Miten voittaa masennus??

Neuvoatarvitsevatyttö

Miten voitan masennuksen? Olen ollut masentunut ehkä puoli vuotta. Aluksi se ei ollut kovinkaan pahaa, mutta muuttui sitten itsetuhoiseksi ja vakavaksi. Monesti olen koittanut itseni tappaa eri keinoilla, mutten ole onnistunut. Mikään ei enää innosta, motivaatio on loppunut kokonaan, enkä enää tunne iloa. En uskalla kertoa asiasta kenellekkään aikuiselle, sillä tiedän että joko minua laitettaisiim vahtimaan joku, tai joutuisin pakkohoitoon. Olen vasta nuori, ja tarvitsen vapautta. Noilla "hoidoilla" Itsemurhani olisi varma. Olen valmis näkemään vaivaa masennuksrn karkoittamiseksi, ihan vaan ettei kavereideni tarvitsisi kärsiä. En vain tiedä miten alottaisin ja mitä pitää tehdä. Osaako joku auttaa?

5

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuorenmieli

      Osaatko mitenkään kartoittaa, mikä saattaisi olla syynä alakuloon. Onko koulussa jokin syy: oppimistulokset eivät tyydytä, kiusaamista. Onko kotiperheessä ongelmia. Masentaanko yleensä maailman tila ja tulevaisuus?

      • AlakuloEiOleMasennus

        Aloittajan puhuu masennusesta, ei alakulosta. Masennus tulee jokaiselle, jos aivoihin tuodaan sopiva kemiallinen häiriötila.

        Alakulo voi toki aiheuttaa masennuksen, mutta silloin tuo perusta on jo olemassa ja alakulo on enää se viimeinen niitti, joka laukaisee masennuksen.

        Näin itse näkisin asian, omien kokemusteni valossa.


    • ItseKokeilisinNäillä

      Useinhan masennus johtuu aivojen välittäjäaineen, serotoniin tason laskusta. Tähän faktaan perustuu SSRI lääkkeiden suuri suosio. Ne koittavat estää aivoista serotoniin poistumista.

      Eli, loogisesti ajateltuna, itse ainakin koettaisin varmistaa että aivojeni serotoniinitaso olisi riittävä.

      -riittävä määrä D-vitamiinia
      -kilpirauhasen elintärkeät hivenaineet: jodi, seleeni, kupari
      -ravinnon riittävä proteiinimäärä

      Noilla jos lähtee liikkeelle niin ei varmasti mene aivan metsään.

    • Hei Neuvoatarvitsevatyttö

      Kerrot raskaista tuntemuksistasi ja kysyt, miten voittaa masennus. Samalla myös kirjoitat, ettet pakkohoidon pelossa uskalla kertoa kenellekään aikuiselle.

      Pelkosi estää sinua hakemasta tarvitsemaasi tukea. Miksi kannat yksin noin isoa elämäntaakkaa? Masennuksen voittamiseen kaikki, aikuisetkin, tarvitsevat myös toisten ihmisten tukea: terapeutin, vertaistukea muilta saman kokeneilta ja ihan oman elämän tavallisilta ihmisiltä. Yksin ei kenenkään tarvitse jaksaa.
      Masennus on yleinen mielialahäiriö ja sitä voidaan hoitaa monin eri tavoin.

      Sinua lähin auttava taho on koulusi oppilashuolto, siis terkkari tai koululääkäri tai vaikkapa koulukuraattori. Myös seurakunnan nuoriso-ohjaajan kanssa voi jutella jos käyt vaikkapa nuorten toiminnassa.

      Toivon sinulle myönteisiä kokemuksia asioittesi puheeksi otossa. Ihan jo yksikin keskustelukerta voi helpottaa. Tulee olo, että joku ottaa vakavissaan, ymmärtää ja kuulee

      Merja, diakoniatyöntekijä

    • Anonyymi

      1. Yritä ajatella positiivisesti ja keskity hyviin puoliin
      2. Hyväksy itsesi (eli älä esim hauku itseäsi
      3. Ole oma itsesi ja älä välitä siitä mitä muut ajattelevat tai sanovat sinusta jos et uskalla olla oma itsesi niin et saa ikinä elää hyvää elämää
      4. Älä tuhlaa aikaa masennukseen vaan toimi nyt ennenkuin se pahenee
      5. Elä nyt älä vasta huomenna elä unelmissasi nyt on se hetki.
      6. Älä jättäydy yksin turhaan
      7. Jos olet huomannut haukkuvan itseäsi niin yritä aina havahtua siihen ja mieti miksi sanoit sinulle niin sen jälkeen unohda se ja jatka elämästä nauttimista
      8. Jos mokaat niin se ei haittaa kaikki tekee virheitä ja vain siten voi oppia se voi tuntua isolta ja kamalalta asialta hetken mutta sitten elämä jatkuu.
      TOIVON ETTÄ NÄISTÄ VINKEISTÄ ON APUA JOLLEKIN JOKA TARVITSEE NÄITÄ😊❤️

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe