Miksi sähkön siirtoa ei voi kilpailuttaa?
Tapaus Caruna, jonka uusia siirtohintoja ei tiettävästi ole vielä edes ilmoitettu asiakkaille (ei ainakaan meille), panee miettimään, että eikö tuota päätöstä siitä, että sähkön siirtoa ei voi kilpailuttaa, voisi muuttaa? Julkisuudessa esitetyt perustelut sille, miksi moinen päätös tehtiin, ovat hatarahkot. Voihan sähköenergiankin kilpailuttaa, vaikka asuisi toisessa kolkassa maata, kuin missä sähköenergian myyjä toimii. Silti sähkö tulee samasta paikasta omaan keskukseen, kuin mistä se tulisi, vaikka myyjä olisi Lapissa. Eikö siirron kohdalla tilanne ole sama?
Lainsäädännöllä on nykyään säädetty se, missä kunnossa sähköverkon kuuluu olla käyttöalueella. Mitä väliä sillä enää on, mikä firma siirron laskuttaa? Saattamalla sähkön siirto kilpailun alaiseksi tapaus Carunan kaltaiset ökyahneuden sanelemat hinnankorotukset voitaisiin ehkä tulevaisuudessa välttää ja sähkön siirron hinnoittelu palaisi oikealle tasolleen.
Miksi sähkön siirtoa ei voi kilpailuttaa?
Siirtomyöskilpailtavaksi
2
93
Vastaukset
- baertutu
Sähkönsiirtoyhtiö omistaa ne kaapelit joita pitkin sähkö tulee sinne sinun mittarillesi (sekä sen itse mittarin). Harvalle tulee edes mieleen istua VR:n junaan ja alkaa vaatia että saisi maksaa matkasta Onnibussille koska se on halvempi.
- voi.ziizaz
Ööh, koska esimerkiksi Carunan verkkohinnat Espoossa ovat kalliita, niin sinä lopetat kotiisi tulevien sähkökaapeleiden käytön ja alat maksaa vaikka Kajaanissa sijaitsevien kaapeleiden käytöstä? Niinkö?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2471836- 951832
- 911393
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!691077Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si12975Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46951Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38938- 47938
- 46892
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika39875