Kesäsiirtolat 80-luvulla

KesämäenBanaani

Kuinka monella teistä on kokemusta kesäsiirtoloista?

Itse olin kahtena kesänä 82-84 välisenä aikana Kesämäessä. Muistot ovat jostain syystä mieluisat.

Kaikkihan alkoi Aleksanterin koululta, jossa taisi olla jonkinlainen terveystarkastus ja lasten jakaminen, kesäsiirtoloita kun oli useammassa paikassa.

Minut laitettiin reppuni ja makuupussini kanssa Kesämäkeen menevään bussiin. Perille päästyämme Kesämäki tuntui jotenkin arvokkaalle paikalle, pienen lapsen silmissä talot olivat isoja, vanhoja ja kunnioitusta herättäviä.

Kesämäessä lapset jaettiin taas siten, että tytöt ja pojat majoittuivat omiin rakennuksiinsa. Poikien rakennuksessa muistaakseni kaksi huonetta, joista toinen oli huomattavasti pienempi. Ensimmäisenä kesänä olin tuossa pienessä huoneessa, toisena isossa salissa. Sängyt olivat kerrossänkyjä.

Toisena vuotena sain lempinimen "Banaani" sillä aamulla herätessäni kädessäni oli banaani. Joku sen oli siihen laittanut. Kovasti kaikki väittivät, että oli sen itse ottanut ja yrittänyt unissani syödä.

Päivät jaksottivat ruokailut ja ruokailujen välillä erilaiset ohjatut ja lasten itse keksimät leikit. Pelasimme usein jalkapallolla "Pudotusta", leikimme intiaanisotia tms. Ohjattuina leikkeinä oli kaikkea mahdollista. Mieleeni on jäänyt lipunryöstö, joka tuntui silloin ison osanottajamäärän ja ison pinta-alan vuoksi aivan mahtavalle.

Yhtenä kesänä meidät jaettiin ryhmiin ja olimme suunnistamassa yöllä. Jossain vaiheessa menimme jonkin hylätyn, ison talon luokse, joka kesäyön hämärässä näytti aivan kummitustalolle. Ohjaaja kertoi jonkin pelottavan tarinan tuohon talon liittyen ja lopuksi kysyi, että mennään katsomaan sisältä. Ei ollut katsojia :-) Samalla retkellä olimme jonkin mäen päällä ja huusimme porukalla jokun lyhyen runon tms, joka loppui sanaan "Häme". Kaikki huuto ja voima laitettiin tuohon viimeiseen sanaan ja sitten kuuntelimme kuinka monta kertaa kaiku meille vastaa. En ole varma, mutta liittyikö tuo jotenkin "leirikasteeseen", jossa meille juotettiin mm. sukkamehua (veteen sekoitettuja karkkeja) jne.

Kerran me pojat menimme tyttöjen rakennukseen, luvatta ja salaa. Siellä oli kaksi koppia, jota kutsuttiin pussauskopeiksi. Siellä tytöt ja pojat kävivät pussailemassa, mutta itseltä tuo kokemus jäi vielä tuolloin väliin, olin sen verran pieni. Pussailu ja muut tulivat sitten vanhempana :-)

Yhtenä kesänä pelasimme jalkapallo-ottelun jontain toista kesäsiirtolaa vastaan ja taisimme hävitä tuon.

Mukavia muistoja. Aika tietenkin kultaa osan, mutta jotenkin tuntuu, että silloin kesät olivat aina aurinkoisia ja täynnä toimintaa. En muista että ketään olisi koskaan kiusattu, vaan kaikki leikkivät enemmän tai vähemmän toistensa kanssa, yhdessä keksimme tekemistä, ettei ohjaajat sitä tehneet. Keitä muuten ohjaajat olivat? Aika nuoria, mutta lapsen silmissä kuitenkin aikuisia. Ilmeisesti kaupungin kesätyöntekijöitä, opettaja-lastenopettaja tms opiskelijoita?

Minkälaisia muistoja teillä on? Olisiko joku sattumoisin ollut Kesämäessa jopa samaan aikaan?

9

2584

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marjukka88

Googletin Kesämäkeä ja löysin tämän kirjoituksesi! Itse olen ollut Kesämäessä kolmena kesänä, mutta vasta 88 ensimmäisen kerran. Hauskaa, mutta ihan samoja asioita jäänyt mieleen, mm. kummitustalo ja yösuunnistus. Ihania muistoja! :)

Lisäksi mieleen on jäänyt mm. huussin 4 vierekkäistä pönttöä, yhdessä likkojen kanssa laulettiin rinnakkain vessalaulua ja rummutettiin jaloilla tahtia. Tuo Häme-huuto muuten menee muistaakseni näin:

Hä-Hä-Häme, hiljaa hiipii Ilves. Miettii – miettii, päättää – päättää, hyppää – hyppää, loikkaa – loikkaa, HÄME!

Teimme myös vierailun johonkin toiseen siirtolaan, olisko ollut jokin Sorva tms. Ja Rungebergin lähteelle Ruovedelle.

Monenlaiset pienet jutut jäivät mieleen, kuten iltaohjelmien vietto poikien talon yläkerrassa ja saunareissut rannassa ja hammastahnan syöminen karkin sijasta, kunnes se tajuttiin kieltää. :)

Ihania muistoja, rakas paikka!

• Kassu-73

Tuli kans googletettua kesämäkeä koska kesällä ajoin sinne käymään ja juttelin miehen kanssa joka entisöi taloa kodikseen. Varmaan -83-87 siellä olin ja juurikin nuo kummitustalot,pelit ja pussauskopit on muistoissa:-D
      Leirin johtajana oli Timo sukunimeä en muista ja yksi ohjaaja oli Esko. Nämä muistan siksi koska näin kumpaakin aikuisena muutamia kertoja. Ihania muistoja :-)

• Anonyymi

Olin siellä kokkina kesällä -80, hyvät muistot jäi, lapset olivat kilttejä ja hyvätapaisia. Kun leirit päättyivät, pidettiin mekin kunnon läksiäiset Ruoveden hotellin ravintolassa.
      Olis kiva jos joku muukin sen kesän työntekijä näkis tämän jutun.

• Anonyymi

Lämminhenkinen muistelo herätti omatkin muistoni.
      Olin kesällä 1967 Vastavalmistuneena opettajana Kesämäen kesäsiirtolan johtajana vaimoni kanssa.
      Matka tehtiin Aleksanterin koululta alkaen laivalla Kesämäen laituriin.
      Kesämäessä oli huippuhyvä henkilökunta ja heidän ansiostaan tuo kesä on yksi elämäni hienoimmista.
      Terveisin Esko Suutari Oulainen

• Anonyymi00007

Yritin pohtia missä kesäsiirtolassa olin. Ehkäpä kesämäessä 1983-1986 välillä. Olisi kiva nähdä paikasta enemmän kuvia tai vaikka livenä käydä.

Leirillä oli ikävä äitiä. Vanhemmat olivat eronneet isän alkoholismin vuoksi. Leirillä koin pelkoa, kun isommat pojat olivat saaneet haudattua viestejä Saatanalta. Pelkäsin kuollakseni, kun S olisi tulossa minua hakemaan klo 00.00. Rukoilin Taivaan Isää avuksi, kun uni ei tullut. Kerroin ohjaajille monen päivän piinasta. Itkin.

Nyt olen 50v mies. Muistot tulivat mieleen, kun näin. Sorjan kesäsiirtola kyltin.

• Anonyymi00008

Mikseivät vanhemmat huolehdi tekemistään kakaroista?
        Vastuuta heistä lykätään kunnille ja valtiolle.

• Anonyymi00009

Iltarukous ja aamuhartaus olivat tärkeitä. Ja ovat vieläkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      170
      1083
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      847
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      783
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      728
    5. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      529
    6. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      294
      525
    7. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      521
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      479
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      477
    10. Kalle irtisanoutui

Kävi, kuten odotettiin. Paras ratkaisu paitsi Orimattilalle myös Larssonille. Seuraavaksi joudutaan mittaamaan kaupungin
      Orimattila
      53
      454
    Aihe