Jos liikennevaloissa käyttää tuota AUTOHOLD toimintoa niin onko se vaihteiston kannalta sama kuin painaisi jalkajarrua? Kannattaako mieluummin pitää auto paikallaan jalkajarrulla kun vaihdevalitsin asennossa D vai onko autolle sama että antaa AUTOHOLDin pitää auto paikallaan?
Autohold ja automaatti ?
3
3366
Vastaukset
- forforre
Mä pidän aina jarrun painettuna liikennevaloissa. En keksi mitään syytä tehdä toisin.
- Passatin_autohold
Autohold asiallisesti toteutettuna pitää autoa paikallaan juuri ajojarruilla eli vastaa jarrun painamista. Pito toteutetaan solenoidiventtiilillä, joka pidättää jarrupainetta niin kauan kun painetaan taas kaasua. Oikea autohold-toiminto pitävää autoa paikallaan niin kauan kuin kaasuun ei kosketa ja liikkeelle voi lähteä kumpaan suuntaan tahansa. Myöskään pysähtymispaikan kaltevuudella ei ole merkitystä, toiminta on sama ylä- tai alamäkeen. Autohold päällä vaihteeseen ei tarvitse koskea ellei ole tarkoitus vaihtaa suuntaa. Olen kuullut, että jotkut autoholdit eivät toimi tasamaalla, mutta ainakaan Volkswagen-konserni ei sellaisia käytä.
Autoholdin toiminta on paljon pätevämpi kuin joidenkin autojen sähköisellä käsijarrulla toteutettu Hill hold. Niissä on viivettä liikkeelle lähdettäessä, joka saattaa johtaa etuvetoautolla liukkaalla vetopyörien kuopaisuun tyhjää ennen käsijarrun irtoamista, jolloin saatetaan esim. liikennevaloissa jäädä paikalleen sutimaan. Joissakin taas on toiminta-aikarajoitus esim. 2 sekuntia, jona aikana jalka on siirrettävä jarrulta kaasulle ja tultava kytkimellä vastaan tai auto lähtee valumaan.- Anonyymi
Minulla on VW Passat b8 vm.2017 auyomaatti, auto hold toiminnolla, se on sama asia kun painaisi jalalla jarrua ja tämä toiminto korvaa sen, voit rentouttaa jalkaasi eikö turhaan tarvitse painaa jarrua, myös kösijarru menee päälle auyomaattisesti kun sammutat auton tai avaat oven kun tämä auto hold on käytössä, omasta nielestä toimii loistavasti ja olen aina tätä käyttänyt, paras keksintö ACC jälkeen, volkkarilla ei ole myöskään maksimi aikaa toiminnolle, pitönyt auto holdilla mäessä n.35min.
Ihmettelen suuresti, miksi suurin oaa ihmisistä ei käytä tätä toimintoa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 162375
Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää
Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos1752268- 1051097
Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa
Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢1241080Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista
Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah2131020Olet ollut aika törkeä minua kohtaan
Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta46887Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs37880Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin
maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises32794- 132790
- 43724