Risiiniöljystä ja kevään arkiaskareista

Onko kukaan käyttänyt risiiniöljyä silmäripsien, tukan, parran jne karvapeitteen tuuheuttamiseen? Kokemuksia?

Kevät on jo pitkällä täällä ja olemme alkaneet puutarhan raivaamisen. Ruusut on nyt leikelty mutta viinimarjapuskiin en ole kajonnut. Eikö ne leikata syksyllä? Laventelipuskat laitoin puolivälistä poikki ja toin tuoksuvat varret sisälle maljakkoon missä on kuivakukkia. Mikä muu ulkotyö olisi aiheellista hoitaa nyt kun maa on sula mutta ei vielä tarpeeksi lämmin ulosistutukseen?

Polttopuuleveranssi on matkalla: Lutunen sanoo että puut voi hyvin pinota suoraan liiteriin (harvaksi rakennettu) minä tykkään että ne saisi kuivua ulkona sikinsokin syksyyn saakka ennen liiteriin pinoamista. Kumpi on oikeassa?

Siivoan vaatekomeroita tänään ja olen viemässä talvivaatteita ullakolle ja keräämässä vaatteita joita ei ole pidetty enää pitkään aikaan pahvilaatikoihin, myös ullakolle vietäväksi. Vieläkö koipalloja käytetään? Mistä niitä saa? (Tai siis en minä ole nähnyt koiperhosia meillä, mutta eikö ne vanhoissa lumpuissa viihdy?)

38

411

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bessie-

Koipalloista en tiedä vieläkö käytetään, mutta itse en käyttäisi. Säilytän nykyään vain sen verran vaatteita kun asuntooni mahtuu. Koiperhosia en ole asunnossani muistaakseni nähnyt, tiedä sitten mikä tuholainen ja milloin oli tehnyt yhteen isoon villahuiviin reikiä. Asuntoni keittiöstä olen joskus löytänyt kuolleita turkiskuoriaisia, mutta siitä on jo vuosia.

Vaatekaapeissani ja naulakon alla olevassa kenkähyllyssäni on kenkiä joissa on seetripuiset lepolestit. En tietenkään niitä tekstiilituholaisten karkoittamisen takia ensisijaisesti käytä, mutta arvelen niiden toimivan siinäkin tarkoituksessa. Voisin myös hankkia seetripaloja vaatteiden väliin laitettavaksi, siis mieluummin kuin koipalloja joiden kuvittelen myrkyttävän hengitysilmaa.

Olen joskus yrittänyt etsiä tietoa siitä, että onko kohtalaisen tiiviisti sulkeutuva muovinen säilytyslaatikko hyvä esim. villavaatteiden säilytykseen. Sellaisessa olisi paljon hyviä puolia mutta mutta. Haluaisin itsekin viedä osan vaatteista kellarivarastoon, mutta en ole vielä keksinyt sellaista säilytystapaa joka olisi omasta mielestäni paras mahdollinen.

• Hyvin kyselty ,puskat leikellään keväisin ,se on viimeinen tieto alalta.
      Polttopuut kun pinoat siihen perinteiseen kolmion muotoseen kasan niin kuivuvat, jos sateen jälkeen purat pinon rintaa niin näet että vain päällimäiset on märkiä .
      Syksyllä liiteriin vietäessä ne kosteat jää alimmaisiksi ja ovat vuorollaan kuivuneet.
      Muovisäkki tms kun imaset imurilla tyhjäksi ilmasta on hyvä vaatteille eikä vie tilaa ,säkin suu sidotaan tietenkin tiukasti.

• Muovisäkkejä olen joskus käyttänyt vaatteiden säilytykseen, mutta toi imurointijuttu oli uusi niksi. Kiitos! Itse olin ajatellut että vaatteet tarvitsevat "hengittää" ja että pahvi olisi parempi, mutta niihin tulee helpolla kostuden tuoksua ulkorakennuksen ullakolla joka on nyt ainoa paikka missä on enää tilaa millekään. Päärakennuksen ullakkokomerot, jotka ovat kuivia ja lämpöisiä ovat nyt pullollaan vaatteita, kenkiä, matkalaikkuja jne. En tule elämässäni ikinä ehtimään käyttää mitään vaatekappaletta puhki asti :)

• Just, toi oli se vaihtoehti mitä mietin mutta en muistanut mikä puulaji se oli. Punainen seetri karkoittaa koiperhoset ja pitää kosteuden poissa. Nyt vain sitten etsimään seetrinpaloja kaupoista.

• En-käytä-

Muistan jossain suvun-sukua olevan tädin asunnossa sen koimyrkyn hajun.
      En enää muista sen nimeä.
      Eräs tuttu sanoi hiljattain käyttävänsä Raidin koigeelipahveja.
      Itse en käytä mitään, asun 10 vuotta sitten rakennetussa kerrostalossa, enkä ainakaan vielä ole huomamnnut mitään epäilyttäviä reikiä villaisissa vaatteissani. Esim. yksi villaleninki suurine savupiippukauluksineen , jonka pesin hiljattain ihan vain Y3:lla ja huuhtelin, onnistui hyvin.

• bessie-

Uusissakin taloissa voi olla hyönteisiä. Ihmiset tuovat niitä tuliaisina matkoiltaan ja esim. kirpputoreilta, osa tulee ihan omia reittejään. Tämä talo on rakennettu 11 vuotta sitten. Sokeritoukat ilmestyivät ties mistä melkein heti ja niistä hankkiuduttiin taloyhtiön toimesta kerralla eroon. Tai oikeastaan kahdella, muutama viikko välissä. Muutama vuosi sitten estettiin puluilta pesimis- ja oleskelumahdollisuus jossain tuolla katon rakenteissa, ja sen jälkeen ei ole niitä turkiskuoriaisikaan näkynyt. Samalla poistui pulujen ulosteiden aiheuttama haitta.

Täällä asunnossa minäkään en vasiten käytä mitään hyönteiskarkotetta, noita lepolestejä käyttäisin joka tapauksessa. Kellarivarastoon veisin vain vähän parempaa vaatetta, jota tiedän tulevani joskus vielä käyttämään. Täyspitkä villakankainen takki irrotettavine turkiskauluksineen esim. joutaisi pois tuosta tilaa viemästä.

• bessie- kirjoitti:

Uusissakin taloissa voi olla hyönteisiä. Ihmiset tuovat niitä tuliaisina matkoiltaan ja esim. kirpputoreilta, osa tulee ihan omia reittejään. Tämä talo on rakennettu 11 vuotta sitten. Sokeritoukat ilmestyivät ties mistä melkein heti ja niistä hankkiuduttiin taloyhtiön toimesta kerralla eroon. Tai oikeastaan kahdella, muutama viikko välissä. Muutama vuosi sitten estettiin puluilta pesimis- ja oleskelumahdollisuus jossain tuolla katon rakenteissa, ja sen jälkeen ei ole niitä turkiskuoriaisikaan näkynyt. Samalla poistui pulujen ulosteiden aiheuttama haitta.

Täällä asunnossa minäkään en vasiten käytä mitään hyönteiskarkotetta, noita lepolestejä käyttäisin joka tapauksessa. Kellarivarastoon veisin vain vähän parempaa vaatetta, jota tiedän tulevani joskus vielä käyttämään. Täyspitkä villakankainen takki irrotettavine turkiskauluksineen esim. joutaisi pois tuosta tilaa viemästä.

Puluja ei ole, ainoastaan metsäkyyhkypariskunta joka kujertelee läheisessä koivussa aina keväisin. Ovat tervetulleita. Naakkoja pesii savupiipuissa ja niiden pesiä saavat nuohoojat aina siivota pois. Kaikkia muitakin lintuja on runsaasti ja naapurit ruokkivat niitä, mekin tehdään niin, mutta taitaa naapureilla olevan paremmat sapuskat kun tänä talvena meidän lintulaudalla kävi harvinaisen vähän vieraita.
        Muuten, tarkoituksenani oili nyt vain esittää protesti siitä että olette bannanneet sukulaiseni pulut pihoiltanne ja pesimispaikoiltaan.

• bessie-
        Paloma.se.co kirjoitti:

Puluja ei ole, ainoastaan metsäkyyhkypariskunta joka kujertelee läheisessä koivussa aina keväisin. Ovat tervetulleita. Naakkoja pesii savupiipuissa ja niiden pesiä saavat nuohoojat aina siivota pois. Kaikkia muitakin lintuja on runsaasti ja naapurit ruokkivat niitä, mekin tehdään niin, mutta taitaa naapureilla olevan paremmat sapuskat kun tänä talvena meidän lintulaudalla kävi harvinaisen vähän vieraita.
        Muuten, tarkoituksenani oili nyt vain esittää protesti siitä että olette bannanneet sukulaiseni pulut pihoiltanne ja pesimispaikoiltaan.

Protestoi vaan, mutta tässä asiassa olen ehdoton nimby-tyyppi. Pulujen onneksi teitä yimby tyyppejäkin on. Liikaakin, jos minulta kysytään.

Oli todella inhottavaa siivota lintujen ulosteita parvekekaiteelta. Vielä kun taidan olla tai itseasiassa olenkin keskimääräistä bakteerikammoisempi tapaus.
        Lintujen ulostetta oli parvekkeen kaiteella nurkassa jossa kaide kiinnittyy seinään. Ennen saatoin salavihkaa ravistella juuri siitä kohdasta jotain pientä, sillä se on ainoa kohta jossa alapuolella ei ole muuta kuin yhteistä nurmikkoa. Nyt vaikka ongelma on hoidettu ja kaide pysynyt puhtaana en vieläkään pysty ravistelemaan siitä esim. leivinliinoja käytön jälkeen. No, kunhan muutaman vuoden vielä työstän asiaa niin eiköhän se siitä.

• bessie- kirjoitti:

Protestoi vaan, mutta tässä asiassa olen ehdoton nimby-tyyppi. Pulujen onneksi teitä yimby tyyppejäkin on. Liikaakin, jos minulta kysytään.

Oli todella inhottavaa siivota lintujen ulosteita parvekekaiteelta. Vielä kun taidan olla tai itseasiassa olenkin keskimääräistä bakteerikammoisempi tapaus.
        Lintujen ulostetta oli parvekkeen kaiteella nurkassa jossa kaide kiinnittyy seinään. Ennen saatoin salavihkaa ravistella juuri siitä kohdasta jotain pientä, sillä se on ainoa kohta jossa alapuolella ei ole muuta kuin yhteistä nurmikkoa. Nyt vaikka ongelma on hoidettu ja kaide pysynyt puhtaana en vieläkään pysty ravistelemaan siitä esim. leivinliinoja käytön jälkeen. No, kunhan muutaman vuoden vielä työstän asiaa niin eiköhän se siitä.

Nyt jouduin guuglettamaan noi nimby ja yimby. En ole ihan varma kumpaan ryhmään itse kuuluisin :) Onneksi ei tarvi ottaa kantaa. Meidän kylällä ei ole tapahtunut mitään viimeiseen 30 vuoteen...mutta miten nää termit liittyy lntujen karkoittamiseen/vs/ruokkimiseen kaupunkimaisessa miljöössä?

• bessie-
        Paloma.se.co kirjoitti:

Nyt jouduin guuglettamaan noi nimby ja yimby. En ole ihan varma kumpaan ryhmään itse kuuluisin :) Onneksi ei tarvi ottaa kantaa. Meidän kylällä ei ole tapahtunut mitään viimeiseen 30 vuoteen...mutta miten nää termit liittyy lntujen karkoittamiseen/vs/ruokkimiseen kaupunkimaisessa miljöössä?

Olen ei-minun-takapihalleni tyyppi mitä tulee puluihin ja vähän muihinkin eläimiin.

Ihmisten kohdalla harvemmin, mutta kyllä sekin vähän riippuu tapauksesta.

Partsini nurkan tuntumassa menee 'ränni', ja se on vielä paikoin aika inhottavan näköinen, ulostetta on aina vaan. Sadevesi ei pääse sitä huuhtelemaan, itse olen puhdistanut siltä osin kun olen ylettynyt ja akrofobialtani pystynyt. Enimmäkseen suihkuttelemalla sinne ylenpalttisesti jos en nyt ihan lysolia tms. sellaisenaan niin aika voimakkaita pesuaineliuoksia ja vielä runsaasti vettä huuhteluun.

• siilimuori3

Argaanölyä kyllä muttei risiini.

• Parvekkeeni loistaa tyhjyyttään.
      Vaatteiden tuuletus-ritilä lepää siellä.
      Risiini-öljy on tuttu juttu entisistä ralli-ajoista.
      Miehekäs tuoksu.
      Olen suunnitellut parvekkeelle ritilöitä ja Muovi-kukkia.
      Ritilätkin Muovista.
      Olis kiva, kun ei aurinko paistaisi koko-ajan naamaan.
      Parvekkeen oven-pielessä on minulla tyhjä tuli-tikku-aski.
      Se on Ampiaisia, ei Koita varten.

H.

• MummeliMia

Hei, auttaaks' se ampiaisia vastaan? Miten? Minull on parvekkeellani puutarhakeinu katoksineen, juuri liiallisen paahteen takia. Selkä aurinkoon päin. - Sinne sen katoksen yläkulmaukseen oli viime kesänä ilmestybyt ampiaispesä, tyhjä, jonka siivosoin sieltä pois.
      Miten en ole nähnyt ampiaisia siellä ikinä?
      Harvoinhan siellä itse oleskelenkaan, mutta 'vieraita' kestittäessäni joskus (lapset ja lapsenlapset ja minä = just ja just kaksinumeroinen luku) levittäydytään kesällä sinnekin. - Paljon ovat mökeillään kylläkin.

• "MummeliMia"

En osaa sanoa Ampiaisten henkisestä puolesta.
        Tikku-aski-tapa on vaan niin helppo ja hellä-varainen pyydystää ja päästää pörri ulos.
        Toimii kaiken-laisille hyönteisille.
        Avaa aski puoliksi.
        Peitä hyönteinen.
        Sulje aski varovasti.
        Ettei sen koipi katkea.

H.

• nuormieli
        hunksz kirjoitti:

"MummeliMia"

En osaa sanoa Ampiaisten henkisestä puolesta.
        Tikku-aski-tapa on vaan niin helppo ja hellä-varainen pyydystää ja päästää pörri ulos.
        Toimii kaiken-laisille hyönteisille.
        Avaa aski puoliksi.
        Peitä hyönteinen.
        Sulje aski varovasti.
        Ettei sen koipi katkea.

H.

"hunkszista" paljastui aivan hieno puoli, juuri noin pitää toimia, ampiaiset ja mehiläiset ovat tärkeitä luonnolle...

• MummeliMia

Oi kiitos,Hunksz, - tätä en ole ennen tiennyt.
      Sen sijaan sisällä ikkunasta olen usein ottanut kärpäsen kiinni niin,
      että tavallisen vesilasin olen painanut sen päälle,
      sitten työntänyt kortin lasin ja ikkunan välistä kanneksi,
      ja valmiiksi avatusta parvekkeen ovesta sinne,
      ja parvekelasinkin valmiiksi avatusta ikkunasta ulos.
      Ja lasi kiinni, ovi kiinni.
      Ja lasi ja kortti odottamaan seuraavaa vierailijaa.

• ent.siivoojaparka

Eikö ne koit mene ripulille, jos sattuvat nuolaisemaan risiiniöljyistä partaansa?

• älä-kokeile

"Eikö ne koit mene ripulille, jos sattuvat nuolaisemaan risiiniöljyistä partaansa"?

Eihän koit laita sitä partaansa, vaan ne syövät villavaatteita ja niihin tuskin kukaan laittaa risiiniöljyä?

Muistan tuon "villityksen", että risiiniöljyllä kasvaisi pidemmät ripset, mutta hiuksista ja parrasta en muista mainosta.

Taas siis turha mainos, sillä muuten me kaikki suomalaiset olisimme pitkäripsisiä kaunottaria ja entäs se joku "SandsEgal", kestävä huulipuna?

Joku ihme tökötti minullakin oli joskus, joka ei lähde pesemälläkään huulista. Putkilossa on joku tumma väri, mutta huulilla se tulee räikeän punaiseksi ja se pysyy, pysyy, pysyy.

• niksipirkkaan

Risiiniöljy on tehokas yskänlääke. Ota lasillinen etkä varmasti yski. Et uskalla;)

• Kookosrasva tuntuu olevan uusi hitti vähän joka hommaan. Kehutaan jopa sen tappavan syöpäsoluja. Vähän ihmeissäni olen seurannut sen suosion nousua, se kun kuitenkin on kovin rasva kaikista.
      Mutta ulkoisesti sitä käytän, meikinpoistoon, pesuun noin muutenkin, hiuksiin jos ne on kovin sähköiset tai kuivat.
      Klapeista. Riippuu vähän mitä klapeja olette ostaneet? Olen kyllä tuoreita puitakin ladonnut vajaan, mutta vähän ne meinaa homehtua. Sitten kai on pelko että se home leviää vajan seiniin ja lahottaa sitä. Jos ne on valmiiksi kuivia puita, niin ei ole mitään itua kuivattaa kahteen kertaan.

• kikattoimivat

Siitä risiiniöljystä on moneksi. Kun hörppäät vatsaasi ruokalusikallisen jo vatsa toimii varsin nopeasti, ilman fetustelua = ilman ulos pääsyä !
        Jos olet pikitöissä ja pikiä tervaa yms roiskuu iholle. Risiiniöljyä päälle, hetken kuluttua voit pyyhkäistä koko komeuden pois paperipyyhkeellä.

• kuin-monkee-kankee

Minä kasvatan rintakarvojani risiiniöljyllä. Ennen oli kaksi karvaa. Nyt jo kolmas pukkaa esille. Saa nähdä tuleeko neljäs kesään mennessä, että voi lähteä uimarannoille patsastelemaan.

• Klapeista vielä: minä sanoin että pitää jättää kasaan nurmikolle kuivamaan kesäksi, Lutunen sanoi että heillä aina polttopuut pinottiin suoraan liiteriin. Hän sitten kysyi puiden toimittajalta ja tuloksena on nyt sievä pyramidinmuotoinen kasa nurmikolla (juuri kuten kotikiusattu oli neuvonutkin ;) josta ne sitten kärrätään ennen syyssateita liiteriin.

• kuin-monkee-kankee kirjoitti:

Minä kasvatan rintakarvojani risiiniöljyllä. Ennen oli kaksi karvaa. Nyt jo kolmas pukkaa esille. Saa nähdä tuleeko neljäs kesään mennessä, että voi lähteä uimarannoille patsastelemaan.

Sitten kun saat sen kolmannen karvan, voit ruveta letittämään :) Ruseteista pinkki on kaikkein komein, ettäs tiedät patsastella oikein komeesti.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Klapeista vielä: minä sanoin että pitää jättää kasaan nurmikolle kuivamaan kesäksi, Lutunen sanoi että heillä aina polttopuut pinottiin suoraan liiteriin. Hän sitten kysyi puiden toimittajalta ja tuloksena on nyt sievä pyramidinmuotoinen kasa nurmikolla (juuri kuten kotikiusattu oli neuvonutkin ;) josta ne sitten kärrätään ennen syyssateita liiteriin.

Hah, sä olit oikeassa :)) Olis kannattanut lyödä vetoa jalkahieronnasta tai jotain :)
        Mulla on muutama kuormalava, joiden ympäri pujotan aitaverkkoa. Sinne on helppoa heitellä klapei. Yleensä myyrä on mukana hommissa, tekee pesän alle. Pitää hanskoilla käsitellä puita, ettei iske myyräkuume.

• TuoksuukinHyvälle

Manteliöljyä sipaisen silmäripsien juuriin illalla ennen nukkumaan menoa, kuuriluontoisesti, noin pari kertaa vuodessa parin viikon ajan.
      Manteliöljy on muutenkin hyvä tuote, esim jos ihossa joku kuivunut kohta, parantaa nopeasti, kosteuttaa huulia ja elävöittää kuivuneita hiuslatvoja, voi myös käyttää leivontaan ja salaatteihin.

• Tämän aloituksen jokunen kommentti on taas kummallinen...
      Risiini-öljy kolmesta karvasta ja kakkaa?
      100 vuotta vanha vitsi 60 -palstalla?.
      Joillekin kommentoijille/aloittajille tekisi hyvää lukea nimmari "koti-
      kiusatun" fiksu huomautus fiksuuden tarpeelisuudesta ja typeryyden
      tarpeettomuudesta.
      Viittaukseni koti-kiusattuun ei johdu yksin-omaan siitä, että hän kommentoi
      minusta.
      Ei johdu.

H.

• stildf

Tässä yksi lisää kummallisten kommenttien listalle.....

• Tukkani on alkanut ohentumaan ja seilatessani nettiä törmäsin "castor oil" nimiseen tuotteeseen jota mainostettiin kovasti terveen elämäntavan blogeissa nimenomaan ripsien ja hiusten tuuheuttajana. Tuote osoittautui vanhaksi kunnon risiiniöljyksi. Pikkasen mietityttää sen käyttö kun hiukseni rasvoittuvat muutenkin nopeasti.

Että risiiniöljyä on iät ajat käytetty myös ummetukseen pitänee myös paikkansa.

Uusin juttu minkä luin oli että neljä lasia vettä aamulla tyhjään vatsaan parantaa sairauden kuin sairauden. Esim. sokeritaudin 30 päivässä. Wau!

• Olen monet vuodet käyttänyt tätä puhdistuskuuria kun esim. flunssa on tulossa: Tunnin ajan yksi vesilasillinen joka kymmenes minuutti. Sen jälkeen vesilasillinen kerran tunnissa, kunnes päivä loppuu.
        Se toimii kunhan tarpeeksi ajoissa rupee "puhdistautumaan". Jos flunssa on päässyt jo niin pitkälle, että nokka vihertää tai jotain, niin se on myöhäistä.

• hmp.f kirjoitti:

Olen monet vuodet käyttänyt tätä puhdistuskuuria kun esim. flunssa on tulossa: Tunnin ajan yksi vesilasillinen joka kymmenes minuutti. Sen jälkeen vesilasillinen kerran tunnissa, kunnes päivä loppuu.
        Se toimii kunhan tarpeeksi ajoissa rupee "puhdistautumaan". Jos flunssa on päässyt jo niin pitkälle, että nokka vihertää tai jotain, niin se on myöhäistä.

Oliko sinulla vielä lapsia jotka asuu kotona? Vai muistanko väärin? Toivottavasti kotonasi on siinä tapauksessa useampi kuin yksi vessa...

• Paloma.se.co kirjoitti:

Oliko sinulla vielä lapsia jotka asuu kotona? Vai muistanko väärin? Toivottavasti kotonasi on siinä tapauksessa useampi kuin yksi vessa...

:D juurikin näin. Meillä on jääkaapilla lista, kuka saa potea flunssaa milloinkin :))

• Minulla ei ole hiukset ohentuneet iän myötä. Syön Piimaa-tabletteja annostelu ohjeen mukaan, luulisin että vähän auttaa pidemmällä aikavälillä. Niitä on monenlaisia, annostus vaihtelee. Kynnet tahtoo ohentua vaikka käytän paljon hanskoja taloustöissä. Olen kova tekemään kotihommia kynnet kärsii, en aina muista laittaa muovikäsineitä.

• Menneisyyteen kuuluu aika jolloin nurkissa pyöri vasikoita jos jonkin ikäisiä, niin silloin tuvan nurkkakomerossa oli aina ensiapuna risiiniöljypullo. Vasikoille ja isommillekin sitä annettiin jos ne meinasi ummetukseen haljeta, pötsit kummasti pullisteli varsinkin kun tuoreeseen apilapeltoon pääsivät, turpa auki ja vähän sinne risiiniöljyä kipattiin, kohta helpotti eläjän olotilaa.

• eppu2

Kuullut olen tuosta risiiniöljystä silmäripsiin, mutten ole kokeillut. On pitkät ripset luonnostaan.
      Haravointia ja muuta siivoushommaa ja järjestelyä piisaa näin keväällä.
      Kk jo tuosta hoitoleikkauksesta sanoikin, kuivuneita oksia voi poistaa muinakin aikoina.
      Kun tulee kasvimaan aika, naapurinmies käy raktorilla kääntämässä.
      Viime vuonna toin 5 säkkiä multaa maanparannukseksi.
      Koipalloja en ole käyttänyt ikinä.
      Vaikka täällä maallakin on vaatteita ympäri vuoden, ei ole ollut niistä ongelmaa.
      Sen muistan jostain, että nahkaa ja mokkaa ei saa säilyttää muovissa.
      Kyllä jotkut laittavat puut suoraan liiteriin, jos on harvaseinäinen.
      Itse käytän sellaista, että kuormauslavan päälle teen neljä ristikkoa, siis kaksi puuta toisinpäin ja kaksi toisin. Sitten laitan aaltopellin palan ja tiiliskiven päälle. Kuivuu hyvin, ilma pääsee kiertämään ja auringonpaisteella, pelti lämpiää, sateella suojaa.
      Mulla on paljon pellinpaloja, vuosien saatossa rakennushommista jäänyt.

• Laitoin tänään ensimmäiset siemenet itämään kasvulaatikkoihin punssiverannalle. Kurpitsaa, butternut-squashia, punaista salaattisipulia ja vihreitä papuja, noi kaksi vimppaa ovat kokeiluja, mutta teen pussin kyljessä olevien ohjeiden mukaan, jospa ne itäisivät ja ehtisivät meidänkin kasvualueella.
      Kasvimaani ja perunamaani ovat pieniä harrastelijan plänttejä ja ne on Lutunen saanut vielä käännettyä. Porkkana ja kurkkukin pitäisi saada kohta maahan, samoin sipuli mutta nää kylvän suoraan ulos. Hernekään ei lähde itämään jos maa ei ole tarpeeksi lämmintä ja perunat itää kovaa vauhtia kellarissa mutta en ole niitä arvannut vielä viedä ulos.
      Eilen istuttelin yrttitupsuja kukkapenkkiin :) Timjamia, rosmariinia ja tilliä. Näyttivät selvinneen yön yli vaikka satoikin hieman lunta. Kevät on kivaa!

• eppu2

Tuota plänttiä, kun tuossa on, niin on helppo vaihtaa kasvien paikkaa, kun on isompi alue käännettynä.
        Vielä en ole idättänyt mitään, on liian aikaista tällä korkeudella.
        Kylmeni pariksi yöksi, oli 6 astetta pakkasta, nyt taas pitäisi alkaa vähän lämmetä.

• Aikoinaan kun oli iso kasvimaa, käänsin sen syksyllä, niin rikkaruohojen juuret jäätyi, ja turpeista tuli talven aikana multaa. Sitten on keväällä helpompaa, ei tarvi kuin myöhiä multaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2799
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      22
      2622
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2298
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1881
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      39
      1676
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      52
      1585
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1503
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1373
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      35
      1283
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26