Tuossa vaihtaessani kesäpyöriä alle niin katselin renkaiden valmistusajankohtaa, talvirenkaissa oli 1212 ja pintaa 8mm, kesärenkaissa 3411 ja neljän millin luokkaa pintaa, ehkä menee tulevan suven.
Että miten on talvirenkaden suhteen, vieläkö menee monta vuotta.
Renkaiden käyttöikä
9
395
Vastaukset
- kumi_vanhenee
8 mm pintaa talvirenkaissa tarkoittanee, etteivät ole käytännössä lainkaan kuluneet. Mutta sehän ei tarkoita, että pitäisivät hyvin. Etenkin nastarenkaiden pito voi heiketä vähilläkin kilometreillä, kun nastat kuluvat pyöreäpäisiksi päälle tulee kumin kovettuminen.
Contin nastat olivat jo 3-5 vuotiaina aika liukkaat, vaikka pintaa 6 mm.
Contin kitkarenkaat pitivät hyvin 4 talvea, mutta sen jälkeen pito loppui kuin katkaisijasta kääntäen. Näissäkin pintaa vielä joku 5-6 mm. Nyt menossa 4. talvi Nokian kitkoilla, jotka eivät vielä osoita ryytymisen merkkejä.
Kesärenkaista sellaista havaintoa, että Contin suvikumit hiipuivat pidon suhteen hiljalleen 4 vuoden aikana. Lopussa pintaa oli enää 4 mm. Kyllä niilläkin olisi nuukapetteri vielä yhden kesän tiristänyt, mutta vesiliirtoa olisi saanut tosissaan varoa. Kun tämä tuntui jo 3. vuotenakin olevan jonkinmuotoinen vaiva. - 15plus16
Renkaiden ominaisuudet heikkenevät huomattavasti kumin vanhenetessa. 5 vuotta lienee jo kaikissa, parhaissakin, se ikä, jolloin viimeistään varsinkin talvirenkaat on syytä vaihtaa uusiin, vaikka eivät olisi erityisen kuluneitakaan.
Kitkat kyllä kuluvat nastarenkaita selvästi nopeammin ja menettävät pitokykynsä nopeammin, mutta ei muutamien vuosien vanhat nastarenkaatkaan vastaa alkuunkaan uusia. Nastojen pyöristymistä ei laadukkaissa nastoissa juurikaan ehdi tapahtua ennen 4-5 vuotta, jolloin jo muutenkin talvirengas on vaihtokunnossa kumin kovettumisen vuoksi. Nuo 1212- tavirenkaasi ei kyllä enää ensi talvena ole pitokyvyltään kummoiset, varsinkaan jos ne ovat kitkarenkaat.
Talvirenkaissa oleellista on hankkia laadukkaat ja suomalaiseen talveen tarkoitetut renkaat. Olipa sitten nastat tai kitkat. Jätän kyllä kaukoidän halvat renkaat, vaikka olisivat nastarenkaat ja kitkoista nyt puhumattakaan, ostamatta. Samoin nk keskieuroopan kitkat, jotka oikeastaan ovat vain sadekelin renkaita.
Kesärenkailla pitokyky ei ihan niin tärkeä ole, mutta kyllä niissäkin halpisrenkaissa ja laadukkaissa renkaissa selvää eroa on. Kesällä oleellista on jarrutuspito ja vesiliirto-ominaisuudet. Nuo 4-millin kesärenkaasi kannattaa ilman muuta vaihtaa uusiin.
Jos 1212-talvirenkaasi ovat kitkat, niin houkutus on tietysti suuri käyttää ne kesärenkaina. Kitkarenkaat kuitenkin kesärenkaina ovat suorastaan vaaralliset ja selvästikin huonommat erityisesti sadekeleillä kuin halpisrenkaatkin. Niiden heikkous on nimenomaan jarrutuspito. Taannoisessa testissä 120 km:n vauhdista pysäytykseen kitkoilla oli vielä noin 70 km:n vauhti, kun kesärenkailla oli jo auto pysähtynyt. 70km:n törmäyksessä tulee rumaa jälkeä. - 23523523452
Nyt meni juuri 10. talvi Kumhon Powergrip nastarenkailla. Uraa renkaissa 5-6mm ja ehkä 10 nastaa irronut yhteensä koko sarjasta. Valmistettu vuonna 2004 ja otettu käyttöön 2006.
Eihän noissa pito ole kovin häävi mutta mikä pakko siellä liikenteessä kilpaa on ajella? Rauhallisesti ajellessa sujui tämäkin talvi loistavasti. Lähinnä jossain mutkaisilla 80-teillä joutuu jäisissä mutkissa hidastamaan, muuten ei ole paljon edes alinopeutta joutunut ajamaan.
Toki 26v vanhassa madalletussa 626ssani on sen verran hyvä tuntuma tiehen madallusjousien takia että pidon menetyksen huomaa eikä synny suurempaa vaaraa. En välttämättä mitään uutta autoa sähköisillä ohjaustehostimilla, ABS-jarruilla ja mukavuuspainotteisella jousituksella uskaltaisia ajaa noin vanhoilla renkailla kun ei ole sitä tuntumaa tiehen.- kestääeipäkestä
No, etpä taida paljon autolla ajella. Kyllähän ne kestää jos ei aja. Normi autoilijalle tulee kilometrejä sen verran enemmän, että parin kolmen talven jälkeen on renkaat uusissa.
- 23523523452
kestääeipäkestä kirjoitti:
No, etpä taida paljon autolla ajella. Kyllähän ne kestää jos ei aja. Normi autoilijalle tulee kilometrejä sen verran enemmän, että parin kolmen talven jälkeen on renkaat uusissa.
Kyllä noilla kohta 40tkm täynnä. Kestää kun ei ole mikään tehokas auto, rengaspaineet aina kunnossa ja pyöränkulmat säädetty ja ovat jo vähän kovettuneet. Uusinahan ne renkaat kuluu kaikista eniten.
- köyhän_henki_on_halpa
Niin, uudessa renkaassa kumi on pehmeää ja kuluu nopeammin. Paljon ajavalla renkaat voi "sulaa" alle yhdessä vuodessa. Vaan jos ajoa tulee vain pari tkm vuodessa, kumi kovettuu vanhetessaan -> hops, tuloksena on juurikin tällaiset ikirenkaat, jotka ei enää jatkossakaan kulu yhtään mihinkään ja joissa nastat pysyy kiinni. Sitten kelpaa nuukapetterin paukuttaa henkseleitä, miten ajellaan hienosti "testivoittajarenkailla", ja "unohdetaan" mainita, että ao. testivoitto on vuodelta 2003.
Pito tällaissa on todella surkea - autolehdissäkin on näistä varoiteltu (jarrutusmatkat 50 % uuteen renkaaseen verrattuna tjsp.) mutta näillä ajavat penninvenyttäjät aina selittää ajavansa niin harkiten. Jep jep, liikenteessähän ei koskaan tule yllättäviä tilanteita.
Ja sehän on selvä, että näitä vaarallisen liukkaita renkaita lyötyy usein uusien kuskien tai vain pari tkm vuodessa ajavien pappojen autoista. Molemmilla ryhmillä taitaa olla vähän heikommissa kantimissa kyky arvioida renkaiden pitoa -> sitten vaan luotetaan sokeasti siihen, että nastat kun ropisee, niin kaikki on kunnossa. Jos tästä huolimatta tuntuu olevan liukasta, niin vika ei ole omissa renkaissa vaan huonossa tienpidossa - tietä ei ole suolattu tarpeeksi hyvin!
Paljon ajavilla taasen renkaat kuluu, mutku nämä kuvittelevat olevansa ylivertaisia rattimiehiä, joten kumit ajaa kaljuiksi vailla vaaraa. Kummasti vaan tuntuu huonot renkaat olevan kohtuu hyvin edustettuina kolariautoissa. Vaikka harvoin onnettomuuden aiheuttajaksi yksinomaan renkaita listataankaan.
- monenlaista
Minulla on vuonna 2000 alle pannut renkaat eli ajettu 16 talvea. Autolla pitää ajaa aina kelin ja renkaiden kunnon mukaan. Jokseenkin kaikki on ratin ja selkänojan välissä. Kolareita ei ole ollut. Vanhat renkaat on pikku juttu esim. siihen nähden että kesällä ajaa vesiurissa kovaa.
- pitäävaei
Ilmoittelehan milloin olet lähdössä liikenteeseen niin osataan pysytellä poissa tieltä.
- Hyvin.menee
Minä ajelen käytännössä joka päivä. Ja alla on viime vusituhannen renkaat. Takana miljoona kolaritonta kilometriä ja kymmenkunta maata. Kulutuspinta yhdessä renkaassa 1,8 milliä, muissa enemmän. Vaihdan sitten toisen kun menee 1,6 milliin. Nastat jo nypinkin siitä seuraavasta valmiiksi pois. Hyvin menee mutta menköön! Teinipojat vain itkevät kun ei raha riitä siihe rupiseen corollaraatoonkaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275