Ruostuuko 6 yhä?

Jakkare

Mietin 6:n ostamista, 5vuotta vanhan.

Ruostuuko se yhä pahasti? Vi bilägaren mukaan arvosana noussut 1:stä 2:een maksimin ollessa viisi. Eli huonoksi haukkuvat, mutta mikä on käytännön kokemus eteläisessä suomessa?

45

930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 235464

      Jos luet vähän enemmän niitä bilägare testejä niin huomaat että lähes kaikilla japseilla on tuo 2 arvosanana. Joten ei voi sanoa että Mazda ruostuu mitenkään erityisen helposti. Yhtä hyvin siinä kestää pellit kuin vaikka Toyotassa, Hondassa ja monessa eurooppalaisessa joilla on myös 2 arvosanana.

      Ja ne autot jotka saavat noista testeistä 5, kyllä nekin ruostuu lopulta eli ruosteelta ei olla turvassa edes Audilla tai Volvolla jotka usein pärjäävät hyvin.

      Ainoa tapa suojautua kunnolla on tehdä ammattilaisen luona suojaus. Esim Tectyl käsitelty Mazda kestää paremmin kuin Audi tai Volvo pelkällä tehdassuojauksella. Joten kaikkien autojen kohdalla kannattaa etsiä suojattua yksilöä tai suojauttaa itse jos on vielä hyvässä kunnossa.

    • Käytettysitikka

      Panee funtsimaan että miksi jappien (ruostearvosana vain 2) arvo ei putoa yhtä paljon kuin rellujen (ruostearvosana 5) putoaa. Eikä toisaalta saksalaisten moottorivikaistenkaan arvo pjtoa vaikka moottorin ystuhon mahdollisuus on selvästi suurempi. Niin jääräpäinen on essonbaarinmies.

      • 34663763

        No kun se pettävä tekniikka haittaa aika paljon enemmän kuin joku pieni ruostekupla takakaaressa. Ei käynnisty, jää tienvarteen, vikavalot palaa katsastuksessa jne... Eihän mazdojakaan ylensä tarvi hitsailla kuin vasta joskus 20 vuotiaana joten ruoste nyt on vain pieni esteettinen haitta eurooppalaisten tekniikkavikoihin verrattuna.

        Kun näkee tienvarteen sammuneita relluja tai vaikka keskelle ruuhkaista risteystä sammuneita bemareita (joita on nähty yllättävän usein tänä vuonna) niin kyllä mazdalla ajelee hymy suussa vaikka oliskin se pieni ruostekupla takakaaressa.


      • Markkinatonväärässä

        Höpöä. Hinta putoaa nopeammin kuin vaikka wolkkareilla - joissa nyt tunnetusti on monen tonnin hintaisia konevikoja ja vaihteistovikoja, ja nekin ruostuvat helpommin kuin Renault. Pikkuvikoja, no, en ole omistanut ranskalaisia mutta olen kokenut paljon pikkuvikoja VW:ssä eikä tyttiksellä muinoin ollut Toyota ollut yhtään ongelmattomampi. Luulen että markkinat on väärässä ja hinnat perustuvat ikivanhoihin uskomuksiin. Siksi VW ja Toyota säilyttävät hintansa ja ranskalaiset ei. Ja siksi seuraava autoni voi olla vähän käytetty ranskis.


    • mazdakuski

      Mul oli aijemmin 2004 vm. 6 mazda siihe tuli loppuaikana takakaariin ruoste pilkut.
      Sitte vaihdoin 2007 vm. mazdan ja ainakaa siit ei oo löytyny yhtään ruostepilkkua eli paranemaan päi.. ja saa ajella iloisella mielellä :)

    • Rustoffff

      Katoppa pohjaan jos vielä on...

    • M6_2011

      Vähemmän ruostuu kuin MK1 mutta suojata pitää silti. Kannattaa siis etsiä suojattu yksilö tai ainakin sellainen, joka on hyvässä kunnossa ja suojauttaa itse

      • osta.vaan.mazda

        Ei ruostu! V.2006 tehdas paransi ruostesuojausta. Itsellä vm.2007 Mazda6 eli 9 vuotias niin ei löydy ruostepilkkuakaan. Suojasin sen 3 vuotta sitten. Vahaan 3 kertaa vuodessa. Ei ainuttakaan vikaa ollut paitsi jarrupalat uusittu.
        Kannattaa tehdä suojaus!


      • 235235232
        osta.vaan.mazda kirjoitti:

        Ei ruostu! V.2006 tehdas paransi ruostesuojausta. Itsellä vm.2007 Mazda6 eli 9 vuotias niin ei löydy ruostepilkkuakaan. Suojasin sen 3 vuotta sitten. Vahaan 3 kertaa vuodessa. Ei ainuttakaan vikaa ollut paitsi jarrupalat uusittu.
        Kannattaa tehdä suojaus!

        Itsellä vm2003 Mazda6 eikä sekään ole ruostunut kun on suojattu ammattialisella. Tehdassuojaukset ovat lähes poikkeuksetta heikkoja, erillinen suojaus on se ratkaiseva tekijä.


      • osta.vaan.mazda
        235235232 kirjoitti:

        Itsellä vm2003 Mazda6 eikä sekään ole ruostunut kun on suojattu ammattialisella. Tehdassuojaukset ovat lähes poikkeuksetta heikkoja, erillinen suojaus on se ratkaiseva tekijä.

        Aivan! Ei se auton ruostesuojaus kuitenkaan maltaita maksa, itse maksoin 600 euroa ammattilaisliikkeessä.


      • Mazda6-06

        Nimenomaan. Ja ne huopaiset märättäjä lokasuojat kannattaa ehdottomasti vaihtaa muovisiin lokareihin.


    • Ranskanrautaeiruostu

      Mulla on perintönä "moniongelmainen" Laguna jossa - yllätys yllätys - tekniikka on kestänyt ja alapuolellakin ihan ehjät pellit.

      Ajattelin aikanaan kun sen sain että tuosta eroon niin pian kuin mahdollista ja joku kestävä tilalle. Mutta...ensinnäkään siitä ei olis saanut mitään, ja toisekseen, nyt seitsemän vuoden kohdalla arvostaa jo ruosteettomuutta ja sitä ettei isoja koneremppoja ole tullut. Ei millään pahalla japseja kohtaan, mutta Tiedän jo minkä otan Seuraavaksi.

      • 4566343

        Onnea! Mutta on noiden jälleenmyyntiarvo silti surkea kun roikkuvat vikatilastojen häntäpäässä.


    • KiintoisaVibilägare

      Varsin mielenkiintoista luettavaa tuo Vi bilägare. 2014 mazda 6 on noussut jo 3 pisteen tasolle.Ei toisaalta mikään ihme ottaen huomioon että juurikin vuosina 2014-2015 Mazda lisäsi roimasti suurlujuusteräksen määrää kaikissa automalleissaan,tämän takia uusissa Mazdoissakin onkin vähintään noin 50-60% suurlujuusterästä alustassa. Poikkeuksena MX-5 miata missä on enemmän alumiinia. Mazda CX-5 nousi pistesijalle 4 Vi bilägaren mukaan.

      • 234324523

        Ja samalla asteikolla ammattilaisen tekemä erillinen täydellinen ruosteenestokäsittely antaisi arvosanan 10. Kannattaa huomioida että vi bilägare vertaa vain tehdassuojauksia.


      • ihan_hyväkö

        Kannattaa huomata, että Ruotsin markkinoille Mazda teettää lisäsuojauksen. Ruostetestissä on tuo lisäsuojattu versio. Suomessa myytävissä taas ei ole lisäsuojausta.


    • vinkkiveijo

      Ei tarvii miettiä kun voit tutkia ostettavan auton alustan.

    • Mazda6-06

      Ruostuuhan ne, mutta sen takia ne kannattaakin ruostesuojata ja vaihtaa ne huopaiset lokasuojat muovisiin, kuten mekin teimme.

      • 5463

        Ei ne huopaiset lokarit ruostuta jos on suojattu alla. Omassa -03 kutosessa on vieläkin ne huopaiset mutta ei ruosteenpilkkuakaan niiden takana koska siellä on koteloaineet pinnassa. Rengasmelu vaan nousee jos vaihtaa ne huopaiset pois.


      • Mazda6-06

        No sehän on jokaisen oma asia miten tekee, mutta jos haluaa ottaa varman päälle niin laittaa sen suojauksen lisäksi ne muoviset lokarit jos raskii ostaa. Ei ne paljoo maksa eikä se sisämelu kyllä oo noussu paskan vertaa... että kyllä niistä enemmän hyötyä on ku haittaa.


      • Camry14

        Olet täysin oikeassa. Kyllähän nyt selvä järkikin kertoo sen että ei ne jatkuvasti litimärät huovat ole hyväksi auton metallipinnoille, oli ne vaikka kuinka hyvin suojattu. Vuoratkaa vitun idiootit vaikka koko autonne kauttaaltaan jollain saatanan viltillä jos se melutaso on se pääasia !!


      • 4364643
        Camry14 kirjoitti:

        Olet täysin oikeassa. Kyllähän nyt selvä järkikin kertoo sen että ei ne jatkuvasti litimärät huovat ole hyväksi auton metallipinnoille, oli ne vaikka kuinka hyvin suojattu. Vuoratkaa vitun idiootit vaikka koko autonne kauttaaltaan jollain saatanan viltillä jos se melutaso on se pääasia !!

        Onko hermot noin kireällä siitä rengasmelusta? :) Itse ainakin nautin huopalokarien hiljaisuudesta ja kuun pari kk sitten viimeksi kävin suojauttamassa, todettiin lokaripellit huopien altakin täysin ruostettomiksi kun on suojattu kunnolla ruosteelta.


      • Gli

        Ei edelleenkään ole paskan vertaa eroa siinä sisämelussa. Idiootit puolustelee jtn. huopaisia märättäjä lokareita.


      • SimpleFact

        Mazda 6 on minun kakkosauto ja Camryä käytän pääasiassa koska se on joka suhteessa parempi auto kuin mazda 6.


    • kolmea.en.osta

      Mazda, Honda tai Toyota.

      • 4636363

        Mikäs siinä jos tykkäät ruuvailla. Silloin ei ehkä noita kolmea kaikista vähävikaisinta autoa kannata ostaa. Tämä todistettu lukuisissa testeissä vuodesta toiseen koko 2000-luvun aikana.


      • Matuilija

        Netin Mazda-Ruoste kommenteissä puhutaan usein vanhemmista 2000-2008 autoista. Onko jossain oikeaa faktaa esim. 2010-2012 Mazda 6 suojaus- tai ruoste-ongelmista?


      • entinen_mazdailija

        Kyllä ne ovat nämä japanialaiset edelleenkin puutteellisesti suojattu korroosiota vastaan. Se on sikäli sääli, että teknisesti luotettavien autojen viimeistely jää asiakkaan kontolle. -Ehdotankin ostajia vaatimaan joko maahantuojaa tai myyntiorganisaatiota suojauttamaan uuden auton ennen luovutusta kaupan syntymisen ehtona, antaen ymmärtää, ettei kauppaa muuten synny.


      • CamryJaMazda6

        Ostakaa sitten jtn ranskalaisia ja saksalaisia paskoja niin se ruostuminen on pieni ongelma noiden autojen vikoihin verrattuna.


    • voivoivoivoivoi

      Ruostesuojaukset ei ole uuden auton ostajan murhe. Koska uuden auton ostaja ei yleensä pidä autoa kuin 3-4vuotta,jotkut ei sitäkään.
      Kysymys miksi massauttaa auton ja maksaa siitä 500-600ekee jota ei noteerata mitenkään kun menet taas vaihtamaan uuteen.
      Ja jos pidät sen neljä vuotta niin ei varmasti vielä ruosteet pukkaa pintaan. Se on eri asia jos aijot pitää autoa 15 vuotta.

      • Mz606

        Onpa kallista ruostesuojausta... itse selvisin 350 eurolla...


      • 436673

        On se siinä mielessä murhe että suojatusta Mazdasta ihan varmasti maksetaan käytettynä enemmän ja arvo säilyy paremmin. Erityisesti koska Mazdalla on ruostemaine, suojattu on moninkertaisesti helpompi myydä keskivertoa korkeampaankin hintaan ja autokauppiaat tietävät sen. Suojaamattomasta et saa mitenkään yhtä paljon kun myyt eteenpäin.

        Kannattaa käytttyjen ostajat aina vaati suojattua tai reilua hinnanalennusta jos ei ole suojattu. Suojaamaton on käytetyn ostajalle valtava riski joten älkää maksako suuria summia sellaisesta.


      • epäilenvahvasti
        436673 kirjoitti:

        On se siinä mielessä murhe että suojatusta Mazdasta ihan varmasti maksetaan käytettynä enemmän ja arvo säilyy paremmin. Erityisesti koska Mazdalla on ruostemaine, suojattu on moninkertaisesti helpompi myydä keskivertoa korkeampaankin hintaan ja autokauppiaat tietävät sen. Suojaamattomasta et saa mitenkään yhtä paljon kun myyt eteenpäin.

        Kannattaa käytttyjen ostajat aina vaati suojattua tai reilua hinnanalennusta jos ei ole suojattu. Suojaamaton on käytetyn ostajalle valtava riski joten älkää maksako suuria summia sellaisesta.

        No en yleensä puutu juupas ei keskusteluun, mutta olen elämäni aikana vaihtanut useita autoja 3-4v välein(uuteen), niin kukaan, EI koskaan ole kysynyt onko auto ruostesuojattu, monesti eivät vaivaudu kunnolla katsomaan uuden karheaa (3-4v)vaihtoautoa...en usko että on mitään oleellista merkitystä hyvitys hinnassa.
        Toki auto kannattaa ruostesuojauttaa jos aikoo pitää autoa pitkään, mut ei taatusti jos vaihdat 3-5v välein....


      • 464643
        epäilenvahvasti kirjoitti:

        No en yleensä puutu juupas ei keskusteluun, mutta olen elämäni aikana vaihtanut useita autoja 3-4v välein(uuteen), niin kukaan, EI koskaan ole kysynyt onko auto ruostesuojattu, monesti eivät vaivaudu kunnolla katsomaan uuden karheaa (3-4v)vaihtoautoa...en usko että on mitään oleellista merkitystä hyvitys hinnassa.
        Toki auto kannattaa ruostesuojauttaa jos aikoo pitää autoa pitkään, mut ei taatusti jos vaihdat 3-5v välein....

        En minäkään kauppiaana kyselisi sellaista, sittenhän joutuisin maksamaan enemmän autosta kun asiakas vaatisi lisää suojauksesta. Tietenkin kauppias tarjoaa suojaamattoman perushinnan, jos sattuukin olemaan suojattu, niin kauppias saa muhkean bonuksen kun voi myydä auton eteenpäin selvästi korkeammalla hinnalla.


      • epäilynivahvistui

        No tuskin uskot itsekkään mitä kirjoitat....kyllä hinta määräytyy paljolti iän ja km mukaan, enemmän saat jo vanhasta jos siinä on hyvät renkaat, väitän ettet sää massatusta autosta 100euroa enempää kuin ei massatusta vaikka kuinka tinkaisit....toki jos katsot ruostesuojaus liikkeen mainoksista niin.....


      • 52345423
        epäilynivahvistui kirjoitti:

        No tuskin uskot itsekkään mitä kirjoitat....kyllä hinta määräytyy paljolti iän ja km mukaan, enemmän saat jo vanhasta jos siinä on hyvät renkaat, väitän ettet sää massatusta autosta 100euroa enempää kuin ei massatusta vaikka kuinka tinkaisit....toki jos katsot ruostesuojaus liikkeen mainoksista niin.....

        Jos katsot vaikka 02-05 Mazda6 hintoja (muuten ok-kuntoisia, 200-250tkm) niin suojaamattomat ovat siinä 2500-4000e ja suojatut 4500-6000e. Ja suojatut häviää hyvin nopeasti myynti-ilmoituksista.

        Varsinkin herkästi ruostuvien japsien kohdalla puhutaan tuhansista euroista suojatun ja ei-suojatun välillä.


      • myyntipuheitavaan

        kuten aiemmin sanoin jos vaihdat 3-5v välein niin hyvityshinta ei ole kummoisempi oli sitten massattu tai ei.....
        Taas kun ennään yli 10v vanhoihin niin niidenhintaan vaikuttaa todella moni asia...
        "tuhansista euroista"....joko olet ruostesuoja liikkeen edustaja tai sit vaan muuten puhelet lämpimiä....


    • pohja.voileipäkeksiä

      Juuri massattu auto käytettynä epäilyttää koska massat on saatettu vetäistä suoraan ruosteen päälle tekemättä mitään pohjatöitä, siinä on sitten ruosteet suojattu ja saa massan alla piilossa lahottaa koko pohjan pilalle, karmea totuus paljastuu sitten kun läpiruostunut pelti alkaa murentua käsiin kuin voileipäkeksi...

      • efgagsae

        Riippuu siitä onko alle laitettu kotelosuojaa. Monen ruosteenestoaineiden ohjeissa sanotaan että kotelosuojaa voi laitttaa pintaruosteen päälle ja sen päälle voi laittaa massaa.

        Eli ei se pohja massan alla ruostu jos on ensin laitettu kotelosuojat alle. Ainoastaan massa suoraan pintaruosteen päälle aiheuttaa ruostumista massan alla.


    • GH6

      Auto ei ruostu jos sillä ajetaan eli palkit tuulettuvat. Valitettavasti ykköskopan kuutoset ovat näitä "ajan vain kympin vuodessa niin auto kestää loppuiän" ja mätänevät seisoessaan. Mulla oli pari GH-kuutosta, niissä ruostuvat osat ovat muovia, ei luulis olevan ongelmia enää. Takalokarien "huopa" oli ainakin noissa umpimuovia, jonka pyörän puoleinen pinta oli karhennettu huopamaiseksi. Kuivui hetkessä ajon jälkeen. Helmat ja etulokarin takaosa muovia. Joku trolli itkikin 2010 kuutosen helman ruostuneen puhki, joopa joo. Jacky saa maidon maistumaan ja Opel muovin ruostumaan...

      • Eipitäisiollaepäselvää

        Aika jännä juttu, jos väität kynnyksien olevan muovia.Onko se joku mopoauto.Siis pintapaneeli on muovia, mutta kyllä siellä ruostuva peltikotelo on takana, mutta jos ruostesuojattu, niin ei huolta huomisesta.Jokainen auto merkkiin katsomatta on uutena suojattava, mutta valitettavan usein niin ei tehdä.Nuo pisteytykset on yhtä tyhjän kanssa.Itselläni on uutena suojattu japanilainen ja aion ajella sillä pitkään.Vaihdelkoon muut autojaan vaikka joka vuosi, jos tekniikkakaan ei sen kauempaa kestä.


    • Q421

      Uutena(rekan lavalta) suoraan autosuojaamoon, joka pesee varastorasvat ym ja tekee Briliantt maalipinnankäsittelyn, penkkien lianeston ja ruosteeneston äänieristyskäsittelyllä. Tämän voi sopia autoliikkeen kanssa. Suojaamo toimittaa luovutuskuntoisen auton autoliikkeeseen. Autosuojaamo "tarjoaa" parit ensimmäiset autopesut, kun osaat tinkiä.

      • DasAuto20v

        Latin latia ei tarvitse "omaa rahaa" suojaukseen käyttää, pitää vaan osata tinkiä.
        Kierrän aina 2-3 Matukka liikettä, jotta saa ilmaisen suojauksen kylkiäisenä.


      • eaggsr
        DasAuto20v kirjoitti:

        Latin latia ei tarvitse "omaa rahaa" suojaukseen käyttää, pitää vaan osata tinkiä.
        Kierrän aina 2-3 Matukka liikettä, jotta saa ilmaisen suojauksen kylkiäisenä.

        Näin pitääkin tehdä, ei pitäisi olla loppukäyttäjän tehtävä tehdä autosta liikennekelpoisen suomen suolateille. Myyjä ja maahantuojan pitää maksaa sellaisen suojauksen että voi ajaa tiesuolassa, tehdassuojaus ei japseissa riitä tähän.

        Samoin käytetyssäkin kannattaa aina vaatia hinnanalennusta että saa edes vanhempaan tarkoitetun suojauksen teetettyä (noin 600-700e), jos ei pysäytä niin se ainakin hidastaa ruostumista jotta autoa voi pitää vielä useamman vuoden.


      • 88-35233

        700€ ja saat suojatun, äänieristyskäsitellyn auton. Kun raaskit vielä laittattaa siihen 3 vuoden kovavahakäsittelyn, niin voit olla varma että seuraavaan 6-7 vuoteen ei tarvitse ruosteesta puhua.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2091
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      81
      2000
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1347
    4. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      121
      1126
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      1067
    6. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      8
      1002
    7. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      170
      842
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      60
      770
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      59
      731
    10. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      237
      695
    Aihe