Jos siihen tulee 500 mailia kaudessa?
Kannattaako omistaa venettä
40
415
Vastaukset
- subjektiivista
Tyhmä kysymys. Yhtä paljon kannattaa kuin ei kannata, riippuen omistajasta.
- Mailimikkeli
Minkälaisista maileista on kysymys?
- rthysryhr
Meri.
- osallistun
rthysryhr kirjoitti:
Meri.
eikun e-maileista
Paha sanoa koska tuohon 500 mailiin ei pääse kukaan. Aina jää joko yli tai alle.
- tysyhs
Ei pääse!
Jos ei aja sitä matkaa.
Tuo 500 Mailia ei ole matka eikä mikää.. - sanottava
tysyhs kirjoitti:
Ei pääse!
Jos ei aja sitä matkaa.
Tuo 500 Mailia ei ole matka eikä mikää..tyhmä x tyhmä =
- vainsinä
Tuohon oikean vastauksen osaa antaa vain sinä. Veneen omistamisessa ja sen järkevyydessä on vain oma tunne on oikea. Jos ajat vajaassa kahdessa viikossa 500M ja lopun kaudesta vene on laiturissa, voi se silti olla sen arvoista sinulle - tai sitten ei. Jos olet loman ja viikonloput veneesi kanssa pienillä reissuilla kooten tuon 500M, niin silti voit kokea että homma on turhaa.
- kuustoistaplus
Näinhän se on. Onko joku ratkaisu hintansa arvoinen on arvio jonka voit vain itse antaa. Mutta eri ratkaisuilla on hintansa. Jos tyydyt veneilemään vain viikon tai kaksi kesässä on vuokraaminen varmasti halvempaa. Jos haluat veneillä lomallasi mutta sen lisäksi myös viikonloppuisin kun sääennuste näyttää hyvältä tulee vuokraaminen kalliiksi eikä usein lyhyellä varoitusajalla onnistu ollenkaan. Jos et veneile jatkuvasti voisi kimppavene olla tehokas ratkaisu. Eli kustannuksiltaan optimiratkaisu riippuu paitsi maileista myös paljonko aikaa aiot viettää veneessä ja milloin haluat sen tehdä. Ja kuten todettiin, valitsit minkä ratkaisun tahansa vain sinä voit arvioida oliko se hintansa arvoinen.
- ökönömi
Kannattaa ilman muuta jos voit veloittaa vaikka 5€/maili.
- KannattavaBisnes
Tee kuten Turun tilalaitos, vuokraa itseltäsi. Vuokran suuruuden voit määrittää vapaasti niin, että kulut peittyvät. Samalla kannattaa ottaa hiukan voittoa, jonka voit kotiuttaa itsellesi.
- nuurdikki
Riippuu paljonko veloitat maililta, jos maileilla ei ole mitään arvoa niin tuskin kannattaa. Vai mitä tarkoitit?
- Eikannata
Vaikea perustella miksi millään mailimäärällä "kannattaisi" omistaa venettä. Edes kalastus ei oikein lyö leiville. Ehkä hinaus, venetaksi tai rahdinkuljetus voisi toimia?
Jos taas katsot että olet saanut kesän aikana tarpeeksi iloa ja rentoutusta veneen omistamisesta, kunnostamisesta, veneilystä tai pursiseurassa tai laiturilla notkumisesta niin sittenhän se kannattaa. Ei psykiatrilla juokseminenkaan ilmaista ole.
Mulla on vain muutama tonni kiinni veneissä, purjeissa ja moottoreissa yhteensä ja kun käyttöiät on kaksinumeroisia niin arvioisin että kulut ja tuotot on hyvässä suhteessa ihan jo sillä että pääsee joskus sopivalla tuulella perheen kanssa saareen eväitä syömään ja joskus uistinta heittämään. - Ei_suorittamista
Joillekin veneellä vietetty aika on tärkeämpää kuin mailit. Perheen kanssa voidaan pysähtyä kivaan paikkaan useammaksi päiväksi. Saaristomerellä noita paikkoja on paljon pienellä alueella, jolloin purjehduspäivänä voidaan vähimmillään mennä vain 5-10 mailia. Näin ei kaudessa välttämättä tule kuin tuo n. 500 mailia täyteen vaikka veneellä oltaisiin esim. lomalla 3 viikkoa viikonloppuja kesäloman ulkopuolella.
- Kööthe
Vene on kannattava hankinta niin kauan kuin rahat ja into riittää ja pää kestää!
- omistamisen.ilo
Veneen omistaminen voi olla kannattavaa pelkästä omistamisen ilosta. Ne mailit tulevat kaupan päälle.
- köjökjkjkjkj
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa teki sen sitten omalla, kimppa- taikka vuokraveneellä ;)
- drytuhjdyt
Niin totta!
Se veneilee, jolla on varaa.
Ja taas se ei veneile, jolla ei ole varaa.
- EiKannataEi
HUVIveneen omistaminen ei kannata missään tilanteessa. Rahaa menee aina enemmän kuin tulee, vaikka kuinka nuukasti elelisi. Harrastusten ei kuitenkaan ole tarkoituskaan kannattaa, joten jos paalua riittää niin omista ihmeessä.
- truesailor
Alle 1500 mailia kesässä on pelkkää laiturissa lillumista.
- notruesailor
Voi sitä olla ankkurissakin tai kaliossa kiinni lillua...no toiset tykää matkasta, toiset perillä olosta ja itse kummastakin sopivassa suhteessa n.1300mailia 127 vrk viime kaudella...
- Otan.osaa
Voiko näin tyhmää keskustelua olla
- kaikkea.ei.mitata
Ehkä keskustelu ei sittenkään ole tyhmää, vaikka siltä voi tuntua. Itsekin luin kommentit uteliasuudesta ja huomasin kirjoittajien ajatustavan. Kannattaako veneen omistaminen mitattiin usein kahdella tavalla: joko rahalla tai maileina.
Aika materialistinen ajatusmaailma! Joku kai kuvittelee muuttuvansa "oikeaksi" seiloriksi arvostelemalla niitä, jotka keräävät vähemmän maileja kuin hän itse jne.
Sitä tietysti on mahdoton mitata raha- tai pituusyksikköinä, mikä merkitys jollain harrastuksella on henkiselle hyvin- tai pahoinvoinnille. Materialistia sellainen ei kiinnosta.
Eräs pahasti sairas purjehtija menetti purjehdussesongin oman tilansa takia. Hän kertoi ajattelevansa poijussa olevaa purjevenettään. Pelkkä tietoisuus siitä antoi hänelle elämänhalua ja tahtoa toipumiseen. Veneen omistaminen todellakin kannatti tässä tapauksessa, vaikka purjehdusmaileja ei tullut lainkaan ja veneen omistaminen aiheutti rahallisia kustannuksia.
Joillakin voi olla samankaltainen tilanne työesteiden takia. Vene makaa laiturissa, mutta pelkkä ajatus tuottaa mielihyvää ja ehkä unelmia tulevista kaukopurjehduksista. kaikkea.ei.mitata kirjoitti:
Ehkä keskustelu ei sittenkään ole tyhmää, vaikka siltä voi tuntua. Itsekin luin kommentit uteliasuudesta ja huomasin kirjoittajien ajatustavan. Kannattaako veneen omistaminen mitattiin usein kahdella tavalla: joko rahalla tai maileina.
Aika materialistinen ajatusmaailma! Joku kai kuvittelee muuttuvansa "oikeaksi" seiloriksi arvostelemalla niitä, jotka keräävät vähemmän maileja kuin hän itse jne.
Sitä tietysti on mahdoton mitata raha- tai pituusyksikköinä, mikä merkitys jollain harrastuksella on henkiselle hyvin- tai pahoinvoinnille. Materialistia sellainen ei kiinnosta.
Eräs pahasti sairas purjehtija menetti purjehdussesongin oman tilansa takia. Hän kertoi ajattelevansa poijussa olevaa purjevenettään. Pelkkä tietoisuus siitä antoi hänelle elämänhalua ja tahtoa toipumiseen. Veneen omistaminen todellakin kannatti tässä tapauksessa, vaikka purjehdusmaileja ei tullut lainkaan ja veneen omistaminen aiheutti rahallisia kustannuksia.
Joillakin voi olla samankaltainen tilanne työesteiden takia. Vene makaa laiturissa, mutta pelkkä ajatus tuottaa mielihyvää ja ehkä unelmia tulevista kaukopurjehduksista.Täsmälleen näin. Mitään yleissääntöä ei ole eikä pidäkään/voikaan olla siitä, milloin veneen pito kannattaa ja milloin ei. Se on täysin riippuvaista kunkin omista haluista ja preferensseista.
Myönnän itse jonkin verran numerofriikkinä pitäväni joka kesä tarkkaa kirjaa mm. kokonaismailimäärästä, purjein ajetuista maileista, konetunneista, veneessä nukutuista öistä, veneen vedessäolopäivistä (eli kauden pituudesta) jne. Ja jossain määrin stressaa, jos ei ehdi veneilemään niin paljon kuin haluaisi. Mutta ei siitä seuraa, että pitäisin jonkun muun veneilytapaa, vähemmän jotain mittaamaani suuretta tuottavaa huonompana. En edes niiden, joiden vene liikkuu vain ja ainoastaan kilpailuihin ja niihin treenaamiseen, vaikken sinänsä alkuunkaan ymmärrä sellaista veneilyä. Kunhan nyt eivät häiritse kilpailuillaan omaa kulkuani paikasta A paikkaan B.
Odotan sitä päivää/vuotta, jolloin voi jäädä pois työelämästä ja ruveta asumaan koko purjehduskauden veneessä.- Jäidenlähtöäodotellessa
Minulla noin 500 mailia kaudessa tarkoittaa paria kymmentä purjehduspäivää - aivan riittävästi se on, ainakin kun tekee vapaa-ajallaan muutakin kuin purjehtii.
Kesälomalla siis kerran pari viikossa, virastokaudella kerran viikossa. Kausi alkaa vappuun menessä ja loppuu lokakuun puolenvälin paikkeilla. - millä.oikeudella
10-14 kirjoitti:
Täsmälleen näin. Mitään yleissääntöä ei ole eikä pidäkään/voikaan olla siitä, milloin veneen pito kannattaa ja milloin ei. Se on täysin riippuvaista kunkin omista haluista ja preferensseista.
Myönnän itse jonkin verran numerofriikkinä pitäväni joka kesä tarkkaa kirjaa mm. kokonaismailimäärästä, purjein ajetuista maileista, konetunneista, veneessä nukutuista öistä, veneen vedessäolopäivistä (eli kauden pituudesta) jne. Ja jossain määrin stressaa, jos ei ehdi veneilemään niin paljon kuin haluaisi. Mutta ei siitä seuraa, että pitäisin jonkun muun veneilytapaa, vähemmän jotain mittaamaani suuretta tuottavaa huonompana. En edes niiden, joiden vene liikkuu vain ja ainoastaan kilpailuihin ja niihin treenaamiseen, vaikken sinänsä alkuunkaan ymmärrä sellaista veneilyä. Kunhan nyt eivät häiritse kilpailuillaan omaa kulkuani paikasta A paikkaan B.
Odotan sitä päivää/vuotta, jolloin voi jäädä pois työelämästä ja ruveta asumaan koko purjehduskauden veneessä.Kunhan et häiritse kilpailevia mennessäsi paikasta A paikkaan B. Vai onko sinulla joku peruste etuajo-oikeuteen?
Itse olen vuoroin kummallakin puolella, enkä ikinä ole matkaa tehdessäni joutunut sen enempää kilpailevien kuin toisten matkaa tekevienkään häiritsemäksi. Joskus kyllä näkee matkaa tekevien valitsevan reittinsä tavalla, jota voisi vahvasti epäillä tahalliseksi kiusanteoksi kilpailevia kohtaan. millä.oikeudella kirjoitti:
Kunhan et häiritse kilpailevia mennessäsi paikasta A paikkaan B. Vai onko sinulla joku peruste etuajo-oikeuteen?
Itse olen vuoroin kummallakin puolella, enkä ikinä ole matkaa tehdessäni joutunut sen enempää kilpailevien kuin toisten matkaa tekevienkään häiritsemäksi. Joskus kyllä näkee matkaa tekevien valitsevan reittinsä tavalla, jota voisi vahvasti epäillä tahalliseksi kiusanteoksi kilpailevia kohtaan.Kulkiessani virallista merikarttaan merkittyä väylää pitkin katson todellakin, että minulla ON etuoikeus ratakilpailuun osallistuviin veneisiin nähden. Olen muuten ollut muutaman kerran nuorempana mukana kilpailutoimikunnassa ja nähnyt melkoisen typeriä radan asetteluja. Ja kuullut typeriä kommentteja, joissa on moitittu kilpailuun osallistuvien veneiden sekaan tulevaa purjevenettä, joka etenee lyhintä ja loogisinta reittiä kohti määränpäätään.
No, itse asiassa vedän takaisin jopa tuon rajauksen ratakilpailuihin. Muistin juuri nähneeni vuosien varrella muutamankin tilanteen, joissa matkatyyppiseen kisaan osallistuvien veneiden fleetti on pläkässä blokannut melko totaalisesti ahtaan salmen.
Ylipäätään olen sitä mieltä, että niin maissa kuin vesillä tulisi ehdottomasti kieltää kaikki normaalia liikennettä häiritsevä kilpailutoiminta. Siis mm. maantiepyöräily, massajuoksutapahtumat, purjehduskilpailut jnejne.- Mercymegod
Mistä noita sikiää???
- Sfäärinkuriiri
10-14 kirjoitti:
Kulkiessani virallista merikarttaan merkittyä väylää pitkin katson todellakin, että minulla ON etuoikeus ratakilpailuun osallistuviin veneisiin nähden. Olen muuten ollut muutaman kerran nuorempana mukana kilpailutoimikunnassa ja nähnyt melkoisen typeriä radan asetteluja. Ja kuullut typeriä kommentteja, joissa on moitittu kilpailuun osallistuvien veneiden sekaan tulevaa purjevenettä, joka etenee lyhintä ja loogisinta reittiä kohti määränpäätään.
No, itse asiassa vedän takaisin jopa tuon rajauksen ratakilpailuihin. Muistin juuri nähneeni vuosien varrella muutamankin tilanteen, joissa matkatyyppiseen kisaan osallistuvien veneiden fleetti on pläkässä blokannut melko totaalisesti ahtaan salmen.
Ylipäätään olen sitä mieltä, että niin maissa kuin vesillä tulisi ehdottomasti kieltää kaikki normaalia liikennettä häiritsevä kilpailutoiminta. Siis mm. maantiepyöräily, massajuoksutapahtumat, purjehduskilpailut jnejne.Ei sinulla nyt ainakaan mitään etuoikeutta ole sillä perusteella, että satut ajamaan väylää pitkin. Väistelet tai olet väisteltävänä ihan normaalisti, olivatpa kohtaamasi veneet kilpasilla tai ei.
Itse en pidä erityisen järkevänä - siis purjehdustaktisesti - tunkea härkäpäisesti samaan sumppuun jonkun kisaavan laivueen kanssa, mutta toki sinulla on siihen luovuttamaton oikeus. - sylttytehdas.selvästi
10-14 kirjoitti:
Kulkiessani virallista merikarttaan merkittyä väylää pitkin katson todellakin, että minulla ON etuoikeus ratakilpailuun osallistuviin veneisiin nähden. Olen muuten ollut muutaman kerran nuorempana mukana kilpailutoimikunnassa ja nähnyt melkoisen typeriä radan asetteluja. Ja kuullut typeriä kommentteja, joissa on moitittu kilpailuun osallistuvien veneiden sekaan tulevaa purjevenettä, joka etenee lyhintä ja loogisinta reittiä kohti määränpäätään.
No, itse asiassa vedän takaisin jopa tuon rajauksen ratakilpailuihin. Muistin juuri nähneeni vuosien varrella muutamankin tilanteen, joissa matkatyyppiseen kisaan osallistuvien veneiden fleetti on pläkässä blokannut melko totaalisesti ahtaan salmen.
Ylipäätään olen sitä mieltä, että niin maissa kuin vesillä tulisi ehdottomasti kieltää kaikki normaalia liikennettä häiritsevä kilpailutoiminta. Siis mm. maantiepyöräily, massajuoksutapahtumat, purjehduskilpailut jnejne.Sinä olet matkalla A:sta B:hen, ne toiset ovat matkalla C:stä D:hen. Ja sinä katsot jostain syystä oman menosi olevan tärkeämpää ja oikeutetumpaa kuin jonkun toisen. Varmasti tuollekin on joku diagnoosi, vaikka asiantuntemukseni ei riitäkään tietämään, mikä se on. Kusipäisyys ei kai ole varsinaisesti taudiksi luokiteltu ongelma. Muut kulkevat siellä kansainvälisten sääntöjen mukaan, tuo yksi hyväkäs omien sääntöjensä mukaan.
- haudoille.kuseskeltu
Jos kenellekään palstaa pidempään seuranneelle asia ei ole ennestään selvä, voidaan 10-14 lopullisesti todeta nimimerkkiä vaihtaneeksi JRxxx:ksi. Kahta niin täysin samoin ajattelevaa ja samoin sanoin kirjoittavaa ei voi olla. Kokemuksetkin ovat yhteneviä.
Tai jos todella, mitä en usko, löytyy kaksi yhtä kahjoa, maailma olisi paljon parempi paikka ilman molempia ja kaikkia sellaisten kaltaisia. - Veneilijääeijätetä
Onko tämä nimimerkki todella omasi? Jokin aika sitten vaikutit aivan normaalilta, mutta tämän menneen talven aikana ovat kommenttisi menneet yhä hullummaksi.
Nyt olet joka ketjussa änkyröimässä noilla äkkiväärillä postauksillasi. Tämä kyseessä oleva "ampumista" vaativa rustaus on jo aivan poikkeusellien muilta kuin näiltä päivystäviltä resident trollipeikoilta.
Toivottavasti läheisesi auttavat sinua selvittämään, ettei taustalla ole mitään terveydellistä ongelmaa, sillä pelkään että joudut mahdollisesti vaikeuksiin, jos tilasi vielä pahenee.
- itsestäänselvyys
Edellinen kausi taisi olla ensimmäinen kerta kymmeneen vuoteen, kun veneelle tuli 500 M täyteen. Ja sekin sen vuoksi, että tärkeät kilpailut olivat Turussa. Normaalisti muutama sata maili, eikä ikinä ole mietityttänyt mitään kannattavuuksia. Veneen omistushan on itsestäänselvyys.
- 1ooooooooooooooooooooooo
Purjehdus on elämäntapa,muutakin kuin maileja.
- siinäpä.kysymys
Ääliöitä ääliöiden perään kommentoi ääliöille
- tollopursimies
Eipä ollut ääliömäisempi analyysi, kiitos!
- ÖOIJÖKJKJKÖLJÖKJÖKJÖKJK
Älä osta pientä venettä,se ei kannata.Osta iso vene,se kannattaa!
- huvittunutt
Katsotaampa, Nettiveneen hinnoittelulautankunnan mukaan oikea virkistysarvo huviveneellä kuljetulle merimailille on 50e. Menopuolella purjeveneen kysessä ollessa on ylläpitokulut 5000e ja keskihintaiseen neljännesmiljoonan arvoiseen purteen kohdistuva päoman korkotappio tavoitetuoton ollessa 5% on tuollaiset 12 500 euroa vuodessa. Menopuolella on siis 17 500 e. Menot kun osittaa 500 mailille tulee tavoitetuoton olla vähintään 35 e merimailia kohden. Eli reilusti on vielä plussan puolella, voittoa tulee ja veneily kannattaa.
- eioletaskuja
Kaikki maksaa mutta muistakaa käärinliinoissa ei ole taskuja.
- OscarW
"Kyynikko tietää kaiken hinnan muttei minkään arvoa."
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1003499Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3081894Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2471717- 961577
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4111526Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4311428Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21420Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat431180Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun3571024MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar271018