Peugeot 508 rengasmeteli kummastuttaa.

Autokuumetta

Kuvittelin auton varsin hiljaiseksi, mutta ajeltuani koeajoa alkoi epäusko nousta pintaan. Renkaiden läpitunkeva jyrinä ei mielestäni kuulu tämän hintaluokan autoon.
Renkaat ovat Nokian talvirenkaat.

Onko tuolle metelille tehtävissä mitään? Jousikoteloiden massaus tai äänieristys tms?

Muutoin auto vaikuttaisi hyvältä.

26

1369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SekkaPuorsa

      Miten niin, tuon hintaluokan autoon? 508 ei liene mitenkään hinnaltaankaan verrattavissa ns. premium luokan autoihin, joissa oikeasti voi odottaa jonkinlaista hiljaisuutta.
      Keskiluokan hinta, keskiluokan meteli.

    • Toisinajelija

      Koeajoin viime vuoden huhtikuun lopulla keväänkarheilla teillä neljä farkkua: Peugeot 508, VW Passat, Volvo V60 ja M-B C. Kaikissa oli alla kesärenkaat. Koetin kuunnella rengasmelua oikein tarkalla korvalla, mutta en havainnut kummoistakaan eroa.

      Valinnan tein muilla kriteereillä ja päädyin takavetoiseen, vaikka minulla on takanani noin varttivuosisata 400-sarjan etuveto-Peugeoteilla (joihin olin ollut varsin tyytyväinen).

      Rengasmelunsa puolesta 508 ei eronnut mielestäni noista kalliimmista verrokeista epäedukseen.

      • MersumiesJJ

        Minä valitsin autoni uuden 508 ja käytetyn C-mallisen mersun väliltä. Tässä vertailussa Pösön kovat rengasäänet nousivat esiin kuin nenä päästä. Pösön rengasäänet ovat todella häiritsevän voimakkaat. Mersussa on käytetty kumipuslia ripustuksissa ja rengasäänet ovat sen mukaisesti varsin maltilliset.

        Valitsin 2012 C-mersun.


    • Pösö_on_huono

      Pösö 206 on romu. Ei ole huonoa itsetuntoa. Olen kokeillut ainakin kolmea Pösö 206:sta. Eivät toimineet. Niin paljon vikoja, että en viitsi alkaa luettelemaan niitä...

      • PateMarkkanen

        Romuja on monen merkkisiä. Kokeilepa vaihteeksi autoa. Niitäkin on monen merkkisiä. Yleensä ihmiset ostavat autoja, eivät suinkaan romuja. Tosin Peugeot on huonolaatuinen auto.


    • Maahantuontikieltoon

      Onneksi Peugeotissakin edes joku toimii kunnolla.

      Kaverin romua on ropellettu taas jokunen päivä, vaikka kielsin alunperinkin lyömästä käsiään sontaan.

      Peugeot hakkaa laaduttomuudessaan jopa italialaiset. Vertailukelpoinen lähinnä Talbot Horizonin ja Simcan kanssa.

      Hankkiiko näitä uutena joku muukin, kuin ummikko ämmät?

    • Mukavaakyytiä

      Minun Peugeotini on ainakin kesällä hiljainen, talvella nastojen laulu kyllä kuulji. Vaihdoin huijariNokiat protestiksi Misukoihin ja hiljeni kovasti.

      Valtavan hiljainen tuo 508 on vanhaan Aveeni verrattuna. Muutenkin miellyttää.

    • Klkj

      Sileällä asfaltilla Pösö508 on hiljainen, mutta karkeaksi kuluneella asfaltilla kovin jyristävä. Lisäksi poikittaiset saumat aiheuttavat poikkeuksellisen kovan jysähdyksen matkustamoon.

    • tuuliviiirirauhatonpöson

      508 farmarissa on kottikärryn renkaat korkealla profiililla ei paha rengasäänilleen ja em kompensoidaan alustan kolinoita ja kumahtelua, kottarin rengas joustaa ja eliminoi enimmät ryminät mutta 508 tuuliherkkyyteen ei kottikärryn renkaillakaan saa parannusta

      • Palvin

        Kyllä noi kottarin pyörät jyristää sen saatanasti, jos on karkeaa asfalttia. Ja sivutuuliherkkyyttäkin on. Kannattaa kokeilla Audin A4. Ei jyristä ja kulkee suoraan kelissä kuin kelissä.


    • lopetin_nastailun

      Nokian talvirenkaat tarkoittanee nastarenkaita. Niissä on yhteensä 760 nastaa, joten voi helposti uskoa että renkaat aiheuttavat paljon ääntä. Jos taas on nastattomat eli kitkat, niin auton tulisi olla hiljaisempi kuin kesärenkailla.

      • RauliV

        Toki juuri näinkin.

        Kuitenkin ihan tavallisilla Nokian kesärenkailla rengasmeteli nousee karkealla pinnalla sietämättömäksi. Ja nuo poikittaiset saumat jysäyttää tosi lujasti. Esim uudehko Passatti on kertaluokkaa hiljaisempi. Toki sileällä asfaltilla myös Pösö on tosi hiljainen.


      • Erimerkillinen_mies

        Minulla M-B C-farkku. Alla kesällä 225/50 R 17 Hankookit, talvella 205/60 R 16 Continental kitkat.

        Ei autoa mitenkään meluisana sovi pitää noilla suvigummeillakaan, mutta korkeaprofiilisemmat talvitöppöset pehmeällä kitkaseoksella tekevät siitä vielä astetta tai paria hiljaisemman! Eipä taida olla paluuta nastoilla rapisteluun.


    • dTimoJärvelin

      Ulkomaisissa testeissä on kritisoitu Pösö508:n ohjausta ja kovahkoa rengasmelua. Minäkin satuin omistamaan Peugeot 508 puolisen vuotta ja lotjamaisen tunnelman lisäksi karkealla asfaltilla jyristävä rengasmelu olivat syynä auton vaihtoon ja valitsin tällä kertaa uuden Mondeon.

    • HiljainenMenijä

      Peugeot 508 on todella vanha malli (julkaistu 2010) ja kohta uudistumassa täysin. Alla listattuna mitattuja melutasoja vuodelta 2010 ja silloin, kun Peugeot 508 ilmestyi, niin se oli keskivertoa hiljaisempi auto.

      Merkki Malli 50kmh 80kmh 100kmh 120kmh 140km/h

      Peugeot 508, 1.6 e-HDI 53.2db 61.2db 65.1db 66.5db 68.3db
      Mercedes C, 180 55.2db 63.5db 66.1db 69.1db 72.5db
      Skoda Octavia 1.6 TD 62.1db 66.2db 66.3db 67.db1 68.0db

    • Uuttaodotellaan

      Näkisin suurimpana ongelmana nuo huijarinokiat. Ne tekevät hiljaisestakin autosta meluisan.

      508 on tosiaan vanha malli. Olen aina tykännyt etenkin linjakkaasta farkusta mutta en ostaisi uutta ennenkuin uusi malli on lanseerattu ja testattu. Moni tilavaa Peugeotin tarvitseva lienee pæätynyt muuhun merkkiin tai hiukan halvempaan 308:n.

      PSA myy tällä hetkellä aika kivasti mutta sen pitäisi pikaisesti uusia sekä C5 että 508, niitä on saanut odotella jo vuosia.

    • LainioM

      Tuon Peugeot 508 hiljaisuus on mitattu tosiasia, mutta vain sileällä asfaltilla. Rapautunut karkea asfaltti rävähtää käsittämättömällä voimalla kuljettajan ja matkustajien korviin. Esim. Mersun C-mallissa karkea asfaltti antaa vain vähän lisämelua sileään asfalttiin verrattuna.

      Lisäksi Peugeotin hiljaisuus rikkoutuu häiritsevällä voimakkuudella tienpintojen poikittaissaumojen kohdalla.

      Peugeot 508 alustan suunnittelu ei ole oikein onnistunut.

    • Lastranskalainenauto

      Pösö on kallis auto, ostajalle, myyjälle ja huoltoliikkeelle. Kuudessa vuodessa uusi Peugeot muuttui paaliksi rautaa Kuusakosken laanilla. Syynä ennen aikaiseen romutukseen oli moottorin vikaantumisesta alkanut erilaisten seurannaisvikojen hallitsematon ryöppy.

      • KerroRohkeasti

        Mikä malli ja millä moottorilla?

        Mikä vika moottoriin tuli?


    • Mäkimaa

      Kukaan ei näköjään viitsi mainita miten paljon renkaiden nopeusluokka vaikuttaa meluun. Se viimeinen kirjain siellä pitkän numerosarjan lopyssa. Ainakin jos hankkii uusia renkaita kannattaa valita pienemmän nopeuden renkaat H tai V. Siitä ylöspäin W alkaa olla jo melko äänekäs, hieman tietenkin autosta riippuen. Itse olen aina ajanut hiljaisilla autoilla ja vaihtunet renkaat H-nopeusluokkaan.

      • HottilaP

        Tuo on kyllä totta, mutta ei poista Peugeot 508 alustan äänekkyyttä. Rengasmetelin lisäksi poikittaissaumat jysäyttävät voimalla läpi. Passat ja Mersu C vastaavan nopeusluokan renkailla on merkittävästi hiljaisempi, rauhallisempi ja vakaampi.


      • KatoppasTuota
        HottilaP kirjoitti:

        Tuo on kyllä totta, mutta ei poista Peugeot 508 alustan äänekkyyttä. Rengasmetelin lisäksi poikittaissaumat jysäyttävät voimalla läpi. Passat ja Mersu C vastaavan nopeusluokan renkailla on merkittävästi hiljaisempi, rauhallisempi ja vakaampi.

        passat ja mersu c on huomattavasti kalliimpia autoja kuin 508....

        miten on mahdollista että isommalla rahalla saa enemmän?

        verrataan vielä A8:iin niin saadaan vaikka minkälaisia eroja autojen välillä


      • KalleJurmu

        VW Passat ja Mese C ovat toki kalliimpia ja parempia autoja.

        Dacia ja Peugeot ovat halpoja ranskalais-merkkejä, joiden kohdalla pitää hyväksyä rajallisempi kestävyys ja puutteellisemmat ominaisuudet.


      • NiiNoJoopaJoo

        Ei mikään Dacia ole hintaluokaltaan kuitenkaan 508:n tasoa.

        Ja kyllä se niin on, kun ostetaan halvempia autoja, niin saadaan rajallisempaa kestävyyttä ja puutteellisimpia ominaisuuksia.

        Jos et ole vielä ymmärtänyt niin auto on aina kompromissi. Ensin määritellään jokin hinta tai kokoluokka ja sen jälkeen päätetään kustannukset, jotta se saataisiin vielä myytyäkin ihmisille.

        Katseleppa 15 vuoden ikäisiä autoja, huomaat että niihin on aika jättänyt kovin erilailla. Joku on ruostuttanut ovenreunat ja lokasuojan kaaret, jossakin on muoviosat vaalentuneet, jossakin hilseilee lakka maalipinnasta jne jne.

        Kun tarkkailet autoja jotka ovat edustaneet samaa hinta- ja kokoluokkaa uutena:

        Citroën Xantia
        Fiat Tempra
        Ford Mondeo
        Honda Accord mk3
        Hyundai Sonata
        Mazda 626
        Mitsubishi Galant
        Nissan Primera
        Opel Vectra
        Renault Laguna
        Seat Toledo
        Subaru Legacy
        Toyota Carina
        Volkswagen Jetta

        saatat huomata että peugeot valmistajana on saanut autonsa korin (joka on auton kallein, yksittäinen osa), kestämään käyttöä huomattavan hyvin. Sama pätee moneen muuhunkin asiaan kuin koriin, toki joissakin listan autoissa voi jokin osakokonaisuus olla paremmin, mutta monessa on asiat huomattavasti huonommin. Osaa listan autoista ei ole enää näkynyt vuosiin liikenteessä.

        Itseasiassa kun katson listan autoja niin kyllä tuossa listassa, tavallisella käytöllä, peugeot on noista Suomen olosuhteisiin vahvin valinta.

        Tietysti, jos aletaan vertaamaan kaksi kertaa saman hinnan maksaneisiin autoihin, BMW, Audi, Mersu, ja sieltä kokoluokka vielä suuremmaksi kuin mitä peugeot, niin onhan se selvää että sillä käytetyllä rahalla saa enemmän asioita.

        Olikohan tämä nyt riittävän selkeästi kerrottu, että enemmällä rahalla saa enemmän, vähemmällä saa vähemmän.


      • NiiNoJoopaJoo
        NiiNoJoopaJoo kirjoitti:

        Ei mikään Dacia ole hintaluokaltaan kuitenkaan 508:n tasoa.

        Ja kyllä se niin on, kun ostetaan halvempia autoja, niin saadaan rajallisempaa kestävyyttä ja puutteellisimpia ominaisuuksia.

        Jos et ole vielä ymmärtänyt niin auto on aina kompromissi. Ensin määritellään jokin hinta tai kokoluokka ja sen jälkeen päätetään kustannukset, jotta se saataisiin vielä myytyäkin ihmisille.

        Katseleppa 15 vuoden ikäisiä autoja, huomaat että niihin on aika jättänyt kovin erilailla. Joku on ruostuttanut ovenreunat ja lokasuojan kaaret, jossakin on muoviosat vaalentuneet, jossakin hilseilee lakka maalipinnasta jne jne.

        Kun tarkkailet autoja jotka ovat edustaneet samaa hinta- ja kokoluokkaa uutena:

        Citroën Xantia
        Fiat Tempra
        Ford Mondeo
        Honda Accord mk3
        Hyundai Sonata
        Mazda 626
        Mitsubishi Galant
        Nissan Primera
        Opel Vectra
        Renault Laguna
        Seat Toledo
        Subaru Legacy
        Toyota Carina
        Volkswagen Jetta

        saatat huomata että peugeot valmistajana on saanut autonsa korin (joka on auton kallein, yksittäinen osa), kestämään käyttöä huomattavan hyvin. Sama pätee moneen muuhunkin asiaan kuin koriin, toki joissakin listan autoissa voi jokin osakokonaisuus olla paremmin, mutta monessa on asiat huomattavasti huonommin. Osaa listan autoista ei ole enää näkynyt vuosiin liikenteessä.

        Itseasiassa kun katson listan autoja niin kyllä tuossa listassa, tavallisella käytöllä, peugeot on noista Suomen olosuhteisiin vahvin valinta.

        Tietysti, jos aletaan vertaamaan kaksi kertaa saman hinnan maksaneisiin autoihin, BMW, Audi, Mersu, ja sieltä kokoluokka vielä suuremmaksi kuin mitä peugeot, niin onhan se selvää että sillä käytetyllä rahalla saa enemmän asioita.

        Olikohan tämä nyt riittävän selkeästi kerrottu, että enemmällä rahalla saa enemmän, vähemmällä saa vähemmän.

        Listassa piti tietysti olla vielä Peugeot 406, johon noita muita vertasin.


    • Gthimottaa

      Hiljaisessa autossa kuulee hyvin. Niin kuulee myös rengasmelun. Monessa muussa autossa rengasmelu kuulostaa hiljaiselta kaiken muun melun joukossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1959
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1887
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1865
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1370
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1306
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1291
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe