Melperi: Olen tutkinut Raamartun tauteja

T_Utkija

Tavalliset taudit

Tautien kirjo oli Raamatun aikaan hyvin erilainen kuin nyt. Vakavat ihosairaudet ovat lukuisista kuvauksista päätellen olleet hyvin tavallisia. Niitä on kutsuttu spitaaliksi. Sukupuolitaudit tunnettiin, samoin mielen sairaudet ja epilepsia, jota kutsuttiin kuunvaihetaudiksi. Oivallinen kuvaus epileptisestä kohtauksesta on Markuksen evankeliumissa (9:18): "Se (mykkä henki) ottaa hänet valtaansa missä vain. Se paiskaa hänet maahan, ja hän kuolaa ja kiristelee hampaitaan ja menee aivan jäykäksi."

Nykyaikaisissa teollistuneissa maissa tapaturmat, syöpä sekä sydän- ja verenkiertosairaudet ovat kuolinsyistä tavallisimmat. Tapaturmista Raamatussa on monta kuvausta, samoin kuin verenkierron sairauksista, mutta ei syövästä, ellei sitten Joramin parantumaton sisussairaus ollut sitä: "Lopulta hänen sisälmyksensä tunkeutuivat taudin voimasta ulos ja hän kuoli ankariin tuskiin (2. Aik. 21:19)." Kuvaus sopii ehkä paremmin johonkin tulehdustautiin. Punatauti, dysenteria, oli vakava sairaus Raamatun kirjoittamisen aikaan. Myös Herodes saattoi kuolla syöpään (Ap. t. 12:23): "Madot söivät hänet, ja niin hän heitti henkensä."

Matteuksen ja Markuksen evankeliumeissa kuvataan kolmasti, miten Jeesus parantaa halvaantuneita, mutta emme tietenkään voi olla varmoja siitä, että kysymyksessä oli aivoverenkierron häiriö. Todennäköistä sitä vastoin on, että Nabal kuoli sydäninfarktiin (1. Sam. 25:37, 38). Nabal, 'tyhmyri', oli rikas ja tyhmä, mutta hänen puolisonsa Abigail kaunis ja viisas. Nabalin pitäessä talossaan juominkeja, "jotka olisivat kelvanneet vaikka kuninkaalle", Abigail pelasti miehensä hengen viemällä Daavidin joukoille runsaat lahjat: leipää, viiniä, paistettua lammasta, rusinoita ja viikunoita. Daavidia oli näet lepyttäminen, koska Nabal oli loukannut häntä ja kohdellut kaltoin hänen joukkojaan.

Seuraavana aamuna, kun Nabalin humala oli haihtunut, Abigail kertoi miehelleen kaiken. Silloin Nabalin sydän jähmettyi ja hän muuttui kuin kiveksi. Noin kymmenen päivää myöhemmin Herra iski Nabalia niin että tämä kuoli.

Ehkäpä sydäninfarktin syynä ei ollutkaan juopottelu vaan psyykkinen järkytys. Mahdollista myös on, että Jeesuksen vesipöhöstä parantama mies (Luuk. 14:2–4) poti sydämen vajaatoimintaa. Rasva, munuaiset ja maksan takalohko olivat arvossa, ja niitä myös uhrattiin Herralle. Lihavuus merkitsi paitsi vaurautta myös terveyttä (Ps. 73:4). Mutta Danielille eivät ylieunukin tarjoamat kuninkaan pöydän herkut ja viini kelvanneet, sillä hän halusi terveellistä kasvisruokaa (Dan. 1:11–16). Kiistan ratkaisemiseksi tehtiin ehkä ensimmäisen kerran lääketieteen historiassa vertaileva tutkimus. Osa pojista söi kuninkaan herkkuja ja osa vettä ja kasviksia. Kymmenen päivän kuluttua kasvisryhmä näytti terveemmältä kuin ne pojat, jotka olivat saaneet ruokansa kuninkaan pöydästä. Näin siis kaksituhatta vuotta sitten.

Diabetes on kuvattu ties kuinka varhain. Raamatun sivuilta ei diabeetikkoja löydy, mutta Esau oli kuolla hypoglykemiaan. Oire on kuvattu hyvin tarkasti Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa (25:29–34).

Esau tuli väsyneenä metsästysretkeltään ja sanoi Jaakobille: "Anna vähän tuota ruskeaa, tuota ruskeaa keittoa, minä olen ihan lopussa." Mutta Jaakob sanoi: "Myy minulle ensin esikoisuutesi." Esau sanoi: " Minä varmaan kohta kuolen. Mitä hyötyä minulle on esikoisuudesta?" Jaakob sanoi: "Vanno minulle ensin." Niin Esau vannoi ja myi esikoisuutensa. Sitten Jaakob antoi hänelle leipää ja papukeittoa, ja Esau söi ja joi, nousi ja meni tiehensä. Niin vähäarvoisena hän piti esikoisuuttaan.

Tähän voisi kyllä sanoa, että henkensä pitimiksi, hypoglykemian korjaamiseksi, hän esikoisuutensa myi.
---
Suinuksela
Kes.

0

95

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
        Maailman menoa
        44
        2176
      2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
        Maailman menoa
        184
        1978
      3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
        Ikävä
        116
        1372
      4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
        Ikävä
        71
        1170
      5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
        Ikävä
        96
        982
      6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
        Ikävä
        73
        929
      7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
        Ikävä
        78
        879
      8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
        Kaste
        45
        857
      9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
        Ähtäri
        33
        825
      10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
        Ikävä
        56
        716
      Aihe