Lääkityksestä

mikäavuksi

Olen syönyt jo vuosia cibraa mutta ei siitä ole apua kun paniikkiahdistus iskee. Nyt mulla on joka päivä paniikki ja syön n.30-45 mg opamoxia päivittäin ketipinoria 25-75mg iltaisin. Aloitin juuri uuden työn ja sen takia joudun noita opamoxeja syömään, aikaisemmin söin muutaman kerran viikkossa 15mg päivässä. Saan jatkuvasti pieniä paniikkikohtauksia ja en pääse niistä yli ilman opamoxia. Nää paniikkikohtaukset varmaan lievenevät kun totun työhön, näin on käynyt aikaisemminkin. Paniikkikohtaukseni ovat sellaisia että tunen pyörtyväni, sekoavani lisäksi saatan oksentaa. Ongelmana on ettei kohtaus oikein mene itsellään ohi joten on pakko ottaa nappi. Pelkään että jään nyt kiinni noihin opamoxeihin joita on ihan pakko vetää. Onko jotain muita lääkkeitä esim xanor debot? Olen kuullut että se auttaisi koko päivän toisin kuin Opamoxit joista teho heikkenee 4h päästä. Miten niitä sais? Mulla on tosin yhteyden kunnan mielenterveyspoliklinikalle. Pitäis varmaan varata aika lääkityksestä juttelulle.

12

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opaa1

      Pitäisikö nuo paniikkihäiriön paniikkikohtaukset olla nimen omaan kohtauksia ja menisivät sitten ohi? Opamox on siitä huono että eihän se ehdi vaikuttaa, kun kohtaus menee kumminkin melko nopeasti ohi?

      Ketipinor voi vaan sekoittaa päätä? Itsekin sitä kyllä otan 25mg, mutta en kumminkaan yhtään enempää. Alkuun söin sitä kyllä 200mg.

      Lisäksi itsellä ei ole tuota cibraa. Mirtatsapiini on ja se ei vaikuta onneksi niin muistiin (kuten ketipinor saattaa). Mirta myös on vähän mukavampi unen kannalta kun myös uneen tarkoitettu ketipinor.

      Eli täältä ei tosin mitään apuha tullut :) Itsellä tuo opamoxi on korkeintaan 15mg ja sekin alkaa jo unettaa vähän.

      Lääkityksestä juttelu voisi olla ihan hyväkin idea.

      Niin en itsekään tiedä että onko paniikkikohtaus mitenkään estettävissä. Itellä siis niin pahat kivut ja voimattomuus että ei siksi voi oikein mitään tehdä. Paniikkihäiriö on se pienempi paha vain.

    • scarecrow123

      Noita bentsoja kun vähän aikaa vielä rouskutat niin sitten se vasta alkaa AHDISTAMAAN! Ja Ketipinorista saat aivosi muussiksi... Kannattaa alkaa käsittelemään tuota paniikkia esim. rentoutus-ja hengitystekniikoilla ennemmin kuin hermostomyrkyillä. Mutta omahan on tietysti päätöksesi...

      • scarecrow123

        Ja et sinä siihen paniikkikohtaukseen kuole!


    • hengitys

      Mielenkiintoista että opamoxin vaikutus lievenee jo neljän tunnin jälkeen kun sen vaikutus on usein korkeimmillaan vasta kahden tunnin kuluttua ottamisesta.

      Käytätkö hengitysharjoituksia paniikkikohtauksen hallintaan laisinkaan? Onko näitä käyty sinun kanssa läpi terapiassa tms.? Itse sain avun sellaisesta kirjasta kuin Sulje suusi, Patric McKeown, Sirpa Perämaa. Voit myös guuglata Buteyko-menetelmä.

      Hengitysharjoituksilla pystyin ensin hillitsemään sen kohtauksen kehittymistä pahemmaksi ja harjoituksilla pystyin myös oppimaan sietämään niitä kohtauksen tunteita paremmin.

    • opaa1

      Siinä tulikin parilta hyviä ohjeita.
      Se paniikkihäiriön paniikkikohtaus ei oo mikään paha. Siihen saattaa auttaa tuo opettelu, eli hengittelee normaalisti. Jos vaikka hyperventiloi, niin siitä saattaa vaikka yrjö lentää tai tulla muuten vaan huono olo. Itse se kohtaus ei kestä välttämättä kuin 5 minuuttia. Kohtauksen jälkeen voi tulla huono olo esim liiasta hapesta tai jotain sellaista (hyperventilaatio)?

      Niin se hyperventilaatio varmaan alkaa pyörryttää ja heikottaa kun elimistössä on liikaa happea. Se liikahengitys on kätsy juttu, siitä voi tulla ties mitä oireita, eli se hengitys olisi kaiken aa ja oo.
      Mulla viimeksi tuli paniikkihäiriön paniikkikohtaus, niin se laukaisi migreenin tois puoleisen pääkivun. Lisäksi rupesi janottamaan tosi paljon. Oli aika jännä. Eipä ole onneksi paniikkikohtausta tullutkaan sen jälkeen, mutta vointi on muuten koko aika kohtalaisen huono.
      Paniikkikohtaus ei voi tietenkään migreeniä laukaista jos henkilöllä ei ole sitä migreeniä.

      Psykoligi mulle aika selkeästi sanoi että paniikkikohtaukseen ei ole lääkettä, eli ei auta se opamox! Kohtaus kestää 5 min ja opamox alkaa vaikuttaa 2 tunnin päästä, eli tästä voit vetääkin sen päätelmän että mikä on pielessä.

      Sulla on toleranssi noussun 15 mg:stä 45mg. Ja se ei ole kovin hyvä juttu, määrää pitäisi alkaa vähän pienentämään, ehkäpä?
      En tiedä mutta opamoxin ehkä voisi vaihtaa diapamiin, diapam kai vaikuttaisi vähän nopeammin? Tästä tuskin mitään apua silti olisi.

      Lisäksi se hyperventilaatio voi tuntua vähän siltäkin että sekoiaisi, ei siinä oikein ajatus kunnolla kulje kun happea on liikaa.
      Kannattaa lääkärille jutella että missä se vika voisi mättää.

    • opaa1

      Niin ja mä jouduin ottaa äsken 11mg mirtatsapiinia ja 25mg ketipinoria. Olo oli nyt vielä tavallistakin vähän huonompi. Sitä opaakin olisi purkissa, mutta tuo koktaili taitaa auttaa paremmin kun opa. Opaa otan sitten pääkipuun, ei varmaan saisi mutta niin kumminkin teen, enimmillään 15mg päivässä, ehkä pari kertaa kuukaudessa.

    • hengitys

      "Se paniikkihäiriön paniikkikohtaus ei oo mikään paha." No tästä olen kyllä itse eri mieltä. Se paniikkikohtaus on paha jos sitä ei osaa käsitellä. Se on käsittämättömän paha kun tulee tunne että kuolee just siihen, henki ei kulje, kädet tärisee, sydän tykyttää ja se viisikin minuuttia on pitkä aika. Sen jälkeen jää vielä ahdistus ja usein hyperventilaatio ja jotkut haukovat henkeä tunteja jopa päiviä. Silloin se opamox auttaa jos ahdistus jää ns päälle.

      Minua auttoi todella paljon esim kun ymmärsin sen että tukehtumisen tunne tulee siitä että jännitän kaikkia lihaksi ja hengitän liikaa kohtauksen aikana ja muutenkin. Sen jälkeen kun opin sietämään ilman paniikkikohtausta sellaista painetta rinnassa hengittämällä vähemmän muutenkin niin pystyn jo sanomaan että ei se paniikkikohtaus ole paha. Koska osaan pysäyttää sen nyt hengityksellä ja rentoutuksella.

      Lääkärit harvemmin tunnistavat sitä että ylihengitys on yksi suuri syy paniikkikohtauksille. Omallekin sain antaa kirjan käteen että lue tuosta, ja sen jälkeen hän lähti yhdistelmään asioita.

      • hokkuspokkus11

        Joo onhan se paniikkikohtaus paha jos ei yhtään tiedä mistä se johtuu ja mikä on vialla.

        Ehkä se on vaan tunne että kuolee, kukaan siihen ei ole kai oikeasti kuollut? Ei se oikeasti mikään äly paha ole verrattuna esim migreeniin? Migreenikipujakin on tietysti eri tasoja. Mulla on ollut hyvin "pahalaatuistakin" joskus.

        Mulla on nuo samat. Henki ei kulje, kädet tärisee, sydän tykyttää. Lisäks kun tuohon päälle tuli migreenin tois puoleinen pääkipu, eli vasen puoli meni kipeäks, vasen käsi puutui. Sitten sai jo ottaa melkeen vitsillä että kaikkea kans tuo paniikkihäiriö sai laukaistua :)
        Mulla ei ole ollut siis moneen vuoteen tuota vasemman puolen pääkipua. Siinä tavallaan menee tunto vasemmalta puolelta päästä ja kädestä. Niin siis mulla. Auraa ei tullut tai ei tietysti ehtinytkään tulla.


        Mä löysinkin mun viime paniikkihäiriön paniikkikohtauksen johon siis tuli migreenikipu lisäksi mukaan. Pahimmat kirjoitusvirheet korjailtu.

        Vapisuttaa.
        Vasen käsi puutunut.
        Puhe sujuu vähän kankeammin.
        Pää vähän kipeä.
        Vasen puoli päästä on puutunu ja kipeä.
        Kauhea väpina.
        Yskyskistti rajusti. Eka kävin juomassa vettä vessassa.
        Sitten keittiön ikkunaa auki ja sai hengitettyä rajusti raitista ilmaan.
        Nyt on jo vähän parempi olo.
        Pää kipeä. Ei oo ennen oikein koskaan ollu. vasen käsi puutunut.
        Kieli ei oo puutunu. Vasemmalta puolen kipeä.
        Jossain vaiheessa taisi näkö sumentua mutta ei ei menny kokonaan pois.
        Tärisyttää. Peukalot ja kädet ja muutenkin kokonaan vähän tärisyttää. Mutta jotenkin saa kirjoitettua. Mutta normaalia huonommin ja osuu huonommin kirjaimiin.
        Pää jäi nyt kipeäksi. Pää on takaa ja vasemmalta kipeä. Nistat on kankeat. Pitää venytellä. Pitää käy käydä juomassa vettä vähän puhalluttaa.
        Tosi sairaalta tuntuu.
        xxxxx sanoi että meni ohi tämä rajuin kohtaus, olisko 5 minuuttia.
        Nyt helpotti mutta vasen käsi on kipeä.puutunut ja Tuntuu kangistuneelta ja tunto huonontunut.
        Samoin suu on puutunut vasemmalta puolelta vasemman puolen hampaat myös. Kieli ehkä aavistuksen kangistunut ja onkin. Oikea puoli suusta on normaali. Oikea käsi on normaali.
        Jalat on normaalisti kipeät.
        Vähän on kuuma. Pitää ottaa päällys paitaa ehkä pois.
        Niskat kankeat vasen poski vähän tunnoton ja kipeä.
        Migreeni jäi päälle. Pää kipeä ja vasen käsi puutunut. Niskat kankeat.
        Pää on vaan vähän kipeä. Ei auraa. Ei järkyttävän kovaa migreenikipua.


    • opaa1

      Niin ja jos joudut ottaa ketipinoria 75mg illalla, niin se saattaa vähän huonontaa muistia. Tämä taas voi hankaloittaa niitä uusia töitä, jos työt on vaativat. 25mg ketipinoria on niin pieni määrä että se ei välttämättä huononna muistia. Tai puoliska 13mg.

      Niin ja opamoxia ei sitten kannata ottaa illalla, jotain muuta mutta ei bentsoa. Bentson kannattaa säästää päivään jos on pakollista tarvetta.

      Niin ja lisäkommentti, että enhän minä näistä oikein mitään tiedä, kunhan keksin jotain omakohtaista kommenttia.

    • timpsukkavaan

      Voi teitä nappienpopsijat :) Eikö olisi aika ottaa aikalisä ja pysähtyä miettimään elämää hieman syvemmältä ja laajemmalta. Tuo nappien popsiminen kyllä voi tasottaa pahimmat piikit, mutta ei ne teitä paranna. Olette vain lääkäreiden ja lääketehtaiden rahanlähteenä. Kyllähän ne hienoilla Audeilla ajelee ja ostelee kattohuoneistoja. Jos terveydenhoitoala olisi rehellinen, niin se keskittyisi parantamaan teidät. Paniikkihäiriöön, ahdistukseen ja masennukseen yms. on siis myös aiheuttajia, jotka on parannettavissa. Ei tarvii lähteä mitään vaihtoehtohoitoja kokeilemaan, vaan parantava lääke saattaa löytyä ihan yksinkertaisista ja normaaleista elämäntapamuutoksista. Kun iso osa mielen oikuista johtuu yksinkertaisesti siitä mitä suustasi laitat alas, tai mitä et laita, mitä pitäisi laittaa. Toinen yksinkertainen asia on kyllästymiseen asti jauhettu unen laatu. Ei vain tuntimäärä, vaan sen laatu. Tällaisia kuormittavia asioita voi olla elämässä monia, mitkä yhdessä on yllättävän iso kuorma. Niin iso, että joutuu napsimaan tasottavia. Ja on vaikeeta niitä osata yhdistää omaan kurjaan tilanteeseen. Mutta luulisi, että Googlen ja muiden hakukoneiden sekä mittavan tietomäärän aikana tyhmemmästäkin jonnesta tulisi paljon tietävämpi. No, ainakin itse koin tämän herätyksen ihan vain lukemalla ja sitten kokeilemalla. Yksinkertaisilla asioilla sain mahdollisuuden elää lääkkeetöntä ja tasapainoista elämää. Edellisestä paniikkihäiriökohtauksesta on vuosia aikaa. En enää edes ajattele niitä sairaita ja synkkiä aikoja. Mut kukin tavallaan.

    • Artsi5462

      Paniikissa ja ahdistuksessa keho on ylijännittynyt ja mieli levoton. Ihminen pitää saada rennoksi ja kiireettömäksi - vaille pelkoa. Mitkä asiat helpottaa oloa? Tässä muutamia keinoja:

      Syvähengitysharjoitukset
      Meditaatio
      Venyttely
      Saunominen/uiminen
      Ulkoilu luonnossa
      Sos.kanssakäyminen
      Liikunta
      Ruokavalio, kofeiini, nikotiini, alkoholi ja sokeri minimiin
      Kaikenlainen mukava touhuaminen

      Kokeilkaa näitä nyt ensin. Jos nämä eivät riitä, ottakaa lääkitystä hiukan lisäksi. Toimii 100 prosenttisen varmasti. Itse olen parantunut näillä eväillä pahasta ahdistuksesta.

    • jotainvaan1

      "Paniikissa ja ahdistuksessa keho on ylijännittynyt ja mieli levoton. Ihminen pitää saada rennoksi ja kiireettömäksi - vaille pelkoa."

      Juuri noinhan se taitaa olla.
      Mulla saattaa olla jotain töihin pakottamisen pelkoa ja jotain siihen viittaavaa. Vaikka ainakin joskus on sanottu että sairauslomaa saa ihan niin pitkästi kun vaan on tarvetta.
      Kun keho on tuossa ylijännittyneessä tilassa, niin aika hankalaa on, mutta ei nyt onneksi ihan täysin mahdotonta.

      Tuolla yksi ylemmäksi oli se uni juttu. Se on tosi tärkeää. Ilman unta ei muisti toimi. Testeissä se viimeistään tulee ilmi jos sitä muistamattomuutta ei muuten tiedosta. Mulla uni nyt luonnistuu ja muistikin on kai parantunut suht normaaliksi. Mutta mitään unia en silti nää, olisi kiva nähdä edes painajaisunia :)

      "Edellisestä paniikkihäiriökohtauksesta on vuosia aikaa. En enää edes ajattele niitä sairaita ja synkkiä aikoja. Mut kukin tavallaan."

      Mulla sattui vähän saman tyylinen juttu. Nyt kun tiedostan sen paniikkihäiriön paniikkikohtauksen, niin enää mitään kohtausta ei olekaan tullut :) Ne ajat ei olleet (mulla) mitään synkkiä. En vaan tiennyt koko kohtauksista yhtään mitään.
      Pala oli viimeksi vähän kurkussa kun ajelin hammaslääkärille, mutta sehän ei onneksi mitään haittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe