Oilon Junior Pro 3 L vika

eimeneputkeen

Poltin temppuillut nyt jonkmin aikaa, vika seuraava: Poltin poltaa öljyä välillä jopa useita minuutteja sitten poltto loppuu ja "siristäminen" jatkuu/alkaa ja poltin menee vika tilaan, resetointi useinmiten auttaa ja poltto alkaa uudestaan ja jatkuu taas useita minuutteja, on toiminut välillä jopa muutamia päiviä ettei ole mennyt vika tilaan. Nyt menee joka polton jälkeen vika tilaan. Joulukuussa tehtiin poltinhuolto, pelas sen jälkeen n. 3kk ongelmitta ja sen jälkeen alko oireet. Öljyä on säiliö täynnä, liekki palaa nätisti. Sama poltin huoltaja käyny sitä nyt kattomassa ja ei löydä vikaa, vaihtanut uudelleen suuttimen ja suodattimen ( ne vaihdettiin siis joulukuussa). Alkaa pikkasen jurppimaan kun ei lämmin vesi riitä pestessä. Onko mitään neuvoksi missähän vika vois olla...??? Letkujen vaihtoa tuossa mietitty mutta mielellään tän nyt nopeesti selvittäis ennekuin korjaus alkaa maksaa uuden polttimen verran...

25

9807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jonskuna

      Polttimen öljypumppu ? Vaihda koko poltin.

    • vikavoiollavaikkamissä

      Öljypumppu tai magneettiventtiili, esilämmitin tukossa, imee ilmaa jostain jne, onhan näitä vika mahdollisuuksia

      • Mikäs_tumpelo

        se poltinmies oikein on jos ei vikaa löydä.


    • eiPoltinvika

      Näitä alkaa lisääntymään erityyppisten polttoöljyjen kanssa. Säiliön nousuputki ryytyy umpeen, alipaine kasvaa liiaksi.
      -Yksiputkijärjestelmä ensiapuna, Oilon plus .
      -Olen hakenut ilmavuotoa turhaan, oli putken alapää 15cm liki ummessa.

    • eimeneputkeen

      Ok. Täytyypäs käydä tutkimassa se säiliön imuputki. Kiitos vastauksista. Kait tässä alkuun jos vika ei lähde korjaantumaan niin öljypumppu vaihdettava....

    • Huoltis

      Onkohan laakereissa vikaa? Jos on niin moottori saattaa kuumua liiaksi (tunnustele kädellä) ja mennä vikatilaan. Pihtimittarilla voisi sähkömies mitata paljonko moottori ottaa virtaa ja verrata moottorin arvoihin, jos ottaa enemmän voi ne laakerit olla syy. En usko että öljypumpussa vikaa.

      • öljyntulossavika

        aloittaja kertoo että liekki sammuu ja sytytys käynnistyy kesken polton eli vika on öljyn tulossa eikä missään moottorissa.

        aloittaja kertoo siis näin:

        "Poltin poltaa öljyä välillä jopa useita minuutteja sitten poltto loppuu ja "siristäminen" jatkuu/alkaa ja poltin menee vika tilaan"

        poltto loppuu ja "siristäminen" eli sytytysvalokaaren ääni alkaa ja sitten menee vika tilaan. eli öljyn tulon on pakko loppua ei se palava liekki muuten sammu. ja jos se menisi vikatilaan jonkun muun takia niin ei se edes yrittäisi sytyttää uudelleen.


      • Anonyymi
        öljyntulossavika kirjoitti:

        aloittaja kertoo että liekki sammuu ja sytytys käynnistyy kesken polton eli vika on öljyn tulossa eikä missään moottorissa.

        aloittaja kertoo siis näin:

        "Poltin poltaa öljyä välillä jopa useita minuutteja sitten poltto loppuu ja "siristäminen" jatkuu/alkaa ja poltin menee vika tilaan"

        poltto loppuu ja "siristäminen" eli sytytysvalokaaren ääni alkaa ja sitten menee vika tilaan. eli öljyn tulon on pakko loppua ei se palava liekki muuten sammu. ja jos se menisi vikatilaan jonkun muun takia niin ei se edes yrittäisi sytyttää uudelleen.

        Nyt on niin höpölöpö juttua sulla että.... Mun polttimella samat oireet. Öljyä TULEE ja lähtee viimeistään toisella yrittämällä heti käyntiin mutta käy vain kolmisen minuuttia. Ei ole öljyntulossa vika.


    • poltin

      Terve.
      minulla on vanha poltin jonka kytkin syksyllä. Ja jos öljyn tulo on huono tai loppuu , niin polttimon pumpun ääni muuttuusirinäksi ja poltin menee vikatilaan. Minulla on yksiputki tulo, mutta laitoin siihen paluupuolelle pätkän putkea ja palloventtiilin päähän, niin lasken siitä polttoöljyä purkkiin ja venttiili kiinni, niin heti lähtee käyntiin vikanappia painamalla ja toimii niin kauan kuin öljyä on. Kts. suodatin kuppi, onko vettä tms. moskaa?

    • eimeneputkeen

      Päivitystä: Kävin katsomassa säiliön letkun pään, nätisti öljyt lipitti pihalle, eli en usko että sieltä päästä vika löytyy. Vika tilasta taas resetointi ja pumppu lähti päälle, kävi taas sen n. pari minuuttia ja seis. Siinä noin viimeisen minuutin ei pitänyt kyllä ihan normaalia ääntä poltin, liekki oli kyl normaali mutta polttimesta tuleva ääni ei. Nyt ei suostu enää lähtee polttamaan vaan siristyksen aikana hiukan ennen vikatilaan menemistä kuuluu selkeä naksahdus ja kun poltin menee vikatilaan niin "potkurin"(pumpun?) ääni kuuluu lopussa eli viittaisko vika juuri tuohon pumppuun et se ei jaksa enää nostaa/imeä sitä öljyä...?

      • kddkdnkddnz

        Onko tankki missä? Jos maan alla, onko sulla siellä kesälaatua? Mulla aikoinaan temppuili poltin kuvaamallasi tavalla, syynä oli kesälaatuinen öljy. Talvilaatua sekaan niin hävis ongelma.


    • eimeneputkeen

      Säiliö on samassa tilassa kuin poltin eli lämpösessä tilassa, ja kesälaatua olen tässä viimeiset 5 vuotta tilaillut säiliöön....

    • oookkkei

      Nyt alkaa tuntumaan monivikajutuksi.
      -Alkaa poltinmiehen käynti tuntua varmalta.
      -Joskus monta pientä asiaa viturallaan = ei pelaa.
      1 Öljyn tulo, painemittarilla selviää, samoin pumpun kuluminen.
      letkut sotkettu littiin. Pumpun sisäsuodin unohtui putsata.
      2 Paine alle 12bar, esilämmitin ahistaa, suutin saa 5-6bar
      3 Yleisesti huonot säädöt, palaa alun kuumalla öljyllä.
      Ahtolevyn raot pitää olla puhtaat, ja tasan, 0,1mm heittoa max
      Suutin pesästä katsottuna tasan keskellä.
      Valokenno katsoo oikeinpäin, ei mitään edessä.
      Kärjet ei saa kosketta öljysumuun.
      Etuluukku vuotaa omaa savukaasua palamisilmaan,
      veto kadoksissa savukanavan
      tukos. Korvausilmaräppänä on auki.

      Happi 3...6% , häkä 0...30ppm on mitattu, samoin öljyn paine 10...14bar?

      4 Toimiiko 30l kanisterista moitteetta?

    • Kannattaa_kokeilla

      ensin, saako poltin öljyä. Öljyä johonkin astiaan ja öljypumpusta lähtevät letkut sinne. Jos poltin pelaa astiasta ilman häiriöitä, on vika öljyn saannissa. Minua kummastuttaa jos poltin sammuu yhtäkkiä käytyään jo jonkin aikaa. Tämä viittäisi kuitenkin johonkin relepuolen vikaan. Eikö paikkakunnalla ole tosiaan ketään joka ymmärtää etsiä vikaa järjen kanssa. Ei muuten läheskään aina ole poltinmies, nähty on kun firmasta soittavat kaverini korjaamaan vikaa jota poltinasentaja ei ole edes löytänyt.

    • eimeneputkeen

      Joops, magneettiventtiilin vaihdolla poltin pelittänyt nyt usemamman päivän joten siinä tais olla vika.

      • Magneettiventtiili

        oireilee useimmiten siten ettei älyä sulkeutua virran katketessa polttimelta. Koska öljypumppu pyörii hetken virran katkaisunkin jälkeen, öljyä ruikkii hetken suuttimesta palopesään ja voit uskoa ettei se pala enää puhtaasti kun ei enää hajoa kunnolla sumuksi. Seurauksena nopeasti karstoittuva kattila. Mutta hyvä jos oireet katosivat magneettiventtiilin vaihdolla. Olen monet kerrat kirjoittanut täällä että omistajan kannattaisi opiskella edes polttimen toiminnan perusteet ja logiikka. Useimmat viat ja häiriöt on helppo maallikonkin ymmärtää ja jopa korjata kun pysähtyy hetkeksi miettimään polttimen toiminnan syy- ja seuraussuhteita. Vikaa tai häiriötä voisi alkaa hahmottamaan esim seuraavasti:

        1. Saako poltin öljyä
        2. Tuleeko kipinä
        3. Ovatko liekinvartijan valosilmä ja itse liekkilevy puhtaita

        Öljypolttimet ovat ihmisten tekemiä ja tiettyyn pisteeseen saakka yksinkertaisia sekä käyttää että huoltaa.


      • eisaatehdäitse
        Magneettiventtiili kirjoitti:

        oireilee useimmiten siten ettei älyä sulkeutua virran katketessa polttimelta. Koska öljypumppu pyörii hetken virran katkaisunkin jälkeen, öljyä ruikkii hetken suuttimesta palopesään ja voit uskoa ettei se pala enää puhtaasti kun ei enää hajoa kunnolla sumuksi. Seurauksena nopeasti karstoittuva kattila. Mutta hyvä jos oireet katosivat magneettiventtiilin vaihdolla. Olen monet kerrat kirjoittanut täällä että omistajan kannattaisi opiskella edes polttimen toiminnan perusteet ja logiikka. Useimmat viat ja häiriöt on helppo maallikonkin ymmärtää ja jopa korjata kun pysähtyy hetkeksi miettimään polttimen toiminnan syy- ja seuraussuhteita. Vikaa tai häiriötä voisi alkaa hahmottamaan esim seuraavasti:

        1. Saako poltin öljyä
        2. Tuleeko kipinä
        3. Ovatko liekinvartijan valosilmä ja itse liekkilevy puhtaita

        Öljypolttimet ovat ihmisten tekemiä ja tiettyyn pisteeseen saakka yksinkertaisia sekä käyttää että huoltaa.

        Kiinteistön omistajan ei ole tarpeellista opiskella mitään öljypolttimen toiminnasta eikä varsinkaan alkaa sitä itse korjaamaan, öljypolttimien asennus ja korjaaminen on luvanvaraista työtä jota ei saa tehdä kuin ammattimies.

        Edesvastuutonta edes neuvoa ketään maallikkoja korjaamaan polttimia vaan ainoa oikea tapa on tilata poltinmies paikalle hoitamaan homma kuntoon.

        Eihän sitä tietysti kukaan valvo, mitä kukin omassa talossaan tekee, mutta vahingon sattuessa saattaa esimerkiksi vakuutusyhtiötä kiinnostaa. Voithan sinä vaikka katsastaa autosi itse, mutta jos poliisi pysäyttää niin kilvet lähtee ja sakot tulee.


      • höpö_höpö

        Kävin aikoinaan sähköasentajan koulutuksen ja siihen aikaan käytiin läpi myös öljypolttimien toiminta.
        Itselläni oli öljypoltin 20 vuotta kunnes vaihdoin hakkeeseen.

        Poltin on todellakin sippeli laite.
        Mietitäämpä mitä voi tehdä väärin korjatessaan sitä.

        Suuttimen vaihto, uusi tilalle ja poltin paikalleen. Mitä katastrofia voi tapahtua?
        Letkujen vaihto yksi kerrallaan, jos vuotoja ei syntynyt (liitokset kireällä) mitä katastrofia voi synyä?
        Moottorin laakerin vaihto, avataan ruuvit ja kytkennät ja nostetaan moottori pöydälle.
        Tämän jälkeen ruuataan 4 pitkää ruuvia auki ja aukaistaan moottori varovasti.
        Otetaan vanhat laakerit irti ulosvetäjällä ja asennetaan uudet laakerit paikalleen ja laite kasaan. Jos teit väärin (hakkasit akselin kieroon, vahingoitit käämejä tms. moottori rikkoutuu eikä toimi = ostat uuden ja liität liittimet ja kiristät ruuvit.
        Mitä katastrofia voi sattua?

        Ei tuo laite räjähdä, eikä tapa ihmisiä, ei saa edes sähköiskua jos maadoitus kunnossa.


      • majuilma
        Magneettiventtiili kirjoitti:

        oireilee useimmiten siten ettei älyä sulkeutua virran katketessa polttimelta. Koska öljypumppu pyörii hetken virran katkaisunkin jälkeen, öljyä ruikkii hetken suuttimesta palopesään ja voit uskoa ettei se pala enää puhtaasti kun ei enää hajoa kunnolla sumuksi. Seurauksena nopeasti karstoittuva kattila. Mutta hyvä jos oireet katosivat magneettiventtiilin vaihdolla. Olen monet kerrat kirjoittanut täällä että omistajan kannattaisi opiskella edes polttimen toiminnan perusteet ja logiikka. Useimmat viat ja häiriöt on helppo maallikonkin ymmärtää ja jopa korjata kun pysähtyy hetkeksi miettimään polttimen toiminnan syy- ja seuraussuhteita. Vikaa tai häiriötä voisi alkaa hahmottamaan esim seuraavasti:

        1. Saako poltin öljyä
        2. Tuleeko kipinä
        3. Ovatko liekinvartijan valosilmä ja itse liekkilevy puhtaita

        Öljypolttimet ovat ihmisten tekemiä ja tiettyyn pisteeseen saakka yksinkertaisia sekä käyttää että huoltaa.

        Moi
        Oilon junior pro 3L temppuillee...Putsasin uunin ja vaihdon suodattimen ja suuttimen. Alkoi toimia, mutta "nikottelee". Välillä toimii välillä ihan ok, mutta sammuilee ja "vilkuttaa" niin vihreää kuin keltaista. Voiko ongelma olla liekin tunnistajasta...jos, niin missä se on?


    • metusa

      Usein riittää pelkkä kelan vaihto eikä tarvitse koko magneettiventtiiliä vaihtaa.

    • Kylmävesi

      Kerrasta meni oilon junior poltin vikatilaan. Kipinä tulee suuttimelle eli öljyä ei tule suuttimelle. Kerta heitolla tuli vika siis ja kertaakaan ei ole lähtenyt tulille sen jälkeen monen yrityksen jälkeen. Megneettiventtiili? Siiis komeaa kipinää tulee. viisi vuotta sitten muutin yksiletkujärjestelmäksi joten ei kai se suodatin nyt ihan tukkoon kerralla mennyt. Vanha pikkuinen suodatin ennen oilon "yksiletku" järjestelmää ei ollut mitenkään pahassa kunnossa. Samaan aikaan vaihdoin uuden Suntec pumpun. Putsasin sen valotunnistimen.

      • Kylmävesi

        Magneettiventtiilin kela oli menny


      • Anonyymi

        Öljyn tulo suuttimelle on myös helppo testata muutoin kun käynnistämällä polttimen eli: laite virrattomaksi, virtakytkin nollille ja ohjausvirtaliitin irti polttimelta. Poltin irti tai vaihtoehtoisesti käännä pois palopesästä. Öljypumpulta poltinpäähän menevä putki irti. Sitten paineilmaa siihen kanavaan joka menee suuttimelle. Jos tulee öljysumua, ei tukoksia pitäisi olla. Näin minä ainakin sen testasin. Olin jo vaihtanut puhtaat öljyt, suodattimen, pumpun sihdin ja suuttimen uusiin. Nämä eivät auttaneet. Uusi öljypumppu ja samaan pakettiin tuli magneettiventtiilikela. Johan alkoi toimia. Oire oli sama kuin aloittajalla, poltin kävi "kylmänä" pidemmän jakson ensimmäisellä käynnistyksellä, ehkä n. 5 minuuttia. Heti häiriön kuittaus eikä käyntiin. Toisella tai kolmannella kuittauksella käyntiin ja kävi 2-3 min. Vihreä valo paloi tasaseen koko ajan polton aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Öljyn tulo suuttimelle on myös helppo testata muutoin kun käynnistämällä polttimen eli: laite virrattomaksi, virtakytkin nollille ja ohjausvirtaliitin irti polttimelta. Poltin irti tai vaihtoehtoisesti käännä pois palopesästä. Öljypumpulta poltinpäähän menevä putki irti. Sitten paineilmaa siihen kanavaan joka menee suuttimelle. Jos tulee öljysumua, ei tukoksia pitäisi olla. Näin minä ainakin sen testasin. Olin jo vaihtanut puhtaat öljyt, suodattimen, pumpun sihdin ja suuttimen uusiin. Nämä eivät auttaneet. Uusi öljypumppu ja samaan pakettiin tuli magneettiventtiilikela. Johan alkoi toimia. Oire oli sama kuin aloittajalla, poltin kävi "kylmänä" pidemmän jakson ensimmäisellä käynnistyksellä, ehkä n. 5 minuuttia. Heti häiriön kuittaus eikä käyntiin. Toisella tai kolmannella kuittauksella käyntiin ja kävi 2-3 min. Vihreä valo paloi tasaseen koko ajan polton aikana.

        En ostanut pelkkää kelaa koska koko paketin sain halvemmalla.


    • Anonyymi

      Ette ymmärrä lajista mitään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5105
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3207
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1800
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1345
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe