Millä keinoin kestävyyttä 1,6HDI moottoriin?

Esanmoto

Onko asiantuntijoilla hyviä vihjeitä, millä toimenpiteillä saisi lisää käyttöikää ja kilometrejä 1,6HDI moottorilla varustettuun pököttiin?

Isäni ajeli 406 Peugeottiinsa, jossa oli 2,0 HDI-moottori, yli 512000km ilman koneen tai avausta. Siinä tavoitetta.

50

6900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paraspysyäerossa

      Öljyt pitää vaihtaa 10tkm välein ja öljypohja tulee irroittaa ja pestä jokaisessa öljynvaihdossa. Pösön öljypohja on muotoiltu niin, että öljypohjalle jää 5 mm:n paksuudelta kertynyttä metallipitoista likaa ja vanhaa öljyä.

      Tuo järjettömyys paljastuu, kun vaihdat moottoriin uudet öljyt ja tarkistat tikusta öljypinnan; uusi öljy on sekoittunut tuohon vanhaan likaiseen öljyyn niin, että uusi öljy on heti pikimustaa.

      • Anonyymi

        Paitsi, että ei jää 5 milliä. Pari milliä.


    • tietoajataitoa

      Normaalilla huollolla, eli vaihdat ne vähätuhkaiset öljyt 20 tuhannen välein. Mitään muuta ei tarvita, jos laitat tarkoituksella väärää öljyä (olkoon mitä vaan markkinoiden parasta mutta väärää) niin otat riskin moottorin kanssa. Itsellä on tuo moottori edelleen ja en aio tehdä yhtään mitään ylimääräisiä toimenpiteitä. Yksi sekopää tosin selittää täällä jatkuvasti että moottorit menee kaikki hajalle ynnä muuta soopaa. Itse perehdyin englannissa ilmenneisiin Ford ongelmiin ja vikana on todellakin turbon öljykierron paluuputken tukkeutuminen. Syynä oli mm. öljynvaihtovälin tuplaaminen tai väärät öljyt. Huomattavaa on että osa oli jopa hajottanut kaksi turboa kun uusikaan ei kestänyt paikoillaan tukkoisella putkella - ja huolto vaihtoi turbon kun kerta turbo oli mennyt rikki. Ennakoivaa huoltoa on siis vaihtaa turbon paluuöljyputki sellaiseen jossa ei ole sihtiä, joten se ei tukkeudu. Tällöin väärän öljyn aiheuttama moska kertyy öljypohjaan ja väärän öljyn palotulos tukkii hiukkassuodattimen jossakin vaiheessa.

      • Suosiellävetelätäällä

        Tuo ongelmia aiheuttava sihti kuuluisi ottaa pois muistaakseni ensimmäisessä huollossa. Sitä ei yleensä kuitenkaan poisteta. Poistaminen ei edes kuulu viralliseen huolto-ohjelmaan!?!

        Jos ostat uuden öljyputken, niin kuin turbon vaihdossa pitää tehdä, niin tuossa uudessa putkessa on kyseinen tukkeutuva sihti ja sitä ei huolto voi omineen mennä poistamaan.

        Tuo 20.000km on liian pitkä vaihtoväli. Toki se toimii pari ensimmäistä vuotta, mutta sitten kun FAP/EGR alkaa jossain vaiheessa temppulemaan tai suuttimien tiivistys pettää on moottori suureessa vaarassa.

        Tuo "soopa", että 1,6 HDI moottorit rikkoutuvat ennen aikojaan on valitettavasti täyttä totta huolto-ohjelmansa varassa.


      • 407HDI20

        Ensimmäinen ja viimeinen Peugeot. Samalla kertaa.


      • Korjaamonääni

        Se tukkeutuva sihti on kylläkin öljyn paineputkessa. Poistamalla tuon sihdin altistat turbon ennenaikaiselle kulumiselle. Jos et poista, sama lopputulos.
        1,6HDi on tuhoon tuomittu moottori jo piirustuslaudalla!


    • Monipjolistaajoa

      Eiköhän Nämä ole tojotrollien kierrättämiä ja toistamiseen juttuja enimmäkseen. Ne asuu netissä.

      Peugeotharrastajilla on oma palstansa jossa esiin tulleet ongelmat on juurta jaksain selvitelty ilman yaristeinien ja avepappojen väliintuloja. En ole siellä törmännyt mihinkään toistuvaan 1,6-dieselien hajoamiseen.

      Nähdäkseni modernit tehokkaat pikkuloneet vaativat säännöllisyyttä ja tarkkuutta öljynvaihdossa.

      Kone ja myös ne fappisysteemit toimii parhaiten monipuolisessa ajossa. Mikään vanha tai moderni auto ei tykkää sellaisesta päivittäisestä parin kilsan pyrähdyksestä. Kyllähän se kestää mutta yleensä kun näkee puolen miljoonan ajokilometrit autoja, on kilsat tulleet maantiellä.

      • TimppaTho

        Joo, samaa mieltä, että kaupunkiajoilla Peugeot on lyhytikäinen tekele. MB, VAG ja Toyota kestävät myös kaupunkiajoa hyvin, mutta Peugeot sen sijaan on mitoitettu kertaluokkaa heikommilla osasarjoilla.


      • Tyytyväinencitikisti
        TimppaTho kirjoitti:

        Joo, samaa mieltä, että kaupunkiajoilla Peugeot on lyhytikäinen tekele. MB, VAG ja Toyota kestävät myös kaupunkiajoa hyvin, mutta Peugeot sen sijaan on mitoitettu kertaluokkaa heikommilla osasarjoilla.

        Toki kaikki autot kestää kaupunkiajoa mutta minkään koneen elinikää ei varsinaisesti nosta sellainen että ajetaan kylmänä 2 km ja sitten illal 2km. Myös hiukkassuodatin voi sitten joskus vaatia vaihtoa.

        Peugeotin dieselit oli kyllä kestäviä jo silloin kun Toyota teki vielä pelkkiä kutomakoneita :)


      • EnIhanYmmärtänyt
        Tyytyväinencitikisti kirjoitti:

        Toki kaikki autot kestää kaupunkiajoa mutta minkään koneen elinikää ei varsinaisesti nosta sellainen että ajetaan kylmänä 2 km ja sitten illal 2km. Myös hiukkassuodatin voi sitten joskus vaatia vaihtoa.

        Peugeotin dieselit oli kyllä kestäviä jo silloin kun Toyota teki vielä pelkkiä kutomakoneita :)

        Toyota aloitti autojen valmistamisen 1936. Peugeot alkoi valmistaa dieselmoottoreita Indenor nimisen firman nimissä vuonna 1928.

        En vaan saata ymmärtää että mitä tekemistä tuolla on nykytilanteen kanssa.

        Applekin aloitti puhelimien valmistamisen pitkään nokian jälkeen ja meni heittämällä ohitse.


      • Telealaa_seurannut

        >>Applekin aloitti puhelimien valmistamisen pitkään nokian jälkeen ja meni heittämällä ohitse.

        Eivät ne Applen puhelimet puhelimina kovin kummoisia olleet ja tuskin ovat vieläkään. Rautapuolella Nokia oli ylivoimainen (joskin joutui viimeisinä vuosinaan huonontamaan puhelintensa tekniikkaa pysyäkseen kustannuskilpailukykyisenä). Applen ensimmäisissä tekeleissä oli hardware-puolella selviä heikkouksia, mutta silti luureja jonotettiin.

        Applen vahvuus oli herkempi vainu kuluttajien mieltymyksille ja sen mukainen ohjelmisto-osaaminen. Applen käyttöliittymä meni helpommin yksinkertaisen kuluttajan tajuntaan kuin Nokian insinörttimäinen ajattelutapa.

        Applen loppuunsa hiotusta markkinahypetysosaamisesta puhumattakaan. Applella on aina ollut maaginen taito saada ihmiset haluamaan tuotteitaan, olivatpa ne kuinka keskinkertaisia tahansa.

        Peugeotin 1.6 HDI -moottorin ongelmat ovat nähdäkseni epäsuorasti seurausta päästörajoitusten tiukentumisesta. Moottorit, tämäkin, on ollut pakko panna syömään omaa paskaansa (pakokaasujen kierrätys, EGR), ja siihen ne lopulta tukehtuvat. Peugeot on nähtävästi tuossa nimenomaisessa moottorissa onnistunut myös tekemään mokan öljypohjan muotoilussa: öljynvaihdot jäävät osittaisiksi ja vanhaa nokimoskaöljyä jää moottoriin liikaa uuden sekaan.


    • Näillä-mennään

      Vanhaa öljyä jää vajaa1 desi alakautta vaihdolla imuvaihdolla ei ainakaan enempää. Uutta öljyä menee 4 litraa. Onko se oleellista ? En usko tuolla määrällä olevan merkitystä. Kunnon öljyt 10tkm välein toimii.

      • EroaOn

        Mutta jos öljyt vaihdetaan niin, että moottori on seisonut jonkin aikaa, kaikki lika ja sakka laskeutuu juuri tuohon kohtaan.

        Tehtaan ohjeessa taisi olla, että moottori on käytettävä lämpöiseksi ennen öljynvaihtoa.


      • EroaOn

      • Hyväidea
        EroaOn kirjoitti:

        Mutta jos öljyt vaihdetaan niin, että moottori on seisonut jonkin aikaa, kaikki lika ja sakka laskeutuu juuri tuohon kohtaan.

        Tehtaan ohjeessa taisi olla, että moottori on käytettävä lämpöiseksi ennen öljynvaihtoa.

        Lämpimästi suosittelen pudottamaan öljyt lämpimästä moottorista, kaikenmerkkisistä.


      • Voi_prkl_mitä_uunoja

      • tosiuunoillePSA
        Voi_prkl_mitä_uunoja kirjoitti:

        Tuossa ei ole mitään uutta.

        Totta, ei muut ranskalaista autoa ostakaan tai kysele niistä mutta jos kaikki vähäjärkiset pösön ostaisivat niitä myytäisiin paljon enemmän, mutta ei sitä tyhmä tarvi olla vaikka muuten hull..olisikin


      • Anonyymi

        4dl jää, mitattu öljypohja irti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4dl jää, mitattu öljypohja irti

        Ei jää imuvaihdolla , kuin desi. Kokeiltu on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4dl jää, mitattu öljypohja irti

        Sulla on erilainen öljypohja kuin minun 407 1,6 Hdi -08 mallissa oli, siinä ei jäänyt 1 desiäkään. Otin öljypohjan irti kun oli ajettu 175 tkm. ja tarkistin öljysihdin. Oli uuden veroinen. Öljynvaihtoväli minulla 10tkm.


    • Tokraatti

      1,6HDI on konstruktioltaan susi. Toisaalta istuu hyvin Peugeotin tuotteisiin, koska nekin ovat ominaisuuksiltaan ja laadultaan markkinoiden huonoimpia.

      Firmassamme ei ole enää Peugeotin tuotteita lainkaan valittavissa merkin aiemmista laatumurheista johtuen.

    • Simca1200

      Jos vaan katsot, ettei konehuoneessa ole 1,6HDI-moottoria?

    • ToirolaSimo

      1,6HDI lienee läheistä sukua leikkuupuimureille. Käyntiääni on melkoista kilinää ja kalkutusta. Ilmeisesti jo tuo käyntiääni kertoo jotain lyhytikäisyydestä?

      • NäveriLom

        Ja tuosta 1,6HDi-kalistimesta kannattaa aina pysyä erossa. Siitä lompsa ja hermot tykkää!


    • kunnon_huollot

      Eikö kukaan ole varmistanut miten hyvin yläkautta öljyimurilla saa vanhat pois?

      Toisaalta, ei kai se nyt ihan maltaita maksaisi jos vaikka teettäisi ylimääräisen tyhjennysropun alimpaan kohtaan öljypohjaa?

      Sitten oikeilla öljyillä ja laadukkaalla suodattimella vaihdot joka 10 tkm tai vuoden välein riippuen kumpi tulaa ensin vastaan. Edullinen moottorin pitkaikäisyyden perustakuu.

      Sitten turbojakin tulee ostata käyttää ett'ei virheellisillä tavoilla niitä vahingoita.

      Ps. Niin, ja kannataa ne manuaalivaihteistonkin öljyt kohtuullisi välen vaihtaa, sillä kuosiss aolevaa öljyä nekin rattaat kaipaavat.

      • 407hdi1.6-09

        Olen irroittanut öljypohjan omasta 407 1,6Hdi moottorista 170tkm. kohdalla. Imuvaihdolla saa lähes kaiken öljyn pois. Öljyt olen vaihtanut 10tkm.n välein . Öljypohjassa ei ollut töhkömenttiä vain hieman mustaa öljyä. Imusihti yhtä puhdas kuin uusi. Turha työ oli irroitus minulla.


      • kunnon_huollot
        407hdi1.6-09 kirjoitti:

        Olen irroittanut öljypohjan omasta 407 1,6Hdi moottorista 170tkm. kohdalla. Imuvaihdolla saa lähes kaiken öljyn pois. Öljyt olen vaihtanut 10tkm.n välein . Öljypohjassa ei ollut töhkömenttiä vain hieman mustaa öljyä. Imusihti yhtä puhdas kuin uusi. Turha työ oli irroitus minulla.

        "Öljypohjassa ei ollut töhkömenttiä vain hieman mustaa öljyä. Imusihti yhtä puhdas kuin uusi. Turha työ oli irroitus minulla."

        Kannatti kuitenkin tarkistaa, sillä antaa infollaan mielenraiuhan ja onhna tuossa koneessa jo melko hyvin kilometrejä.

        Nuo järkevät huoltovälit ovat olleet hyväksi koneen hyvinvoinnille.

        "Imuvaihdolla saa lähes kaiken öljyn pois."

        Eli tuon öljynvaihdon voisi tehdä vaikka yläkautta ja se on vieläkin jouhevanmpaa jos suodatin sijaitsee omassa bokaalissa konetilan yläosassa.

        Mersun merkkihuolto tekee ainakin osaan koneista vaihdot yläkautta, sillä siten saa jopa enempi vanhaa pois kuin alakautta.


    • VeliH

      Peugeotin 1,6 HDi on monivammainen moottori jo lähtiessään tehtaalta.

      Siinä ei öljynvaihtojen tihentäminen auta. Polttoaine ja noki ovat ylivoimaisen tuhoisa yhdistelmä ko. moottorin voitelujärjestelmälle.

    • orkimitok

      Ja monivammainen jaksaa jauhaa jatkuvasti sitä samaa paskaansa jatkuvasti

      • Skutsis

        Ei ole sitten se paska (1,6HDi) vielä lopullisesti lauennut.


    • Esanmoto

      Persreikää taas kutkuttaa mukavasti. Olisiko isoa melaa saatavilla?

      • NiiNoJoopaJoo

        Anonyyminä on helppo paljastaa mielenterveysongelmansa, mutta et takuulla uskalla mennä oikeaan hoitoon.


      • hkjhkjhkj

        Merkki taitaa yhdistää monenlaista jutskaa...


      • KJH1

        Peugeot ja ADHD

        Osanottoni omaisille!


    • Esanmoto

      Nyt on jo 330 000 mittarissa ja moottori senkun toimii!

    • audipate

      Ootko hoonannu ja rasvannut meisseliä, kestää paremmin.

    • 407HDi

      230.000km ja kolmas moottori

      • haistpask

      • haissee

        Niinpä, kuten sanoin minullakin on jo vähän pidemmälle ajettu 240.000km, mutta on jo kolmas pata kattauksessa.

        Tuo pikkudieseli onkin kysytty artikkeli purkaamoissa.


      • haiset

        HAHAHHAHAHHAHHAHAHH


      • Anonyymi
        haissee kirjoitti:

        Niinpä, kuten sanoin minullakin on jo vähän pidemmälle ajettu 240.000km, mutta on jo kolmas pata kattauksessa.

        Tuo pikkudieseli onkin kysytty artikkeli purkaamoissa.

        Missä lie vika sinulla, mutta minä vaihdoin 407 1,6 Hdi.n 220tkm ajettuna uudempaa pösöön 1,6Hdi moottorilla ja vanha oli ensimmäisellä moottorilla täysin kunnossa kaikilta osin.


    • kestääjakestä

      Moottori kestää normaalilla huollolla ja oikeilla öljyillä mainiosti yli 400 000km joten mitään kikkoja ei tarvita.

      • gtrsgsdfgfdg

        No ei kestä! Kannattaa kysellä nyt vaikka joltakin korjaamolta, ennen kuin tekee täällä itsestään pellen.


      • göögeligöö
        gtrsgsdfgfdg kirjoitti:

        No ei kestä! Kannattaa kysellä nyt vaikka joltakin korjaamolta, ennen kuin tekee täällä itsestään pellen.

        Niin, en nyt ala spekuloimaan sitä että teitkö itsestäsi pellen vaiko et, mutta jotkut noista moottoreista hajoaa muita herkemmin, toiset tuntuu kestävän loputtomiin.

        Eroina tuossa kestävyydessä näyttää olevan ainakin se, että mihin autoon se moottori on kiinnitetty. En tiedä onko noissa moottoreissa pieniä eroja siitä riippuen, mihin autoon se on asennettu.

        Jokatapauksessa eniten noita näyttää hajonneen 407:ssa, ja sen jälkeen kakkosena tullee 307.

        En ole kuullut yhtäkään tapausta jossa tuo moottori olisi hajonnut, ollessaan kiinni volvossa tai minissä. En sano etteikö noita tapauksia voisi olla, mutta kuten sanoin, en ole kuullut.

        Nettiautossa on kyseisellä moottorilla varustettuja autoja myynnissä:

        Ford Focus 420tkm
        Peugeot 407 455tkm
        Ford C-max 457tkm
        Volvo V70 406tkm


    • parasmerkki

      Huvittavaa provoilua kun PSA:n diesel on parhaaksi valittu moottori ja useiden merkkien käyttämä siitä syystä.

      • lkjlkjlkgg

        Esimerkiksi Volvolla tuli kiire kehittää toinen moottori 1,6 HDi:n tilalle, kun ongelmat alkoivat heti PSA:n pikkudieselin lanseerauksen myötä.

        Huvittavaa, kuinka pihalla toiset keltanokat täällä ovat ja postaavat näkemyksiään.


      • kunnon_huollot
        lkjlkjlkgg kirjoitti:

        Esimerkiksi Volvolla tuli kiire kehittää toinen moottori 1,6 HDi:n tilalle, kun ongelmat alkoivat heti PSA:n pikkudieselin lanseerauksen myötä.

        Huvittavaa, kuinka pihalla toiset keltanokat täällä ovat ja postaavat näkemyksiään.

        "Esimerkiksi Volvolla tuli kiire kehittää toinen moottori 1,6 HDi:n tilalle, kun ongelmat alkoivat heti PSA:n pikkudieselin lanseerauksen myötä."

        Mihin koneeseen Volvo siirtyi, uudempaan PSA:n 1.5 HDCi:n? Miksi ammattimainen trolli ei laittanut linkkiä tarinansa tueksi?

        Havaintojeni mukaan nuo "ongelmat" elävät lähinnä tämän palstan trollien kieroutuneessa psykessä, mutta eivät realielämässä.

        Onhan se erikoista kun sama moottori ei aiheuta mitään erityisongelmia monien muiden merkkien ja niiden monien eri mallien nokalla, ei edes ammattikäytössä ;-)

        Ford Connectin nokalla on PSA:n dieselit ;-)

        *

        "First major order for Transit Connect received"

        Tuesday 11 February 2014

        "AHEAD of its official UK launch in the middle of February Ford has received its first major fleet order for its new Transit Connect compact van. In fact, deliveries have already begun to the Gloucester based care services provider, Mears Group."

        "One hundred of the new vans will be delivered this month to the company which already has a fleet of 4,300 vans and 700 cars nationwide."

        "Both the new Connect and Custom models were instrumental in helping to secure a five-year contract with Mears, in a deal which will see Ford supplying up to 1,000 light commercial vehicles a year.""

        "Mears Group asset manager, Jo Hammonds, said: “The new Ford Transit Connect’s fresh styling, greater load space, better economy, emissions and whole-life costs are the factors which make it a very attractive prospect for us.” "

        - http://vans.autotrader.co.uk/van-news-reviews/ford/transit-connect/first-major-order-for-transit-connect-received/71f6e1ba-bd3b-4d4b-8180-afff0b3193b4

        *

        Tokihan nykymoottorit ovat tarkkoja mm. valmistajan suosituksien mukaisten öljyjen suhteen jne.

        Sitten osa ajelee noilla tappo-life "huolloilla" ja lisäksi ostaa marketista halvimpia ja lisäksi valmistajan spekseistäkin poikkeavia öljyjä ja käyttää lisäksi halpis-suodattimia ja sitten ihmettelee kun ongelmia alkaa syntyä ...


    • Karlsson_Sven-Erik

      Paikallinen diesel korjaamo kehui minun 407HDi 1,6 hyvin kestäneeksi, kun siinä on jo 200.000km täynnä. Kuuleman mukaan tuo sama moottorityyppi aiheuttaa harmaita hapsia heille milloin Fordin, Mazdan tai Volvon nokalla.

      • debugger

        Mikä korjaamo? Soitan sinne ja varmistan tarinasi.


    • Anonyymi

      thon HDI: koneeseen voi modata tuon pohjan:


      http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=84967.0

      Auto: Peugeot 308 2009 1,6 Hdi koneella, tämä koskee kyllä aikalailla kaikkia koneita, jossa on tuollainen ikävä pokkaus propun luona.

      Tuossa 1,6 litran HDi koneesa on oljypohjassa propun kohdalla ikävä pokkaus, joka estää kaikkien öljyjen valumisen pois, ja joka sitten kerää pohjalle lietettä.

      Tein nyt viikonloppuna tuohon autoon kuvan näköisen muutoksen öljypohjaan, jossa proppu vedettiin alaspäin käyttäen kierretankoa sopivaa hylsyä.
      itse alasvetoon ei tarvinnut käyttää kummoista voimaa, tuli kevyesti vääntämällä. Välillä tarkistin kuinka alas tuo oli tullut.

      Tuon propun alasvedon jälkeen öljyä tuli vielä ehkä n 0,3-0,4 litraa.
      Huuhtelin tuon jälkeen auton öljypohjan dieselillä useaan otteesen jonka laitoin mittatikun putkesta ratilla sisään ja annoin vaikuttaa.
      Huuhtelin n tunnin sisään kolme eri kertaa dieselillä, sitten jätin yön ajaksi vielä dieselin vaikuttamaan (n 2 litraa, ja aamulla kun laskin ne pois, oli ne edelleen tosi mustan näköiset.
      Ilmeisesti sinne oli jäänyt melkoinen moskakerros, josta toivottavasti nyt suurin osa poistui.

      Näin jälkikäteen mietittynä, ois voinut laittaa suoraan vaan n 3-4 litraa dieseliä mittatikusta öljyjen poiston jälkeen, antanut olla siellä yön yli, ois luultavasti toiminut ihan yhtä hyvin.
      täytyy kokeilla tuo seuraavan kerran kun vaihtaa öljyt.


      Ohessa näkyy vastaava työ jonkun muun tekemänä.
      https://www.youtube.com/watch?v=phjR7jFUOK0

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2453
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1191
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1092
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      919
    10. Vaikutat mukavalta ja

      hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      892
    Aihe