Haittavero nastarenkaille Norjan mallin mukaan
Norjassa ymmärrettiin jo kaksikymmentä vuotta sitten määrätä haittavero nastarenkaille niiden tiestölle aiheuttamien korjauskulujen vuoksi. Haittavero on ohjannut rengasvalintaa niin, että Oslossa kitkarenkaiden osuus on 90 prosenttia ja kaupunkien ulkopuolella ja pohjoisessa puolet autoista käyttää kitkarenkaita.
Norjassa vuoristoiset tiet ja nollan kahta puolta sahaava lämpötila tekee talviliikenteen olosuhteet paljon vaikeammaksi kuin meillä. Silti Oslon liikenneturvallisuus on paras pohjoismaiden suurkaupungeista. Norjassa kitkarenkaiden käytön lisääntyminen onkin vähentänyt talviliikenneonnettomuuksia. Katupölystä 50 prosenttia on nastojen aiheuttamaa vaarallista bitumi- ja kiviainespölyä. Nämä tiedot selviävät 2013 julkaistusta NASTA-tutkimuksen loppuraportista.
Meillä ongelma vain pahenee kun läpitalven sulia teitä ja katuja raaputetaan nastoilla hajalle.
Talvirengaskausi on 6 kuukauden eli 180 päivän mittainen. Pääteillä ja kaupungeissa tuosta ajasta ajetaan 90 prosenttia sulalle asfaltille. 10 prosenttia on kuivan lumen tai sohjoisen lumen kelejä, joissa kitkarengas on paljon parempi kuin nastarengas. Sitä rengaskauppiaan lupaamaa märkää jäätä ei tullut tänäkään talvena niin kuin ei 30:een aiempaan talveen, mitkä kalenteristani löytyvät.
Nastojen kuluttamien teiden, katujen ja pysäköintilaitosten urapaikkausten kustannukset ovat jotain 300 miljoonan euron luokkaa vuodessa. Sillä summalla voitaisiin palkata 2 000 poliisia vakituiseen työsuhteeseen. Sillä olisi suuri merkitys liikenneturvallisuuteen toisin kuin nastoilla.
Kun tuosta 300 miljoonan summasta lasketaan haittavero, joka kattaisi vuotuiset korjauskustannukset, saadaan haittaveron määräksi noin 300 euroa per rengassarja. Olettaen, että keskivertoautoilija ajaa renkailla kaksi talvea.
90-luvun loppupuolella kitkarenkaiden osuus oli jo 30 prosenttia ja suunta ylöspäin. Rengaskauppiaat myivät aktiivisesti kitkarenkaita ja argumentit olivat positiivisia. Mistä sitten johtuu, että talvirengasasiassa on menty taaksepäin?
Olisiko syy se, että kitkat osoittautuivat liian hyviksi. Ne kestävät ajaa tuplamäärän kilometrejä nasta- ja kesärenkaisiin nähden ja osa autoilijoista alkoi ajamaan niillä ympäri vuoden. Nämä seikat vähentävät rengaskauppaa ja kauppiaan tuloja. Niinpä kauppiaat siirtyivät takaisin nastojen myyntiin ja alkoivat vähätellä ja vääristellä kitkarenkaiden ominaisuuksia.
Nastarenkaiden aiheuttamat ongelmat, pölyhaitta väestölle, urapaikkausten kustannukset yhteiskunnalle on nostettava julkiseen keskusteluun. Hyssyttely ei enää riitä. Tarvitaan toimenpiteitä ongelmien korjaamiseksi. Haittaveron määrääminen Norjan mallin mukaan olisi paras keino vähentää nastarenkaiden osuutta. NASTA-tutkimuksessa on esitetty hyvä tavoite: 20/80. Nastarenkaat 20 prosentilla ja kitkarenkaat 80 prosentilla autoista
Nastavero Norjan tapaan
35
637
Vastaukset
- ihanpäinvastoin
Kitkat on kiellettävä lailla. Ajokortit kokonaan pois kitkakuskeilta. Ajavat päihtyneenä, huonokuntoisilla renkailla, aiheuttavat holtittomalla ajokäyttäytymisellä vakavaa vaaraa liukkaaseen keliin sopimattomilla renkailla ja ovat sitten osallisena suuressa osassa kuolonkolareita. Tämä on tutkittua faktaa. Ei mitään mutua.
Kaiken lisäksi nämä ääliöt kirjoittelevat tänne kännissä potaskaa renkaista. Löysät lamellit renkaissa löysyttävät päänkin.- TyhmäkinOletKuinSaapas
Näytäpä faktaa esim. siitä että kitkarenkailla ajavat ajaisivat päihtyneenä enemmän kuin nastoilla ajavat!! Kirjoituksesi on niin täyttä skeidaa ettet pysty tuomaan yhtään faktaa kertomistasi väitteistä. Vai yrititkö olla hauska ja tejdä aprillipilan?
- ihanpäinvastoin
TyhmäkinOletKuinSaapas kirjoitti:
Näytäpä faktaa esim. siitä että kitkarenkailla ajavat ajaisivat päihtyneenä enemmän kuin nastoilla ajavat!! Kirjoituksesi on niin täyttä skeidaa ettet pysty tuomaan yhtään faktaa kertomistasi väitteistä. Vai yrititkö olla hauska ja tejdä aprillipilan?
Kaikki nuo asiat käyvät ilmi selkeästi VTT:n tutkimuksessa jossa on selvitetty vakavien liikenneonnettomuuksien syitä. Lisäksi monet ajavat kitkoilla ympäri vuoden kun eivät viitsi vaihtaa renkaita kesäksi ja seuraavana talvena ajellaan sitten sileäksi ajetuilla renkailla kun ei viitsitä niiden kuntoa tarkistaa syksyllä. Samassa tutkimuksessa on selvinnyt, että jos kaikki käyttäisivät nastarenkaita kuolemaan johtaneet kolarit vähenisivät 89 %.
Näyttää siltä, että kitkat ovat pääasiassa sellaisten ihmisten valinta, jotka suhtautuvat muutenkin elämään hälläväliä meiningillä. Niitä " kyllä niillä selviää.." Kommentteja näkee täälläkin. Eli siis viis turvallisuudesta kumpahan jotkin renkaat pyörii alla. Pyyhe on jo heitetty kehään. Kitkoilla ajaminen on asennevamma. - Satuja_Kertoilet_Taas
ihanpäinvastoin kirjoitti:
Kaikki nuo asiat käyvät ilmi selkeästi VTT:n tutkimuksessa jossa on selvitetty vakavien liikenneonnettomuuksien syitä. Lisäksi monet ajavat kitkoilla ympäri vuoden kun eivät viitsi vaihtaa renkaita kesäksi ja seuraavana talvena ajellaan sitten sileäksi ajetuilla renkailla kun ei viitsitä niiden kuntoa tarkistaa syksyllä. Samassa tutkimuksessa on selvinnyt, että jos kaikki käyttäisivät nastarenkaita kuolemaan johtaneet kolarit vähenisivät 89 %.
Näyttää siltä, että kitkat ovat pääasiassa sellaisten ihmisten valinta, jotka suhtautuvat muutenkin elämään hälläväliä meiningillä. Niitä " kyllä niillä selviää.." Kommentteja näkee täälläkin. Eli siis viis turvallisuudesta kumpahan jotkin renkaat pyörii alla. Pyyhe on jo heitetty kehään. Kitkoilla ajaminen on asennevamma.Linkkiä siitä että kitkakuskit ajaisivat kännossä enemmän kuin nastarenkailijat minäkin haluaisin nähdä. Se että sinä netissä väität sellaista ei ihan riitä. Miks8 ihmeessä auton renkaat vaikuttaisi alkoholin tai päihteiden käyttöön??
- pakkohoitoon.vajakit
ihanpäinvastoin kirjoitti:
Kaikki nuo asiat käyvät ilmi selkeästi VTT:n tutkimuksessa jossa on selvitetty vakavien liikenneonnettomuuksien syitä. Lisäksi monet ajavat kitkoilla ympäri vuoden kun eivät viitsi vaihtaa renkaita kesäksi ja seuraavana talvena ajellaan sitten sileäksi ajetuilla renkailla kun ei viitsitä niiden kuntoa tarkistaa syksyllä. Samassa tutkimuksessa on selvinnyt, että jos kaikki käyttäisivät nastarenkaita kuolemaan johtaneet kolarit vähenisivät 89 %.
Näyttää siltä, että kitkat ovat pääasiassa sellaisten ihmisten valinta, jotka suhtautuvat muutenkin elämään hälläväliä meiningillä. Niitä " kyllä niillä selviää.." Kommentteja näkee täälläkin. Eli siis viis turvallisuudesta kumpahan jotkin renkaat pyörii alla. Pyyhe on jo heitetty kehään. Kitkoilla ajaminen on asennevamma.Vai että oikein 89 %. Jos kaikki käyttäisivät nastarenkaita ympäri vuoden, niin onnettomuuksia ei varmaan sattuisi lainkaan. Jopa rattijuopot pysyisivät tiellä kesälläkin kun käyttäisivät nastarenkaita. Voi olla että pakoloisongelmakin ratkeaisi, jos Somaliassa ja Lähi-Idässä käytettäisiin nastarenkaita.
- ihanpäinvastoin
Kyllä se tutkimus löytyy jos kiinnostaa etsiä. Mistäpä se sitten kertoo, että rattijuopolla on autossaan yleensä loppuun ajetut kitkarenkaat? Kumpi on seurausta kummasta? Eikö elämässä kiinnosta enää mikään ja on aivan sama mitkä kiekot autossa on ja sama onko kännissä vai ei. Vai pitääkö ryypätä niiden kitkojen takia? Kitkarenkailla ajaminen on asennevamma.
- Satuja_Kertoilet_Taas
ihanpäinvastoin kirjoitti:
Kyllä se tutkimus löytyy jos kiinnostaa etsiä. Mistäpä se sitten kertoo, että rattijuopolla on autossaan yleensä loppuun ajetut kitkarenkaat? Kumpi on seurausta kummasta? Eikö elämässä kiinnosta enää mikään ja on aivan sama mitkä kiekot autossa on ja sama onko kännissä vai ei. Vai pitääkö ryypätä niiden kitkojen takia? Kitkarenkailla ajaminen on asennevamma.
Minäkin voin väittää netistä löytyvän ihan mitä tahansa. Koska itse et kyseistä linkkiä esitä on täysin selvää että väitteesi on täyttä paskaa. Itse voit tietysti uskoa mitä tahansa mutta ilman todisteita väitteellesi voi vain nauraa.
- ihanpäinvastoin
Satuja_Kertoilet_Taas kirjoitti:
Minäkin voin väittää netistä löytyvän ihan mitä tahansa. Koska itse et kyseistä linkkiä esitä on täysin selvää että väitteesi on täyttä paskaa. Itse voit tietysti uskoa mitä tahansa mutta ilman todisteita väitteellesi voi vain nauraa.
Eipä tuollainen asennevamma ole oikein mikään naurun aihe. Se on todella otettava tosissaan. Päättäjien puututtava ongelmaan kovalla kädellä. Moiset kuskit on saatava pois liikennevirrasta muita vaarantamasta julkisen liikenteen käyttäjiksi. Kortit pois kitkakuskeilta.
En ole väittänyt, että tutkimus löytyy netistä, vaikka varmaan se myös siellä on. Kannattaa perehtyä tosiasioihin tutkimusten perusteella ennenkuin väittää omia mielipiteitään totuudeksi. ihanpäinvastoin kirjoitti:
Kaikki nuo asiat käyvät ilmi selkeästi VTT:n tutkimuksessa jossa on selvitetty vakavien liikenneonnettomuuksien syitä. Lisäksi monet ajavat kitkoilla ympäri vuoden kun eivät viitsi vaihtaa renkaita kesäksi ja seuraavana talvena ajellaan sitten sileäksi ajetuilla renkailla kun ei viitsitä niiden kuntoa tarkistaa syksyllä. Samassa tutkimuksessa on selvinnyt, että jos kaikki käyttäisivät nastarenkaita kuolemaan johtaneet kolarit vähenisivät 89 %.
Näyttää siltä, että kitkat ovat pääasiassa sellaisten ihmisten valinta, jotka suhtautuvat muutenkin elämään hälläväliä meiningillä. Niitä " kyllä niillä selviää.." Kommentteja näkee täälläkin. Eli siis viis turvallisuudesta kumpahan jotkin renkaat pyörii alla. Pyyhe on jo heitetty kehään. Kitkoilla ajaminen on asennevamma.Ei 89% aja kitkoilla!!!!
- lueuudestaan
autoilija kirjoitti:
Ei 89% aja kitkoilla!!!!
Ongelmia luetun ymmärtämisen kanssa?
- Tuolle_säälittävälle
Ihanpäinvastoin on oikea änkyrä. Työssä menee huonosti, vaimo pettää, ellei ole jo jättänyt. Eräänä päivänä mies saa saman oloiselta toiselta änkyrältä kunnolla turpaan.
Tuo asennevamma kertoo kirjoittajan saaneen koko elämänsä siipeen muodossa tai toisessa. Kirjoittaa todellisuudessa päinvastaisesta, mitä antaa ymmärtää. - nastoitta
ihanpäinvastoin kirjoitti:
Kaikki nuo asiat käyvät ilmi selkeästi VTT:n tutkimuksessa jossa on selvitetty vakavien liikenneonnettomuuksien syitä. Lisäksi monet ajavat kitkoilla ympäri vuoden kun eivät viitsi vaihtaa renkaita kesäksi ja seuraavana talvena ajellaan sitten sileäksi ajetuilla renkailla kun ei viitsitä niiden kuntoa tarkistaa syksyllä. Samassa tutkimuksessa on selvinnyt, että jos kaikki käyttäisivät nastarenkaita kuolemaan johtaneet kolarit vähenisivät 89 %.
Näyttää siltä, että kitkat ovat pääasiassa sellaisten ihmisten valinta, jotka suhtautuvat muutenkin elämään hälläväliä meiningillä. Niitä " kyllä niillä selviää.." Kommentteja näkee täälläkin. Eli siis viis turvallisuudesta kumpahan jotkin renkaat pyörii alla. Pyyhe on jo heitetty kehään. Kitkoilla ajaminen on asennevamma.Se VTT:n tutkimus on pahempi valeuutinen kuin mitä itänaapuristakaan on koskaan tullut.
Tutkimuksen on tilannut Nokian renkaat/ Matti Morri. Morri on pahin manipuloija ja pelottelija talvirengasasioissa. Morri on kimpassa nastavalmistajien kanssa. Nastavalmistajilta menee bisnes jos nastojen käyttö vähenee. Tuo tutkimus menee samaan ryhmään kuin nokianrenkaiden muutkin testimanipuloinnit.
Oikean tiedon antava tilasto löytyy Vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilastosta. Sieltä saa tiedon esimerkiksi viimeiseltä kymmeneltä vuodelta tapahtuneista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista sen mukaan mitkä renkaat kolarin aiheuttajalla oli alla. Se on karua luettavaa nastoilla ajaville ! Nastarenkaiden osuus noina vuosina on ollut n. 75% mutta onnettomuuksissa kolarin aiheuttajilla 90% oli nastarenkaat. Vakuutusyhtiöiden tilasto on toteutunutta faktaa eikä mitään Nokian renkaiden ja Matti Morrin tilaamaa satuilua ja manipulointia. nastoitta kirjoitti:
Se VTT:n tutkimus on pahempi valeuutinen kuin mitä itänaapuristakaan on koskaan tullut.
Tutkimuksen on tilannut Nokian renkaat/ Matti Morri. Morri on pahin manipuloija ja pelottelija talvirengasasioissa. Morri on kimpassa nastavalmistajien kanssa. Nastavalmistajilta menee bisnes jos nastojen käyttö vähenee. Tuo tutkimus menee samaan ryhmään kuin nokianrenkaiden muutkin testimanipuloinnit.
Oikean tiedon antava tilasto löytyy Vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilastosta. Sieltä saa tiedon esimerkiksi viimeiseltä kymmeneltä vuodelta tapahtuneista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista sen mukaan mitkä renkaat kolarin aiheuttajalla oli alla. Se on karua luettavaa nastoilla ajaville ! Nastarenkaiden osuus noina vuosina on ollut n. 75% mutta onnettomuuksissa kolarin aiheuttajilla 90% oli nastarenkaat. Vakuutusyhtiöiden tilasto on toteutunutta faktaa eikä mitään Nokian renkaiden ja Matti Morrin tilaamaa satuilua ja manipulointia.Sinänsä uskottavanoloiset tilastot, mutta olisiko antaa linkkiä? Ilman sitä, uskottavuus on vähemmän kuin VTT:n tutkimuksella...
- dfgdgfdgdfgdgf
Kitka ovat äärimmäisen vaaralliset ja nostavat haitallista kitkapölyä ilmaan. Siitä kärsivät kaikki ihmiset. Mistä se johtuu että nämä kitkapellet eivät ymmärrä turvallisuuden päälle mitään ja haluavat aiheuttaa vakavia terveyshaittoja.
- MikäRengasPölyäTekee
Että mikä sitä katupölyä aiheuttaakaan????
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000487712.html - selvähommatämä
MikäRengasPölyäTekee kirjoitti:
Että mikä sitä katupölyä aiheuttaakaan????
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000487712.htmlKitkarenkaan lamellit nostavat katupölyn ilmaan. Pölyn aiheuttaa hiekka ja suola, jota on pitänyt kylvää tielle, että kitkoilla voi ajaa talvella. Eli syyllinen katupölyyn on kitkarenkaat.
- lääkäriin
”Ihanpäinvastoin”kannattaisiko sinun käydä
vaihtamassa lääkitys mikäli olet vielä hengissä.
- kitkaguru
Täyttä asiaa kirjoitat. Tämän aamun lehdessä oli juttua talvesta, mikä täällä etelässä kesti viime talvena n. kuukauden. Talvi alkoi joulukuun lopussa, mutta ensimmäisiä nastarengaskuskeja näkyi täällä etelässä jo syyskuussa ja lokakuussa hän oli jo täysi rapina päällä.
Eli suuri joukko ihmisiä on raapinut asfalttia jo puoli vuotta nastarenkailla, kun tästä ajasta muutamaa päivää lukuun ottamatta olisi pärjännyt kesärenkailla.
Milloikohan tähän hulluuteen tullaan puuttumaan, esim. aloittajan esittämällä tavalla?- pakkohoitoon.vajakit
Näinhän se on. Olisi mielenkiintoista tietää mistä on kyse. Ovatko nuo rouhijat mielisairaita vai vähä-älyisiä, vaiko jotain siltä väliltä? Jos täysijärkinen ihminen lyö ensimmäistä kertaa elämässään vasaralla naulaa seinään, ja lyö sormeensa, niin hän oppii siitä ja pitää sormiaan kauempana seuraavalla kerralla. Mielisairaat vajakit vaan eivät opi mitään, vaan joka syksy aloittavat rouhimisen hyvissä ajoin varmuuden vuoksi. Ja samat vajakit jatkavat rouhintaa pitkälle kevääseen , varmuuden vuoksi. Kyllä valtion tosiaan pitäisi asiaan puuttua siinä vaiheessa, kun huomataan etteivät vajakit kykene järkeään käyttämään, ja passittaa heidät pakkohoitoon.
- PsykTri
pakkohoitoon.vajakit kirjoitti:
Näinhän se on. Olisi mielenkiintoista tietää mistä on kyse. Ovatko nuo rouhijat mielisairaita vai vähä-älyisiä, vaiko jotain siltä väliltä? Jos täysijärkinen ihminen lyö ensimmäistä kertaa elämässään vasaralla naulaa seinään, ja lyö sormeensa, niin hän oppii siitä ja pitää sormiaan kauempana seuraavalla kerralla. Mielisairaat vajakit vaan eivät opi mitään, vaan joka syksy aloittavat rouhimisen hyvissä ajoin varmuuden vuoksi. Ja samat vajakit jatkavat rouhintaa pitkälle kevääseen , varmuuden vuoksi. Kyllä valtion tosiaan pitäisi asiaan puuttua siinä vaiheessa, kun huomataan etteivät vajakit kykene järkeään käyttämään, ja passittaa heidät pakkohoitoon.
Olet oikeassa. Pakkomielteinen, aggresiivinen yhden asian jatkuva käsittely kannattaa hoidattaa.
Hoito on aloitettava ennenkuin pakkomielteinen käy väkivaltaiseksi.
- Tutkittu-juttu
Eikö vieläkään mene perille että se asfaltti kuluu jokaisen renkaan alla, oli nastoja tai ei. Syy siihen löytyy suolasta ja hiekoitushiekatasta joka synnyttää hiekkapaperiefektin.
- kitkatkatkatpitkään
Mutta jos olet niin varma samanmääräisestä kulumisesta, otappa tarkkailuun jokin kohta (mieluummin monenlaisia kohtia) tiestä, ja katso paljonko kuluu jollain aikajaksolla, ja laske nastarenkaiden ja nastattomien määrä. Se antaa vähän viitteitä.
Paras vertailu on kun ajetaan joku tienpätkä vaikkapa tuhat kertaa nastarenkailla, ja toinen samanverran vain kitkarenkailla.
Tulet havaitsemaan ällistyttävän suuren eron kulumisessa!
Kun tiehen syntyy kulumisuraa, siihen kertyy sekaikki suolavesi, ja sitä kohtaa, missä on vesi, sitä moukaroi rekan rengas ihan eri teholla, kuin kuivaa tietä!
Mittauta vaikka VTT:llä, jos et muuten tajua! - NastaNiilo
kitkatkatkatpitkään kirjoitti:
Mutta jos olet niin varma samanmääräisestä kulumisesta, otappa tarkkailuun jokin kohta (mieluummin monenlaisia kohtia) tiestä, ja katso paljonko kuluu jollain aikajaksolla, ja laske nastarenkaiden ja nastattomien määrä. Se antaa vähän viitteitä.
Paras vertailu on kun ajetaan joku tienpätkä vaikkapa tuhat kertaa nastarenkailla, ja toinen samanverran vain kitkarenkailla.
Tulet havaitsemaan ällistyttävän suuren eron kulumisessa!
Kun tiehen syntyy kulumisuraa, siihen kertyy sekaikki suolavesi, ja sitä kohtaa, missä on vesi, sitä moukaroi rekan rengas ihan eri teholla, kuin kuivaa tietä!
Mittauta vaikka VTT:llä, jos et muuten tajua!Sinäkö olet tällaisen kokeen tehnyt kun viitteistä kommentoit? Istunut tievarressa renkaita kytäten.
Sitten päällystänyt tien ja ajattanut tuhat kertaa nastarenkailla. Taas uusi päällystys ja sama määrä liukkarikumeilla.
Olet aiemmilla kommenteilla antanut itsestäsi typerän ihmisen kuvan. Tämä lähentelee idiotismia.
- EhdotusA
Entäs jos laitettaisiin niin että saa ajaa kesä renkaila talvella, mutta silloin vakuutus on kalliimpi. alennetaan talvi nopeus renkaiden mukaan kesä nopeuksista, jos ajaa nastarenkailla saisi ajaa 75% kesänopeudesta. 15% kesärenkailla, ja kitkoilla 20%.
:D
Auto pitäisi katsastaa määrätyille rengassarja luokalle. jonka kukaan auton vakuutukset määräytyy ja auton verot.. - Ikikitisijä_palturoi
Hohhoijaa taas.
Nämä samat kymmeniä ellei satojakin kertoja esiintuodut sopivasti valitut väitteet tuosta kritisoidusta surullisenkuuluisastakin nastojen haittoja esiinkaivaneesta tutkimuksesta. Niitähän on kommentoitu niin monta kertaa ja oiottukin noita valikoituja väitteitä. Tutkimuksen tavoitehan yksiselitteisesti oli tuoda esiin vain ja ainoastaan nastojen haittoja. Ei liikenneturvallisuutta, ei nastoille vaihtoehtoisten menetelmien haittoja. Olisi kai ollut vähintäänkin outoa, jos niitä ei olisi löytynyt, kun kerran se oli tutkimuksen tarkoitus ja tavoite. Tutkimuksen rahoitus tuli niiltä tahoilta, joiden vastuulla on tiestön lyhyen aikavälin kunto eli vuosibudjettien laatijat. Heidän vastuullaan eikä budjeteissaan ei ole lisääntyneiden onnettomuuksien kustannukset, luonnon pilaantumiskustannukset, jne.
Oslossa turvallisuus ei parantunut, vaan heikkeni. Näin, vaikka tienhoitoon satsattiin huimasti lisää eli suolausta lisättiin, mekaanista liukkaudenpoistoa lisättiin. Näistä lisääntyneitä suoria kustannuksia ei tietenkään huomioitu, saati lisääntyneen suolauksen seurausvahinkojen kustannuksia.
Ilman pölymäärästä nastojen osuus on noin 2%. Hiekoituksen ja suolauksen osuus noin 12%. Tuo käsitteesi katupöly on tietysti suppeampi, määritelmää siitä en ole nähnyt missään. Koska sitä käytät, niin perustellusti voi uskoa sen olevan määritelty tarkoitushakuisesti siten, että nastojen aiheuttama osuus siinä on merkittävä.
Miksi vaahtoat vain nastojen aiheuttamista kustannuksista? Millä tavalla suolauksen haittojen kustannukset olisivat muka vähempiarvoisia? Nehän ovat varmasti nastahaittoja selvästi suurempia, vaikka syystä tai toisesta niitä ei olekaan juuri tutkittu. Tosiasiahan on, että suolauksen ja hiekoituksen tarve kasvaisi valtavasti, jos nastarenkaita ei olisi.
Oletko ajatellut, että kitkojen osuuden roima väheneminen voisi johtua siitä, että useat niitä käyttäneet ovat palanneet nastoihin. Minäkin olen näin tehnyt.
Yksiselitteisestihän on selvää nastojen paremmuus talvirenkaina. Yhtään testitulosta tai muuta selvitystä ei ole, jossa kitkat olisivat osottautuneet nastoja paremmiksi missään talviajan olosuhteissa. Ei edes tuossakaan väitteesi sohjokelissa. Tämäkin väitteesi on paikkansapitämätön, kun useimmat muutkin. Kitkarenkaat kuluvat reippaasti nopeammin kuin nastarenkaat, tämähän tuli selväksi vuonna 2010, kun käytettyjen nasta-kitka-vertailutestiin valittiin yhtä kuluneet renkaat. Ellen nyt ihan väärin muista, niin nastat olivat 4-vuotiaat ja kitkat 2-vuotiaat. Siis nastat kaksi kertaa vanhemmat kuin kitkat. Ja taas täysin paikkansapitämätön väite sinulta. Miten olisi, jos edes koittaisit olla edes hitusen rehellinen väitteissäsi?
Uusimpien nastarenkaiden haitat ovat vähentyneet murto-osaan muutaman vuoden takaisiin nastarenkaisiin verrattuna, mutta talvirengasominaisuudet parantuneet. Kehitys on siis ollut huimaa.- rangasasentaja
Voi poika sinua kun tietäisit millaisilla "nastarenkailla" suurin osa suomalaisista tuolla tienpäällä liikkuu, niin et vauhkoais yhtään näistä nastarenkaista.
Väitteesi tuosta että kitkarenkaan ostajat siirtyvät takaisin nastoihin on täyttä satua, nimittäin 16 vuotta olen rengasasentajan hommia tehnyt ja voin kertoa että on hyvin harvinaista että joku palaa takaisin nastarenkaisiin joka kerran on kitkat ostanut, ainakin meidän asiakas piirissä. - Ikikitisijä_palturoi
rangasasentaja kirjoitti:
Voi poika sinua kun tietäisit millaisilla "nastarenkailla" suurin osa suomalaisista tuolla tienpäällä liikkuu, niin et vauhkoais yhtään näistä nastarenkaista.
Väitteesi tuosta että kitkarenkaan ostajat siirtyvät takaisin nastoihin on täyttä satua, nimittäin 16 vuotta olen rengasasentajan hommia tehnyt ja voin kertoa että on hyvin harvinaista että joku palaa takaisin nastarenkaisiin joka kerran on kitkat ostanut, ainakin meidän asiakas piirissä.Se, että iso osa ajaa huonokuntoisilla renkailla, nastoilla tai kitkoilla, on aivan oma juttunsa eikä liity mitenkään tähän nasta-kitka-keskusteluun. Kitkatenkailla ajavatkaan eivät ole yhtään paremmin tämän asian osalta asennoituneita.
Kuljettajien asenteet eivät vaikuta renkaiden ominaisuuksiin.
Tuo arveluni nastarenkaisiin paluustahan oli kommentti aloittajan toteamukseen kitkarenkaiden osuuden kutistumiseen. Mikä muu syy siihen sitten voisi olla?
- kitkat.ymmärrettävät
Eihän Tojon paskoilla ynnä muilla halpisautoilla pysty ajamaan kitkarenkailla talvella kun jo kesärenkailla tekee kesällä tiukkaa pysyä oikeilla ajokaistoilla.
- ymmärtämätön
Mitähän tarkoitit? Voisit alkuun perehtyä Norjan auto- ja ajoneuvoverotukseen sekä automarkkinoihin.
- IdiootitRatissa
"Samassa tutkimuksessa on selvinnyt, että jos kaikki käyttäisivät nastarenkaita kuolemaan johtaneet kolarit vähenisivät 89 %."
Missä noin olikaan sanottu? Itse en usko kuin siihen, että mikäli 89% lopettaa autoilun, vähenevät kolarit saman verran.- järkeenkäypää
Selvä juttuhan tuo on. Äkkitilanteessa nastarenkailla varustettu auto pysähtyy nopeammin. Siinä kun kitkoilla lähtee henki niin nastoilla selvitään peltien oikomisella.
- Repaleidenvaihtoa
järkeenkäypää kirjoitti:
Selvä juttuhan tuo on. Äkkitilanteessa nastarenkailla varustettu auto pysähtyy nopeammin. Siinä kun kitkoilla lähtee henki niin nastoilla selvitään peltien oikomisella.
Siis muovien uusimisella...
- FullOfIdiots
järkeenkäypää kirjoitti:
Selvä juttuhan tuo on. Äkkitilanteessa nastarenkailla varustettu auto pysähtyy nopeammin. Siinä kun kitkoilla lähtee henki niin nastoilla selvitään peltien oikomisella.
Hyvä periaate. Juuri tuohon tosiasiaan kannattaa uskoa kuin betoniseinään. Kuljettajan tekemillä ajovirheillä ja valinnoilla ei ole paskankaan merkitystä. Vain rengas ratkaisee, ei mikään muu tehty valinta tai virhe.
- Luntametrejä
Norjalaiset sulkee teitä puoleksi vuotta lumien takia ja muutenkin siellä vuoristoalueilla on sitä lunta eikä jäätä aivan mahdottomasti.
- nastarunkkarit
Norjalla on talous kunnossa, öljy ja kala teollisuuden myötä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1337844- 565824
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa813302Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72953Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101688Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2091640Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3341360Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351182Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931179Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321091