Lääke esiintymisjännitykseen

444444444

Eli olen korkeakouluopinnot alkaa syksyllä ja varmasti esityksiä joudun pitämään, joten olen vakavasti harkinut lääkettä esiintymisjännitykseen. Esiintyessä sydän alkaa tykyttämään ja kurkkua kuivaa kokoajan niin että melkeen joka lauseen jälkeen joudun nielaisemaan ja siten näyttää hieman tyhmältä ja vie minulta itsevarmuuden. Lisäksi puhe vapisee. Onko siis lääkkeestä apua? Sydämen tykytykseen varmasti, mutta entä nämä muut esiintymisen yhteydessä tulevat oireet?

9

223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pro-mielenhallinta

      Ilman lääkkeitä elämä on helpompaa, sillä jos tulee esiintymistilanne ihan puun takaa, mitä sä sitten teet? Juokset vessaan ottamaan eka napin, niinkö? Ja sekö ei muka "näytä hieman tyhmältä"?
      Se pelko johtuu tunteista joita sä itse manaat esiin ajattelemalla, ettet sä selviä esiintymisestä. Ajatuksilla on aivan helvetin suuri vaikutus siihen, miten me mistäkin tilanteesta selvitään, siksi itseä kannattaa aina rauhoitella ja rohkaista, eikä pelotella.
      Mielenhallintaa voi treenata joka kerta kun avaa äänensä ihmisten keskellä. Keskittymällä asiaan josta puhuu, unohtaa aika nopeasti itsensä. Se asia on se juttu, et sinä. Sun äänesi on vain väline jolla sä välität tietoa muiden korviin. Ei mitään sen pelottavampaa.
      Mene joskus metsään tai meren rannalle ja huuda niin paljon kuin keuhkoista lähtee. Sitten, ennen seuraavaa esiintymistä, muistele millaista oli huutaa. Huuda hiljaa sisälläsi, pinnistä kaikki lihaksesi, ja sitten vaan henkäset syvään ja menet kertomaan asiasi kuulioille. :) Kuulostaa ehkä pöhköltä, mutta toimii ainakin mulla joka kerta.
      Hengitys on myös tärkee. Aina kun ajatukset meinaa karata, kandee huokaista syvään ja jatkaa vasta sitten, itsensä keränneenä.
      Ja ajattele nyt, sä puhut sentään vain hetken luokkakavereilles - joista osa ei kuule mitään, koska jännittää omaa vuoroaan - kun taas pomot ja poliitikot joutuu pitämään tunnin puheita eri kielilläkin vähän joka päivä!
      Ei esiintyminen ole mikään mörkä jota vastaan pitää taistella, se mörkö on meidän mielissä ja meidän pitää ajaa se mäkeen sieltä, järjen ja realistisen ymmärtämisen voimalla, itseä tukien ja kannustaen.

    • stsetstet

      Propral on sopiva lääke tuollaiseen, saa kun pyydät miltä tahansa lääkäriltä..

    • eiläkettä

      Unohda lääkkeet.
      Harjoittele esiintymistä ensin vaikka videokameran kanssa yksiksesi ja katso omat esityksesi. Näyttele vaikka todella kokenutta esiintyjää ja anna palaa, pelleile, kokeile. Kukaan ei näe videoesityksiäsi.
      Kun opiskellessa sitten tulee esiintymisiä, niin perehdy asiaasi h-y-v-i-n. Kokemuksesta voin kertoa, että on todella paljon helpompaa mennä toisten eteen kun tuntee asiansa hyvin. Olen esiintynyt vaihtelevan säännöllisesti jo pari vuosikymmentä, ja edelleen hirvittää, jos etukäteen tiedän, että en ole kunnolla valmistautunut enkä tiedä esittämästäni asiasta riittävästi. Jos olen tehnyt läksyt kunnolla ja perehtynyt, niin on suorastaan kiva kertoa toisillekin se, mitä olen saanut selville.
      Kysy joltain kaveriltasi voisitko pitää harjoitusesityksen.
      Jos ei esiinny usein, niin ihan kaikkia jännittää esiintyminen. Mitä enemmän saa esiintyä, niin sitä vähemmän se jännittää. Muista myös, että toiset näkevät jännittämisestäsi vain 10%.
      Komppaan myös edellistä vastaajaa, suurin osa ei edes kuuntele esitystäsi koska jännittävät omaansa niin paljon. Itse pidin täsmälleen saman esitelmän viisi kertaa peruskoulussa suunnilleen samoille luokkakavereille eikä kukaan huomannut mitään. Toisaalta vähän harmitti, kuinka vähän he kuuntelivat. Meni jännittäminenkin vähän 'hukkaan'. Lukiossa esitelmä oli jo niin lapsellinen että piti tehdä uusi :-)

      Lopuksi vielä neuvo, yritä asennoitua niin, että saat mahdollisuuden kertoa toisille jotain, mitä he eivät vielä tiedä. Ne jotka malttavat kuunnelle, keskittyvät vain asiasisältöön.
      Jos tuntuu että pitää nielaista, niin nielaise rauhassa, vedä syvään henkeä ja siirry vaikka paikasta toisee tai siirrä materiaalejasi, jotta saat sen näyttämään tarkoitukselliselta tauolta. Kun seuraat hyviä puhujia, niin he pitävät aika usein muutaman sekunnin tauon. Tälle tauolle on joku hieno nimikin. Se on kuuntelijalle miellyttävää ettei asiaa tulee kamalalla vauhdilla.
      Harjoittele paljon mutta älä turruta aistejasi lääkkeillä. Jos vain mahdollista niin osallistu esiintymistaidon kurssille. Itse olen käynyt kolmepäiväisen kurssin ja siitä oli todella paljon apua. Jaksoitko lukea loppuun :-) Tsemppiä!

    • 23480293j43

      Itse olen kärsinyt esiintymisjännityksestä noin 12-13-vuotiaasta saakka. Yläasteella olin koulukiusattu ja tilanne paheni entisestään. Pelkäsin luokan edessä esiintymisiä todella paljon. Oli juuri sydämentykytystä, kädet hikosivat, punastelin enkä meinannut saada sanaa suusta ulos. Lukion jälkeen olen opiskellut useassa eri oppilaitoksessa, mm. kahdessa ammattikorkeakoulussa. Oireet kävi aina vain pahemmaksi ja lopulta menin lääkäriin, kun tilanne oli se, että jännitin jo tunneilla oloa ja sitä jos opettaja kysyy minulta jotakin. Sain SSRI-lääkityksen(samoja lääkkeitä joita käytetään esim. depressioon) ja se mulla on mennyt yli kymmenen vuotta. Se auttoi sillä tavalla, että pystyin keskittymään tunneilla opetukseen enkä tarkkaillut itseäni koko aikaa. Varsinaisiin esiintymistilanteisiin määrättiin samalla kertaa beetasalpaajaa(Propral), sitä olen ottanut 10-20mg noin tunti ennen esiintymistä tai muuta "tiukkaa" paikkaa. Se laskee sykettä ja vähensi huomattavasti punastelua. Siinäkin täytyy toki löytää oikea annos, alussa mulla meni 40mg ja se laski sykettä ja verenpainetta niin paljon että tuli kylmä hiki ja taju meinas lähteä. Mutta hyvin tyytyväinen olen tähän lääkkeeseen. Ainoa haittapuoli on ollut et jos samana päivänä lääkkeen otettua on harrastanut raskaampaa liikuntaa, niin se on tehnyt kyllä huonon olon. Jännityksen tunteeseen tämä lääke ei kylläkään auta, mutta on monelle riittävä apu niihin esiintymistilanteisiin. Itse sain vielä jossain vaiheessa näihin tilannejännityksiin Xanor-nimistä rauhoittavaa lääkettä. Sitä otan harvemmin kuin Propralia. Mutta tämä Xanor on oiva lääke ja saa mielen rauhoittumaan. Mulla annos on ollut tarvittaessa 0,5-1,0 mg tunti ennen jännittävää tilannetta. Näitä tosiaan tarviin yleensä aika harvoin, joten mitään toleranssia tai riippuvuutta ei ole tullut missään vaiheessa. Sun ketjun aloittaja kannattaa ehdottomasti hakea apua lääkäristä jos yhtään siltä tuntuu, nämä ovat erittäin yleisiä vaivoja ja ainakin kaikki mun lääkärit on ollut hyvin ymmärtäväisiä asian suhteen. Tsemppiä!!

    • YhteishakuJännittää

      Kunhan nyt ensin haet sinne kouluun.:)

    • Kemiläinen31

      Itselläni valeriana kasvia sisältävät apteekista ilman reseptiä saatavat lääkkeet ovat auttaneet.

      • Henk.koht

        Ei mitään tehoa noilla.


    • auttaa

      Diapam.

    • LiianPitkäänKärsinyt

      Pieni jännitys kuuluu tietenkin asiaan, mutta jos olo tuntuu aivan kestämättömältä kannattaa harkita rauhoittavia lääkkeitä, esim 5mg Diapamia. Seuraavalla kerralla voit ottaa puolet tästä annoksesta ja tämän jälkeen pärjäät ehkä jo ilman...

      Tärkeintä on, että esiintymisestä jää positiiviset muistot - jos kädet tärisevät ja senat sakoilee, niin voi jäädä vain traumoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      81
      3464
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      2012
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1948
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1578
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1415
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1415
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1119
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1058
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      864
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      850
    Aihe