Montako kertaa olette tavinneet VHF:ää, raketteja,

Liivipakko

Jauhesammutinta tai sammutuspeitettä?

56

902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VHF:aa tasan kerran, kun ei vielä ollut AIS-vastaanottoa ja oltiin lähdössä Tallinnaan sumusäällä ja halusin varmistaa VTS:lta, ettei jouduta kapeikkoon yhtä aikaa laivan kanssa. Eli 1 kerta 20 vuodessa. Mutta AIS-vastaanoton takia se on silti hyödyllinen.

      Mutta oikeastaan tuo kysymys sammutusvälineistä toi mieleen muiston aiemmsta veneestä. Siinä oli spriikeitin (Origo), jonka sai peitettyä työtason yhtenäistävällä levyllä. Vaimo ei kerran huomannut, ettei liekki ollutkaan sammunut (spriiliekkiä ei aina ole helppo nähdä kirkkaassa valossa) ja laittoi levyn paikalleen ja tuli avotilaan. Onneksi satuin hetkeä myöhemmin menemään sisään. En ihan muista, haistoinko palaneen vai satuinko vain kumartumaan sen verran, että huomasin liekin levyn alla ja tilanne pelastui ilman vahinkoja (jos vähän mustunutta pöytälevyä ei lasketa).

      Tarinan opetus: kyllä niitä tulipaloonkin johtavia vahinkoja voi sattua.

    • samaa_listaa_loputtomiin

      Montako kertaa olet tarvinnut pelastusliivejä, auton turvavyötä ja turvatyynyjä?
      Montako kertaa olet tarvinnut laivamatkalla pelastuslauttaa tai -venettä?
      Sama vastaus sopinee kaikkiin yllä. Toivottavasti et koskaan, mutta silti ne ovat hyvä olla varalta.

    • Eivaravenettäkaada

      En ole vesillä tarvinnut noista mitään kertaakaan. Sammutuspeitettä ja sammutinta en vesille lähtis. Vhf ja raketit voisin jättää rannalle jos veneilen vain saariston suojassa.

    • Ei ole kertaakaan tarvetta ollut - onneksi, mutta mielellään niitä mukana kuljettaa, jos se estää vaikka sen tarpeen, kun ne on.
      Hätäraketteja en kyllä enää rahtaa mukana lähivesillä, Viroon ja Ruotsiin mentäessä pakkaan mukaan, muuten en.

      • en.ymmärrä

        Kanniskeletko todella veneen varusteita edestakas veneen ja kodin väliä? Miten ne raketit mukanaolollaan haittaavat lähivesillä?

        Aloittajan kysymykseen vastaisin, että VHF:ää käytän vuosittain useamman kerran, en tosin koskaan ole hätätilanteessa tarvinnut. Ajalta ennen VHF:n arkipäiväistymistä olen kerran turvautunut hätärakettiin. Hätä ei silloinkaan ollut omassa veneessä, vaan toinen vene paloi.


      • SR305SB
        en.ymmärrä kirjoitti:

        Kanniskeletko todella veneen varusteita edestakas veneen ja kodin väliä? Miten ne raketit mukanaolollaan haittaavat lähivesillä?

        Aloittajan kysymykseen vastaisin, että VHF:ää käytän vuosittain useamman kerran, en tosin koskaan ole hätätilanteessa tarvinnut. Ajalta ennen VHF:n arkipäiväistymistä olen kerran turvautunut hätärakettiin. Hätä ei silloinkaan ollut omassa veneessä, vaan toinen vene paloi.

        Rakettirepun tuon yleensä veneeseen kesälomareissulle, kun isommilla vesillä kierrellään, reissulta palatessa, elokuussa vien takaisin kotiin.
        Jotain vanhaa jäännettä bensaveneen ajalta, kun ei "räjähteitä" viitsinyt tarpeettomasti veneessä säilyttää. Tilaakin tässä nykyisessä niille olisi, mutta jatkan varmaan "tapaa".


      • Geriatri
        SR305SB kirjoitti:

        Rakettirepun tuon yleensä veneeseen kesälomareissulle, kun isommilla vesillä kierrellään, reissulta palatessa, elokuussa vien takaisin kotiin.
        Jotain vanhaa jäännettä bensaveneen ajalta, kun ei "räjähteitä" viitsinyt tarpeettomasti veneessä säilyttää. Tilaakin tässä nykyisessä niille olisi, mutta jatkan varmaan "tapaa".

        Mitä teet rakettirepulla kotona?
        Onko muukin toimintasi kerran opittua ilman kehityksen mahdollisuutta.

        Lähivesillähän ei voi mitään sattua. Miksipä kelluntaliivejä tai sammutinta mukana pitämään.


      • Geriatri kirjoitti:

        Mitä teet rakettirepulla kotona?
        Onko muukin toimintasi kerran opittua ilman kehityksen mahdollisuutta.

        Lähivesillähän ei voi mitään sattua. Miksipä kelluntaliivejä tai sammutinta mukana pitämään.

        En "tee" sillä mitään kotona, se on säilytyksessä. Pidän sen mielummin kotona kuin veneessä lähivesillä pyöriessä.

        Liivit ja sammutin auttavat tekemään raketeistä tarpeettomia, varsinkin lähivesillä jossa liikennettä runsaasti.

        Parhaimmat ja tarpeellisimmat varusteet ovat juuri ne, jotka osoittautuvat tarpeettomiksi, mutta ovat kivat turvana, jos sattuisi tarvitsemaan. Lähivesillä en oikein rakettien tarpeellisuutta ymmärrä, ja siksi niitä ei ole mukanakaan.


      • Geriatri
        SR305SB kirjoitti:

        En "tee" sillä mitään kotona, se on säilytyksessä. Pidän sen mielummin kotona kuin veneessä lähivesillä pyöriessä.

        Liivit ja sammutin auttavat tekemään raketeistä tarpeettomia, varsinkin lähivesillä jossa liikennettä runsaasti.

        Parhaimmat ja tarpeellisimmat varusteet ovat juuri ne, jotka osoittautuvat tarpeettomiksi, mutta ovat kivat turvana, jos sattuisi tarvitsemaan. Lähivesillä en oikein rakettien tarpeellisuutta ymmärrä, ja siksi niitä ei ole mukanakaan.

        Ahaa. Tiedät siis etukäteen minkälaiseen onnettomuuteen ja missä olosuhteissa joudut. Varustus siis senmukainen. Kotonahan niitä raketteja eniten tarvitaan. Kunnes päiväykset ovat yli, eikä niitä veneeseen kannata viedäkään.
        Mitä teet lähivesillä kun veneeseen tulee blackout ja matkustajalle sairaskohtaus?


      • VHF
        Geriatri kirjoitti:

        Ahaa. Tiedät siis etukäteen minkälaiseen onnettomuuteen ja missä olosuhteissa joudut. Varustus siis senmukainen. Kotonahan niitä raketteja eniten tarvitaan. Kunnes päiväykset ovat yli, eikä niitä veneeseen kannata viedäkään.
        Mitä teet lähivesillä kun veneeseen tulee blackout ja matkustajalle sairaskohtaus?

        Ihan turha kuvitella, että avun saaminen, sikäli kuin se on tarpeen, olisi raketeista kiinni.
        Jos apua tarvitaan, avunpyyntö tarpeesta riippuen hoituu kännyllä tai VHF:llä.
        Ja rakettien kelpoisuusajan pudottaminen "ei SPV voi taata rakettien toimivuutta pidempään kuin valmistaja" argumenteilla oli pelleilyä, jonka seurauksena osa veneistä jää katsastuksen ulkopuolelle.


      • Navigarenecce

        Minä olen ikäni veneillyt omasta rannasta, joten minulla ei ole tarkkaa tietoa miten veneseurassa suhtaudutaan katsastamattomaan veneeseen.
        Sen verran olen asiasta kuullut, ettei seuran lippua saa käyttää, jos vene ei ole katsastettu, mutta miten on laituripaikan suhteen?


      • yhdet.vielä.ostan
        Navigarenecce kirjoitti:

        Minä olen ikäni veneillyt omasta rannasta, joten minulla ei ole tarkkaa tietoa miten veneseurassa suhtaudutaan katsastamattomaan veneeseen.
        Sen verran olen asiasta kuullut, ettei seuran lippua saa käyttää, jos vene ei ole katsastettu, mutta miten on laituripaikan suhteen?

        Laituripaikat ja liput ovat seuran päätettävissä. Enemmistö seuroista kuitenkin edellyttää katsastusta laituripaikan saamiseksi ja suuri enemmistö tekee niin lipun käytön kohdalla.

        Aina tuon tapaisilla asioilla on itkijänsä, on kyse rakettien voimassaoloajasta tai sammuttimien tarkastuksesta. Rakettien kelpoisuusajan lyhentäminen ei tule tilastollisesti näkymään katsastettujen veneiden määrässä. Kuten ei tule näkymään sekään, että raketit tulevat pian poistumaan vaatimuksista.


      • 211047830
        yhdet.vielä.ostan kirjoitti:

        Laituripaikat ja liput ovat seuran päätettävissä. Enemmistö seuroista kuitenkin edellyttää katsastusta laituripaikan saamiseksi ja suuri enemmistö tekee niin lipun käytön kohdalla.

        Aina tuon tapaisilla asioilla on itkijänsä, on kyse rakettien voimassaoloajasta tai sammuttimien tarkastuksesta. Rakettien kelpoisuusajan lyhentäminen ei tule tilastollisesti näkymään katsastettujen veneiden määrässä. Kuten ei tule näkymään sekään, että raketit tulevat pian poistumaan vaatimuksista.

        " Rakettien kelpoisuusajan lyhentäminen ei tule tilastollisesti näkymään katsastettujen veneiden määrässä. Kuten ei tule näkymään sekään, että raketit tulevat pian poistumaan vaatimuksista."

        Vaikutta siltä että olet tämän peri suomalaisen idiotismin "isä" , vuodeksi tiukennetaan määräystä kunnes se poistetaan kokonaan ! Onnittele itseäsi , uusia kusip,,siä määräyksiä kehiin !


      • ostan8mäyräkoiraa
        yhdet.vielä.ostan kirjoitti:

        Laituripaikat ja liput ovat seuran päätettävissä. Enemmistö seuroista kuitenkin edellyttää katsastusta laituripaikan saamiseksi ja suuri enemmistö tekee niin lipun käytön kohdalla.

        Aina tuon tapaisilla asioilla on itkijänsä, on kyse rakettien voimassaoloajasta tai sammuttimien tarkastuksesta. Rakettien kelpoisuusajan lyhentäminen ei tule tilastollisesti näkymään katsastettujen veneiden määrässä. Kuten ei tule näkymään sekään, että raketit tulevat pian poistumaan vaatimuksista.

        Mikäli veneseurassani olisi tuollainen mulkanderi, olisi laituripaikkaa ilman jääminen samassa laiturissa pelkästään positiivista.


      • yhdet.vielä.ostan
        211047830 kirjoitti:

        " Rakettien kelpoisuusajan lyhentäminen ei tule tilastollisesti näkymään katsastettujen veneiden määrässä. Kuten ei tule näkymään sekään, että raketit tulevat pian poistumaan vaatimuksista."

        Vaikutta siltä että olet tämän peri suomalaisen idiotismin "isä" , vuodeksi tiukennetaan määräystä kunnes se poistetaan kokonaan ! Onnittele itseäsi , uusia kusip,,siä määräyksiä kehiin !

        Minulla ei ole ollut mitään tekemistä päätösten tekemisen kanssa, olen vain seurannut uutisia. Kelpoisuusajan rajaaminen valmistajan ilmoittamaan päätettiin kotimaassa muistaakseni kolme vuotta sitten. ORC:n kokous viime syksynä päätti luopua raketeista OSR-määräyksissä viime syksynä. Ketä tässä nyt syyttäisi. Itselle sattui se mustapekka käteen, että tänä vuonna pitää vielä kakkosluokan mukainen setti ostaa, jota lähes varmasti ei enää ensi vuonna tarvita.


      • 211047830
        yhdet.vielä.ostan kirjoitti:

        Minulla ei ole ollut mitään tekemistä päätösten tekemisen kanssa, olen vain seurannut uutisia. Kelpoisuusajan rajaaminen valmistajan ilmoittamaan päätettiin kotimaassa muistaakseni kolme vuotta sitten. ORC:n kokous viime syksynä päätti luopua raketeista OSR-määräyksissä viime syksynä. Ketä tässä nyt syyttäisi. Itselle sattui se mustapekka käteen, että tänä vuonna pitää vielä kakkosluokan mukainen setti ostaa, jota lähes varmasti ei enää ensi vuonna tarvita.

        Sitä väärää päätöstähän ei sitten mitenkään ollut mahdollisuus perua , vaikka uuteen veneilykauteen oli puolivuotta vielä aikaa ?


      • Miten.oikein.on
        yhdet.vielä.ostan kirjoitti:

        Minulla ei ole ollut mitään tekemistä päätösten tekemisen kanssa, olen vain seurannut uutisia. Kelpoisuusajan rajaaminen valmistajan ilmoittamaan päätettiin kotimaassa muistaakseni kolme vuotta sitten. ORC:n kokous viime syksynä päätti luopua raketeista OSR-määräyksissä viime syksynä. Ketä tässä nyt syyttäisi. Itselle sattui se mustapekka käteen, että tänä vuonna pitää vielä kakkosluokan mukainen setti ostaa, jota lähes varmasti ei enää ensi vuonna tarvita.

        Olisko linkkiä voimassaoleviin ORC-sääntöihin? Tuosta on näkynyt vähän kahdenlaista tietoa, että vaaditaanko siellä raketteja vai ei.


      • yhdet.vielä
        Miten.oikein.on kirjoitti:

        Olisko linkkiä voimassaoleviin ORC-sääntöihin? Tuosta on näkynyt vähän kahdenlaista tietoa, että vaaditaanko siellä raketteja vai ei.

        Eihän tää mitään salaista tietoa ole:
        http://www.sailing.org/specialregs

        Missään kategoriassa ei raketteja vaadita, soihtuja ja savuja kyllä. Huomattakoon, että kelpoisuusaika on se tuotteeseen leimattu.


      • yhdet.vielä
        211047830 kirjoitti:

        Sitä väärää päätöstähän ei sitten mitenkään ollut mahdollisuus perua , vaikka uuteen veneilykauteen oli puolivuotta vielä aikaa ?

        Puoli vuotta ei riitä. Pitää ensin saada tehtyä se päätös ja sen jälkeen tuottaa uudet materiaalit. Sitä en tiedä, onko sitä päätöstä jo ensi vuotta varten tehty, mutta yleensä OSR:ää mukaillen mennään, ei ainakaan niitä ylittäen.


      • 211047830
        yhdet.vielä kirjoitti:

        Puoli vuotta ei riitä. Pitää ensin saada tehtyä se päätös ja sen jälkeen tuottaa uudet materiaalit. Sitä en tiedä, onko sitä päätöstä jo ensi vuotta varten tehty, mutta yleensä OSR:ää mukaillen mennään, ei ainakaan niitä ylittäen.

        Tarkoitin kylläkin että olisi jatkettu ainakin vuosi vuoden 2015 säännöillä , eli kumottu muutos vuodelle 2016.


      • yhdet.vielä
        211047830 kirjoitti:

        Tarkoitin kylläkin että olisi jatkettu ainakin vuosi vuoden 2015 säännöillä , eli kumottu muutos vuodelle 2016.

        Se taas olisi ristiriidassa OSR:n kanssa, jonka mukaiseksi sääntö aikaisemmin muutettiin. Minulle se tietenkin olisi sopinut, minulla rakettien "parasta ennen" päiväys on 04-2016. Toisaalta, jos sääntö ensi vuonna muuttuu, vain ne, joilla on juuri tänä vuonna vanhenevat raketit, joutuvat maksumiehiksi. Harmillista, mutta ei ole sittenkään veneilyn suuria menoeriä.


      • 211047830
        yhdet.vielä kirjoitti:

        Se taas olisi ristiriidassa OSR:n kanssa, jonka mukaiseksi sääntö aikaisemmin muutettiin. Minulle se tietenkin olisi sopinut, minulla rakettien "parasta ennen" päiväys on 04-2016. Toisaalta, jos sääntö ensi vuonna muuttuu, vain ne, joilla on juuri tänä vuonna vanhenevat raketit, joutuvat maksumiehiksi. Harmillista, mutta ei ole sittenkään veneilyn suuria menoeriä.

        Minulla ei ole minkäänlaista tietoa kyseisistä OSR :ä sen paremmin kun ORC:tä , mutta sanoppa kun tunnut tietävän , toimittiinko missään muussa maassa tällä tavoin ? Oliko mielestäsi tämä päätös millään tavoin veneilijöiden turvallisuutta parantava ? Vai oliko tässäkin asiassa kyse siitä mallimaana EU:ssa olemisen ihanuudesta , niin kuin niin monessa muussakin asiassa. Ja lopuksi , kyse ei todellakaan ole menoeristä vaan tolkullisten päätöksien teosta. Ja oliko tämä mielestäsi tolkullista päättämistä ?


      • virastokankeutta
        211047830 kirjoitti:

        Minulla ei ole minkäänlaista tietoa kyseisistä OSR :ä sen paremmin kun ORC:tä , mutta sanoppa kun tunnut tietävän , toimittiinko missään muussa maassa tällä tavoin ? Oliko mielestäsi tämä päätös millään tavoin veneilijöiden turvallisuutta parantava ? Vai oliko tässäkin asiassa kyse siitä mallimaana EU:ssa olemisen ihanuudesta , niin kuin niin monessa muussakin asiassa. Ja lopuksi , kyse ei todellakaan ole menoeristä vaan tolkullisten päätöksien teosta. Ja oliko tämä mielestäsi tolkullista päättämistä ?

        Minulla ei ole mitään tietoa siitä, mitä muut kansalliset järjestöt ovat päättäneet. Sen tiedän, että muutos OSR:ään tuli melkoisena yllätyksenä. Ymmärtäisin, että kyse on vain huonosta onnesta ajoituksessa. Ei siis esimerkillistä pykälien noudattamista, mutta tietynlaista päätöksenteon jähmeyttä. Parannus turvallisuuteen on korkeintaan marginaalinen, mutta ei se ainakaan huonontunut.


      • pöljää
        yhdet.vielä kirjoitti:

        Se taas olisi ristiriidassa OSR:n kanssa, jonka mukaiseksi sääntö aikaisemmin muutettiin. Minulle se tietenkin olisi sopinut, minulla rakettien "parasta ennen" päiväys on 04-2016. Toisaalta, jos sääntö ensi vuonna muuttuu, vain ne, joilla on juuri tänä vuonna vanhenevat raketit, joutuvat maksumiehiksi. Harmillista, mutta ei ole sittenkään veneilyn suuria menoeriä.

        Kyllä oli huono onni. Itke nyt yhdet itkut vielä...


      • 211047830 kirjoitti:

        Sitä väärää päätöstähän ei sitten mitenkään ollut mahdollisuus perua , vaikka uuteen veneilykauteen oli puolivuotta vielä aikaa ?

        Ota huomioon, että vuoden ensimmäiset katsastajakurssit ovat yleensä jo tammikuussa ja sitä ennen pitää olla pyörähtänyt läpi koko ruljanssi päätöksenteko - materiaalin päivitys - oikoluenta - painatus. Ja katsastusohjeen ohella katsastuslomakkeet kevääksi.

        Ehkä se olisi ollut mahdollista tuo muuttaa, mutta veikkaanpa, että asiaa ei pidetty vaivan ja kustannusten väärtinä liitossa. Loppujen lopuksi niiden veneilijöidenkin, joihin tuo vaikuttaa, joukko on rajallinen. Luokkiin 1-3 katsastettavia veneitä lienee yhteensä 20-30 000 (purje- ja moottoriveneet yhteensä), joista enemmistö todennäköisesti kolmosessa (jossa jo pari vuotta ovat riittäneet soihdut). Jäljellejäävistä periaatteessa suunnilleen kuudesosa olisi ostamassa nyt uusia raketteja.


      • ampuillaanraketit
        10-14 kirjoitti:

        Ota huomioon, että vuoden ensimmäiset katsastajakurssit ovat yleensä jo tammikuussa ja sitä ennen pitää olla pyörähtänyt läpi koko ruljanssi päätöksenteko - materiaalin päivitys - oikoluenta - painatus. Ja katsastusohjeen ohella katsastuslomakkeet kevääksi.

        Ehkä se olisi ollut mahdollista tuo muuttaa, mutta veikkaanpa, että asiaa ei pidetty vaivan ja kustannusten väärtinä liitossa. Loppujen lopuksi niiden veneilijöidenkin, joihin tuo vaikuttaa, joukko on rajallinen. Luokkiin 1-3 katsastettavia veneitä lienee yhteensä 20-30 000 (purje- ja moottoriveneet yhteensä), joista enemmistö todennäköisesti kolmosessa (jossa jo pari vuotta ovat riittäneet soihdut). Jäljellejäävistä periaatteessa suunnilleen kuudesosa olisi ostamassa nyt uusia raketteja.

        Ei kai siihen koulutusta katsastajille olisi tarvittu että olisi palautettu vuoden -15 katsastussääntö hätärakettien osalta , ja näin internet / fasebook aikana jäsenistölle tiedottaminenkaan tuskin ylivoimaista olisi ollut. Väittäisin että hyvin lähellä 100% veneensä katsastavista kuuluu johonkin veneilyseuraan. Vatulointi tuntuu olevan tarttuva tauti ;-)


      • ampuillaanraketit kirjoitti:

        Ei kai siihen koulutusta katsastajille olisi tarvittu että olisi palautettu vuoden -15 katsastussääntö hätärakettien osalta , ja näin internet / fasebook aikana jäsenistölle tiedottaminenkaan tuskin ylivoimaista olisi ollut. Väittäisin että hyvin lähellä 100% veneensä katsastavista kuuluu johonkin veneilyseuraan. Vatulointi tuntuu olevan tarttuva tauti ;-)

        Pitää katsastajien materiaalin, sekä käsikirjan että lomakkeiden olla ajan tasalla joka tapauksessa.


      • ampuillaanraketit

        Hyvä on , luovutan , se oli loistava päätös vuodeksi tiukentaa sääntöä ja avittaa markkinavoimia. Olkaamme veneilijät ylpeitä päättäjistämme.


      • Kolmosluokalle

        On se hienoa, että päätösprosessissa ilmeisesti jotenkin mukana ollut henkilö sentään viitsii kertoa näkemyksiään. Päätöshän on sinänsä, no, jätetään sanomatta. Nyt on entistä helpompi vaihtaa katsastusluokkaa alaspäin.

        Siirtyminen katsastuksessa kakkosluokasta kolmoseen merkitsee selvää säästöä pyrotekniikassa, jota ilmeisesti ei muutenkaan enää lähivuosina tarvita. Samalla voi jättää toisen sammuttimen kumivasaroinnin ja ravistelun väliin. Eipä tarvitse enää retuuttaa telakan talkoopäivänä sitä 6 kg kuoret painavaa möykkyä veneeltä tarkastajalle, joka kaiken lisäksi laskuttaa siitä tarrastaan työhön nähden kohtuuttomasti.


      • MixiMaxi
        ampuillaanraketit kirjoitti:

        Hyvä on , luovutan , se oli loistava päätös vuodeksi tiukentaa sääntöä ja avittaa markkinavoimia. Olkaamme veneilijät ylpeitä päättäjistämme.

        Pitää valmistajien ja maahantuojien vanhenevat raketit saada dumpattua, siksi tulee siirtymäkausi kolmeksi vuodeksi. Jota jatketaan jos kaupalla on sen jälkeenkin vielä muyymättömiä raketteja.


    • Viime_kesänä_viimeksi

      VHF.ää käytettiin viime kesänä ahkerasti. Olimme kolmen venekunnan kanssa Ruotsin puolella ja keskinäiseen keskusteluun käytimme vhf.n kanavia. Ei tullut puhelinkuluja.

    • VHF_on_OK

      Jotkin satamat joissa on myös laivaliikennettä (esim. Tallinna, Liepaja) vaativat huviverneilijöiltäkin ilmoittautumista satamaan tultaessa ja sieltä poistuttaessa. Samoin jotkin avattavat sillat esimerkiksi Ruotsin Trollhättanin kanavalla eivät avaudu ilman yhteydenottoa. Se on helpointa tehdä VHF:llä, sillä kaikissa paikoissa ei edes ole annettu puhelinnumeroa. On VHF:stä muutakin iloa, sen kauttahan saa säätiedotuksia ja kaikenlaisia varoituksia.

      Pakollisista hätäraketeista olisin ensimmäisenä valmis luopumaan. Varsinkin muutos säilytysalikojen noudattamisessa on älytönytä. Raketteihin merkitty voimassaoloaika kattaa säilytyksen busterin lokerossa ja ympärivuotisessa käytössä olevassa kalapaatissa. On aivan selvää, että kesät matkaveneen kuivissa sisätiloissa ja talvet kotona säilytettynä ne rasittuvat selvästi vähemmän.

      • 15443

        Tuohon lisäisin Saimaan kanavan sulut , ja sulut sekä sillat Saimaalla ,samoin kuin ilmoittautumiset rajavartijoille . Pystyy tosin hoitamaan kännykälläkin , mutta sujuvampaa VHF:llä


    • sedjgoifmwt4

      En kertaakaan mutta aina ne on veneessä mukana.

    • 4r5r45

      Joka kerta tarvitsen, kun katsastan veneeni ja vielä avomerikisojen katsastuksessa.

    • ygter57637

      Monestikko olet tarvinut pelastushelikopteria, airbagiä, turvavyötä, tapaturmavakuutusta, henkivakuutusta....

      Listaa löytyy. Jokainen määrittelee omat riskinsä ja varautumiset niihin.
      Itse en ole koskaan tarvinut laskuvarjoa, mutta usein se on selässä, sillä kun tarve tulee en halua olla ilman.
      Samoin mukana on vararegulaattori vaikka en ole sitäkään tarvinut.

      • Miten läheisesi suhtautuvat siihen että kuljet yleisillä paikoilla laskuvarjo selässä?


    • eikäeikä

      Olen tarvinnut niitä koko ajan pahimman varalle. Pahinta ei ole vielä 15 vuoteen tapahtunut.

    • H.Moilane

      Yksikertakin voi pelastaa monta ihmishenkeä!

      • RikettiRakettiRoks

        Niitä voi pelastaa ilmankin.

        Vedestä pelastettava voi loukkaantua, jos hänelle heittää vanhan, painavan VHF;n, nämä nykyaikaiset ovat turvallisempia. Rakettien osumatarkkuus on myös lähietäisyydeltä kohtalaisen hyvä, eli voi puolustaustua terroristeja vastaan.


    • merikarrrrrhu
    • 1ooooooooooooooooooooooo

      Joka kevät kun katsastaja tulee veneeseen niin olen niitä tarvinnut ei mene muuten läpi.

      • OmaRantaOmaLupa

        Onneksi minun veneeseeni ei tule tarkastaja niin mene raketti siitä läpi...


    • Tuikitarpeellinen

      Eilen tarvitsin rakettia koiran hammaskiven poistoon Oulussa.

    • Baja_220_Sport

      OP:lla "tavallaan" ihan kurantti perusveneilijän kysymys...

      "Mitä hittoa minä näitä raketteja, isoa kasaa pellareita ja VHF:ää ylläpidän kun niitä ei oikeasti koskaan tarvita?"

      Ok...
      Uskokaa nyt hyvät ihmiset, että sitten kun se tilanne on oikeasti päällä, kaikki pilipalivehkeet kuten Ipadit, kännykät ja muu kulutuselektroniikka ei toimi. Tällöin sitä arvostaa sitä vehjettä joka saa sen 1-2 mpk päässä olevan veneilijän tulemaan apuun... oli tuote raketti, savu tai VHF.

      Rakettien ja muun turvasälän olemassaoloon veneissä on ihan selkeät syyt eikä sitä varmaankaan Suomi24 palstan porukka sitä mihinkään muuta.

      Omassa C-luokan veneessä on 3-4 kpl raketteja, 2x sammutinta, varamoottori ja yli kaikkien luokitusten menevät paikantamissysteemit, pilssipumput jne.

    • hoopee222

      Purjelentoa tai varjoliitoa harrastava vetää laskuvarjon päälle joka lennolla. Älkää ihmetelkö tai viisastelko asioista kun ette selvästikään tiedä mitä normaaleihin harrastuksiiin sisältyy

      t.>500 kertaa laskuvarjo selässä

      • Vertauksesi ontuu kyllä aika pahasti.


      • Kunstflug
        10-14 kirjoitti:

        Vertauksesi ontuu kyllä aika pahasti.

        Miten niin ontuu. Olen juuri tullut tähän ketjuun ja koska olen harrastanut taitiolentoa, niin joka kerta kun sille keikalle lähdetään laitetaan laskuvarjo selkään.
        En ole koskaan hypännyt laskuvarjolla enkä aio sitä myöskään vapaaehtoisesti tehdä, mutta koska se on turvavaruste (kuten nämä monet muutkin varusteet ovat) laitan sen kuuliaisesti aina selkään.


      • Kunstflug kirjoitti:

        Miten niin ontuu. Olen juuri tullut tähän ketjuun ja koska olen harrastanut taitiolentoa, niin joka kerta kun sille keikalle lähdetään laitetaan laskuvarjo selkään.
        En ole koskaan hypännyt laskuvarjolla enkä aio sitä myöskään vapaaehtoisesti tehdä, mutta koska se on turvavaruste (kuten nämä monet muutkin varusteet ovat) laitan sen kuuliaisesti aina selkään.

        Luulisi tuon nyt olevan itsestään selvä asia, että vertaus oli typerä. Mutta perustellaan nyt sitten:
        -lentokoneessa ei oikeastaan ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin laskuvarjo sen tilanteen varalle, että kone ei ole hallittavissa (edes pakkolaskun yrittämiseen)
        -veneen turvallisuusratkaisuihin taas on paljon erilaisia vaihtoehtoja (pelastuslautta, epirb, satelliittipuhelin, vhf, kännykkä, raketit, ääni- ja käsimerkit, jolla jnejne.)
        -lentokoneen saadessa moottorivian tai hajotessa muuten ilmassa tilanne on AINA hengenvaarallinen, veneen ongelmatilanteiden kirjo on laaja eikä esim. moottorivika välttämättä aiheuta edes ulkopuolisen avun tarvetta.

        Ilman laskuvarjoa lähtö vertautuu siis pikemminkin siihen, että lähdettäisiin veneilemään kokonaan ilman pelastusliivejä tai mitään muitakaan turvallisuusvälineitä.

        Muuten... en tunne kovin tarkasti ilmailuharrastusta, mutta uskaltaudun epäilemään väitettä, että esim. purjekoneessa olisi AINA laskuvarjo mukana. Tai varjoliitelijällä. Voi se pitää paikkansakin, tietysti. Jostain syystä minulla kuitenkin on asiasta toisenlainen käsitys.


      • LuvutEsiin
        10-14 kirjoitti:

        Luulisi tuon nyt olevan itsestään selvä asia, että vertaus oli typerä. Mutta perustellaan nyt sitten:
        -lentokoneessa ei oikeastaan ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin laskuvarjo sen tilanteen varalle, että kone ei ole hallittavissa (edes pakkolaskun yrittämiseen)
        -veneen turvallisuusratkaisuihin taas on paljon erilaisia vaihtoehtoja (pelastuslautta, epirb, satelliittipuhelin, vhf, kännykkä, raketit, ääni- ja käsimerkit, jolla jnejne.)
        -lentokoneen saadessa moottorivian tai hajotessa muuten ilmassa tilanne on AINA hengenvaarallinen, veneen ongelmatilanteiden kirjo on laaja eikä esim. moottorivika välttämättä aiheuta edes ulkopuolisen avun tarvetta.

        Ilman laskuvarjoa lähtö vertautuu siis pikemminkin siihen, että lähdettäisiin veneilemään kokonaan ilman pelastusliivejä tai mitään muitakaan turvallisuusvälineitä.

        Muuten... en tunne kovin tarkasti ilmailuharrastusta, mutta uskaltaudun epäilemään väitettä, että esim. purjekoneessa olisi AINA laskuvarjo mukana. Tai varjoliitelijällä. Voi se pitää paikkansakin, tietysti. Jostain syystä minulla kuitenkin on asiasta toisenlainen käsitys.

        Toisaalta, lento-onnettomuuksista selviämisprosentti on yli 30, joka saattaa tuntua yllättävän isolta. Siis ilman laskuvarjoa tai hätäraketteja. Usein kuolee kaikki, mutta jää niitä henkiinkin.


      • Oliver700
        10-14 kirjoitti:

        Luulisi tuon nyt olevan itsestään selvä asia, että vertaus oli typerä. Mutta perustellaan nyt sitten:
        -lentokoneessa ei oikeastaan ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin laskuvarjo sen tilanteen varalle, että kone ei ole hallittavissa (edes pakkolaskun yrittämiseen)
        -veneen turvallisuusratkaisuihin taas on paljon erilaisia vaihtoehtoja (pelastuslautta, epirb, satelliittipuhelin, vhf, kännykkä, raketit, ääni- ja käsimerkit, jolla jnejne.)
        -lentokoneen saadessa moottorivian tai hajotessa muuten ilmassa tilanne on AINA hengenvaarallinen, veneen ongelmatilanteiden kirjo on laaja eikä esim. moottorivika välttämättä aiheuta edes ulkopuolisen avun tarvetta.

        Ilman laskuvarjoa lähtö vertautuu siis pikemminkin siihen, että lähdettäisiin veneilemään kokonaan ilman pelastusliivejä tai mitään muitakaan turvallisuusvälineitä.

        Muuten... en tunne kovin tarkasti ilmailuharrastusta, mutta uskaltaudun epäilemään väitettä, että esim. purjekoneessa olisi AINA laskuvarjo mukana. Tai varjoliitelijällä. Voi se pitää paikkansakin, tietysti. Jostain syystä minulla kuitenkin on asiasta toisenlainen käsitys.

        "Voi se pitää paikkansakin, tietysti. Jostain syystä minulla kuitenkin on asiasta toisenlainen käsitys"
        Varsin erikoinen loppukaneetti. Jos tässä asian harrastajat kertovat miten siellä menetellään, niin sinä vedät tuollaisen lausunnon, vaikka hieman aikaisemmin sanot ettet tunne "kovin tarkasti ilmailuharrastusta".
        Nyt varmaankin kannattaisi mennä Trafin sivuilta katsomaan mitä siellä tarvitaan, eikä viritellä mutu kommentteja.


    • juujaajoojoo

      VHF:ää joka kerta kun olen veneellä merellä. Hyvä ja informatiivinen laite. Ja AIS (lähetuys ja vastaanotto) on olussa. Hätäraketteja, sammutinta jne en ole tarvinnut koskaan enkä toivottavasti tule tarvitsemaan koskaan. Mukana silti.

    • kylmätotuus11000

      oma korteni kekoon, eli n. 11 000 km merellä moottoriveneilleenä, en ole koskaan tarvinnut raketteja, sammutuspeitettä, vhf ää tai sammutinta. Noista vain sammutinta olen raahannut edes mukana, vain ja ainoastaan viranomaismääräysten takia. Pelastusliivejäkään en ole 4 vuosikymmenen aikana kertaakaan käyttänyt. Ainoa turvavaruste, joka ei ole pakollinen mutta jota olisin kerran tarvinnut ennen kun hankin sellaisen aikoinaan, on ollut apumoottori. Kaikki muut turvahärpäkkeet; viranomaisten ja turvaspesialistien ymppäämää roskaa ja painolastia.

      • mieti.sitä

        Autoa olen ajanut satoja tuhansia kilometrejä, enkä ole kertaakaan tarvinnut turvavyötä, turvatyynystä puhumattakaan. Mieti sitä.


      • Mustaajäätä
        mieti.sitä kirjoitti:

        Autoa olen ajanut satoja tuhansia kilometrejä, enkä ole kertaakaan tarvinnut turvavyötä, turvatyynystä puhumattakaan. Mieti sitä.

        Ymmärrän kommenttisi hengen ja se on hyvä siinä. Minulla on tosi elämän kokemus sieltä n 45 vuoden takaa. Meille oli hankittu uusi auto jossa oli ensimmäistä kertaa turvavyöt, joita aloimme isäni kanssa käyttämään aina ajossa.
        Olimme ajamassa Vt 9 tammikuisena perjantai iltana. Päivällä oli ollut suoja, mutta illansuussa tie oli alkanut jäätyä ja eräässä loivassa kaarteessa vastaantulevan rekan takaa tuli ohitusta yrittänyt Toyota Corona ohjauskyvöttömänä meidän vasempaan etukulmaamme.
        Nopeutemme oli n. 110 km/t kun tilanne alkoi, mutta isäni sai 25 m jarrutus jälkien perusteella varmaankin omaa vauhtiamme aika paljon pudotettua. Naapuri oli yrittänyt ohitusta, joten siellä on täytynyt olla melkoinen nopeus, eikä se siinä luistellessa varmaankaan paljoa vähentynyt.
        Onneksi se oli kääntänyt peränsä meitä kohti siinä pyöriessään ja törmäys tuli "pehmeämpänä" meidän Peugeot 404 keulaan.
        Se tälli oli aivan valtava ja automme meni vekeille siitä voimasta. Meillä oli tietysti vyöt kiinni, mutta koska se isku tuli sinne vasemmalle puolelle, niin isältä meni koko rintakehä aivan mustaksi ja silti ratti oli täysin solmusssa. Minulta salpautui hengitys pitkäksi aikaa, mutta en saanut kuin sen turvavyön kuvan keskelle rintakehää.
        Kyllä siinä jälkeenpäin tuli monta ajatusta mieleen. Etenkin kun juuri oli saatu uusi auto ja turvavyöt ja sitten ne kohta tarvittiin tosi koetuksessa. Koska isäni on uskovainen mies ei pidä taivaan isääkään unohtaa - on se sen verran kova kokemus tuollaisesta tällistä selvitä.


    • juujoojaase

      Tarvitsen noita vähintään kerran vuodessa. Joskus sammutinta olen tarvinnut puhallusratsian ja polttoaineratsian yhteysessä. Silloin en ole tarvinnut raketteja.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      304
      9798
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      68
      2211
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      42
      2024
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      33
      1860
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1828
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1756
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1338
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1272
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      53
      1236
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      51
      1219
    Aihe