Kumpi on syyllinen, liittyjä vai kaahaaja?

Tie.liikenne.laki

Tämä vaatii mielestäni oman keskustelun, joten tästä se lähtee.

Silloin kun joku liittyy kolmion takaa ylinopeutta ajavan eteen, on ylinopeutta kaahanneella mielestäni suurempi osuus onnettomuuteen, mikäli sattuu kolisemaan.

Liikenteessä kun pätee se sääntö, että autoilija pitää pystyä olettamaan muidenkin noudattavan tieliikennelakia, eli myös nopeusrajoituksia. Väistämisvelvollisuus toki on kun liitytään mutta ei selvännäkövelvoitetta. Pitää pystyä olettamaan että sääntöjä ja rajoituksia noudatetaan. Tämä on nähtävissä myös monessa oikeuden päätöksessä.

132

2192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riittääkö 1 km/h? Vai pitääkö olla 2 km/h ylinopeutta?

      Liittyjän pitää liittyä riittävällä turvavälillä, joten käytännössä ylinopeutta pitää olla luokkaa 50% ja lisäksi ylinopeutta ajavan pitää käytännössä tahallaan ajaa päälle, että tuon saa väännettyä ylinopeutta ajavan syyksi.

      Siis toisin sanoen: riippuu tilanteesta, mutta yleensä syyllisempi osapuoli on kolmion takaa tulija.

      • Tavallinenkuski

        Tänä aamuna, kohdassa jossa kaksi liittymää yhdistyvät ennen pääväylää, meinasi paukahtaa koska toista ramppia pitkin ajava tulikin reippaasti yli suurimman sallitun. Näin kaarroksessa ko. auton ja että pystyn hyvällä turvavälillä liittymään tämän eteen.

        Yllätys olikin suuri kun laitoin vilkun päälle liittyäkseni, niin tämä sujahti reilulla vauhdilla ohitseni peiliä hipoen. Olettamus oli tietenkin että nopeusrajoitusta noudatetaan ja voin turvallisesti tehdä oman liittymiseni. Oletko aikuisen oikeasti tosissani että ylinopeus ei tuossa tapauksessa olisi suurempi tekijä jos olisi paukahtanut?

        Tuohon parin km/h ylinopeuteen voi vain sanoa, ettei se vaikuta paljon liittymisiin mutta 5-10 km/h ero alkaa jo haitata ja sitä suuremmat ovat jo suuri vaaratekijä.


      • Tavallinenkuski kirjoitti:

        Tänä aamuna, kohdassa jossa kaksi liittymää yhdistyvät ennen pääväylää, meinasi paukahtaa koska toista ramppia pitkin ajava tulikin reippaasti yli suurimman sallitun. Näin kaarroksessa ko. auton ja että pystyn hyvällä turvavälillä liittymään tämän eteen.

        Yllätys olikin suuri kun laitoin vilkun päälle liittyäkseni, niin tämä sujahti reilulla vauhdilla ohitseni peiliä hipoen. Olettamus oli tietenkin että nopeusrajoitusta noudatetaan ja voin turvallisesti tehdä oman liittymiseni. Oletko aikuisen oikeasti tosissani että ylinopeus ei tuossa tapauksessa olisi suurempi tekijä jos olisi paukahtanut?

        Tuohon parin km/h ylinopeuteen voi vain sanoa, ettei se vaikuta paljon liittymisiin mutta 5-10 km/h ero alkaa jo haitata ja sitä suuremmat ovat jo suuri vaaratekijä.

        Kuulostaa siltä, että nopeuseroa oli se luokkaa 50%.

        Toki yleensä tuollainen nopeusero on seurausta siitä, ettei liittyjä saa kelattua riittävästi vauhtia ennen liittymistä.


      • Tavallinenkuski
        TheRat kirjoitti:

        Kuulostaa siltä, että nopeuseroa oli se luokkaa 50%.

        Toki yleensä tuollainen nopeusero on seurausta siitä, ettei liittyjä saa kelattua riittävästi vauhtia ennen liittymistä.

        Ajoin suurinta sallittua mitä rampilla saa ajaa. Toinen ei. Nopeuseron suurusluokasta en osaa sanoa että oliko 25% vai 40%.


      • Syytä-olisi-tietää

      • Syytä-olisi-tietää kirjoitti:

        Veikkaan ettei se toinen tiennyt oikeaa nopeusrajoitusta.

        http://teilla.blogspot.fi/2013/11/rampin-nopeusrajoitus.html

        Olipas blogi.

        Rampilla on oma nopeusrajoituksensa vain kun tieltä siirrytään toiselle ramppia pitkin. Jos tie yhdistyy toiseen ramppia pitkin, on rampilla yhdistyvän tien nopeusrajoitus.

        Ramppi alkaa, kun tiet eroavat ja loppuu kun tiet yhdistyvät. Käytännössä siinä kohtaa missä yleensä on sulkuviivaa erottamassa kiihdytys/hidastuskaistaa, ei vielä olla rampilla, mutta sen jälkeen ollaan. Rampilla on myös yleensä liikennemerkki, joka nostaa nopeuden päätien nopeuteen.

        Teknisesti tosin kun päätielle liitytään, niin siellä olevaa rajoitusta ei voi tietää. Varsinkin tämä pätee silloin, kun tiellä on muuttuvat nopeusrajoitukset. Rampilla voi siis olla vaikka 120 km/h rajoitus ja päätiellä 80. Tai toisin päin...

        Vain yhden ohjeen voi antaa ja se on: väistä kun tulet kolmion takaa ja vielä kaistaakin luultavasti vaihdat! Huomioi, että sillä toisella tiellä voidaan ajaa paljon kovempaakin, joko laillisesti tai laittomasti.


      • Haastellista.se.on.jos

        Laillisesti ajavien nopeuden voi huomioida, mutta ei heidän jotka ottavat oikeuden omaan käteensä ja ajavat mitä tahansa ylinopeutta.


      • Haastellista.se.on.jos kirjoitti:

        Laillisesti ajavien nopeuden voi huomioida, mutta ei heidän jotka ottavat oikeuden omaan käteensä ja ajavat mitä tahansa ylinopeutta.

        Ja mitenköhän sinä ajattelit erottaa heidät toisistaan?


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Olipas blogi.

        Rampilla on oma nopeusrajoituksensa vain kun tieltä siirrytään toiselle ramppia pitkin. Jos tie yhdistyy toiseen ramppia pitkin, on rampilla yhdistyvän tien nopeusrajoitus.

        Ramppi alkaa, kun tiet eroavat ja loppuu kun tiet yhdistyvät. Käytännössä siinä kohtaa missä yleensä on sulkuviivaa erottamassa kiihdytys/hidastuskaistaa, ei vielä olla rampilla, mutta sen jälkeen ollaan. Rampilla on myös yleensä liikennemerkki, joka nostaa nopeuden päätien nopeuteen.

        Teknisesti tosin kun päätielle liitytään, niin siellä olevaa rajoitusta ei voi tietää. Varsinkin tämä pätee silloin, kun tiellä on muuttuvat nopeusrajoitukset. Rampilla voi siis olla vaikka 120 km/h rajoitus ja päätiellä 80. Tai toisin päin...

        Vain yhden ohjeen voi antaa ja se on: väistä kun tulet kolmion takaa ja vielä kaistaakin luultavasti vaihdat! Huomioi, että sillä toisella tiellä voidaan ajaa paljon kovempaakin, joko laillisesti tai laittomasti.

        "Rampilla voi siis olla vaikka 120 km/h rajoitus ja päätiellä 80. Tai toisin päin..." Huuhaaskeidaa taas tuutintäydeltä. Missä tällaisia rajoituksia on?


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Ja mitenköhän sinä ajattelit erottaa heidät toisistaan?

        Siten että kun on nostenut ramipissa nopeuden suurimmaksi sallituksi liittyminen päätielle on helppoa. Jos tuntuu ettei väleihin ehdi tai mahdu, päätiellä ajetaan ylinopeutta.
        Sinun kannattaakin pysyä pienemmillä teillä missä tielle tullaan kolmiolla varustetusta risteyksestä. Vaikuttaa liikkeellä ollessa liikennetilanteiden huomiointi olevan opetteluvaiheessa.


      • TheSquirrel kirjoitti:

        "Rampilla voi siis olla vaikka 120 km/h rajoitus ja päätiellä 80. Tai toisin päin..." Huuhaaskeidaa taas tuutintäydeltä. Missä tällaisia rajoituksia on?

        Viimeksi olen nähnyt näitä Turunväylän liittymässä. Rampissa ollut muuttuva nopeusrajoitus oli pimeänä, joten rajoitus 80 km/h. Moottoritiellä ajettiin reilua satasta, mikä viittaisi 120 km/h rajoitukseen. Mikä sitten vahvistuikin seuraavasta nopeusrajoituskyltistä.

        Olen myös samaisella Turnväylällä ajanut 100 km/h kyltin ohi, joka heti sen ohitettuani vaihtui 120 km/h rajoitukseen, päätellen siitä, että minua siihen asti kiltisti seurannut kuski halusi heti ohittaa. Ja siitä, että seuraavassa lukikin 120 km/h...

        Ymmärrän, että tämä ei sinulle välttämättä avaudu. Älä välitä.


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Siten että kun on nostenut ramipissa nopeuden suurimmaksi sallituksi liittyminen päätielle on helppoa. Jos tuntuu ettei väleihin ehdi tai mahdu, päätiellä ajetaan ylinopeutta.
        Sinun kannattaakin pysyä pienemmillä teillä missä tielle tullaan kolmiolla varustetusta risteyksestä. Vaikuttaa liikkeellä ollessa liikennetilanteiden huomiointi olevan opetteluvaiheessa.

        Kolmion takaa tullaan juuri suuremmilla teillä. Pienemmillä ei välttämättä moisia ole. Opit tämän, kun saat opetusta ja kokemusta autoilusta.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Viimeksi olen nähnyt näitä Turunväylän liittymässä. Rampissa ollut muuttuva nopeusrajoitus oli pimeänä, joten rajoitus 80 km/h. Moottoritiellä ajettiin reilua satasta, mikä viittaisi 120 km/h rajoitukseen. Mikä sitten vahvistuikin seuraavasta nopeusrajoituskyltistä.

        Olen myös samaisella Turnväylällä ajanut 100 km/h kyltin ohi, joka heti sen ohitettuani vaihtui 120 km/h rajoitukseen, päätellen siitä, että minua siihen asti kiltisti seurannut kuski halusi heti ohittaa. Ja siitä, että seuraavassa lukikin 120 km/h...

        Ymmärrän, että tämä ei sinulle välttämättä avaudu. Älä välitä.

        Sinulle tekninen vika on normaalitilanne. Muutenkin päättelet nopeusrajoitukset muitten ohitushalukkuudesta.
        Ehkä sinulle joskus avautuu se että rajoituksen vaihtumista ei ilmoiteta telepatialla. Voimassa oleva rajoitus pitää lukea kyltistä. Muuttuvien rajoitusten ideana on että ne muuttuvat.
        Tämä ei tapahtunut rampilla, josta tässä keskustelussa on kyse.


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Sinulle tekninen vika on normaalitilanne. Muutenkin päättelet nopeusrajoitukset muitten ohitushalukkuudesta.
        Ehkä sinulle joskus avautuu se että rajoituksen vaihtumista ei ilmoiteta telepatialla. Voimassa oleva rajoitus pitää lukea kyltistä. Muuttuvien rajoitusten ideana on että ne muuttuvat.
        Tämä ei tapahtunut rampilla, josta tässä keskustelussa on kyse.

        Olet sinä ihme jumpura, kun tiedät millä rampilla tässä keskustelussa on kyse. Onko kaikki ihan hyvin siellä päässä? Ovatko inkkarit kanootissa ja melovatko samaan suuntaan? :)


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Olet sinä ihme jumpura, kun tiedät millä rampilla tässä keskustelussa on kyse. Onko kaikki ihan hyvin siellä päässä? Ovatko inkkarit kanootissa ja melovatko samaan suuntaan? :)

        "Olen myös samaisella Turnväylällä ajanut 100 km/h kyltin ohi, joka heti sen ohitettuani vaihtui 120 km/h rajoitukseen, päätellen siitä, että minua siihen asti kiltisti seurannut kuski halusi heti ohittaa. Ja siitä, että seuraavassa lukikin 120 km/h..."
        Missä kohtaa se ramppi oli tässä?

        Ilmeisesti kaikenlainen normaalista poikkeava tapahtuma, joille ei ole valmista mallia aiheuttaa ongelmia. Luottoa omaan päättelykykyyn ei ole. Eikä ilmeisesti kykyäkään.
        Kanoottiliikennöintiä inkkareiden kanssa suosittelen sinulle. Tieliikenteessä olet vaaraksi itsellesi ja muille


      • TheSquirrel kirjoitti:

        "Olen myös samaisella Turnväylällä ajanut 100 km/h kyltin ohi, joka heti sen ohitettuani vaihtui 120 km/h rajoitukseen, päätellen siitä, että minua siihen asti kiltisti seurannut kuski halusi heti ohittaa. Ja siitä, että seuraavassa lukikin 120 km/h..."
        Missä kohtaa se ramppi oli tässä?

        Ilmeisesti kaikenlainen normaalista poikkeava tapahtuma, joille ei ole valmista mallia aiheuttaa ongelmia. Luottoa omaan päättelykykyyn ei ole. Eikä ilmeisesti kykyäkään.
        Kanoottiliikennöintiä inkkareiden kanssa suosittelen sinulle. Tieliikenteessä olet vaaraksi itsellesi ja muille

        Anteeksi, en arvannut, että sinulle suomi on noin haastavaa.

        > Tämä ei tapahtunut rampilla, josta tässä keskustelussa on kyse.

        Sanoit siis "josta", mutta tarkoititkin "mistä". Eipä olisi pitänyt yllättyä...


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Anteeksi, en arvannut, että sinulle suomi on noin haastavaa.

        > Tämä ei tapahtunut rampilla, josta tässä keskustelussa on kyse.

        Sanoit siis "josta", mutta tarkoititkin "mistä". Eipä olisi pitänyt yllättyä...

        Kun muuta sanottavaa ei ole ja pitää yrittää jotain, siirrytään kielioppivirhe(?)kommentointiin. Jos kieliopista halua keskustella, tämä on väärä palsta.
        Luulin ettei tätä olisi tarvinnut nähdä.
        Taisi tämäkin keskustelu kuihtua tähän.

        Säälittävää, rotta, säälittävää!


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Kun muuta sanottavaa ei ole ja pitää yrittää jotain, siirrytään kielioppivirhe(?)kommentointiin. Jos kieliopista halua keskustella, tämä on väärä palsta.
        Luulin ettei tätä olisi tarvinnut nähdä.
        Taisi tämäkin keskustelu kuihtua tähän.

        Säälittävää, rotta, säälittävää!

        Jos kyseessä olisi ollut kielioppivirhe, joka olisi säilyttänyt merkityksen samana, en siihen olisi puuttunut. Mutta kun merkitys oli juuri sen mukainen jota kommentoin ja sen vastainen jota sinä kävit nillittämään, niin...

        Jeps. Säälittävää. Mutta tuskin minun taholtani. :)


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Jos kyseessä olisi ollut kielioppivirhe, joka olisi säilyttänyt merkityksen samana, en siihen olisi puuttunut. Mutta kun merkitys oli juuri sen mukainen jota kommentoin ja sen vastainen jota sinä kävit nillittämään, niin...

        Jeps. Säälittävää. Mutta tuskin minun taholtani. :)

        Mahdollisesti(?) kirjoitukseni poikkesi kirjakieliopistasi. Muilla lukijoilla tuskin oli vaikeutta sanomaani ymmärtää. Mutta kuten päivällä aiemmin sanoin:
        "Ilmeisesti kaikenlainen normaalista poikkeava tapahtuma, joille ei ole valmista mallia aiheuttaa ongelmia. Luottoa omaan päättelykykyyn ei ole. Eikä ilmeisesti kykyäkään."
        Touché


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Mahdollisesti(?) kirjoitukseni poikkesi kirjakieliopistasi. Muilla lukijoilla tuskin oli vaikeutta sanomaani ymmärtää. Mutta kuten päivällä aiemmin sanoin:
        "Ilmeisesti kaikenlainen normaalista poikkeava tapahtuma, joille ei ole valmista mallia aiheuttaa ongelmia. Luottoa omaan päättelykykyyn ei ole. Eikä ilmeisesti kykyäkään."
        Touché

        Touché on termi, jota muuten käytetään, kun tunnustetaan että osui... Yritit varmaankin käyttää sitä päinvastaisessa merkityksessä, mutta tällä kertaa se todellakin toimi noin. Kun minä esimerkiksi kerroin poikkeustilanteissa päätteleväni tien vallitsevaa nopeusrajoitusta muiden ajonopeuksia seuraamalla, sinä vastustit (tietysti). Nyt lainaat tuon kohdan omasta viestistäsi. Taisit alun perin tarkoittaa senkin minua koskemaan, mutta kyllähän tuo tuntuu todellakin paremmin sinuun kohdistuvan.

        Onnittelut. Käytit vierasperäistä tekstiä oikein ja vieläpä oikeassa yhteydessä. Vielä kun olisit tarkoittanut sitä...


      • Yleensä jo n. 10 km/h ylinopeus muuttaa merkittävästi aikaa, joka ajoneuvolta menee "kohdalle ehtimiseen". Eli se on riittävä katsoa kolari kaaharin syyksi.

        Ylinopeussakotuksen toleranssin pitäisi olla 0 km/h. Eli pienestäkin ylinopeudesta sakot oitis.


      • 10-14 kirjoitti:

        Yleensä jo n. 10 km/h ylinopeus muuttaa merkittävästi aikaa, joka ajoneuvolta menee "kohdalle ehtimiseen". Eli se on riittävä katsoa kolari kaaharin syyksi.

        Ylinopeussakotuksen toleranssin pitäisi olla 0 km/h. Eli pienestäkin ylinopeudesta sakot oitis.

        > Yleensä jo n. 10 km/h ylinopeus muuttaa merkittävästi aikaa, joka ajoneuvolta menee "kohdalle ehtimiseen

        Ehkä, jos nopeusrajoitus on 20 km/h. Näitäkin paikkoja toki on.
        Jos taas puhutaan maantienopeuksista, niin tuo tarkoittaa, että vaihtaisit kaistaa korkeintaan luokkaa pari metriä toisen eteen. Ja se on paitsi kiellettyä, myös hemmetisti vaarallisempaa kuin pieni ylinopeus.

        Lisäksi noin pientä ylinopeutta ei jälkikäteen pystytä oikein mitenkään todentamaan, eikä siitä edes poliisi sakottaisi, jos liikenteessä tuollaisen näkisi (kameratolppa alkaa olla niillä rajoilla). Joten tuo "kaaharin syyksi" on täysin sinun oman moraalitajusi tuottama tulkinta, joka on toki sinällään hieno, mutta aika yksin taidat mielipiteinesi olla.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Touché on termi, jota muuten käytetään, kun tunnustetaan että osui... Yritit varmaankin käyttää sitä päinvastaisessa merkityksessä, mutta tällä kertaa se todellakin toimi noin. Kun minä esimerkiksi kerroin poikkeustilanteissa päätteleväni tien vallitsevaa nopeusrajoitusta muiden ajonopeuksia seuraamalla, sinä vastustit (tietysti). Nyt lainaat tuon kohdan omasta viestistäsi. Taisit alun perin tarkoittaa senkin minua koskemaan, mutta kyllähän tuo tuntuu todellakin paremmin sinuun kohdistuvan.

        Onnittelut. Käytit vierasperäistä tekstiä oikein ja vieläpä oikeassa yhteydessä. Vielä kun olisit tarkoittanut sitä...

        Vastausmalliksi tarkoitin. Oletinkin ettet ymmärtäisi ja alkaisit liikennepalstalla kertomaan sivistyssanojen oikeaa käyttöä. Ei se mitään. Huomaa että
        argumenttisi keskusteltavana olevassa liikenneasiassa ovat käytetyt kun siirryt epäolennaisuuksiin ja kielioppikeskusteluun. Tähän on totuttu. Kohta mielipiteenantosi loppuu kun olet taas selitysten suossa, johon uppoat vain syvemmälle.
        Totta kai minä vastustan kun päättelet nopeusrajoituksen. Toimitko muutenkin liikenteessä päättelyn tai harrastamasi telepatian perusteella? On olemassa liikennesäännöt, joita muut noudattavat.
        Kiitos onnittelusta. Tilannetajullesi en voi tehdä samaa. Odotellaan, eiköhän sinullekin valoisa hetki joskus koita.


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Vastausmalliksi tarkoitin. Oletinkin ettet ymmärtäisi ja alkaisit liikennepalstalla kertomaan sivistyssanojen oikeaa käyttöä. Ei se mitään. Huomaa että
        argumenttisi keskusteltavana olevassa liikenneasiassa ovat käytetyt kun siirryt epäolennaisuuksiin ja kielioppikeskusteluun. Tähän on totuttu. Kohta mielipiteenantosi loppuu kun olet taas selitysten suossa, johon uppoat vain syvemmälle.
        Totta kai minä vastustan kun päättelet nopeusrajoituksen. Toimitko muutenkin liikenteessä päättelyn tai harrastamasi telepatian perusteella? On olemassa liikennesäännöt, joita muut noudattavat.
        Kiitos onnittelusta. Tilannetajullesi en voi tehdä samaa. Odotellaan, eiköhän sinullekin valoisa hetki joskus koita.

        > Totta kai minä vastustan kun päättelet nopeusrajoituksen. Toimitko muutenkin liikenteessä päättelyn tai harrastamasi telepatian perusteella? On olemassa liikennesäännöt, joita muut noudattavat.

        Ilmeisesti et tiedä, mikä on nopeusrajoituksen voimassaoloalue. Eipä sitä kai sinulta voisi vaatiakaan... :)


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        > Totta kai minä vastustan kun päättelet nopeusrajoituksen. Toimitko muutenkin liikenteessä päättelyn tai harrastamasi telepatian perusteella? On olemassa liikennesäännöt, joita muut noudattavat.

        Ilmeisesti et tiedä, mikä on nopeusrajoituksen voimassaoloalue. Eipä sitä kai sinulta voisi vaatiakaan... :)

        Toki tiedän. Sinunkin kannattaisi se itsellesi selvittää, ettei päättelyn perusteella tarvitse laillista nopeutta arvella tai Suomi24:stä kysellä. Katso Finlexistä.


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Toki tiedän. Sinunkin kannattaisi se itsellesi selvittää, ettei päättelyn perusteella tarvitse laillista nopeutta arvella tai Suomi24:stä kysellä. Katso Finlexistä.

        Minä tiedän sen. Sinä ilmeisesti et. Kuvaamassani tilanteessa kun sitä ei voi tietää, vaan se pitää päätellä...


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Minä tiedän sen. Sinä ilmeisesti et. Kuvaamassani tilanteessa kun sitä ei voi tietää, vaan se pitää päätellä...

        Katsoitko Finlexistä vai päättelitkö ihan itse?
        Mitä sana yleisrajoitus tuo mieleesi?


      • TheRat kirjoitti:

        > Yleensä jo n. 10 km/h ylinopeus muuttaa merkittävästi aikaa, joka ajoneuvolta menee "kohdalle ehtimiseen

        Ehkä, jos nopeusrajoitus on 20 km/h. Näitäkin paikkoja toki on.
        Jos taas puhutaan maantienopeuksista, niin tuo tarkoittaa, että vaihtaisit kaistaa korkeintaan luokkaa pari metriä toisen eteen. Ja se on paitsi kiellettyä, myös hemmetisti vaarallisempaa kuin pieni ylinopeus.

        Lisäksi noin pientä ylinopeutta ei jälkikäteen pystytä oikein mitenkään todentamaan, eikä siitä edes poliisi sakottaisi, jos liikenteessä tuollaisen näkisi (kameratolppa alkaa olla niillä rajoilla). Joten tuo "kaaharin syyksi" on täysin sinun oman moraalitajusi tuottama tulkinta, joka on toki sinällään hieno, mutta aika yksin taidat mielipiteinesi olla.

        Se nyt on oikeastaan aika vitun sama, mitä muut ajattelevat. MINÄ olen oikeassa.
        Sitäpaitsi mielipiteeni vastaa täsmälleen lakitekstiä. Ei siellä anneta mitään "joustoa" nopeusrajoituksiin.


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Katsoitko Finlexistä vai päättelitkö ihan itse?
        Mitä sana yleisrajoitus tuo mieleesi?

        Sekä että. Yleisrajoitus ei liity tähän keskusteluun, se pätee vain jos tieosuudelle ei ole määrätty muuta rajoitusta ja nythän sellainen on.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Sekä että. Yleisrajoitus ei liity tähän keskusteluun, se pätee vain jos tieosuudelle ei ole määrätty muuta rajoitusta ja nythän sellainen on.

        Taas yrität määritellä mikä kuuluu keskusteluun, mikä ei. Sen voin sanoa että kieliopilliset nillitykset ovat aiheesta kaukana.
        Kun ei tiedä voimassa olevaa rajoitusta, on voimassa yleisrajoitus. Liikenneympäristöstä voit ajokokemuksen kartuttua päätellä rajoituksen.
        Olet kesällä tulossa moottoritielle, jonka kiihdytyskaistan nopeusrajoitusmerkin ovat kullannuput varastaneet. Mikä on todennäköinen tiellä oleva suurin sallittu nopeus?

        [ ] 80 km/h
        [ ] 100 km/h
        [ ] 120 km/h

        Tulosta vastauslomake, rastita oikea vastaus ja laita seinälle. Liikenneaiheinen diplomi toimitetaan henkilökohtaisesti.


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Taas yrität määritellä mikä kuuluu keskusteluun, mikä ei. Sen voin sanoa että kieliopilliset nillitykset ovat aiheesta kaukana.
        Kun ei tiedä voimassa olevaa rajoitusta, on voimassa yleisrajoitus. Liikenneympäristöstä voit ajokokemuksen kartuttua päätellä rajoituksen.
        Olet kesällä tulossa moottoritielle, jonka kiihdytyskaistan nopeusrajoitusmerkin ovat kullannuput varastaneet. Mikä on todennäköinen tiellä oleva suurin sallittu nopeus?

        [ ] 80 km/h
        [ ] 100 km/h
        [ ] 120 km/h

        Tulosta vastauslomake, rastita oikea vastaus ja laita seinälle. Liikenneaiheinen diplomi toimitetaan henkilökohtaisesti.

        Vie ajokorttisi (jos sinulla sellainen on) heti pois. Voimassaoleva rajoitus ei todellakaan ole riippuvainen siitä, satutko sinä tietämään mikä se on. Jos rajoitus on 60 km/h ja sinä ajat 80 km/h, koska et nyt sattunut tietämään että se ei ole sallittua, niin sakot tulee.

        Ja mitä tulee kysymykseesi, se todennäköinen on 120 km/h, paitsi jos kyseisessä paikassa yleensä on matalampi rajoitus. Ei 80 km/h, kuten sinä väität.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Vie ajokorttisi (jos sinulla sellainen on) heti pois. Voimassaoleva rajoitus ei todellakaan ole riippuvainen siitä, satutko sinä tietämään mikä se on. Jos rajoitus on 60 km/h ja sinä ajat 80 km/h, koska et nyt sattunut tietämään että se ei ole sallittua, niin sakot tulee.

        Ja mitä tulee kysymykseesi, se todennäköinen on 120 km/h, paitsi jos kyseisessä paikassa yleensä on matalampi rajoitus. Ei 80 km/h, kuten sinä väität.

        Rotalla hyvä päivä tänään. Oikeaanosuvaa filosofiaa. Rajoitus ei todellakaan ole riippuvainen siitä tiedänkö sen. Jos tiedän tien rajoituksen, se voidaan muuttaa toiseksi. Mutta silloin en tiedä mikä rajoitus on.
        20 km/h ylinopeudesta saa yleensä sakkotuomion. Jälleen oikea vastaus.
        Diplomi tulossa. Moottoritiellä on kesällä maksiminopeus 120km/h, paitsi jos on matalampi (yleensä?).
        Olet liittymässä, et moottoritiellä. Liittymän rajoitusnopeutta ei ole määritelty kun kullannuput ovat merkin varastaneet, joten yleisrajoitus on voimassa. Jos tällöin liittymässä ajaa 120 km/h, tuskin rangaistavaa. Poliisilla on harkintavalta huomioida liikennetilanne yms.
        Kun saat liikennekokemusta, huomaat kyllä.


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Rotalla hyvä päivä tänään. Oikeaanosuvaa filosofiaa. Rajoitus ei todellakaan ole riippuvainen siitä tiedänkö sen. Jos tiedän tien rajoituksen, se voidaan muuttaa toiseksi. Mutta silloin en tiedä mikä rajoitus on.
        20 km/h ylinopeudesta saa yleensä sakkotuomion. Jälleen oikea vastaus.
        Diplomi tulossa. Moottoritiellä on kesällä maksiminopeus 120km/h, paitsi jos on matalampi (yleensä?).
        Olet liittymässä, et moottoritiellä. Liittymän rajoitusnopeutta ei ole määritelty kun kullannuput ovat merkin varastaneet, joten yleisrajoitus on voimassa. Jos tällöin liittymässä ajaa 120 km/h, tuskin rangaistavaa. Poliisilla on harkintavalta huomioida liikennetilanne yms.
        Kun saat liikennekokemusta, huomaat kyllä.

        > Olet liittymässä, et moottoritiellä.

        Juu, mutta kyselit moottoritien nopeusrajoitustus. Kiihdytyskaista on moottoritien osa.

        > Olet kesällä tulossa moottoritielle, jonka kiihdytyskaistan nopeusrajoitusmerkin ovat kullannuput varastaneet.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        > Olet liittymässä, et moottoritiellä.

        Juu, mutta kyselit moottoritien nopeusrajoitustus. Kiihdytyskaista on moottoritien osa.

        > Olet kesällä tulossa moottoritielle, jonka kiihdytyskaistan nopeusrajoitusmerkin ovat kullannuput varastaneet.

        Moottoritien nopeuskyselyyn annoitkin oikean vastauksen. Mitä tuo "kyseisessä paikassa yleensä on matalampi rajoitus." oikein tarkoitti?
        Diplomitoimittajat tarvitsevat osoitteen.

        "Olet kesällä tulossa moottoritielle" Etkö ymmärrä lukemaasi? Jos olet liittymässä, et voi olla samaan aikaan liityttävällä tiellä.
        Kiihdytyskaista on varmastikin moottoritien osa. Olisikin erikoista tehdä moottoritie jolle ei pääse.
        Kiihdytyskaista on erillinen tie joka alkaa risteyksestä ja päättyy risteykseen. Yleensä sille asetettu rajoitus on sama kuin tiellä johon liitytään. Jos rajoitusta ei ole erikseen merkitty, noudatetaan yleisrajoitusta.
        Mikä on vielä epäselvää? Rautalankaista liittymämallia ei nyt ole saatavilla.


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Moottoritien nopeuskyselyyn annoitkin oikean vastauksen. Mitä tuo "kyseisessä paikassa yleensä on matalampi rajoitus." oikein tarkoitti?
        Diplomitoimittajat tarvitsevat osoitteen.

        "Olet kesällä tulossa moottoritielle" Etkö ymmärrä lukemaasi? Jos olet liittymässä, et voi olla samaan aikaan liityttävällä tiellä.
        Kiihdytyskaista on varmastikin moottoritien osa. Olisikin erikoista tehdä moottoritie jolle ei pääse.
        Kiihdytyskaista on erillinen tie joka alkaa risteyksestä ja päättyy risteykseen. Yleensä sille asetettu rajoitus on sama kuin tiellä johon liitytään. Jos rajoitusta ei ole erikseen merkitty, noudatetaan yleisrajoitusta.
        Mikä on vielä epäselvää? Rautalankaista liittymämallia ei nyt ole saatavilla.

        > Kiihdytyskaista on erillinen tie joka alkaa risteyksestä ja päättyy risteykseen.

        Voi tätä myötähäpeän määrää. Kun et kehtaa tunnustaa virhettäsi pienimmässäkään asiassa, niin tällaista tulee sitten. :)

        Ei minulla ole mikään epäselvää. Siellä päin sitä tuntuu olevan.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        > Kiihdytyskaista on erillinen tie joka alkaa risteyksestä ja päättyy risteykseen.

        Voi tätä myötähäpeän määrää. Kun et kehtaa tunnustaa virhettäsi pienimmässäkään asiassa, niin tällaista tulee sitten. :)

        Ei minulla ole mikään epäselvää. Siellä päin sitä tuntuu olevan.

        Argumentit ovat loppuneet. Ei kai muuten tällaisia diipadaapa, kirvesvarttavastuksia kirjoiteta.
        Kerropas sitten moottoritien liittymästä tarkemmin, kun epäselvyyttä ei ole. Missä nopeusrajoitus alkaa, mihin se päättyy. Onko siinä risteyksiä ja loppuvatko liikennemerkkien vaikutukset risteykseen vai mihin?

        Miten virheitteni tunnustus vaikuttaa kommentteihini? Kun virheisiini viittaat, lukisin niistä mielelläni enemmän.
        Tunteet ovat positiivinen asia. Sana "myötä" lienee tullut vahingossa.


      • TheSquirrel

        Olikos sitä tietoa liittymistä?
        Rottaa saa heitellä miten haluaa. Jälleen hiljaisuus osoittaa jutut suuriksi tietomäärään nähden.
        Rotan puolesta tämä aihe lienee käsitelty. Odotellan että joku laittaa hyvän aiheen.
        Saa taas rottaa pyöritellä kunnes itsekin sekoaa "osaamiseensa".
        Eipä ihme että ilmoittaa häpeävänsä.


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Olikos sitä tietoa liittymistä?
        Rottaa saa heitellä miten haluaa. Jälleen hiljaisuus osoittaa jutut suuriksi tietomäärään nähden.
        Rotan puolesta tämä aihe lienee käsitelty. Odotellan että joku laittaa hyvän aiheen.
        Saa taas rottaa pyöritellä kunnes itsekin sekoaa "osaamiseensa".
        Eipä ihme että ilmoittaa häpeävänsä.

        Jeps. Käsitelty on. Olet sinä ihmeellinen tapaus.


    • putkinäköö

      Urpå junttiko oot? Sokeita kanoja tuuppaa kolmiontakaa harva se päivä?

      • Nuija-ko-oot

        Vaikeutatko heidän ajoaan ja liittymistä ajamalla itse ylinopeutta? Aennevammainen anarkistiko olet?


      • Fakta.on.tämä
        Nuija-ko-oot kirjoitti:

        Vaikeutatko heidän ajoaan ja liittymistä ajamalla itse ylinopeutta? Aennevammainen anarkistiko olet?

        Nopeusrajoitusten mukaan ajavien nopeuden voi huomioida kun itse myös tietää maksiminopeuden, mutta ei mitenkään heidän, jotka ottavat oikeuden omaan käteensä ja ajavat ylinopeutta.


    • milläArvioidaaNopeus

      En oikein ymmärrä mikä poistaisi väistämisvelvollisuuden jos tulee kolmion takaa?

      • Slow-motion-ko

        Ei ole kukaan väittänytkään että mikään poistaisi väistämisvelvollisuuden. Lukemisen ymmärtäminen on nähtävästi haasteellista.


      • theFastShow

        Ymmärsin yllä ja vastaukseeni sisältyy vastaus kysymykseen, eli kerraten.
        Kolmion takaa tulevalla on väistämisvelvollisuus riippumatta nopeuksista.


      • ellunkäki

        Kolmion takaa tuleva väistää kaikkia muita tiellä liikkujia laki on hyvin yksiselitteinen eikä siinä mainita mitä nopeutta muut ajavat, siis liittyjä väistää aina, se on sitten eri juttu jos kolisee kuka oli syyllinen, aina ensiksi ja pääsääntöisesti se on kolmion takaa tuleva.


      • Nopeus-vaikuttaa
        ellunkäki kirjoitti:

        Kolmion takaa tuleva väistää kaikkia muita tiellä liikkujia laki on hyvin yksiselitteinen eikä siinä mainita mitä nopeutta muut ajavat, siis liittyjä väistää aina, se on sitten eri juttu jos kolisee kuka oli syyllinen, aina ensiksi ja pääsääntöisesti se on kolmion takaa tuleva.

        Maksiminopeus ilmoitetaan kaikille tienvarressa olevilla liikennemerkieillä. Jos rikot sitä, otat tietoisen riskin ja voit sen jälkeen katsoa syyllistä peilin kuvasta.

        Jokainen liikkuja tietää liikennemerkkien perusteella maksiminopeuden eikä kenekään tarvitse arvailla millä nopeudella maksimissaan saa ajaa, eikä siten tarvitse yrittää käyttää telepatiaa että mitä nopeutta siellä pääväylällä ajetaan kun sinne ollaan liittymässä.


      • veio3
        ellunkäki kirjoitti:

        Kolmion takaa tuleva väistää kaikkia muita tiellä liikkujia laki on hyvin yksiselitteinen eikä siinä mainita mitä nopeutta muut ajavat, siis liittyjä väistää aina, se on sitten eri juttu jos kolisee kuka oli syyllinen, aina ensiksi ja pääsääntöisesti se on kolmion takaa tuleva.

        Pääsääntöisesti vain jos päätiellä ajava ajaa oikeaa nopeutta. Stop-merkin takaa tuli auto, pysähtyi ja oli jatkamassa yli päätien. Päätietä, jolla oli 60-rajoitus ja huono näkyvyys, ajanut auto ajoi stopin takaa tulleen hengiltä nopeudella 75 km/h. Päätiellä ajava katsottiin syylliseksi, koska oikeaa nopeutta ajaessaan sivutieltä tulija olisi ehtinyt ylittää tien paikalla olleen näkyvyyden turvin.
        Nyt ei, ja lapset jäivät ilman äitiä kaaharin takia joka ei mielestään ajanut juurikaan ylinopeutta.


      • Ylinopeus-vaikuttaa
        veio3 kirjoitti:

        Pääsääntöisesti vain jos päätiellä ajava ajaa oikeaa nopeutta. Stop-merkin takaa tuli auto, pysähtyi ja oli jatkamassa yli päätien. Päätietä, jolla oli 60-rajoitus ja huono näkyvyys, ajanut auto ajoi stopin takaa tulleen hengiltä nopeudella 75 km/h. Päätiellä ajava katsottiin syylliseksi, koska oikeaa nopeutta ajaessaan sivutieltä tulija olisi ehtinyt ylittää tien paikalla olleen näkyvyyden turvin.
        Nyt ei, ja lapset jäivät ilman äitiä kaaharin takia joka ei mielestään ajanut juurikaan ylinopeutta.

        Juuri tämän tyyppistä tilannetta tarkoitin. Valitettavasti tässä tapauksessa toiselta meni henki, mutta syyllisyys meni juuri oikein päin. Ylinopeusyrjö ei miellä että ylinopeus olisi kovinkaan kummoinen rike.


      • veio3
        Ylinopeus-vaikuttaa kirjoitti:

        Juuri tämän tyyppistä tilannetta tarkoitin. Valitettavasti tässä tapauksessa toiselta meni henki, mutta syyllisyys meni juuri oikein päin. Ylinopeusyrjö ei miellä että ylinopeus olisi kovinkaan kummoinen rike.

        Tänään ajoin lähes 500 km ja sumua riitti. Oli vaikea arvioida liittymissä kun monet ajoi ylinopeutta eli kiihdytys päätien nopeuteen ja jos ei hälytysvaloja näy, niin pitäisi riittää kun on riittävästi tilaa liittyä MUTTA ei se aina niin ole ja miksi ei.....
        Lähes jokainen rekka ajoin melkein satasta jotkut ylikin.


      • kovaa.kulkeva.rekka
        veio3 kirjoitti:

        Tänään ajoin lähes 500 km ja sumua riitti. Oli vaikea arvioida liittymissä kun monet ajoi ylinopeutta eli kiihdytys päätien nopeuteen ja jos ei hälytysvaloja näy, niin pitäisi riittää kun on riittävästi tilaa liittyä MUTTA ei se aina niin ole ja miksi ei.....
        Lähes jokainen rekka ajoin melkein satasta jotkut ylikin.

        "Lähes jokainen rekka ajoin melkein satasta jotkut ylikin."
        Kai sinä ylimpänä liikenneturvallisuuden ylipappina toimit oman ohjeesi mukaan ja jokaisen ylinopeutta ajavan rekan tuulilasiin heitit polttopullon?
        Montako ylinopeutta ajavaa rekkaa sait tuhottua tällä yhdellä lähes 500 km ajamallasi matkalla?
        Kai siellä joku henkilöautokin oli joka sinut ohitti? tietysti ylinopeudella!
        Monenko h-auton takalasin ammuit hajalle kun uskalsivat ohittaa?
        Näin(hän) kehotat tekemään, kerro siis toimiesi kappale määrä? vai oletko sittenkin vain paskaa jauhava onneton kriminaali luuseri joka mielenvikaisessa mielessään näkee märkiä päiväunia "suosituksistaan" joita ei edes itse halua/uskalla toteuttaa?


      • ÄläSuollaTurhaa
        kovaa.kulkeva.rekka kirjoitti:

        "Lähes jokainen rekka ajoin melkein satasta jotkut ylikin."
        Kai sinä ylimpänä liikenneturvallisuuden ylipappina toimit oman ohjeesi mukaan ja jokaisen ylinopeutta ajavan rekan tuulilasiin heitit polttopullon?
        Montako ylinopeutta ajavaa rekkaa sait tuhottua tällä yhdellä lähes 500 km ajamallasi matkalla?
        Kai siellä joku henkilöautokin oli joka sinut ohitti? tietysti ylinopeudella!
        Monenko h-auton takalasin ammuit hajalle kun uskalsivat ohittaa?
        Näin(hän) kehotat tekemään, kerro siis toimiesi kappale määrä? vai oletko sittenkin vain paskaa jauhava onneton kriminaali luuseri joka mielenvikaisessa mielessään näkee märkiä päiväunia "suosituksistaan" joita ei edes itse halua/uskalla toteuttaa?

        No voi lapsi parkaa. Ei kukaan tässä ketjussa puhunut mitään väkivallasta.
        Yritä vähän aikuistua.


      • kovaa.kulkeva.rekka
        ÄläSuollaTurhaa kirjoitti:

        No voi lapsi parkaa. Ei kukaan tässä ketjussa puhunut mitään väkivallasta.
        Yritä vähän aikuistua.

        Mitä sössötät?
        Kyselin vain onko rekkojen ylinopeuksia havainnut kirjoittaja noudattanut itse aikaisemmin muilla palstoilla suosittelemiaan ohjeita.
        Mikä sulle tässä epäselvää?


      • ei-aina

    • Kysympä-nyt.vaan

      Jos kaikki ajavat maksimissaan sen mitä saa ajaa (nopeusrajoitus) ja liittyjä katsoo raon johon liittyä ja liittyy samalla nopeudella, ei voi mennä pahasti pieleen. Jos esim. joku arka/uusi kuski ei saa kelattua tarpeeksi vauhtia ennen liittymistä, niin miksi pitäisi vaikeuttaa tämän liittymistä entisestään ajamalla pääväylällä ylinopeutta?

      • junttilainen

        Siksi pitää vaikeuttaa, koska me ollaan Suomessa, autoilun peräjunttilassa. Mehän ei anneta prkele tilaa kellekään.


    • Aikoinaan oli keissi jossa rekkakuski ajoi päätiellä 30km/h ylinopeutta

      Stop merkin takaa tuli henkilöauto eteen, kuski kännissä ja auto ylikuormattu

      Kyllä! poliisi ja käräjäoikeus piti rekkakuskia syyllisenä, hovi ei

      • KaksiSyyllistä

        Myös rattijuoppo olisi saanut sytteen mutta onneksi kuoli. Yksi paskiainen vähemmän. Alkoholin vaikutuksen alaisena ajava on aina syyllinen vähintään rattijuopumukseen. Turhaan siis syyllistit pelkästään rekkakuskia vaikka tämä törkeää ylinopeutta ajoikin. Hän ei yksin aiheuttanut onnettomuutta.


      • KaksiSyyllistä kirjoitti:

        Myös rattijuoppo olisi saanut sytteen mutta onneksi kuoli. Yksi paskiainen vähemmän. Alkoholin vaikutuksen alaisena ajava on aina syyllinen vähintään rattijuopumukseen. Turhaan siis syyllistit pelkästään rekkakuskia vaikka tämä törkeää ylinopeutta ajoikin. Hän ei yksin aiheuttanut onnettomuutta.

        Nimenomaan!

        Jos rattijuoppo olisi jäänyt eloon olisi syytteinä ollut:

        - Todennäköisesti rattijuopumus

        - Pakollinen ypsäyttäminen merkin noudattamattajättäminen

        - Liikenneturvallisuuden vaarantaminen

        - Kuolemantuottamus (olettaen että joku autossa olisi kuitenkin kuollut)

        - Väärä kuormaus (autossa liikaa matkustajina)

        Mutta koska kaikki kuoli piti se syyllinen etsiä muualta....

        Toki rekkakuski mokasi tämän itse, alussa hän (koska piti itseään syyttömänä) keroi että on ajanut 90km/h ja sitten kun häntä alettiin epäilemään kertoi hän miten piirturi on puoli miljoonaa km vanha rakkine joka näyttää mitä sattuu


      • KaksiSyyllistä
        Bussissa kirjoitti:

        Nimenomaan!

        Jos rattijuoppo olisi jäänyt eloon olisi syytteinä ollut:

        - Todennäköisesti rattijuopumus

        - Pakollinen ypsäyttäminen merkin noudattamattajättäminen

        - Liikenneturvallisuuden vaarantaminen

        - Kuolemantuottamus (olettaen että joku autossa olisi kuitenkin kuollut)

        - Väärä kuormaus (autossa liikaa matkustajina)

        Mutta koska kaikki kuoli piti se syyllinen etsiä muualta....

        Toki rekkakuski mokasi tämän itse, alussa hän (koska piti itseään syyttömänä) keroi että on ajanut 90km/h ja sitten kun häntä alettiin epäilemään kertoi hän miten piirturi on puoli miljoonaa km vanha rakkine joka näyttää mitä sattuu

        Rekkauskin kiistaton rike ja vaarallinen ajotapoa oli osasyynä vastapuolen kuolemaan. Siitä kuuluukin rangaista. Jos rekkakuski olisi tullut tilanteeseen alle kuuttakymppiä ei olisi törmännyt rattijuopon autoon. Direktiivikoulutuksessa käsiteltiin juuri kyseistä onnettomuutta ennakoivan ajon kurssilla ja onnettomuutta tutkineiden laskelmat osoittivat että 57km/h ajaessaan olisi vauhti ollut niin hiljainen että jarrutus olisi estänyt törmäämisen.


      • Tutkinta_Ja_Lautakunta
        Bussissa kirjoitti:

        Nimenomaan!

        Jos rattijuoppo olisi jäänyt eloon olisi syytteinä ollut:

        - Todennäköisesti rattijuopumus

        - Pakollinen ypsäyttäminen merkin noudattamattajättäminen

        - Liikenneturvallisuuden vaarantaminen

        - Kuolemantuottamus (olettaen että joku autossa olisi kuitenkin kuollut)

        - Väärä kuormaus (autossa liikaa matkustajina)

        Mutta koska kaikki kuoli piti se syyllinen etsiä muualta....

        Toki rekkakuski mokasi tämän itse, alussa hän (koska piti itseään syyttömänä) keroi että on ajanut 90km/h ja sitten kun häntä alettiin epäilemään kertoi hän miten piirturi on puoli miljoonaa km vanha rakkine joka näyttää mitä sattuu

        Tiedätkö että melko tarkkaan pystytään onnettomuusautojen kunnosta, siitä miten pahasti ovat rypistyneet, päätellä törmäysnopeus? Vaikka kiistäisit ylinopeuden se voidaan usein todistaa ajetuksi.


      • SyytönVaiSyyllinen
        Bussissa kirjoitti:

        Nimenomaan!

        Jos rattijuoppo olisi jäänyt eloon olisi syytteinä ollut:

        - Todennäköisesti rattijuopumus

        - Pakollinen ypsäyttäminen merkin noudattamattajättäminen

        - Liikenneturvallisuuden vaarantaminen

        - Kuolemantuottamus (olettaen että joku autossa olisi kuitenkin kuollut)

        - Väärä kuormaus (autossa liikaa matkustajina)

        Mutta koska kaikki kuoli piti se syyllinen etsiä muualta....

        Toki rekkakuski mokasi tämän itse, alussa hän (koska piti itseään syyttömänä) keroi että on ajanut 90km/h ja sitten kun häntä alettiin epäilemään kertoi hän miten piirturi on puoli miljoonaa km vanha rakkine joka näyttää mitä sattuu

        Vieläkö muuten olet sitä mieltä että onnettomuudesta henkiinjäänyt kuljettaja on AINA syyllinen tapahtumaan? Näinhän väitit kuorma-autopalstalla muutama vuosi sitten joskin eri nimimerkillä. Taisi olla 87k tai Nolo Sika.


      • SyytönVaiSyyllinen

        Tuossa vielä väitteesi ==> " 87k
        21.7.2012 0:17
        Se piti vielä sanoa että että jos liikeneonnettomuudessa jää yksi ihminen henkiin niin se on automaattisesti syyllinen kok tapahtumaan. Aina! Jos esimerkiksi rattijuoppo ajaa rekka-autoa päin ja kuolee niin henkiinjäänyt rekkakuski on sillon automaattisesti syyllinen. Aina! "


      • KaksiSyyllistä kirjoitti:

        Rekkauskin kiistaton rike ja vaarallinen ajotapoa oli osasyynä vastapuolen kuolemaan. Siitä kuuluukin rangaista. Jos rekkakuski olisi tullut tilanteeseen alle kuuttakymppiä ei olisi törmännyt rattijuopon autoon. Direktiivikoulutuksessa käsiteltiin juuri kyseistä onnettomuutta ennakoivan ajon kurssilla ja onnettomuutta tutkineiden laskelmat osoittivat että 57km/h ajaessaan olisi vauhti ollut niin hiljainen että jarrutus olisi estänyt törmäämisen.

        "Jos rekkakuski olisi tullut tilanteeseen alle kuuttakymppiä ei olisi törmännyt rattijuopon autoon."

        Tä on taas tätä... Jos hän olisi ajanut 60km/h niin hän olisi ollut vaikka kuinka kaukana autosta... Mutta toisaalta taasen jos olisi ajanut 100km/h niin olisi ohittanut risteyksen ennen autoa....

        Noh hovioikeus ei miettinyt tuuria vaan käytännön asioita ja kuski vapautettiin syytteistä

        Ajoin viime vuona peurakolarin pakulla, nopeutta noin 90km/h jos olisin ajanut 100km/h olisin ollut jo peuran ohi kun hän tuli tielle... Mutta se on turha ajatella asiaa noin....

        Saattaa olla että itselläkin on ylinopeus pelastanut monelta onnettomuudelta, tai sitten ei


      • SyytönVaiSyyllinen
        Bussissa kirjoitti:

        "Jos rekkakuski olisi tullut tilanteeseen alle kuuttakymppiä ei olisi törmännyt rattijuopon autoon."

        Tä on taas tätä... Jos hän olisi ajanut 60km/h niin hän olisi ollut vaikka kuinka kaukana autosta... Mutta toisaalta taasen jos olisi ajanut 100km/h niin olisi ohittanut risteyksen ennen autoa....

        Noh hovioikeus ei miettinyt tuuria vaan käytännön asioita ja kuski vapautettiin syytteistä

        Ajoin viime vuona peurakolarin pakulla, nopeutta noin 90km/h jos olisin ajanut 100km/h olisin ollut jo peuran ohi kun hän tuli tielle... Mutta se on turha ajatella asiaa noin....

        Saattaa olla että itselläkin on ylinopeus pelastanut monelta onnettomuudelta, tai sitten ei

        Nin niin mutta vastaisitko jo aikaisemmin esittämääni kysymykseen että oletko edelleen sitä mieltä että ainoana onnettomuudesta henkiinjäänyt on AINA syyllinen tapahtuneeseen??? Vastaa nyt kun kerran palstalla pyörit ja varmasti kysymyksenikin olet lukenut!!


      • SyytönVaiSyyllinen kirjoitti:

        Nin niin mutta vastaisitko jo aikaisemmin esittämääni kysymykseen että oletko edelleen sitä mieltä että ainoana onnettomuudesta henkiinjäänyt on AINA syyllinen tapahtuneeseen??? Vastaa nyt kun kerran palstalla pyörit ja varmasti kysymyksenikin olet lukenut!!

        Tuollaista en ole ikinä väittänyt :)

        Mutta kuten todettiin, jossain tapauksissa henkiin jäänyt on syyllinen jos on tehnyt pienen rikkeen (jolla ei ole mitään vaikutusta onnettomuuteen)


      • TyperiäHoriset
        Bussissa kirjoitti:

        Tuollaista en ole ikinä väittänyt :)

        Mutta kuten todettiin, jossain tapauksissa henkiin jäänyt on syyllinen jos on tehnyt pienen rikkeen (jolla ei ole mitään vaikutusta onnettomuuteen)

        Rikkeestä yleensä sakotetaan. Ei ylinopeuskaan läheskään aina aiheuta mitään vahinkoa mutta silti siitä rangaistaan. Ajatustapasi on typerä jos mielestäsi rangaistukseen johtava rike vain olisi rangaistavaa.


      • TyperiäHoriset kirjoitti:

        Rikkeestä yleensä sakotetaan. Ei ylinopeuskaan läheskään aina aiheuta mitään vahinkoa mutta silti siitä rangaistaan. Ajatustapasi on typerä jos mielestäsi rangaistukseen johtava rike vain olisi rangaistavaa.

        Nimenomaan!

        Hovioikeuskin sen totesi! Rekkakuski sai sakot ylinopeudesta

        Sen sijaan todettiin että kolari EI ollut hänen syytään hovin mielestä


      • YlinopeusTappaaUsein
        Bussissa kirjoitti:

        Nimenomaan!

        Hovioikeuskin sen totesi! Rekkakuski sai sakot ylinopeudesta

        Sen sijaan todettiin että kolari EI ollut hänen syytään hovin mielestä

        Totta helvetissä kolmenkympin suuruisesta ylinopeudesta pitää rangaista oli se sitten syy onnettomuuteen tai ei. Erityisen suureksi rikkeeksi sen tekee risteysalue!


      • YlinopeusTappaaUsein kirjoitti:

        Totta helvetissä kolmenkympin suuruisesta ylinopeudesta pitää rangaista oli se sitten syy onnettomuuteen tai ei. Erityisen suureksi rikkeeksi sen tekee risteysalue!

        Niin!

        Oikeudessa todettiin että kuski oli syyllinen ylinopeuteen mutta ei kuolemiin.

        Voisi verrata siihen että rekkauski ajaa rajoitusten mukaan ja hänen keulaan ajaa henkilöauto. Joku poliisi kuten vaikkapa Mika Turtiainen voisi laittaa sen rekkakuskin syyskis koska yksi tauko jäänyt lyhyeksi :)


      • YlinopeusTappaaUsein
        Bussissa kirjoitti:

        Niin!

        Oikeudessa todettiin että kuski oli syyllinen ylinopeuteen mutta ei kuolemiin.

        Voisi verrata siihen että rekkauski ajaa rajoitusten mukaan ja hänen keulaan ajaa henkilöauto. Joku poliisi kuten vaikkapa Mika Turtiainen voisi laittaa sen rekkakuskin syyskis koska yksi tauko jäänyt lyhyeksi :)

        Totta vitussa poliisi voi rangaista jos tauot on pitämättä mutta ei pitämättömän tauon vuoksi ketään voi syyttä peräänajosta. Et ilmeisesti omaa suurta ymmärrystä siitä miten rangaistuskäytäntö Suomessa toimii. Jos sinä esim. seisot autolla risteyksessä ja minä ajan vaikka moottoripyörällä ylinopeudella perääsi niin että kuolen niin eipä siitä sulle syytettä kuolemantuottamuksesta kirjoiteta eikä muustakaan rikkeestä. Kai nyt sen verran edes ymmärrät?!


      • ADR_kuljetukset

        Jouduin muutama vuosi sitten kolariin jossa ajamani rekan keulaan törmäsi henkilöauto. Kuljettaja kuoli välittömästi. Olin ajanut sinä aamuna vajaan puolituntia kun rysähti. Törmäyshetkellä nopeuteni oli paperikiekon mukaan 82km/h. Kaikki muut oli kunnossa, kurma, työ-ja ajo-ajat ym. Minulle ei luettu mitään syytettä vaikka piirturin mukaan ylinopeutta ajoinkin. Kahdessa kuulustelussa kävin poliisilaitoksella ja molemmilla kerroilla poliisit totesivat ettei ole syytä kirjoittaa sakkoa minulle. Onnettomuuden aiheutti vastaan tulleen auton kuljettaja joka liukkaalla tiellä menetti ajoneuvonsa hallinnan tuhoisin seurauksin. Tapaus tutkittiin onnettomuustutkintalautakunnassa mutta rikostutkintaa tai syytettä liikennerikkomuksesta ei tehty.


      • YlinopeusTappaaUsein kirjoitti:

        Totta vitussa poliisi voi rangaista jos tauot on pitämättä mutta ei pitämättömän tauon vuoksi ketään voi syyttä peräänajosta. Et ilmeisesti omaa suurta ymmärrystä siitä miten rangaistuskäytäntö Suomessa toimii. Jos sinä esim. seisot autolla risteyksessä ja minä ajan vaikka moottoripyörällä ylinopeudella perääsi niin että kuolen niin eipä siitä sulle syytettä kuolemantuottamuksesta kirjoiteta eikä muustakaan rikkeestä. Kai nyt sen verran edes ymmärrät?!

        Nimenomaan!

        Mutta tuossa rekkauskin jutussa pantiin kännissä stop merkin alta eteen ajaneiden kuolema rekkakuskin syyksi koska hän ajoi ylinopeutta.

        tuo siis poliisin ja käräjäoikeuden mielipide


      • MissäÄlysiOn
        Bussissa kirjoitti:

        Nimenomaan!

        Mutta tuossa rekkauskin jutussa pantiin kännissä stop merkin alta eteen ajaneiden kuolema rekkakuskin syyksi koska hän ajoi ylinopeutta.

        tuo siis poliisin ja käräjäoikeuden mielipide

        Oisko sille kuolleelle rattijuopolle pikkasen vaikea lukea syytettä??! Häh?


      • MissäÄlysiOn kirjoitti:

        Oisko sille kuolleelle rattijuopolle pikkasen vaikea lukea syytettä??! Häh?

        Kyllä, hänet olisi voitu todeta syylliseksi ja antaa rekkakuskille sakko ylinopeudesta... Tais olla Mika Turtiainen tai muu sankari taas poliisina :D


      • MissäÄlysiOn
        Bussissa kirjoitti:

        Kyllä, hänet olisi voitu todeta syylliseksi ja antaa rekkakuskille sakko ylinopeudesta... Tais olla Mika Turtiainen tai muu sankari taas poliisina :D

        Miksi turkulainen poliisi oli ollut Enon onnettomuusjutussa mukana?
        Kyllä rattijuoppo todettiin syylliseksi onnettpmuuteen mutta kuolleelle on vaikea lukea rangaistusta jos poku et sitäkään ymmärrä.


      • MissäÄlysiOn kirjoitti:

        Miksi turkulainen poliisi oli ollut Enon onnettomuusjutussa mukana?
        Kyllä rattijuoppo todettiin syylliseksi onnettpmuuteen mutta kuolleelle on vaikea lukea rangaistusta jos poku et sitäkään ymmärrä.

        Tuo oli vain esimerkki. Mika Turtiainen tunnettu täysin aiheettomista sakoista jotke kumotaan oikeudessa.

        Ja miksi rattijuoppoa olisi pitänyt rangaista?

        Oletetaan että he olisi jäänyt juuri ja juuri hekiin, olisiko rekkakuskai edes epäilty syylliseksi? EI


      • Law_And_Order
        Bussissa kirjoitti:

        Tuo oli vain esimerkki. Mika Turtiainen tunnettu täysin aiheettomista sakoista jotke kumotaan oikeudessa.

        Ja miksi rattijuoppoa olisi pitänyt rangaista?

        Oletetaan että he olisi jäänyt juuri ja juuri hekiin, olisiko rekkakuskai edes epäilty syylliseksi? EI

        Rekkakuskia ei olisi todettu syylliseksi mutta olisi silti rangaistu törkeästä ylinopeudesta ja ehkä myös liikenteen vaarantamisesta ja näinhän se olisi pitänyt mennäkin. Rikkeestä kuuluu rangaistus saadakin.


      • Law_And_Order kirjoitti:

        Rekkakuskia ei olisi todettu syylliseksi mutta olisi silti rangaistu törkeästä ylinopeudesta ja ehkä myös liikenteen vaarantamisesta ja näinhän se olisi pitänyt mennäkin. Rikkeestä kuuluu rangaistus saadakin.

        Poliisi ja käräjäoikeus piti rekkakuskia syyllisenä kuolemantuottamuksiin

        Hovioikeus ei pitänyt. Sen sijaan hovioikeus piti rekkauskia syyllisneä ylinopeuteen ja sakotti tästä


      • veio3
        MissäÄlysiOn kirjoitti:

        Oisko sille kuolleelle rattijuopolle pikkasen vaikea lukea syytettä??! Häh?

        Ei suinkaan. Helppo sille on lukea syyte mutta vastausta saattaa olla vaikeampi saada.


    • ei.yksioikoista

      Tieliikenteessä on niinsanottu luottamusperiaate, josta googlettamalla löytyy lisää tietoa. Se, milloin sitä sovelletaan ja milloin ei, on tapauskohtaista. Esimerkiksi tapauksissa, joissa väistämisvelvollinen ei ole voinut noudattaa velvollisuuttaan siksi, että törmääjä on ajanut selvästi suurinta sallittua nopeammin ja siten aiheuttanut törmäyksen, on törmääjä katsottu yksin syylliseksi.

      Kuvauksesi perusteella ei pysty sanomaan, olisiko tuossa tapauksessa noudatettu sitä vai ei.

      • EtsiVaikkaGooglesta

        Näytä se onnettomuus jossa kolmion takaa tuleva ei olisi ollut syyllinen onnettomuuteen!


      • ei.ole.kaukana
        EtsiVaikkaGooglesta kirjoitti:

        Näytä se onnettomuus jossa kolmion takaa tuleva ei olisi ollut syyllinen onnettomuuteen!

        Lue tämä keskustelu.


      • veio3
        EtsiVaikkaGooglesta kirjoitti:

        Näytä se onnettomuus jossa kolmion takaa tuleva ei olisi ollut syyllinen onnettomuuteen!

        Stop-merkin takaa tuli auto, pysähtyi ja oli jatkamassa yli päätien. Päätietä, jolla oli 60-rajoitus ja huono näkyvyys, ajanut auto ajoi stopin takaa tulleen hengiltä nopeudella 75 km/h. Päätiellä ajava katsottiin syylliseksi, koska oikeaa nopeutta ajaessaan sivutieltä tulija olisi ehtinyt ylittää tien paikalla olleen näkyvyyden turvin.
        Nyt ei, ja lapset jäivät ilman äitiä kaaharin takia joka ei mielestään ajanut juurikaan ylinopeutta.


    • anttiaumies

      Minä tulin kolmion takaa. Auravalli oli jokseenkin risteyksessä yhtä korkea kuin autoni. Pysähdyin siihen ja näin kaukana tulevan auton päätiellä. Oletin ehtiväni ylittää risteyksen. En etinyt. Takakontti meni noin 70 cm sisään. Pääätietä ajavalla nopeusrajotus 50 mutta kylkeeni törmännyt autoani pienempi auto ajoi 70-80 nopeutta, sen voi törmäysjäljistä päätellä. Törmännyt auto hajosi tuulilasia myöten ja moottori työntyi matkustamon puolelle osittain. Minut poliisi totesi yksin syylliseksi tapahtuneeseen kolariin. Sain aikamoiset sakot. Päätietä ajavan ajonopeudella ei ole merkitystä kolaritilanteessa. Tuo rekkakuskin tuomitseminen oli kyllä törkeä teko oikeuslaitokselta.

      • LisääNopeuttaRisteyksiin

        Oletko sitä mieltä että 90km/h kuudenkympin nopeusrajoitusalueella ajminen ei ole rangaistavaa? Se ei mielestäsi ole vaarallista joten kolmenkympin ylinopeus on ihan sopiva nopeus eteenkin risteysalueella?? Ja kuten yllä todettiin niin nopeusrajoitusta noudattamalla kyseistä törmäystä ei olisi tapahtunut joten sitäkin tietoa vastaan rekkakuski ei ollut syyllinen mihinkään mielestäsi?


      • onpa.outo.juttu

        Paljonko sait sakkoja, ja mistä ne määrättiin? Ja koska ja missä tuo tapahtui?


      • Order-and-law

        Ylinopeus vaikuttaa tilanteissa joten kyllä sillä on suuri merkitys jos paukahtaa. Oikeus on monessa muussakin ratkaisussa todennut että vastapuoli pitää pystyä olettamaan että sääntöjä noudatetaan. Jos ei noudateta, on vähintään osasyyllinen tapahtumiin ellei jopa pääsyyllinen.


    • auto711

      Kolmion takaa tuleva on tieliikennelain mukaisesti aina syyllinen riippumatta olosuhteista.

      En löydä faktaa siitä asiasta, mutta Etelä-Suomessa 80-luvulla sattui niin, että alkoholin vaikutuksen alainen ajoi päätietä ja kolmion takaa tuli selväpäinen kuljettaja törmäten toisiinsa (henkilövahinkoja ei tapahtunut). Oikeus tuomitsi toisen miehistä törkeästä rattijuopumuksesta, vaarana aiheuttamisesta ja sellaisista (en muista ulkoa). Toinen (kolmion takaa tullut kuski) mies sai sakot muistaakseni liikenteen vaarantamisesta.

      Periaate tuli kuitenkin selväksi. Vaikka joku olisikin humalassa liikenteessä, tulee liikennesääntöjä aina noudattaa.

      • ei.ihan.noin

        Sörnäisissä aikanaan pari törppöä ajoi kilpaa. Taksi tuli kolmion takaa eteen, ja muistaakseni tuossa kuoli ainakin yksi. Taksikuski ei saanut mitään tuomioita.

        Kangasalla joku idiootti ajoi maantiellä reilua ylinopeutta. Pikkutieltä ajoi joku eteen, ja taas taisi joku päästä hengestään. Kaahannut idiootti todettiin yksin syylliseksi.

        Väistämisvelvollisella ei ole velvollisuutta varautua tilanteeseen, jossa joku muu ajaa täysin järjettömästi.


      • Tuulantai
        ei.ihan.noin kirjoitti:

        Sörnäisissä aikanaan pari törppöä ajoi kilpaa. Taksi tuli kolmion takaa eteen, ja muistaakseni tuossa kuoli ainakin yksi. Taksikuski ei saanut mitään tuomioita.

        Kangasalla joku idiootti ajoi maantiellä reilua ylinopeutta. Pikkutieltä ajoi joku eteen, ja taas taisi joku päästä hengestään. Kaahannut idiootti todettiin yksin syylliseksi.

        Väistämisvelvollisella ei ole velvollisuutta varautua tilanteeseen, jossa joku muu ajaa täysin järjettömästi.

        "Väistämisvelvollisella ei ole velvollisuutta varautua tilanteeseen, jossa joku muu ajaa täysin järjettömästi."

        Vihdoin jotain järkevää. Ei kai se todella ole tarkoitus, että pitää olettaa / pelätä muiden ajavan hurjaa ylinopeutta, kun itse on lainkuuliainen.


      • Satasta_keskustassa

        Ei niin, mutta jos päätiellä ajavalla ei ole muuta rikettä kuin ylinopeus, sitä pitää oikeuskäytännön mukaan olla todella paljon ennen kuin syyllisyys alkaa siirtyä. Mainitun kaltaisissa esimerkkitapauksissa sitä on ollut.


      • Yksi-rike-riittää
        Satasta_keskustassa kirjoitti:

        Ei niin, mutta jos päätiellä ajavalla ei ole muuta rikettä kuin ylinopeus, sitä pitää oikeuskäytännön mukaan olla todella paljon ennen kuin syyllisyys alkaa siirtyä. Mainitun kaltaisissa esimerkkitapauksissa sitä on ollut.

        Ylinopeus pääväylällä vaikuttaa ja vaikeuttaa olennaisesti sinne liittymistä. Häiritset siis omalla toiminnallasi muiden ajoa. Peiliin katsomisen paikka. Ylinopeus on rike siinä missä kolmion takaa eteen tuleminen.


    • räkäreijo

      kolmion takaa tuleva väistää/ sopeuttaa nopeuden päätiellä liikkuvan nopeuteen, olise sitten yli 200 km tunnissa tai jotain muuta

      • Huuhaatajuttusi

        Älä unta näe. Liittyjä pitää pystyä olettamaan että päätiellä ajetaan sääntöjen ja rajoitusten mukaisesti.


      • kitkatkatkatpitkään
        Huuhaatajuttusi kirjoitti:

        Älä unta näe. Liittyjä pitää pystyä olettamaan että päätiellä ajetaan sääntöjen ja rajoitusten mukaisesti.

        Kyllä liittyjänkin on tajuttava, että liikennesäännöissä lukee että liittyjän tulee sovittaa nopeutensa pääväylän liikennenopeuteen. Useimmilla on se noin 10km/h mittarivirhe, eli ei aja ylinopeutta jos passaa sitä nopeutta samanlaiseksi!


    • 3464357345

      Mielestäni asia on tosi selvä: Jos ylinopeutta ajava ei ehdi jarruttaa ja ajaa kolmion takaa tulvena perään, niin silloin kolmion takaa tullut on tunkenut ihan liian pieneen rakoon ja on syyllinen tilanteeseen.

      Kuten tuossa jo mainittiin, sitä ylinopeutta saa kyllä olla yli 200km/h jotta tapahtuisi kolari jos kolmion takaa tuleva on odottanut riittävän suurta rakoa.

      Eli lähes aina on kyse siitä että kolmion takaa tuleva tukkii toisten eteen liian pieneen rakoon eikä noudata väistämisvelvollisuutta.

      • Kysyn_vain

        Kerropa vielä, kuinka kuinka monessa kolmioristeyksessä näkyvyyttä on tarpeeksi nopeudella 200 km/h päätietä ajavan auton riittävän aikaiseen havaitsemiseen.

        Liikenneinsinööri mitoittaa näkyvyydetkin tietylle ajonopeudelle, joka on vain hieman tien rajoitusta suurempi.


      • 34634634
        Kysyn_vain kirjoitti:

        Kerropa vielä, kuinka kuinka monessa kolmioristeyksessä näkyvyyttä on tarpeeksi nopeudella 200 km/h päätietä ajavan auton riittävän aikaiseen havaitsemiseen.

        Liikenneinsinööri mitoittaa näkyvyydetkin tietylle ajonopeudelle, joka on vain hieman tien rajoitusta suurempi.

        Nyt puhuttiin siitä ehtiikö 200km/h ajava jarruttaa ja välttää kolarin, 95% maantieristeyksissä ehtii jarruttaa jos ei kolmion takaa tuleva ole tukkinut liian pieneen rakoon.

        Toki jos puhutaan jostain kyläteistä missä 40-60 rajoitukset niin sitten ei voi ajaa 200 mutta tarkoitin nyt maanteitä missä noita kolmion takaa eteen tukkimisia tapahtuu eniten.

        Jos maantiellä 200km/h ajava ei ehdi jarruttaa, niin kolmion takaa tuleva on tukkinut liian pieneen väliin.


      • Kjell.Y.Pippelström
        34634634 kirjoitti:

        Nyt puhuttiin siitä ehtiikö 200km/h ajava jarruttaa ja välttää kolarin, 95% maantieristeyksissä ehtii jarruttaa jos ei kolmion takaa tuleva ole tukkinut liian pieneen rakoon.

        Toki jos puhutaan jostain kyläteistä missä 40-60 rajoitukset niin sitten ei voi ajaa 200 mutta tarkoitin nyt maanteitä missä noita kolmion takaa eteen tukkimisia tapahtuu eniten.

        Jos maantiellä 200km/h ajava ei ehdi jarruttaa, niin kolmion takaa tuleva on tukkinut liian pieneen väliin.

        Aina pitää tunkea just sopivaan väliin...


    • näinonmarjat

      "autoilijan pitää pystyä olettamaan muidenkin noudattavan tieliikennelakia"


      Päätietä ajava olettaa, ettei kukaan tampio aja kolmion takaa hänen eteensä.

      • Sitä-saa-mitä-tilaa

        Hän voi olettaa noin vain mikäli itse noudattaa sääntöjä ja rajoituksia.


      • Nopeusrajoitusmäärää
        Sitä-saa-mitä-tilaa kirjoitti:

        Hän voi olettaa noin vain mikäli itse noudattaa sääntöjä ja rajoituksia.

        Juuri näin. Ei voi olettaa ja vaatia että muut noudattavat ellei itse noudata.


      • veio3

        Päätökset pitäisi muuttua selkeästi enemmän siihen suuntaan jossa rikkeen tehnyt, erityisesti todistettavissa oleva rike, pienikin, toisi syyllisyyden lähes poikkeuksetta.


    • Hammurabbi

      Tähän, kuten moneen muuhunkin "kumpi on syyllinen"-liikennekysymykseen on helppo vastaus:

      Useimmiten kysymyksissä kuvattujen kaltaisissa tilanteissa suomalainen oikeuslaitos toteaa, että molemmissa osapuolissa oli syytä, eli molemmat saavat sakot.

      • eipäSelitellä

        Ja pitää ymmärtää, että kolmion takaa tulija on aina syyllinen. Toinen asia on sitten jos saadaan toinenkin osapuoli osasyylliseksi kolariin, mutta kolmion takaa tulija ei missään tapauksessa ole syytön jos toisella on ollut vaikkapa reipas ylinopeus.


      • Anti-Anarkisti
        eipäSelitellä kirjoitti:

        Ja pitää ymmärtää, että kolmion takaa tulija on aina syyllinen. Toinen asia on sitten jos saadaan toinenkin osapuoli osasyylliseksi kolariin, mutta kolmion takaa tulija ei missään tapauksessa ole syytön jos toisella on ollut vaikkapa reipas ylinopeus.

        Reipas ylinopeus vaikuttaa tilanteseen ja vaikeuttaa liittymistä joten ihan varma voit olla että jos ylinopeus pystytään todistamaan, niin syyllisyys on taattu.


      • Anti-Anarkisti kirjoitti:

        Reipas ylinopeus vaikuttaa tilanteseen ja vaikeuttaa liittymistä joten ihan varma voit olla että jos ylinopeus pystytään todistamaan, niin syyllisyys on taattu.

        Niin kai tuossa lukikin?


      • ajo_opettaja
        Anti-Anarkisti kirjoitti:

        Reipas ylinopeus vaikuttaa tilanteseen ja vaikeuttaa liittymistä joten ihan varma voit olla että jos ylinopeus pystytään todistamaan, niin syyllisyys on taattu.

        Reipas alinopeus vaikuttaa tilanteeseen ja vaikeuttaa liittymistä.

        Erittäin usein sieltä liittymiskaistalta yritetään poukata moottoritielle/valtaväylälle n. 60 km/h ajonopeudella, ilman yritystäkään kiihdyttää moottoritien/valtaväylän 80/100/120 lukemiin. Eli liikennesääntöjä rikotaan törkeästi - tässähän väistämisvelvollinen pakottaa moottoriteitä ajavat tekemään äkkijarrutuksia tai kaistanvaihtoja.

        Tähän auttaa, kun asettaa kätensä ratin keskiöön ja painaa alaspäin. Äänimerkin kuullessaan useimmat kuhnurit ymmärtävät pysyä liittymiskaistalla ja pysähtyvät kaistan päättyessä ihmettelemään modernin maailman menoa.

        Sääliä ei tarvitse, vaikka voivat joutua siellä muutaman tunnin odottamaan liikenteen hiljenemistä. Heillähän ei ollut kiire minnekään, kuten ajonopeudesta (rajoitus -60) saattoi päätellä.


      • kertoisitko
        ajo_opettaja kirjoitti:

        Reipas alinopeus vaikuttaa tilanteeseen ja vaikeuttaa liittymistä.

        Erittäin usein sieltä liittymiskaistalta yritetään poukata moottoritielle/valtaväylälle n. 60 km/h ajonopeudella, ilman yritystäkään kiihdyttää moottoritien/valtaväylän 80/100/120 lukemiin. Eli liikennesääntöjä rikotaan törkeästi - tässähän väistämisvelvollinen pakottaa moottoriteitä ajavat tekemään äkkijarrutuksia tai kaistanvaihtoja.

        Tähän auttaa, kun asettaa kätensä ratin keskiöön ja painaa alaspäin. Äänimerkin kuullessaan useimmat kuhnurit ymmärtävät pysyä liittymiskaistalla ja pysähtyvät kaistan päättyessä ihmettelemään modernin maailman menoa.

        Sääliä ei tarvitse, vaikka voivat joutua siellä muutaman tunnin odottamaan liikenteen hiljenemistä. Heillähän ei ollut kiire minnekään, kuten ajonopeudesta (rajoitus -60) saattoi päätellä.

        Mitä tarkoittaa alinopeus?


      • mopo_autoksi

        Se tarkoittaa skoda- ja nissanpappoja yms. tientukkoja, jotka ajavat moottoritiellä 60 km/h, vaikka rajoitus on 100 tai 120 km/h.

        Vaikka tämä ei suorasanaisesti ole kiellettyä, niin menee silti liikenteen häirinnän puolelle ja varmaan poliisikin tällaiseen puuttuisi, jos kohdalle osuisi. Eihän moottoriteille ole asiaa mopoautoillakaan tms. eikä moottoritiellä saa hinata autonromuja (pl hajonneen auton poisvienti).

        Vaikka tätä ei kaltaisillesi ymmärrysrajoitteisille riittävän selkokielisesti olekaan kirjoitettu, ihan selvästi lähtökohta on, ettei moottoritielle pidä mennä sokkailemaan sellaisilla kulkuneuvoilla, joiden suurin sallittu/rakenteellinen nopeus jää alle 80 km/h. Eikä sinne pitäisi skoda ja nissanpappojenkaan mennä ajelemaan, jos eivät kuuttakymppiä kovempaa pysty ajamaan (...siis kuski ei pysty).

        Kerran asia aiheuttaa sinussa suurta hämmästystä, suosittelen, että leikkaat ajokorttisi kahtia ja siirryt suosiollla mopoauton kuljettajaksi. Toki sillä edellytyksellä, että kykysi riittävät näin hurjakulkuisen (45 km/h) moottoriajoneuvon hallintaan. Mikäli tämäkin menee yli, jäävät jäljelle vielä moninaiset ns. mummoskootterit.


      • Ei-yli-SuurimmanSallitun
        mopo_autoksi kirjoitti:

        Se tarkoittaa skoda- ja nissanpappoja yms. tientukkoja, jotka ajavat moottoritiellä 60 km/h, vaikka rajoitus on 100 tai 120 km/h.

        Vaikka tämä ei suorasanaisesti ole kiellettyä, niin menee silti liikenteen häirinnän puolelle ja varmaan poliisikin tällaiseen puuttuisi, jos kohdalle osuisi. Eihän moottoriteille ole asiaa mopoautoillakaan tms. eikä moottoritiellä saa hinata autonromuja (pl hajonneen auton poisvienti).

        Vaikka tätä ei kaltaisillesi ymmärrysrajoitteisille riittävän selkokielisesti olekaan kirjoitettu, ihan selvästi lähtökohta on, ettei moottoritielle pidä mennä sokkailemaan sellaisilla kulkuneuvoilla, joiden suurin sallittu/rakenteellinen nopeus jää alle 80 km/h. Eikä sinne pitäisi skoda ja nissanpappojenkaan mennä ajelemaan, jos eivät kuuttakymppiä kovempaa pysty ajamaan (...siis kuski ei pysty).

        Kerran asia aiheuttaa sinussa suurta hämmästystä, suosittelen, että leikkaat ajokorttisi kahtia ja siirryt suosiollla mopoauton kuljettajaksi. Toki sillä edellytyksellä, että kykysi riittävät näin hurjakulkuisen (45 km/h) moottoriajoneuvon hallintaan. Mikäli tämäkin menee yli, jäävät jäljelle vielä moninaiset ns. mummoskootterit.

        Alle rajoitusten on sallittua ajaa. Yli rajoitusten ei ole sallittua ajaa. Syytä muistaa myös tämä.


      • mopo_autoksi kirjoitti:

        Se tarkoittaa skoda- ja nissanpappoja yms. tientukkoja, jotka ajavat moottoritiellä 60 km/h, vaikka rajoitus on 100 tai 120 km/h.

        Vaikka tämä ei suorasanaisesti ole kiellettyä, niin menee silti liikenteen häirinnän puolelle ja varmaan poliisikin tällaiseen puuttuisi, jos kohdalle osuisi. Eihän moottoriteille ole asiaa mopoautoillakaan tms. eikä moottoritiellä saa hinata autonromuja (pl hajonneen auton poisvienti).

        Vaikka tätä ei kaltaisillesi ymmärrysrajoitteisille riittävän selkokielisesti olekaan kirjoitettu, ihan selvästi lähtökohta on, ettei moottoritielle pidä mennä sokkailemaan sellaisilla kulkuneuvoilla, joiden suurin sallittu/rakenteellinen nopeus jää alle 80 km/h. Eikä sinne pitäisi skoda ja nissanpappojenkaan mennä ajelemaan, jos eivät kuuttakymppiä kovempaa pysty ajamaan (...siis kuski ei pysty).

        Kerran asia aiheuttaa sinussa suurta hämmästystä, suosittelen, että leikkaat ajokorttisi kahtia ja siirryt suosiollla mopoauton kuljettajaksi. Toki sillä edellytyksellä, että kykysi riittävät näin hurjakulkuisen (45 km/h) moottoriajoneuvon hallintaan. Mikäli tämäkin menee yli, jäävät jäljelle vielä moninaiset ns. mummoskootterit.

        Muita haittaava, tarpeettoman hidas ajo on laissa erikseen kielletty. Samoin vaaran aiheuttaminen. Jos joku liittyy moottoritielle puolet muuta liikennettä hitaammin ja iloisesti muitten eteen kiilaten, niin ainakin toinen noista kohdista täyttyy (luultavasti molemmat). Lisäksi nämä muita hitaammin ajavat eivät pääsääntöisesti edes käytä vilkkua, jolloin voisi selvitä kaistanvaihdon ajankohta (esimerkiksi eilen kotimatkalla liittymästä tuli maastokäyttöönkin tarkoitettu kulkine, jonka kuski päätti ajaa ensin koko liitttymäkaistan loppuun ilman vilkkua, sitten vielä noin 50 metriä piennarta pitkin, minkä jälkeen hän siirtyi kaistalle muiden joukkoon ja vilautti vilkkua kerran - onneksi sentään hemmetin hiljaa).


      • mopo_autoksi
        Ei-yli-SuurimmanSallitun kirjoitti:

        Alle rajoitusten on sallittua ajaa. Yli rajoitusten ei ole sallittua ajaa. Syytä muistaa myös tämä.

        Ottaisitko vielä kantaa siihen, riittääkö ajotaitosi invamopon vai ainoastaan mummoskootterin ohjaksiin? Senhän jo me tiedämme, ettei sinusta ole henkilöauton rattiin.


    • 2222222222222222222222

      Jos et nää peiliin tai osaa muuten liittyä siihen niin olet syyllinen, mutta kunnon kaahari väistää kyllä sut.

      • Kaahari-joooo

        kaahari, raiskari, laulari, postinkantari, ledenjakari, nuohori, asentari, korjari, kuskari jne.


    • kitkatkatkatpitkään

      Kyllä eteen saa ajaa! Vai olettaako joku hullu, että tien pitää olla tyhjä, kun MINÄ tulen sinne? Useimmat liittyjät ajavat liian hitaasti, eivätkä osaa sovittaa nopeuttaan pääväylää ajavien nopeuteen, mikä on ratkaisevaa oikeaoppisessa liittymisessä!

      • oletettaavsti.oletettava

        Liittyjän pitää pystyä olettamaan että pääväylällä ajetaan maksimissaa suurinta sallittua nopeutta. Ei hänellä ole mitään velvoitetta olettaa mitään muuta kuin että sääntöjä ja rajoituksia noudatetaan ja hän voi turvallisesti liittyä.

        Jos pääväylällä ei noudateta sääntöjä, niin miksi pitäisi vaatia että liittyjät noudattaisivat? Aika asennevammaista ylinopeusyrjöiltä vaatia muilta, että noudattavat sääntöjä, kun eivät iste niitä noudata.


      • itsesuojeluvaisto
        oletettaavsti.oletettava kirjoitti:

        Liittyjän pitää pystyä olettamaan että pääväylällä ajetaan maksimissaa suurinta sallittua nopeutta. Ei hänellä ole mitään velvoitetta olettaa mitään muuta kuin että sääntöjä ja rajoituksia noudatetaan ja hän voi turvallisesti liittyä.

        Jos pääväylällä ei noudateta sääntöjä, niin miksi pitäisi vaatia että liittyjät noudattaisivat? Aika asennevammaista ylinopeusyrjöiltä vaatia muilta, että noudattavat sääntöjä, kun eivät iste niitä noudata.

        > Jos pääväylällä ei noudateta sääntöjä, niin miksi pitäisi vaatia että liittyjät noudattaisivat?
        Tietenkin sivutieltä tulijan pitää noudattaa väistämisvelvollisuussääntöjä oman, kaikkien kyydissä olijoiden, kaikkien lähistöllä olijoiden (kimpoavien autojen vaara) ja kaikkien päätiellä liikkuvien turvallisuuden takia.
        Ainakaan itse en aja toisen eteen, vaikka se toinen rikkoisi jo jotain sääntöä.


      • Muidenkinsuojeluvaisto
        itsesuojeluvaisto kirjoitti:

        > Jos pääväylällä ei noudateta sääntöjä, niin miksi pitäisi vaatia että liittyjät noudattaisivat?
        Tietenkin sivutieltä tulijan pitää noudattaa väistämisvelvollisuussääntöjä oman, kaikkien kyydissä olijoiden, kaikkien lähistöllä olijoiden (kimpoavien autojen vaara) ja kaikkien päätiellä liikkuvien turvallisuuden takia.
        Ainakaan itse en aja toisen eteen, vaikka se toinen rikkoisi jo jotain sääntöä.

        Tietenkin pääväylällä pitää noudattaa nopeusrajoitusta oman, kaikkien kyydissä olijoiden, kaikkien lähistöllä olijoiden (kimpoavien autojen vaara) ja kaikkien liittyvien turvallisuuden takia.


      • varo_vaaraa_liikenteessä
        Muidenkinsuojeluvaisto kirjoitti:

        Tietenkin pääväylällä pitää noudattaa nopeusrajoitusta oman, kaikkien kyydissä olijoiden, kaikkien lähistöllä olijoiden (kimpoavien autojen vaara) ja kaikkien liittyvien turvallisuuden takia.

        Entä jos joku vaikka ajaa autolla jalkakäytävällä ja sinä uskot, että sen kuljettaja rikkoo lakia. Käveletkö auton eteen jäädäksesi alle?
        Miksi oli ajettu jalkakäytävällä? Oli haettu vanhus talon oven edestä.


      • En_ymmärtänyt
        varo_vaaraa_liikenteessä kirjoitti:

        Entä jos joku vaikka ajaa autolla jalkakäytävällä ja sinä uskot, että sen kuljettaja rikkoo lakia. Käveletkö auton eteen jäädäksesi alle?
        Miksi oli ajettu jalkakäytävällä? Oli haettu vanhus talon oven edestä.

        Huono vertaus. Miksi ihmeessä kävelisin tahallani alle? Miksi ihmeessä ajaisin kolmion takaa liittymässä tahallani alle?


    • LadaPilot

      Rekkahomo on aina syyllinen. Se on ryssä tai kännissä, riittää syyllisyyteen. Rekkahomot autokouluu, siit on hyvä jatkaa.

    • kylmätotuus

      Lisätään tähänkin, että eivät nämä asennevammaiset lue näitä ennenkuin kolaroivat, jos senkään jälkeen enkä viittaa siihen että eivät selvinneet hengissä, vaan aivot ovat vaurioituneet enemmän.

    • veio3

      Urpo Volvollaan vaaransi törkeästi autokoulun opetusajossa ollleen auton turvallisuuden Turun motarilla eikä saanut tuomiota, koska tuomari sattui olemaan kuskin golf-kerhon tuttu. Tapauksella oli kolme todistajaa vastaan Volvon kuski.
      Sellainen oikeusvaltio.

      • veio3

        Olin yksi todistajista.


    • herääjo

      Jääräpää on oikeassa. Ei väliä vaikka tulee ruumiita, kunhan on oikeassa.
      Pysyy omatunto puhtaana.

      • Herätty--.--on

        Noudattamalla lakia, eli sääntöjä ja rajoituksia, eivät muut tarvitse arvailla mitä toinen tekee. Yhteiset pelisäännöt helpottavat kaikkien liikkumista.


    • Oikeus.voitti

      Täällä on vanha keskustelu joka sopii tavallaan aiheeseen.

      "Viimeisessä TM:ssä on hyvä kirjoitus yli kaksi ja puolivuotta kestäneestä oikeudenkäynnistä, jossa etuajo-oikeutettua tietä ajanut tuomittiin yksin syylliseksi, kun hän ajoi kolmion takaa tulevan kylkeen. Oleellista jutussa oli, että on oikeus luottaa, että muut noudattavat lakia. Tuomittu ajoi pysähtymättä suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohi kolmion takaa vasemmalta tulleen kylkeen. Kolmion takaa tulija oletti, että päätietä oikealta tuleva pysähtyy suojatien eteen."

      Lähde: http://keskustelu.suomi24.fi/t/10194832/on-oikeus-luottaa-etta-muut-noudattavat-lakia

      • bin.go

        "Oleellista jutussa oli, että on oikeus luottaa, että muut noudattavat lakia."

        Juuri tämä on se perusperiaate. Sääntöjä ja rajoituksia on noudatettava.


      • korkein.oikeus

        Eli, tuomittu ajoi pysähtymättä suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohi kolmion takaa vasemmalta tulleen kylkeen. Kolmion takaa tulija oletti, että päätietä oikealta tuleva noudattaa lakia ja pysähtyy suojatien eteeen. Olisi kiva saada linkki tuohon oikeuden päätökseen.


    • MerenkurkunValas

      Lopettakaa se vitun tyhjänruikutus. Ajetaan autoilla silleen, et kaikki pääsee onnellisesti kohteeseensa, pellit pysyy ehjinä, ja homma toimii.

      Jos ette siihen pysty, menkää julkisilla. Koskee kaikkia ko. ketjuun kirjoittaneita. Jos teillä kaikilla (?) on autonajokortti, niin miksi sen saa kehitysvammaisetkin?

      • Tätämieltäolen

        > Jos teillä kaikilla (?) on autonajokortti, niin miksi sen saa kehitysvammaisetkin?

        Hyvä kysymys. Itse olen sitä mieltä että ajokortti ei ole mikään "jokamiehen" oikeus. Sen saamiseksi pitää opiskella ja harjoitella. Paljon tärkeämpää on se että ymmärtää mitä on opiskellut. Tätä ei ilmeisesti tarpeeksi hyvin mitata, tai jotkut ovat sitten saaneet ajo-oikeuden säälistä. Kyllä löytyy henkilöitä joille ei pitäisi antaa ajo-oikeutta laisinkaan (pitäisi reputtaa lopullisesti).


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

      Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      50
      2942
    2. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

      että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      92
      2860
    3. Kysynkin sinulta nyt...

      Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä
      Ikävä
      39
      2476
    4. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

      Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      130
      2112
    5. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

      Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      38
      1728
    6. Missä paikassa ja minkälaisessa tilanteessa

      Olit silloin kun tajusit ihastuneesi häneen?
      Ikävä
      102
      1566
    7. Nainen sä olet

      arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      82
      1556
    8. En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista

      Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si
      Ikävä
      3
      1474
    9. Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?

      Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.
      Maailman menoa
      288
      1445
    10. Kuinka paljon

      Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      117
      1294
    Aihe