Home Premiumin uudelleenasennus (OEM)

apua.toivoisin

Toivoisin asiallisia neuvoja asian tuntevilta.

Minulla on tietokoneessa Home Premium-käyttöjärjestelmä, alkuperäisenä oli kun koneen kaupasta ostin, ja haluaisin sen asentaa nyt täysin uusiksi, sillä kone on jossain määrin vioittunut eikä asenna päivityksiä, mikä taas estää joidenkin ohjelmien käytön jne.

Mukana ei tullut mitään asennus-levyä.

Onko jossain olemassa ns. palautus tiedosto? Miten homma toimii sitä kautta?

Vai täytyykö minun ostaa jostain Home Premium asennus-levy? Noita näyttää huuto.netissä olevan. Mistä tietää, että levy on OK käyttää? Että saa asentaa useammalle koneelle? Jos ostan levyn, minkä mukana tulee jonkinlainen aktivointikoodi/muu tuotetunnus, käytänkö sitä vai tuota koodia joka on tarrassa koneen kyljessä? Jos aiempi omistaja on käyttänyt levyä ja asentanut ja aktivoinut sillä käyttöjärjestelmän, toimiiko se vielä minulla?


Anteeksi hölmöt kysymykset, mutta en ole asioista aivan perillä ja haluaisin kuitenkin onnistua ilman ongelmia.

20

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äläpolleaisallekaki

      Meinaakkona että minä olen joku selvänäkijä koska et kerro koneesta mitään ja käyttiskin jää arvailtavaksi.
      Läppäreissä usein on palautusosio tai oston jälkeen tehdään palautuslevyt/tikku/tms.

      • Anonyymi

        "kone on jossain määrin vioittunut"
        Mitä paskaa, vaan vika on windowsissa, ei koneessa!


    • palautuksenhallinta

      Minulla sama Homeinen. Tein silloin alussa palautuslevyt. Mutta voi sen palauttaa kai tuon palautuksenhallinnan kauttakin, ilman levyjen tekoa.

      • Anonyymi

        Älä hyvä ihminen asenna enää windowseita!


      • Anonyymi

        Eikä mitään homehtuneita versioita.
        Windowsilla joutuu aina tyytyy johonkin rajoitettuun...versioon.
        Niin windowsin kuin ohjelmienkin osalta!

        Toisin on Linux mailmassa!


    • Googlaa koneen merkki ja recovery. Päivitysongelmat tosin voi usein ratkaista kevyemminkin.

      https://www.youtube.com/watch?v=5r-h5CMJp_A

      Jos koneesi on kovin vanha, kannattaa ladata service pack erikseen valmiiksi ja asentaa se suoraan. Muistathan varmuuskopiot. Prosessissa omat tiedostot voi hävitä. Muista myös kaikki piilotettu data (kirjamerkit ym,) josta et tiedä missä se on tallennettu.

    • recovery_toimii

      "Mukana ei tullut mitään asennus-levyä.

      Onko jossain olemassa ns. palautus tiedosto? Miten homma toimii sitä kautta?"

      Nyt kävi köpelösti. Minulla ainakin OEM Premium version käyttöönoton jälkeen ITSE piti huolehtia varmuuslevykkeiden polttamisesta.
      Koneeni oli Toshiba läppäri jossa oli tätä varten "recovery" ohjelma. Tähän polttoon kului 2 kpl DVD-levykkeitä. Näitä levykkeitä tuli käyttää ongelmien ilmaantuessa.

      Se OEM-Premium versio makaa kiintolevyn osiolla ja toivottavasti et ole tuota osioita tuhonnut. Toshibassa se oli kiintolevyn osioilla D: jossa oli alihakemistona Toshiba.
      Tuolta osiolta se Windows otettiin käyttöön ja asennus tuli kiintolevyssä osiolle C: mikä on tavallisin Windowsin osio.

      Jos tuo osio on tuhoutunut edessä on sitten kokonaan uuden asennuspaketin hankinta.
      Ne Windowsin käyttöönotto ja asennusohjeet olisi ollut syytä lukea ja suorittaa ITSE se tarvittavien DVD-varalevykkeiden poltto.
      Asennuslevykkeitä ei enää tule kaikkien koneiden mukana vaan tämä PITÄÄ hoitaa ITSE käytöönotto vaiheessa. Käyttöönottoasennuksen jälkeen on HETI välittömästi suoritettava tämä levykkeiden poltto.
      Ethän tätä unohtanut?

      Nyt sinun pitää ensimmäiseksi varmistaa se ettei kiintolevyn osio jossa Windowsin "asennuspaketti" on ei ole vauroitunut. Jos se on kunnossa niin kyllä sieltä pitäisi uudelleen asennus onnistua. Seuraa tietokoneesi ohjeita.
      Jos uusasennus onnistuu suorita sitten välittömästi näiden DVD-varalevykkeiden poltto. Näillä saat koneesi käynnistymään jos kiintolevy sekoaa tai vaurioituu.

      Toshiba koneessa tuo recovery ohjelma toimi hyvin. Se tuotti boottaavat käynnistyslevykkeet varalle. Nämä sisälsi myös tarvittavat Toshiban omat ajurit.

      • hallitse_termit
        opettele-termit kirjoitti:

        DVD-levy
        https://sa07elaite.wikispaces.com/file/view/25.jpg/136565643/230x230/25.jpg
        Levyke
        http://papunet.net/sites/papunet.net/files/kuvapankki/levyke.jpg

        Opettele sinä tunnistamaan kunnon käyttöjärjestelmä. Ja koeta tajuta edes aprillipäivän lähestyminen.

        Kas kun et lisännyt levyjen joukkoon perinteistä vinyylilevyä jota myös äänilevyksi on sanottu.
        Ja ryhdypä luokittelemaan mihin levyjen joukoon panet autojen levypyörät joita myös vanteiksi sanotaan.


    • Jos sinulla on alkuperäinen käyttöjärjestelmän lisenssitarra koneessa vielä tallella ja luettavassa kunnossa, niin voit ladata Windows 7 asennus DVD (ISO) seuraavalta sivulta, siinä kysytään jossain vaiheessa sitä avainta:

      https://www.microsoft.com/fi-fi/software-download/windows7

      Toinen vaihtoehto on asentaa (päivittää) Windows 10:
      https://www.microsoft.com/fi-fi/software-download/windows10

      10 päivitys lienee helpompi ja todennäköisesti suurin osa ajureista tulee automaattisesti ilman eri latauksia.

      • Buahhahhhahahhahah

        No kuka pilaisi seiskansa jollain kymppi sonnalla?
        Ei kukaan ;D


    • Selvännäkijäkö

      F11 on yleensä palautus

    • Asennus pitäisi tehdä samalta medialta mistä se on asennettu. Eli mukana pitäisi tulla levy tai palautusosio.

      Asennus ei välttämälttä onnistu toisella asennusmedialla.

      • Anonyymi

        Älä taas jauha paskaa, asennus onnistuu muullakin asennusmedialla ja aktivointi sillä koneen mukana tulleella koodilla. Minulla on asiasta omakohtaisia kokemuksia, useitakin olen asentanut (tässä ilmeisesti kyseessä Windows 7) aoikanaan Microsoftin sivulta ladatulla tiedostolla josta tein asennuslevyn ja netistä ostamallani asennuslevtllä ja aina on onnistunut asennus sekä päivitykset toimineet. Nyt viimeisten kuukausien aikana ei ole ollut tarvetta asennella enkä tiedä tämän hetkistä tilannetta Microsoftin tilantesta mutta aikaisemmin on ponnistunut joten M-kar pidä noi perättömät huuhaa paskanjauhannat pois näistä ketjuista kun niissä harvoin on mitään todellista ja oikeaa tietoa


    • ihanasiallisesti

      Ihan ensimmäiseksi ota usb-jööti ja tunge se lataajan hanuriin. peilisä löytyy se rölli.

      • Anonyymi

        Jos sulla on lisenssinumerot/kirjaimet niin voit ladata englanninkielisen version jos kiinnostaa....toimii ok olen itse ladannut pari kertaa ja polttanut DVD:lle sekä tikkuun.
        Ilmoita jos haluat niin laitan linkin.


    • Anonyymi

      Rautalangasta asiaa.....!!!
      Se koneessa oleva aktivointikoodi on se millä sinun pitää asennus aktivoida ja hankkia jostakin asennuslevy niillä homma pitäs pelata.
      Täällä kirjoitellaan ja puhutaan paljon asian viertestä varsinkin tuo M-Kar kaikkea ei kannata uskoa. Jos sinulla un tuttavissa tai kavereissa sellaista joka olisi asiasta hieman perilla kysy häneltä lisäneuvoa. Monilla paikkakunnilla on esim. Kirjastossa tms. opastusta kannattaa tiedustella paikkakuntasi esim Kirjastosta

      • Anonyymi

        Eiköhän aloittaja ole ehtinyt saada kolmessa vuodessa asian järjestykseen.


      • Anonyymi

        Vastaisuuden varalle. Seiskan käyttäjiä on edelleen ja uusia/paluumuuttajia (ja Linuxiin pettyneitä,) tulee kun myynnistä poistuneita asennusmedioita aktivointikoodeineen saa melkein ilmaiseksi tai kun jossain vaihessa on seiskan tilalle asentanut uputtimen tai muun Linux-version ja tapellut sen oikkujen kanssa ja lopulta kyllästynyt.


    • Anonyymi

      Minulta katsosi systeemit koneen kovalevyn mukana. Microsoft asensi etäyhteydellä uudet softat. Toimii! Aikaa tosin on pari vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe