Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Tätäkö sen on?

Tietämatön huolestunut

Onko tuo osteoporoosin testaus isokin operaatio? Ilmeisesti ainakin vaikea päästä testattavaksi? Mietin voisko minulla kenties olla, koska joka niveltä ja raajaa vihloo. Tuntuu pahenevan ikääntyessä, nyt olen kolmekymppinen. Kilpirauhaskokeisiin olen nyt menossa ja uskon, ettei reumasta ole kyse.. Miten teillä on epäilys herännyt sairauden alkuvaiheilla? Itse olen tässä alkanut huolestumaan kun ei sohvalla voi viittä minuuttia lököillä kun paikat jäykistyy ja se armoton kipu alkaa olkapäihin ja käsivarsiin ja polviin ja lonkkaan ja alaraajoihin ja..... Maitoa en sitten lapsuusvuosien ole juonut, mutta juustoja syön varmasti yli tarpeen. Syytä huoleen?

8

3129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkäpä

      Luotettavan tiedon osteoporoosista saa käymällä luun tiheysmittauksessa, mitä tehdään käsittääkseni enimmäkseen yksityisillä lääkäriasemilla ( tai en kyllä tiedä miten asia hoituu julkisessa terv.huollossa). Tutkimus hoituu 4:llä röntgenkuvalla, 2 selästä sekä reisiluun kauloista. Kivuton ja helppo, siihen menee aikaa n.5 min, eikä esivalmisteluja ole. Itselläni on osteoporoosi, kipuja ja kolotuksia luissa, etenkin pitkissä luissa, on. Kannattaa muistaa perinnöllisyyden vaikutus sekä elämäntavat vaikuttavat laajasti osteoporoosin syntyyn. Toki on muitakin sairauksia, mitkä sopivat oireiluusi,mutta jos on ylimääräiset 100 euroa,niin soitappa lähimmälle lääkäriasemalle ja kysy luuntiheysmittauksesta. Kela korvaa kuvauksesta pienen osuuden, lääkärin lähetettä tutkimukseen en itse ainakaan tarvinnut.

      • ....

        Minä kävin keskussairaalassa kuvassa olin siinä makuullaan ja otettiin mutama kuva, eli siis ei mikään hankala. ensin mitattiin pituus ja paino. Tulos oli osteopenia elikä siinä rajalla.


      • sukuvika
        .... kirjoitti:

        Minä kävin keskussairaalassa kuvassa olin siinä makuullaan ja otettiin mutama kuva, eli siis ei mikään hankala. ensin mitattiin pituus ja paino. Tulos oli osteopenia elikä siinä rajalla.

        annettiinko hoito-ohjeita?


    • Terttu

      Hintaa tulee, jos umpimähkää alkaa itse päätellä, mikä on oireiden aiheuttaja ja lähtee sitten yksityistä kautta teettämään milloin mitäkin tutkimuksia. Eiköhän kannata miettiä osteoporoosin kohdalla ainakin ensin, mitä riskitekijöitä sinulla on osteoporoosin saamiseen vai onko niitä. Itselläni esim. oli lapsesta saakka sairastettu nivelreuma, kymmenen vuoden kortisoninsyöntijakso, hento ruumiinrakenne, vähäinen kalsiuminsyönti. Näillä perusteilla terveyskeskuslääkäri lähetti minut tutkimukseen. (luunmurtumia tai erityisiä epäilyttäviä oireita ei ollut eikä ole) Mittauksessa minulla todettiin kovasti alentunut luun tiheys. Osteoporoosi se ei ole mutta ei se ole kaukanakaan. Nyt sitten syön isoa annosta kalsiumia ja D-vitamiinia.

      Eiköhän kannata puhua kivuista lääkärille eikä alkaa itse tekemään diagnooseja keskustelupalstan kirjoittelujen perusteella.

      Tarkempi riskitekijöiden luettelo löytyy osoitteesta http://fi.wikipedia.org/wiki/Osteoporoosi

      P.s. Lääkärikirjaa lukemallakin löytää itsestään monia sairauksia ;-)

    • amk

      Ajattelin kirjoittaa tänne kun minullakin on todettu että on osteoporoosi lannerangassa ja minulle määrättiin fosamax-lääkitys tapletti kerran viikossa ja on aika kallis lääke kun 4 taplettia maksaa noin 20e.Minulla tehtiin 2 erillaista luutiheys mittausta eli 1 oli sellainen johon menin makamaan selälleen ja laite kulki ylitseni ja kesti vähän aikaa ja toinen oli sellainen että kyynärvaltimoon laitetiin varjoainetta ja 3 tunnin kuluttua otettiin kuvia joissa näkyi että oli tummia ja vaaleita alueita jolloin tiesin että jotain vikaa on ja lopulta sain lääkäriltä kuulla että minulla on paha osteoporoosi siis lannerangassa.Molemmat tutkimukset tehtiin ihan sädesairaalassa ja eivät maksaneet mitään koska en mennyt yksityiselle.Tuon toteamisen jälkeen minulta otettiin paljon verikokeita joista otettiin selville että johtuiko tuo osteoporoosi jostakin muusta vaivasta mutta kokeista ei selvinnyt syytä vaivaan .Lopulta todettiin että tuo vaiva on sukuvika kun äidilläni on ollut heikko luusto.Odotten tässä uuteen luutiheys mittaukseen joka tehdään muutaman vuoden välein ja siihen tulee postissa aina kutsu.Osteoporoosiin on myös oma yhdistyskin mistä saa lisää tietoa vaivasta.

      • alkup.

        Kiitokset perusteellisesta vastauksesta. Toki myös muillekin vastanneille. Sain paljon hyvää tietoa ennen kuin menen lääkäriä häiriköimään ja pyytelemään tutkimuksia kaupunkilaisten maksettavaksi... Kevään odotusta!


    • Liisa@

      Tuo "vihlonta" jne voi johtua myos NIVELISTA...ei valttamatta reumaa, mutta reumatyyppisia OIREITA...eli esim. moniniveltulehdus...

      Tutkimalla selviaa...

    • Lääkäriin

      Olen syönyt kortisoonia 8 vuotta. 5 Vuoden syönnin jälkeen osteoporoosiin viittaavaa oli vasta selvästi havaittavissa, niin että se diaknosoitiin OSTEOPOROOSIKSI.

      Minulla on kans kovat luustokivut, mutta lääkäri sanoi, ettei osteoporoosi eiheuta kipuja luihin. Sitten ne kivut jää reuman harteille. Niitä minulla onkin kolmannes tusinasta, aivan riittäviin.

      Mittauksiin on monin paikoin hyvin vaikea päästä yhteiskunnan piikkiin, jos ei ole selvästi olemassa siihen viittaavia aiheuttajia ja riskejä. Me päästään kerran vuodessa melkein automaattisesti, kortisoonia syövät reumaihmiset. Olinkin ensimäinen potilas meidän sairaanhoitopiirissa, kun laite tuli.

      Noista kivuistasi tulee kyllä minullekkin mieleen aivan jotain muuta, kuin osteoporoosi.
      Nytta neneppä lääkäriin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2122
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1808
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      30
      1760
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1520
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1471
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1392
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1312
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1271
    Aihe