Kannattaako omistaa venettä

Mariksenkundi

Jos siihen tulee 500 mailia kaudessa?

40

467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • subjektiivista

      Tyhmä kysymys. Yhtä paljon kannattaa kuin ei kannata, riippuen omistajasta.

    • Mailimikkeli

      Minkälaisista maileista on kysymys?

      • rthysryhr

        Meri.


      • osallistun
        rthysryhr kirjoitti:

        Meri.

        eikun e-maileista


    • Paha sanoa koska tuohon 500 mailiin ei pääse kukaan. Aina jää joko yli tai alle.

      • tysyhs

        Ei pääse!
        Jos ei aja sitä matkaa.
        Tuo 500 Mailia ei ole matka eikä mikää..


      • sanottava
        tysyhs kirjoitti:

        Ei pääse!
        Jos ei aja sitä matkaa.
        Tuo 500 Mailia ei ole matka eikä mikää..

        tyhmä x tyhmä =


    • vainsinä

      Tuohon oikean vastauksen osaa antaa vain sinä. Veneen omistamisessa ja sen järkevyydessä on vain oma tunne on oikea. Jos ajat vajaassa kahdessa viikossa 500M ja lopun kaudesta vene on laiturissa, voi se silti olla sen arvoista sinulle - tai sitten ei. Jos olet loman ja viikonloput veneesi kanssa pienillä reissuilla kooten tuon 500M, niin silti voit kokea että homma on turhaa.

      • kuustoistaplus

        Näinhän se on. Onko joku ratkaisu hintansa arvoinen on arvio jonka voit vain itse antaa. Mutta eri ratkaisuilla on hintansa. Jos tyydyt veneilemään vain viikon tai kaksi kesässä on vuokraaminen varmasti halvempaa. Jos haluat veneillä lomallasi mutta sen lisäksi myös viikonloppuisin kun sääennuste näyttää hyvältä tulee vuokraaminen kalliiksi eikä usein lyhyellä varoitusajalla onnistu ollenkaan. Jos et veneile jatkuvasti voisi kimppavene olla tehokas ratkaisu. Eli kustannuksiltaan optimiratkaisu riippuu paitsi maileista myös paljonko aikaa aiot viettää veneessä ja milloin haluat sen tehdä. Ja kuten todettiin, valitsit minkä ratkaisun tahansa vain sinä voit arvioida oliko se hintansa arvoinen.


    • ökönömi

      Kannattaa ilman muuta jos voit veloittaa vaikka 5€/maili.

      • KannattavaBisnes

        Tee kuten Turun tilalaitos, vuokraa itseltäsi. Vuokran suuruuden voit määrittää vapaasti niin, että kulut peittyvät. Samalla kannattaa ottaa hiukan voittoa, jonka voit kotiuttaa itsellesi.


    • nuurdikki

      Riippuu paljonko veloitat maililta, jos maileilla ei ole mitään arvoa niin tuskin kannattaa. Vai mitä tarkoitit?

    • Eikannata

      Vaikea perustella miksi millään mailimäärällä "kannattaisi" omistaa venettä. Edes kalastus ei oikein lyö leiville. Ehkä hinaus, venetaksi tai rahdinkuljetus voisi toimia?

      Jos taas katsot että olet saanut kesän aikana tarpeeksi iloa ja rentoutusta veneen omistamisesta, kunnostamisesta, veneilystä tai pursiseurassa tai laiturilla notkumisesta niin sittenhän se kannattaa. Ei psykiatrilla juokseminenkaan ilmaista ole.

      Mulla on vain muutama tonni kiinni veneissä, purjeissa ja moottoreissa yhteensä ja kun käyttöiät on kaksinumeroisia niin arvioisin että kulut ja tuotot on hyvässä suhteessa ihan jo sillä että pääsee joskus sopivalla tuulella perheen kanssa saareen eväitä syömään ja joskus uistinta heittämään.

    • Ei_suorittamista

      Joillekin veneellä vietetty aika on tärkeämpää kuin mailit. Perheen kanssa voidaan pysähtyä kivaan paikkaan useammaksi päiväksi. Saaristomerellä noita paikkoja on paljon pienellä alueella, jolloin purjehduspäivänä voidaan vähimmillään mennä vain 5-10 mailia. Näin ei kaudessa välttämättä tule kuin tuo n. 500 mailia täyteen vaikka veneellä oltaisiin esim. lomalla 3 viikkoa viikonloppuja kesäloman ulkopuolella.

    • Kööthe

      Vene on kannattava hankinta niin kauan kuin rahat ja into riittää ja pää kestää!

    • omistamisen.ilo

      Veneen omistaminen voi olla kannattavaa pelkästä omistamisen ilosta. Ne mailit tulevat kaupan päälle.

    • köjökjkjkjkj

      Kaikki paitsi purjehdus on turhaa teki sen sitten omalla, kimppa- taikka vuokraveneellä ;)

      • drytuhjdyt

        Niin totta!
        Se veneilee, jolla on varaa.
        Ja taas se ei veneile, jolla ei ole varaa.


    • EiKannataEi

      HUVIveneen omistaminen ei kannata missään tilanteessa. Rahaa menee aina enemmän kuin tulee, vaikka kuinka nuukasti elelisi. Harrastusten ei kuitenkaan ole tarkoituskaan kannattaa, joten jos paalua riittää niin omista ihmeessä.

    • truesailor

      Alle 1500 mailia kesässä on pelkkää laiturissa lillumista.

      • notruesailor

        Voi sitä olla ankkurissakin tai kaliossa kiinni lillua...no toiset tykää matkasta, toiset perillä olosta ja itse kummastakin sopivassa suhteessa n.1300mailia 127 vrk viime kaudella...


    • Otan.osaa

      Voiko näin tyhmää keskustelua olla

      • kaikkea.ei.mitata

        Ehkä keskustelu ei sittenkään ole tyhmää, vaikka siltä voi tuntua. Itsekin luin kommentit uteliasuudesta ja huomasin kirjoittajien ajatustavan. Kannattaako veneen omistaminen mitattiin usein kahdella tavalla: joko rahalla tai maileina.
        Aika materialistinen ajatusmaailma! Joku kai kuvittelee muuttuvansa "oikeaksi" seiloriksi arvostelemalla niitä, jotka keräävät vähemmän maileja kuin hän itse jne.

        Sitä tietysti on mahdoton mitata raha- tai pituusyksikköinä, mikä merkitys jollain harrastuksella on henkiselle hyvin- tai pahoinvoinnille. Materialistia sellainen ei kiinnosta.
        Eräs pahasti sairas purjehtija menetti purjehdussesongin oman tilansa takia. Hän kertoi ajattelevansa poijussa olevaa purjevenettään. Pelkkä tietoisuus siitä antoi hänelle elämänhalua ja tahtoa toipumiseen. Veneen omistaminen todellakin kannatti tässä tapauksessa, vaikka purjehdusmaileja ei tullut lainkaan ja veneen omistaminen aiheutti rahallisia kustannuksia.
        Joillakin voi olla samankaltainen tilanne työesteiden takia. Vene makaa laiturissa, mutta pelkkä ajatus tuottaa mielihyvää ja ehkä unelmia tulevista kaukopurjehduksista.


      • kaikkea.ei.mitata kirjoitti:

        Ehkä keskustelu ei sittenkään ole tyhmää, vaikka siltä voi tuntua. Itsekin luin kommentit uteliasuudesta ja huomasin kirjoittajien ajatustavan. Kannattaako veneen omistaminen mitattiin usein kahdella tavalla: joko rahalla tai maileina.
        Aika materialistinen ajatusmaailma! Joku kai kuvittelee muuttuvansa "oikeaksi" seiloriksi arvostelemalla niitä, jotka keräävät vähemmän maileja kuin hän itse jne.

        Sitä tietysti on mahdoton mitata raha- tai pituusyksikköinä, mikä merkitys jollain harrastuksella on henkiselle hyvin- tai pahoinvoinnille. Materialistia sellainen ei kiinnosta.
        Eräs pahasti sairas purjehtija menetti purjehdussesongin oman tilansa takia. Hän kertoi ajattelevansa poijussa olevaa purjevenettään. Pelkkä tietoisuus siitä antoi hänelle elämänhalua ja tahtoa toipumiseen. Veneen omistaminen todellakin kannatti tässä tapauksessa, vaikka purjehdusmaileja ei tullut lainkaan ja veneen omistaminen aiheutti rahallisia kustannuksia.
        Joillakin voi olla samankaltainen tilanne työesteiden takia. Vene makaa laiturissa, mutta pelkkä ajatus tuottaa mielihyvää ja ehkä unelmia tulevista kaukopurjehduksista.

        Täsmälleen näin. Mitään yleissääntöä ei ole eikä pidäkään/voikaan olla siitä, milloin veneen pito kannattaa ja milloin ei. Se on täysin riippuvaista kunkin omista haluista ja preferensseista.
        Myönnän itse jonkin verran numerofriikkinä pitäväni joka kesä tarkkaa kirjaa mm. kokonaismailimäärästä, purjein ajetuista maileista, konetunneista, veneessä nukutuista öistä, veneen vedessäolopäivistä (eli kauden pituudesta) jne. Ja jossain määrin stressaa, jos ei ehdi veneilemään niin paljon kuin haluaisi. Mutta ei siitä seuraa, että pitäisin jonkun muun veneilytapaa, vähemmän jotain mittaamaani suuretta tuottavaa huonompana. En edes niiden, joiden vene liikkuu vain ja ainoastaan kilpailuihin ja niihin treenaamiseen, vaikken sinänsä alkuunkaan ymmärrä sellaista veneilyä. Kunhan nyt eivät häiritse kilpailuillaan omaa kulkuani paikasta A paikkaan B.

        Odotan sitä päivää/vuotta, jolloin voi jäädä pois työelämästä ja ruveta asumaan koko purjehduskauden veneessä.


      • Jäidenlähtöäodotellessa

        Minulla noin 500 mailia kaudessa tarkoittaa paria kymmentä purjehduspäivää - aivan riittävästi se on, ainakin kun tekee vapaa-ajallaan muutakin kuin purjehtii.

        Kesälomalla siis kerran pari viikossa, virastokaudella kerran viikossa. Kausi alkaa vappuun menessä ja loppuu lokakuun puolenvälin paikkeilla.


      • millä.oikeudella
        10-14 kirjoitti:

        Täsmälleen näin. Mitään yleissääntöä ei ole eikä pidäkään/voikaan olla siitä, milloin veneen pito kannattaa ja milloin ei. Se on täysin riippuvaista kunkin omista haluista ja preferensseista.
        Myönnän itse jonkin verran numerofriikkinä pitäväni joka kesä tarkkaa kirjaa mm. kokonaismailimäärästä, purjein ajetuista maileista, konetunneista, veneessä nukutuista öistä, veneen vedessäolopäivistä (eli kauden pituudesta) jne. Ja jossain määrin stressaa, jos ei ehdi veneilemään niin paljon kuin haluaisi. Mutta ei siitä seuraa, että pitäisin jonkun muun veneilytapaa, vähemmän jotain mittaamaani suuretta tuottavaa huonompana. En edes niiden, joiden vene liikkuu vain ja ainoastaan kilpailuihin ja niihin treenaamiseen, vaikken sinänsä alkuunkaan ymmärrä sellaista veneilyä. Kunhan nyt eivät häiritse kilpailuillaan omaa kulkuani paikasta A paikkaan B.

        Odotan sitä päivää/vuotta, jolloin voi jäädä pois työelämästä ja ruveta asumaan koko purjehduskauden veneessä.

        Kunhan et häiritse kilpailevia mennessäsi paikasta A paikkaan B. Vai onko sinulla joku peruste etuajo-oikeuteen?

        Itse olen vuoroin kummallakin puolella, enkä ikinä ole matkaa tehdessäni joutunut sen enempää kilpailevien kuin toisten matkaa tekevienkään häiritsemäksi. Joskus kyllä näkee matkaa tekevien valitsevan reittinsä tavalla, jota voisi vahvasti epäillä tahalliseksi kiusanteoksi kilpailevia kohtaan.


      • millä.oikeudella kirjoitti:

        Kunhan et häiritse kilpailevia mennessäsi paikasta A paikkaan B. Vai onko sinulla joku peruste etuajo-oikeuteen?

        Itse olen vuoroin kummallakin puolella, enkä ikinä ole matkaa tehdessäni joutunut sen enempää kilpailevien kuin toisten matkaa tekevienkään häiritsemäksi. Joskus kyllä näkee matkaa tekevien valitsevan reittinsä tavalla, jota voisi vahvasti epäillä tahalliseksi kiusanteoksi kilpailevia kohtaan.

        Kulkiessani virallista merikarttaan merkittyä väylää pitkin katson todellakin, että minulla ON etuoikeus ratakilpailuun osallistuviin veneisiin nähden. Olen muuten ollut muutaman kerran nuorempana mukana kilpailutoimikunnassa ja nähnyt melkoisen typeriä radan asetteluja. Ja kuullut typeriä kommentteja, joissa on moitittu kilpailuun osallistuvien veneiden sekaan tulevaa purjevenettä, joka etenee lyhintä ja loogisinta reittiä kohti määränpäätään.

        No, itse asiassa vedän takaisin jopa tuon rajauksen ratakilpailuihin. Muistin juuri nähneeni vuosien varrella muutamankin tilanteen, joissa matkatyyppiseen kisaan osallistuvien veneiden fleetti on pläkässä blokannut melko totaalisesti ahtaan salmen.

        Ylipäätään olen sitä mieltä, että niin maissa kuin vesillä tulisi ehdottomasti kieltää kaikki normaalia liikennettä häiritsevä kilpailutoiminta. Siis mm. maantiepyöräily, massajuoksutapahtumat, purjehduskilpailut jnejne.


      • Mercymegod

        Mistä noita sikiää???


      • Sfäärinkuriiri
        10-14 kirjoitti:

        Kulkiessani virallista merikarttaan merkittyä väylää pitkin katson todellakin, että minulla ON etuoikeus ratakilpailuun osallistuviin veneisiin nähden. Olen muuten ollut muutaman kerran nuorempana mukana kilpailutoimikunnassa ja nähnyt melkoisen typeriä radan asetteluja. Ja kuullut typeriä kommentteja, joissa on moitittu kilpailuun osallistuvien veneiden sekaan tulevaa purjevenettä, joka etenee lyhintä ja loogisinta reittiä kohti määränpäätään.

        No, itse asiassa vedän takaisin jopa tuon rajauksen ratakilpailuihin. Muistin juuri nähneeni vuosien varrella muutamankin tilanteen, joissa matkatyyppiseen kisaan osallistuvien veneiden fleetti on pläkässä blokannut melko totaalisesti ahtaan salmen.

        Ylipäätään olen sitä mieltä, että niin maissa kuin vesillä tulisi ehdottomasti kieltää kaikki normaalia liikennettä häiritsevä kilpailutoiminta. Siis mm. maantiepyöräily, massajuoksutapahtumat, purjehduskilpailut jnejne.

        Ei sinulla nyt ainakaan mitään etuoikeutta ole sillä perusteella, että satut ajamaan väylää pitkin. Väistelet tai olet väisteltävänä ihan normaalisti, olivatpa kohtaamasi veneet kilpasilla tai ei.

        Itse en pidä erityisen järkevänä - siis purjehdustaktisesti - tunkea härkäpäisesti samaan sumppuun jonkun kisaavan laivueen kanssa, mutta toki sinulla on siihen luovuttamaton oikeus.


      • sylttytehdas.selvästi
        10-14 kirjoitti:

        Kulkiessani virallista merikarttaan merkittyä väylää pitkin katson todellakin, että minulla ON etuoikeus ratakilpailuun osallistuviin veneisiin nähden. Olen muuten ollut muutaman kerran nuorempana mukana kilpailutoimikunnassa ja nähnyt melkoisen typeriä radan asetteluja. Ja kuullut typeriä kommentteja, joissa on moitittu kilpailuun osallistuvien veneiden sekaan tulevaa purjevenettä, joka etenee lyhintä ja loogisinta reittiä kohti määränpäätään.

        No, itse asiassa vedän takaisin jopa tuon rajauksen ratakilpailuihin. Muistin juuri nähneeni vuosien varrella muutamankin tilanteen, joissa matkatyyppiseen kisaan osallistuvien veneiden fleetti on pläkässä blokannut melko totaalisesti ahtaan salmen.

        Ylipäätään olen sitä mieltä, että niin maissa kuin vesillä tulisi ehdottomasti kieltää kaikki normaalia liikennettä häiritsevä kilpailutoiminta. Siis mm. maantiepyöräily, massajuoksutapahtumat, purjehduskilpailut jnejne.

        Sinä olet matkalla A:sta B:hen, ne toiset ovat matkalla C:stä D:hen. Ja sinä katsot jostain syystä oman menosi olevan tärkeämpää ja oikeutetumpaa kuin jonkun toisen. Varmasti tuollekin on joku diagnoosi, vaikka asiantuntemukseni ei riitäkään tietämään, mikä se on. Kusipäisyys ei kai ole varsinaisesti taudiksi luokiteltu ongelma. Muut kulkevat siellä kansainvälisten sääntöjen mukaan, tuo yksi hyväkäs omien sääntöjensä mukaan.


      • haudoille.kuseskeltu

        Jos kenellekään palstaa pidempään seuranneelle asia ei ole ennestään selvä, voidaan 10-14 lopullisesti todeta nimimerkkiä vaihtaneeksi JRxxx:ksi. Kahta niin täysin samoin ajattelevaa ja samoin sanoin kirjoittavaa ei voi olla. Kokemuksetkin ovat yhteneviä.

        Tai jos todella, mitä en usko, löytyy kaksi yhtä kahjoa, maailma olisi paljon parempi paikka ilman molempia ja kaikkia sellaisten kaltaisia.


      • Veneilijääeijätetä

        Onko tämä nimimerkki todella omasi? Jokin aika sitten vaikutit aivan normaalilta, mutta tämän menneen talven aikana ovat kommenttisi menneet yhä hullummaksi.
        Nyt olet joka ketjussa änkyröimässä noilla äkkiväärillä postauksillasi. Tämä kyseessä oleva "ampumista" vaativa rustaus on jo aivan poikkeusellien muilta kuin näiltä päivystäviltä resident trollipeikoilta.
        Toivottavasti läheisesi auttavat sinua selvittämään, ettei taustalla ole mitään terveydellistä ongelmaa, sillä pelkään että joudut mahdollisesti vaikeuksiin, jos tilasi vielä pahenee.


    • itsestäänselvyys

      Edellinen kausi taisi olla ensimmäinen kerta kymmeneen vuoteen, kun veneelle tuli 500 M täyteen. Ja sekin sen vuoksi, että tärkeät kilpailut olivat Turussa. Normaalisti muutama sata maili, eikä ikinä ole mietityttänyt mitään kannattavuuksia. Veneen omistushan on itsestäänselvyys.

    • 1ooooooooooooooooooooooo

      Purjehdus on elämäntapa,muutakin kuin maileja.

    • siinäpä.kysymys

      Ääliöitä ääliöiden perään kommentoi ääliöille

      • tollopursimies

        Eipä ollut ääliömäisempi analyysi, kiitos!


    • ÖOIJÖKJKJKÖLJÖKJÖKJÖKJK

      Älä osta pientä venettä,se ei kannata.Osta iso vene,se kannattaa!

    • huvittunutt

      Katsotaampa, Nettiveneen hinnoittelulautankunnan mukaan oikea virkistysarvo huviveneellä kuljetulle merimailille on 50e. Menopuolella purjeveneen kysessä ollessa on ylläpitokulut 5000e ja keskihintaiseen neljännesmiljoonan arvoiseen purteen kohdistuva päoman korkotappio tavoitetuoton ollessa 5% on tuollaiset 12 500 euroa vuodessa. Menopuolella on siis 17 500 e. Menot kun osittaa 500 mailille tulee tavoitetuoton olla vähintään 35 e merimailia kohden. Eli reilusti on vielä plussan puolella, voittoa tulee ja veneily kannattaa.

    • eioletaskuja

      Kaikki maksaa mutta muistakaa käärinliinoissa ei ole taskuja.

    • OscarW

      "Kyynikko tietää kaiken hinnan muttei minkään arvoa."

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      81
      4368
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      2858
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      26
      2815
    4. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      114
      2527
    5. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2489
    6. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      112
      2228
    7. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      101
      2180
    8. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      637
      2057
    9. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      34
      1998
    10. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1985
    Aihe