Miten yksinhuoltajat selviävät ulosotosta

Rikkipoikki

Hei! Minulla menossa ulosottoon nyt velkoja, velkaneuvojan kanssa käyty läpi kaikki, ja makselen nyt siis pari vuotta ulosoton kautta velkoja jonka jälkeen velkajärjestelyyn! Mulla on 11v lapsi ja koira! Miten siitä oikeasti selviää? Koitan pitää auton koska tarvitsen sitä lapsen vuoksi. Tulot nettona 1500e/kk, tulot laski alkuvuonna 700e :/
Jotenkin todella ahdistavaa kun ei tiedä miten selviää, onko joku joka voisi kokemuksesta kertoa miten tässä käy

20

3227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gscgidgidhuivdhu

      Sanoiko velkaneuvoja tosiaan, että pääsisit velkajärjestelyyn kaksi vuotta velkoja maksettuasi? Joka tapauksessa pakolliset ulosottomenot katsotaan sosiaalitoimiston toimeentulotukilaskelmassa hyväksyttäviksi menoiksi eli yhteiskunta tavallaan voi osallistua velkojesi lyhentämiseen.

    • tukienpalapeli

      Maksukieltotaulukon mukaan aikuinen ja yksi huollettava suojaosuus 0n 921 eur. Tämä siis palkasta lisäksi teille tulee lapsilisä ja varmaan joku elatustuki ehkä yhteensä 300-400 eur. Et kertonut paljonko on asumiskulut ja saatteko asumistukea (varmaan saatte jos asutte vuokralla).

      http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/toimeentulotukilaskuri Tän laskurin avulla voit laskea saisitteko mahdollisesti vielä toimentulotukea. Autoa ei huomioida ellei työn kannalta (tai lapsen vamman takia) on välttämätön. Mutta jääpi noin 1000 käyttörahaa teille kumminkin ja sillä kyllä pärjää.

      Paljon pienemmilläkin rahoilla pärjää, nyt saa ruoat melkein ilmaiseksi jos menee kauppaan klo 21 jälkeen, kirppiksiltä saa kaikki käyttötavarat jne, koiranruoatkin saa nettikaupoista halvalla.män

      • tukienpalapeli

        Laitoin vähän väärän vastauksen ulosotosta, eli suojaosuus on 921 eur ja uo vie 2/3 suojaosuuden ylittävästä määrästä (sun tapauksessa 386 eur). Eli käteen jää noin 1120 eur plus lapsen tuet plus asumistuki ja kannattaa katsoa saisitko ttukea.


    • kaikkimullehetinyt

      vai pitäisi olla vielä hyvä fiiliskin kun jättää maksut maksamatta .
      Vähintää kuulukin ahdistaa kun itse olet tilanteeseen itsesi järjrstänyt .

      Sillä siitä selviät kun maksat velat pois niin muutkin ihmiset tekevät .

      • empatikyvykäs

        olet kyllä tyhmääkin tyhmempi kommeintoija. Turha tulla arvostelemaan muita kun et tiedä miten ihmiset ovat ahdinkoonsa joutuneet. Eivät kaikki ole mitään yli varojensa eläviä vaan monelle saattaa tulla ylitsepääsemättömiä esteitä, kuten sairaus, työttömyys, lomautukset jne. Taidat olla itse rikas hyvätuloinen jota tämä hallitus suosinutkin ihan kunnolla. Itse olen käynyt töissä koko elämäni ja todellakin katson mihin rahani laitan, mutta siltikään mitään ei jää säästöön ja jos jotakin ylitsepääsemätöntä tulee onkin jo sormi suussa. Verojakin maksan ihan kiitettävästi.Täällä ihmiset yrittää hakea apua asioihin ja tuollaiset muiden mollaajat pilaa kaikkien päivän. Luulisi aikuisella olevan muutakin tekemistä kun nostaa itseään muita paremmaksi.
        Sinulle ketjunaloittaja: Tsemppiä elämääsi ja toivottavasti valoa tunnelin päässä kuitenkin on-


    • pelästynyt

      Minä kerron, kun kysyt.

      Alkutilanne: Kävin velkaneuvojalla, ja hän ehdotti et päästän kaikki velkani ulosottoon. " Antaa mennä ensin niin, että summa pienenee ??? ja haetaan jotain velkajuttua muutamien vuosien jälkeen avuksi. "

      Tein niin. Kävin(kin) ulosottomiehen luona tekemässä paperin, että haluan tai suostun, että palkastani menee suoraan korkein mahdollinen summa ulosottoa. Näin siksi, että velka pienenisi ja jonain päivänä olisi maksettu.
      Ulostossa olevat kaikki lainani olivat aluksi siis noin 18000e.

      No, elo jatkui joten kuten (sain sossusta toimeentulotukea peruosan verran) ulosoton aikana - maksoin siis jo neljä pitkää vuotta.

      Tässä vaiheessa - vaikka siis maksoin suurinta mahd summaa, velka korkoineen oli jo 23600e, eli ei pienentynyt lainkaan, vaan suurentui korkoineen. Olin kauhuissani.

      Sain perinnön 23000e - soitin ulosottomiehelle ja pyysin laskun ja maksoin kerralla velkani pois. Hermoni eivät kestäneet enää.

      Olin menettänyt sekä psyykkisen että fyysisen terveyteni totaalisesti. En kestänyt enää.

      Vapauduin velastani, enkä näin ollen saanut vanhempieni perintöä centtiäkään koskaan omaan käyttööni, koska olin sotkenut aikanaan raha-asiani. Oma syyni. Vihaan itseäni.

      En ole koskaan tullut entiseksi omaksi itsekseni.
      Itsetunto ja terveys meni. Olen vanhentunut 10 vuotta, olen kuin vanhus, kärsimys näkyy minusta. Olen alkanut mökkiintyä ja arastella ihmisiä. En osaa kaivata ketään enkä mitään. En kertonut kellekään. En ole pystynyt ihmissuhteisiin. Haluan vain unohtaa !!!

      Käyn työssä vielä 8 vuotta eläkkeeseen asti. Mitään en odota elämältä.

      Se mitä menetin - arvokkuuteni, kauneuteni, terveyteni, rahat - vaivaavat päivittäin edelleen !!!
      Päivät sairaana kipeänä, väsyneenä, ahdistuneena, yöt levottomana.

      Elämä oli ja meni. Tyrin elämäni. Ensimmäiset 40 vuotta oli hienoa aikaa, sen jälkeen ei mitään...

      Bruttopalkkani on 1800e, työ 80 pros työaika sairauden vuoksi, työ ammattityö matalapalkka-alalla, olen nainen, 55 v. Elän yksin.
      Vuokra 45m asunnosta 850e.

      En tiedä, mitä sanoa sulle. Kerroin oman tarinani ja tilanteeni, kun kysyit.

      Tiedän, etten ole ainoa Suomessa, jota tällainen rahakämmi rasittaa, on rasittanut. Osa ei jaksa. Itse olin tilassa, jossa tuskin jaksoin olla olemassa. En tiedä, miten jaksoin. Selvisin(kö) jotenkin ?

    • pelästynyt

      - anteeksi, jatkan vielä pätkän, unodin mainita

      Niin, lapsen jaksoin kasvattaa tässä jatkuvasa niukkuudessa kyllä .. mutta en anna itselleni anteeksi, mihin kurimukseen elämämme saatoin päästää. Olisi ollut aivan toista käyttää ansaitut eurot yhteiseen elämäämme ja olla terve, tuskaton ja virkeä, peloton. Varmasti ymmärrät, mitä tarkoitan.

    • kerroppa syy miksi olet ulosotossa? Minäkin oli ulosotosa 5v. sitten mutta maxoin velkani 3:ssa vuodessa (5600€) 2500€ nettotuloilla....järjestely kysymys.Taas luottptiedot kunnossa ;)

      • Rikkipoikki

        Reilu vuosi sitten oli pojalla monia vaikeuksia ADHD:n vuoksi joten en ajatellut raha-asioita yhtään, ummistin täysin silmät ja työnsin pään pensaaseen talous asioissa, velkaa velan perään ja elettiin kuin miljonäärit! Sain toki pojan elämään iloa ja itse myös voin paremmin siltä osin kunnes tajusin tilanteen vakavuuden ja heräsin! Juoksin vain pojan kanssa lääkärissä ja kuntoutuksessa ja tehtiin pikku matkoja! Nyt kosahti kunnolla kaikki! Asenteella tästä kai eteenpäin mennään, olen tottunut niukkuuteen onneksi. Mutta mikään ei ole kamalampaa kuin tieto siitä ettei pysty maksamaan koskaan velkojaan pois!


      • ckdejvjklrmi5mpgk

        "työnsin pään pensaaseen talous asioissa, velkaa velan perään ja elettiin kuin miljonäärit!"

        Kyllä minullekin miljonäärin elämä maistuisi. Tuntuu väärältä, että toiset pääsevät velkajärjestelyyn heppoisin perustein. Itse olen joutunut elämään pienillä tuloilla enkä ole ottanut velkaa kuin kohtuullisesti ja nekin velat on nyt maksettu. Yhteiskunta ei oikein sitä tunnu arvostavan, kun säätää tuollaisia lakeja. On sanottu, että velkajärjestelyn edellytyksenä on aina jokin katastrofi. Oliko se tässä tapauksessa lapsen ADHD?


      • säästöliekki

        Velkajärjestely on keksitty jotta ylivelkaantuneet palautuisivat yhteiskuntaan ja työelämään . 90 luvun kokemuksista viisautuneena on kai nähty että on parempi että ihmiset pääsee jaloilleen ja maksavat veroakin. Muutoin voisi käydä niin että pahasti ylivelkaantunut heittäytyy sossutapauksesti ja lapsetkin ehkä valitsevat tuet tulokseen. Toki lapsen ADHD ei ole syy ruveta elämään pahasti yli varojen, vaikka varmaan on kivaakin.


      • ckdejvjklrmi5mpgk

        Velkajärjestelylaissa on yhtenä velkajärjestelyn esteistä mainittu piittaamaton velkaantuminen. Eikö tämä viittaa sellaiseen: "ummistin täysin silmät ja työnsin pään pensaaseen talous asioissa, velkaa velan perään ja elettiin kuin miljonäärit!"?


    • Pekka556

      menkää töihin niin pystytte maksamaan velkanne,ei sossu teitä elätä lopun elämää

      • sdf46756

        Pskaaks tässä töihin menemään, tuilla ja rikoksilla elää paremmin.


    • eiseoomikään

      Pekkaa saattaa tulla ulkona vastaan joku hirvee hirvi het ku astuu uskaltaa ulos, mut eihä se uskalla

      • duurijuoppo

        Kieltämättä NETTOVERONMAKSAJANA välillä harmittaa minne ne verot oikein menee, kun itse emme juuri mitään vastinetta maksamille veroille saa...

        Kieltämättä alkaa motivaatio kokaika duuniin laskemaan, entäpä jos tekis vaan 8kk duunia? brutto-ansiot sekä verot tippuis huomattavasti, netto-ansiot ei niinkään...
        4kk downshiftaten vaikkapa halvemman hinta tason maassa...


    • hfhdsgrsdgd

      Kovasti tsemppiä sulle ap. Tiesi on varmasti raskas mutta jaksa uskoa että valoa on vielä tunnelin päässä :)
      Itse en ole ollut hyvä hoitamaan taloudellista puolta ja viime vuonna sain raha-asiat lopulliseen sotkuun. Olin niin tiukoilla että hain jopa ensimmäistä kertaa sossustakin apua, en saanut, yritin saada järjestelylainaa, en saanut ja hermostuin pankkivirkailijallekin puhelimessa mutta jälkikäteen tajusin että, nämä kaikki oli parasta mitä mulle on tapahtunut.
      Jouduin todella selkä seinää vastaan, vaihtoehtoja ei enää vaan ollut.
      Mulla oli ollut jo paperilla kaikki velat, niitä oli 23 paikkaan vielä marraskuussa, nyt on 18 paikkaan ja kesäkuussa on enää 10 paikkaan jne.. 2-3 vuotta niin tilanne on aivan erilainen.
      Siis tyhmiä ellos lainoja, osamaksulla ostettua jne.. Todella typerää, tiedän.
      Nyt olen tehnyt täysikäännöksen, mitä järkeä on tosiaan maksaa jollekin kalliita korkoja ja myöhästymismaksuja, ne on mun rahoja millä voin ostaa lapsilleni tai itselleni jotain hyödyllistä.
      Lopetin velan ottamisen ja osamaksulla ostamisen seinään. Olen saanut jopa muutaman kympin hätävararahastoon kuukaudessa vaikka olen koko ajan maksellut velkoja pois.
      Mietin kaupassa että ostanko edes muovikassia, vai otanko mukaan kangaskassin eli ihan kaikki on harkinnassa nyt. Eikä tämä ole yhtään kurjaa, vaan jopa hauskaakin välillä kun saa miettiä miten tästäkin selviää parhain päin.
      Mulla on lapsiakin ja en enää koskaan halua että joudumme tinkimään mistään vaikka pääosin lapset on kyllä saaneet elää ihan normaalia elämää, kiitos myös läheisten ihmisten.

      Minä en enää halua elää tälläistä elämää, vain minä itse voi vaikuttaa miten elän. Haluanko elää ainutkertaisen elämän kituuttaen vuokralla ja miettien kaupassa mitä ostan vai haluanko omistusasunnon ja rahaa säästöön. Valitsin jälkimmäisen ja siitä en tingi.

      Joten ap, olen osittain samassa elämäntilanteessa ja tiedän että sitä on tiukilla kun pitää yksi maksella kaikkia. Mutta sinä selviät kun päätät. Elämässä on paljon asioita mitä voi tehdä ilmaiseksi ja kun rahaa on vähän käytettävissä niin luovuus kasvaa.

      Tsemppiä!

    • Rikkipoikki

      Kiitos vastauksista! Minulla on vuokra 668 sähkö=780kk yhteensä(sähkölämmitys) asumistukea aloin saamaan 222e koska tulot alkuvuodesta pieneni, lapseni takia joudun nyt tekemään ainoastaan arki aamuja. Viimeiset puolitoista vuotta on mennyt sumussa, täysin sumussa, ja ainoa mitä olen ajatellut että rahaa ainakin on, tein töitä paljon ja kk ansioni oli hyviä, ja ajattelin että kyllä pienistä lainoista selviää, no niitähän tuli otettua sitten aivan liikaa, lapsen kanssa käytiin matkoill ja nautittiin, tein kaikkeni että lapsella hyvä olla ainakin kotona, masentui kesällä(lääkekokeilujen vuoksi ADHD:n) ja tein kaikkeni että sain hänet pidettyä elämässä kiinni, myös aina kun lapsi oli hoidossa itse menin ja hoidin itseäni ostelemalla liikaa silmät sumussa siitä että ei oikeasti ollut varaa!! Tätä on vaikea selittää, mutta vasta nyt olen saanut apua tähän ja saanut levätä, kun lapsi sai kriisipaikan kuukaudeksi sijaisperheestä! Avasin silloin vasta silmäni ja pelästyin väsymystäni todella, velkaneuvojalle menin jo viime vuoden puolella! Paljon olisi auttanut kun heti olisi omaan pankkiin tajunnut mennä mutta ei! Nyt sitä vaan odottaa miten tässä selviää! Asunnosta en voi luopua koska tähän ollaan nyt kotiuduttu ja lapselle ei tässä vaiheessa muutokset tekisi hyvää.

      • Rikkipoikki

        Lisäyksenä vielä, etten yhtään ajatellut että tällainen elämäntilanne tulisi että joudun tinkimään työnteosta! Koska sitä olen tottunut tekemään, välillä on ollut moniakin työnantajia, ja tuloja tullut todella hyvin, nyt kuitenkin lapsen vuoksi on pakko toistaiseksi olla tekemättä mitään ylimääräistä koska tarvitsee jatkuvan aikuisen tuen!


      • suunnitelmatalous

        Mikäli lapsen sairaus vaatii erityistä hoitoa (joudut tekemään lyhyempää työpäivää) voisit akea Kelalta lapsen hoitotukea. Pienin tuki n 100 e/kk. Selvää on ettei ulosotossa oleva voi matkustaa ja lohtushoppaillla mutta ihan hyvää arkea ja luhlaa pystyy elämään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      281
      19199
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      86
      3612
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1308
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1069
    Aihe