Alkoholistivanhemmat

18v-isosisko

Moikka!
Elikkä oon nyt tänä vuonna 19 vuotta täyttävä nuori tyttö. Mulla on kaksi pikkuveljeä, toinen täyttää 17 ja toinen 15. Ja no niin kuin ostikosta ilmenee meidän molemmat vanhemmat on alkoholisteja.
Tää kaikki alko jo kauan sitten ku iskä alkoi juomaan joskus ehkä 13vuotta sitten kai työnsä takia ja no sen seurauksena äitikin romahti ja alkoi juomaan.
Tässä nyt sitten ollaan katsottu pikkuveljien kanssa tätä nousu- ja laskukautista juomista semmoset kevyet kymmenen vuotta. Vaikka myönnän että tää on mullekkin rankkaa, niin mua pelottaa miten tää vaikuttaa mun pikkuveljien kasvuun ja kehitykseen (etenkin nuoremman). Mä tän mun 17-vuotiaan vanhemman pikkuveljen kanssa päästellään höyryjä ja yritetään jotenkin ehkäistä vanhempien juomista, mutta mun nuorempi pikkuveli vaan pelaa eikä kiinnitä huomiota noiden juomiseen. Mua pelottaa, että se patoaa kaiken sen pahanolon itteensä, kun ei koskaan itke tai puhu näistä asioista. Sille toi pelaaminen taitaa toimia jonkinlaisena pakoreittinä tästä ympärillä pyörivästä kaaoksesta ja mua pelottaa, että siitä tulee jonkinlainen ongelma. Tosin tämä 15-vuotias pikkuveli käy ja menestyykin ihan koulussa ja näkee myös pelailun ohessa kavereitaan. Mutta jotenkin vaan se ettei se oikeasti pura sitä vihaa ja surua, mitä varmasti sisimmässään tuntee, niin pelottaa..
Lisäksi mä en nyt tiedä, mitä mä voin tehdä. Siis ollaan puhuttu tädin kanssa tästä ja just puhuttu siitä ettei enää kauaa tarvitse jaksaa tätä, kun kumminkin pian varmaan muutetaan opiskelupaikkojen perässä muualle. Se että mä pääsisin periaatteessa ensimmäisenä lähtemään täältä, ei kyllä helpota mun oloa millään kantilta. Lopulta mun nuorin ja kaikista haurain veli todennäkösesti joutuu jäämään tänne vielä hetkeksi, kun mä mun vanhemman pikkuveljen kanssa ollaan jo muutettu pois.
Ollaan yritetty kaikkea, että vanhemmat lopettais ton järjettömän ryyppäämisen, mutta ne ei koskaan lopeta. Kevyempiä taukoja nekin on pitänyt, mutta viina ja kalja on aina tullut kauppakasseissa takaisin.
Oon kertonu niille veljien kanssa, kuinka pahalta niiden juominen saa meidät tuntemaan. Oon kertonu siitäkin, että oon miettiny itsemurhaa, koska niiden alkoholismi on saanu mun elämän tuntumaan niin rankalta, mutta mikään ei oo auttanut. Alkaa tuntua, tai siis on jo pitkään tuntunut, etteivät mun vanhemmat enää välitä musta ja mun veljistä. Niiden elämä pyörii pelkän alkoholin ympärillä.
Pahinta tässä on se, että me -näiden alkoholistien lapset- vielä rakastetaan niitä. Me yritetään auttaa, mutta saadaan vaan paskaa niskaan. Vaikka noi on tarttunut ranteista kiinni, huutanu ties mitä, haukkunut toisiaan, kussu housuihinsa, sammunu parvekkeelle, kaatunu eteiseen, ni ne on vieläki meidän vanhempia ja me rakastetaan ja yritetään kaikesta huolimatta pitää niiden puolia. Vaikka mä haluaisin vaan olla välittämättä ja sulkea silmäni ja korvani noiden sekoilulta, niin en pysty. Tiedän ettei tää kännisten vanhempien huolehtiminen ole mun tai mun pikkuveljien vastuulla, mutta en halua niille ongelmia enkä halua että niille käy huonosti.
Tää nyt vaan on tämmönen avautuminen, jos vaikka siellä ruudun toisella puolella olisi joku samanlaisen raa'an kohtalon toveri. Hei muista säkin, ettet oo yksin! Meitä on ihan varmasti (valitettavasti) useampiikin. Pitää vaan hei jaksaa. Tä ei ole reilua eikä helppoa, mutta tääkin loppuu aikanaan ja me päästään elämään omaa elämäämme. Muakin pelottaa mitä tää aikuistuminen tuo tullessaan ja miten mun veljet tulee pärjäämään, mutta me ollaan selvitty tähänkin asti yhdessä ja kyllä sit kun aika tulee niin keksitään ratkaisu myös vastaan tuleviin probleemoihin.
Teillä on vielä koko elämä edessä, joten just keep going! Mäkin oon kiitollinen etten luovuttanu ja mun veljet piti mut täällä. Mä ainakin tiedän nyt, mitä mä en halua mun tulevaisuudella tehdä. Älkää vaan luovuttako, ansaitsette parempaa!

8

160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-juoppo

      Hyvin koskettavan kirjeen kirjoitit, ja vaikka en suoranaisesti olekaan kohtalotoverisi, niin haluan kuitenkin vastata sinulle.

      Alkoholismi on sairaus joka etenee salakavalasti vuosien myötä koko ajan pahempaan suuntaan. Usein perheessä on vain yksi alkoholismia sairastava, mutta sinun tapauksessasi molemmat vanhemmat taitavat olla alkoholisteja. Ja ikävä kyllä, sinä tai veljesi ette pysty tekemään paljoakaan auttaaksenne sairaita vanhempianne.
      Vanhempasi kyllä rakastavat teitä lapsiaan, mutta he ovat kykenemättömiä osoittamaan sitä, sillä heidän maailmassaan alkoholi on kaiken keskipisteessä.

      Sinulle niinkuin kaikille alkoholistien läheisille ihmisille, olisi ensisijaisen tärkeää päästä puhumaan tästä ongelmasta muiden samassa elämäntilanteessa eläneiden kanssa. Tällaista apua kutsutaan vertaistueksi, ja juuri alkoholistien läheisille sen on todettu olevan hyvin arvokasta. Voit aloittaa googlettamalla Al-Anon ryhmiä, jos löytäisit sopivan ryhmän tai edes auttamaan pystyvän ihmisen.

      Sinä olet nuorena ihmisenä joutunut astumaan vanhempiesi saappaisiin ja vanhemman rooliin, ja se ilman muuta vaikuttaa omaan elämääsi.
      Alkoholismi on sairaus ja siksi sinä tai veljesi ette ole millään tavalla vastuussa vanhempienne juomisesta. Heidän juomisensa johtuu sairaudesta eikä esim. välinpitämättömyydestä tai vastuuttomuudesta.

    • Voimia_aloittajalle

      Minun läheiseni kuoli pari kuukautta sitten alkoholiin. Aloittajalle toivotan paljon voimia. Olet nuori ja joudut ottamaan niin paljon vastuuta. Etsi netistä Al-Anon ryhmiä, niitä on myös alkoholistien lapsille. Etsi myös muuta keskusteluapua, vaikka opiskelijaterveydenhuollon tai terveyskeskuksen kautta.

      Pidä tiiviisti yhteyttä molempiin veljiisi, vaikka muuttaisit ensimmäisenä pois - tulet olemaan siitä iloinen myöhemmin, että pidit veljiisi yhteyttä ja autoit heitä. Pyydä veljiäsi kylään luoksesi kun olet muuttanut. Anna veljiesi tietää, että he voivat aina käydä luonasi. Teillä on onneksi toisenne.

      Vanhempasi ovat sairaita, heitä ei voi enää syyttää tilanteestaan. He eivät pysty itse tervehtymään eivätkä ymmärrä, mitä tekevät. Tärkeää on, että pidät ensin huolta itsestäsi ja sen minkä jaksat, olet yhteydessä veljiesi kanssa.

    • joiäkkäämpi

      En lukenut edellisten kommentteja. Hienoa, että olette pärjäilleen noin hyvin. Olette varmaan aika varakkaita ja vanhemmilla on ollut varaa hankkia teille elanto ja törsätä.
      Siinä se ongelma on, että alkoholismi on heikon ihmisen ongelma ja oma valinta. Sitä ei saa toinen, ei edes oman lapsen etu loppumaan. Siihen pitää tulla päätös itseltään alkoholistilta.
      Ei ole teidän lasten asia, huolehtia aikuisista alkoholisteista vaan satsata omaan elämään. Voitte silti rakastaa heitä vanhempina ja uskon että hekin rakastavat teitä, mutta heillä on tuo oma riippuvuus, himo ja ongelmat ja sen tiedostaminen, että ovat orjia esteenä etteivät jaksa huolehtia teistä. On tapauksia että lapset selviytyvät hienosti elämässään vaikka kotona on juotu. Ja voi olla ettei pikkuveljesikään elämä suistu huonoille raiteille.

      Sen varoituksen haluan antaa teille. Kun molemmat vanhemmat juovat, niin teillä saattaa olla voimakas geneettinen alttius jäädä koukkuun alkoholiin ja päihteisiin. Jos ongelmia tulee, niin kannattaa olla varovainen tai ihan yleensäkin varovainen alkoholin suhteen.
      Saatte apua alkoholistien omaisille tarkoitetuista yhdistyksistä.

    • exjuoppoäiti

      hei! kirjoitan tätä entisenä juovana alkoholistina, äitinä. nyt olen ollut melkein vuoden juomatta ja uskon eläväni raitista elämää jatkossakin.
      kaikenlaista pahaa minäkin olen päissäni tehnyt, mutta eniten häpeän ja kärsin syyllisyyttä siitä, että join lasteni, 16v ja 18v , nähden ja vaikka he yrittivät puuttua juomiseeni, minä aina lupasin raitistua... mutten loppujen lopuksi tietenkään pystynyt.

      kiitän vanhempaa poikaani siitä, että hän soitti lastensuojeluun ja sieltä kautta asiaan todella puututtiin. uskoisin , että jos kerrot sinne tuon yllä olevan tarinan niin heidän on velvollisuus alkaa selvitellä asiaa. nuoremmat veljesi ovat vielä alaikäisiä. kun soitat lastensuojeluun voit pyytää, etteivät kerro vanhemmillesi kuka lastensuojeluilmoituksen on tehnyt. siis jos et halua vanhempiesi tietävän kuka asiasta on ilmoittanut.
      omalla kohdallani kävi niin että ex mieheni otti lapset hoitoon luoksensa ja minut passitettiin ensin katkolle ja siitä eteenpäin päihdekuntotukseen. raitisttuani lapset tulivat takaisin kotiin. saivat itse valita asuvatko minun vai ex miehen luona.
      ex mieheni ei tiennyt alkosmistani aikaisemmin. ymmärrän nyt kuinka paljon lapset minua rakastivat ja suojelivat, vaikka join. mutta muista, että juoppo ei koskaan pysy lupaksissaan ja lopettaa vain kun siihen saa ulkopuolista apua.
      toivon sinulle voimia soittaa lastensuojeluun nyt eikä myöhemmin. sinun ei pidä olla äitinä veljillesi, eikä vanhempana omille vanhemmillesi.

      • mummi-on-juoppo

        exjuoppoäiti? (minä vanha)
        Voisinpa sanoa samaa, mutta minulla ei ole enää pieniä lapsia, niin paitsi lapsenlapsia.

        Olin itse juoppo äiti kun lapseni olivat 13-18 v, koska sitten he muuttivat pois. Onneksi toiseen on hyvät yhteydet, jolla on myös nämä lapsenlapseni. Toinen lapsistani asuu ulkomailla.

        Koskaan en ole ollut juovuksissa heidän (lapsenlapsien) lähelläkään, joten he tuntevat mummin vain raittiina.


    • Huomiooo

      Noiden aiemmin kirjoitettujen lisäksi haluan kommentoida sitä että MIKSI? Miksi Suomen valtio ja sen oma yhtiö lisää myymälöitään joka niemen notkoon ja kehittää menetelmiä koko ajan lisää millä saisi kulutusta lisääntymään, lisääntymään ja lisääntymään jne ja silmän lumeena yrittää valistaa. Hölmöläisten hommaa vrt. säkillä valo kanto huoneeseen ( hölmöläisten tarinoissa ). Hyväksyy viinan tuonnin kahmalo kaupalla Virosta!! Miksi Suomen jääkiekko maajoukkue mainostaa kaljaa Karjalaa, miksi, miksi sitä viinaa muodossa jos toisessa tyrkytetään, MIKSI. Alkoholi on MYRKKYÄ ja vaarallista sellaista!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      jk. Ruokaa ihminen tarvitsee elääkseen, mutta tulee toimeen ILMAN alkoholi vaikka koko ikänsä!!!!

      • KD_valtaan

        Kristillisdemokraatit ovat Suomen alkoholivastaisin puolue. Äänestä sinäkin Kristillisdemokraatteja!!


      • minä-en-ruikutaköyhyyttä
        KD_valtaan kirjoitti:

        Kristillisdemokraatit ovat Suomen alkoholivastaisin puolue. Äänestä sinäkin Kristillisdemokraatteja!!

        "Kristillisdemokraatit ovat Suomen alkoholivastaisin puolue. Äänestä sinäkin Kristillisdemokraatteja!!"

        Taas vaalimainos, jossa ei ole katetta.

        Totta´kai olette puolue, joka on alkoholivastainen, mutta tiedättekö, mitä se merkitsee alkoholistille?

        Todellakin julistatte Jumalan sanaa, jossa synnit anteeksi annetaan, kuten myös alkoholismi, mutta kun se on p a l j o n v a i k e a m p i o n g e l m a, jota ette hallitse, kuten ei taida kukaan toinenkaan.

        En usko, että täällä elämässä pärjää Jumalan armosta, koska muistaakseni täytyy itsekkin tehdä jotain? (minä nyt juon liikaa alkoholia.)

        Itse olen järkeilyt näin, että kokoomusta äänestän. Aikaisemmin RKP:tä, koska lasteni koulu aijottiin lakkauttaa. Hyvin meni, lapseni saivat ruotsinkielisen koulun käytyä "ummikko suomalaisina" ja nyt ovat maistereita.

        Koska tuossa yllä oli pelkkä "vaalimainos" meille juopoille, niin itse olen ajatellut, .....niin...aivan muuta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1689
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1574
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1168
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe