Paras dyneemaköysi?

solmumakela

C/R veneen fallit kaipaavat uusintaa. Ainoa vaihtoehto on kuorellinen dyneema. Ovat melko hintavia, luokkaa 6 - xx euroa kaipaamassani 10 mm paksuusluokassa. Pituuttakin pitää olla sen 35 m, joten aloin miettimään näin kallista investointia, mikä on järkevää. Venymättömyys on ehdoton vaatimus.

Vaihtoehtojahan on: merkkejä vaikka kuinka, kuten Liros, Fse, marlow, gleistein, jne. Kauppoja löytyy maritimista svb:hen.

Kerro minulle, mikä on näillä spekseillä paras, ja mistä sen saa halvimmalla?

16

2653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seglare2

      Ennen kuin päätät että pitää olla se paras, niin kannattanee ensin vertailla hieman eri Dyneema laatuja. Esim. "liros.com" ja sieltä Yachting niin löytyy aika hyvin tietoa.

      Ja laaduthan on SK 75, SK 78 ja SK 90. Kaikilla hieman eri ominaisuudet ja aika isot hinta erot. Ja dyneemassahan on kaksi eri "venymä" asiaa: toisaalta "stretch" ja toisaalta "creep". Ja lyhyesti; jos et kilpaile huipputasolla ja kyseessä normaali falli niin SK 75 luulisi olevan riittävä. Ja ei muuta kuin hintoja vertaamaan.

      • solmumakela

        Asiaa. Ja oma suosikkisi on?


    • Done_it2

      Gleistein Dynalight on oikein hyvä, kustannustehokas, toimiva vahoissakin lukoissa. Baltic Rigging. Ja joo: en ole siellä osakkeen omistajana.

      • Joakim1

        Valitettavasti Baltic Rigging ei taida enää toimia.

        Dyneemafalleja vertaillessa oleellista on dyneeman määrä DynaLitessä sitä on nimensä mukaisesti niukasti. Venyy selvästi enemmän kuin saman firman Megatwin Dyneema. Gleisteinin ilmoitusten perusteella:

        DynaLIte 10 mm: Murtolujuus 3000 kg, venemyä 10% kuormalla 1,2% (500 kg=2%)
        Megatwin07: 3200 kg, 1,4 % (500 kg = 2,2%)
        Megatwin Dyneema: 4900 kg, 0,7% (500 kg = 0,7%)
        Megatwin Dyneema HS: 7500 kg, 0,3% (500 kg = 0,2%)
        Megatwin T4: 4500 kg, 0,7% (500 kg= 0,8%)

        Vertailun vuoksi polyesterinen Cup: 2200 kg, 1,4% (500 kg = 3,2%)

        Dyneemamateriaalin laatu ei tuossa ole ratkaisevaa. Jo DynaLite on SK78:ia nykyään. HS tarkoittaa lämpömuokattua.

        Saksalaisessa Yachtissa noita on mitattukin, juuri 10 mm köydellä:
        DynaLite: Murtolujuus 3322 kg, 500 kg=1,2%, dyneemaa 23,8% painosta
        Megatwin Dyneema: 4132 kg, 0,6%, dyneemaa 35,4% painosta

        Cup: 2167 kg, 2,9%

        Huom! Ko. testi on tehty 2009 ja silloin noi olivat vielä SK75:sta. Testin vähiten venyvässä köydessä (Maffioli DSK75 Race) oli lähes 40% dyneemaa, murtolujuus 6900 kg ja venymä 500 kg:lla vain 0,2%.


      • Jhff

        Köyhä voi tehdä maston mitan kuorettomasta ja bleissata sen bolyesteriin eli dacron köyteen. Tulee halpa mutta hiton hyvä! Hyvä siksi, että pitää myös köysilukoissa.


    • Hiekkaasalinlattialla

      Kun huomioi kuinka kauan noi uudet köydet kestää niin hinnaneron osuus harrastuksen kustannuksista on aivan olematon. Jos on ihan PA niin lyhyen aikavälin kassavirtavaikutus voi olla isompi.

      Joku viisas joskus sanoi, että ei kannata säästää stideissä kun juodaan shampanjaa- tiedä sitten...

    • solmumakela

      Löytyykö mistää fse admiral 7000 köyden venymätietoja?

      • Joakim1

        En tiedä, mutta tuossa mainitsemassani Yachtin testissä oli FSE Admiral Dyneema, jolle luvattiin 5850 kg murtolujuus. Mittauksissa murtolujuus 5916 kg, venymä 500 kg 0,3% ja dyneeman paino-osuus 40,7%. Tuo oli SK75:sta, kuten kaikki muutkin testissä. Tuo voitti testin ilmeisesti paremman kulutuskestävyyden ja alhaisemman hinnan ansiosta, sillä Maffiolin murtolujuus ja venymä olivat parempia.


      • solmumakela

        Varmaankin samaa kamaa, ainakin murtolujuus mätsää kilolleen. Kiitos tiedosta.


    • seppomartti

      Täydennyksenä Joakimin hyvään listaan: Ari " Pepe" Toroi löytyy Baltic riggingin sijaan firmassta Rigg- man, osoite on n. 70m entisestä.
      Suurempaa venymää halvemmassa köydessä voi kompensoida paksuntamalla 10mm 12:ksi koska venymä on dihteessa murtolujuuteen. Jos "parasta" yrittää hakea, niin Vectran venymä ja viruminen olisi dyneemaa pienempi.
      Dyna Litea joku kehui ja se on on halpaa ja reissuveneeseen usein riittävää. Heikkous venymän lisäksi on kuoren ja dyneemasäikeiden olematon yhteys. Siksi se on notkeaa ja käteen miellyttävää. Pintasukan ja dyneeeman välisssä tulisi olla kerros, mikä sitten johtaa kaapelimaiseen jäykkyyteen. Dynema Lite kuoriutui metrikaupalla Spinlockin XTS - lukossa spinnufallina ja aiheutti hankalan tilanteeen. 93m2 kovan tuulen spinnua kyllä rääkättiin sen verran, että kukontaljan 1200kg kestävä dyneema katkesi toisessa yhteydessä. Eli spinnufallina en kyllä enää käytä Liteä, vaikkei venymällä ole merkitystä ainakaan haittaavaan suuntaan

    • 18-13

      Onko noissa eroa miten vinssivapauttaja pitää? Omassa veneessä on rahaa palannut vinssinvapauttajiin, joissa fallit eivät luista. Fallin venyvyys on ollut toisarvoinen seikka. Nyt vapauttajina lewmarin D2, jotka toimivat suht ok.

      • seppomartti

        Vinssinvatauttajia löytyy sellaisia, joissa ylähampainen lisäksi liikkuu myös "alaleuka". Muistaakseni myös Spinlockilla on tällainen. Nimellinen pitokyky on n. 2X eli luokkaa 1000kp>2000.


    • Segalre2

      Tähän sen verran lisää että tuo 10mm:sen vaihto 12 mm:seen kyllä pienentää venymää mutta on huono virumisen kannalta... MItä lähemmäs maksimia dyneeman vetää heti alkuun, sitä pienempi on sitten viruma tuntien kuluessa....

      Ja kun aloittaja tuossa kyseli että mitä itse suosittelisi, niin Maffiolin DSK Race. Paras ja silti hintaero noihin muihin kohtuullinen. Mutta minä kisaan ja jos vaan huvikseen purjehtii niin....

      • Joakim1

        Viruminen on dyneeman ongelma, jos kuorma on liian suuri murtovenymään nähden. Viruminen kasvaa voimakkaasti yli 10-20% kuormituksilla. Tästä syystä dyneemavantit tehdään varsin ylimitoitetuiksi murtolujuuden osalta. Fallien osalta viruminen ei ole ongelma, koska kuormat ovat aina pieniä murtolujuuteen nähden ja kova veto on päällä vain purjehdittaessa kovemmassa tuulessa.

        Paksumpi köysi ei siis viru enempää vaan vähemmän. Sen sijaan köysi on hyvä saada esivenytettyä eli "tiukentaa" pleissit ja koko köyden rakenne. Tämä onnistunee helpommin ohuemmalla, mutta kyse ei ole jatkuvasta virumisesta vaan kertaluonteisesta löysien poistosta.


    • seppomartti

      Tähän säikeeseen löyhästi liittyen: onko kenelläkään kokemusta dyneeman päähän tulevista metallipäätteistä (esim Blue wave). Päällepäin muistuttaa vaijeripäätettä mutta oletetaan lukitsevan liukkaat dyneemakuidut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1701
    2. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1382
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

      Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      982
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

      Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    5. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      65
      826
    6. J miehestä oikeaa

      Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      78
      816
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

      Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

      .. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

      Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe