Takaisinperittävän asumistuen korko

Helinä20

Hei, osaisiko joku kertoa kuinka paljon Kela perii korkoa takaisin perittävistä asumistuista?

4

365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EiKorkoa

      Ei peri yhtään korkoa.

      "Etuuksien takaisinperinnässä velalle ei kerry korkoa toisin kuin elatusapuvelan perinnässä ja opintolainan takausvastuusaatavan perinnässä.

      Jos asiakas ei maksa takaisin perittävää määrää kertamaksulla eikä ota yhteyttä ja sovi Kelan kanssa maksujärjestelyistä, hänelle lähtee kaksi maksukehotusta kahden viikon välein. Jos asiakas ei ole näidenkään jälkeen sopinut velan maksamisesta tai maksanut velkaa, se siirtyy ulosottoviranomaisen perittäväksi"

    • lakut

      Tai vähentääkö kela seur. etuuksista saadun ylimääräisen tuen?

      • adadsasasd

        No ainakin itselläni on Kela perinyt aikaisemmin liikamaksuna tullutta asumistukea & sotilasavustosta. Tuo liikamaksu tapahtui aikana, jolloin olin vielä naimisissa ja oli yksi lapsi. Takaisinperintää jatkui vielä useiden vuosien ajan eron jälkeenkin... eli kyllä Kela omansa ottaa. Paskamaista siinä takaisinperinnässä oli se, että sossu laski tuloksi koko asumistuen, vaikka tosiasiassa siitä tuli vain osa. Sossun mukaan tuo takaisinperintä oli itseaiheutettu, eli siksi asumistuki huomioitiin kokonaisuudessaan. Exähän ei tuostakaan takaisinperinnästä joutunut maksamaan ikinä senttiäkään, vaikka se sotilasavustus & asumistuki meni perintään just hänen omien väärin laskettujen tulojensa takia.


      • EV46
        adadsasasd kirjoitti:

        No ainakin itselläni on Kela perinyt aikaisemmin liikamaksuna tullutta asumistukea & sotilasavustosta. Tuo liikamaksu tapahtui aikana, jolloin olin vielä naimisissa ja oli yksi lapsi. Takaisinperintää jatkui vielä useiden vuosien ajan eron jälkeenkin... eli kyllä Kela omansa ottaa. Paskamaista siinä takaisinperinnässä oli se, että sossu laski tuloksi koko asumistuen, vaikka tosiasiassa siitä tuli vain osa. Sossun mukaan tuo takaisinperintä oli itseaiheutettu, eli siksi asumistuki huomioitiin kokonaisuudessaan. Exähän ei tuostakaan takaisinperinnästä joutunut maksamaan ikinä senttiäkään, vaikka se sotilasavustus & asumistuki meni perintään just hänen omien väärin laskettujen tulojensa takia.

        " Sossun mukaan tuo takaisinperintä oli itseaiheutettu, eli siksi asumistuki huomioitiin kokonaisuudessaan."
        Täysin laitonta mutta yleistä toimintaa sossulta. Tuollaiset asiat pitäisi aina viedä hallinto-oikeuteen jossa sossulle tulisi "turpiin" 100-0.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe