Asumistuki yleisen asumistuen piiriin

dfgdgfgfh

Huomattavasti suurempi ongelma kuin tuo opintorahan pienentyminen on suunnitelma siitä, että opintotuen asumistuki yhdistetään yleisen asumistuen piiriin. Tällöin jokainen opiskelija, joka asuu vastakkaisen sukupuolen henkilön kanssa samassa asunnossa, on vaarassa menettää koko asumistuen. Omalla kohdallani näin kävisi, koska kämppäkaverini käy nykyisin töissä. Tämän uudistuksen myötä tulomme laskettaisiin yhteisiksi ja kumpikaan ei saisi enää asumistukea! Tällöin omat tukeni pienenisivät alle puoleen kuukaudessa.

Näin käy varmasti myös monelle muulle, muun muassa kaikille opiskelijoille, jotka asuvat avoliitossa ja jonka toinen osapuoli käy töissä.

5

164

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Köyhäilijä

Aivan käsittämätöntä että jotkut opiskelijajärjestöt ajavat tätä asiaa vielä! Nyt on kunnon sumutus menossa. Ei ole edes montaa vuotta siitä kun opiskelijat saivat tahtonsa läpi opintotuen asumislisässä, kun puolison tulojen vaikutus poistettiin. Nythän tämä sama tulee takaisin kun siirrytään yleiseen asumistukeen! Muisti oli näköjään lyhyt.

• 10jfjfhff

Kyllä ainakin avopuolison tulot vaikuttaa opintotuen asumislisän määrään.

• 4578
        10jfjfhff kirjoitti:

Kyllä ainakin avopuolison tulot vaikuttaa opintotuen asumislisän määrään.

Ei ole vaikuttanut moneen vuoteen.

• Mukanatalkoissa

Minultakin putoaa nähtävästi pois asumislisä. Aviopuolisoni asuu 200 km:n päässä opiskelupaikkakunnastani ja on työssäkäyvä. Ainakin nykyisellään hänet katsotaan samaksi ruokakunnaksi minun kanssa yleisessä asumistuessa. Aika pitkä ruokapöytä pitäisi olla :o)

Suhtaudun kuitenkin aika rauhallisesti tähän muutokseen. Jos hallituksen mielestä Suomen talouden kuntoon saattaminen vaatii, että puolisoni ryhtyy avustamaan minua vuokran maksussa, niin sillä mennään.

• tämäkinh

Jos pariskunnan taloudellinen tilanne on niin hyvä, ettei asumistukea ole tarpeen myöntää, se on vain hyväksyttävä. En minäkään saa asumistukea, kun on hyvät tulot. Enkä ole ole koskaan saanut opiskelijan asumislisää, kun sain opiskeluajan asua ilmaiseksi kotona täysihoidossa.

Toisaalta on hyvä muistaa, että yleisellä asumistuella ei ole sellaista ylärajaa kuin opintotuen asumislisällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2291
    2. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      105
      2231
    3. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      52
      2177
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      230
      1498
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1416
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1382
    8. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1161
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1116
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      26
      1106
    Aihe