Her er mitt sporsmål

MaritD

Skjønner du hvis man snakker norsk til deg? Det hevdes jo ofte at folk som snakker skandinaviske språk kan lett forstå hverandre uansett hvor de kommer fra. Jeg hadde aldri motivasjon til å lære meg svensk på skolen og nå bor jeg i Norge, og noen ganger lurer jeg på om jeg hadde blitt forstått hvis jeg reiste til f.eks Ekenæs og snakket norsk istedenfor svensk, for det kan jeg ikke så bra...

19

233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 46677

      Miksi Suomen kouluissa ei opeteta norjaa? Se voisi olla portti muiden germaanisten kielten kuten ruotsin oppimiseen.

      • Norska lärs ut i finska skolor. Det är bara att anmäla sig.


      • Peppu-Reino kirjoitti:

        Norska lärs ut i finska skolor. Det är bara att anmäla sig.

        Missä koulussa? Joissain yliopistoissa, mutta siis missä peruskoulussa?


    • Det är helt OK. Det måste väl du ha märkt?

    • Suomen kieli on "pohjoismainen kieli" siinä missä kaikki muutkin pohjoismaiset kielet, vaikkapa islanti. Jos ei kelpaa, silloin ei sitten kelpaa siihen viiteryhmään ja olemme vain suomalaisia, pohjoisessa maassa. Ei ollut minullakaan muuten ongelmia aloituksen ymmärtämisessä - siksi siihen nyt vasttankin. Mutta esimerkiksi norjankieliselle potilaalle ei voi mennä ruotsiksi selittämään sairaskertomusta. Siihen tarvitaan täydellinen norjan kielen osaaminen.

      • Loppinen

        Lipponenhan perusteli pakkoruotsia sillä, että ruotsilla pärjää Norjan työmarkkinoilla! Aikamoista valhetta...


      • prövatpå
        Loppinen kirjoitti:

        Lipponenhan perusteli pakkoruotsia sillä, että ruotsilla pärjää Norjan työmarkkinoilla! Aikamoista valhetta...

        Varför ljuger du,man klarar sig riktigt bra i Norge på svenska.


      • prövatpå kirjoitti:

        Varför ljuger du,man klarar sig riktigt bra i Norge på svenska.

        Eli menenpä Norjaan opettajaksi ja puhun oppilailleni pelkkää suomenruotsia? Tuskinpa norjalaiset vanhemmat kovin mielissään olisivat? Tai se potilas, joka saisi tiedot tarkasta lääkityksestään tai dialyysihoidostaan suomenruotsin kielellä?


      • brabotten
        SulleLapsiHerkimmin kirjoitti:

        Eli menenpä Norjaan opettajaksi ja puhun oppilailleni pelkkää suomenruotsia? Tuskinpa norjalaiset vanhemmat kovin mielissään olisivat? Tai se potilas, joka saisi tiedot tarkasta lääkityksestään tai dialyysihoidostaan suomenruotsin kielellä?

        Det finns många andra arbeten och dessutom lär en finlandssvensk sig norska snabbt.


      • brabotten kirjoitti:

        Det finns många andra arbeten och dessutom lär en finlandssvensk sig norska snabbt.

        Mitä merkitystä tuolla on ? Ja miten niin vain "finlandssvensk" (mitään finlands SVENSKEJÄ ei Suomessa ole kuin muutama tuhat, siis ruotsalaisia Suomessa)? Minäkin puhun esimerkiksi ruotsia, mutta en kyllä menisi Norjaan töihin sillä kielellä, kunnioitan sen verran myös ihmisiä, joiden äidinkieli on juuri norja?

        Suomen tehtävä ei ole edelleenkään kouluttaa työvoimaa naapurimaihin. Suomen pääasiallinen tehtävä on kouluttaa työvoimaa OMAAN maahansa, se on Suomen kannalta edullisinta. Jos joku sitten haluaa mennä vaikkapa Norjaan töihin, hän voi aivan itse panostaa juuri norjan kielen opiskeluun, kuten norjalainen tekee, jos aikoo Suomeen töihin. Suomen on jkka tapauksessa muutettava kielipolitiikkansa vaikkapa nyt samanlaiseksi kuin juuri Norjassa sitten.


      • frisomfågeln
        SulleLapsiHerkimmin kirjoitti:

        Mitä merkitystä tuolla on ? Ja miten niin vain "finlandssvensk" (mitään finlands SVENSKEJÄ ei Suomessa ole kuin muutama tuhat, siis ruotsalaisia Suomessa)? Minäkin puhun esimerkiksi ruotsia, mutta en kyllä menisi Norjaan töihin sillä kielellä, kunnioitan sen verran myös ihmisiä, joiden äidinkieli on juuri norja?

        Suomen tehtävä ei ole edelleenkään kouluttaa työvoimaa naapurimaihin. Suomen pääasiallinen tehtävä on kouluttaa työvoimaa OMAAN maahansa, se on Suomen kannalta edullisinta. Jos joku sitten haluaa mennä vaikkapa Norjaan töihin, hän voi aivan itse panostaa juuri norjan kielen opiskeluun, kuten norjalainen tekee, jos aikoo Suomeen töihin. Suomen on jkka tapauksessa muutettava kielipolitiikkansa vaikkapa nyt samanlaiseksi kuin juuri Norjassa sitten.

        Också en svenskspråkig finländare har rätt att flytta utomlands ,också till Norge.Om man blir anställd så kontrollerar säkert arbetsgivaren att språkfordringarna uppfylls och vid behov ordnar möjlighet till språkstudier,


    • kustbo10

      Visst kan du tala norska i Ekenäs.

      • Tammisaaressa tai missä tahansa muuallakin maailmassa voi puhua vaikka kiinaa, jos haluaa. Suomen kielipolitiikan kanssa sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä.


      • 228w
        SulleLapsiHerkimmin kirjoitti:

        Tammisaaressa tai missä tahansa muuallakin maailmassa voi puhua vaikka kiinaa, jos haluaa. Suomen kielipolitiikan kanssa sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä.

        Norska förstår säkert de flesta Ekenäsbor (åtminstone de svenskspråkiga ) på kinesiska kan det vara svårare att föra ett samtal.


      • SulleLapsiHerkimmin kirjoitti:

        Tammisaaressa tai missä tahansa muuallakin maailmassa voi puhua vaikka kiinaa, jos haluaa. Suomen kielipolitiikan kanssa sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä.

        Jep och finsk språkpolitik har inget med den här diskussionen att göra. Varför är det en helt överlägsen uppgift för en inbiten nätfennoman att hålla sig till saken samt att inte tränga in "språkpolitik" i vareviga jeremiad?


      • kmjniuy
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Jep och finsk språkpolitik har inget med den här diskussionen att göra. Varför är det en helt överlägsen uppgift för en inbiten nätfennoman att hålla sig till saken samt att inte tränga in "språkpolitik" i vareviga jeremiad?

        Det dykerALLTID upp pakkoruotsi i vareiga inlägg som endel skriver.Oberoende vad som diskuteras.


      • mallpottorna
        kmjniuy kirjoitti:

        Det dykerALLTID upp pakkoruotsi i vareiga inlägg som endel skriver.Oberoende vad som diskuteras.

        Fennorna tror att det här är deras privata pois pakkoruotsiforum.De har stora tankar om sig sig som ädla ,modiga språksoldater.


    • strandpiparen

      Du är alltså en finländare som flyttat till Norge ,om jag förstod dig rätt ?Nu tänker du besöka Ekenäs,varför inte tala finska,men säkert går det också bra med norska.

    • entä sitten ?? voisko nää skandinaviset hörhö-elementit jo siirtää taka-alalle. kohta jotkut rkpeeläiset alkaa vinkua pakkonorjaa "kun se on sivistyskieliii". älkää yllyttäkö hölmöjö!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1606
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      931
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      618
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      159
      497
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      188
      428
    Aihe