Löytyiskö tarinaa lazy jackeista

vanhalaiskajaakko

Minulla ei ole tuota hienoutta omassa purressa ollut, mutta nyt kun menee puomipeite uusiksi niin ajattelin tehdä uuteen pettoon option myös jaakoille.
Tuleeko palstalaisilla jottain huomioon otettavaa mieleen kun lazy jaakot asentaa? Sen vähän mitä olen jaakkoja käyttäny niin ainakin ko.veneessä puomin takaosassa purje lähti valumaan kannelle. Olisko ohjausköydet tarvinnu ottaa taaempaa tms. Valmiita paketteja näkyy olevan myynnissä mutta mitä sitte mahtavat sisältää.

23

1711

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laaninen

Minentiiä...

• Tavallinen puomipeite toimii sekin OK lazy jackien kanssa. Pikkasen narujen kohdalla joutuu sullomaan, mutta samalla puomipeite pysyy hyvin paikallaan tuulessa tai aallokon keikutuksessa jos peitteen laittelee jo merellä.
      Se purjeen takaosan putoaminen johtuu ihan vaan siitä etteivät lazy -narut ole riittävän kireällä kun purje lasketaan. Narut kireälle tai puomia jalusta kiristämällä alemma, joka on nopeampi tapa.

Mulla lazyt ovat jo vuosia olleet mulla kiinteät, en siis joudu säätelemään lazy -naruja ollenkaan kun sopiva kireys on löytynyt. Ainoa kirraus siis se puomin kiristys alemmas ennen purjeen pudotusta. Kun seilaan syvällä siipimuodolla, suojan puolen narut ottavat hiukan kiinni purjeeseen, mutta yli 20 000 mpk on silti mennyt samalla isopurjeella vaurioitta ja purjeen kulumatta narujenkaan kohdalta . Olen toteuttanut naruliitokset solmuilla ja silmukoilla. Mielestäni metalliset rissapyörät ovat purjeita enemmän kuluttavia kuin pelkkä naru.

Jos se lazy -optiopeite on vakiota kalliimpi, rikaa ensin narut ja kokeile että tuntuuko vakiopeitteen käyttö hankalalta ja jos, niin tilaa sitten vasta se hintavampi peite. Muuten pärjäät tavallisella kuten minäkin.

Lazy bag multa siis puuttuu, mutta seilaillessani joskus veneellä jossa sellainen on, häiritsee sen lepattelu kyllä. Peittäminen ei myöskään ole nopeampaa kuin perinteisellä peitolla kun irrallinen etupään huppu pitää kuitenkin bagin kanssakin laittaa, purjetta oikoa ja vetoketju sulkea.

• neuvoista.kiitollinen

Nyt tuli uutta tietoa ainakin minulle. Meinaatko, että sen purjeen takaosan valahduksen tosiaan saisi estettyä kiristämällä leisarit? Olen aina ajatellut, ettei sille voi mitään, koska purjetta on kuitenkin ainakin metri takimmaisen leisarinarun takapuolella. Ja toisaalta minulle on aina opetettu, että isopurjeen skuutin pitäisi olla aika löysä, kun purjetta käy nostamaan tai laskemaan, ettei siitä tule turhaa väärän suunnan vetoa.

• neuvoista.kiitollinen kirjoitti:

Nyt tuli uutta tietoa ainakin minulle. Meinaatko, että sen purjeen takaosan valahduksen tosiaan saisi estettyä kiristämällä leisarit? Olen aina ajatellut, ettei sille voi mitään, koska purjetta on kuitenkin ainakin metri takimmaisen leisarinarun takapuolella. Ja toisaalta minulle on aina opetettu, että isopurjeen skuutin pitäisi olla aika löysä, kun purjetta käy nostamaan tai laskemaan, ettei siitä tule turhaa väärän suunnan vetoa.

Nostossa jalus löysälle, kyllä. Laskussa voit kiristää jaluksen viimeistään kun olet pudottanut purjetta vaikka metrin. Muuten et välttämättä edes saa puomia tarpeeksi alas ja naruja piukkaan, siis kiinteitä leiskanaruja.
        Jos leiskojen takanarut ovat kireällä, ei purje juuri voi valahtaa perästään kannelle. Mulla on läpilattaiso ja taaimmaiset leiskanarut noin 2m puomin takapäästä eteen. Metri varmasti riittää tavallistenkin lattojen kanssa. Sen taaempanahan ei paljoa pakattavaa purjetta olekaan.

• seppomartti

On lazy bag nopeampi: vain vetskari kiinni. Irtohuppuja ei tarvita.

• neuvoista.kiitollinen
        Ariel37 kirjoitti:

Nostossa jalus löysälle, kyllä. Laskussa voit kiristää jaluksen viimeistään kun olet pudottanut purjetta vaikka metrin. Muuten et välttämättä edes saa puomia tarpeeksi alas ja naruja piukkaan, siis kiinteitä leiskanaruja.
        Jos leiskojen takanarut ovat kireällä, ei purje juuri voi valahtaa perästään kannelle. Mulla on läpilattaiso ja taaimmaiset leiskanarut noin 2m puomin takapäästä eteen. Metri varmasti riittää tavallistenkin lattojen kanssa. Sen taaempanahan ei paljoa pakattavaa purjetta olekaan.

Pitääpä tänä kesänä kokeilla kiristystä. Ketjussa myös ehdotettiin yläpään kiinnitystä kauemmas mastosta. Kestäisiköhän lippunaruille tarkoitetut lenkit, ne olisivat vapaana, kun en viitsi käyttää mitään mastolle vedettäviä viirejä tms?

• Jo_on

Aiemmassa veneessäni oli laiskajaakot. Ne oli alun pitäen vedetty yksisaalinkiseen mastoon melko korkealle, reilusti yli saalinkien. Pari lattaa sitten aina välillä tarrautui isoa nostaessa naruihin. Ratkaisuna oli holkkien asennus saalinkeihin, jolloin narut eivät menneet yhtä ylös ja nartsojen väleissä oli enemmän tilaa siellä ylempänä.
      En näe mitään syytä vetää lazyjacknaruja korkealle mastoon ja kapealle kun niitä tarvitaan siellä missä purje laskostuu eli vain metri pari puomin yläpuolella. Aikeena on tehdä sama nyt nykyisessä veneessäni. Käytän n. 5mm lippunarua tai vastaavaa.

• seppomartti

Lazy jack voi tosiaan mennä mielummin saalinkiin esim. puoliväliin kuin saalingin tyveen mastoon. Se antaa lisää tilaa purjeen laskuun ja nostoon. Molemminpuoliset jacksit voi yhdistää ja tuoda alas maston tyveen. Silloin on mahdollisuus säätää helposti kaikkien kireyttä. Toinen mahdollisuus on löysätä paljon ja vetää jacksit purjehtiessa maston tyveen pois purjeita häiritsemästä. Nausilmukat ilman pikkuplokeja ovat toimineet.
        Lazy bag on kyllä ihan oiva kapine yhdistettynä jackseihin. Siinäkin on minusta muutamia niksejä. Pussin reunoihin pitkät latat (tai putket) ja laiskajaakon narut tulee latan ympäri. Silloin veto jakaantuu laajalle eikä pistemäisesti, eikä ole löysiä kankaita lerppumassa purjehtiessa. Pussin etuosa kannattaa teettää epäsymmetriseksi siten, että satamassa se kiertää maston etupuolitse ja suljetaan vetskarilla toiselta sivulta tiiviiksi. Samoin purjepussin vetskari kannattaa teettää epäsymmetrisesti. Silloin puomin päällä on ehjä kangas vesitiiviinä. Pitempään säilytettäessä lasketaan puomi roikkuvaksi, ettei vesi seiso missään. Samalla puomin takapään suljen froteepyyhkeellä, ettei linnut pesi eikä hiekkapöly lennä purjepussiin.

• mittäätiä

Osassa vissiin peite työnnetään puomin purjeuraan ja osassa peite roikkuu jaakkojen varassa vai miten toi menee? Tuleeko tuossa ilmi lazybackin ja normi peitteen erot?

• seppomartti

Jos lazy bag on alaosastaan kiinni koko pituudeltaan puomin urassa ja laidat koko matkaltaan jacksien pingoitettamien lattojen varassa, niin se on valmis kouru, minne purje putoaa. Ilmeisesti "normipeitteellä" tarkoitat puomin ja purjeen päälle levitettävää irtokangasta. Onhan niissä iso ero.

• tehdyt_itse

Tein helposti hyvin toimivat lazy jacksit kiinnittämällä saalinkien puoliväliin narut joiden alapäihin sidoin metallirenkaat, ja metallirenkaiden läpi juoksee pitkä lenkki joustonarua jollaista saa etoloista metritavarana. Se joustonaru kulkee siis renkaiden läpi ja kahdesti puomin ali, ja etummaisesta puominalituspisteestä on kiinnitetty naru taaempaan alituspisteeseen joka taas on kiristetty ja kiinnitetty puomin takapäähän. Säätämällä tuon puomin alapinnalla kulkevan kiristysnarun pituutta ja kireyttä lazy jacksit saadaan säädettyä haluttuun kohtaan. Lazyjacksini joustavat sopivasti, mutta ovat kuitenkin tarpeeksi kireitä pitämään lasketun purjeen puomilla.

• Niitä on sellaisia bageja, jotka ovat kaksiosaisia: isompi osa kattaa suuren osan purjeesta ja pienempi osa vain menee maston ympäri. Minulla on sellainen. Etuna on se, että se masto-osa tarvitsee virittää vasta satamassa, kun jaksaa. Huonona se, että sitten on se irtonainen etuosa veneessä. Ei ole ollut ongelmia valuvien purjeiden kanssa. Ohjeiden mukaan piti narut asentaa 2/3 korkeudella mastoon, mutta minä laitoin alle puolenvälin, kun sattui olemaan siinä sopivat paikat. Purjeen nostossa ei täysin vastatuuleen tahtoo usein latta jäädä narun taakse jumiin, joka edellyttää käyntiä kannella. On kyllä hyödyllinen vehje, jos vene ei ole ihan pieni. Tässä bagi tulee isonpurjeen pumiuraan ja isopurjeen alaliesma on lentävä. Ostin laitoksen Niinirannalta. Yläreunan vetoketjun täytyy olla laadukas ja tarralla suljettava, jottei vesi johdu kipparin naamalla sitloodaan. Kerran oli västäräkin kanssa vakavaa erimielisyyttä siitä, saako isopurjeen sisään tehdä pesän. Pari pesänalkua poistettuani laitoin sinne muovipussin, jolloin västäräkki luovutti.

• MattiSnoopy

Kyllä ne varsinkin yksinpurjehtijaa auttaa. Tarvikefirmoilla ja purjeneulomoilla on valmiita paketteja, joissa on vahattu naru, joka kuluttaa vähemmän purjetta. Haittojakin on. Nostaessa purje tahtoo välillä jäädä kiinni naruun, mutta sitä oppii välttämään. Puomista alkava naru joutuu minulla rutistamaan puomipeiton tieltään, mutta niin se näkyy olevan joillain muillakin. Monet suosivat purjetaskua, mutta minusta se on kallis, painaa enemmän ja purje kuivaa siinä huonommin. Monet on siitä myöhemmin luopuneet. Laiskajaakon viritysohjeet saat purjehduskirjasta tai myyjältä. Malli circumnavigator on lippunarusta itse tehty. Ei maksa monta euroa, mutta osta kunnon rissat (ne piskuiset muoviset blokit). Niitä joutuu uusimaan.

• seppomartti

Eriäviä mielipiteitä Snoopyn puomipeiteideaan:
        - Puomipeitteen reunan lattaan kohdistuva veto on parempi kuin naru puomiin
        - Puomipeite suojaa kastumiselta, lialta ja uv:lta, jos se on tehty kuten kuten aikaisemmin kuvasin. Siis vedenpitävä Sumbrella päällä ja pohjan voi tehdä verkkoa
        - Pienien plokien sijasta narusilmukka toimii ja säästää paremmin purjetta
        - Bossun 2-osaista parempi on yksiosainen puomipeite maston editse.
        - Hyvän vetoketjun päälle lisäksi tarralla kangasnauha varmistaa vesitiiviyden
        4.5-5m puomille Suomessa maksanee 600-700€ ja kestää n. 10v.x12kk= 120 käyttökuukautta tropiikin UV:tä. Suomessa luultavasti pitempään.

• miesjamielipide
        seppomartti kirjoitti:

- Puomipeite suojaa kastumiselta, lialta ja uv:lta, jos se on tehty kuten kuten aikaisemmin kuvasin. Siis vedenpitävä Sumbrella päällä ja pohjan voi tehdä verkkoa
        4.5-5m puomille Suomessa maksanee 600-700€ ja kestää n. 10v.x12kk= 120 käyttökuukautta tropiikin UV:tä. Suomessa luultavasti pitempään.

Erilaiset mielipiteet voivat perustua erilaisiin kokemuksiin. Itse pidän tärkeänä, että laiskajaakot on helppo vetää mastolle ja saada purje vapaaksi. Tämä on tarpeen esim. silloin, kun purjeen nostossa ei käännä keulaa tuuleen tai purjeen pudottaa alas navakassa sivutuulessa.
        Yksi oma näkökohtani lazybagia vastaan on trysail. Trysailia varten mastossani on toinen kisko. Se alkaa kannen korkeudelta. Joillakin kovatuulisilla etapeilla olen laittanut trysailin nostovalmiiksi siihen ja sitonut kanteen (olen käyttänyt trysailia ainoastaan kaksi kertaa sinä n. 20 v aikana, kun sellainen on veneessäni ollut). Kaikki ylimääräiset kankaat ja narut pitää saada pois trysailin tieltä, jos tositilanne tulee.
        Lazybag on varmasti oivallinen systeemi silloin, kun etapit ovat suht lyhyitä ja purjeen pakkaamisia tarvitaan päivittäin. Perinteisellä puomipeiteellä ja "laiskajaakoilla" pärjää mainiosti, vaikka päiväpurjehduksilla purjeen peittely ei sujukaan yhtä vaivattomasti kuin modernilla "laiskasäkillä" (bag=kassi, pussi, säkki).
        Laiskajaakkojen kitkaa voi vähentää muovisilla kousseilla. Nekään eivät hankaa purjetta.

• tehdyt_itse

Yllä kertomani itsetehdyt lazyjackini eivät haittaa purjetta koska ne joustavat, ja jos silti jostain syystä haluaisi saa ne myös vedettyä helposti mastolle koska ne eivät ole puomissa kiinni mitenkään vaan ainoastaan kiristetty narulla kiinni puomin päähän. Eikä niille edes tarvinnut tehdä yhtään kiinnityspistettä koska ylänarutkin ovat kiinni saalinkien puolivälissä olevien lippunarujen kiinnikkeissä.

• Jousto

Venyvä naru voi olla ihan hyvä homma. Viime kesänä onnistuin rikkomaan jackit kun jäivät liian tiukalle ja kovassa tuulessa purje pamautti naruihin.

• MattiSnoopy
        seppomartti kirjoitti:

Kiitos seppomartti kommentista. Köysilenkki kyllä toimii - vällilä hyvin, välillä huonosti. En huomannut piskuisten muovirissojen kuluttaneen purjetta. Se repesi ensimmäisen kerran muualta. Se latta / puomipeiteasia ei mulle auennut. Kun olen kerran virittänyt Laiskajaakot en niitä yleensä enää trimmaa, saati irroitta purjehdittaessa, koska yksinpurjehtijalla ei useinkaan ole aikaa siihen. Siis on käännyttävä tuulee, että saa helpostii ison ylös. Vahattuja Laiskajaakon naruja kyllä kannatan, mutta lippunarukin toimii. Purje kesti 10 v ja ei kai ne kauempaa muillakaan kestä tropiikissa?

• MattiSnoopy
        miesjamielipide kirjoitti:

Erilaiset mielipiteet voivat perustua erilaisiin kokemuksiin. Itse pidän tärkeänä, että laiskajaakot on helppo vetää mastolle ja saada purje vapaaksi. Tämä on tarpeen esim. silloin, kun purjeen nostossa ei käännä keulaa tuuleen tai purjeen pudottaa alas navakassa sivutuulessa.
        Yksi oma näkökohtani lazybagia vastaan on trysail. Trysailia varten mastossani on toinen kisko. Se alkaa kannen korkeudelta. Joillakin kovatuulisilla etapeilla olen laittanut trysailin nostovalmiiksi siihen ja sitonut kanteen (olen käyttänyt trysailia ainoastaan kaksi kertaa sinä n. 20 v aikana, kun sellainen on veneessäni ollut). Kaikki ylimääräiset kankaat ja narut pitää saada pois trysailin tieltä, jos tositilanne tulee.
        Lazybag on varmasti oivallinen systeemi silloin, kun etapit ovat suht lyhyitä ja purjeen pakkaamisia tarvitaan päivittäin. Perinteisellä puomipeiteellä ja "laiskajaakoilla" pärjää mainiosti, vaikka päiväpurjehduksilla purjeen peittely ei sujukaan yhtä vaivattomasti kuin modernilla "laiskasäkillä" (bag=kassi, pussi, säkki).
        Laiskajaakkojen kitkaa voi vähentää muovisilla kousseilla. Nekään eivät hankaa purjetta.

Mitähän tarkoittaa "Kommentoi lainaten"? Kellehän mä jään nyt velkaa? Kommentoin tuota traysail-asiaa. Se on hankala yksinpurjehtijan käyttää ja melko hyödytön. Aikana ennen rullapurjeita se saattoi olla perusteltu. Sama pätee myrskypurjeen kanssa. Vandee Globe -veneiden varustelu edustaa terävintä kärkeä tänään.

• seppomartti
        MattiSnoopy kirjoitti:

Mitähän tarkoittaa "Kommentoi lainaten"? Kellehän mä jään nyt velkaa? Kommentoin tuota traysail-asiaa. Se on hankala yksinpurjehtijan käyttää ja melko hyödytön. Aikana ennen rullapurjeita se saattoi olla perusteltu. Sama pätee myrskypurjeen kanssa. Vandee Globe -veneiden varustelu edustaa terävintä kärkeä tänään.

Trysailia suositumpi on varmaankin 3. reivi, tai 4. reivi tosi isossa veneessä.. 3. reivin jälkeen iso kokonaan pois koska luoviminen ei enää onnistu 40ft veneellä olipa mastossa mitä tahansa. Haittana monissa reiveissä on lepattavien köysien määrä, etenkin jos käyttää yhden köyden reivisysteemejä. Arvaan, että trysail muuttuu hyödylliseksi yli 40ft kryssiveneessä.
        Rullapurjeiden ja myrskypurjeiden välillä ei ole yhteyttä. Jos tarkoitus oli väittää, että keulastaagin furleri on myös rullattuna myrskypurje, niin se on totaalisesti pielessä

• Barton

Helpoimmalla pääsee kun ostaa Bartonin valmiin Lazy Jack sarjan. Laitoin sellaisen muutama vuosi sitten edelliseen veneeseeni. Sarja sisältää fiksut helat ja plokit sekä hyvät mitoitusohjeet. Systeemissä koko naruston kiristyploki on puomilla, ja se säätyy helposti. Kun oikea kireys löytyy, ei säätöön tarvitse enää koskea. Ainoa miinus on, että jos narut jää liian löysälle, on vaarana että mastolta tuleva naru jää myötätuulella saalingin taakse ja jiipatessa aiheuttaa vaaran.
      Sarjan kunnollinen toiminta vaatii myös oikein säädetyn dirkin, jotta puomi ei jää lazy jack:n varaan purjetta laskettaessa..

• Albinnova

Meillä oli Bartonin valmispaketti pari vuotta. Toimi ihan ok. Vuosi sitten hankittiin Zip bag (=Doylen lazy bag). Toimii ainakin Albin Novassa loistavasti. Yläkiinnitys on pari metriä saalinkien yläpuolella. Nopeuttaa nostot kun purje voi olla ihan valmiina pussissa, ja nopeasti laskee. Falli irti, norsu sisään, vetoketju kiinni. :)

Yllättävä hyöty oli että jos joutuu avomerellä reivaamaan niin pussi tippuu hyvin pussiin ja ylimääräistä purjetta ei tarvitsee sitoa. Reivaaminen täydestä 2:reiviin menee nyt ihan heittämällä, ja ilman että tarvitsee mennä kannelle ollenkaan.

• seppomartti

" Miesjamielipide" kertoi lazy jack & back yhteensopimattomuudesta try sailin kanssa. Kotisuomessa kovasti harvinainen onglma mutta valtamerellä näin varmaan on. Jäin miettimään ratkaisua. Koska iso on laskettuna niin laiskajaakot voisi kerätä pois tieltä mastolle. Pienet helat helpottaisivat irroitusta ja kiinnitystä. Avo- tai myötätuulessa ison reivaamisessa jaakkojen löysäys mastolta käsin olisi parempi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      402
      2142
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      12
      2009
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      250
      1405
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      82
      1059
    5. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      57
      977
    6. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      402
      948
    7. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      39
      828
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      789
    9. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      75
      770
    10. Hyvää yötä mies

Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo
      Tunteet
      70
      734
    Aihe