ASX ja rengasvalinnat

Mitsubishi_man

Hei ASX:n omistajat!

Millaiset renkaat teillä on ASX:ssä alla? ASX:n äänieristyksen ollessa hieman puutteellinen, on oikean renkaan löytäminen aika tärkeä asia.

Itse olen ajanut talvikauden Continentalin Croscontacteilla. Todella luotettavat ja ennen kaikkea hiljaiset kumit.

Kesäisin ajan Nordmanin SX-renkailla. Ne ovat olleet pettymys; kovaääniset ja epämukavat. Lähinnä olisinkin kiinnostunut kuulemaan millaisia kokemuksia muilla löytyy kesägummeista. Onko löytynyt ASX:n ominaisuuksiin hyvin istuva kesärengas?

10

3101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täällä toinen ASX:n renkaista kiinnostunut. Tuli ostettua käytetty ASX vuosimallia 2013 johon viimeistään ensi keväänä on ostettava uudet kesärenkaat. ASX:ää on moitittu kovasta rengasmelusta. Ja sitähän siinä todella on. Tätä ennen ajoin ranskalaisella Renaultilla yli kymmenen vuotta; hiljaista ja pehmeää oli meno joka ikinen kerta, kun ratin taakse asettui.

      Rengasäänien kuuluminen auton sisälle on tietty kiinni useasta eri seikasta, ei pelkästään renkaista. Mutta ilmeistä kuitenkin on, että ASX:n äänieristyksessä olisi parantamisen varaa. Varsinkin kun ajamme suomessa nastarenkaiden kuluttamia "karkeita" tienpintoja pitkin. Nyt muutaman viikon ajon jälkeen ASX:llä voin todeta, että ajettaessa suhteellisen uudella asfaltilla rengasäänet ovat jo ihan kohtuullisia. Ja aina minulla on ollut tapana ajaa urien vieressä hieman sileämmällä asfalttipinnalla, näin rengasäänien voimakkuus jo selvästi heikkenee.

      Mutta varsinaiseen asiaan; eli millä renkaalla voitaisiin vielä parantaa ajomukavuutta? Mikä on hiljaisin kesärengas, jonka ASX:ää ajavat ovat löytäneet? Renkaatvaihtoon.fi
      -sivustolla kerrotaan jokaisen renkaan melutaso. Tästä voi jo jotain päätellä, mutta olisi kiva kuulla myös autoilijoiden selkeitä omia kokemuksia hiljaisista renkaista.

      • Mutsubishi_man

        Goodyearillä on oma SUV -rengasmalli joka ASXn rengaskokoluokassa lupasi varsin matalat desibelit. Löytyy noilla spekseillä kun haet rengasonlinesta. Meinasin vaihtaa, mutta saituruus iski: ajan nämä Nordmanit loppuun.

        Paras tapa hiljentää melua on tosiaan hakea tuo nastaurien välinen taipale.


      • Tarkoitat varmaan tätä: GOODYEAR EFFICIENTGRIP SUV 215/65R16 98H. Tämä on tällä hetkellä speksien mukaan hiljaisin, 66 dB, jonka netin tietojen pohjalta löytyy. Olisi kiva kuulla, mitä kokemuksia jollain on tästä renkaasta.


      • Mitsubishi_man

        Juuri tuo!


    • Nyt olen hiukan enemmän lukenut noista renkaiden dB-merkinnöistä. Merkintä tarkoittaa pelkästään renkaasta ulospäin tulevaa "melua". Ja selväähän on, että tämä melu kuuluu eri autoissa eri tavalla, niihin tehdystä äänieristyksestä riippuen. Nyt jäin kuitenkin miettimään, että teenkö oikean valinnan, jos ostan alhaisimman dB-arvon mukaisen renkaan tai voisiko muutamaa pykälää isompi dB-arvo renkaassa olla yhtä hyvä, siis ajatelleen sisälle kuuluvaa rengasmelua. Rengaskohtaisia arvosteluja kun lukee, niin toinen kehuu ja toinen haukkuu, eli ota nyt tuosta selvää!

      Kait renkaiden valinnassa voisi todellisuudessa vain luottaa ko. automerkillä ajaneiden kokemuksiin. Eli niitä nyt tänne kirjoittelemaan arvon ASX-autoilijat. Ja minulla on alla bensavetoinen 2013-malli.

    • Melullamennään

      Mulla rav4 missä kanssa rengasmelu riesaa. Ostin viime vuonna noi goodyearin effiensit ja kyllä ne jonnin verran tiputti rengasmelu. Taitavat olla vähä herkemmät kuluu ku muut... oisko pehmeempää kummii..

    • ketjunaloittaja

      En keksinyt muuta ratkaisua tuohon meluun kuin auton vaihtaminen. Hiljeni kummasti.
      Muuten kyllä ihan pätevä auto tuo ASX, 1.6 bensakone on taloudellisin moottori jolla olen ajanut. Ja lämmintäkin riitti.

      Ennen myyntiä huomasin että pellit alkavat ruskistua kiveniskujen kohdilta ja takavalojen alapuolelta. Olkaapa tarkkoina jos meinaatte useamman vuoden ajaa noilla.

      Mukavia kilsoja!

    • kelpaaajella

      Alkuperäisenä oli Yokohama renkaat kului loppuun, autolla ajettu 70000km josta kesärenkailla n.35000-40000km. Kokemuksena huono ajettavuus, meluisat ja kului nopeasti. Kulumisessa vain n.1mm eroa etu ja takapään välillä, vaihdettu joka kevät paremmat eteen. Nyt vaihdoin Michelin Cross limate renkaat joilla ajettu vasta 1000km. Tuntuvat käytössä hyviltä, hiljaiset, ajettavuus oikein hyvä ja kevyen tuntuinen ajaa saattaapi kulutuskin pudota. Tähän saakka vanhoilla renkailla parhaat lukemat 5,6l/100km ajotietokoneen mukaan. Ehkä uusilla pistetään vielä paremmaksi. ASX automaatti 2,2 diesel johon olen kovasti tyytyväinen.

    • 500Xharkitseva

      Koeajakaa Fiat 500X. Melko hiljaiseksi kehuttu. Paljon myyty auto euroopassa, myydään yli tuplasti enemmän kuin ASX:ää. Laadukas ja hyvännäköinen auto. Myyntitilastot löytyy 4X4maailma.fi -sivustolta, sivun oikean laidan pikkuotsikoista euroopan automyynti SUV:it.....

    • adkjödlkjödlkfj

      Onko kukaan parantanut auton äänieristystä siten, että rengasäänet vähenevät? Senhän päisi teoriassa onnistua varsin helposti massaamalla pyöränkotelot sisäpuolelta äänieristysmassalla ja ulkoa alustamassalla. Pelkästään toinenkin edellisistä voisi auttaa, jos lähtökohta on puheiden mukainen.

      Muutenhan tuo on niin mainio laite, ettei siitä kannata pelkästään rengasäänien vuoksi luopua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1505
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1302
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1215
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1126
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe