Soini och Berner på kollisionskusr om taxitjänster

hallåtaxi

Trafikminister Anne Berner (centern )ämnar öppna taxitrafiken för konkurrens uppger MTV.Sannfinländarnas ministergrupp godkänner inte Berners förslag.

37

302

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • brukare

Också Taxiförbundet motsätter sig öppen konkurrens.

• Anne Berner on oikeassa.

Mielestäni kaikenlainen liiketoiminta Suomessa pitäisi vapauttaa kaikista lupamenettelyistä. Liiketoiminnan harjoittamiseen pitäisi riittää pelkkä ilmoitus liiketoiminnan aloittamisesta, kuin myös valelääkäreille, ja -hoitajille sekä diplomiekonomeille ja vastaaville.

• seniorita67

Jag anser att det har varit tryggt att använda Taxi ,men om det blir fria konkurrens kan man sedan lita på att man som kvinna även i forsättningen kan lita på att inga fd.brottslingar tex.jobbar som taxichaufförer ?

• undrarbara
        seniorita67 kirjoitti:

Jag anser att det har varit tryggt att använda Taxi ,men om det blir fria konkurrens kan man sedan lita på att man som kvinna även i forsättningen kan lita på att inga fd.brottslingar tex.jobbar som taxichaufförer ?

Litet osäkert känns det nog,vem håller sedan koll på dem ?Att allt går rätt till ?Nu är det ju många sjuka och åldriga människor som använder taxitjänster.Och skolbarn,tänk om det finns pedofiler och våldtäktsmän bland chaufförerna,blir deras bakgrund sedan lika noggrant kollad som nu ?

• undrarbara kirjoitti:

Litet osäkert känns det nog,vem håller sedan koll på dem ?Att allt går rätt till ?Nu är det ju många sjuka och åldriga människor som använder taxitjänster.Och skolbarn,tänk om det finns pedofiler och våldtäktsmän bland chaufförerna,blir deras bakgrund sedan lika noggrant kollad som nu ?

Varför skulle något bli sämre av att de som vill köra taxi i Finland kan göra det, förutsatt att de klarar kompetenskraven som är i kraft?

Beställningssystemen i Finland är från stenåldern och begränsningen av taxitillstånd från Sovjet. Utöver det är taxiområdena direkt löjliga och gör åkandet dyrare. Tar man en taxi från Vanda flygstation och skall till t.ex. Esbo, så kan man höra: olen Vantaan taksi, olen HKi taksi. Vad fan har kunden med det att göra? Var fast från månen.

Kommer du med Tallink från civilisationen till H:fors och vill beställa en taxi på förhand så går det inte (utom om taxin är från Esbo eller Vanda). Siellä on tolppa ulkona 200 m päässä, mee jonoon räntäsateeseen, ota kohdallesi ensiksi sattuva kotteronrupu ja maksa täysi hinta. Kyyti lähtee kun ehtii. Riippuu jonosta. Ei oo meiän vika jos et ehdi koneeseen. Fan sådant skit. Duger bara i U-länder.

Tävling i taxi gör betjäningen bättre (verkligen inte svårt) och priserna billigare.

• EiYleistävä
        Peppu-Reino kirjoitti:

Varför skulle något bli sämre av att de som vill köra taxi i Finland kan göra det, förutsatt att de klarar kompetenskraven som är i kraft?

Beställningssystemen i Finland är från stenåldern och begränsningen av taxitillstånd från Sovjet. Utöver det är taxiområdena direkt löjliga och gör åkandet dyrare. Tar man en taxi från Vanda flygstation och skall till t.ex. Esbo, så kan man höra: olen Vantaan taksi, olen HKi taksi. Vad fan har kunden med det att göra? Var fast från månen.

Kommer du med Tallink från civilisationen till H:fors och vill beställa en taxi på förhand så går det inte (utom om taxin är från Esbo eller Vanda). Siellä on tolppa ulkona 200 m päässä, mee jonoon räntäsateeseen, ota kohdallesi ensiksi sattuva kotteronrupu ja maksa täysi hinta. Kyyti lähtee kun ehtii. Riippuu jonosta. Ei oo meiän vika jos et ehdi koneeseen. Fan sådant skit. Duger bara i U-länder.

Tävling i taxi gör betjäningen bättre (verkligen inte svårt) och priserna billigare.

Olet luonteeltasi jyvin pessimistinen ja kaikkia vihaava ihminen. Esimerkiksi Ruotsissa ollessani tutustun ihmisiin ja ystäviin IHMISINÄ, siitäkin huolimatta, että mielestäni itse maassa mättää todrlla moni asia ja vaikkapa kaupoissa myyjät ovat usein kuin sitruunan juuri syöneitä.

• opelius

Ja "kansanedustajille" sillä missä yksi siellä ongelma, missä yhden lisäksi 199 niin siellä???

• EiYleistävä kirjoitti:

Olet luonteeltasi jyvin pessimistinen ja kaikkia vihaava ihminen. Esimerkiksi Ruotsissa ollessani tutustun ihmisiin ja ystäviin IHMISINÄ, siitäkin huolimatta, että mielestäni itse maassa mättää todrlla moni asia ja vaikkapa kaupoissa myyjät ovat usein kuin sitruunan juuri syöneitä.

Det börjar bli överutbud på profilerande analfabeter på spalten. Hur slint slår det när man lyckas kombinera finsk sovjettaxi med den svenska befolkningen? Verkar som om HemoHess var för barn och nybörjare.

• Neffe

Mielestäni taksin käyttäjiä tulisi varjella väärinkäytöksiltä. Kuka takaa pimeän taksin rehellisyyden, taksamittarin toiminnan, kiertoreitin ajon joko tahallaan tai tietämättömyyden vuoksi ja valtion verotulot.
      Berner nyt menee ulkomaisten rahoittajien juoksutuksessa vapauttamaan taksiluvat ja sen jälkeen monikansalliset yritykset perustavat halpataksin, joka syrjäyttää muut ja sen jälkeen muuttuvat ei niin halpatakseiksi.
      Soini taas on matkustanut niin paljon takseista ja suulaana miehenä jutellut taksikuskien kanssa, ettei voi olla ottamatta henkilökohtaisesti tätä taksiluvan vapauttamista. Tuleehan puolueelle ääniäkin aika paljon kautta valtakunnan juuri taksiautoilijoilta.
      Jos löytyisi jokin kultainen keskitie tähän taksiasiaan, niin sitä voisi kannattaa. Onhan hallitus luvannut purkaa valtion byrokratiaa, eli taksiluvatkin ovat aika säännösteltyjä. Mielestäni lupia tulisi antaa nykyistä enemmän, jolloin myös kilpailu olisi mahdollista. Itse taksinkuljettajat joutuisivat edelleen testeihin ja ehkä jopa voitaisiin järjestää turvallisen ajon kursseja näille ammattiautoilijoille kuten rekkakuskit joutuvat tekemään.

• Patriootti22

Hyvä uudistus, hyvä Berner.

• Jep, bekanta er med hur man beställer taxi i kulturländer som Estland. Taxify och Taxigo är nyckelorden.

Du väljer vilken taxi du vill ha baserat på bil, kuskens poäng, pris, betalningssätt och avstånd till dig. När du har kommit fram, betygsätter du kusken. Den gör samma ifråga om dig. Dåliga kuskar och stökiga kunder får det svårt, medan vi andra är nöjda.
        Systemen är ett ljusår före de finska. Det konstaterade t.om. en finsk taxiföretagare som var på besök nyligen.

Typiskt pris för taxi är start: 2,50 € och km 0,5 €. Finns både billigare och dyrare. Nattaxa är sällsynt.
        De finska priserna är som vanligt fyrdubbla: http://taksilaskuri.fi/hinnasto Till råga på eländet ljuger taksihinnasto genast i första meningen. Taxipriserna är de samma i hela Finland eftersom alla tar ut högsta tillåtna pris. Priset är inte fastslaget i lagen, bara det högsta tillåtna. Det i sin tur är nationell norm.

• hufvudstaden

Berner vinner säkert ,hon få ju igen allt hon vill.Det såg vi ifråga om tågtrafiken.

• Helsingissä ja Kauniaisissa pitää vaatia taxikuskilta ruotsin osaamista.

• ingettvång

Varför det ?Inte behöver man prata med dem,om de förstår när man säger adressen så räcker det.Den kan man säkert på finska också.

• hufvudstadsbladet
        ingettvång kirjoitti:

Varför det ?Inte behöver man prata med dem,om de förstår när man säger adressen så räcker det.Den kan man säkert på finska också.

Imorgon,måndag presenterar Berner sin plan för taxibranschen.

• Jag gillar inte pratglada taxichaufförer, jag åker helst tyst.

• Fin bild.

• Peppu-Reino kirjoitti:

Fin bild.

Tack detsamma! :-D

• lugntochskönt
        Ankdam kirjoitti:

Jag gillar inte pratglada taxichaufförer, jag åker helst tyst.

Samma här !

• 11-9

Vastaanottokeskuksissa odottaa parikymmentätuhatta miestä, että pääsee ajamaan taksia. Aikaisempaa kokemusta heillä on useimmilla kamelikyydeistä.

• Det märkliga är att Berner i egenskap av minister kommer med ett förslag och en annan minister, Soini, motsätter sig. Man skulle tycka att regerinfen skulle komma överens om saker innan de går ut i offentligheten.

Kan en minister alltså helt solo, komma ut med egna ideer och sen däremellam presentera regeringens förslag, hur skall man veta skillnaden!

• entankebara

Berner,hon kan och hon är duktig på att få igenom sina förslag,hon utsågs väl till minister så att Sipilä inte behöver göra allt det här smutsiga jobbet,Firmor brukar ju anställa någon utomstående när det skall sparkas mycket personal.

• affärskvinna
        entankebara kirjoitti:

Berner,hon kan och hon är duktig på att få igenom sina förslag,hon utsågs väl till minister så att Sipilä inte behöver göra allt det här smutsiga jobbet,Firmor brukar ju anställa någon utomstående när det skall sparkas mycket personal.

Det är absolut en möjlighet,tanten är hård som stål.

• Egona35

Som tillägg till förslagen hon kommer med so kunde vi bolagisera regeringen

• understöder
        Egona35 kirjoitti:

Som tillägg till förslagen hon kommer med so kunde vi bolagisera regeringen

Det var ett bra förslag.

• pontiuspilatus88
        entankebara kirjoitti:

Sipilä tvår sina händer.

• korkskruven
        pontiuspilatus88 kirjoitti:

Sipilä tvår sina händer.

Sipilä använder Berner som "testare ",själv håller han sig i bakgrunden och kollar folkets reaktioner.Om de blir positiva då stiger han fram och säger att det är hela partiets åsikt.

• korkskruven kirjoitti:

Sipilä använder Berner som "testare ",själv håller han sig i bakgrunden och kollar folkets reaktioner.Om de blir positiva då stiger han fram och säger att det är hela partiets åsikt.

Vete fan vad dom riktigt sysslar med. Så här på rak arm verkar det hela lite skrämmande.
        Att använda taxi har varit tryggt och bra i Finland, om taxitrafiken nu blir fritt fram så måste man själv skärpa sig. Jag har betalat läropenning både i Stockholm och Tallinn, dyrast stod det mej i Stockholm, men nu kan jag systemen. Tydligen skall vi också få ett system med "skurktaxir" och "riktiga taxir".
        Å andra sidan har jag även erfarenhet av Uber i Tyskland, där systemet fungerade helt perfekt, billigare och bättre på många sätt.
        Det återstår att se.....

• Ankdam kirjoitti:

Vete fan vad dom riktigt sysslar med. Så här på rak arm verkar det hela lite skrämmande.
        Att använda taxi har varit tryggt och bra i Finland, om taxitrafiken nu blir fritt fram så måste man själv skärpa sig. Jag har betalat läropenning både i Stockholm och Tallinn, dyrast stod det mej i Stockholm, men nu kan jag systemen. Tydligen skall vi också få ett system med "skurktaxir" och "riktiga taxir".
        Å andra sidan har jag även erfarenhet av Uber i Tyskland, där systemet fungerade helt perfekt, billigare och bättre på många sätt.
        Det återstår att se.....

"Tydligen skall vi också få ett system med "skurktaxir" och "riktiga taxir"."

Den tiden är förbi. I Stockholm måste taxin meddela om dens taxa är över svensk norm och i Estland har man infört maximitaxa för att bli av med tidigare legalt rofferi som man inte fick bukt på med smärre medel.

Maximipriserna i Estland är lägre än standardpriset i Finland. Normalpriset är 1/4-1/3 beroende på taxin man själv väljer.

• Peppu-Reino kirjoitti:

"Tydligen skall vi också få ett system med "skurktaxir" och "riktiga taxir"."

Den tiden är förbi. I Stockholm måste taxin meddela om dens taxa är över svensk norm och i Estland har man infört maximitaxa för att bli av med tidigare legalt rofferi som man inte fick bukt på med smärre medel.

Maximipriserna i Estland är lägre än standardpriset i Finland. Normalpriset är 1/4-1/3 beroende på taxin man själv väljer.

Jag har inte för så många år sedan blivit grundlurad i Stockholm, taxan vet jag inte om den var så mycket högre men resan var desto längre. Resan tillbaka till utgångsläget var flere hundringar billigare och mycket, mycket kortare.

Tallinn fungerar bra nuförtiden, bara man håller sig till de två stora taksibolagen. Värre var det förr. Tar du en vild taxi i Tallinn så kan du nog råka illa ut än idag, men det finns färre av dem.

Har åkt väldigt mycket taxi i Tallinn under åren och dom verkar faktist ha fått bukt på problemen. Dessvärre inte med den metoden som Berner nu försöker driva igenom här.

• seniorita69år
        Ankdam kirjoitti:

Det återstår att se.....

När man är i seniorålder så har man nu inte så stor lust att börja kolla om allt nu går rätt till,nu är jag åtminstone nöjd med Taxis tjänster,de för mig tryggt dit jag vill för en skälig avgift.

• Ankdam kirjoitti:

Jag har inte för så många år sedan blivit grundlurad i Stockholm, taxan vet jag inte om den var så mycket högre men resan var desto längre. Resan tillbaka till utgångsläget var flere hundringar billigare och mycket, mycket kortare.

Tallinn fungerar bra nuförtiden, bara man håller sig till de två stora taksibolagen. Värre var det förr. Tar du en vild taxi i Tallinn så kan du nog råka illa ut än idag, men det finns färre av dem.

Har åkt väldigt mycket taxi i Tallinn under åren och dom verkar faktist ha fått bukt på problemen. Dessvärre inte med den metoden som Berner nu försöker driva igenom här.

"Tallinn fungerar bra nuförtiden, bara man håller sig till de två stora taksibolagen."

De är också klart dyrast. Åker man mycket taxi i Estland och utanför Tallinn söker man kanske billigare alternativ. De är nuförtiden norm och har organiserat sina beställningssystem. I bl.a. Riga gör jag som du i Tallinn.

Som i alla (främmande)länder, gäller det att titta på prislistan före man åker iväg. Det är förstås en annan sak, om någon kusk väljer "The scenic route". Det går att kolla själv under färden med en mobiltelefon och ett navigationsprogram som Here, Waze, Be on Road osv., men det skall inte behövas.
        Programmen som jag har prisat, dvs. Taxify och den senare kopian Taxigo, följer bilarna hela tiden, så det blir i praktiken inga dispyter.

Jag glömde en gång min mobil i en Taxify taxi. I affären jag besökte kollades hemsidan, varefter vi ringde till Taxify (man är verkligen handikappad utan mobilen). De bad om mitt telefonnummer, ringde tillbaks och sade att taxin är där om ca. 15 min. med telefonen. Numret behövde de för att se, vilken bil som hade tagit emot min beställning, inte för att ringa den. Allt fungerade och kusken ville inte ha betalt. Det blev nog några slantar i kaffekassan och i affärens dito också.

• tutaochkör
        seniorita69år kirjoitti:

När man är i seniorålder så har man nu inte så stor lust att börja kolla om allt nu går rätt till,nu är jag åtminstone nöjd med Taxis tjänster,de för mig tryggt dit jag vill för en skälig avgift.

Just det,inga krångligheter.

• En riktig finlandssvensk åker inte till Tallinn, dom förstår inte svenska.
      Vi har fått tilräkligt av wannabe finlandssvenkar. Vi åker till Åland!

• Peruskansalainen

Ankdam reissaa niin paljon, kun töitä on vähän. Pitää käydä Tallinnassa, Tukholmassa ja Saksassa, jotta Folktinget voi aloittaa työpäivän perinteisellä skumppa-aamiaisella.
      Ennen vanhaan ahvenanmaalaiset kantoivat shampanjat verovapaina Folktingetin toimistoon, mutta matkustaminen Suomeen on sieltä vähentynyt. Suojatyöpaikassa on kuitenkin kehittynyt paha alkoholi ongelma. Folktingetin tapaisia työpaikkoja, missä aamu alkaa shampanjalla jatkuu lounaalla normaaleilla ruokajuomilla ei ole monia. Skål! On tietenkin Hanasaaren Kulttuurikeskus.
      Kerrotaan, että Kimmo Sasi oli pitkän työviikon jälkeen niin väsynyt, että nukahti rattiin. Paavo Lipposen naama ei ole enää niin punakka, kun käy harvemmin Hanasaaressa töissä..

Kaikkihan osaavat tutun ryyppylaulun, joka kajahtaa ilmoille
      Folktingetin ja Hanasaaren Kulttuurikeskuksen lounaalla, kun otetaan akvaviittiia pohjanmaan kautta: Jag vill bli finlandssvensk jag vill bli finlandssvensk jne.........

Ankdam joutuu välillä kotonaan tyytymään Cavaan, kun lomat on pitkiä ja välillä joutuu shampanja-aamiasen maksamaan omasta kukkarosta!
      Tallinnassa Cava on halpaa. Skål på den saken!

Persujen toimistolla juodaan aamiaisella ja lounaalla Valion tuotteita.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      961
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      195
      948
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe