Lue Ilta-sanomat lehdestä Kuusamoon muuttaneet n. 1600 luvulla,
40 perheen jälkeläiset ovat asukkaina.
Suurin osa on heidän vl- jälkeläisiä.
Skitsofrenia-geeni sairausperimä on huomattava, eli sisäsiittoisuus.
Faktatietona lehdessä, luotettava tutkimus. yhteiskunnanelättiä.
Skitsofrenia Kuusamolaisten vl ongelma.
12
758
Vastaukset
- Näkyy_täälläkin
Sisäsiittoisuus ja sukurutsa vanhoillislestadiolaisuudessa aiheuttaa ikäviä seuraamuksia.
Jälki näkyy myös tämän palstan vl-kirjoituksissa.- joku_tolkku
Älä leimaa "sisäsiittoisuutta" mihinkään lestadiolaiseen ryhmään liittyväksi asiaksi. Kysymys on puhtaasti maantieteestä ja kulkuyhteyksien niukkuudesta harvaanasutulla seudulla. Sisäsiittoisuuden tausta on pääasiassa vuosisadoissa ennen lestadiolaisuuden tuloa Kuusamoon. Tiedän varsin hyvin, että syrjäseutujen paikoilleen jääneet nuoret miehet hyvin harvoin lähtivät hakemaan puolisoa satojen kilometrien päästä. Morsian löytyi useimmiten korkeintaan muutaman kymmenen kilometrin päästä. Useimmilla ei ollut edes kunnollista kirjoitustaitoa, jotta olisi sillä tavalla voinut etsiä kumppania kauempaa. Luultavasti herätysten myötä paremminkin nuoret alkoivat liikkua aiempaa kauemmas esimerkiksi suuriin kesäseuroihin, jolloin oli mahdollisuus tutustua samanlaiselta taustalta tulleisiin nuoriin eri puolilta Suomea. Varmaan 1900-luvun kuluessa entistä useammin puoliso ainakin saattoi löytyä kauempaa varsinkin lestadiolaisten keskuudessa. Sota-aikana monet tytöt lähettivät osoitteitaan rintamalla taistelleille ennestään itselleen tuntemattomille sotilaille, joten sota-ajalla oli joidenkin kohdalla ihan myönteisiäkin vaikutuksia suvun tulevaisuutta ajatellen.
- Mutta_kaikilla
meillä suomalaisillahan on yhteinen kantaisä ja -äiti joskus vähän ennen 1600-lukua. Aloitus on täyttä soopaa. Viimeistään sadassa vuodessa sitä ollaan jo aivan ventovieraita. Ei Kuusamossa ole 1600-luvulla tarvinnut olla neljääkymmentä pari, vaan yksikin pari riittää. Katsottiinpa sieltä päin tai mistä päin Suomea tahansa mitä tahansa sukututkimusta niin havaitaan, että aivan kaikki olemme sukulaisia.
Hieman ilkeältähän se tuntuu, että tuo pahanhajuinen heinolalainenkin on meidän inhottavien vl-nilviäisten sukulainen, mutta minkäs teet.- epätietoinenko
Eikö Oulun lääninhallituksessa vaikuttanut 1960 paikkeilla nainen, jonka mukaan syntyi heinoslaisten lahko? Jos tämä kaveri onkin niitä heinoslaisia, kun asuukin Heinolassa. Minä en tunnusta olevani sen kanssa sukua, en edes aatamin ja eevan kautta. Sen täytyy olla lähtösin Lucysta tai kotoisin Neanderthalista. Enkä tarkoita Alankomaita. Mutta miten sillä voisi olla tennismaila?
- Melperi-polollekin
sen täytyy olla erityisen raskasta, että hän on raatunvastaisiin valheoppeihin uskovien vl-NILVIÄISTEN, ÖRKKIEN, HEINÄHATTUJEN JA HARMAAKALKKUNOIDEN verisukulainen, koska siis kaikilla suomalaisilla 400-500 vuoden takana ovat yhteidet kantavanhemmat.
- täsmätietoiltsari
"Aloitus on täyttä soopaa"
Eikö "Madame" osaa lukea sairaudessaan.
-
Onko sukunimi jopa MÄÄTTÄ. - KylmäKuusamo1985nauhalta
Onko Määttälänvaaran suviseurojen E.Pirin puhekin sisällöltään osittain vain legendaa...
- tienäyttö
Sosiaalitoimirahoitus Kuusamoon suurempi muuhun maahan verrattuna,
vl pahentaa sisäsiittoisuudellaan julkisia menoja, mieisairaustilastoillaan. - valokuvakansio
llta-Sanomat on ns. turvallinen lehti.
-
Luulisi vl kyselevän avioliittoaikeissa entisten sukulaistensa perään, ettei
lykkää kymmentä sairasta penikkaa valtion kustannuksettavaksi sairaseläkkeelle.
-
Aika vikurasilmäisiä Kuusamossa naamat on.- Missään_päin
Suomenmaata ei voida n'hdä ja tavata niin ihania ja täydellisiä tyttöjä ja naisia kuin Kuusamossa.
- esimppohjanmaalta
Vajaamieliset vl lapset pannaan hoitolaitoksiin.
Vanhemmat ei häpeäsyistä kotona suostu hoitamaan.
Niitä on paljon. Edes tämän sisarusten häihin ei oteta vajamielistä.
Esimerkkejä on monia.- Maybee
On myös vanhempia jotka hoitavat vammaisen lapsen kotona ja hän on sisarustensa kanssa saman arvoisessa asemassa.
Esimerkkejä on monia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3093055Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1242057
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492043Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733- 671399
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121395- 661337
- 691270
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781243