Apua ja neuvoa?

Hopefullysomeday

Hei olen 26-vuotias nuori mies. Pelkään kovasti sairastavani epilepsiaa. Mitään kouristuskohatusta en ole saanut, vaikka sitä päivittäin pelkäänkin, varsinkin autoa ajaessa jos satuttaisin muita tai itseäni.

Minulta on kerran otettu aivosähkökäyrä (tai joku sellainen) koe, ja magneettikuvaus. Mitään ei löytynyt, nyt kuitenkin epäilen voiko nuo testit jotenkin olla löytämättä lievempää tai alkavaa epilepsiaa?
Tuolloin lääkäri otti kortin minulta pois kun määräsi neurologille, oireena oli että työkaverit välillä herätteli takaisin tähän maailmaan :D, neurologi sitten antoi ajoluvan takaisin, kun mitään ei löytynyt.

Oireeni ovat hyvin oudot.

-huimausta/pyörrytystä
-hikoilua
-silmät muljahtelee ( katsoo ylös)
-vaikea kävellä
-sekava olo
-vaikea puhua
-pelottaa
-kieli naksuttaa tahattomasti
-käsien hypistely
-narskutus
-lihaskivut ja nykäykset
-kasvoissa nykii, silmässä elohiiri jopa viikkoja putkeen päivittäin.

Yleensä homma alkaa näin. Tasapaino pettää/ meinaan kaatua. Sitten silmät muljahtaa ( ei aina ) ,yleensä kieli rupeaa naksuttamaan. Tulee erittäin huono olo, olen hyvin sekava, pelottaa suunnattomasti, pyöryttää hyvin pitkään tuon jälkeen yleensä koko loppupvän. Väsyttää, silmät menee väkisin kiinni. Muitakin on, mitä en nyt vaan muista.


Auttakaa vähän toveria hädässä, onkos nyt sitten epilepsia tulossa, vai onko se jo?

13

257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukijat

      M agneettikuvat ok ja lääkärin lausuntokin.Eikö mieli rauhoittunut?Tuli ensimmäisenä mieleen mitä lääkkeitä syöt?Ei taida passata olotilastasi päätellen lääkitys.Itse sain kortisnotableteista kauhean olo,heikotusta,voimattomuutta,hikoilua ja ahdistusta sydämentykytyksineen,pelottava olo kieltämättä.Jotenkin vaan tuli mieleen että jos syöt lääkkeitä,ei taida käydä kehollesi,ja miksi syöt lääkkeitä jos ei sairautta?keskuhermostoon vaikuttavat lääkeet ei ole mitään helppoja juttuja.olisko mahdollista lopettaa lääkitys?älä ainakaan ota alkoholia vapaa ajalla jos lääkitystä.

    • Hopefullysomeday

      En käytä alkoholia ollenkaan.

    • liiko

      Lääkitys saattaa olla väärä ja milligrammat.Oletan jos olet todettu muuten terveeksi,koeta päästä myrkkylääkkeistä eroon ,ne aiheuttaa kaikenlaisia ikäviä tuntemuksia.

    • yksniist

      Kerrotko tarkemmin mitä tarkoitat kielen naksumisella? Tuleeko nuo oireet kohtauksen omaisesti vai ovatko koko ajan päällä? Tulevatko "itsestään" eli et voi hallita esim. silmäsi?

      Kyllähän tuossa on yleisiä oireita, jotka voi johtua monestakin syystä (esim.huimaus,pyörrytys), mutta kyllä osa vaikuttaa neurologisille.

      Epilepsia kun yleensä vie tajun kokonaan tai sit mieleltään hetkeksi pois tilanteesta(poissaolokohtaus). Silloin et siis voi muistaa tai tietää miten olet käyttäytynyt tai oireillut. Se erottaa epilepsian esim. paniikkikohtauksesta, eli tuo oletko kuitenkin koko ajan tietoinen ympäristöstä ja itsestäsi.

      Toki on olemassa aurallista epilepsiaa, jossa tajunta ja ymmärrys säilyy. Siinä tulee hyvin ahdistavia oireita ja tuntemuksia, riippuen missä päin häiriö tulee.

      Luultavasti lääkäri on nyt seuranta linjalla eli odotetaan tuleeko lisää ja sit uudet kokeet jne. Se on järkyttävä olla siinä epätietoisuudessa ja juuri autolla ajaminen pelottaa. Valitettavasti en osaa auttaa sinua muuta kuin sanomalla et jos diagnoosi tulee niin elämä jatkuu vaikka alussa se ei siltä tunnu. Ajan myötä opit tunnistamaan oireet ja elämään niiden kanssa. Mutta tämä kirjoitukseni ei tarkoita, että sinulla on tai on tulossa epilepsia. Tsemppiä!

    • miuju

      Taisitkin mainita jotain niistä pameista....?olisiko syytä lopettaa keskushermostoon vaikuttavien myrkkyjen nauttiminen jo?entä mieliala lääkitys?unilääkitys ym??? edesauttanevat oireitasi,et puhu lääkkeistä,,,mainitsit pamikoukustasi,,,huh

    • Rauhassavaan

      Paniikkihäiriö saattaa sekoittua moneen muuhun ja puskea ihan puskista:

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00404

      Jos on epilepsia, niin kyllä senkin kanssa elämään pystyy. Turha siis pelätä. Nykyisin lääkkeet ovat sen verta hyviä, että monet pärjäävät pelkästään muutamalla pillerillä tavallisten touhujan kanssa. Rajoittaa toki bile-elämää, mutta taitaa vierivät vuodet rajoittaa juhlahumua epiä enemmän :)

    • Epipotilas4eva

      Voi hyvin olla epilepsiaa.

      Minulla ei magneetissa näy yhtikäs mitään, paitsi kun asiaa tarkemmin selviteltiin. EEG:t näyttää puhdasta.

      Luettelemissasi oireissa on paljon tuttua minun vanhoista tajunnanhämärtymiskohtauksistani. Maiskuttelin kuola valuen, käsillä tuli jonkinlaista automatismia jnejnejne.

      Lääkäri kannattaa laittaa lujille :) Narskutus voi johtua jostain aivan muusta, minulla tutkitaan juuri, miten saada purentani takaisin kuntoon.

    • Hopefullysomeday

      Lääkityksestä ja pamikoukusta josta mainittiinkin.... Eli siis paniikkihäiriötä ei olekkaan, rauhoittavat siis puretaan sen takia pois. Niitä syödessä meni muutama vuosi turhaan. Eli siis toisin sanoen, minulle todettiin paniikkihäiriö koska ravasin ja vaadin aikoinani tutkimuksia juurikin kyseisiin oireisiin, sitten lätkästiin paniikkihäiriö.

    • rauhas

      sama täällä,3 kertaa outoja oireita ravattu lääkärissä,ja paniikkihäiriö...tosin eilen kauhea verenpaine ja heikotuskohtaus,,nyt menen pään kuvauksiin koska puutuva toinen puoli ja en haista mitään flunssan jälkeen.eräs ystävä menetti kuulonsa toisesta korvasta hiljattain ,ei saa lääkärille aikaa vaivan takia,kaveri on ahdistunut kun ei saa aikaa jos aisti katoaa ja päätä puuduttaa ja silmää repii,eli paniikkia kaikki oletus tk.sta.Mullekin määrättiin jotain rauhottavaa,en hae koska oireeni ovat todellisi joita vaadin tutkimaan jo.nyt jännitän löytyykö päästä kasvaimia ja jos löytyy,,,se on sitten ylemmän käsissä,pelätään kolmestaan.laiha lohtu,mukavaa kevättä t paniikit

      • Ainakannattaayrittaa

        Mulla todettiin epilepsia. Sain ihan psykiatrille lähetteen ja hän itse totesi että enemmän neurologista kuin psyykkistä. Oli mulla psyykkistäkin omasta mielestä, stressiä yms. Enkä osannut kyllä yhtään itse sanoa kumpaa on, luotin lääkäreihin. Menin sinne aivosähkökäyrään ja ensimmäisellä kerralla sain kohtauksen, yleistyneen. SIlloin kysyttiin saanko aina tällaisia, olin saanut jo puoli vuotta viikottain. Mitä lie tuhoa aiheuttanut? Hirveitä oloja. Sitten viikon päästä otettiin jo melkein seuraava, edelleen poikkeavaa koska kohtauksien välit saattavat joskus olla poikkeavia MUTTA tiedän että moni saa käyrästä puhtaat paperit. Kolmas käyrä otettiin joka aloitetulla lääkityksellä lievästi poikkeava. Kannattaa olla kovana. Olen yhdistelmälääkityksellä nyt: Levetirasetam ja Lamictal. Elämä alkaa voittamaan!!!!


    • Lankahamsteri

      Facebookista löytyy ryhmä "epilepsia-kohtauspaikka", ja kyseinen ryhmä on vertaistukiryhmä epilepsiaa sairastaville aikuisille.
      Lapsille ja nuorille oli niin monta vertaisryhmään, että oman sairauden puhjettua päätin perustaa aikuisille ihan oman ryhmän, koska sille oli tarvetta. j

      vaikka et vielä toistaiseksi olisi
      saanut virallista epi-diagnoosia niin sieltä löytyy todella laaja kirjo erilaisia ihmisiä jotka sairastaa epilepsiaa mitä erilaisimmissa muodoissa ja oireet voi olla hyvinkin eksoottisia.
      Näin julkisessa paikassa en erittele omia oireitani mutta niissä on paljon samaa.

      Käy liittymässä ja huutele minua seinällä niin kerron lisää.

    • selvitä

      Sinuna varaisin uudelleen lääkärille ajan, oli kyse epilepsiasta tai muusta neurologisesta vaivasta. Itsellä on paikallisalkuinen epilepsia, ts. saan tajunnanhämärtymiskohtauksia muutaman kerran kuussa. Tuolloin kuulen mitä minulle puhutaan mutta en pysty reagoimaan ja menen täysin veltoksi ja alan silmät kiinni maiskuttamaan. Aivosähkökäyrässä ei minullakaan näkynyt mitään, mutta kun otettiin uni-EEG, eli sama nukkuessa, oli siellä selkeät merkit. Voihan hyvin olla että sinulla on joku ihan muukin, mutta normaalia se ei kuitenkaan ole, joten mars lääkäriin.
      Älä ainakaan autolla ajele jos on yhtään sellainen tunne että saatat menettää hallinnan kesken ajon.

      • selvitä

        ja älä stressaa epilepsiasta. Ei se ole maailman loppu :) Suurimmalla osalla pienikin lääkitys riittää eikä kohtauksia tule enää. Minä vaan satun olemaan yksi niistä jolla ei pää siihen suostu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      133
      1342
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1195
    3. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      846
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      156
      832
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      746
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      150
      733
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      728
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      27
      588
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      575
    Aihe