avoveneellä Ruotsiin

Adventurereissu

Moniko on mennyt ja onko mitään erityistä jota haluatte reissun totetuksesta kertoa omalta osaltanne

37

1546

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • snorkkelimyös

      LKV-välittäjä on mennyt, suosituksenaan sukelluslasit päähän, jotta näkee etiäpäin ja plotterin, muuten reissut mennyt mallikkaasti.

    • Adventurereissu

      Joo-o. Nämä on aina vähän tällaisia kysymyksiä, että koskaan ei tiedä mitä vastauksia alkaa tulla. Luin tässä vain erään vanhan viestiketjun aiheesta, ja vaikutti että kohtalaisen moni on mennyt yli tosian vähän heikosti oli valmistauduttu, näin kyseistä reissua vasta suunnittelevankin vinkkelistä.

      Minua ei tässä tapauksessa niinkään kiinnosta sanotaanko yli 6 metrisellä veneellä menemisen kokemukset. Se on aika suoraviivainen homma, kun kartat, kaiku, 2 gsm ää, vara-akku, kaiku, lisäpolttoainetta, vararuokaa, työkaluja, polttoainelaskelmat ja apumoottori mukana jne. peruskaurat kunnossa.
      Sen sijaan, avo - tai tuulilasiveneellä hommassa voi olla jotain mukavaa haastettakin.

    • br58

      No, Mariksesta jos lähtee kohti Tukholmaa niin avomeri osuus on noin 22 mailia. Mikäli vene kulkee vaikka 30 solmua, niin eipä siinä eväitä tarvita. Kesä-elokuussa liikennettäkin sen verran, että konerikon sattuessa riittää hinaajia. Keli kannattaa valita ihan sen mukaan paljonko haluaa jännitystä.

      • flyveryhigh

        Avomeriosuus - pieni avovene - 30 solmua?

        Nyt oli kyse veneilystä eikä ilmailusta


      • Veneilijä_

        Se on vaan niin ,että aika harvoin on avomerellä kelejä siihen 30solmun tai edes 20solmun nopeuksiin pikkuveneellä ja vähän suuremmallakin. Matkustus ei ole enää kauhean mukavaa 1-1,5m aalloissa ja silläkin on iso merkitys mistä suunnasta ne tulee eli onko vastainen,myötäinen tai sivu aallokko. Aika harvoin iso meri on ns. Tyyni. Sen olen aika hyvin oppinut 15v ja 17Tmerimailin matkaveneily harrastuksen aikana.


      • Adventurereissu

        Noniin, tuossa on sitä keskustelua jota toivoinkin. Aallokko, matkanopeus ja avomeriosuus pienveneellä. Oma vene kulkee n. 20 solmua, mutta saa olla aika tyyni että kaasu pohjassa ajaa mitä saaristomerellä olen ollut. pitäisin 10 solmuakin hurjana jos aallokko on metrinkin luokkaa. aamuyön tyyneyttä joskus ruotsinlaivalla olen sillä silmällä katsellut että yöllä se ylitys ahvenanmerellä tulee tapahtumaan, se on ainakin selviö.

        Tuosta kun joku puhui muista veneistä ja hinausavusta, niin oma kantani on vähän omavaraisempi. itsellä on aina pikkumoottori kannen alla, ja omin voimin tullaan pois. toisten apuun turvautuminen ei kuulu sanvarastooni ;)


      • 17asteettaV
        Adventurereissu kirjoitti:

        Noniin, tuossa on sitä keskustelua jota toivoinkin. Aallokko, matkanopeus ja avomeriosuus pienveneellä. Oma vene kulkee n. 20 solmua, mutta saa olla aika tyyni että kaasu pohjassa ajaa mitä saaristomerellä olen ollut. pitäisin 10 solmuakin hurjana jos aallokko on metrinkin luokkaa. aamuyön tyyneyttä joskus ruotsinlaivalla olen sillä silmällä katsellut että yöllä se ylitys ahvenanmerellä tulee tapahtumaan, se on ainakin selviö.

        Tuosta kun joku puhui muista veneistä ja hinausavusta, niin oma kantani on vähän omavaraisempi. itsellä on aina pikkumoottori kannen alla, ja omin voimin tullaan pois. toisten apuun turvautuminen ei kuulu sanvarastooni ;)

        Normaali tuulellakin 6-8m/s Ahvenanmerellä on melko isoa aaltoa, mainingissa meno on ihan mukavaa ja voi ajaa melko reippaasti, mutta 7 m/s jälkeen alkaa aalto terävöitymään ja vauhtia pitää himmailla, kun alkaa rytkyttään pahemmin.

        Aaltojen joukkoon mahtuu aina muutamia häirikkö aaltoja joiden koko, terävyys ja suunta poikkeaa vallitsevasta aallokosta ja tällaiseen aaltoon osuessa sopivasti, niin rysähtää ilkeästi vaikka paattina 10000kg CE-B kategorian kiulu jolla mukavassa kelissä ajelee 27s matka nopeutena, n.1-1,5m aallokossa 21-24s ja kammo kelillä 14-18 solmua. Aallokon korkeutta on todella vaikea arvioida, mutta jälkeä päin voi katsoa sääpalveluista merkitsevän aallon korkeuden.

        Isomassa vastaisessa yli 2m aallokko tai sivuvastaisessa aallokossa aaltoa lyö etukannelle massiiviensa pärskeenä, tuulilasin täydeltä lähes koko aika, jopa flaikkarille saakka, joten avoveneessä saa tyhjennykset/pilssipumput olla kunnossa, 1-1,5 metrin aallossa pärskettä tulee vain nimeksi. Ilman tutkaa en kovempaan keliin lähtisi, kun näkyväisyys alkaa häviämään vaikka pyyhkijät lonksuttavat täysillä.


      • kunnioitanmerta
        Adventurereissu kirjoitti:

        Noniin, tuossa on sitä keskustelua jota toivoinkin. Aallokko, matkanopeus ja avomeriosuus pienveneellä. Oma vene kulkee n. 20 solmua, mutta saa olla aika tyyni että kaasu pohjassa ajaa mitä saaristomerellä olen ollut. pitäisin 10 solmuakin hurjana jos aallokko on metrinkin luokkaa. aamuyön tyyneyttä joskus ruotsinlaivalla olen sillä silmällä katsellut että yöllä se ylitys ahvenanmerellä tulee tapahtumaan, se on ainakin selviö.

        Tuosta kun joku puhui muista veneistä ja hinausavusta, niin oma kantani on vähän omavaraisempi. itsellä on aina pikkumoottori kannen alla, ja omin voimin tullaan pois. toisten apuun turvautuminen ei kuulu sanvarastooni ;)

        Alla linkki jota voisi pohtia, kun ajattelee lähtevänsä seikkailemaan veneellä vesialueille joille sitä ei ole suunniteltu/valmista rekisteröinyt tuotteensa parempaan CE kategoriaan tai ei ole testeissään huomioinut kaikkea mihin vene voi joutua...ikävää luettavaa, mutta näinkin voi käydä.

        http://www.onnettomuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/vesiliikenne2010/d72010mveneenhaaksirikkojaveneenkuljettajanhukkuminenkesalla2010.html


      • kunnioitanmerta
        kunnioitanmerta kirjoitti:

        Alla linkki jota voisi pohtia, kun ajattelee lähtevänsä seikkailemaan veneellä vesialueille joille sitä ei ole suunniteltu/valmista rekisteröinyt tuotteensa parempaan CE kategoriaan tai ei ole testeissään huomioinut kaikkea mihin vene voi joutua...ikävää luettavaa, mutta näinkin voi käydä.

        http://www.onnettomuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/vesiliikenne2010/d72010mveneenhaaksirikkojaveneenkuljettajanhukkuminenkesalla2010.html

        Vielä samaa sarjaa, tässä tapauksessa aalto löi sisään puolikatettuun paattiin ja vene upposi.

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000020291.html?id=2226324


      • Adventurereissu
        17asteettaV kirjoitti:

        Normaali tuulellakin 6-8m/s Ahvenanmerellä on melko isoa aaltoa, mainingissa meno on ihan mukavaa ja voi ajaa melko reippaasti, mutta 7 m/s jälkeen alkaa aalto terävöitymään ja vauhtia pitää himmailla, kun alkaa rytkyttään pahemmin.

        Aaltojen joukkoon mahtuu aina muutamia häirikkö aaltoja joiden koko, terävyys ja suunta poikkeaa vallitsevasta aallokosta ja tällaiseen aaltoon osuessa sopivasti, niin rysähtää ilkeästi vaikka paattina 10000kg CE-B kategorian kiulu jolla mukavassa kelissä ajelee 27s matka nopeutena, n.1-1,5m aallokossa 21-24s ja kammo kelillä 14-18 solmua. Aallokon korkeutta on todella vaikea arvioida, mutta jälkeä päin voi katsoa sääpalveluista merkitsevän aallon korkeuden.

        Isomassa vastaisessa yli 2m aallokko tai sivuvastaisessa aallokossa aaltoa lyö etukannelle massiiviensa pärskeenä, tuulilasin täydeltä lähes koko aika, jopa flaikkarille saakka, joten avoveneessä saa tyhjennykset/pilssipumput olla kunnossa, 1-1,5 metrin aallossa pärskettä tulee vain nimeksi. Ilman tutkaa en kovempaan keliin lähtisi, kun näkyväisyys alkaa häviämään vaikka pyyhkijät lonksuttavat täysillä.

        tosi mielenkiintoinen tuo onnettomuusraportti, kiitti linkkaamisesta ja myös hyviä tiedonjyväsiä aallokkoajosta. Raportin luettuani kehtaan sanoa ettei moinen voisi sattua itselle koskaan. Tuo raportin luku olisi terveellistä kenelle tahansa jotka suunnittelee suuremman merialueen ylitystä esim. hki - tallinna, vaasa-uumaja tai turku - tukholma.

        onnettomuuden syyt raportissa siis olivat;

        1. humalassa, 2. liikuntarajoitteinen, 3. ilman merikarttaa, 4 ilman navigaattoria, 5. alle 7 litraa bensiiniä tankissa, 7. ei apumoottoria, 8. ankkurointi perästä eikä edestä, 9 ei vara-ankkuria 10. ei "oikeita pelastusliivejä" ( paukkuliivit jotka raportin kuvassa muistutti enemmän rintaliivejä), koiralla ei pelastusliivejä, 11 . ei ilmeiseti melonta-ohjausyrityksiä väistää luoto ja ajautua mantereelle jossa parempia mahdollisuuksia ehkä rantautua kahlaamalla.


      • kunnioitanmerta
        Adventurereissu kirjoitti:

        tosi mielenkiintoinen tuo onnettomuusraportti, kiitti linkkaamisesta ja myös hyviä tiedonjyväsiä aallokkoajosta. Raportin luettuani kehtaan sanoa ettei moinen voisi sattua itselle koskaan. Tuo raportin luku olisi terveellistä kenelle tahansa jotka suunnittelee suuremman merialueen ylitystä esim. hki - tallinna, vaasa-uumaja tai turku - tukholma.

        onnettomuuden syyt raportissa siis olivat;

        1. humalassa, 2. liikuntarajoitteinen, 3. ilman merikarttaa, 4 ilman navigaattoria, 5. alle 7 litraa bensiiniä tankissa, 7. ei apumoottoria, 8. ankkurointi perästä eikä edestä, 9 ei vara-ankkuria 10. ei "oikeita pelastusliivejä" ( paukkuliivit jotka raportin kuvassa muistutti enemmän rintaliivejä), koiralla ei pelastusliivejä, 11 . ei ilmeiseti melonta-ohjausyrityksiä väistää luoto ja ajautua mantereelle jossa parempia mahdollisuuksia ehkä rantautua kahlaamalla.

        Vaikea ajatella miksi oli ankkuroinut perästä... ehkei onnistunut siirtymään keulaa, kun keli heilutteli venettä?

        Yhtenä hyvänä vinkkinä isoon aavojen ylityksessä mitä itse käytän jos mahdollista ja Ahvenanmeren ylityksessä se on, mukauttaa reitti sen mukaan mistä aallokko tulee, eli jos on suoraa vastainen, niin ei aja suorinta reittiä, vaan muuttaa suuntaa jonkin verran vaikka 15° ja ajaa 5-15mailia ja tekee korjaus manöverin 30° toiseen halssiin jne kunnes pääsee tukholman saaristo sisään ajo väylälle.

        Aalto tulee hieman pehmeämmin, kun luovii vasta-aallokkoon samoin jos on sivutuulta, myötä tuuleen menee mukavasti liuussa, kun sovittaa vauhdin, niin ettei lähde aallosta loikkaan tai pumppaa kaasulla, mutta itse en jaksa pumppailla kaasulla pidempiä matkoja, kun pitää keskittyä navigointiin ja tähystykseen...

        Muistaakseni avomeri osuus on lähes 35-45 mailia riippuen mistä sujauttaa saariston sisälle matkalla Maarianhaminan klobba klinttarin kohdilta. Ja jos on suora vastainen, niin luovien matkaa tulee n. 10-15 mailia lisää...

        Jo tekisi mieli lähteä reissuun. Jos pidät luonnon satamista, niin osta kirja http://www.adlibris.com/fi/kirja/arholma-landsort-med-gotland-din-guide-till-skargardens-oar-gast--och-naturhamnar-9789113023397

        Pienenä yllätyksenä tulee se, että ruotsalaiset itse viihtyvät enemmissä määrissä luonnonsatamissa vierivierin, kuin palvelusatamissa...

        Todella tarkat ja luotettavat kuvaukset ja ajo-ohjeet satoihin upeisiin luonnon satamiin joissa useissa käymälät, vettä joissain, luonto polkuja yms. Samoin kirjasta löytyy saariston kaupat ja tankkauspisteet, ehdoton hankita! Useimmista isommista saarista pääsee vesibussilla mantereelle ja tukholmaan jos ei viitsi tai halua veneellä sinne ängetä.


      • sipoonSelkää
        kunnioitanmerta kirjoitti:

        Vielä samaa sarjaa, tässä tapauksessa aalto löi sisään puolikatettuun paattiin ja vene upposi.

        http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000020291.html?id=2226324

        Ja tuo ei ollut edes missään avomerellä. Sipoon selällä, Kuanissaaresta pohjoiseen uutisen mukaan. Eli hyvin suojaista vettä Ahvenanamereen verrattuna.

        "aallot löivät veneen keulan yli Lilla Högholmenin luoteispuolella. Vesi täytti veneen avonaisen keulatilan, ja vene alkoi upota."


    • solmuja

      Simpulla ovat reissun jo tehneet. Hyvin meni. Hitaasti matka eteni n. 5,5 solmua, mutta niin kuin aikaisemmin tässä keskustelussa kelin äityessä pahaksi ei liukuvallakaan voi pitää yllä yli 10 solmua.

      • kunnioitanmerta

        Pahassa kelissä tulee miettineeksi, että jos koneet jostain syystä sammuisivat, esim diesel bakteeri möykky tukkisi suodattimet tai muu vika.

        Niin miten selviäisi, kun paatti kääntyy sivuttain aaltoon ja vene alkaa heilumaan, kuin hullun kul... mielettömän per.... Joskus ajanut pikkuisen pätkän runkonopeudella aallon ollessa n.1,5-2m tuntumassa ja hyvä kun penkillä pysyi, pelotti oikeasti kaatuuko paatti. Heti kulku vakavoituu, kun vauhti nousee muutaman solmun runkonopeudesta, ns puoliliukuvaksi räkäplaaniksi eli runko nopeus 7s ja meno vakavoituu 10 solmussa jo huomattavasti siedettävämmäksi ja 14-ylöspäin on jo olo, että kippari ohjaa venettä eikä vene kipparia...

        Olen hommannut kyllä varoiksi ajo ankkurin, mutta on toinen juttu saako sen vietyä keulaan vai viekö aalto ukon, pitäisi varmaan hommata turva valjaat? Jos ajo ankkurin saisi viritettyä, niin keula olisi ainakin tuuleen ja voisi yrittää vaihtaa suodattimia tai korjata muuta, tai sitten ei.

        Tuossa tuote, itsellä vaan huomattavasti isompi, mutta periaate aukeaa, jos ei ole moiseen törmännyt
        http://www.motonet.fi/fi/tuote/386008/Laahusankkuri-M


    • OstaETEC

      Osta Evinruden ETEC niin ei tarvi suodattimia vaihdella kesken ajon kovalla aallolla.
      Meijän ETEC huoltoväli 300h tai 5 vuotta ei tartte suodattimia ja työkaluja mukana kannella eikä moisia ankkureita.

      • kunnioitanmerta

        Osaatko suositella Oikeaa Etec mallia veneeseeni ja montako laitan. Painoa 10000kg ja veneessä tällä hetkellä koneet akseli linjalla.

        Ajattelitko, että ruuvaisin uimatasoon etec:kit kiinni vai moottorisahalla uimataso pois ja etec:kit perään.

        Kuulin tutultani, että tulpanvaihto on oikein herkkua tuossa Etec koneessa, pitäneekö paikkansa? Ilmeisesti jos elektrodi ei ole oikeassa asennossa ei pelitä, olenko väärässä?

        P.S Jos osasit lukea, niin suodattimen vaihto oli ainoastaan pahana painajaisena mielessä. Ajan vuosittain reilusti yli 1300 mailia ja vielä on riittänyt normaali huolto väli kerran vuodessa, keväällä olen polttoainesuodattimet vaihtanut. Ja uskoisin, että polttoaine virtaukset hieman toista luokka meri diesel koneissa kuin Etec moottoreissa... tiedätkö muuten mitä eroa on koneessa ja moottorissa?


    • Torniobo

      Soutamalla joen yli. Ei mitään erityisiä valmisteluja, virta on aika voimakas paikoitellen

    • kunnioitanmerta

      Tuossa linkki jossa masmar 33 ajelee 2,5m valitsevassa aallokossa, pätkässä infotaan? Videosta näkee, että on jo vanhaa maininkia, koska suurimmasta osasta aaltoja puuttuu kuohu harjalla, joten keli ei ole kaikkein v.mäisin vaikka aallolla jo jonkin verran kokoa, veikkaisin tuulen oleva n. 6-7 m/s.

      Filmistä saa hieman käsitystä mitä matkalla voi saada vastaan, mutta kuten sanoin samalla aallon korkeudella tuulen noustessa aallokko on huomattavasti terävämpää ja matka kosteampaa ja ryskyttävämpää.

      Masmar veneenä on huippu ajo-ominaisuuksilla varustettu, joten suoraa ei voi verrata miten jollain toisella kipolla mentäisiin.

      https://www.youtube.com/watch?v=w8wGzi3I5WM

      • drag

        Kyllä se maininki riittää tekemään nopeasta etenemisestä myrkkyä ja kun siihen tulee uudesta tuulen suunnasta ristiaallokko vielä päälle, niin eipä ole enää yhtään lystiä siellä ajelu.


      • Adventurea

        Hurjan näköistä menoa. Lisää vastaavia videoita, ja jos löytyis vieläpienemmillä kiuluilla ajoa samassa aallokossa.

        Tuli mieleen tuosta että tarttis olla oikeastaan kokonaan katettu jos ei sitten ihan tyyniä ilmoja kyttää. Voishan sitä reissua varten pienestä tuulilasiveneestä tehdä sellaisen hävittäjähyttityylisen sukkulan lasikuidusta. Huurteenpoisto ja luukkujen vesitiiviys olisi muutostöissä pääfokus. Kaksimoottorisuus ehkä paikallaan kanssa. Pari 500 euron parikymppistä johnssonia esim. Ei tuossa aallokossa mitään apumoottoria ruuvailla takalaitaan enää.


      • Kalamy

        Ajelen pienellä avoveneellä paljon avomerellä, eikä tuossa videon kelissä ole mitään ongelmaa, kunhan sovittaa nopuden sopivaksi. Mulla on mukana ajoankkuri ja ankkuri sen varalle, että moottori sattuisi hajoamaan ja tietysti airot. Toki kovassa kelissä, eikä muutenkaan moottorivenen sotutaminen ole herkkua, mutta voi niillä vähän ohjailla karikoiden ohi.

        Tarpeeksi juotavaa ja evästä mukaan ja sadevehkeet päälle, niin eihän ahvenanmeren ylittäminen ole mikään kumma juttu lainkaan. Toisaalta miksi mennä avoveneellä Tukholmaan, kun sinne pääsee lautallakin?


      • kunnioitanmerta
        Adventurea kirjoitti:

        Hurjan näköistä menoa. Lisää vastaavia videoita, ja jos löytyis vieläpienemmillä kiuluilla ajoa samassa aallokossa.

        Tuli mieleen tuosta että tarttis olla oikeastaan kokonaan katettu jos ei sitten ihan tyyniä ilmoja kyttää. Voishan sitä reissua varten pienestä tuulilasiveneestä tehdä sellaisen hävittäjähyttityylisen sukkulan lasikuidusta. Huurteenpoisto ja luukkujen vesitiiviys olisi muutostöissä pääfokus. Kaksimoottorisuus ehkä paikallaan kanssa. Pari 500 euron parikymppistä johnssonia esim. Ei tuossa aallokossa mitään apumoottoria ruuvailla takalaitaan enää.

        Joo ja voit kuvitella miltä meno maistuu paatissa, kun aalto jymäyttää pohjaan. Ei taida oikein löytyä sellaisia pätkiä jossa pienemmällä ja vielä avomallisella kukaan tosivenemies olisi uskaltautunut avomerelle paitsi cicaret tyyppisellä pelillä jolla homma luonnistuu.


        Avoveneellä tai CE-C luokan veneillä kannattaa kytätä sellaista keliä, että tuuli olisi ollut alle 6 m/s yli päivän samasta suunnasta ja yleensä yöllä aina vielä pienempi. Aamulla aikaisi 5-6 aikaa lähtee ajamaan, ennen kuin tuuli kerikiää nousta, niin varmimmin, turvallisimmin ja mukavammin ylitys tapahtuu. Aallokon koko ja muoto muuttuu melko nopeasti jos tuuli nousee.

        On harhaa kuvitella keriävänsä alta pois, vaikka olisikin nopea vene. "Avomeri "osuus kestää 25solmun nopeudella parisen tuntia ja siinä ajassa huonolla tuurilla aalto kyllä kerikää nousemaan todella v mäiseksi jossa ei välttämättä kyllä pärjää.

        Tuossa pienemmällä veneellä, aalto on melko pyöreää vielä, joten aalto ei lyö sisään, mutta antaa ymmärtää orastavista ongelmista, lisäksi näkee mitä ongelmia myös myötäisessä aallossa.
        https://www.youtube.com/watch?v=9GQVXIXuwMo

        Ja toinen
        https://www.youtube.com/watch?v=hxk9MkqiHwA

        Ja vielä pätkä jossa mielestäni sen näköistä menoa, kun itse kerran ylitin ahvenanmeren. Sää ennusteissa ennustettiin 8 m/s, mutta tuuli nousikin n.10-12 m/s ja aallokko kasvoi teräväksi ja meno märäksi melko nopeasti. Ylityksen jälkeen katsoin säätiedoista vallitsevan aallokon olleen n.2m jolloin yksittäiset aallot jopa 4 metrisiä.

        https://www.youtube.com/watch?v=avimIwr0iO4


      • kunnioitamerta
        Kalamy kirjoitti:

        Ajelen pienellä avoveneellä paljon avomerellä, eikä tuossa videon kelissä ole mitään ongelmaa, kunhan sovittaa nopuden sopivaksi. Mulla on mukana ajoankkuri ja ankkuri sen varalle, että moottori sattuisi hajoamaan ja tietysti airot. Toki kovassa kelissä, eikä muutenkaan moottorivenen sotutaminen ole herkkua, mutta voi niillä vähän ohjailla karikoiden ohi.

        Tarpeeksi juotavaa ja evästä mukaan ja sadevehkeet päälle, niin eihän ahvenanmeren ylittäminen ole mikään kumma juttu lainkaan. Toisaalta miksi mennä avoveneellä Tukholmaan, kun sinne pääsee lautallakin?

        Olet selkeästi miettinyt mahdollisia riskejä ja se on hyvä. On kuitenkin tilanteita jotka muuttavat jokaisen veneen totuttuja ajo-ominaisuuksia totutuissa keleissä.

        Mitä pienempi alus sitä suuremmat vakavuus ongelmat jos esim. Kuormausta lisätään, saatikka jos kuorma liikahtaa äkisti aallon heittäessä alusta voi onnettomuus syntyä ennen kuin kerkiä sanomaan kissa!

        Tässä esimerkki todella merikelpoisen aluksen ja miehistön yllättävästä tilanteesta jossa alus kaatui
        http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&ved=0ahUKEwipnNaZm73LAhXBYJoKHSHaCL0QFgg8MAc&url=http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf5/mkl_2004-9_tutkimus_luotsiveneen.pdf&usg=AFQjCNG801qCUNDcFKJtsvBS-bFE7KpkBw

        Lisäksi hyvä video siitä miten nopeasti onnettomuus voi sattua vaikka keli ei ole paha, ilmeisesto keula leikkaa aaltoon ja sitten lähti lapasista. Toden näköisesti tuokin kaveri ajanut useastikin veneellään ilman onnettomuuksia...

        https://www.youtube.com/watch?v=Kp50CSUKBbc

        Eli kunnioita merta, joskus se onnettomuus voi kohdata vaikka aikaisemmin samalla veneellä vastaavissa olosuhteissa ei ongelmia ollut. Vaikka sinä olet pärjännyt hyvin avoimilla vesillä, kohtuullisilla keleillä, ei se voi olla suositus kaikille, kokemus opettaa ja aloittelijalla vie tovin tulla kokeneeksi kippariksi, joka osaa hallita veneensä vaihtelevissa keleissä. Vene itsessään ei loppupeleissä ole tae turvallisesta matkasta, vaan kipparin päätökset nopeudesta, trimmauksisa ja navigointi päätöksistä.


      • adventurereissua

        Joo kyllä merta täytyy kunnioittaa. yli 20 v aikana on tullut oltua monenlaisissa keleissä ja häijyn merenkäynnin olemus on jo tullut tutuksi, joskin isommilla puuveneillä joista olen siirtynyt pieniin lasikuituveneisiin jokunen vuosi sitten. Pienemmällä kalustolla tuo ahvenanmeren ylitys on haastavampi, mutta se tähän veneilyyn kuuluukin eli haasteiden etsiminen. Toisin kuin jotkut mitä netissä ylityksestä kirjoittaa, itse suhtaudun 80 kilometrin ahvenanmeren ylitykseen alle 5 metrisellä veneellä näin huumorilla sanottuna kuin kuulentoon. kaikki mahdolliset tilanteet etukäteen ajatellen läpi ja varustautuminen sen mukaan. kaikkea kaksi mukaanlukien varavaihtoehdot, satelliittipaikantimen, VHF än jopa pienen kumiveneen pakkaaminen keulakannen alle mukaan on suunnitteilla ja sitä rataa. Nolompaa on olla valmistautumatta ja epäonnistua näyttävästi, kuin hiukan mennä överiksi valmisteluissa ja hoitaa homma kuin strömsössä.

        Tuo Fountain veneen onnettomuusvideo oli mielenkiintoinen monessa mielessä, jos ajattelee sitä tilannetta jossa se on tapahtunut; aurinkoinen kesäpäivä, nuori varakas mies, kavereita ja naisia venevieraana ja näyttämisenhalu. Sitten kun vauhti alkoi olla vähän liikaa niin kiinnitin huomiota että ei ne kanssamatkustajat nauttineet matkasta enää moneen minuuttiin ennen onnettomuutta. epätoivoisesti yrittivät pysyä jotenkin paikallaan ja ottaa jostain kiinni. Kuskin ilme oli paljon puhuva kun lisäsi sitä kaasua. prrkl nyt mennään ja näytetään kovaa menoa...säälittävää jotenkin. maine matkustajien turvallisuudesta välittävänä veneilijänä venepiireissä meni vuosiksi


    • Postivene

      Postiveneet eli pienet avopurjeveneet ovat aikanaan hoitaneet postinjakelun Ruotsin ja Ahvenanmaan välillä. Vielä muutama vuosi sitten oli perinnettä ylläpitävä postipurjehdus taisi olla joka vuosi eli avoneillä on tuota matkaa tehty lukemattomia kertoja. Postiveneet kulkivat koko avovovesikauden ajan eli jopa läpi vuoden.

      • Hitaasti1

        Itse joudun ylittämään semmosen 12 mpk:n avomeriosuuden useita kymmeniä kertoja kesässä 4,8 m/ 20 hp veneellä ja kyllä se ihan hyvin onnistuu lähes kelillä kuin kelillä, mutta käytännössä se tarkoittaa uppoumanopeutta.

        Kannattaa hommata alle joku pohjanmaan rannikon venemalli, niin hiljaa ajaminenkin onnistuu.


      • kunnioitanmerta

        Posti veneet olivat varustettuja purjeilla, joka lisää vakavuutta, rungon muoto tehty kyseiselle nopeudelle.

        Liukuva vene ei ole suunniteltu ajettavaksi lähellä runkonopeutta ja tämä aiheuttaa vakavuus ongelmia kulku on isossa aallossa vaarallista ja voi jopa kaataa veneen myötäisissä aalloissa / sivu aallokossa.

        Avo vene hieman isommassa aallossa, kippari tekee oikean ratkaisun ja kääntyy takaisin.
        https://www.youtube.com/watch?v=zc9bj-x4N3s


      • Adventurea
        kunnioitanmerta kirjoitti:

        Posti veneet olivat varustettuja purjeilla, joka lisää vakavuutta, rungon muoto tehty kyseiselle nopeudelle.

        Liukuva vene ei ole suunniteltu ajettavaksi lähellä runkonopeutta ja tämä aiheuttaa vakavuus ongelmia kulku on isossa aallossa vaarallista ja voi jopa kaataa veneen myötäisissä aalloissa / sivu aallokossa.

        Avo vene hieman isommassa aallossa, kippari tekee oikean ratkaisun ja kääntyy takaisin.
        https://www.youtube.com/watch?v=zc9bj-x4N3s

        Tuossa pohjan muotoasiassa on vinha perä. Mielessä on käynyt myös vanhan puumeriläisen osto ylitystä varten, ja olisimakuutila puolikin parempi. On vain isot kustannukset nykyään noista rekalla laskettavista matkaveneistä. Ees taas, sataset paukkuu, paikkamaksut päälle jne., eli Syyt miksi alunperin siirryin traileriveneluokkaan. Trailerilla kulkeva 5 metrinen puuvene ja siihen lasikuitukate olisi ideaali. Mitähän mahtaisi painaa ? Pari kappaletta kiinalaista vaaka-akselikonetta ja jäähdytykselle ilmakanavat kyljestä esim.


    • Busterilla

      Selkämeren leveämmältä kohtaa yli on mennyt parikin miestä, ensimmäinen ei pitänyt suurempaa ääntä reisustaan, toista seurattiin Radio Suomessa. Kummallakin oli muuten niitti Sun Buster alla ja ensimmäisellä 30 Evari, toisella 20 Jammu.

    • kunniotanmerta

      Tässä vielä viimeinen video klippi siitä miten veneen käyttäytyminen on aika pienestä kiinni, aalon koko ei päätä huimaava mutta liikaa nopeuteen nähden.

      https://www.youtube.com/watch?v=1UEETjztLqI

      Kiitos ja kumarrus

    • Onhan kanootillakin menty yli. Merenkurkun yli.

      • snorkkelija

        Joo o, ja ihan uimallakin räpylät jalassa ja uima lauta edessä jossa rinkka vesitiiviinä. Lisänä oli turvaviiri liehumassa, että veneiljät näkisivät. Reitti turku-tukholma tai toistepäin, aikanaan oli juttu venelehdessä, kun kertoivat kavereiden reissun.

        Yöpyivät saarissa luodoilla, paitsi tietysti Ahvenanmeri jolla ei ole näitä...


    • muistojamuistoja

      sitten oli sellainen hullunkurinen vesiskootterimies, ei siitä taida olla viittäkään vuotta. Lähti turusta ilmoja ilmeisen kummemmpaa tarkistelematta aamu seitsemältä näyttävästi radiokanvan tai lehtitoimituksen seuraamana. Metrin aallokko ja kova tuuli teki selvää hankkeesta. ja nauvon pohjoispuolella kuulemma molemmat vhf puhelimet kastui, ja taisi siinä merihätääkin jo olla vaikkei kaveri itse niin sanonutkaan. keskeytti yrityksensä siis sangen lyhyeen.

      • Laivarautaa

        Muistanko oikein, että joku olisi mennyt Viroon myös moottorikelkalla?


      • adventurea

        kyllä taisi olla, viime tai toissakesänä en muista mutta joo.

        Sitten tulee mieleen se parin vuoden sisällä kans tapaus, kaks kaverusta, itsetehty polkuvene ja vaasa-uumaja. olivat jopa vähän eksyneet navigoidessa että reitti ei ollut suorin. tyyni kesäaika ja löytyy varmaan uutinenkin hakemalla


      • Pääseejososaa

      • rahamäärittääkohteet

        aika omituinen kohde Marokko, mutta huvinsa kullakin kaiketi. Kaikkea saa koittaa jos on vaurautta kertynyt mikäs siinä. Atlantin ylitys lienee se klassisin rikkaiden venehenkisten toteutus. Virgin recordsin omistajahan meni sillä omakotitalon kokoisella nopealla moottorijahdilla jonkun nopeusennätyksen atlantin yli 80 luvulla. Paljon murheita ja pari yritystä ennen kun onnistui. Tankkerista annettu dieseli niin vedensekaista ja tukki suodattimet, että tyyppi tilasi helikopterin tiputtamaan veneen luo uusia polttoainesuodattimia merelle säiliössä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

      Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      978
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

      ”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

      Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

      Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

      Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

      Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe