100 kiloisella syömishäiriö??

Bonzo93

kuten tosiaan otsikossa jo paljastan, painan lähes sata kiloa. Tai no aamulla vaaka näytti 98,2. Olen laihduttanut monia kertoja vaihtelevalla menestyksellä. Nyt kuitenkin tuntuu, että tarve laihduttaa on kovempi kuin koskaan. Tuntuu, että olen menettänyt kontrollin omasta elämästäni ja tunnen itseni täydelliseksi epäonnistujaksi jos en nyt edes laihdutuksessa onnistu. Painoin vielä 2 viikkoa sitten 105 kg. Sitten aloin laihduttamaan runsaalla veden juonnilla ja vähentämällä kalorit noin 500-600 per päivä.

Olen noin 2 viikkoa onnistunut siinä hyvin eikä ole ollut suurempia mielitekoja ja olen aina pysynyt edellispäivänä tekemässäni ruokasuunnitelmassa. Tänään oli töissä kuitenkin niin v***upäivä, että oli pakko mennä kaupan kautta kotiin. Ahmin normaalia kotiruokaa, mutta noin 1000 kalorin edestä (päivälliseksi söin munaa, porkkanaa ja herneitä 200-300 kalorin edestä) Minua alkoi heti masentamaan ihan hirveästi ja työnsin hammasharjan kurkkuuni ja oksensin pois sen mitä pystyin.

Alkaako minulla siis olla jo teidän mielestänne ongelma? Korostan siis, etten halua olla mikään anorektikko tai bulimikko vaan olisin tyytyväinen esimerkiksi 70 kilon painoon. Olen vain niin malttamaton, että ellen vedä rajua kalorien vähennystä niin en jaksa laihduttaa ollenkaan. Sillä terveellisellä 1500 kalorin ruokaväliolla ei tule tuloksia tarpeeksi nopeasti joten kyllästyn ja luovutan :( Nyt vaan alan huolestumaan tästä, miten oikeasti henkisesti p***a fiilis tuli kun meni syömään, vaikka siis söin päivän aikana kuitenkin vähemmän kuin perusaineenvaihdunnan tuottama kulutus :O

Neuvoja miten saisi huonoa fiilistä parannettua syömisen jälkeen tai ihan mitä tahansa muuta neuvoa???

3

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tthhhxxxx

      Ihan ekaks sun täytyis miettiä, miten pääset tuollaisesta ajatusmallista, että jos on "v***tumainen päivä", niin se jotenkin oikeuttaa ahmimisen. Sun täytyy kehittää jokin toinen tapa käsitellä epämiellyttäviä tunteita, kuin syöminen. Liikunta olis siihen hyvä neuvo. Kun oikein keljuttaa, lähde oikein pitkälle lenkille tai "rääkkää" muuten liikunnalla itseäsi. Jälkeenpäin on sinulla kaksinkertainen syy olla tyytyväinen itseesi: kurja olo meni ohi ja lisäksi teit jotain laihtumisesi eteen.
      Hiljalleen rupeat kaipaamaan näitä onnistumisen hetkiä ja houkutus repsahtaa syömään vähenee ja lopulta häviää.

      Onnea laihdutukseen!

    • veronika_

      Eihän syömishäiriö painoa katso, ja suurin osa syömishäiriöisistä ei ole edes alipainoisia. Syömishäiriöitä on niin montaa lajia, että olisi todella väärin sanoa, ettei 100-kiloisella voi olla syömishäiriötä, koska onhan se täysin mahdollista. Lääkärihän sen diagnoosin sitten tekee.

      Mä en voi sanoa tietäväni, miltä susta tuntuu, koska olen aina ollut hoikka. Mulla on kyllä ollut ahmimis- ja paastoamisongelmaa, vähän niin kuin sullakin. Mä vedin useemman päivän tosi alhasilla kaloreilla, mutta sitten kontrolli meni ja ahmin. Silloin, kun vetää energiansaannin ihan äärimmäisen alas, keho ja mieli ei pysty ajatella mitään muuta kuin ruokaa, koska siitä on luonnollisesti silloin puute. Siitä johtuu nämä "ahmimiskohtaukset", ja mä tiedän, että ne ei tunnu hirveen kivalle jälkeenpäin. Tulee ihan helvetillinen olo.

      Tää saattaa kuulostaa ihan tyhmälle ja vanhanaikaiselle, mutta SÄÄNNÖLLINEN SYÖMINEN AUTTAA. Ja tämän lisäksi sun tarvitsee syödä vieläpä riittävästi, jotta sun elimistö ei mene säästöliekille. Kun sä vedät kalorit alle 1200kcal/päivä, sun elimistö menee tosiaan sille kuuluisalle säästöliekille ELI SE VÄHENTÄÄ KALORINKULUTUSTAAN JA USEIN VARASTOI KAIKEN "YLIMÄÄRÄISEN" ESIM. AHMITUT RUOAT. Mulle kävi tällein, enkä laihtunut karseesta paastoilusta huolimatta juuri yhtään. Kasvot vaan kalpeni ja hymy lähti huulilta. Ei mitään järkeä, sekä terveys ja elämänilo menee.

      Jos mä olisin sun ravitsemusterapeutti, mä antaisin sulle ohjeeksi syödä jotain joka 3-4 tunti. Ja muista, että AAMUPALA ON PÄIVÄN TÄRKEIN ATERIA. Kun sun elimistö saa säännöllisesti ruokaa, se voi kuluttaa sen kaiken huoletta kaikkiin elimistön eri toimintoihin (hengitys, sydämen toiminta, suoliston toiminta, lihasvoima, ajattelu, muistitoiminnot, puhuminen jne) EIKÄ SEN TARVITSE VARASTOIDA SAATUA ENERGIAANSA, KOSKA SE TIETÄÄ SAAVANSA KUITENKIN KOHTA RAVINTOA.

      Ihmisen elimistö on ihan pirun viisas, ja siksi sun kannattaakin kuunnella sitä ennemmin kuin omaa vihaasi itseäs kohtaan.

      Tuo ahmimiskohtaus kielii siitä, että sä syöt aivan liian vähän. Mä luulen, että sä kyllä tiedät sen itsekin. Jos ja kun sä alat syömään edes hitusen verran enemmän ja säännöllisemmin, EDES SEN KOLME KERTAA PÄIVÄSSÄ ( välipalat), sun elimistö alkaa luonnollisesti kuluttamaan enemmän energiaa. Sen ei tartte käydä enää säästöliekillä. Sä tiedät syöväsi tarpeeksi, kun sun ei tee mieli ahmia. Tämä tarpeeksi syöminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että sä söisit liikaa. Kun sä syöt tarpeeksi, sun aineenvaihdunta toimii ja sä jaksat tehdä asioita.

      Tykkäätkö sä liikunnasta? Jos tykkäät, niin esim. reipas kävely on hyvää kestävyysliikuntaa ja polttaa energiaa. Lisäksi kuntosalitreeni polttaa todella paljon kaloreita, kunhan vaan on tarpeeksi suuret vastukset/painot. Mulla kuluu helposti tunnin salitreenissä reilusti yli 500kilokaloria. Joskus kun oon kattonut sykemittaria treenin jälkeen, niin on ollut lähemmäs 800kcal kulutus. Jos kiinnostut salitreenistä, niin suosi isoja liikkeitä, kuten kyykkyä, askelkyykkyä, erilaisia punnerruksia, maastavetoja, erilaisia soutuja jne. Ne aktivoi useita lihaksia yhtä aikaa ja polttaa enemmän energiaa.

      Mä ymmärsin sun viestistäsi, että sä todella haluat laihtua. En mä voi sua estää, mutta haluan vaan kannustaa sua tekemään sen paremmin ilman jatkuvaa itseinhoa ja uupumusta. Sun ei tarvii rääkätä itseäs laihtuaksesi: EI TODELLAKAAN TARVITSE EIKÄ MYÖSKÄÄN PIDÄ. Nyt sä ehkä mietit, että "don't tell me what to do". Mä kyl tiedän. Jokainen tekee valintansa, ja muut ihmiset voi vaan ohjata oikeisiin ratkasuihin.

      ELI SIIS TIIVISTETTYNÄ:
      - syö aina jotakin 3-4h välein (muutakin kuin pelkkää salaattia tms)
      - liiku sen verran minkä jaksat. valitse laji, josta pidät. suosittelen kyllä lämpimästi lihaskuntoharjoittelua!
      - ymmärrä se, että SINÄ ET OLE MIKÄÄN EPÄONNISTUNUT PASKA. SULLA ON VAAN OLLUT IHAN PIRUN VAIKEETA, EIKÄ SIINÄ OLE MITÄÄN HÄVETTÄVÄÄ.
      - kuuntele kehoasi ja sisäistä ääntäsi (kuulostaa idioottimaiselle, tiedän). ne kertoo sulle loppujen lopuksi tosi paljon asioita, kunhan vain haluat kuunnella itseäsi.
      - veden juominen on aina plussaa. tässäkin asiassa kuitenkin kohtuus!
      - koeta hyväksyä itsesi riippumatta mistään ulkoisesta tekijästä tai asiasta. 70kg kehonpaino ei välttämättä tee sua onnelliseksi, jos et osaa hyväksyä itseäsi sitä ennen.

      Jos sun mieli on täynnä pelkkää vihaa itseäsi kohtaan, sun keho kyllä ennen pitkää huomaa sen. Niin kuin sanoin, sun elimistö on todella viisas. Se tekee joka minuutti aivan käsittämättömiä juttuja, joista sulla ei välttämättä ole käryäkään, ellet ole joku ihmeen anatomian ja fysiologian professori tai muuten perehtynyt ihmisen biologiaan.

      Mun pointti on vaan siinä, että sun elimistö on niin paljon muutakin kuin painolukema tai rasvaprosentti, ja sä teet elimistöäsi ja omaa itseäsi kohtaan todella väärin, kun pidät sitä nälässä. Jos sä haluat kuolla nälkään, niin ole hyvä vaan, ja kituuta itsesi noin alhasilla energiamäärillä. Haluan vaan sanoa, et sun ei tarvitse<3

    • 98745

      Tuollainen pikalaihduttaminen vain kiihdyttää syömishäiriötä. Oikeasti et pikalaihdutuksen jälkeen pysty olemaan ahmimatta (ruokahaluhormoonit sen aiheuttaa, luulevat sinun olevan nälänhädässä ja pakottavat lopultaa syömään liikaa ja sitten lihot ennalleen ja vielä takaisin).
      Ainoa keino on syödä tarpeeksi pelleilemättä ja vähän kerrassaan pienentää ruoka-annoksia niin, että laihdut puolesta kilosta kiloon kuukaudessa. Silloin tulos voi olla pysyvä, ja jos rupeat lihomaan takaisin, niin sekin tapahtuu hitaasti ja voit sitten ajoissa tarttua siihen.
      Punnitse itsesesi joka aamu, niin tiedät missä mennään. Painohan heittelehtii, mutta huomaat kyllä jo viikossa, mihin suuntaan se on menossa.
      Helppoa se ei ole mutta mahdollista.
      Onnea mukaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      105
      7431
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2802
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2392
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2093
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1789
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1369
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe