työpaikkakin löytyy."

        "Sitten päästää TE-keskukseen. Olet ihan oikeilla jäljillä ihmetellessäsi TE-virkailijoiden asiantuntemusta. Sitä nimittäin ihmettelee moni muukin, myös minä. Minulla on alempi korkeakoulututkinto ja työelämää takana 24 vuotta. Kaikki työsuhteet ovat olleet yksityisellä puolella siten, että niihin ei ole maksettu työllistämistukia tai muita temppuja. Koska kysymyksessä ei ole helposti ymmärrettävä työnkuva kuten siivooja, kampaaja, bussikuski tai korvatautien lääkäri, niin TE-keskuksen virkailjat eivät ymmärrä mitä olen työkseni tehnyt. Heidän oma tietämys ja osaaminen eivät ole sillä tasolla, että voisivat ymmärtää mitä minun ansioluettelossani olevat tittelit ja työnkuvat tarkoittavat. Yritysmaailman prosessit ja liiketoimintaorganisaatiot ovat heille ihan hämäriä, niinpä minäkin saan hiljaisuutta vastaukseksi kun kysyn miten voisin edistää työllistymistäni. Yksi rehellinen virkailija totesi kerran, että TE-keskuksella ei ole minulle annettavaa, en työllisty heidän kauttaan."

        Minäkin olen työllistänyt itse itseni taiteen ja taideteollisuuden alueilla jo yli 25 vuotta, joten samoissa asioissa sun kanssa mennään. Ainoa apu jonka aikoinaan sain, oli starttiraha yrityksen perustamiseen. SR:n avulla sitten harjoitinkin vajaat 30 vuotta aika harvinaista taideteollisuuden ammattiani, joka kuitenkin lähtee piirtämisestä suunnitellen. 3D-tekniikan myötä en vain usko enää pärjääväni markkinoilla, ja aionkin puhua TE-porukan kanssa vanhan ammattini jatkojalostamisesta. Mutta kuten jo mainittu, luulen ehdotusteni kaikuvan kuuroille korville. En aio tälläkään kertaa sietää tätä TE-virkailijoiden hiljaisuutta vaan sanon sen heille. Mutta teen sen vain positiivisesti. Koen TE-väen koko valtion kanssa olevan samassa veneessä näissä hommissa. Viimeksi ehdotin virkailijan kanssa keskustellessani, että he voisivat muokata nettisivunsa miellyttävämmän näköiseksi, ja lisätä kotisivumahdollisuuden pienyrittäjille kuten minulle, sinne CV-osion alueelle. Virkailija melkein jähmettyi paikoilleen ja sanoi, että ei ne nopeasti nämä muutokset tule. No helskutti panisivat koodaajat vaan asialle, siitä saisi ties kuinka moni koodaaja hyvän työrupeaman itselleen, uudet komeat toimvammat sivustot TE-palveluille suunnitellessaan.

        Eli, ehdotuksia minulta lentää ja paljon ilmaan. Ehkä parempikin etteivät virkailijat otakaan niin kantaa ja ammu yleisen linjan tapaan ideoita alas. Olen vaan kyllästynyt ainaiseen yksinpuheluun näissä. Mutta en anna tämän häiritä minua. Kuten sinäkin sanoit oikea positiivinen asenne tuottaa positiivisen hyvän tuloksen jossain vaiheessa. Ja muuten jos ei edes tuottaisikaan, niin zeniläiseen tapaan voi matkaaja matkan kuljettuaan perillä todeta - että itse se matka jo oli se positiivinen asia. Miksi pilaamaan siis matkaa valittamalla.

        "TE-toimiston vanha maine (että todella yrittävät auttaa ihmisiä työllistymään) alkaa rapistua. TE-toimisto saa jatkuvasti kovaa kritiikkiä toiminnastaan, joka todellakin näyttää pelkästään työttömien mielivaltaiselta kyykyttämiseltä."

        Pitää nousta homman yläpuolelle. Kaksi valkoista hiirtä häkissä tutki ihmisten reaktioita, päinvastoin kuin ihmiset luulivat Käsikirjassa Linnunradan Liftareille.

        "TE-keskus näyttää keskittyvän vain itsensä ja virkailijoidensa työllistämiseen."

        Ihme systeemi. Ihan niinkuin he eläisivät vain itseään varten.


      • TyötönPiirtäjä
        Näyttelijä1 kirjoitti:

        Työtön piirtäjä, olet ihan oikeassa. Positiivisuus luo positiivisuutta ja aina kannattaa olla positiivinen jo oman hyvinvoinnin takia. Tehdä asioita, joista saa iloa ja energiaa. Ennemmin tai myöhemmin aurinko paistaa ja työpaikkakin löytyy.
        Sitten päästää TE-keskukseen. Olet ihan oikeilla jäljillä ihmetellessäsi TE-virkailijoiden asiantuntemusta. Sitä nimittäin ihmettelee moni muukin, myös minä. Minulla on alempi korkeakoulututkinto ja työelämää takana 24 vuotta. Kaikki työsuhteet ovat olleet yksityisellä puolella siten, että niihin ei ole maksettu työllistämistukia tai muita temppuja. Koska kysymyksessä ei ole helposti ymmärrettävä työnkuva kuten siivooja, kampaaja, bussikuski tai korvatautien lääkäri, niin TE-keskuksen virkailjat eivät ymmärrä mitä olen työkseni tehnyt. Heidän oma tietämys ja osaaminen eivät ole sillä tasolla, että voisivat ymmärtää mitä minun ansioluettelossani olevat tittelit ja työnkuvat tarkoittavat. Yritysmaailman prosessit ja liiketoimintaorganisaatiot ovat heille ihan hämäriä, niinpä minäkin saan hiljaisuutta vastaukseksi kun kysyn miten voisin edistää työllistymistäni. Yksi rehellinen virkailija totesi kerran, että TE-keskuksella ei ole minulle annettavaa, en työllisty heidän kauttaan.
        TE-toimiston vanha maine (että todella yrittävät auttaa ihmisiä työllistymään) alkaa rapistua. TE-toimisto saa jatkuvasti kovaa kritiikkiä toiminnastaan, joka todellakin näyttää pelkästään työttömien mielivaltaiselta kyykyttämiseltä.
        TE-keskus näyttää keskittyvän vain itsensä ja virkailijoidensa työllistämiseen. Heillä on pelko persuuksisssa oman virkansa menettämisestä. Nyky-Suomessa se olisi huono juttu koska silloin he joutuisivat sinne pöydän toiselle puolelle. Sinne ei yksikään TE-virkailija halua.
        Niinpä he yrittävät agressiivisesti näytellä tekevänsä kovasti töitä, että työttömät ja työnantajat "kohtaisivat". Konkreettisesti se näkyy kirjeiden massapostituksina (Posti tykkä), joissa on työ"tarjouksia" eli tulosteita TE-keskuksen sivuilla avoimina olevista työpaikoista. Aiemmin mainitsemani ammattitaidottomuus näkyy myös siinä, että kuka tahnsa saa mitä tahansa työpaikka"tarjouksia". TE-virkalijan osaaminen ei riitä mätsäämään koulusta työkokemusta avoinna olevaan tehtävään.
        TE-virkailijoillakin on asuntolaina maksettavana, niin ovat sitten tekevinään töitä sinun työllistämiseksi. Kasvotusten he ovatkin hieman hiljaisia.
        Positiivisuus on siis tärkeää aina mutta aivan erityisen tärkeää TE-toimiston haastattelussa, jotta ei joudu TYP asiakkaaksi. Työkkäri yrittää saada myös mahdollisimman monta työtöntä yrittäjäksi, jotta heidät saataisiin pois työttömyyskorvausten saajista. Jos on aineksia ja osaamista yrittäjäksi, niin siitä vaan, mutta muuten ei.
        Minulle on henk.koht. ollut pieni shokki huomata TE-toimiston rooli tässä "näytelmässsä". Totuuus täytyy muistaa, että Suomessa on satoja tuhansia työttömiä ja hyvin vähän palkkatyöpaikkoja. Kaikille ei vain riitä ennenkuin tehdään oikeita muutoksia, joiden myötä avautuu riittävästi työpaikkoja. Työttömien kyykytys, kurssitus ja 9 euron työharjoittelut eivät niitä ole.

        "Positiivisuus on siis tärkeää aina mutta aivan erityisen tärkeää TE-toimiston haastattelussa, jotta ei joudu TYP asiakkaaksi. Työkkäri yrittää saada myös mahdollisimman monta työtöntä yrittäjäksi, jotta heidät saataisiin pois työttömyyskorvausten saajista. Jos on aineksia ja osaamista yrittäjäksi, niin siitä vaan, mutta muuten ei."

        Minulla on yrittäjänä juuri kokemusta vuosikymmenien ajalta. Mutta saapa nähdä. Aika ei ole taideyrittäjäksi hyvä. Saatikka taiteilijaksi. Kaikki ihmiset säästää omista kustannuksistaan laman aikana, ja se on varma että taideostoksista karsinnat alkavat. Edellinenkin yritykseni loppui osittain samaan syyhyn. Suomessa on sen verran pienet taidepiirit, että pitäisi alkaa rohkeasti, tai sanotaan häikäilemättömän röyhkeästi mainostamaan ja kailottamaan itsestään taidepiireissä. Tällöin taiteilijan ura urkenisi kaikista parhaiten. Enkä oikein usko olisiko minulla tällaista "röyhkeyttä" ja haluakaan lähteä niin julkisuuteen. Toisaalta minulla jo sitä on, minut siis jo kyllä yunnetaan jossain määrin piireissä. Mutta se nyt on varma, että TE-väki ei sano mitään ainakaan tähän. Harmittaa kyllä kun heiltä ei löydy monipuolisempaa asiantuntemusta. Kun kerran tietävät minunkin taustan, niin luulisi että sitten hommaisivat sinne jonkin taideasiantuntijan minun kanssa keskustelemaan. No, ainakin näyttelyä puuhaan. Sen tekeminen on ihan sama valmistuuko ensi syksyksi vai kymmenen vuoden päähän. Joka tapauksessa työskentely jatkuu minulla koko ajan, olin sitten virallisesti työtön tai pitkäaikaistyötön.

        "Minulle on henk.koht. ollut pieni shokki huomata TE-toimiston rooli tässä "näytelmässsä". Totuuus täytyy muistaa, että Suomessa on satoja tuhansia työttömiä ja hyvin vähän palkkatyöpaikkoja. Kaikille ei vain riitä ennenkuin tehdään oikeita muutoksia, joiden myötä avautuu riittävästi työpaikkoja. Työttömien kyykytys, kurssitus ja 9 euron työharjoittelut eivät niitä ole."

        Niinpä. Toi ylempi kappaleeni samaten vastauksena.


    • Näyttelijä2

      Piti vielä sanomani, että älä alistu simputettavaksi tai sorru simpukkapuolustukseen.
      Valmistaudu jo etukäteen napakoilla kysymyksillä, jotka vetävät simputtavan virkailijan hiljaiseksi. Mieti kysymykset tarkkaan ja heitä syyllistäviin kysymyksiin tiukka vastapallo. Esim. miksi et ole harkinnut kurssille osallistumista. Kysy suositusta kurssista ja miten jonkun hänen ehdottaman kurssin aiemmat osallistujat ovat työllistyneet ja kuinka paljon kurssi vaikutti työllistymiseen. Millaista palautetta on tullut aiemmilta osallistujilta. Ovatko työnantajat antaneet ymmärtää että sentyyppinen kurssi on sitä, mitä työnantajat arvostavat.
      Ja ennen kaikka hyvä pitkä lista yritysten nimistä ja tehtävistä joita olet hakenut. Se näyttää aktiivisuutta sinun puoleltasi.
      Jos sattuu sympaattinen ja lämminhenkinen auttavainen TE-virkailija, niin onneksi olkoon! Tsemppiä kartoitukseen! Mene itsevarmana ja valmistautuneena. Kysymykset terveydestä ohita mahdollisimman nopeasti ja kevyesti. Kyseessä ei ole terveystarkastajan haastattelu. Jos kysyy aiheuttaako työttömyys masennusta niin älä 'tunnusta'. Sanot vain suhtautuvasi tulevaisuuteen positiivisesti.
      Haastattelussa pärjää hyvin kun ymmärtää kupletin juonen ja pelin hengen :-)

      • TyötönPiirtäjä

        "Piti vielä sanomani, että älä alistu simputettavaksi tai sorru simpukkapuolustukseen."

        Puhuin tässä yleensä siitä, minkälaista keskustelua somessa yleensä käydään TE-palveluista. En itse koe kuuluvani tähän simputettavien joukkoon.

        "Valmistaudu jo etukäteen napakoilla kysymyksillä, jotka vetävät simputtavan virkailijan hiljaiseksi. Mieti kysymykset tarkkaan ja heitä syyllistäviin kysymyksiin tiukka vastapallo. Esim. miksi et ole harkinnut kurssille osallistumista. Kysy suositusta kurssista ja miten jonkun hänen ehdottaman kurssin aiemmat osallistujat ovat työllistyneet ja kuinka paljon kurssi vaikutti työllistymiseen. Millaista palautetta on tullut aiemmilta osallistujilta. Ovatko työnantajat antaneet ymmärtää että sentyyppinen kurssi on sitä, mitä työnantajat arvostavat."

        Voin kertoa, että olin viime syksynä elävän mallin piirtämiskurssilla ja sain satoja croquispiirustuksia valmiiksi, ja olen tehnyt jo valmiiksi muutaman isomman näyttelytyön näistä. Ajattelin ottaa mukaan muutaman näistä TE-toimistoon, niin siinäpähän näkevät etten ole laiskotellut. Ja mikä vielä mielenkiintoisempaa, olen keksinyt itse aika erikoisen piirustus ja maalaustekniikan millä piirrän ja maalaan. Vaikka itse sanon, luulen että töistä tulee tulevaisuudessa jonkinmoinen menestys minulle, koska tämä tekniikka antaa ns. "lentävät linjat" näyttävällä tavalla maalauksiin. Piirtäminen rullaa kuin itsestään! Mutta sittenpähän siellä näkevät ja saavat ihmetellä!

        "Jos sattuu sympaattinen ja lämminhenkinen auttavainen TE-virkailija, niin onneksi olkoon! Tsemppiä kartoitukseen! Mene itsevarmana ja valmistautuneena. Kysymykset terveydestä ohita mahdollisimman nopeasti ja kevyesti. Kyseessä ei ole terveystarkastajan haastattelu. Jos kysyy aiheuttaako työttömyys masennusta niin älä 'tunnusta'. Sanot vain suhtautuvasi tulevaisuuteen positiivisesti."

        Tämä selvä juttu. Olemme molemmat näköjään aika positiivisesti elämään asennoituvia ihmisiä. Mutta sinäkin luovan työn ihmisenä näyttelijänä tiedät että työrupeamia meillä tulee ja menee, mikään ei ole luovan työn tekijällä pysyvää. Ja jos olisi, niin se olisi silloin luultavimmin suojatyöpaikan ansiota. Eli, taiteilijoilla työttömyyden jaksoja tulee. Ja mitä sitten? Suomessa on hoidettu työttömyysturva hyvin, ja hyvä niin. Sitten kun päivä taas paistaa ja töitä tulee eteen, niin otetaan sitten vastaan.

        Haastattelussa pärjää hyvin kun ymmärtää kupletin juonen ja pelin hengen :-)" Jep (-;


    • töihinpakotus

      Jos työkkäri osallistuu tuollaiseen pakottavaan ja simputtavaan toimintaan, niin on paras hankkia sairaslomaa? Ei pää kestä tuollaista pakottavaa toimintaa johon ei pysty itse vaikuttamaan millään konstilla.

      Siinä ei tätä työtöntä kuunnella, lykätään vaan ties mitä lappuja eteen ja "pakotetaan".
      Itse en tuosta kartoituksesta tiedä mitään. Enkä työkkäristäkään tiedä koska olen töissä, mutta sairaslomalla tai millä nyt mahdoin ollakaan. Mutta tuollainen pakottava toiminta kuulostaa pahalta. Siinä ei edistystä, voidaan jonkun tietyn henkilön kohdalla edistyä, mutta kaikkia pitäisi kohdella kumminkin tasapuolisesti.
      Uutisissakin on näkynyt jotain viitteitä tuosta työkkärin pakottavasta toiminnasta.
      Töissä ollessahan tuollainen "kartoitus" voisi tarkoittaa työkykyarviota? Mutta taitaa olla kumminkin ihan toisesta asiasta kyse?

    • Näyttelijä3

      Olen käynyt työkkärin kartoituksessa ja ajatus siinä on ihan ok. Kartoituksessa jutellaan siitä millaista koulutusta ja kokemusta työttömällä on ja millaista työtä toivoisi löytävän. Lisäksi pohditaan sen alan työllisyystilannetta ja syitä siihen. Virkailija kyselee mistä olet hakenut töitä (firmat, alueet ym.), miltä nettisivuilta olet katsonut työpaikkailmoituksia jne. eli hän kartoittaa kuinka aktiivinen olet ollut. Sitten mietitään, mitä työtön voisi tehdä lisätäkseen työllistymismahdollisuuksiaan.
      Jos kohdalle sattuu asiallinen virkailija, niin tilaisuus on ihan rento ja sieltä saa hyviä vinkkejä työnhakuun. Sitten jos sattuu kohdalle pieni diktaattori, jonka pää ei kestä valtaa, niin sitten pitää haastateltavan olla vähän taitavampi.
      Viimeaikaiset ongelma TE-toimiston kanssa johtuvat siitä, että TE-toimistossa ei enää asioida kasvotusten (paitsi kartoituksissa), vaan virkailijat heittävät näitä viime hetken työ"tarjouksia", joihin hakijan pätevyys ei riitä tai kuten edellä jo mainittiin, paikka on täytetty jo pari viikkoa sitten. Jos et hae saat heti karenssia. Tämä vaikuttaa todella tylyltä kyykyttämiseltä. Tämmöinen pakotettu hakemusrumba ei edistä työllistymistä. TE-virkailijat ihan varmasti tietävät tämän mutta joutuvat pyörittämään tämmöistä turhaa rumbaa näyttääkseen esimiehelleen tekevänsä kovasti töitä ja säilyttääkseen oman työpaikkansa.
      Olisipa hurjan kiva nähdä jotain tilastoa moniko on työllistynyt näiden työkkärin "tarjousten" perusteella. Veikkaisin että ei kukaan.
      TE-toimisto tietää myös sen, että kunnollisiin palkallisiin työpaikkoihin tulee satoja hakemuksia. Nollatuntisopimuspaikoissa on huuuuuuutava työvoimapula. Kukaan ei hae töitä sen takia, että olisi välillä jotain tekemistä. Pääkaupunkiseudulla tarvitaan kunnollinen palkkatyö että pystyy elämään.

      • puhelut_nauhoitetaan

        Kerran sain kaamean ryöpytyksen virkailijalta, kun soitin ilmoittaakseni, että olen hakenut työtarjouksen paikkaa. 'Mitäs tänne soitat? Hoida asia netissä!' Sain anteeksi pyydellen sanottua, että pakko soittaa, kun kotoa ei ole nettiyhteyttä ja ilmoitus oli tehtävä ko. päivänä. Yritin vielä selventää, että ei se kirjaston yleisiltä koneilta ole niin kiva omilla pankkitunnuksilla kirjautua heidän palveluunsa, kun sain kuulla kunniani, kuinka typerä ja osaamaton olen, kun en käytä nettiä, vaan puhelimitse heitä häiritsen.
        Tiesittekö muuten, että kaikki työkkärin puhelut nauhoitetaan ja tallennetaan. Ne säilytetään (muistaakseni 3 kuukautta). Jokaisella on oikeus pyytää ja saada kuunnella omat keskustelunsa. Kannattaa kysäistä, jos oikein tuntee tulleensa tylytetyksi. Tietää sitten, että kuka se keskustelussa oli typerä ja kuka ei.


      • TyötönPiirtäjä

        "Olen käynyt työkkärin kartoituksessa ja ajatus siinä on ihan ok. Kartoituksessa jutellaan siitä millaista koulutusta ja kokemusta työttömällä on ja millaista työtä toivoisi löytävän. Lisäksi pohditaan sen alan työllisyystilannetta ja syitä siihen."

        Mietityttää tässä se, miten virkailijat suhtautuvat taiteilijoihin. Heiltä kun ei tule oikein mitään vastausta. En todellakaan aio lähteä mihinkään laitokseen töihin, olen työllistänyt itseni aina itse, tämä on ensimmäinen kerta kun minulle tarjotaan TE-palveluja. En menisi koko mestaan, jos ei olisi pakko. Mennään sinne sitten oman ammatin ja omien ehdotusten mukaan, pompoteltavaksi ei kenenkään ihmisen tarvitse suostua.

        "Virkailija kyselee mistä olet hakenut töitä (firmat, alueet ym.), miltä nettisivuilta olet katsonut työpaikkailmoituksia jne. eli hän kartoittaa kuinka aktiivinen olet ollut. Sitten mietitään, mitä työtön voisi tehdä lisätäkseen työllistymismahdollisuuksiaan."

        En ole käynyt millään tällaisilla sivuilla, koska tiedän ettei piirtävän taiteilijan ammatteja vain ole tarjolla missään. Pitäisi olla vähintään arkkitehdin paperit, että saisi sen alan pysyviä töitä. Tai sitten on tämä oma ammatin tai yrityksen luominen mahdollisuus, ja siinä ei näköjään TE-palvelut osaa auttaa ollenkaan.

        "Viimeaikaiset ongelma TE-toimiston kanssa johtuvat siitä, että TE-toimistossa ei enää asioida kasvotusten (paitsi kartoituksissa), vaan virkailijat heittävät näitä viime hetken työ"tarjouksia", joihin hakijan pätevyys ei riitä tai kuten edellä jo mainittiin, paikka on täytetty jo pari viikkoa sitten. Jos et hae saat heti karenssia. Tämä vaikuttaa todella tylyltä kyykyttämiseltä. Tämmöinen pakotettu hakemusrumba ei edistä työllistymistä. TE-virkailijat ihan varmasti tietävät tämän mutta joutuvat pyörittämään tämmöistä turhaa rumbaa näyttääkseen esimiehelleen tekevänsä kovasti töitä ja säilyttääkseen oman työpaikkansa."

        Jos todellakin homma perustuu tällaiseen näyttelemiseen TE-palvelussa, niin eikö olisi jo aika lopettaa se? Miksi maksaa turhaa palkkaa, turhille virkailijoille?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe