Linja-auton kuljettajaksi?

ytykty

Tämä nyt on vain jossittelua sillä enhän edes tiedä pääsisinkö kurssille jos hakisin. Ei ole kuin b-kortti mutta ajokokemusta on yli 10 v niin usko että isomman auton käsittelyn oppiminen olisi ylivoimaista. Mutta mielessä on kuitenkin käynyt linja-auto kuskin työ sillä ainakin olen saanut käsityksen että työ tilanne olisi kohtalainen tai ainakin parempi kuin monella muulla alalla. Onko sitten että ala ei ole niin hohdokas kuin rekka kuskin työ varsinkin nuorten mielestä.

AKT:n tessin löytää netistä samoin kauhutarinoita ympärivuorokautisista päivistä. Mutta millainen on sitten keskimääräinen työpäivä paikallisliikenteessä tai kaukoliikenteessä. Tilausajot ovat sitten kai ihan oma lukunsa. Vuorokautista ylityötä ei kuljetus alalla tunneta niin miten työpäivien pituus ja vapaat sitten menevät. Mikä on keskimääräinen palkka taso?

15

1126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naiskuski

      Minä olen kuljettajana HSL:n aluella, vuositulot viime vuonna n. 47000e. Tuntipalkka 16,65e ja kta n. 19,50e.

      Työaika kahdessa viikossa 80h palkalliset tauot 2-3h.
      Sunnuntai-keskiviikko on iltavuoroa n. klo 14- 01, torstai - perjantai vapaa ja sitten alkaa aamuvuorot klo 5-14 lauantai- maanantai 5-8h. Tiistai - keskiviikko vapaa ja jälleen myöhäiset vuorot torstai-sunnuntai.

      Mitään säännöllisyyttä ei ole, joten vaikuttaa tietenkin harrastuksiin ja perhe-elämään. Vapaalla ollaan yleensä silloin, kun normityötä tekevät ovat duunissa. Raskainta on varmaan valvominen ja jatkuva unirytmin muuttaminen.

      Pääkaupunkiseudun liikenteestä tekee rankkaa matkustajamäärät ja liikenne. Keskittyminen ei saa herpaantua hetkeksikään tai se kostautuu. Kiireen olen unohtanut. Näillä työvuosilla ehtii käydä vessassa ja aikataulu on viitteellinen. Jos ei ehdi, niin vika on aikataulussa, ei ajossa.

      Matkustajissa on suuria eroja, riippuu ihan siitä missä ajaa. Helpommalla pääsee kun ei stressaa, ja hyväksyy sen, että ihmiset on...no erilaisia ja omalaatuisia.

      Ps. Tämän lisäksi pyöritän myös lapsiperheen arkea, joka on ihan mahdollista.

    • ukkoakkaole

      no; no , "täti" tuohon vuosituloon ei pääse kuin tekemällä paljon ylitöitä ja se on kaikki pois perheeltä sekin aika
      eli olet trolli, LOL.
      kaikilla lisillä vuosiansio 37 tuhatta ja päivät usein 12 tuntia sidonnaisuus, aamuvuro 6-18 ym eli älä puhu kakkaa tai sitten olet itseoikeutettu suosikki, mutta vuositulosi eivät pidä paikkaansa, vain ylitöitä tekemällä mahdollista ja paljon joten jotain uskottavuutta edes TROLLI.

    • Scaniaki

      Homma sinänsä ok mutta olet kuin riistaa mitä HSL kilpailluttaa ja sinua viedään kuin litran mittaa.Mitä elämän suunnitteluun tulee sitä voit tehdä kolme viikkoa kerrallaan ja koskaan et voi tietää joudutko pois kun linjat hävitään.Mitä puhutaan sitä puhutaan mutta totuus on toinen.Työpaikan epävarmuus aiheuttaa stressiä ja vanhenet pari vuotta kerrallaan kun toiset vuoden.Meidän alalla harvoin avioidutaan mutta sitäkin enemmän on eroja.Meitä ei arvosteta myöskään matkustajien puolelta kiitos HSL:n jonka arvoluokituksessa olemme varapyörän tasolla.Minä jos olisin alle 30v tällä tietämyksellä hommaisin jostain ammattin missä olisi mahdollista nousta ja missä ihmistä(mihin joukkoon mekin kuulumme) arvostettaisiin.

      • mghmgm

        Pisin työsuhde on ollut mulla tähän asti 3 v ja viimeiset 8 v melkein joka vuosi on ollut pakkolomia. Arvostuksesta sen verran että ei muissakaan duunari hommissa sitä sen enempää saa. Onhan tuossa kuskin hommassa jotain hyvääkin vaikka ei ajaminenkaan kevyttä ole. Työ ei kuitenkaan sinänsä ole fyysisesti raskasta ja eikä tarvitse olla lumisateessa tai jossain teollisuushallissa pakkotahtisessa liukuhihnatyössä 10 € tuntipalkalla. Kun on lukenut noista kuskien kommentteja netistä niin ei taida monellakaan olla tietoa millaista työnteko voi pahimmillaan olla.


      • scaniaki

        Mä kyllä tiedän mistä puhun itse aloitin hommat 1976 ja olen nähnyt monet työmaat.minä uskon että nää kympin liukuhihnatyöt on Suomessa historiaa paitsi ehkä jossain maalla porkkanoiden pussituksessa.Suomessa on käyty monet yt:t ja moni ei tiedä että hsl alueen liikenteessä niitä käydään useasti pitkin vuotta.Meillä on siis vuosien kokemus tästä "yt"touhusta jolla kuljettajia siirrellään firmasta toiseen.Hsl alueen kilpaillutuksessa tämä ns "lonkasopimus" jolla siirryt vanhana työntekijänä uuteen firmaan joka linjat voitti kierretään kätevästi seuraavasti: kuljettaja pannaan "ajokokeeseen"jossa hän reputtaa ja todetaan sopimattomaksi tai sitten käy työpaikkalääkärissä joka toteaa jonkin syyn millä kaveria ei voi työhön ottaa.Tämä kikkailu tietää lopareita ihan laillisesti ja siirryt kätevästi kilometritehtaalle.Tässä palanen realismia täältä hsl:n kilpailuareenalta.


      • UusiKuski2015
        scaniaki kirjoitti:

        Mä kyllä tiedän mistä puhun itse aloitin hommat 1976 ja olen nähnyt monet työmaat.minä uskon että nää kympin liukuhihnatyöt on Suomessa historiaa paitsi ehkä jossain maalla porkkanoiden pussituksessa.Suomessa on käyty monet yt:t ja moni ei tiedä että hsl alueen liikenteessä niitä käydään useasti pitkin vuotta.Meillä on siis vuosien kokemus tästä "yt"touhusta jolla kuljettajia siirrellään firmasta toiseen.Hsl alueen kilpaillutuksessa tämä ns "lonkasopimus" jolla siirryt vanhana työntekijänä uuteen firmaan joka linjat voitti kierretään kätevästi seuraavasti: kuljettaja pannaan "ajokokeeseen"jossa hän reputtaa ja todetaan sopimattomaksi tai sitten käy työpaikkalääkärissä joka toteaa jonkin syyn millä kaveria ei voi työhön ottaa.Tämä kikkailu tietää lopareita ihan laillisesti ja siirryt kätevästi kilometritehtaalle.Tässä palanen realismia täältä hsl:n kilpailuareenalta.

        Juurikin näin. Missään ei uutisoida bussikuskien YT:stä / YT-uhasta mutta se on arkipäivää. Kuten jo mainittua voit reputtaa ajokokeessa tai lääkärintarkastuksessa vaikka todellisuudessa olisit täysin pätevä rattiin.

        Palkkaus, vaikkapa tuo 41k (täysien 12v kokemusvuosien lisillä) on aivan naurettavan kehno siihen nähddn millaista epäsäännöllistä skeidaa kuskina oleminen on. Vapaa-ajasta suurin osa menee työväsymyksestä toipumiseen.


      • hgfghhjjjh
        scaniaki kirjoitti:

        Mä kyllä tiedän mistä puhun itse aloitin hommat 1976 ja olen nähnyt monet työmaat.minä uskon että nää kympin liukuhihnatyöt on Suomessa historiaa paitsi ehkä jossain maalla porkkanoiden pussituksessa.Suomessa on käyty monet yt:t ja moni ei tiedä että hsl alueen liikenteessä niitä käydään useasti pitkin vuotta.Meillä on siis vuosien kokemus tästä "yt"touhusta jolla kuljettajia siirrellään firmasta toiseen.Hsl alueen kilpaillutuksessa tämä ns "lonkasopimus" jolla siirryt vanhana työntekijänä uuteen firmaan joka linjat voitti kierretään kätevästi seuraavasti: kuljettaja pannaan "ajokokeeseen"jossa hän reputtaa ja todetaan sopimattomaksi tai sitten käy työpaikkalääkärissä joka toteaa jonkin syyn millä kaveria ei voi työhön ottaa.Tämä kikkailu tietää lopareita ihan laillisesti ja siirryt kätevästi kilometritehtaalle.Tässä palanen realismia täältä hsl:n kilpailuareenalta.

        Vähämpä tiedät. 10-13 € tuntipalkka on ihan normaali isoissakin tehtaissa ja raksalla. Kuskin homma on varmasti rankka mutta ei taatusti rassaa samalla lailla kuin repiminen raksalla. Mitä sidonnaisuus tarkoittaa. Minkälainen päivän pituus taukoineen? Onko pitkiä palkattomia taukoja mikä lienee inhottavaa.


      • Ykskuskivaanhsl

        Sidonnaisuusajalla tarkoitetaan juuri niitä joidenkin vuorojen keskellä olevia taukoja, jotka venyttävät työpäivät jopa 12 tuntisiksi. Siltä ajalta maksetaan yksinkertainen peruspalkka, mutta sitä ei lasketa silti varsinaiseen työaikaan, joten ylityötunteja se ei kerrytä. Työaika on siis 80h/2vko sidonnaiset = ~yhdestä muutamiin tunteihin, jaksosta riippuen.


      • mnbvå
        hgfghhjjjh kirjoitti:

        Vähämpä tiedät. 10-13 € tuntipalkka on ihan normaali isoissakin tehtaissa ja raksalla. Kuskin homma on varmasti rankka mutta ei taatusti rassaa samalla lailla kuin repiminen raksalla. Mitä sidonnaisuus tarkoittaa. Minkälainen päivän pituus taukoineen? Onko pitkiä palkattomia taukoja mikä lienee inhottavaa.

        Sidonnaisuusaika on taukoaikaa joka ei kerrytä työtunteja vaikka istut ja odotat.Työpäivät venytetään näin kun firma säästää kuskeissa.Bussikuskin työ onkin henkisesti väsyttävää ja aivot väsyy kun tarkkailet liikennettä kaupungin kaduilla.Mitäpä jos koittaisit omalla autolla suhata kerran 5,5 tuntia putkeen Helsingin keskustassa ja sitten puolituntia taukoa vielä toiset perään saattaa olla että olet illaksi jo väsynyt?


      • Prööötti

        Kerro monessako paikkaa on tuo 5,5t putkeen ja onko sinulla tietoa miksi se ei ole mahdollista?


    • Ykskuskivaanhsl

      Itse alan olla kypsä näihin linja-autonkuljettajan hommiin, mutta ei se alasta huonoa tee. Tiedän monta kollegaa, jotka suorastaan nauttivat, vähintäänkin viihtyvät hyvin työssään.

      2015 tuloni olivat 41000€ ja hilut päälle. Palkkaus on mielestäni tällaiseksi duunarihommaksi ja koulutuksen kestoon nähden ihan kohtuullinen.

      Joskus on hyviä päiviä, mutta aivan liian usein huonoja, ja tämä siis vain miten itse koen asian. Hyvällä päivällä tarkoitan, että on itsellä rento fiilis. -mikäs siinä silloin ajellessa ja radiota kuunnellessa, maisematkin vaihtuu jne. Huonoina päivinä taas kaikki vituttaa: matkustajien nyrpeät naamat, väsymys, muu liikenne, aikataulut, jatkuva istuminen, ei saa hyvää asentoa ja kusellakin pitäis ravata jossain vähän väliä... Tunnistan kyllä itsessäni uupumuksen merkkejä ja että koen työn ainakin tällä hetkellä ehkä keskimäärin muita raskaammaksi senkin vuoksi.

      Rasittavinta ehkä kuitenkin on, että tämä työ vie liikaa aikaa ja on epäsäännöllistä. Vapaat menee palautumiseen ja sosiaalinen elämä kärsii.

      Mutta kuten edellinen kommentoija totesi, niin on niitä paljon huonompiakin hommia. Kaiken kaikkiaan sanoisin, että bussikuskin työ on ihan ok hommaa ja varmasti eroja on siinä missä talossa tulisit työskentelemään. Itselläni on kokemusta lähinnä hsl-puolen ajoista.

      Erittäin tärkeänä pidän, että oma muu elämä olisi kunnossa ja elämässä muutakin sisältöä/mielekästä tekemistä. Kyllä työkin maistuu silloin paremmalta ja tämä pätee varmasti joka alaan. Lisäksi iso plussa on, jos omaa hyvät unenlahjat!

      Sanoisin, että jos ala kiinnostaa, niin käy ihmeessä linja-autonkuljettajan koulutus. Se ei kestä kuin ~6kk ja saat samalla C-kortinkin. Kokeilemalla se selviää. Lisäksi alalla on työllisyyden kannalta melko hyvät tulevaisuuden näkymät, joten vaikka et alalle jäisikään, niin C ja D ajokortti on hyvä turva/backappi työttömyyden varalle myös tulevaisuudessa.

      • UusiKuski2015

        Hyvin kirjoitettu / kiteytetty! Omasta mielestä pahimpia asioita tässä ammatissa on niska & selkävaivat sekä kirjaimellisesti epäsäännöllinen työ. Palkka ei korreloi edes etäisesti sitä väsymystä ja vapaa-ajan puutetta mitä ainakin HSL-alueen työ tuottaa. Moni ei ymmärrä kuinka paljon tässä ammatissa vapaa-ajasta menee työstä toipumiseen. Jokin 8-16 toimistotyö ja tämä ala ovat siinä suhteessa kuin yö ja päivä. Siinä missä 8h toimistoduunin jälkeen jaksaa harrastaa, sosialisoida ja istua kavereiden kanssa iltaa niin bussikuskina et jaksa mitään em. asioista. Vapaapäivistä ensimmäinen menee pelkästään ~50h työviikosta (sidonnaisuudet ym.) toipumiseen. Ei tätä skeidaa ymmärrä ennen kuin sen itse kokee. Jokin veturinkuljettajien palkkataso alkaa korreloimaan tälläisen työn kuluttavuutta, mutta HSL-kuskin 35-40k palkka (öitä, viikonloppuja, juhlapyhiä jatkuvalla syötöllä) todellakaan ei.


    • Komennusmies24

      Niin..itseolin teollisuuden vuosi huolto hommissa taustalla sähkö ja metallialan ammattikoulutusta palkka oli komennus työ kohteissa ihan kohdallaan ..sosiaalinen elämä mikä se on?olet 12 tuntia öisin purkamassa paperikonetta ja päivät nukuttiin majoituskämpässä kerrostalo kolmio jossa ukot pakattu ahtaasti..työmaat missä päin tahansa tiukkaa työtahtia ja likaista työtä..ajan nyt bussia kun oli kortti armeijan harmaissa ajettu kiitos roskakuskin hommien opintojen ohella aikanaan hsl liikenne on raskasta määrätyillä linjoilla matkustaja kuormien ja liikenteen vuoksi mutta nukun jokayö kotona enkä missään kimppakämpässä.Se palkka ei aina ratkaise kaikkea.Jokaisella on omat arvostuksen kohteet ja odotukset työstä...korkeammin koulutetuista töissä taas on ympäripyöreitä päiviä kun on dedlinet projekteille puhumattakaan yrittäjän hommistajossa palkka tulee jos tulee ja elät kädestä suuhun...kaikesta vastaan itse.

    • vänkärinä

      Jos olet maahamuuttaja ja asut esim. Helsinkissä kaupungin talossa perheesi kanssa, niin mahdoillisuudet ovat hyvät.
      Jos tulet muualta Suomesta, nuori tai työikäinen, niin unohda koko juttu. Olet hyväosainen ja koulut käynyt, ni pärjää vaan omillasi. Ja mitä ihmettä tekisit täälä pks seidulla? Bussikuskiksi vai ???

      Unohda koko juttu

      • Alavaihdettu

        Komennusmies kirjoittaa kyllä asiaa ja asian vierestäkin.
        Ei tolleen idä tehdä että itse menee 12 tuntia paperikoneita purkamaan ja kimppakämpässä asumaa. Hölmöläisten hommaa ! Sitä varten on meillä ne virolaiset ! Eikö ymmärrä ???


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe