Perisuomalainen kateus

Yrityksesi50

Olen huomannut seuraavan, ikävän piirteen meissä suomalaisissa.
Pohjustus: monesti lievemmät mt-vaivat eivät juuri näy päälle ja sopiviksi mitoitetuissa olosuhteissa ihminen elää varsin hyvää ja rikasta elämää. "Mikäs tuolla on ollessa, kun wapaaherrana/-rouvana saa kulkea".
Eli kun saat etuoikeuden olla eläkkeellä, kukaan ei pääse sinua hyppyyttämään paskalla, mitä työelämään koko ajan lisää keksitään, ja tämä aiheuttaa se perisuomalaista kateutta.
Itse en yleensä juttele vaivoistani ja kun käyn aamukahvilla wapaaherrojen kanssa, sulaudun täysin joukkoon. Osan tiedetään olevan rahamiehiä, joilla on mahdollisuus säätää elämänsä vapaasti. Itselläni on sama etuoikeus, eri syystä, rahaakin riittävästi. On mahdollisuus lähteä välillä kuukaudeksi Espanjaan sporttilomalle yms.

24

1137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kateuden-ruokkiminen

      Niin, etenkin tässä maailmantilanteessa, jossa jokainen työssäkäyvä tuntee sen nahoissaan, miten tiukalla budjetilla mennään. Kun työntekijöitä vähennetään, saavat jäljelle jäävät tehdä ne poispotkittujenkin duunit ja hallituskin huutaa yhdestä kurkusta, että Suomi nousee vain suomalaisten yhteistyöllä ja yrittämisellä!
      Ihmekös sitten, jos teitä sairaus-, työkyvyttömyys- ja ennenaikaiseläkkeelle päässeitä tai omaisuuden ansiosta työelämästä pois jääneitä yksilöitä kadehditaan. Kukapa ei haluaisi päästä kuukaudeksi lomalle Espanjaan - puhumattakaan, että voisi tehdä sen koska vain itse haluaa?!
      Mutta tekeekö se sinusta yhtään parempaa kansalaista, jos sinä melkeinpä pröystäilet "etuoikeudellasi"? Pröystäily synnyttää erittäin helposti kateutta muissa ihmisissä, ja pröystäilyn tarpeella on aina joku taustasyy. Yleensä se on syyllisyyden tai tarpeettomuuden tunne.
      Tasapainoisella ja aidosti onnellisella ihmisellä ei ole mitään tarvetta ruokkia tietoisesti kateuden tunnetta kanssaihmisissään. Päinvastoin. Sitäkin kannattaa pysähtyä joskus miettimään.

      • Yrityksesi50

        Pahoittelen, jos kirjoituksesta tuli pröystäilevä kuva, se ei ole tarkoitus.


      • hallooo

        Tuskinpa kyse mistään pröystäilystä oli kyse. Itse en ainakaan saanut sellaista vaikutelmaa. Itsekin olen vain huomannut että omasta tilanteestaan ei saisi puhua juuri kellekään juuri tuon kateuden vuoksi. Osa ihmisistä kuvittelee että kroonisten sairauksien vuoksi eläkkeellä olevan ihmisen elämä on jotenkin helppoa. Jos ovat työhönsä väsyneitä niin saattavat tosiaankin olla kateellisia jopa katkeria sulle kun _kuvittelevat_ että sun elämä on jotenkin helpompaa ja parempaa kuin heillä koska sun ei "tarvi" käydä töissä, että sä saat jotain etuoikeuksia joka ei ole totta. Terveellä työssäkäyvällä ihmisellä on kuitenkin terveys ja mahdollisuus vaihtaa työpaikkaa, jopa maata jos elo tässä maassa ei tunnu hyvältä. Eli turha olla kateellinen ja katkera. Kaikilla meillä on ristimme kannettavana.


      • Yrityksesi50

        Juurikin näin. Mihin sitä terveyden vaihtaisi, jos itse saisi päättää. Elämä antaa sen, minkä antaa ja sen kanssa on elettävä. Lääkekokeilut, kaikki ralli asioiden ympärillä ja jatkuva odotustila ovat helvetillistä kokemusta. Työ, työyhteisö ja mahdollisuus vaihtaa maisemaa yms. on todella hienoa elämää. Eläkkeelle harvoin päästään, enemmän joudutaan.


      • Vaihdetaanpaosia

        Minulla on ollut koko ikäni opettelemista tuon pröystäilyn kanssa. Eli suomeksi sanottuna sen asian kanssa että ei saisi olla onnellinen mistään. Ne onnet ovat kuitenkin olleet melko pieniä normaaliksi luokiteltavia asioita ja niitä kannettavia ristejä on ollut sen verran että eipä olisi luullut kenenkään osaani kadehtivan vaikka onnellinen jostain olisinkin. Ja vielä kaiken kukkuraksi en saa hepulia tuntemattomankaan ihmisen saati tuttujen Espanjan lomasta tai mistään muustakaan vaan mielestäni se on kiinnostavaa tai olen onnellinen toisen puolesta. En siis osaa varautua tuohon yhtään että olisi ihan ok kohdella toista miten sattuu koska itse on kateellinen sillä kateus on vähän tuntemattomampi kaveri itselleni. Näinhän tämä neuvo kuului, älä iloitse asioista ettet tulisi tietoisesti ruokkineeksi kateutta muissa ihmisissä. Eli oma vikahan se taas on jos köniisi saat koska pitäisi hahmottaa kanssaihmisissä joku perustunne joka oikeuttaa mihin tahansa. Oikea tapa toimia tässä olisi siis itkeä ja voivotella kaikki elämänsä kurjat puolet jokaikiselle vastaantulijalle eikä keskittyä siihen ehkä ainoaan valopilkkuun elämässä. Möyri murheissasi ja saat sympatiaa!

        Pitää oikeasti olla aika totaalisen kaheli jos vaihtaisi terveytensä Espanjan lomaan. Terveys kestää tuurilla vuosikymmeniä ellei läpi elämän ja Espanjan loma tässä esimerkissä kuukauden. Koska terveeksi suhtautumiseksihan tämä tässä nyt luokiteltiin eikä krooniseksi kaheliudeksi vaikka välillä ihmetyttää kenen nupissa sitä parantamisen varaa eniten on.


      • Yrityksesi50

        Loistava kommentti!


      • Sanatsuusta

        Ei lisättävää!


      • Anonyymi

        Ei tuossa mitään pröystäilyä ole. Aika heikko tuntuu olevan sinunkin itseluottamuksesi.


      • Anonyymi
        Vaihdetaanpaosia kirjoitti:

        Minulla on ollut koko ikäni opettelemista tuon pröystäilyn kanssa. Eli suomeksi sanottuna sen asian kanssa että ei saisi olla onnellinen mistään. Ne onnet ovat kuitenkin olleet melko pieniä normaaliksi luokiteltavia asioita ja niitä kannettavia ristejä on ollut sen verran että eipä olisi luullut kenenkään osaani kadehtivan vaikka onnellinen jostain olisinkin. Ja vielä kaiken kukkuraksi en saa hepulia tuntemattomankaan ihmisen saati tuttujen Espanjan lomasta tai mistään muustakaan vaan mielestäni se on kiinnostavaa tai olen onnellinen toisen puolesta. En siis osaa varautua tuohon yhtään että olisi ihan ok kohdella toista miten sattuu koska itse on kateellinen sillä kateus on vähän tuntemattomampi kaveri itselleni. Näinhän tämä neuvo kuului, älä iloitse asioista ettet tulisi tietoisesti ruokkineeksi kateutta muissa ihmisissä. Eli oma vikahan se taas on jos köniisi saat koska pitäisi hahmottaa kanssaihmisissä joku perustunne joka oikeuttaa mihin tahansa. Oikea tapa toimia tässä olisi siis itkeä ja voivotella kaikki elämänsä kurjat puolet jokaikiselle vastaantulijalle eikä keskittyä siihen ehkä ainoaan valopilkkuun elämässä. Möyri murheissasi ja saat sympatiaa!

        Pitää oikeasti olla aika totaalisen kaheli jos vaihtaisi terveytensä Espanjan lomaan. Terveys kestää tuurilla vuosikymmeniä ellei läpi elämän ja Espanjan loma tässä esimerkissä kuukauden. Koska terveeksi suhtautumiseksihan tämä tässä nyt luokiteltiin eikä krooniseksi kaheliudeksi vaikka välillä ihmetyttää kenen nupissa sitä parantamisen varaa eniten on.

        Pyh, aloita vaikka siitä että alat elämään omaa elämääsi sen kummemmin muiden elämiä miettimättä. Se voi lopulta johtaa jopa onneen.


    • Vaivapalkka

      Eläkkeelle PÄÄSTÄÄN silloin kun on todella kantanut vuosikymmeniä ristejä ja orjantappuraseppeleitä ihan muidenkin edestä. Edes sitä ei suotaisi, kuten ei mitään muutakaan tässä maassa kaikkein raskautetuimmille. Moni näistä maratooninsa vuosikymmeniä ennen vertaistovereitaan aloittaneista ei kuulkaa kerkeä edes sitä ensimmäistä eläkesuorituspäivää näkemään kuoleman niittäessä tavalla tai toisella. On toisilla otsaa arvostella heikompiosaisia, joilla ei ole mitään mahdollisuuksia enää parannella tai muuttaa asemiaan ellei lottovoitto tai joku pikku perintö osu kohdalle. Keskiluokka ja työväestö on täynnä pimeäsydämistä ja mädäntynyttä ainesta. Menkää räkäpäät töihin vaan makselemaan typrien arvojenne ja arvostelmienne lopputuloksia. Jos jaksaisin niin lähtisin taistoon kaltaisteni "palkan"korotuksien vuoksi.

      • hallooo

        Aivan. Itse tässä just mietin että milloinhan tämä mun kiusaaminen loppuu? Kiusattu on koko elämä, nyt ehkä edessä joku vuosi rauhallista elämää kun ei tarvi enää selitellä tekemisiään kellekään juurikin tuon eläkkeen vuoksi, vaikka mistäpä sen tietää elääkö sillä enää kymmenen vuoden päästä tai onko sitä edes enää hengissä? Sen verran rankka elämä ollut.. Järkyttävää tosiaan miten kylmäsydämistä ja ahdaskatseista porukkaa tässä maailmassa on.


      • Ongelmajätekäsittely

        Toivon sinulle edes hetkittäisiä helpotuksen ja ilon tuntemuksia. En tiedä mistä nämä kärsimyksiä lisäävät ihmiset ammentavat elinvoimansa ja kadehdittavan terveytensä. Luulisi jo myrkyn myrkyttävän myrkyllisimmänkin mutta ei.


      • hallooo

        Kiitos sanoistasi.


      • Anonyymi
        Ongelmajätekäsittely kirjoitti:

        Toivon sinulle edes hetkittäisiä helpotuksen ja ilon tuntemuksia. En tiedä mistä nämä kärsimyksiä lisäävät ihmiset ammentavat elinvoimansa ja kadehdittavan terveytensä. Luulisi jo myrkyn myrkyttävän myrkyllisimmänkin mutta ei.

        Sanoma Oy kiittää. Lisäämme pahaa koska olemme täyttä paskaa koko firma


    • gfhfgjh

      Jaa, no minun mielestäni jos epäilee kateutta, on se "vika" yleensä itsessä.
      Siis, että ajatellaan, että muut ovat kateellisia. Todellisuudessa se voi olla ihan jotain muutakin.
      Miksi joku asettaa itsensä jalustalle ja jotenkin kadehdittavaksi?
      Olemme tasavertaisia. o_O

    • MrJuha82outolintu

      Minä pääsin 32-vuotiaana sairaseläkkeellä.
      Kyseessä työkyvyttömyyseläke.
      Enpä oo kuullu, että ovatko ihmiset kateellisia ollu minulle.
      Ainaki tuolla yhdellä palstalla on joku kirjoittaja, joka asuu samassa mestassa kuin mä, niin ainaki se tuppaa olemaan kade.

      Suomalaiset ovat joo tyypillisesti kateellinen kansa.

    • Anonyymi

      Suomalainen on kateellinen parempi palkkaisille ja jos naapurilla on parempi auto.
      Nämä asiat saa helposti hoidettua kun käy koulut ja hommaa kovapalkkaisen työn.

      • Anonyymi

        En minä ainakaan ole. Luultavasti se on ihan ansaittua ja vastuukin on kovempi. En itse sellaista vastuuta haluaisi joten pienempikin määrä rahaa riittää.


    • Anonyymi

      Perisuomalainen kateus kukoistaa kyttien keskuudessa olen huomannut huolestuttavan ilmiön paskalakkien keskuudessa. Paskalakit vuotavat salassapidettäviä tietoja laittomasti salassapidettävistä rekistereistä persukyttäkollegoillensa. Lisäksi tiedolla painostetaan kiristetään ikävintä tässä kaikessa vielä on se, että heidän rekistereihin on kirjattu valheellista ja täysin paikkaansapitämätöntä tietoa nämä levittelevät valheellisia tietoja ja juoruja. Persunaiskyttien kateus on silmiinpistävää.

    • Anonyymi

      Suomalaiset on kateellisia, koska media ehdollistaa heidät siihen.

    • Anonyymi

      Kyllä se näyttäisi tekstisi perusteella kumpuavan sinusta itsestäsi se luulo että muut ovat sinulle jatkuvasti kateellisia. Ja jos joku kuvittelee jatkuvasti että muut ovat hänelle vain kateellisia niin ei ole hirveän haluttua seuraa.

    • Anonyymi

      Aloittajalle sen verran, että kyllä vaan mt-ongelmien takia työkyvyttömyyseläkkeellä olevia osataan " hyppyyttää " enemmän kuin tarpeeksi.

      Vaikkei ne ongelmat näy päälle, niin eri virastojen ym. tiedoissa pysyvät tallessa ja näkyvillä.
      Kaikki eivät pysty olosuhteitaan mitoittamaan sopiviksi.

      Joskus olen kyllä miettinyt, kun työelämä on nykyään aika raadollista, niin ei se ole eläkkeellä sen helpompaa, erilaista vain.

    • Anonyymi

      Maan Tavan possu.

    • Anonyymi

      Jos Maan Tapaan kuuluvilla ON ja muilla EI OLE niin kyseessä ei ole kateus vaan ihan helvetin iso yhteiskunnallinen ongelma joka toivottavasti räjähtää joku päivä.

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      592
      16196
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      46
      14354
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      365
      9178
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      44
      5005
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      10
      4397
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      148
      2801
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      108
      1718
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      57
      1309
    9. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      41
      1217
    10. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      90
      1215
    Aihe