Jos epäilee hometta, mistä lähteä liikkeelle?

Kiitoksia-etukäteen

Mistä tai miten kannattaa lähteä liikkeelle jos epäilee talossa olevan homeongelma?

8

313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tommi_j
    • Sinulla on siis ilmeisesti syitä epäillä tätä. Oletko löytänyt kupruilevia lastulevyjä, tummentumia kivi- tai kipsilevyseinistä, kosteutta paikasta, jossa sitä ei pitäisi olla. Tunkkainen maakellarin haju on yksi syy alka selvittämään asiaa.
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Kosteusvaurio
      .
      Olen jostain kuullut, että koiria olisi opetettu "homekoiriksi". Homeelle jo kerran altistunut on myös hyvin herkkä havaitsemaan homeen omien oireidensa vuoksi.

      • Kiitoksia-etukäteen

        Pieni tummentuma kylpyhuoneen kaakelilattiassa on näkyvissä mutta ei paljon muuta. Edellisen asukkaan jäljiltä silikonisaumat erittäin huonossa kunnossa joten on mahdollista että vettä on kenties päässyt sieltä kautta rakenteisiin. Oireena on silmien kirvely mutta ei muuta. Mitään hajua ei ole havaittavissa.


      • Lisäys
        Kiitoksia-etukäteen kirjoitti:

        Pieni tummentuma kylpyhuoneen kaakelilattiassa on näkyvissä mutta ei paljon muuta. Edellisen asukkaan jäljiltä silikonisaumat erittäin huonossa kunnossa joten on mahdollista että vettä on kenties päässyt sieltä kautta rakenteisiin. Oireena on silmien kirvely mutta ei muuta. Mitään hajua ei ole havaittavissa.

        Niin ja lapsilla tuntuu olevan enemmän räkätauteja kuin aiemmin.


      • Kiitoksia-etukäteen kirjoitti:

        Pieni tummentuma kylpyhuoneen kaakelilattiassa on näkyvissä mutta ei paljon muuta. Edellisen asukkaan jäljiltä silikonisaumat erittäin huonossa kunnossa joten on mahdollista että vettä on kenties päässyt sieltä kautta rakenteisiin. Oireena on silmien kirvely mutta ei muuta. Mitään hajua ei ole havaittavissa.

        Vaikea sanoa mistä on kysymys. Voi olla myös tavallista likaa ja oireet voivat johtua jostain muustakin. Varsinkin, jos kylpyhuoneessa on ollut ja on toimiva lattialämmitys. Lasten räkätaudeista ei voi paljon mitään päätellä.
        .
        Kosteusmittauksella voisi saada vihiä siitä, onko syytä tarkempiin tutkimuksiin.
        Tummentumat tai pienet pisteet laattojen välisissä saumoissa viestivät siitä, että ilmanvaihto ei ole kunnossa vaan lämmin kostea ilma jää seisomaan kylpyhuoneeseen. Tämä mahdollistaa pintakasvuston kehittymisen. Jos seinä- tai lattialaatoissa on halkeamia, se voi tarkoittaa että rakenteessa on tapahtunut liikkumista ja tällöin myös alla oleva vesieristys saattaa olla rikki. Rikkinäiset laatat kannattaa siis heti vaihtaa ehjiin ja vesieristeen kunto niiden alla selvittää!
        .
        Tässä yleinen linkki laattojen puhdistuksesta ja maininta saumojen hometäplien poistamisesta. http://www.laattoja.fi/index.php?sivu=kosteiden-tilojen-puhdistus


      • enpäusko
        Kiitoksia-etukäteen kirjoitti:

        Pieni tummentuma kylpyhuoneen kaakelilattiassa on näkyvissä mutta ei paljon muuta. Edellisen asukkaan jäljiltä silikonisaumat erittäin huonossa kunnossa joten on mahdollista että vettä on kenties päässyt sieltä kautta rakenteisiin. Oireena on silmien kirvely mutta ei muuta. Mitään hajua ei ole havaittavissa.

        Lienee kyllä pinttynyt saippuavesi joka lähtee pesemällä pois. Kasvusto tahrat näkyy muualla seinissä ja katon rajalla missä mitään mekaanista kuluumista ole kuten vesi tai jalat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe