- Terveisiä sivuston ylläpitäjille: Saksankielisen ü-kirjaimen mukanaoleminen otsakkeessa aiheuttaa "virheellisyys"-merkinnän. Todella hämmästyttävää! Niinpä kirjoitin Gruene ja se meni läpi. Täällä itse tekstissä ü-kirjain sentään tulee hyväksytyksi.
Itse asiaan. Saksan kolmessa osavaltiossa järjestettiin tänään (13.3.2016) osavaltioitten parlamenttien vaalit.
- Baden-Württembergissä Vihreät (Grüne) saivat 30,5 % äänistä ja nousivat ensimmäistä kertaa historiassa suurimmaksi puolueeksi. CDU koki tappion ja sai 27,0 %. Kolmanneksi ylsi Vaihtoehto Saksalle eli AfD-puolue (Alternative für Deutschland) ja kaappasi 12,3 % äänistä. Sosialidemokraatit eli SPD joutui tyytymään tulokseen 12,7 %. Myös perinteinen Vapaat Demokraatit eli FDP ylitti äänikynnyksen ja sai 8,3 % äänistä.
- Entisen DDR:n alueen puolella vaalit järjestettiin Sachsen-Anhaltissa. Siellä CDU säilytti suurimman puolueen aseman (29,7%), mutta AfD nousi toiseksi suurimmaksi ryhmäksi (24,0 %) eikä siis jäänyt paljoakaan jälkeen kristillisdemokraateista. Kolmantena on Linke (15,7 %) ja vasta neljäntenä SPD (10,2 %) sekä viidentenä Grüne (5,0 %). Vapaat Demokraatit, FDP, on äänikynnyksen rajoilla eli 4,9 %.
- Rheinland-Pfalzissa SPD säilytti valta-asemansa (36,3 %) ja CDU (31,7 %) joutui tyytymään kakkossijaan. Huomiota herättää AfD-puolueen 12,3 % ja siis selkeä läpimeno Reininlaakson viinialueella. FDP (6,1%) ja Grüne (5,2 %) pääsivät niin ikään osavaltion parlamenttiin.
Huomiota herättää Vaihtoehto Saksalle, AfD-puolueen pääsy selkeästi kaikkien kolmen osavaltion parlamentteihin. Toisena rakennemuutostapahtumana on Vihreitten rynnistyksen jatkuminen Baden-Württembergissä, missä heillä oli jo ennestään vahva asema. Aiheellista on todeta myös natsihenkisen NPD-puolueen jääminen varsin vähäiselle kannatukselle, vaikka sen ryhmän tiimoilta meillä Suomessa onkin revitelty isoja uutisia. Olen poiminut nämä tiedot FAZ-lehden (Frankfurter Allgemeine Zeitung) tämänpäiväisistä (13.3.2016) uutisista.
Gruene ja AfD pärjäsivät Saksassa
1
79
Vastaukset 1
Joudun tekemään heti korjauksen AfD-puolueen Baden-Württembergin kannatukseen. Puolueen oikea prosentti on 14,9 % eikä 12,3 %, minkä puolue saavutti Rheinland-Pfalzissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3551075- 71738
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et37686- 41578
- 48571
- 63533
SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht320496- 75471
Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri19461kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle22459