Sapatin kirjaimellinen noudattaminen

lepo-Herrassa

Miten kirjaimellisesti te vietätte sapattia?

Minä uskon, että Jeesus ei kumonnut sapatin käskyä ja se on edelleen voimassa. Perustelen tätä asiaa siten, että kymmenen käskyn laki oli kirjoitettu vanhassa liitossa kivitauluihin, mutta uudessa liitossa se on kirjoitettu pyhällä hengellä sydämen lihatauluihin. (2Kor 3) Sapatin käsky on kymmenen käskyn joukossa, joten se on edelleen voimassa.

Perustelen tätä myös siten, että rakkauden käskyä ei ole kumottu ja sapatin käskyn noudattaminen on Jumalan ja lähimmäisenkin rakastamista. On silti tilanteita, joissa olen joutunut rikkomaan kirjaimellista sapatin käskyä lähimmäisen rakkauden tai itsestäni huolehtimisen vuoksi.

Olen sitä mieltä, että sapattina on lupa tehdä hyvää. Jotkut joutuvat sen vuoksi tekemään jopa ansiotyötä sapattina: huoltamaan hissejä, ajamaan ambulanssia, hoitamaan potilaita, sammuttamaan tulipaloja, vartioimaan rajoja, tarkastamaan passeja, valvomaan energian jakelua, jne. On monia ammatteja, joissa työtä joudutaan tekemään 24/7 ja työvuorot osuvat myös kristitylle.

Pitäisikö kristityn kieltäytyä tekemästä työtä sapattina sapatin käskyn kirjaimellisen pitämisen vuoksi vai vaatiiko lähimmäisen rakkaus palkkatyön tekemistä sapattina joissakin tilanteissa? Onhan totta sekin, mitä herra sanoi: sapattina on lupa tehdä hyvää ja pelastaa henki.

Mitä muuta on sapattina lupa tehdä kuin pelastaa henki?

Minusta kaikenlainen lähimmäisen auttaminen ja rakastaminen sapattina menevät edelle sapatin käskyn kirjaimellista pitämistä, mutta mitä mieltä te olette?

46

397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • levonpaikka

      Aikoinaan pastori Olavi Rouheen karvalakki katosi sapattina kirkosta. Hän kertoi, että kyllä hän meni kauppaan ja osti uuden vaikka oli sapatti.
      Marva J. Dawn kertoo hyvin henkilökohtaisessa kirjassaan Keeping the Sabbath Wbolly esimerkin siitä, miten jeesus antoi hänelle sapatin välityksellä levon. Tohtorintutkintoon valmistuessaan häne oli opeteltava latinaa, ranskaa ja saksaa, kaikkia samanaikaisesti. "Pitääkseni kaikki kolme kieltä järjestyksessä", hän korjoittaa, "minun oli laadittava tiukka opiskeluaikataulu, joka alkoi joka aamu kello kuusi." Hän opiskeli ensin yhtä kieltä, sitten toista, meni luenoille, palasi kotiin ja opiskeli kolmatta kieltä yhteentoista asti illalla, minkä jlkeen "kaaduin sänkyn lopen uupuneena" Kiivas tahti oli tarpeen, hän sanoo koska "jo kuuden viikon kuluttua minun oli pystyttävä kääntämään tuhat sanaa kaksituntisen kokeen aikana kustakin kielestä". Hän uskoo selvinneensä tästä raskaasta aikataulusta vain siksi,että "odotin, vietin ja muistelin sapattia. Viikon lähestyessä loppuaan tieto sapatista lohdutti minua suuresti ja antoi uskomatonta sitkeyttä jatkaa työtä ja viikon alussa muistot juuri kokemistani sapatin iloista saivat minut aloittamaan uudelleen.

    • omalehmä

      Kristityn ja maan kansalaisen ylipäätään on syytä noudattaa sen maan tapoja jossa hän asuu. Jos jossakin maassa lauantai on yleinen lepopäivä, hänen on järkevää ja hyvä sitä nuodattaa mutta siellä missä sunnuntai on lepopäivä on syytä pyhittää sunnuntai. Tästä poikkeaminen on turhaa rettelöimistä ja niuhottamista, joka ei juuri kerro muuta kuin säännönseuraajan mentaliteetista silloinkin kun tuossa seuraamisessa on mitään järkeä tai ei.

    • iloinen_naurajaa

      En vietä sapattia!!!

      • ei.tarvitsekaan

        Miksi sinun pitäisi viettääkään. Rakkaudeton teko ei kiinnosta Herraa.
        Hän on antanut sinulle vapauden tehdä mitä lystäät, mutta elämälle vieras tapa, millä tuhoat vaikkapa lapsen ja nuoren elämän, siitä tulet tuomiolle.
        Siitä vietät helvetin tulessa palkkapussisi määrän mukaisesti.
        Mikä olisi itsellesi helpompi olisi oppia myllynkivestä. Se kaulassasi ja meren syvyys, olisi lopputulokseesi parempi, kuin mitata elämäsi aikana tekemäsi pahan ja synnin siis rakkaudettomuuden palkkaa.

        Siis elä vieltä, ei se sinulle kuulukaan, jumalattomana. Hakkaa vaikka päätä seinään, se voi paremmin sinua opettaa siitä, mitä paha saa aikaiseksi.
        Sinun lihasihan on parempi kärsiä kuin toisten.
        Siis kärsi itse.
        Ihmisyys ja rakkaus on sinusta pois. Tämä on karu totuus, sillä rienaaja isäsi tekoja haluat toteuttaa.


      • iloinen_naurajaa
        ei.tarvitsekaan kirjoitti:

        Miksi sinun pitäisi viettääkään. Rakkaudeton teko ei kiinnosta Herraa.
        Hän on antanut sinulle vapauden tehdä mitä lystäät, mutta elämälle vieras tapa, millä tuhoat vaikkapa lapsen ja nuoren elämän, siitä tulet tuomiolle.
        Siitä vietät helvetin tulessa palkkapussisi määrän mukaisesti.
        Mikä olisi itsellesi helpompi olisi oppia myllynkivestä. Se kaulassasi ja meren syvyys, olisi lopputulokseesi parempi, kuin mitata elämäsi aikana tekemäsi pahan ja synnin siis rakkaudettomuuden palkkaa.

        Siis elä vieltä, ei se sinulle kuulukaan, jumalattomana. Hakkaa vaikka päätä seinään, se voi paremmin sinua opettaa siitä, mitä paha saa aikaiseksi.
        Sinun lihasihan on parempi kärsiä kuin toisten.
        Siis kärsi itse.
        Ihmisyys ja rakkaus on sinusta pois. Tämä on karu totuus, sillä rienaaja isäsi tekoja haluat toteuttaa.

        Olet täysi sekopää!!!


    • >>> Jotkut joutuvat sen vuoksi tekemään jopa ansiotyötä sapattina: huoltamaan hissejä, ajamaan ambulanssia, hoitamaan potilaita, sammuttamaan tulipaloja, vartioimaan rajoja, tarkastamaan passeja, valvomaan energian jakelua, jne. On monia ammatteja, joissa työtä joudutaan tekemään 24/7 ja työvuorot osuvat myös kristitylle. >>>

      No mutta eihän oikea juutal ... anteeksi kristitty milloinkaan tee työtä lauantaisin, vaan tietenkin hän teetättää työnsä muilla! Sitä se Jeesus opetti!

      Teetätä työsi muilla, on ehkäpä Jeesuksen opetuksista se eniten tunnettu, ainakin adventtikirkossa.

      Minusta ongelma olisi parhaiten ratkaistavissa niin, että alamme kunnon juutal... anteeksi kristityksi maaksi ja hommaamme tänne vääräuskoisia tekemään työt perjantai-illasta sunnuntai-iltaan, niin ei tarvitse kenenkään potea huonoa omaa tuntoa minkään työn takia. Olipa sitten Jumalan määräämä lepopäivä lauantaina tai sunnuntaina, niin nyt pidetään se Jumala tyytyväisenä ilman ehtoja tai mitään mutisemista.

      Jokainen ammattiryhmä, joka joutuu minkään syyn takia olemaan töissä perjantai-illan ja sunnuntai-illan välisenä aikana, on pakko palkata esim juhannuksen lähtien jostain ei-kristitystä tai ei-juutalaisesta uskonnosta. Kristittyjä ei saisi enää valita sellaiseen työhön, että pitäisimme Jumalan tyytyväisenä.

      Eli jäisi ainostaan kuntien ja kaupunkien ja valtion virkamiehet, jotka eivät työskentele mistään rahasta perjantain klo 16 ja maanantain klo 08 välisenä aikana, mutta kaikki muut eivät saisi enää olla kristittyjä, jotta Jumala ei vedä hernettä nenään tai mihinkään muuhun aukkoonsa, esim. ahteriinsa.

      • totta.näin.on

        Ja eihän oikea ateisti rakasta lähimmäistään vaan sydämen kyllyydestä lätisee huultensa hedelmää.


      • totta.näin.on kirjoitti:

        Ja eihän oikea ateisti rakasta lähimmäistään vaan sydämen kyllyydestä lätisee huultensa hedelmää.

        Miksi ateisti ei voi rakastaa lähimmäistään?

        Tarvitaanko siihen todellakin joku tonttu, maahinen tai jumala neuvomaan ja pakottamaan?


      • totta.näin.on

        Onhan jonkun sanottava ateistille, missä hän tekee väärin. Siksi maailma makaa näin ikävästi, kun ateismi ei ymmärrä ihmisyydenpäälle mitään.
        Siksi ateismi on se tonttu itselleen ja näkee totuudessa ns. maahisen.
        Eikö ole ikävä todellisuus ateismin helmasynneissä?


    • Alusastia

      Onko sapatti kumottu? No ei sellaista voi kumota mitä ei ole koskaan ollutkaan roomalaisille (pakankristityille). Juutalaisille Jumala erityisesti määräsi sapatin, eikä sitä muille ole koskaan missään määrätty.

      Missä kohtaa Raamattua Jumala päätti sapatin koskevan myös muita kuin juutalaisia?

      • mietihän.kaksi.kertaa

        Puhutaan sitten Jumalan kansasta. Ei juutalainen vanhanliiton aikainen ajassa pelastunut syntymänsä perusteella juutalaiseen. Opi se. Vaan vaeltaessaan kuuliaisuuden tietä.
        Ja toisaalta sapatti tuli ennen juutalaisia.
        Se tuli Edenissä, kuten miehen ja naisen välinen liittosuhde.

        Mutta, epäkristillinen pakanallinen, muoto-- jumalien palvelijat, ovat kummonneet kummatkin ja niin opettavat. - Raamatun ja Jeesuksen sanan mukaan heille ei kuulu- kun tieten tekevät- Jumalan valtakunta.

        Siksipä ja ehkä tämä helluntaikirkon pastori- joka tunnusti sapatin oikeellisuuden, muttei aikonut sitä opettaa- leipäpappina- niin Jumala otti hänet pois.
        Otti siksi, ettei enempää tee sitä syntiä Hänen edessään.
        Hän opettajana kantoi suuremman vastuun, kun harhaan opetettu kirkkoväki.


      • mietteitä.pohdintoja

        Jumalalla on ollut vain yksi kansa. Juutalaisuus ei pelastanut ketään, eikä pakanuus.
        Ihmisen pelastaa vain kuuliaisuus Jumalan tahdolle.
        Siksi Uuteenliittoon Jumalan laki pannaan sydämeen, Henki kirkastaa Sapatin Herran. Vanhanliiton epäuskoinen vaellus on Uudenliiton Jumalankansalle kirjoitettu varoitukseksi. Siis jos ei ole kuulaisena vaeltamassa, kuolee erämaahan.
        Tämä on matkalla iankaikkisuuteen vaikein aika, erämaa-aika.
        Vain Jumalan tahto ja laki (on yhtäläisyys) on PYHÄ.
        Pakana pyhä ei ole pyhä, vaan perinnäisoppi, mikä tekee tyhjäksi Jumalan tahdon.

        Siksi ja juuri siksi pitäisi palata Apostoliseen aikaan ja siellä ei puhuta sunnuntaista.
        Se harha liittää sunnuntai sanankommervenkein sapattiin, on ihmisen omaa.

        Mutta, hapate, se kuvaa sitä, mikää harhana niin tarttuu ja hapattaa.
        Se vain on perattava pois, sillä HerranKuoleman muisto, esim. verrokkina Egyptistä lähtö, piti siivota hapate ja sitten se uhri ja ovenpielien verensively, että kuolemanenkeli menee ohi. Se opettaa muistiinmerkittynä tätä aikaa, tässä ja nyt.

        Hapan, olkoon se mitä vain, lapsikasteet, sunnuntai- pyhät, kirkolliset juhlat, vaikkapa joulu. Ei ne kuulu Uuteenliittoon.

        Ne on hylättävä epäraamatullisena.

        Isien perinnäisopit, ne olivat muistiinkirjoitettu Sanaan, joka Jeesuksen aikana teki tyhjäksi Jumalan sanan ja SE opetuksena kertoo, että tuonajan kansa, minkä tehtävä oli kirkastaa Kristus- pelastus, hylkäsi perinnäisopin tähden Sanan.
        Se oli heille kadottava.

        Ja vastaavuus meillekin. Se kadottaa, jos tieten rikomme Pyhän. On tutkittava kirjoitukset - elämäksi. Kuinka paljon Sana itse kirkastaa tätä puolta ja juuri Jeesuskin kiusausten keskellä sanoi. Te eksytte, kun ette tunne kirjoituksia.

        Tavallaan tuon Kauniaisista kahden pastorin sanoman esimerkin, minkä luin vuosia sitten. Helluntaissa oli Ristin Voiton painotalossa erään ulkolaisen raamatunopetus kirjoja paljon. Niissä maalattiin paljon sitä ihmisen mieltämää
        mielikuvaa taivaasta, Herran tulosta jne.
        Kuinka paljon kuuntelin sitä. Mutta, mitä nämä papit sanoivat.
        Helluntalaiset hyvin tuntee nuitten kirjoitusten sanoman, mutta eivät tunne sanaa. - Siis olimme rakastuneet hapatteeseen. Ja se toi uutta ja uutta hapatetta.
        Se avasi silmiä. On pysähdyttävä kirjoituksiin.
        Muistan, kuinka jo nuorena näin unen, kuinka katselin eteisessä lämpöpatterin luona tuulikaapissa seurakuntaani. Siinä itkin ja ajattelin, kuinka se on maallistunut. Kerroin siitä unesta silloin puolisolleni. Myöhemmin hän muistutti jo unohtamani unen. Se on toteutunut.
        Paljon oli aikaa kulunut, kun palasin senaikaisen kirkkoni lavalle. Seurasin siellä elämää, vanhojen tuttujenkin tapaa. Raamattu oli unohtunut. Ei luettu sitä, ei rukoiltu, vaan arki ja ukkojen turina, oli tärkein.
        Lähdin, koska en löytänyt sitä paikkaa, jossa rakastettiin Herraa.
        Laittomuus on kylmentänyt rakkauden.
        On palattava juurille, on hylättävä perinneopit, pappienkin on istuttava tuhkaan ja tehtävä parannus.
        Tuo tuhka on oiva raamatullinen opetus. Siinä käydään sitä osaa, jos ei tehdä parannusta, mitä Malakia kirjoittaa. Se kirjoittaa olkiukoista.
        Oljet palavat tuhkaksi. Vertauskuvallisesti, kun synti on pesiytynyt seurakuntaan, on tuhka vertauskuvallisesti kertomassa sitä parannuksen syvyyksiä, että aivan pohjia myöten, myös pappien on tehtävä tiliä Herran edessä.
        Nöyryys ja kuuliaisuus on ainut, mikä Hengessä pitää tiellä, minkä Karitsa on askeleissaan viitoittanut.
        Tuo Helluntalaisuuden esissäpitämä kirjoittaja näkyy jo ajassa siksi harhaksi, joka meni ohi kirjoitusten, kuten nuo Kauniaisten papit ramattuopiston opettajat sanoi. Mutta, sokeus helluntaissa ei nähnyt, eikä opettajat hoksannut.
        Jeesuksen paluu, esim. 40- vuosi opetuksessa. Israel- erämaassa 40- vuotta.
        sekä luvattu. Opetettiin, että Israel- ajassa itsenäistyy ja sukupolvi- niin yhteenlaskuna tuli 1988.
        Inhimillisesti tällaista on. Ehkä rakkauden sokeus, saa aikaiseksi virheet, mutta ne on tunnustettava. Tietomme on vajavaista.
        Siksi kirjoitusten paikka puhujakorokkeella olisi paras pitämään seurakunnan puhtaana, ja vieläpä niin, ettei sitä mausteta hapatteella.


    • Exap

      "Minusta kaikenlainen lähimmäisen auttaminen ja rakastaminen sapattina menevät edelle sapatin käskyn kirjaimellista pitämistä, mutta mitä mieltä te olette?"
      Mitä on mielestäsi "sapatin käskyn kirjaimellinen pitäminen" ?
      Minusta se on ainakin sitä, että se, jolle sapatti kirjaimellisesti annettiin (eli nimenomaan vain ja ainoastaan Israel), pitää kirjaimellisesti kaiken sen mitä siitä on säädetty.
      Mitä sinun mielestäsi sapatin "kirjalliseen pitämiseen" sisältyy ? Koska vaikka hyvin vapaamielisesti ulottaisi sapatin koskemaan kristittyjä, vastoin Raamatun kirjaimellista sanaa - silti itse käsky on ainoastaan: "Muista pyhittää lepopäivä."
      Mielelläni jopa jatkaisin Jeesuksen listaa:
      "Te tyhmät ja sokeat! Kumpi on suurempi, kultako vai temppeli, joka kullan pyhittää?
      Te sokeat! Kumpi on suurempi, uhrilahjako vai alttari, joka uhrilahjan pyhittää? "
      --> Te tekopyhät ! Kumpi on suurempi, lepopäiväkö vai ihminen jolle se on lahjaksi annettu, ja joka sen pyhittää ?

      • sapatinpyhitys

        Sapatti on annettu ihmistä varten, eikä ihminen sapattia varten, sen tähden on Jeesus sapatin Herra. Minä näen muutkin ihmiset ihmisenä eikä vain juutalaiset, siksi kun olen suomalainen pyhitän sapatin.


      • kirjan.Hengellinen

        Mietihän tuota sanaa Israel- kun vertaat liitäntää sapatti.

        Kun ja jos miellät, että Herra antoi kansalleen sapattinsa, alat lähestyä yhtälöä.
        Mutta, eihän sappatti pelasta, vaan kuuliaisuus Jumalan tahdolle, jonka Hengellisyydessä eletään.
        Siis lain päämäärä on rakkaus. Rakkauden kautta tehtävä vaellus.

        Sulla on kumma tapa kyseenalaistaa nyt sapatti. Olet kuin helluntalaisuudessa aikoinaan. Yhdeksankäskyläistä, oikein papin suusta sanottuna ja sunnuntaipöntössä saarnattuna.
        Herättääkö yhtälö sydämesi ja aamennat?

        Jeesus kylläkin raamatussa kielsi tuon opetuksen. Siis joka poistaa ja niin opettaa, pitää pienimmäksi kutsuttaman.

        No, rakkaudestasi perinnäisoppiin, niin tietenkin paratiisinpuusi takaa huutelet Herraasi vastaan, kun Hän kyselee, että missäs olet??

        Mausteita keittoosi olet laittanut, mutta etsi Sana ja anna Hengen opettaa.

        Sapattia ei ole kumottu. Se on ja ainut Herran erottama päivä - raamatullieksi Pyhäksi.

        Sitä esim. Apostolinen helluntalaisuus viettää. Osa batisteista, osa jopa evlutista on eronnut kirkostaan ja on tässä asiassa kuuliainen.

        Sapatti tietenkin on kirjaimellinen, koska se on Kirjoituksissa ja jos siitä ei aiota eksyä.
        Mutta, sapatti on Hengellinen.
        Älkää lähtekö Jerusalemista, ennen Hengen antamista.
        Henki kirkastaa Sapatin Herran ja siksi sapatissa lepo on myös jakamista, ettei tahalteen saateta teoilla valintoihin, joka ei ole raamatullista.

        Onko rakkautta tämän ajan kullassa ja kiillossa, että esim. nuoret joutuvat kaupallisuudessa vajaatuntisin päivin palvelemaan joka päivä markkina voimia.
        Eritoten nyt- aika tuonkin on tuonut esiin.

        Raha vaatii, kun kuluttaja sitä vaatii. Tuo yhtälö on tosi.

        Jos kuluttajana kunnioitat rakkauden käskyä lähimmäiseen, et vaadi teollasi häntä jäämään sananopetuksen ulkopuolelle. Siis sinä istuisit kirkossa ja kirkonjälkeen menisit piinaamaan lähimmästäsi palveluun.

        No, onhan tietenkin alueita, joka elämälle on välttämättömiä.
        Määrättyjä koneita ei voi sammuttaa, ne pyörivät, mutta ne ovat välttämättömiä.
        Työkierto vain on järjestettävä, että määrätynlainen vapaa tulisi vastaan, eli myös sapattina.
        Siellä sapattiyhteisössä rakennutaan elämäntakia. Ei aina omalukeminen johda hyvään, vaan on kuunneltava. Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan Sanan kautta. Siis kirjoituksiin pitäydyn, sekä uskovien yhteisiin tilaisuuksiin, sekä kuorman jakoon. Kantakaa toistenne kuormia. jne.

        Siis- pyrkimys Siihen alkuperäisyyteen, meidänkohdalla Apostoliseen aikaan, koska He lähtivät silminnäkijöinä tuomaan sen sanan.

        Mutta, kirjain meille viestii Sanasta. Kirjain kertoo Jumalan tahdosta, kirjain kertoo, että Henki kirkastaa sanan. Kirjain kertoo, että Henki tekee eläväksi.
        jne. Ei kirjain sinänsä kuoleta, muutakuin siinätapauksessa, että se osoittaa synnin ja jos syntiä vain omilla eväillä korjaillaan, ilman sijaista.
        Yhtälönä Sijainen sydämessäni, kirjain opettajanani, on Sana. Sana on Hengellinen ja Hengen armolajan kautta toteutettuna, se ei kuoleta, muuhunkuin syntiin nähden. Ei eksytä.
        Siksi kirjaimella on paikkansa.

        Kuka sitä ei tottele, kuolee. Niin ateisti, kuin muotojumalinen. Kummatkin tuomitsee Herra ja se on kirjaimellisesti näin tuotu esiin kirjoituksissa.


      • näinhän.se.on
        sapatinpyhitys kirjoitti:

        Sapatti on annettu ihmistä varten, eikä ihminen sapattia varten, sen tähden on Jeesus sapatin Herra. Minä näen muutkin ihmiset ihmisenä eikä vain juutalaiset, siksi kun olen suomalainen pyhitän sapatin.

        Aivan, kun ja koska Henki pitää sen Pyhänä ja opettaa meitä kaikkia.


    • klpo

      Apostoli Paavali:"Te olette hukkaan uskoneet, jotka Lain töillä haluatte autuaaksi tulla!" Lue paremmin Uutta Testamnettia!

      • rukousaukaiseepulmat

        Jos sinä klpo uskot että sapatin pitämisellä tullaan autuaaksi, niin älä pitä silloin mitään päivää pyhänä sunnuntaikin voi olla mielestäsi samalainen. Ja luehan Uutta testamenttia viellä rukoillen niin kyllä ne pulmat sinulle ehkä aukeaa.


    • satee

      ...R-den kaksoiskäsky ykkösenä . Raamattu opettaa myös että on olemassa "lihan valta"-lihallinen ihminen ,jolle on hyvä lukea lakia "aika ajoin"?! . (aatuparka) "Joka on varastanut,älköön enää varastako"...voisi jatkaa samoin kaikkien käskyjen kanssa . lepopäivän kohdalla:JESHUA sanoi olevansa sabatin Herra so.PERSOONA johon kaikki muutkin,eritoten sabatti ,( hän laittoi oman NIMENSÄ siihen. so.HERRAN lepo -päivä)käskyt viittasivat."KUULE israel Herra sinun Jumalasi on YKSI ..ja rakasta Herraa sinun Jumalaasi .. kaikesta sydämestäsi kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi.. ja lähimmäistä niinkuin itseäsi ,näissä kahdessa riippuu koko laki" // Yhteenveto: Yksilöihmisellä on persoonallinen suhde laki/armo todellisuuteen;mitä hengellisempi ihminen,sen helpompi hänen on olla samaa mieltä Sanan kanssa koskien käskyjä. Vastaavasti korinttolaiskirjeessä (1kor 3)paavali neuvoo "lihallisia korinttolaisia" jotka olivat vielä "kiinni ihmisissä" näin ollen käskyt opettivat eritoten heitä- kehoittivat omaatuntoa./ JURIDISESTI(kaikki on selvää) :JESHUA TÄYTTI lain ja VAPAUTTI ihmiset lain kirouksesta tulemalla itse kiroukseksi meidän tähtemme.... ELI:jos punnerran Jumalan kanssa jonkun käskyn (esim sabatti) suhteen kysyn näin ollen itseltäni: olenko muistanut KIITTÄÄ Herraa siitä että HÄN ON TÄYTTÄNYT koko lain...tämän kysymyksen esittäminen haastaa uudella tavalla:"vapauteen Kristus meidät vapautti teemaan. ..."Älkää(siis) sitoko itseänne enää lain orjuuteen"..
      "Katso vanha on mennyt,uusi on sijaan tullut"..
      "että pääsisimme hänen lepoonsa." ..

    • Penuela

      Voi hyvät ihmiset.. Sana on annettu sielulle.. Sapatti on sielun lepopäivä. Kun ihminen on käynyt läpi koettelemuksia. . Sielu on viety läpi tulen ja veden..ja selvinnyt kiusauksista. Seuraa sapatti..sielun lepo päivä. Sapatissa ei ole enää tarve ponnistella.. Jokainen joka on tämän läpi käynyt tietää mistä puhun.. Sapatti.. Itse Herra ruokailee silloin kanssasi. Se on juhlista suurin..et ole kutsu vieras.. ja Jeesus ruokailee kanssasi. .. työ on tehty.. on juhlan aika. Huomenna koittaa arki.. ja jokainen alkaa taas työn.. Jokaisen työn..Jokaisen askeleen välillä on sapatti..lepo päivä. Jokainen askel vie meidät lähemmäs häntä... Jehovaa. Isäämme taivaissa.SAPATTI ON SIELUN LEPOPÄIVÄ JA JUHLA.

      • OPITTAV

        KIITOS.. (EN TIEDÄ,MIKSI KIRJAIMET VAIHTUIVAT NYT ISOLLE,(OLEN UUSI KONEELLA,)MUTTA .... ETTEI....USKON-NOLLINEN .. MENISI SEN KIITOLLISUUDEN(AITO J. PELKO) EDELLE ,MIKÄ KOSKEE JESHUAN UHRIA JA YLÖSNOUSEMUSTA ,SITÄ TARKOITIN / .EVANKELIUMI TULEE SIIS ENSIN EI SUORITUS/ TUNTEET. KUITENKIN JOS NÄMÄ(TUNTEET JA SUORITUKSET!)KESTÄVÄT MYÖS SIINÄ ARJESSAKIN ,SILLOIN ON VARMASTI SYÖTY "VAHVAA KAURAA " JA "ASIA" TODELLINEN.//OLEMME ... VIELÄ MATKALAISIA (VARSINKIN ESIRUKOILIJAT, AP. JA PROFETAALISEN KUTSUMUKSEN SAANEET KOKEVAT NÄIN)SIIHEN TODELLISUUTEEN MITÄ JEESUS KOKI SYNTISTÄ IHMISKUNTAA KOHTAAN( ="SAMAISTUMINEN RAKKAUDESSA") TÄTÄ VARMAAN TARKOITITTEKIN"HUOKAILULLA")// TARKENNUS: KUN JUMALAN VANHURSKAUS KRISTUKSESSA, ON YKKÖSENÄ , SEKÄ HÄNEN YLÖSNOUSEMUKSENSA KOLMANTENA PÄIVÄNÄ (VRT EHTOOLLINEN, JONKA TODELLISUUTTA KRISTITTY ELÄÄ ) --- SILLOIN MYÖS ME SAAMME ELÄÄ "YHDESSÄ HÄNEN KANSSAAN" -ARMOSSA(,ESIRUKOUS,) -JA- TOTUUDESSA(PROFETAALINEN NUHTELU,KEHOITTAMINEN ). USKOSSA NÄIN OLLEN JATKUVASTI KYSYMYS KRISTUKSESTA - SABATIN HERRASTA (KÄSKYJÄKÄÄN VÄHÄTTELEMÄTTÄ) // VRT.VIELÄ PAAVALI MONISSA" LIEMISSÄ KEITETTY" SANOO: "- ETTÄ PÄÄSISIMME TÄHÄN ARMOON: " -ELÄMÄ ON MINULLE KRISTUS JA KUOLEMA VOITTO". OLEMME USKOVINA HERRAN OPETUSLAPSIA .. "TE OLETTE JUMALAN VILJELYSMAA".... "ETTÄ.. TUOTTAISITTE RUNSAAN SADON" ... MINÄ ISTUTIN APOLLOS KASTELI.. - MUTTA KASVUN ANTAA JUMALA". POHDITTAVAA JA OPITTAVAA ON...ONNEKSI "AIHEESSA" RIITTÄÄ..


      • AMMENNET

        LISÄYS EDELLISEEN ..EN HALUA TUOMITA TAI ARVOSTELLA KENENKÄÄN SUHDETTA SAPATIIN. SE ON VARMASTI HENKILÖKOHTAINEN MONELLE ...VARMASTI SIITÄ RIITTÄÄ AMMENNETTAVAA...


      • Exap

        "EN TIEDÄ,MIKSI KIRJAIMET VAIHTUIVAT NYT ISOLLE"
        No, yleensä se johtuu siitä että on mennyt caps lock päälle. Painapa uudelleen sitä caps lock näppäintä niin eiköhän kirjaimet pienen ihan silmissä :)


      • kurssijaheti

        ..:) Kiitoksia!,ei tarvinnu painaa.. autto ku sammutti koneen..koko näppäintä ei näy kyl vieläkään...oikeestii.. aapuuvaaa!! Mää tarviin kurssin tähän ja hetii!


      • Exap
        kurssijaheti kirjoitti:

        ..:) Kiitoksia!,ei tarvinnu painaa.. autto ku sammutti koneen..koko näppäintä ei näy kyl vieläkään...oikeestii.. aapuuvaaa!! Mää tarviin kurssin tähän ja hetii!

        Caps lock on normaalinäppiksessä omana näppäimenään vasemmalla Shift:in yläpuolella, mutta joissakin näppiksissä caps lock:ia ei ole omana näppäimenään, vaan sen saa päälle ja pois esim. pitämällä vasenta shift-näppäintä pohjassa muutaman sekunnin. Jollei toimi, niin Googlaa toki esim. koneesi nimi "caps lock" niin löydät varmasti infoa.
        Jos taas caps lock on päällä ja kaikki kirjaimet tulevat isolla (etkä saa sitä pois), saat pieniä kirjaimia silloinkin kirjoitettua pitämällä shift-näppäintä alhaalla kun kirjoitat. Tällöin shift ikäänkuin invertoi tuon caps lock -asetuksen.


      • mottia

        No nyt löyty! kiitos vaivannäöstänne! "JUUTALAISILLE ensin! Sitten myös kreikkalaisille" TOIMII!! . joku tos kirjotti "ruokailee" ja mää luin" Huokailee" ..o-ou. .... ihmistä varten se sapatti tosiaan.. ja siitä tuli mieleen noi J-laiset.


    • hgxy

      Kaikenlaisia tekosyitä sielunvihollinen keksii, että hän saisi Jumalanpalvelijan rikkomaan sapattikäskyä.

      Kaikki rehellinen työ joka kohottaa ja auttaa ihmiskuntaa on hyvää ja tarpeellista, mutta on kokonaan eri asia se mikä on välttämätön ja jonka voi tehdä sapattina rikkomatta Jumalan käskyä.

    • omalehmä

      >>Minä uskon, että Jeesus ei kumonnut sapatin käskyä ja se on edelleen voimassa. >>
      No, ei tietenkään juutalainen Jeesus sellaista kumonnut. Sapattikäskykin tuntuu mooseksenuskoisten juutalaisten keskuudessa olevan edelleen voimassa. Sapattikäskyä noudattavat kristityt adventistit taas noudattavat adventistismin opinmuodostajien "elleniläisiä käskyjä".

      • kysynpävaan

        Siinainvuorella solmitun liiton asettamisesta roomalaisten ensimäisellä vuosisadalla suorittamaan Jerusalemin hävitykseen asti seitsemännen päivän sapatti sykki joka viikko Israelin kansakunnan sydämmessä.Kuuliaisuus sapattikäskylle oli koetinkivi Israelin uskollisuudesta kaikille käskyille-kuten mannaan liittyneet tapahtumat osoittivat. Israelilaisia varoitettiin tottelemattomuudesta sapattikäskylle: "Jos te ette kuule minua ettekä pyhitä sapattia vaan tuotte kantamuksia sisään Jerusalemin porteista, minä sytytän tuleen sen portit. Tuli tuhoaa Jerusalemin palatsit,eikä kukaan voi sitä sammuttaa Jer. 17:27. Toisaalta Herra lupasi juutalaisille, että "jos ette tuo sapattinpäivänä mitään kantamusta sisään tämän kaupungin porteista ettekä tee mitään työtä, vaan pyhitätte sapatin" Jer. 17:24. hän antaisi heille kaikki ne suuret siunaukset joiden saamisen ehtona oli kuuliaisuus käskyille. Sekä sisällöltään että sijainniltaan sapatti muodostaa kymmenen käskyn lain keskipisteen. Sapatti käskyssä on viisikymmentäviisi hepreankielistä sanaa;sitä edeltävissä käskyissä kuusikymmentäkuusi heprealaista sanaa ja sitä seuraavissa käskyissä on neljäkymmentäyksi heprealaista sanaa. "Täten",kirjoittaa Vanhan testamentin tutkija Jacgues Doukhan, "siinä on melkein puolet dekalogin muiden käskyjen sanamäärä 108 ja se sijaitsee sen keskellä". Koska sapatti on sijoitettu kymmenen käskyn lain sydämmeen, se toimii siltana Kristuksen kahden suuren käskyn välillä. "Sapatti", kirjoittaa Roy Branson, "on holvi,joka pitää koossa lain rakennelman. Koska sapattikäsky sijaitsee Jumalalle kuuluvan uskollisuuden ja ihmisiin kohdistuvien velvollisuuksien välissä,se muodostaa koko lain ytimen. Tavallaan se yhdistää taivaan ja maan toisiinsa. Sitä paitsi vain sapattikäsky selittää, miksi meidän tulee totella lain muita käskyjä. Meillä ei saa olla muita jumalia Herran lisäksi koska, kuten sapattikäsky sanoo, hän on Luoja. Emme saa tehdä epäjumalia emmekä palvella niitä,koska Jumala ansaitsee Luojana palveluksemme. Emme saa käyttää väärin Herran nimeä, koska hän ansaitsee Luojana kunnioituksemme.
        Sapatti näytteli tärkeää osaa Jumalan Vanhan testamentin kansan uskossa,joidenkin mielestä jopa tärkeintä osaa. "Voidaan liioitelematta sanoa ",kirjoitti juutalainen esseisti Ahad Ha-Am, "että sapatti on ollut keskeisin tekijä Israelin selviytymiselle". Mutta nyt tulemme varsinaiseen ongelmaan:Kaikki kristityt,vieläpä ankarimmatkin sapatinvastustajat,myöntävät, että juutalaisten tuli pyhittää sapatti. Mutta miten on nykyajan kristittyjen laita? Onko sapatilla mitään tekemistä uuden liiton uskovien kanssa, jotka Uuden testamentin opetuksen mukaisesti uskovat pelastukseen armosta, ei lain teoista? Onko heillä mitään velvollisuuksia sapatiin nähden?


      • Exap
        kysynpävaan kirjoitti:

        Siinainvuorella solmitun liiton asettamisesta roomalaisten ensimäisellä vuosisadalla suorittamaan Jerusalemin hävitykseen asti seitsemännen päivän sapatti sykki joka viikko Israelin kansakunnan sydämmessä.Kuuliaisuus sapattikäskylle oli koetinkivi Israelin uskollisuudesta kaikille käskyille-kuten mannaan liittyneet tapahtumat osoittivat. Israelilaisia varoitettiin tottelemattomuudesta sapattikäskylle: "Jos te ette kuule minua ettekä pyhitä sapattia vaan tuotte kantamuksia sisään Jerusalemin porteista, minä sytytän tuleen sen portit. Tuli tuhoaa Jerusalemin palatsit,eikä kukaan voi sitä sammuttaa Jer. 17:27. Toisaalta Herra lupasi juutalaisille, että "jos ette tuo sapattinpäivänä mitään kantamusta sisään tämän kaupungin porteista ettekä tee mitään työtä, vaan pyhitätte sapatin" Jer. 17:24. hän antaisi heille kaikki ne suuret siunaukset joiden saamisen ehtona oli kuuliaisuus käskyille. Sekä sisällöltään että sijainniltaan sapatti muodostaa kymmenen käskyn lain keskipisteen. Sapatti käskyssä on viisikymmentäviisi hepreankielistä sanaa;sitä edeltävissä käskyissä kuusikymmentäkuusi heprealaista sanaa ja sitä seuraavissa käskyissä on neljäkymmentäyksi heprealaista sanaa. "Täten",kirjoittaa Vanhan testamentin tutkija Jacgues Doukhan, "siinä on melkein puolet dekalogin muiden käskyjen sanamäärä 108 ja se sijaitsee sen keskellä". Koska sapatti on sijoitettu kymmenen käskyn lain sydämmeen, se toimii siltana Kristuksen kahden suuren käskyn välillä. "Sapatti", kirjoittaa Roy Branson, "on holvi,joka pitää koossa lain rakennelman. Koska sapattikäsky sijaitsee Jumalalle kuuluvan uskollisuuden ja ihmisiin kohdistuvien velvollisuuksien välissä,se muodostaa koko lain ytimen. Tavallaan se yhdistää taivaan ja maan toisiinsa. Sitä paitsi vain sapattikäsky selittää, miksi meidän tulee totella lain muita käskyjä. Meillä ei saa olla muita jumalia Herran lisäksi koska, kuten sapattikäsky sanoo, hän on Luoja. Emme saa tehdä epäjumalia emmekä palvella niitä,koska Jumala ansaitsee Luojana palveluksemme. Emme saa käyttää väärin Herran nimeä, koska hän ansaitsee Luojana kunnioituksemme.
        Sapatti näytteli tärkeää osaa Jumalan Vanhan testamentin kansan uskossa,joidenkin mielestä jopa tärkeintä osaa. "Voidaan liioitelematta sanoa ",kirjoitti juutalainen esseisti Ahad Ha-Am, "että sapatti on ollut keskeisin tekijä Israelin selviytymiselle". Mutta nyt tulemme varsinaiseen ongelmaan:Kaikki kristityt,vieläpä ankarimmatkin sapatinvastustajat,myöntävät, että juutalaisten tuli pyhittää sapatti. Mutta miten on nykyajan kristittyjen laita? Onko sapatilla mitään tekemistä uuden liiton uskovien kanssa, jotka Uuden testamentin opetuksen mukaisesti uskovat pelastukseen armosta, ei lain teoista? Onko heillä mitään velvollisuuksia sapatiin nähden?

        "Onko sapatilla mitään tekemistä uuden liiton uskovien kanssa, jotka Uuden testamentin opetuksen mukaisesti uskovat pelastukseen armosta, ei lain teoista? Onko heillä mitään velvollisuuksia sapatiin nähden?"
        On. Paavali kieltää niiden tuomitsemisen, jotka pitävät vanhan liiton juhlia, uusiakuita tai sapattia.
        Minä ainakin olen aina sanonut että lepopäivän pitäminen on hyvä asia, ja meidän tulisi ymmärtää ja hyväksyä niitä jotka pitävät lepopäivää eri päivänä kuin me.
        Miksemme voisi siunata toisiamme, vaikka pidämme kenties eri päivänä jumalanpalvelustamme ?


    • Ihan.vapaasti.vaan

      Eipä tule mieleen yhtään ainoata asiaa, jota ei lauantaisin voisi tai saisi tehdä. Ei se päivä siitä miksikään pilaannu!

    • eivaaraa

      .... Ei .Eikä edes päivän Herra muutu miksikään (Luojan kiitos:)itse kuitenkin vaarassa"pilaantua". Ole hyvä ja lue ajatuksella


      Jesaja 58. -"kaikki kirjoitukset on kirjoitettu meille opiksi: vt.ja ut.

    • MinäOlenOletkoSinäkin

      Jesaja 40
      8 Ruoho kuivuu, kukkanen lakastuu, mutta meidän Jumalamme sana pysyy iankaikkisesti.

      Psalmit 119
      89 Iankaikkisesti pysyy sinun sanasi, Herra, vahvana taivaissa.

      2. Mooseksen kirja 20
      3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.

      2. Mooseksen kirja 20
      11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

      2. Mooseksen kirja 20
      23 Älkää tehkö jumalia minun rinnalleni; hopeaisia tai kultaisia jumalia älkää tehkö itsellenne.

      Matteus 5
      18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

      Luukas 16
      17 Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää.

      Luukas 21
      33 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.

      "-" Tämä on iankaikkinen elämä Jeesuksen sanoin:

      Johannes 17
      3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

      Johanneksen ilmestys 3
      12 Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni.

      "-" Jeesus tunsi jumalanpelkoa:

      Heprealaiskirje 5
      7 Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.

      Heprealaiskirje 1
      9 Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi."

      Apostolien teot 10
      38 te tiedätte, kuinka Jumala Pyhällä Hengellä ja voimalla oli voidellut Jeesuksen Nasaretilaisen, hänet, joka vaelsi ympäri ja teki hyvää ja paransi kaikki perkeleen valtaan joutuneet; sillä Jumala oli hänen kanssansa.

      Galatalaiskirje 3
      20 Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.

      1. kirje Timoteukselle 2
      5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,

      " Nimimerkki "lepo-Herrassa", Jeesus ja me muutkin Jumalaan uskovat, uskomme sabatin olevan lauantaina! Pakanoiden sunnuntai ei ole raamatullinen sabatti!

    • Exap

      Johan täällä on puhuttu sapatista ja sapatin vierestäkin; mutta ei tainnut aloittajan kysymykseen oikein tulla vastausta :
      "Mitä muuta on sapattina lupa tehdä kuin pelastaa henki?"
      Pitäisiköhän nyt samalla oikein "repäistä" ja julistaa ihan kaikille, että minä, Exap, pidän sapattia lepopäivänäni. Toivottavasti muutamat eivät tässä kohdin putoa jakkaraltaan tai ala hamuilemaan nitropurkkia. :)
      Olen sitä sanonut ja sanon edelleen, että lepopäivää voi ihan hyvin pitää sapattina tai sunnuntaina; tämä oma valintani on ihan vaan "tavan vuoksi", aivan kuten Paavalilla ja Jeesuksellakin mainitaan olleen "tapana" tehdä jotakin tiettyä sapattina. Satun nyt olemaan adventisti, ja se sapatin viettäminen on aikanaan sitä kautta tullut tavaksi.
      Mutta edelleen on vastaamatta kysymys: mitä sapattina sitten saa tai ei saa tehdä ? Oma mielipiteeni on se, että koko kysymys on aivan mieletön. Miksi kukaan haluaisi alistaa itsensä orjuuteen, kun olemme kerran lapsia, eikä orjia ?
      Tiedämme, että sapattina saa tehdä hyvää, joten sen puoleen voisi sanoa että sapattina ei tule tehdä pahaa. Mutta siinä mielessä se ei eroa mistään muusta päivästä; ei muinakaan päivinä saa tehdä pahaa, eikö ?
      Meillä on lepopäivä sen vuoksi, että meillä on lupa levätä. Meillä on lupa heittää pois muut ajatukset ja nauttia levosta, elämästä, perheestä, lapsista, vaimosta, kaikesta siitä minkä niin helposti heitämme syrjään "arkipäivinä".
      Lepopäivä on lahja. Taisipa Kai_A jossakin juuri mainita ettö neliveto-porsche olisi kiva, muttei ole varaa siihen. Mutta jos saat lahjaksi tuon neliveto-porchen, niin se on lahja, eikö ? Eikä sinun tarvitse kysyä lahjan antajalta, saatko ajaa sillä hiekkatiellä tai tiistaisin; se mikä on lahja, on annettu sinulle siksi että sinä voit nauttia siitä ja muistaa lahjan antajaa, ja olla lahjan antajalle kiitollinen rullatessasi porchellasi pitkin maita ja mantuja.
      Sama pätee lepopäivään. Se on lahja. Lepopäivän siunaus on siinä että se on lahja; lupa olla tekemättä ansiotyötä ja lupa nauttia Jumalan muista lahjoista, joista nauttiminen monasti unohtuu arjen kiireissä. Ja sen kruunaa se että olemme lepopäivästä kiitollisia Hänelle, joka on tuon lahjan antanut.
      Oliko tässä tarpeeksi sääntöä ja määräystä siihen, mitä saa ja ei saa tehdä sapattina ?

      • MinäOlenOletkoSinäkin

      • omalehmä

        >>Olen sitä sanonut ja sanon edelleen, että lepopäivää voi ihan hyvin pitää sapattina tai sunnuntaina; tämä oma valintani on ihan vaan "tavan vuoksi", aivan kuten Paavalilla ja Jeesuksellakin mainitaan olleen "tapana" tehdä jotakin tiettyä sapattina. Satun nyt olemaan adventisti, ja se sapatin viettäminen on aikanaan sitä kautta tullut tavaksi.>>
        Tuo "tapa-pointti" taitaa olla aika hyvä ja oikeaan osunut. Johonkin yhteisöön kuuluvalle yhteisön tavat ja perinnäis-säännöt ovat pyhiä asioita, joiden rikkominen tuntuu suorastaan pyhäinhävästykseltä - eikä ihme - rikkoohan se tavan rikkojan ja yhteisön välisen suhteen.
        Kun yhteisö käännyttää uuden tulokkaan, tämä on saatava luopumaan vanhoista tavoistaan ja juurrutettua uusiin tapoihin. Tällöin vanhat tavat voidaan vaikkapa demonisoida (esim. sununtai pedon merkkinä) ja uusille yhteisön suosim,ille tavoille antaa arvo arvaamaton (esim. Ellenin unessa kirkkaimmin loistava lepopäiväkäsly). Tapojen taistelun kuumimmassa rintamassa taitavat siin olla äsken kääntyneet ja heille on tärkeä kysymys mitä sapattina saa tehdä ja mitä ei koska heillä ei ole vielä tapoja.


      • lepo-Herrassa

        Todella vaikeaksi ja jopa mahdottomaksi käy monien kristittyjen elämä nykyisessä ammatissa, jos sapattina ei missään tapauksessa ole lupa ansiotyötä tehdä.

        Ja niin kuin totesin: silloin joutuu jopa rikkomaan rakkauden käskyä vastaan, jos kielletään pelastamasta henki tai auttamasta lähimmäisiä sapatin päivänä sen vuoksi, että kyse on palkkatyöstä eikä vapaaehtoisesta työstä.

        Onko nyt niin, että adventistit ottavat mieluummin lopputilin työpaikoista, joilla edellytetään työn tekoa sapattina edes silloin tällöin tai jopa säännöllisesti vuorotyörytmin mukaan?

        Niin - ainahan sitä voi panna muut töihin sapatin päivänä, mutta odottavatko adventistit sitä, että heitä autetaan hädässä ja pelastetaan heidät sapattina, jos he tarvitsevat silloin apua?

        Eikö se ole syntiä, jos adventisti pyytää muita tulemaan apuun sapattina, kun apua tarvitsee: saa sairauskohtauksen, jää jumiin hissiin, tms.?

        Älkää hyvät adventistit enää ikinä soittako apua itsellenne, jos joudutte hätään sapattina, jos kerran pidätte ansiotyötä kaikissa tapauksissa syntinä sapattina!

        Tehän yllytätte toista tekemään silloin syntiä vain oman nahkanne pelastamiseksi!

        Pitäisiköhän sanoa tutuille hoitoalalla työtä tekeville, että jättävät adventistit hoitamatta sapatteina, koska se on syntiä? Eivätpä nuo ole valittaneet, kun heitä on sapattina palkkatyön kautta hoidettu... kaksinaamaista porukkaa.


      • ei.mitään.asiaa
        lepo-Herrassa kirjoitti:

        Todella vaikeaksi ja jopa mahdottomaksi käy monien kristittyjen elämä nykyisessä ammatissa, jos sapattina ei missään tapauksessa ole lupa ansiotyötä tehdä.

        Ja niin kuin totesin: silloin joutuu jopa rikkomaan rakkauden käskyä vastaan, jos kielletään pelastamasta henki tai auttamasta lähimmäisiä sapatin päivänä sen vuoksi, että kyse on palkkatyöstä eikä vapaaehtoisesta työstä.

        Onko nyt niin, että adventistit ottavat mieluummin lopputilin työpaikoista, joilla edellytetään työn tekoa sapattina edes silloin tällöin tai jopa säännöllisesti vuorotyörytmin mukaan?

        Niin - ainahan sitä voi panna muut töihin sapatin päivänä, mutta odottavatko adventistit sitä, että heitä autetaan hädässä ja pelastetaan heidät sapattina, jos he tarvitsevat silloin apua?

        Eikö se ole syntiä, jos adventisti pyytää muita tulemaan apuun sapattina, kun apua tarvitsee: saa sairauskohtauksen, jää jumiin hissiin, tms.?

        Älkää hyvät adventistit enää ikinä soittako apua itsellenne, jos joudutte hätään sapattina, jos kerran pidätte ansiotyötä kaikissa tapauksissa syntinä sapattina!

        Tehän yllytätte toista tekemään silloin syntiä vain oman nahkanne pelastamiseksi!

        Pitäisiköhän sanoa tutuille hoitoalalla työtä tekeville, että jättävät adventistit hoitamatta sapatteina, koska se on syntiä? Eivätpä nuo ole valittaneet, kun heitä on sapattina palkkatyön kautta hoidettu... kaksinaamaista porukkaa.

        Taivaassa ei sitten löydy näitä sunnuntailla kiristelijöitä. He kun eivät pääse sinne.


      • Exap
        lepo-Herrassa kirjoitti:

        Todella vaikeaksi ja jopa mahdottomaksi käy monien kristittyjen elämä nykyisessä ammatissa, jos sapattina ei missään tapauksessa ole lupa ansiotyötä tehdä.

        Ja niin kuin totesin: silloin joutuu jopa rikkomaan rakkauden käskyä vastaan, jos kielletään pelastamasta henki tai auttamasta lähimmäisiä sapatin päivänä sen vuoksi, että kyse on palkkatyöstä eikä vapaaehtoisesta työstä.

        Onko nyt niin, että adventistit ottavat mieluummin lopputilin työpaikoista, joilla edellytetään työn tekoa sapattina edes silloin tällöin tai jopa säännöllisesti vuorotyörytmin mukaan?

        Niin - ainahan sitä voi panna muut töihin sapatin päivänä, mutta odottavatko adventistit sitä, että heitä autetaan hädässä ja pelastetaan heidät sapattina, jos he tarvitsevat silloin apua?

        Eikö se ole syntiä, jos adventisti pyytää muita tulemaan apuun sapattina, kun apua tarvitsee: saa sairauskohtauksen, jää jumiin hissiin, tms.?

        Älkää hyvät adventistit enää ikinä soittako apua itsellenne, jos joudutte hätään sapattina, jos kerran pidätte ansiotyötä kaikissa tapauksissa syntinä sapattina!

        Tehän yllytätte toista tekemään silloin syntiä vain oman nahkanne pelastamiseksi!

        Pitäisiköhän sanoa tutuille hoitoalalla työtä tekeville, että jättävät adventistit hoitamatta sapatteina, koska se on syntiä? Eivätpä nuo ole valittaneet, kun heitä on sapattina palkkatyön kautta hoidettu... kaksinaamaista porukkaa.

        "Onko nyt niin, että adventistit ottavat mieluummin lopputilin työpaikoista, joilla edellytetään työn tekoa sapattina edes silloin tällöin tai jopa säännöllisesti vuorotyörytmin mukaan?"
        No, tuohan on nykyisin harvinaisempaa, mutta aikanaan 6-päiväisen työviikon takia monet adventistit kyllä erosivat jos eivät saaneet lauantaita vapaaksi.
        Enemmänkin tämä koskettaa niitä uusia seurakuntaan tulevia, jotka ovat esim. vuorotyössä; perjantain ilta- tai yövuorohan kun sattuu jo olemaan kokolailla sapattina työntekoa, vaikkei viikonloppuvuoroja olisikaan. Tietysti koska seurakuntaan uusia jäseniä ei juurikaan enää tule, on tuo lukumääräisesti aika marginaalinen ryhmä. Kuitenkin, kuten omalehmä toi ilmi:
        "Kun yhteisö käännyttää uuden tulokkaan, tämä on saatava luopumaan vanhoista tavoistaan ja juurrutettua uusiin tapoihin. Tällöin vanhat tavat voidaan vaikkapa demonisoida (esim. sununtai pedon merkkinä)"
        ... niin tässäpä on sitten uudelle tulokkaalle aika koetuskivi jos sattuu olemaan vaikkapa kaupan kassalla töissä.
        Juuri siksi toivoisin kovasti, että opitaan ottamaan lepopäivä lahjana, eikä koetettaisi tehdä siitä jonkinlaista pelastuksen kriteeriä tai edes jumalisuuden mittaria.
        Lakihenkisyys kaiken kaikkiaan on jopa este uskossa kasvamiselle. Aina kun ihminen kuvittelee omilla teoillaan olevansa jotenkin parempi tai soveliaampi Jumalalle, mennään metsään. Se, että olemme lapsia eikä orjia emmekä siis lain alla tarkoittaa juuri sitä, että opimme hylkäämään pahan ja väärän sen rakkauden kautta jota Jumala haluaa meissä kasvattaa.
        Jumala ei tarvitse lepopäivää, vaan me tarvitsemme sitä.
        Laki ei sisällä rakkautta mutta rakkaus sisältää lain tarkoituksen ilmentymän elämässämme.
        Lain noudattaminen lain vuoksi on orjuutta maailman alkeisvoimien alla, mutta rakkaus ilman lakia on lain tarkoituksen täydellinen sovellus elämässämme ajatuksissa ja teoissa,


      • lepo-Herrassa

        Juuri noin minäkin tämän asian olen ymmärtänyt.


      • advariveli
        lepo-Herrassa kirjoitti:

        Todella vaikeaksi ja jopa mahdottomaksi käy monien kristittyjen elämä nykyisessä ammatissa, jos sapattina ei missään tapauksessa ole lupa ansiotyötä tehdä.

        Ja niin kuin totesin: silloin joutuu jopa rikkomaan rakkauden käskyä vastaan, jos kielletään pelastamasta henki tai auttamasta lähimmäisiä sapatin päivänä sen vuoksi, että kyse on palkkatyöstä eikä vapaaehtoisesta työstä.

        Onko nyt niin, että adventistit ottavat mieluummin lopputilin työpaikoista, joilla edellytetään työn tekoa sapattina edes silloin tällöin tai jopa säännöllisesti vuorotyörytmin mukaan?

        Niin - ainahan sitä voi panna muut töihin sapatin päivänä, mutta odottavatko adventistit sitä, että heitä autetaan hädässä ja pelastetaan heidät sapattina, jos he tarvitsevat silloin apua?

        Eikö se ole syntiä, jos adventisti pyytää muita tulemaan apuun sapattina, kun apua tarvitsee: saa sairauskohtauksen, jää jumiin hissiin, tms.?

        Älkää hyvät adventistit enää ikinä soittako apua itsellenne, jos joudutte hätään sapattina, jos kerran pidätte ansiotyötä kaikissa tapauksissa syntinä sapattina!

        Tehän yllytätte toista tekemään silloin syntiä vain oman nahkanne pelastamiseksi!

        Pitäisiköhän sanoa tutuille hoitoalalla työtä tekeville, että jättävät adventistit hoitamatta sapatteina, koska se on syntiä? Eivätpä nuo ole valittaneet, kun heitä on sapattina palkkatyön kautta hoidettu... kaksinaamaista porukkaa.

        Itse olen hoito alalla,joten enemmän olen sapatina töissä kuin vapaana
        Siunausta sinulle toivoo yks advariveli


    • MinäOlenOletkoSinäkin

      Minä itse olen joutunut töitä tekemään viikon jokaisena päivänä, jopa kolmesta neljään viikkoon yhtäkyytiä joka ikinen päivä ilman vapaapäivää mutta sen täysin omasta vapaasta tahdostani. En kuulu mihinkään lahkoon, enkä ole enään aktiivinen lutherilainenkaan, mitä nyt ihan pikkupentuna (9-11 v.) olin, mutta silti olen sitä mieltä että Raamatun mukaan sabatti on lauantaina!
      Sitä se oli myös Jeesuksenkin mielestä, eikä me Jeesuksen kanssa anneta siinä piirtoakaan periksi! Kyllä jämptisti on näin!

    • gdae

      Niin Jeesushan ei sanonut sapatista muuta kuin, että hän on sapatin Herra ja että silloin on lupa tehdä hyvää. Pahaa ei ole lupa tehdä koskaan. Juutalaisten perinnäissääntöjä Jeesus ei noudattanut. Jeesus ei myöskään toimittanut omia askareitaan sapattina vaan oli Jumalan työssä. Ainakaan häntä ei saatu sapatin rikkomisesta kiinni ( paitsi siis perinnäissääntöjen sapattia koskevista rikkomuksista kylläkin, mutta niitähän Jeesus ei noudattanut) Jeesus itse sanoi, että hän ei ole tehnyt syntiä ja jopa haastoi kuulijansa osoittamaan syntinsä. Varmaan tässä yhteydessä olisi otettu esiin sapatti, jos se olisi ollut jotain mitä Jeesus ei olisi koskaan noudattanut.

      Mutta helppohan Jeesuksen oli sapattia pitää kun oli kiertelevä viisastelija, joka ei ollut vuorotyössä. Ja vielä asui kulttuurissa, jossa jopa oli tiukemmat sapattisäännöt kuin Jumalalla. Niinpä tähän asiaan ei ole oikeaa yleispätevää mallia olemassa. Omatunto kertokoon jokaiselle mikä on oikein sen mukaan kuin Jumala itse kullekin säätää. Kuitenkaan ei ihmistä ole luotu vuorotyötä varten vaan ikuiseen "sapatin" lepoon. Viikoittainen sapatti on annettu tästä esikuvaksi. Työ on jotain mitä ihmisen on tehtävä kirotussa maailmassa pysyäkseen hengissä. Uudessa maassa sitten voi keskittyä täysillä harrastuksiin.

      • omalehmä

        >> Jeesus ei myöskään toimittanut omia askareitaan sapattina vaan oli Jumalan työssä. >>
        Jos Jeesus oli Jumala, niin silloinhan Hän toimitti sapattina nimenomaan omia askareitaan: :-)


      • juuriittää

        . ihmisen"omat työt" riittävät oikein hyvin.esim "mustamaalaus" ja atomipommin kehittäminen


    • "Miten kirjaimellisesti te vietätte sapattia? "

      En ollenkaan kirjaimellisesti.
      Silläeikös raamatun mukaan pyhänä työtä tekevät tule tappaa?

      Jos näin, niin en ole tappanyt vielä ainakaan yhtään pappia :-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysynkin sinulta nyt...

      Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä
      Ikävä
      44
      3601
    2. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

      että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      96
      3260
    3. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

      Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      50
      2972
    4. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

      Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      137
      2230
    5. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

      Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      38
      1768
    6. Missä paikassa ja minkälaisessa tilanteessa

      Olit silloin kun tajusit ihastuneesi häneen?
      Ikävä
      105
      1692
    7. Nainen sä olet

      arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      82
      1626
    8. Onko Estlink-2 kaapeli lainkaan vaurioitunut?

      Vai onko kyseessä Naton operaatio Venäjän ns. varjolaivaston pysäyttämiseksi, ja kaapelivaurio vain simuloitu.
      Maailman menoa
      325
      1614
    9. En ole häneltä kylläkään koskaan nähnyt sellaista

      Tottakai jos hän olisi jonkunlaisen selvän eleen tai jonkun jutun näyttänyt, että häntä kiinnostaakin niin tietenkin si
      Ikävä
      3
      1594
    10. Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?

      Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin
      Maailman menoa
      100
      1377
    Aihe