Marian ilmestyspäivä lähestyy.
Raamatun mukaanhan kaikki ihmiset tekevät syntiä jossakin vaiheessa.
Maria tuli Pyhän Hengen vaikutuksesta raskaaksi. Miehen kautta raskaaksi tuleminen
on siis synnillistä.
Jotkut väittävät että Maria oli nuori synnyttäessään ja että hänellä ei olisi siihen mennessä ei olisi ollut tekosyntejä ja se sopisi hyvin siihen kuvaan että Jeesuksen
piti syntymän näin.
MIten vl-puhujat opettavat tästä asiasta ?
Oliko Maria synnitön vielä kun synnytti Jeesuksen
13
272
Vastaukset
- etsivä-xx
Maria ei ole keskikössä ollenkaan, kuten ei ole luterilaisessa kirkossakaan. Marialla on erityinen arvo koska hän oli kuuliainen Jumalan kutsulle ja hänen kauttaan Jumala tuli maailmaan meidän pelasuksemme. Luterilainen opetus on ollut uskonpuhdistuksen ajoista asti, että Maria oli ihminen, syntinen ihminen kuten kaikki ihmiset. Jeesuksen pelastustyö ei olesi ollut mahdollisen, jos Jeesus ei olisi uskontunnusten mukaan ollut:
Nikaian uskontunnustus:
Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, joka ennen aikojen alkua on Isästä syntynyt, Jumala Jumalasta, Valkeus Valkeudesta, tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt, ei luotu, joka on samaa olemusta kuin Isä ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä, joka meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista, tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta ja syntyi ihmiseksi,
Ja läntisten kirkkojen kolmas uskontunnustus
Oikea oppi on tämä: Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, Yhtä lailla Jumala ja ihminen:
Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen.
Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä.
Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi.
Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden.
Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.
Katilainen harhaoppi Marian synnittömästä sikiämisestä on vaarallinen. Se tekisi turhaksi koko ristinkuoleman. Jos olisi ihminen, joka muuta kautta kuin Kristuksen lainavanhurskauden kautta saavuttaisi vanhuskauden ei Kristuksen uhrikuolemaa olisi tarvittu. Olisimme siis tämän päivän juutalaisuuden opetuksessa lain noudattamisen kautta saavutettavasta pelastuksesta. Huomattavaa on että toinen vanha kirkko ortodoksinen kirkko, vaikka hyvin näkyvästi kunniottaa neitsyt Mariaa ei kuitenkaan opeta että Maria olisi synnittömästi siinnyt. Luterilaisuus ja vanhoillislestadiolaisuus siis kantaa ennemminkin alkukirkon ajoista peritytyvää ja ortodoksisen kirkon kanssa yhteistä tulkintaa Mariasta.
ortodoksinen opetus on otrodoksi.net sivuston mukaan:
Marian syntymän kohdalla on vielä mainittava, että ortodoksinen kirkko ei opeta hänen syntyneen mitenkään poikkeuksellisella tavalla. Hänen vanhempansa olivat kyllä kauan lapsettomia ja saivat sitten Marian vastauksena rukouksiinsa. Joakimin ja Annan rinnalla koko ihmiskunta huokasi hedelmättömänä synnin pimeydessä. Marian sikiäminen ja syntymä olivat aivan luonnollisia tapahtumia eikä niihin ortodoksisessa kirkossa liitetä ajatusta ”saastattomasta sikiämisestä”. Näin Maria kantoi täysin sitä langennutta ihmisyyttä, joka tarvitsi Lunastajaa ja joka löysi sen Mariasta syntyneessä Jumalan Pojassa.- TutkivainenNuori
Kiitos vastauksestasi etsivä-xx.
Siis Maria edustaa ihmisyyttä ja sikiäminen Pyhästä Hengestä Jumalallisuutta,
Tuo kuvaamasi on ilmeisesti myös se miten vl-opetuksessa opetetaan.
Ortodoksisuudessa Marian asema on ehkä ylikorostunut.
Pyydetään ja vedotaan Marian esirukouksiin monesti. Jos olen oikein ymmärtänyt niin ylösnoussut Vapahtajamme Jeesus Kristus on meidän esirukoilijamme.
Näetkö Marian #palvonnan# liiallisuuteen menneenä ortodoksisuudessa. - etsivä-xx
Tässä linkissä on viisi rukousta Neitsyt Marialle.
http://www.ortodoksi.net/index.php/Viisi_rukousta_Jumalanäidille
Tässä se mitä sanotaan taustasta on hienoa asiaa.
Kerro, äitini, montako kertaa sait maan päällä eläessäsi kestää suurta murhetta Minun takiani.
Kaikkein pyhin Jumalansynnyttäjä vastasi Hänelle:
Poikani ja Jumalani! Kestin Sinun takiasi viisi suurta murhetta:
ensimmäinen niistä oli se, kun kuulin profeetta Simeonilta, että Sinut surmattaisiin;
toinen oli se, kun etsin Sinua Jerusalemissa ja löysin Sinut vasta kolmen päivän kuluttua;
kolmannen koin, kun kuulin, että juutalaiset olivat ottaneet Sinut kiinni ja sitoneet;
neljäs murhe oli se, kun näin Sinut naulittuna ristille ryöväreitten väliin,
ja viides oli se, kun näin Sinut hautaan laskettuna.
Ja Herra vastasi hänelle:
Totisesti sanon sinulle, Äitini: jos joku muistaa jokaista murhettasi joka päivä ja lausuu 'Isä meidän' –rukouksen ja arkkienkelin tervehdyksen 'Iloitse, Jumalanäiti', annan hänen ensimmäisen murheesi takia tajuta syntinsä ja murehtia niiden takia. Toisen murheesi takia annan hänelle kaikki hänen syntinsä anteeksi. Kolmannen murheesi tähden annan hänelle takaisin hänen hyvät tekonsa, jotka hän on syntiensä takia menettänyt. Neljännen murheesi takia ravitsen häntä hänen kuollessaan jumalallisella Ruumiillani ja Verelläni. Viidennen murheesi takia ilmestyn itse hänelle hänen kuolemansa hetkellä ja vien hänen sielunsa iankaikkiseen elämään. Aamen.
Tähän asti luterilainenkin pitää tätä hienona asiana.
Mutta se miksi tästä näystä kertoava pyhä Dimitri Rostovilainen laati seuraavan rukouksen tai viisi sellaista joissa rukoillaan Mariaa eikä suoraan Kristusta kuten Raamattu opettaa. Miksi Isä meidän rukoukseen listään mitään? Alkuhan on ihan riittävä ja toteamus Mariastakin hyvä.
Ensimmäinen rukous
Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon Sinun nimesi. Tulkoon Sinun valtakuntasi. Tapahtukoon Sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille anteeksi velkamme, niin kuin mekin annamme anteeksi velallisillemme. Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta.
(Pappi lausuu): Sillä Sinun on valtakunta, voima ja kunnia nyt ja aina ja iankaikkisesti. Aamen.
Iloitse, Jumalan Äiti, Neitsyt, armoitettu Maria, Herra on Sinun kanssasi. Siunattu olet Sinä naisten joukossa ja siunattu on Sinun kohtusi hedelmä, sillä Sinä olet synnyttänyt sielujemme Pelastajan.
Sitten tulee jatkoa johon minä en voi yhtyä
Oi, lempeä Äiti, Neitsyt Maria, minä syntinen ja kelvoton palvelijasi muistelen Sinun murhettasi, kun kuulit profeetta Simeonilta, että sinun Poikasi, meidän Herramme Jeesus Kristus surmattaisiin armotta, ja kannan sinulle tämän rukouksen ja arkkienkelin tervehdyksen. Ota ne vastaan murheittesi muistoksi ja kunniaksi ja rukoile Poikaasi, meidän Herraamme Jeesusta Kristusta, että Hän antaisi minun tajuta syntini ja murehtia niiden tähden.
Muut neljä rukousta ovat täysin vieraita.
Ne ovat vieraita vaikka asiaa lähestyisi siitä näkökulmasta, että Maria symbolisesti on seurakunnan esikuva. Vähän ymmärrettävämmäksi se tosin Tämän Marian esirukouksen pyytämisen tekee. Seurakunna symbolina täällä maanpäällä me pyydämme seurakunnan esirukouksia joka kerta mm luterilaisen kirkkomme messussa.
Miten ortodoksi tämän asian näkee, sitä en tiedä. - etsivä-xx
täytyy myös todeta että se mitä tyhjänkanssa kirjoitta alempana siitä mikä on Pyhän Hengen merkitys Jeesuksen syntymässä on oikein.
Hän kirjoitta myös "Konstantinopolin piispan Makedonioksen oppi, että Pyhä Henki ei ole Jumalan persoona vaan vain Jumalan voima, tuomittiin harhaopiksi." ja mieliputeenään "Muuten Konstantinopolin piispan Makedonioksen opetus pyhästä hengestä on Raamatun opetuksen mukainen."
Ortodoksinen kirkko opettaa että Pyhä Henki lähtee Isästä , roomanlaiskatolilainen opetus on että lähtee Isästä ja Pojasta ja meidän luterilainen kirkkomme opettaa läntisen tulkinnan mukaan. Minulle ei tuota ongelmia ajatella ortodoksisenkaan tulkinnan mukaan.
Kominaisuuden perusteluja on lyhyesti mm SLEY:n sivuilla
http://sley.fi/pulmakirja/TOP/Jumala/Kolminaisuus.htm
Perusasia on tämä: Kristityt ovat alusta lähtien tunnustaneet juutalaisten tavoin uskonsa yhteen Jumalaan, mutta samalla kumartaneet Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä. Tämän näemme esim. seuraavista kohdista:
1) Jumala on yksi: Ef. 4:5; 1. Kor. 8:6
2) Jumala on Isä, Poika ja Pyhä Henki: Matt. 28:18-20, samoin 1. Kor. 12:4-6 (Henki, Herra, Jumala) ja 2. Kor. 13:13.
3) Raamatun mukaan ei Jumalan olemus jakaannu kolmen persoonan osalle, vaan koko jumaluus on jakamattomasti ja moninkertaistamattomasti sekä Isässä että Pojassa (Kol. 2:9) että Pyhässä Hengessä (Ap. t. 5:3 - 4). Ilmestyskirjassa voidaan puhua Jumalasta ja Karitsasta niin, että lukija ei edes tiedä, milloin vaihdos tapahtuu, psalmissa Jumalaan viittaavaa sanaa voidaan UT:ssa soveltaa Jeesukseen - aivan niin kuin Ananias ja Safiira valehtelivat Pyhälle Hengelle eli Jumalalle.
4) Mitä Kolminaisuuteen tulee, nivoutuu Raamatun mukaan usko kolmeen persoonaan sellaiseksi kokonaisuudeksi, ettei voi olla mitään Pojan tuntemista ilman Isää (Matt. 16:17; 11:27 a) eikä mitään Isän tuntemusta ilman Poikaa (Matt. 11:27 b) eikä kukaan voi sanoa Isää Isäksi eikä mainita Poikaa Herraksi ilman Pyhää Henkeä (Room. 8:15; 1. Kor. 12:3; Joh. 16:13 - 15)
- tyhjänkanssa
Miksei niitä asioita voi opettaa niin kuin Raamattu opettaa? Kaikki tuollaiset uskontunnustukset ym. filosofoinnit ihmisyydestä ja jumalallisuudesta on yhtä tyhjän kanssa.
- 8poiuyt1
No kerro miten mielestäsi pitäisi opettaa ?
- Tuohon_en_oikein
8poiuyt1 kirjoitti:
No kerro miten mielestäsi pitäisi opettaa ?
osaa ottaa muuta kantaa kuin että jos opetetaan niin kuin Kesitas, kirjoitetaan pitkästi käsittämättömällä kielellä, joka vilisee kieli- ja lyöntivirheitä ja josta ei pirukaan saa tolkkua, taikka jos opetetaan niin kuin melperi, niin haukutaan kaikki. Selekis?
- tyhjänkanssa
Tuo Nikean uskontunnustus, joka vahvistettiin Konstantinopolin ensimmäisessä kirkolliskokouksessa vuonna 381 sekoittaa sekä Jumalan että Kristuksen persoonat, ja tuo varhaisen pakanallisen kolminaisuusopin kristikuntaan. Se on vastoin Raamatun opetusta Jumalasta ja Jeesuksesta Kristuksesta ja pyhästä hengestä, ja vie mystiikan metsään.
Konstantinopolin kirkolliskokouksen päätös oli, että Jumala on yksi mutta ilmenee kolmena persoonana. Myös Pyhän Kolminaisuuden salaisuusluonnetta korostettiin. Konstantinopolin piispan Makedonioksen oppi, että Pyhä Henki ei ole Jumalan persoona vaan vain Jumalan voima, tuomittiin harhaopiksi. Lisäksi Nikean uskontunnustus vahvistettiin eräin lisäyksin (Wikipedia).
Muuten Konstantinopolin piispan Makedonioksen opetus pyhästä hengestä on Raamatun opetuksen mukainen.
Juuri pyhän hengen toiminta Mariassa vaikutti siihen, ettei hänessä ollut Aadamilta peritty perisynti päässyt vaikuttamaan syntyvään täydelliseen ihmiseen Jeesukseen. Jeesuksen piti antaa tuo täydellinen ruumiinsa (hän säilytti sen synnittömänä kuolemaansa asti) lunastusuhriksi täydellisen Aadamin synnin peittämiseksi niiden puolesta, jotka uskovat Jeesuksen lunastusuhriin. Maria sai Jeesuksen syntymän jälkeen muita lapsia, jotka eivät Jeesuksen eläessä vielä uskoneet, mutta hänen ylösnousemuksensa jälkeen heistä tuli Marian ohella uskovia Kristuksen opetuslapsia. Maria oli helluntaina ylähuoneessa, kun pyhä henki vuodatettiin 120 opetuslapsen päälle ja näin hän sai taivaallisen toivon osallistua Jeesuksen kanssa Jumalan valtakunta hallitukseen. Hän oli hieno esimerkki nöyryydestä ja Jumalan ohjauksen tottelemisesta, muttei hän niin kuin ei kukaan kristitty halua, että häneen kohdistettaisiin mitään palvontaa. Eivät edes enkelit halua sellaista.
Jos katsotaan Vanhaa Testamenttia, niin Marian synnillisyys ei tule mistään esiin.
Käänöksen -8 mukaan; Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt (almah) tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel." (Jes. 7:14).
Hän myöskään osallistunut sukuolkiseen syntiin odotusaikana, jonka Joosef rauhoitti Hänet Herralle.
On myös toinen hepreankielinen sana betulah, joka normaalisti kuvaa neitsyttä, mutta kysymyksessä on ns. tavallinen neitsyt.
Kreikaksi sana parthenos on sama, mitä almah hepreaksi.
Hän ei siis ollut harrastanut yhdyntää, oli aito neitsyt.
Näin kumotaan se osin höpötys perisynnistä, joka on todellisuudessa ”alttius syntiin”, tuli päälle jo syntienlankeamisessa.
Kukaan Jesajan ajoista lähtien ei ole kyennyt täyttämään tätä ennustusta.
Vasta Jeesus tulevana Messiaana on täyttänyt Immanuel-profetian. Matt. 28:18-20 hän ilmoittaa "...minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti", eli Immanuel profetian täyttymyksen.
Tätähän ei juutalaiset tajunneet, vaikka merkit olivat selvät.
Mutta jos Jeesus olisi syntynyt miehen ja naisen välisestä aktista, miehen siemenestä olisi hän ollut osallinen ihmiskunnan syntiinlankeemuksesta niin kuin me kaikki muutkin.
Mehän olemme "synnissä syntyneet ja äitimme ovat meidät synnissä siittäneet", Ps. 51:7.
Tämä synnynnäinen syntisyys, perisynniksikin kutsuttu ominaisuus, ilmenee pahoina tekoina ja yleisenä turmeltuneisuutena.
"Kukaan ei tee sitä, mikä hyvää on", Ps. 14:1-3. Ja jos "väitämme, ettei meissä ole syntiä, niin emme puhu totta", 1. Joh. 1:8.
Tämä on Raamatun selkeä opetus kaikkien ihmisen tilasta aina syntiinlankeemuksesta lähtien. Jos näin ei olisi, ei Jeesusta olisi tarvittukaan, olihan meillä jo Mooseksen kautta tullut laki, jota noudattamalla olisimme voineet pelastua.
Piti vain uhrata viikosta viikkoon, ja vuodesta vuoteen, Temppelissä.
Jos ajattelemme, Jeesuksen oli tultava ihmisen pelastajaksi meidän ulkopuolelta, sieltä mihin synti kohdistuu, eli Taivaasta.
Hän oli uhrien uhri, vailla mitään pahaa tai syntiä jopa syntymäkin oli neitseellinen, mutta Hänen pelastuksensa on rajallinen, Hän pelastaa vain omansa, jotka uskovat Häneen sekä seuraavat Häntä.
XX ensimmäisen kerran käsitteli asiaa aivan vireestä, uskontunnustuksena yms katolisuutena.
Tässäkin totuus löytyy VAIN Raamatusta.
Mariologia on usko ihmiseen, kuten Lestadiolaisuuskin, ihmisten perustamia lahkoja sekä oppisuuntia.
Jeesus hylkäsi äitinsä ristillä.
Hän luovutti äitinsä, sanoen Häntä naiseksi toiselle miehelle, eli Pietarille;
Joh. 19:26
Kun Jeesus näki, että hänen äitinsä ja rakkain opetuslapsensa seisoivat siinä, hän sanoi äidilleen: "Nainen, tämä on poikasi!"
Marialla ei ollut enää mitään majoriteettia, mutta opetuslasten tuli huolehtia Hänestä.
Katolinen kirkko on illuminaattinen ja saatanallinen laitos. Maria on heidän Jeesuksensa, samoin kun Ortodoksitkin.
Luther liittyy vanhaan katoliseen käsitykseen synnittömästä Mariasta. Sen mukaan sillä hetkellä, kun Pyhä Henki tuli Mariaan, Maria tuli synnittömäksi eli neitsyeksi. Luterilainen kirkko ajattelee Lutherin jäljissä, että Maria oli neitsyt ennen Kristuksen syntymää, hän pysyi neitsyenä synnytyksen aikana ja jäi neitsyeksi sen jälkeen. Katolisen dogmin (vuodelta 1854) mukaan myös Maria sikisi synnittömänä, koska muutoin ei Jeesuksen synnittömyys olisi ollut mahdollista. Siinä luterilaisuus ottaa kuitenkin pesäeroa katolisiin.
Aikamoista junailua.
Kes.- tyhjänkanssa
En puutu Kesitaksen mielipiteisiin muuten kuin tuohon tilanteeseen Jeesuksen kuoleman yhteydessä haluan vähän sanoa. Jeesus ei hylännyt äitiään kuolemansa hetkellä, vaan varmisti hänen hyvän hengellisen huolenpitonsa. Marian muut pojat eivät vielä siinä vaiheessa uskoneet Jeesukseen ja hänen aviomiehensä oli ilmeisesti kuollut. Niinpä Jeesus uskoi äitinsä hengellisen huolenpidon rakkaalle opetuslapselleen Johannekselle. Jeesus osoitti tuossakin tuskallisessa tilanteessa rakkautta, vaikka hänen tosiasiallinen äitinsä oli taivaallinen äiti.
- neitseestäsyntyminen
Jesajan kirjassa neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan.. Pojalle annetaan nimi jeesus. Imanuel. Jumala kanssamme . Josef ja Maria kuningas davidin sukua. Neitsyt on Ns.koskematon puhdas ehjä..
Niin on, mutta alkukielessä täysin puhtaalla on nimitys almah, kuten kirjoitin ja Sinä kirjoitit, mutta on myös muita neitsyeitä.
Lue se kohta, niin neisteiden erot selviää.
Kes.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️651433Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia109875YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä47734- 57724
- 57700
Missä kaikessa olet erilainen
Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.39687Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606025655Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli66643Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan69641Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.41637