Mietteitä kun nyt tuli mieleen

hopladii

Nyt vasta tajusin. Että olen vissiin vaivihkaa aikuisiällä sairastunut kaksisuuntaiseen.

En ole tajunnut, olen luullut tilanteiden johtuvan vaikeista elämäntilanteista, mielialojen vaikeista käsittelemättömistä posttraumaattisista muistoista, masennuksen liiasta satunnaiskännäilystä ja ahdistuksen huonoista parisuhteista. Mutta nyt kun olen pari vuotta ollut yksikseni, alan huomata loogista kaavaa tässä kuoppa-kiito-vaihtelussa.

Nyt on taas nousukiito, rakastan itseäni kun on energiaa, kun saan kaikenlaisia ideoita, kun saan järjesteltyä kaikki kodin laatikot ja kaapit ja vintin, siivottua saunanlauteet, haettua pajunoksia, maalattua akvarelleja, soitettua kaikki ihanat kappaleet läpi, tehtyä töissä sikahyvin. Ruokakaupassa on ihania ihmisiä joiden kanssa kohdata. Olen sanavalmis, hersyvä, rakastan ihmisiä, olen kaikkien ystävä, minulla on aikaa vaikka kuinka.

Viime viikko taas meni sängyn pohjalla. Ilman mitään syytä. Ei mitään syytä tuntea oloa niin mitättömäksi ja merkityksettömäksi. Sain vietyä lapsen päiväkotiin aamulla, sit pikapikaa pingoin takaisin kotiin, ovi kiinni. En koko viime viikkoon saanut tehtyä kunnon ruokaa, vaan syötiin pakasteita, en uskaltanut hoitaa yhtään työasiaa (mitä mä niitä häiritsisin), en pystynyt olemaan itseni kanssa. Jopa kävelymatka maitokaupalle oli koko päivän itsenipsyykkauksen takana, että todellakin mun täytyy hoitaa edes yksi asia päivässä, ja sen kävelymatkan aikana tuli täysin sietämätön olo, etten kestä olla, en kestä omaa viheliäistä päätäni, sitä etten ole käynyt suihkussa moneen päivään enkä etenkään sitä että olen niin yksin ja pelkään kaikkia, olenhan elämässäni mokaillut niin paljon, valokeila osuu minuun ja kaikki näkevät alennustilani ja muistavat pahalla.

En uskalla lähteä ihmisten ilmoille enkä juhliin koska joka ikinen kerta lähtee lapasesta. Nykyisin käyn kolmisen kertaa vuodessa juhlimassa, ja se on ihan käsittämätöntä menoa silloin. Olen kaikentajuava agentti yössä, sekaannun ihan mihin tahansa. Niiden reissujen jälkeen on syystäkin masennus. Mutta johtuisikohan se muustakin kuin alkoholiongelmasta tai käsittelemättömistä traumoista jotka tulevat pintaan juodessa?

En halua niitä kuoppia, haluan tämän kontrollissa olevan kaikkia rakastavan olotilan, jolloin saan kauhean paljon aikaiseksi ja mieliala on energinen ja positiivinen, löytyy uskoa tulevaisuuteen, kepeyttä suhtautumisessa arkisiin asioihin.

Ja ei, en ole hullu. Olen ihan kyvykäs normaali ihminen. Suurin osa asioista tapahtuu pään sisällä eikä korreloi kovin paljoa reaalimaailmaan. Pystyn olemaan innostava ja tiedostava vanhempi, mutta nimenomaan nämä vuoroviikkosysteemitkin tekevät jekyll-hyde-rytmin, että jos ei ole pakko skarpata tai nukkua tai herätä niin sitten en tee niin. Lapsen kanssa ollessa rutiinit on helppo pitää. Itsekseni ollessani en välillä näe mitään syytä olla edes olemassa. Keskitän pääni johonkin yhden asian tutkimiseen, uppoan jonkin historiallisen mysteerin selvittämiseen netissä pariksi päiväksi ja koen sitten jälkeenpäin huonoa omaatuntoa että mihin tämän elämäni ajan oikein käytän.

Nyt viikkaamaan lakanat siisteihin riveihin.

3

123

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hopladii

Viime viikolle mulla oli kalenterissa kolme asiaa, joista yhden hoidin. Nyt olen kahden päivän aikana tehnyt ja suunnitellut kaikki mieleen tulevat asiat, ilmottautunut kursseille eri puolille Suomea, varannut niihin majoituksia (puhelimitse kun on niin kiva puhua ihmisten kanssa), järjestellyt kalenteria tukkoon. Tajusin että on rasittavaa lähteä sinne kurssille bussilla (800km) joten tein pari autotarjousta nettiautossa. On vihdoin aika ostaa auto! Saan kaiken elämässäni reilaan kun järkkäilen. En tajua miten olen voinut jättää sen autonkin hankinnan. Illalliskutsut, vierailu lapsuuden ystävän luona (otin yhteyttä pitkästä aikaa ja ehdotin että jos tulisin kylään pariksi yöksi). Varasin hammaslääkäriajat ja maksoin kaikki laskut. Sen tiedän itsestäni että laskut on maksettava just sillä sekunnilla kun on draivi päällä, muuten niistä vaan masentuu. Se on nyt sillai, että hoidan kaikki rempallaan olevat asiat ja ihmissuhteet kuntoon. Otin pari lasillista hermostuneisuuteeni ja tajuan hyvin että käytän alkoholia tasan siihen että saan vähän rauhoituttua. Onneksi olen yksikseni kotona, ihmisten ilmoilla otan liikaa ja muutun yli-ihmiseksi, itselleni vieraaksi, tyrkyksi.

• Ylpeähullu

Kiva että saat aikaiseksi, nauti siitä. Kaksisuuntainen ei todellakaan ole mikään tavoittelemisen arvoinen asia. Jos todella epäilet itselläsi olevan kaksisuuntainen niin unesta sen huomaa. Jos pärjäät muutaman tunnin yöunilla monta yötä ja sua ei todellakaan väsytä sen jälkeen niin sitte saattaa olla vauhtia. Mut jos uni ei muutu ni tuskin se vauhtia on :) Kevätkin tekee tuloaa ja talven pimyes väistyy.

• beenthere2

ollet selvästi mania vaiheessa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      132
      3023
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      7
      1517
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      220
      1336
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1191
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1161
    6. 37
      1031
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1012
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      967
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      954
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      887
    Aihe