mun tuttu lihoi 40 kiloa aloitettuaan skitsofrenialääkkeen. Olen tavannut tuttavani uusia tuttuja, jotka sairaalasta ja kaikki ovat liian lihavia. Siis aiheuttaako psykoosilääkkeet ruokahalun lisääntymistä?
Kuinka monella teist on liikapainoa
anumikkeli
22330
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 22
Vanhimmat
Kyllä! Tietäisitpä vaan miten paljon! Se syömishimo mitä niistä tulee ei ole tästä maailmasta! Siihen päälle monella nesteturvotus ja aika moni lääke käy vielä kilpirauhasen päälle ja sairastuttaa lopulta kilpirauhasen vajaatoimintaan, joka tunnetusti lihottaa koska normaali aineenvaihdunta ontuu ja siirtyy säästöliekille!
Neuroleptit, erityisesti "uudemman sukupolven" (nimitetään myös epätyypillisiksi), aiheuttavat metabolian sekoittumisen, mikä johtaa mm. sokeriaineenvaihdunnan häiriöön, mistä taas seuraa lihoamista ja monille ennen pitkään diabetes. Olantsapiini on erityisen tunnetta diabetesriskistään. Lihoaminen tapahtuu vaikka ruokavaliota ei muutettaisi, mikä on tärkeä ymmärtää.
On myös lääkkeitä jotka eivät lihota. Vaikkakin ne yleisimmät aiheuttavat juurikin edellä mainittuja asioita (kilpirauhasen tuhoutumisesta en tiedä).
Yksi terveydenhoitaja tai joku vastaava tuolla yhdessä toisessa ketjussa sanoi, että kaikki psyykelääkkeet vaikuttavat monin eri tavoin lihottavasti, tätä ei vain haluttaisi myöntää. En sitten tiedä tästä enempää. Luulisi tosiaan, että hänen työsarkaansa, kun on ennaltaehkäisy, hänkin näkee työssään paljonkin ihmisiä, joilla on psyykelääkitys. Yritä siinä sitten enneltaehkäistä ihmisten sairauksia, kun ne syö tämmöisiä mömmöjä! Lihominen kun harvemmin on edes se vaarallisin tai vaikein sivuvaikutus psyykelääkkeestä.
Mirtazapin saa järkevänkin ihmisen vetämään Fazerin sinistä kuin näkkileipää.
Zeldoxilla on juurikin päinvastainen vaikutus, painoni putosi sen aikana. Mutta ketiapiini lihottaa ainakin ja olantsapiini on kaiketi pahin tämän tiimoilta.
No miksi sitten ketiapiinia ja olantsapiinia määrätään, eikä kaikille zeldoxia?
Kumma juttu niin halutaan saada ihmiset lihaviksi läskipalloiksi ja sitä myöden sairaiksi sokeritautisiksi.
Ihmiset lihotetaan ihan tarkoituksella psyykenlääkkeillä, jotta sitten saadaan määrätä kolesterolilääkettä ja sokeritautilääkettä niin kuin verenpainelääkkeitä jo nuorille psyykenlääkkeiden käyttäjille. Lääketeollisuus kiittää lihottajia.
Lihottajalääkärit saavat suuret rahat ja potilas lopulta menehtyy lihavuuteensa. Vaikka kuinka söisi verenpainelääkkeitä, kolesterolilääkkeitä ja sokeritautilääkkeitä, niin lihavuus tappaa aina ennenaikaisesti. Piste!
Lääkäreitä on niin moneen junaan ja useimmat heistä kokevat masennuksen niin kuoleman vakavana juttuna, että ajattelevat, että on kai parempi, että potilas on läskipallo kuin masentunut.
Ja kyllähän se masentuneena meneekin niin.
On päättämässä päiviään ja tekisi mitä vain, että se toivottomuus loppuisi.
Miksi lääkäri ei löisi samalla iskulla kaksi kärpästä?
Kun ihminen on liika lihava, sairastuu paljon todennäköisemmällä syyllä diabetekseen ja esim. verisuonitauteihin.
Tähän aletaan tietenkin määräämään uusia lääkkeitä.
On tärkeää saada potilas heikkoon kuntoon ja mielellään jopa pois elävien kirjoista, jotta yhteiskunnalla on varaa pyöriä.
Kyllä lihoin kun aloitin mielialalääkityksen mutta vaihdoin myöhemmin lääkettä joka ei niin paljoa syötättänyt ja onnistuin laihduttamaan niin että sain myös ne diabeteslääkket pois. Eli kaikki lääkkeet ei syötätä yhtä paljon.
80kg--> 103 lihotti olantsapiini 2kk sisällä. Kolmen kuukauden osastojakson jälkeen laihduin taas tuohon 80 kovaa fyysistä työtä tekemällä 8h päivässä. Läskit kyllä lähtee kun tarpeeksi hiki lentää töissä.
Käytän olantsapiinia, mutta en ole lihonut lainkaan se takia. Mulla on taipumus verensokerin nousuun ja siksipä käyn välillä sokerirasitustesteissä ynnä maksakokeissa.
Nyt pitäis aloittaa mirtatsapiini ja yhtään ei kyllä kiinnosta juurikin tuon painonnousun takia. Ja siksikään, että en enää jaksa uskoa minkään lääkkeen mua auttavan.
Ruokahalun lisääntyminen kertoo siitä, että psyykenlääke vaikuttaa mielihyväkeskukseen.
Miksi ette aktivoi itseänne sellaisilla tekemisillä, jotka lisäävät aivojen mielihyväkeskusta?
Pitääkö ollaniin hemmetin laiska ja ottaa se psyykenpilleri ja löhöä läskien kanssa vuoteessa. Sitten odottaa löhöen terapiakertaa. Ei voi olla totta tämän maailman ihmisten kanssa. Löhötään, löhötään ja sitten vaan puolustellaan laiskuutta ja tupakanpolttoa skitsofrenialla. Huh,....
Voi vitun idiootti, luitko omaa viestiäsi lainkaan? Ne lääkkeet nimenomaan vaikuttavat sinne mielihyväkeskukseen niin, ettei mikään tekeminen tuota mielihyvää.
Noh noh, älä nyt suutu vaikka ei se kivaa olekaan kun lihavia ihmisiä yritetään patistaa.
Se on vähän sama asia kuin että jollain ei ole kanssasi samat arvot ja väen vängällä pakotetaan sitten arvostamaan samoja arvoja.
Ei pidä suuttua, vaan ymmärtää näitäkin.
Minun mielestäni tuollaiset kommentit juuri osoittavat vähän ihmisen yksinkertaisuutta, kun sanotaan tyyliin, että: Asiahan on näin yksinkertainen, miksi et tee niin?
Se on kuin lapsen suusta. Tulee tunne, että : No niinpä, niinpä. Miksihän?
:D
Omalääkärini on aiemmin ollut vähän huolestunut painostani. Olisi pitänyt vähän tiputtaa. Kun sain lääkityksen, ei pelolla lihoamisesta ollut enää mitään merkitystä. Syöt nyt vaan ne lääkkeet, totesi lääkäri(t).
Söin ne lääkkeet. En lihonut. Päätin, että nämä lääkkeet eivät minua pöhötä.
En voinut paremmin. Lopetin ne lääkkeet. Nyt olo on normalisoitumassa.
Kaikki skitsot ei oo lihavia!
Vaikka oliskin, se olisi psykiatrien syytä, koska myrkyttävät niillä aineenvahduntaa haittaavilla neurolepteillä. Ei tässä kukaan "skitsoja" oo syyttämässä.
Pakko kommentoida.Itse käytän unettomuuden hoitoon ketipinoria 400 mg ja peratsinia 8 mg ja olen laihtunut 30 kiloa näiden aloittamisen jälkeen.Mittani ovat 167/60 ja olen nainen.Johtuuko laihtumiseni siitä että lääkkeiden käyttö on aina iltaisin?En käytä muita lääkkeitä.Miksi en ole lihonut vaikka käytän psyykelääkkeitä?
Koska ihmiset on erilaisia. Useimmat lihoavat. Tai ehkä sulta on lähtenyt lihasmassaa. Sekin on huono asia, vaikka paino pysy samana. Seuraa rasvaprosenttiasi.
Kun multa on lähtenyt vyötäröltä n. 35-40 senttii niin eihän se kaikki sentit voi olla lihasmassaa?Olen ollut lapsesta asti ylipainoinen ja laihduttanut vasta muutaman vuoden.En ole mikään pyykkilautavatsainen koska löysää nahkaa löytyy ja sit en ole saanut liikunnalla pois.Ja leikkaukseen en menisi ja siihen ei kyllä olisi tuloillani koskaan varaakaan.Olen kyllä tyytyväinen tämän hetkiseen painooni kun vertaa että mainitsemani sentit on lähteneet vyötäröltä.Mutta kyllä tiedän että ihmiset ovat yksilöllisiä.Tässä ketjussa vaan yleistettiin psyykelääkkeitten lihottavan.
Lihoin neurolepteilla nelisenkymmentä kiloa. Laihdutus oli erittäin vaikeaa ja yleensä laihduin annoslaskun jälkeen. Kun sain jättää lääkkeen pois, laihduin kuukaudessa kuusi kiloa. Tällä hetkellä syön enemmän kuin lääkkeen aikana enkä ole lihonut.
Kuitenkin luulen, että joku joskus niitä tarvitsee. Varmaan itsekin joudun niitä joskus taas syömään. Kunpa silloin saisi edes jotenkin inhimillistä kohtelua. Valitettavasti jotkut lääkärit eivät tunnusta psykootikkojen ihmisarvoa. Minulle parhaimmillaan syötetty kolmea neuroleptia päällekkäin.
Vapaassa maassa lääkärit ei "anna lupia" käyttää tai olla käyttättä mitään.